canli casino casino maxi

Dark Entries Logo

604 items

   

Tzii
Voor mij is goede industriŽle muziek degene die zich aan geen regels houdt
08/02/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

08/02/2011 : Tzii - Voor mij is goede industriŽle muziek degene die zich aan geen regels houdt
08/02/2011 : Tzii - Voor mij is goede industriŽle muziek degene die zich aan geen regels houdt
08/02/2011 : Tzii - Voor mij is goede industriŽle muziek degene die zich aan geen regels houdt
08/02/2011 : Tzii - Voor mij is goede industriŽle muziek degene die zich aan geen regels houdt
Op vrijdag 18 februari kan je in Magasin 4 terecht voor het Body Farm Festival, een moeilijk woord voor een verjaardagsfeestje voor Parade Ground. Behalve een optreden van dit invloedrijk duo kan je ook op talrijke DJ sets meefeesten en heel wat concerten meepikken van Mono Electricity Density, Codes, Solar Skeletons, Le Syndicat en nog veel meer.

Wij spraken met bezieler van dit alles, Tzii, tevens muzikant en cineast.

Kun je proberen om je muziek te omschrijven?

Proberen is inderdaad het juiste woord omdat het moeilijk is om mezelf te categoriseren daar ik mezelf geen limieten opleg. Mijn geluid is de muzikale uitdrukking van mijn gevoelens.

Daar ik een mens ben, heb ik veel gevoelens: kwaad, triest, agressie, angst, entertainment…het hangt er af van hoe ik mij voel dus.

Reeds 16 jaar in de muzieksector, hoe zie jij dat?

Ik was nog een tiener toen ik doorheen al die verschillende stadia ging.

Als je 14 bent, is dat niet hetzelfde als je 18 of 30 bent. Op die leeftijd veranderen dingen vlug.

Ik was een drummer in een rockband, begon me dan plots voor elektronische muziek te interesseren waarbij ik in de jaren ’90 zot was van techno maar tezelfdertijd ontdekte ik industrial en harsh noise. Die muziek begon ik op tapes te zetten.

In het begin van de jaren 2000 zat ik buiten Europa en eens ik terug was, besloot ik om mijn eigen label op te gaan starten, en zo gaat het verhaal verder.

Die 16 jaar zijn dus een kaleidoscopische reis geworden waarbij ik steeds hetzelfde doel voor ogen had: mijn eigen wereld uiten, welke vorm die ook aannam.

En nu woon jij in België, hoe ben je hier verzeild geraakt?

Ik kwam naar België omdat ik naar de filmschool wou gaan want ik ben regisseur. Ik vond het hier best fijn en besloot te blijven. Ik weet ook niet wat de toekomst zal brengen maar op het moment voel ik mij vrij goed, dus.

Geografisch is België het beste wat je kan hebben voor mensen als mij die vaak op toer gaan, het ligt goed geplaatst in West-Europa dus is het ideaal voor artiesten om op en af te gaan.

Wat denk jij van België als muziekland?

Ik denk dat België een zeer mooie muzikale geschiedenis heeft.

Er zijn verschillende indielabels in België die de Westerse muziek hebben beïnvloedt, en zelfs dat wereldwijd hebben gedaan.

Dat gaat van industriële muziek tot postpunk tot acid house tot EBM.

Ik kan eigenlijk wel zeggen dat ik me verbonden voel met dit land op muzikaal vlak.

De eerste platen van Coil en Current 93 waren op Laylah, Scanner zat op Sub Rosa, er is “Insane Music” van Alain Neffe, of die eerste acid…wat een achtergrond hebben jullie, zeg!

Het ziet er trouwens naar uit dat dit nu weer aardig op gang komt, de laatste drie of vier jaar toch. Ik denk zeker niet dat de creativiteit van dit land lam ligt.

Meer en meer artiesten uit het buitenland vinden hier hun stekje en dat brengt nieuw bloed en ideeën.

Je hebt zo veel evenementen, de laatste tijd, en toch weten veel mensen er niet van af. Zijn die soms blind?

Dat is voor mij een mysterie. Ik kom vaak in Brussel mensen tegen die mij zeggen dat er daar geen industriële shows zijn en dat ze dat spijtig vinden. Ik ben zelf in Brussel een promotor van dat soort dingen, maar ik zie die mensen dus nooit!

Ook al doe ik veel promotie en toch, de volgende dag kom ik ze tegen en vertellen ze weer hetzelfde. Als ik ze dan vertel dat ik de avond daarvoor een show heb georganiseerd dan hoor ik iets van “Ja maar ja, ik was veel te moe”.

Misschien heeft het met luiheid te maken maar toen ik Minamata en Cent Ans De Solitude geboekt heb waren er in Gent 15 mensen en in Brussel 10.

Blind zijn ze niet want ze wisten ervan! Maar achteraf wel komen zagen dat er niks gebeurd natuurlijk!

Muziek kan kunst zijn, maar moet muziek altijd kunst zijn?

Zeker niet. Muziek is niet meer dan wat geluiden die op logische wijze gevormd zijn en geluiden hoor je overal, ook in ons lichaam zijn er geluiden. Je moet maar eens luisteren en dat is ook, niet echt kunst hee.

Als ik wakker word dan maakt mijn koffiemachine ook lawaai maar toch beschouwen wij dat niet als kunst, ik zie dat wel als kunst.

Ik bedoel het hangt er van af welke theorie je eraan geeft ook al denk ik dat Joseph Beuys dat beter kan uitleggen dan ik.

Ik ga nu niet beweren dat jouw muziek extreem is, maar makkelijk is het ook niet. Wie maakt nu zo’n muziek, Eric?

Ik heb twee manieren hoe ik het creatieproces van muziek bekijk en die twee zijn vaak gecombineerd.

Eentje is er om wat er binnenin mij omgaat te uiten : triestheid, vreugde, angst, schaamte,…

De tweede manier is muziek maken waar ik naar wil luisteren, muziek dat mij een comfortabel gevoel heeft.

En ik hou nu eenmaal van obscure plaatsen, storm en bliksem, een bevroren zee, de brandende zon…het is gewoon een kwestie van wat jezelf als comfort ziet.

Ergens is jouw muziek donker. Ben jij een donkere persoon, Eric?

Als ik jou zeg dat mijn muziek reflecteert van wat er binnenin mij omgaat dan weet je ook wel wat voor soort mens ik ben.

Anderzijds is het ook een catharsis om al die gevoelens van lijden weer te geven in muzikale vorm. Op die manier komt er ruimte vrij voor andere gevoelens en gedragingen, iets wat de samenleving als positief bestempeld, in het alledaagse leven en in relatie met de anderen.

Wat mijn eigen gedachten betreft kan ik zeggen dat geluk moeilijk te bereiken is, het geluk inspireert me niet zo.

Een van mijn helden is Mark Burgess en die vraagt in een nummer "Why can't I be as content as the boy' next door?". Het is zo simpel, Eric, maar die paragraaf achtervolgd mij al heel mijn leven.

Ik niet, want heel mijn leven ben ik een zeer grote individualist geweest. Mijn doel is steeds geweest dat ik me comfortabel voel met mezelf, niet het comfort van de anderen. Of mijn buurjongen nu gelukkig is of niet kan me geen bal schelen, maar ik begrijp dat soort gevoelens wel.

Ik ga jouw muziek als industrial beschouwen, goed? Vertel jij mij op jouw beurt wanneer een industrial release goed is.

Industrial is een vrijdom van creatie waarbij al de regels worden doorbroken. En hoe radicaler dat is des te beter het klinkt!

Voor mij is goede industriële muziek degene die zich aan deze regels houdt of om het anders te stellen: geen regels heeft!

Zo is de acid house van PTV voor mij veel meer industrieel dan honderden power electronics-projecten dat ik gehoord heb, of veel van die zogezegde extreme muziek. Ze beschrijven zichzelf wel als industrieel maar er zitten geen risico’s in, er worden geen grenzen verlengd, het is veel te geformateerd om industrial te zijn!

Ik ben gewoon nieuwsgierig, maar luister jij ook naar pop?

Jawel, maar ik denk niet dat pop iets is dat gedraaid wordt op de radio. Mijn definitie van pop is een nummer dat ik kan zingen in de douche eens ik het gehoord heb, of iets dat in mijn hoofd blijft hangen. Als je die definitie aanvaard dan luister ik zeker naar pop, ja!

Je had het er al over dat je ook een cineast bent, leg eens uit.

Mijn beide ouders waren onafhankelijke fotografen, ik groeide op tussen duizenden en duizenden foto’s van hun.

Op die manier was het vrij logisch dat ik als kleine jongen begon te filmen, ik schreef scenario’s en ik begon films bij ons thuis te draaien. Dat was op hetzelfde ogenblik dat mijn interesse voor muziek ontwaakte, je moet namelijk weten dat ik muziek begon te leren toen ik 4 was!

Ik componeerde muziek voor films die in mijn hoofd zaten, en natuurlijk ook voor echte films!

Ik maak ook films voor ingebeelde muziek en soms voor muziek die reeds bestaat want voor andere groepen maak ik ook videoclips.

Ik werk steeds als lid van het label/collectief V-ATAK en ik maak ook documentaires, de meeste in het Westen van Afrika.

Noem eens je favoriete plaat aller tijden aub

“Horse Rotorvator” van Coil.

Gewoon omdat er alles in te vinden is: schoonheid, triestheid, wanhoop, vreugde, zoetheid, agressie en dat allemaal samengebracht in een muzikaal genie.

Benieuwd met wie je graag in een lift zou zitten voor 8 uur en wat je dan zou doen.

Met Peter Christopherson die onlangs stierf en wie weet zou die lift zich in een andere dimensie kunnen bevinden.

We zouden het hebben over het leven, de sterren en alles wat er rond hangt: de verborgen realiteit, de magie, zijn schatten en meer van dat.

Jij bent ook de man achter het Body Farm Festival in Brussel.

Ik heb Pierre en Jean-Marc Pauly ontmoet ergens in Charleroi toen we op dezelfde affiche stonden.

Die speelden daar hun laatste cd “Rosary” en ik werd daardoor volledig weggeblazen. Het voelde sterk aan, maar vooral eerlijk. Ik hoorde meteen dat zij toonden wat er in hun omging.

Ik stelde hun voor om met hun in Brussel te spelen voor een show die ik organiseerde met

Nihiltronix, Dolina, 1997ev, Nocturne en nog anderen.

Ik zag weer een perfecte show van hun en deze interessante mensen werden zeer goede vrienden van mij.

Daar ik wat ervaring heb in het opzetten van shows, was het normaal dat dit evenement in mijn handen terecht kwam.

Is muziek alles?

Neen, natuurlijk niet maar het is wel zeer belangrijk. De mens maakte muziek nog voor hij kon spreken! Alle civilisaties gebruiken muziek voor belangrijke dingen en dat gaat van religieuze culten tot gewoon pure entertainment.

Wat kunnen we van jou in de toekomst verwachten?

Er staat veel op stapel voor de toekomst. Er zijn wat releases met Solar Skeletons in samenwerking met Ripit en met MS30 werken we samen met De Tapol en natuurlijk solomateriaal van mezelf.

Ik ga wat moeite doen om wat meer op toer te gaan ook al moet er nog het één en ander geboekt en georganiseerd worden, het zullen vooral een paar shows in de Benelux en Duitsland zijn.

Info vind je op http://www.tzii.tk

Een boodschap voor de lezer?

Heb ik niet, je moet die zelf maken!

http://www.bodyfarmfestival.org/

HomeContactLinksSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Schlaasss - Casa Plaisance

Zouden... We... Durven... Nee? Ja? Ok dan: "Schlaasss is het Franse antwoord op Die Antwoord." Zo. Ze is eruit, de flauwe woordspeling die moest gemaakt worden om onze neuraal netwerk te kalmeren. Maar de uitspraak klopt wel. We horen donkere hip hop met een zeer elektronische ondertoon. De punkesthetiek is overal ...

lees meer...
CD BESPREKING : Herzparasit - ParaKropolis

Herzparasit werd me aan de redactietafel voorgesteld als een kruising tussen metal en dubstep. Ik weet niet of het trio dat laatste genre ooit heeft gehoord, maar dit is allesbehalve dubstep. Dit klinkt gewoon als vrij typische Neue Deutsche Härte. Als Rammstein dus maar dan minder goed. We horen elk cliché passeren met ...

lees meer...
CD BESPREKING : Duality - Archeology EP

Franse progressieve metal en metalcore band die zich voorstelt met een drie nummers tellend schijfje. De songs zijn complex, fragmentarisch en traag van opbouw. We missen vooral dynamiek en schwung. Het kwintet dwaalt wat moedeloos en doelloos rond. ‘Reborn’ zit volgestouwd met riffs die over elkaar heen tuimelen. Zanger Julien ...

lees meer...
CD BESPREKING : Absent Music - Chez Renee

Het mooie digipack dat voor onze neus ligt, bevat de film Chez Renée uit 1988 en de bijhorende soundtrack op cd. Deze prent voert ons zo mee naar de new wavesfeer uit de jaren 80 en lijkt wel één uitvergrote scene uit een andere Belgische new wavefilm, Gerda85... of uit Liquid Sky... Zeer onderhoudend, zeer nostalgisch, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Splinter Orchestra - Mungo

Aan concepten heb je niks op een cd. Als een groep ons echter weet te vertellen dat ze met een dikke twintig man in een droge rivierbedding zijn gaan improviseren in het Mungo National Park in Australië, hebben ze onze volle aandacht. Bovendien gebruikt de band ook nog eens enkele behoorlijk deviante opnametechnieken. Wat dacht u ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2017 : Dark Entries Night XIX: KnK en Noire Antidote

De Kinky Star bestaat 20 jaar, en al 6 jaar ervan krijgt Dark Entries de kans om er Dark Entries Nights te houden, avonden waarop we veelbelovende - of gevestigde - lokale groepen een podium mogen bieden. Voor de volgende editie - die uitzondelijk op een zondag zal doorgaan - hebben we alweer een erg mooi duo kunnen boeken. Het wordt een elektronische ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2017 : Moonspell belooft plaat over de aardbeving van Lissabon in '1755'

Het Portugese Moonspell, een metal groep die steeds meer naar gothic rock neigt, heeft ons overdonderd met 'Extinct' uit 2015, een conceptalbum over het uitsterven van diersoorten. Ze werken nu aan een opvolger, en dat wordt opnieuw een conceptplaat. '1755' zal gaan over de aardbeving die de Portugese hoofdstad Lissabon teisterde, ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2017 : 4 jaar Weyrd Son Records

Weyrd Son Records is al vier jaar een label om in het oog te houden, een baken van duisternis in de flitsend lichtende tijden. Het label bracht platen uit van Charnier, Linea Aspera, Luminance, Mushy, Snowy Red en andere Belgische en internationale acts. Deze verjaardag moest ook gevierd worden, en dat doet Weyrd Son door een tweedaagse ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2017 : Roger Waters: The Last Refugee

We hoeven het u niet te verbergen, we zijn grote fans van Roger Waters. Het werk dat hij met wijlen Pink Floyd heeft geproduceerd hoort bij het beste wat de muziekgeschiedenis heeft voortgebracht. Als hij een nieuwe plaat uitbrengt, dan spitsen we onze oren, ook la krijgt die een deprimerende naam mee als 'Is This The Life We Really Want?'. ...

lees meer...
NIEUWS 18/05/2017 : Nog twee weken aftellen naar WGT.

Af te leiden aan de kruisjes op onze agenda nadert het Wave-Gotik Treffen met wel zeer rasse schreden, nog twee weken om precies te zijn en dus hoog tijd om aan de eindmeet nog wat namen te lossen. Aan Belgische artiesten alvast geen gebrek dit jaar, want naast Whispering Sons, Suicide Commando, Ah Cama-Sotz, Empusae, This Morn’ ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : THE MISSION - I hear you calling Marian...

In 1986 zag The Mission het levenslicht. In 2016, 30 jaar later, werd dat uitgebreid gevierd met een nieuwe cd - ‘Another Fall From Grace’, die teruggreep naar het geluid van de begindagen - en een tournee die naast de nieuwe cd ook vooral die begindagen benadrukte. Ik heb er spijt van dat ik de oorspronkelijke passage van The ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : A History of Alternative Music - The bleuprint - Wie haalde zijn mosterd bij wie?

Iedereen heeft zijn mosterd ergens gehaald. Sommige hebben de mosterd gewoon zelf uitgevonden. Op deze blueprint kan je uitzoeken wie de mosterdleveranciers waren van onder andere Fugazi, The Stranglers, Suede, The Happy Mondays en The Cult. Je kan dit schema ook bestellen als poster op deze site. Klik hier (pp)

lees meer...
FOTO'S : ORDO ROSARIUS EQUILIBRIO - Porta Nigra XII, De Klinker, Aarschot, Belgium, 30/04/2017 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : DARKWOOD - Porta Nigra XII, De Klinker, Aarschot, Belgium, 30/04/2017 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : THOROFON - Porta Nigra XII, De Klinker, Aarschot, Belgium, 30/04/2017 door Benny Serneels