canli casino

Dark Entries Logo

606 items

   

Tzii
Voor mij is goede industriŽle muziek degene die zich aan geen regels houdt
08/02/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

08/02/2011 : Tzii - Voor mij is goede industriŽle muziek degene die zich aan geen regels houdt
08/02/2011 : Tzii - Voor mij is goede industriŽle muziek degene die zich aan geen regels houdt
08/02/2011 : Tzii - Voor mij is goede industriŽle muziek degene die zich aan geen regels houdt
08/02/2011 : Tzii - Voor mij is goede industriŽle muziek degene die zich aan geen regels houdt
Op vrijdag 18 februari kan je in Magasin 4 terecht voor het Body Farm Festival, een moeilijk woord voor een verjaardagsfeestje voor Parade Ground. Behalve een optreden van dit invloedrijk duo kan je ook op talrijke DJ sets meefeesten en heel wat concerten meepikken van Mono Electricity Density, Codes, Solar Skeletons, Le Syndicat en nog veel meer.

Wij spraken met bezieler van dit alles, Tzii, tevens muzikant en cineast.

Kun je proberen om je muziek te omschrijven?

Proberen is inderdaad het juiste woord omdat het moeilijk is om mezelf te categoriseren daar ik mezelf geen limieten opleg. Mijn geluid is de muzikale uitdrukking van mijn gevoelens.

Daar ik een mens ben, heb ik veel gevoelens: kwaad, triest, agressie, angst, entertainment…het hangt er af van hoe ik mij voel dus.

Reeds 16 jaar in de muzieksector, hoe zie jij dat?

Ik was nog een tiener toen ik doorheen al die verschillende stadia ging.

Als je 14 bent, is dat niet hetzelfde als je 18 of 30 bent. Op die leeftijd veranderen dingen vlug.

Ik was een drummer in een rockband, begon me dan plots voor elektronische muziek te interesseren waarbij ik in de jaren ’90 zot was van techno maar tezelfdertijd ontdekte ik industrial en harsh noise. Die muziek begon ik op tapes te zetten.

In het begin van de jaren 2000 zat ik buiten Europa en eens ik terug was, besloot ik om mijn eigen label op te gaan starten, en zo gaat het verhaal verder.

Die 16 jaar zijn dus een kaleidoscopische reis geworden waarbij ik steeds hetzelfde doel voor ogen had: mijn eigen wereld uiten, welke vorm die ook aannam.

En nu woon jij in België, hoe ben je hier verzeild geraakt?

Ik kwam naar België omdat ik naar de filmschool wou gaan want ik ben regisseur. Ik vond het hier best fijn en besloot te blijven. Ik weet ook niet wat de toekomst zal brengen maar op het moment voel ik mij vrij goed, dus.

Geografisch is België het beste wat je kan hebben voor mensen als mij die vaak op toer gaan, het ligt goed geplaatst in West-Europa dus is het ideaal voor artiesten om op en af te gaan.

Wat denk jij van België als muziekland?

Ik denk dat België een zeer mooie muzikale geschiedenis heeft.

Er zijn verschillende indielabels in België die de Westerse muziek hebben beïnvloedt, en zelfs dat wereldwijd hebben gedaan.

Dat gaat van industriële muziek tot postpunk tot acid house tot EBM.

Ik kan eigenlijk wel zeggen dat ik me verbonden voel met dit land op muzikaal vlak.

De eerste platen van Coil en Current 93 waren op Laylah, Scanner zat op Sub Rosa, er is “Insane Music” van Alain Neffe, of die eerste acid…wat een achtergrond hebben jullie, zeg!

Het ziet er trouwens naar uit dat dit nu weer aardig op gang komt, de laatste drie of vier jaar toch. Ik denk zeker niet dat de creativiteit van dit land lam ligt.

Meer en meer artiesten uit het buitenland vinden hier hun stekje en dat brengt nieuw bloed en ideeën.

Je hebt zo veel evenementen, de laatste tijd, en toch weten veel mensen er niet van af. Zijn die soms blind?

Dat is voor mij een mysterie. Ik kom vaak in Brussel mensen tegen die mij zeggen dat er daar geen industriële shows zijn en dat ze dat spijtig vinden. Ik ben zelf in Brussel een promotor van dat soort dingen, maar ik zie die mensen dus nooit!

Ook al doe ik veel promotie en toch, de volgende dag kom ik ze tegen en vertellen ze weer hetzelfde. Als ik ze dan vertel dat ik de avond daarvoor een show heb georganiseerd dan hoor ik iets van “Ja maar ja, ik was veel te moe”.

Misschien heeft het met luiheid te maken maar toen ik Minamata en Cent Ans De Solitude geboekt heb waren er in Gent 15 mensen en in Brussel 10.

Blind zijn ze niet want ze wisten ervan! Maar achteraf wel komen zagen dat er niks gebeurd natuurlijk!

Muziek kan kunst zijn, maar moet muziek altijd kunst zijn?

Zeker niet. Muziek is niet meer dan wat geluiden die op logische wijze gevormd zijn en geluiden hoor je overal, ook in ons lichaam zijn er geluiden. Je moet maar eens luisteren en dat is ook, niet echt kunst hee.

Als ik wakker word dan maakt mijn koffiemachine ook lawaai maar toch beschouwen wij dat niet als kunst, ik zie dat wel als kunst.

Ik bedoel het hangt er van af welke theorie je eraan geeft ook al denk ik dat Joseph Beuys dat beter kan uitleggen dan ik.

Ik ga nu niet beweren dat jouw muziek extreem is, maar makkelijk is het ook niet. Wie maakt nu zo’n muziek, Eric?

Ik heb twee manieren hoe ik het creatieproces van muziek bekijk en die twee zijn vaak gecombineerd.

Eentje is er om wat er binnenin mij omgaat te uiten : triestheid, vreugde, angst, schaamte,…

De tweede manier is muziek maken waar ik naar wil luisteren, muziek dat mij een comfortabel gevoel heeft.

En ik hou nu eenmaal van obscure plaatsen, storm en bliksem, een bevroren zee, de brandende zon…het is gewoon een kwestie van wat jezelf als comfort ziet.

Ergens is jouw muziek donker. Ben jij een donkere persoon, Eric?

Als ik jou zeg dat mijn muziek reflecteert van wat er binnenin mij omgaat dan weet je ook wel wat voor soort mens ik ben.

Anderzijds is het ook een catharsis om al die gevoelens van lijden weer te geven in muzikale vorm. Op die manier komt er ruimte vrij voor andere gevoelens en gedragingen, iets wat de samenleving als positief bestempeld, in het alledaagse leven en in relatie met de anderen.

Wat mijn eigen gedachten betreft kan ik zeggen dat geluk moeilijk te bereiken is, het geluk inspireert me niet zo.

Een van mijn helden is Mark Burgess en die vraagt in een nummer "Why can't I be as content as the boy' next door?". Het is zo simpel, Eric, maar die paragraaf achtervolgd mij al heel mijn leven.

Ik niet, want heel mijn leven ben ik een zeer grote individualist geweest. Mijn doel is steeds geweest dat ik me comfortabel voel met mezelf, niet het comfort van de anderen. Of mijn buurjongen nu gelukkig is of niet kan me geen bal schelen, maar ik begrijp dat soort gevoelens wel.

Ik ga jouw muziek als industrial beschouwen, goed? Vertel jij mij op jouw beurt wanneer een industrial release goed is.

Industrial is een vrijdom van creatie waarbij al de regels worden doorbroken. En hoe radicaler dat is des te beter het klinkt!

Voor mij is goede industriële muziek degene die zich aan deze regels houdt of om het anders te stellen: geen regels heeft!

Zo is de acid house van PTV voor mij veel meer industrieel dan honderden power electronics-projecten dat ik gehoord heb, of veel van die zogezegde extreme muziek. Ze beschrijven zichzelf wel als industrieel maar er zitten geen risico’s in, er worden geen grenzen verlengd, het is veel te geformateerd om industrial te zijn!

Ik ben gewoon nieuwsgierig, maar luister jij ook naar pop?

Jawel, maar ik denk niet dat pop iets is dat gedraaid wordt op de radio. Mijn definitie van pop is een nummer dat ik kan zingen in de douche eens ik het gehoord heb, of iets dat in mijn hoofd blijft hangen. Als je die definitie aanvaard dan luister ik zeker naar pop, ja!

Je had het er al over dat je ook een cineast bent, leg eens uit.

Mijn beide ouders waren onafhankelijke fotografen, ik groeide op tussen duizenden en duizenden foto’s van hun.

Op die manier was het vrij logisch dat ik als kleine jongen begon te filmen, ik schreef scenario’s en ik begon films bij ons thuis te draaien. Dat was op hetzelfde ogenblik dat mijn interesse voor muziek ontwaakte, je moet namelijk weten dat ik muziek begon te leren toen ik 4 was!

Ik componeerde muziek voor films die in mijn hoofd zaten, en natuurlijk ook voor echte films!

Ik maak ook films voor ingebeelde muziek en soms voor muziek die reeds bestaat want voor andere groepen maak ik ook videoclips.

Ik werk steeds als lid van het label/collectief V-ATAK en ik maak ook documentaires, de meeste in het Westen van Afrika.

Noem eens je favoriete plaat aller tijden aub

“Horse Rotorvator” van Coil.

Gewoon omdat er alles in te vinden is: schoonheid, triestheid, wanhoop, vreugde, zoetheid, agressie en dat allemaal samengebracht in een muzikaal genie.

Benieuwd met wie je graag in een lift zou zitten voor 8 uur en wat je dan zou doen.

Met Peter Christopherson die onlangs stierf en wie weet zou die lift zich in een andere dimensie kunnen bevinden.

We zouden het hebben over het leven, de sterren en alles wat er rond hangt: de verborgen realiteit, de magie, zijn schatten en meer van dat.

Jij bent ook de man achter het Body Farm Festival in Brussel.

Ik heb Pierre en Jean-Marc Pauly ontmoet ergens in Charleroi toen we op dezelfde affiche stonden.

Die speelden daar hun laatste cd “Rosary” en ik werd daardoor volledig weggeblazen. Het voelde sterk aan, maar vooral eerlijk. Ik hoorde meteen dat zij toonden wat er in hun omging.

Ik stelde hun voor om met hun in Brussel te spelen voor een show die ik organiseerde met

Nihiltronix, Dolina, 1997ev, Nocturne en nog anderen.

Ik zag weer een perfecte show van hun en deze interessante mensen werden zeer goede vrienden van mij.

Daar ik wat ervaring heb in het opzetten van shows, was het normaal dat dit evenement in mijn handen terecht kwam.

Is muziek alles?

Neen, natuurlijk niet maar het is wel zeer belangrijk. De mens maakte muziek nog voor hij kon spreken! Alle civilisaties gebruiken muziek voor belangrijke dingen en dat gaat van religieuze culten tot gewoon pure entertainment.

Wat kunnen we van jou in de toekomst verwachten?

Er staat veel op stapel voor de toekomst. Er zijn wat releases met Solar Skeletons in samenwerking met Ripit en met MS30 werken we samen met De Tapol en natuurlijk solomateriaal van mezelf.

Ik ga wat moeite doen om wat meer op toer te gaan ook al moet er nog het één en ander geboekt en georganiseerd worden, het zullen vooral een paar shows in de Benelux en Duitsland zijn.

Info vind je op http://www.tzii.tk

Een boodschap voor de lezer?

Heb ik niet, je moet die zelf maken!

http://www.bodyfarmfestival.org/

HomeContactLinksSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : S S S S - Just Dead Stars For Dead Eyes

Twee weken lang resideren in het Zwitserse Südpol-centrum heeft Samuel Savenberg duidelijk deugd gedaan. De voorwerpen en instrumenten in het gebouw dienden als geluidsbron maar ook van de stem van andere residents werd gretig gebruik gemaakt. Wanneer we de site van dit culturele centrum opzoeken, zien we een vrij typisch luchtige verzamelplaats ...

lees meer...
CD BESPREKING : Owun - 2,5

Opgericht in het Franse Grenoble in 1992, brengt deze initieel vijfkoppige band hun eerste demo uit in 1995. Hun eerste album “Petits Contes Pour Enfants” (1996) introduceert een stijl die een amalgaam is van flarden noise, hardcore en new wave. Hun tweede opus “Sillon” (1998) is een erg eighties geïnspireerd album ...

lees meer...
CD BESPREKING : Bellemont - Live Or Lavish: The Jet Sessions

Dat wij erg te spreken zijn over het Belgische label Starman Records dat is onze lezers allicht al opgevallen. Samen met het fijne meidengroepje Ramona, laat het fijne label van Felix Huybrechts ons kennismaken met een nieuw paard uit hun stal: het Amerikaans-Belgische collectief Bellemont. Enkel nieuw van naam, want de afzonderlijke ...

lees meer...
FOTO'S : HYBRYDS with SOPHIE DRAKENVLEUGELS - Trouwfe(e)st, JH Wommel, Wommelgem, 16/06/2017, Belgium door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : MASSENHYSTERIE - Trouwfe(e)st, JH Wommel, Wommelgem, 16/06/2017, Belgium door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : DARK POEM - Trouwfe(e)st, JH Wommel, Wommelgem, 16/06/2017, Belgium door Benny Serneels

lees meer...
CD BESPREKING : Sweet Nico - R Evival

Portugal won dit jaar met Amar Pelos Dois, gezongen door Salvador Sobral, voor het eerst het Eurovisiesongfestival. De ideale gelegenheid dus om eens een Portugese groep in de kijker te zetten. En dat doen we met Sweet Nico, een duo uit Lissabon waar M Arisa Da Anuncioção (tekst en vocalen) en David Wolf (gitarist en producer) ...

lees meer...
CD BESPREKING : Omnimar - Poison

Electro pop uit Rusland, het is eens iets anders, al is deze Omnimar bij ons ook al langer geen onbekende meer. Het vorige album wist bij collega Dimi 1 van de tien sterretjes te scoren (de gierigaard) en dat was dan wellicht voor de foto’s… Edoch smaak is een geheel subjectief gegeven, niet dat deze met bombarie binnen gehaalde ...

lees meer...
NIEUWS 21/06/2017 : Zondag Dark Entries Night met Knk en Noire Antidote

Volgende zondag nodigen we u weer eens uit in de Kinky Star in Gent - voor de gelegenheid omgedoopt in KnKy Star - voor een Dark Entries Night. Op het programma staat KnK - een Belgisch duo dat zijn muziek Dead Body Music noemt - en Noire Antidote - een Nederlands Witch House project dat hiermee zijn eerste optreden in België doet. Wij ...

lees meer...
NIEUWS 18/06/2017 : Messier 39: Separate Sides

Het heerlijke Belgisch-Nederlandse duo Messier 39 werkt naarstig aan een volledig album, een opvolger voor de uitstekende ep 'Coil' die verleden jaar uitkwam. In de tussentijd krijgen we een nieuw nummer, kwestie van het wachten wat te verzachten. Voor de gelegenheid neemt toetsenist Jan Vinoelst de zang op zich, eerder dan de charmante ...

lees meer...
NIEUWS 18/06/2017 : Kyoko zingt weg in dromen

Met Dark Entries hebben we de terugkeer van Kyoko hartelijk verwelkomd. 'Nostalgie en het verlangen vooruit te kijken, ze moeten niet noodzakelijk elkaars tegenpolen zijn maar kunnen ook hand in hand gaan, zo leren we uit de eerste solo plaat van Kyoko.', zo schreven we over het solodebuut van de voormalige Lunascape- en Hooverphoniczangeres, ...

lees meer...
NIEUWS 18/06/2017 : Kinderen van Moeder Aarde vieren de zonnewende

Er zijn zo van die gebeurtenissen in het leven die men graag blijft onthouden. Een huwelijk is er zo één. Verleden vrijdag stapten onze voorzitter Dimi en zijn geliefde Sigrid samen in het huwelijksbootje. Voor de gelegenheid werden een aantal optredens georganiseerd van Kinderen van Moeder Aarde, Dark Poem, Massenhysterie en ...

lees meer...
NIEUWS 15/06/2017 : WGT 2017: de verslagen van onze redactie

Het Wave-Gotik-Treffen ligt bijna 2 weken achter ons, maar dat neemt niet weg dat we er nog steeds van nagenieten. Dit jaar waren er maar liefst 4 Dark Entries-redacteurs ter plaatse, van wie er 3 een verslag hebben gemaakt (zie de rubriek "CONCERTEN EN REPORTAGES"). Mocht u de avonturen van de 2 heren en de dame in kwestie gemist ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : SKINNY PUPPY + Mildreda, 10/06/2017, De Kreun, Kortrijk - Nog lang niet uitgeblust

Zaterdag 10 juni stond bij de fans van Skinny Puppy ongetwijfeld al maandenlang met stip aangekruist in de agenda, want die dag trad de iconische Canadese band rondom cEvin Key voor het eerst in zeven jaar nog eens op in België. Het mocht dan ook niet verbazen dat place to be De Kreun in Kortrijk volledig uitverkocht was, wellicht tot ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : WGT 2017 - Een terugblik met teleurstelling impliceert een vooruitblik vol hoop.

Donderdag 1 juni. Met de brandende zonnestralen die heel de dag onze metgezel waren, konden we ons de vraag stellen of het nog wel nodig was om opgewarmd te worden. In de letterlijke betekenis van het woord alvast niet, want een zuchtje wind was vandaag wel welkom te noemen. Traditiegetrouw gingen we voor onze figuurlijke opwarming ...