casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

711 items

   

Tzii
Voor mij is goede industriŽle muziek degene die zich aan geen regels houdt
08/02/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

08/02/2011 : Tzii - Voor mij is goede industriŽle muziek degene die zich aan geen regels houdt
08/02/2011 : Tzii - Voor mij is goede industriŽle muziek degene die zich aan geen regels houdt
08/02/2011 : Tzii - Voor mij is goede industriŽle muziek degene die zich aan geen regels houdt
08/02/2011 : Tzii - Voor mij is goede industriŽle muziek degene die zich aan geen regels houdt
Op vrijdag 18 februari kan je in Magasin 4 terecht voor het Body Farm Festival, een moeilijk woord voor een verjaardagsfeestje voor Parade Ground. Behalve een optreden van dit invloedrijk duo kan je ook op talrijke DJ sets meefeesten en heel wat concerten meepikken van Mono Electricity Density, Codes, Solar Skeletons, Le Syndicat en nog veel meer.

Wij spraken met bezieler van dit alles, Tzii, tevens muzikant en cineast.

Kun je proberen om je muziek te omschrijven?

Proberen is inderdaad het juiste woord omdat het moeilijk is om mezelf te categoriseren daar ik mezelf geen limieten opleg. Mijn geluid is de muzikale uitdrukking van mijn gevoelens.

Daar ik een mens ben, heb ik veel gevoelens: kwaad, triest, agressie, angst, entertainment…het hangt er af van hoe ik mij voel dus.

Reeds 16 jaar in de muzieksector, hoe zie jij dat?

Ik was nog een tiener toen ik doorheen al die verschillende stadia ging.

Als je 14 bent, is dat niet hetzelfde als je 18 of 30 bent. Op die leeftijd veranderen dingen vlug.

Ik was een drummer in een rockband, begon me dan plots voor elektronische muziek te interesseren waarbij ik in de jaren ’90 zot was van techno maar tezelfdertijd ontdekte ik industrial en harsh noise. Die muziek begon ik op tapes te zetten.

In het begin van de jaren 2000 zat ik buiten Europa en eens ik terug was, besloot ik om mijn eigen label op te gaan starten, en zo gaat het verhaal verder.

Die 16 jaar zijn dus een kaleidoscopische reis geworden waarbij ik steeds hetzelfde doel voor ogen had: mijn eigen wereld uiten, welke vorm die ook aannam.

En nu woon jij in België, hoe ben je hier verzeild geraakt?

Ik kwam naar België omdat ik naar de filmschool wou gaan want ik ben regisseur. Ik vond het hier best fijn en besloot te blijven. Ik weet ook niet wat de toekomst zal brengen maar op het moment voel ik mij vrij goed, dus.

Geografisch is België het beste wat je kan hebben voor mensen als mij die vaak op toer gaan, het ligt goed geplaatst in West-Europa dus is het ideaal voor artiesten om op en af te gaan.

Wat denk jij van België als muziekland?

Ik denk dat België een zeer mooie muzikale geschiedenis heeft.

Er zijn verschillende indielabels in België die de Westerse muziek hebben beïnvloedt, en zelfs dat wereldwijd hebben gedaan.

Dat gaat van industriële muziek tot postpunk tot acid house tot EBM.

Ik kan eigenlijk wel zeggen dat ik me verbonden voel met dit land op muzikaal vlak.

De eerste platen van Coil en Current 93 waren op Laylah, Scanner zat op Sub Rosa, er is “Insane Music” van Alain Neffe, of die eerste acid…wat een achtergrond hebben jullie, zeg!

Het ziet er trouwens naar uit dat dit nu weer aardig op gang komt, de laatste drie of vier jaar toch. Ik denk zeker niet dat de creativiteit van dit land lam ligt.

Meer en meer artiesten uit het buitenland vinden hier hun stekje en dat brengt nieuw bloed en ideeën.

Je hebt zo veel evenementen, de laatste tijd, en toch weten veel mensen er niet van af. Zijn die soms blind?

Dat is voor mij een mysterie. Ik kom vaak in Brussel mensen tegen die mij zeggen dat er daar geen industriële shows zijn en dat ze dat spijtig vinden. Ik ben zelf in Brussel een promotor van dat soort dingen, maar ik zie die mensen dus nooit!

Ook al doe ik veel promotie en toch, de volgende dag kom ik ze tegen en vertellen ze weer hetzelfde. Als ik ze dan vertel dat ik de avond daarvoor een show heb georganiseerd dan hoor ik iets van “Ja maar ja, ik was veel te moe”.

Misschien heeft het met luiheid te maken maar toen ik Minamata en Cent Ans De Solitude geboekt heb waren er in Gent 15 mensen en in Brussel 10.

Blind zijn ze niet want ze wisten ervan! Maar achteraf wel komen zagen dat er niks gebeurd natuurlijk!

Muziek kan kunst zijn, maar moet muziek altijd kunst zijn?

Zeker niet. Muziek is niet meer dan wat geluiden die op logische wijze gevormd zijn en geluiden hoor je overal, ook in ons lichaam zijn er geluiden. Je moet maar eens luisteren en dat is ook, niet echt kunst hee.

Als ik wakker word dan maakt mijn koffiemachine ook lawaai maar toch beschouwen wij dat niet als kunst, ik zie dat wel als kunst.

Ik bedoel het hangt er van af welke theorie je eraan geeft ook al denk ik dat Joseph Beuys dat beter kan uitleggen dan ik.

Ik ga nu niet beweren dat jouw muziek extreem is, maar makkelijk is het ook niet. Wie maakt nu zo’n muziek, Eric?

Ik heb twee manieren hoe ik het creatieproces van muziek bekijk en die twee zijn vaak gecombineerd.

Eentje is er om wat er binnenin mij omgaat te uiten : triestheid, vreugde, angst, schaamte,…

De tweede manier is muziek maken waar ik naar wil luisteren, muziek dat mij een comfortabel gevoel heeft.

En ik hou nu eenmaal van obscure plaatsen, storm en bliksem, een bevroren zee, de brandende zon…het is gewoon een kwestie van wat jezelf als comfort ziet.

Ergens is jouw muziek donker. Ben jij een donkere persoon, Eric?

Als ik jou zeg dat mijn muziek reflecteert van wat er binnenin mij omgaat dan weet je ook wel wat voor soort mens ik ben.

Anderzijds is het ook een catharsis om al die gevoelens van lijden weer te geven in muzikale vorm. Op die manier komt er ruimte vrij voor andere gevoelens en gedragingen, iets wat de samenleving als positief bestempeld, in het alledaagse leven en in relatie met de anderen.

Wat mijn eigen gedachten betreft kan ik zeggen dat geluk moeilijk te bereiken is, het geluk inspireert me niet zo.

Een van mijn helden is Mark Burgess en die vraagt in een nummer "Why can't I be as content as the boy' next door?". Het is zo simpel, Eric, maar die paragraaf achtervolgd mij al heel mijn leven.

Ik niet, want heel mijn leven ben ik een zeer grote individualist geweest. Mijn doel is steeds geweest dat ik me comfortabel voel met mezelf, niet het comfort van de anderen. Of mijn buurjongen nu gelukkig is of niet kan me geen bal schelen, maar ik begrijp dat soort gevoelens wel.

Ik ga jouw muziek als industrial beschouwen, goed? Vertel jij mij op jouw beurt wanneer een industrial release goed is.

Industrial is een vrijdom van creatie waarbij al de regels worden doorbroken. En hoe radicaler dat is des te beter het klinkt!

Voor mij is goede industriële muziek degene die zich aan deze regels houdt of om het anders te stellen: geen regels heeft!

Zo is de acid house van PTV voor mij veel meer industrieel dan honderden power electronics-projecten dat ik gehoord heb, of veel van die zogezegde extreme muziek. Ze beschrijven zichzelf wel als industrieel maar er zitten geen risico’s in, er worden geen grenzen verlengd, het is veel te geformateerd om industrial te zijn!

Ik ben gewoon nieuwsgierig, maar luister jij ook naar pop?

Jawel, maar ik denk niet dat pop iets is dat gedraaid wordt op de radio. Mijn definitie van pop is een nummer dat ik kan zingen in de douche eens ik het gehoord heb, of iets dat in mijn hoofd blijft hangen. Als je die definitie aanvaard dan luister ik zeker naar pop, ja!

Je had het er al over dat je ook een cineast bent, leg eens uit.

Mijn beide ouders waren onafhankelijke fotografen, ik groeide op tussen duizenden en duizenden foto’s van hun.

Op die manier was het vrij logisch dat ik als kleine jongen begon te filmen, ik schreef scenario’s en ik begon films bij ons thuis te draaien. Dat was op hetzelfde ogenblik dat mijn interesse voor muziek ontwaakte, je moet namelijk weten dat ik muziek begon te leren toen ik 4 was!

Ik componeerde muziek voor films die in mijn hoofd zaten, en natuurlijk ook voor echte films!

Ik maak ook films voor ingebeelde muziek en soms voor muziek die reeds bestaat want voor andere groepen maak ik ook videoclips.

Ik werk steeds als lid van het label/collectief V-ATAK en ik maak ook documentaires, de meeste in het Westen van Afrika.

Noem eens je favoriete plaat aller tijden aub

“Horse Rotorvator” van Coil.

Gewoon omdat er alles in te vinden is: schoonheid, triestheid, wanhoop, vreugde, zoetheid, agressie en dat allemaal samengebracht in een muzikaal genie.

Benieuwd met wie je graag in een lift zou zitten voor 8 uur en wat je dan zou doen.

Met Peter Christopherson die onlangs stierf en wie weet zou die lift zich in een andere dimensie kunnen bevinden.

We zouden het hebben over het leven, de sterren en alles wat er rond hangt: de verborgen realiteit, de magie, zijn schatten en meer van dat.

Jij bent ook de man achter het Body Farm Festival in Brussel.

Ik heb Pierre en Jean-Marc Pauly ontmoet ergens in Charleroi toen we op dezelfde affiche stonden.

Die speelden daar hun laatste cd “Rosary” en ik werd daardoor volledig weggeblazen. Het voelde sterk aan, maar vooral eerlijk. Ik hoorde meteen dat zij toonden wat er in hun omging.

Ik stelde hun voor om met hun in Brussel te spelen voor een show die ik organiseerde met

Nihiltronix, Dolina, 1997ev, Nocturne en nog anderen.

Ik zag weer een perfecte show van hun en deze interessante mensen werden zeer goede vrienden van mij.

Daar ik wat ervaring heb in het opzetten van shows, was het normaal dat dit evenement in mijn handen terecht kwam.

Is muziek alles?

Neen, natuurlijk niet maar het is wel zeer belangrijk. De mens maakte muziek nog voor hij kon spreken! Alle civilisaties gebruiken muziek voor belangrijke dingen en dat gaat van religieuze culten tot gewoon pure entertainment.

Wat kunnen we van jou in de toekomst verwachten?

Er staat veel op stapel voor de toekomst. Er zijn wat releases met Solar Skeletons in samenwerking met Ripit en met MS30 werken we samen met De Tapol en natuurlijk solomateriaal van mezelf.

Ik ga wat moeite doen om wat meer op toer te gaan ook al moet er nog het één en ander geboekt en georganiseerd worden, het zullen vooral een paar shows in de Benelux en Duitsland zijn.

Info vind je op http://www.tzii.tk

Een boodschap voor de lezer?

Heb ik niet, je moet die zelf maken!

http://www.bodyfarmfestival.org/

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Physical Wash - Physical Death

Nooit van gehoord? Het is u vergeven ik tot voor kort ook niet, maar ik ben er na beluistering van deze “Physical Death” wel zeker van dat dit een schijf is die heel wat lezers van deze geniale webstek (juist, Dark Entries) zal kunnen bekoren. Vooral zij die een gemeenschappelijk verleden in de jaren 80 delen, want hoewel actueel ...

lees meer...
CD BESPREKING : Frust - StoneI ep (vinyl)

Onbekend is onbemind, zo ook deze Frust, een project uit de Blind Delon stal. Blind Delon? Welaan, een beetje een obscuur maar toch net iets beter bekend EBM post punk project uit het Franse Toulouse. Eigenlijk is het gewoon Blind Delon in een Frust jasje en “Stone I” is meteen het eerste en strak gelimiteerde techo / ebm / minimal ...

lees meer...
CD BESPREKING : Josy & Pony - Eponyme

Uit het troosteloze Charleroi, ooit verkozen tot ‘lelijkste stad ter wereld’, komt Josy & Pony. In 2017 verscheen van dit gezelschap het debuutalbum “Hippodrone Club” en hier is dan de opvolger “Eponyme” (9 tracks, 38 minuten) met een leuk woordspel in de titel. Een flinke scheut humor vind je doorheen ...

lees meer...
CD BESPREKING : …tant Donnťs - L'Opposition Et Les Causes Conjuguťes Sont Rťconciliťes

We zijn heel blij dat Klanggalerie de nobele taak op zich heeft genomen om oud werk van de Franse industrial grootmacht Etant Donnés heruit te brengen. Enkele maanden kon u al onze bevindingen omtrent hun debuut La Vue (oorspronkelijk uit 1981) nalezen, nu is het tijd aan het tweede album, eveneens afkomstig uit ‘81: L’Opposition ...

lees meer...
CD BESPREKING : Cyanbaal - Madame Degradation / Living Tunnel

Nog niet zo lang geleden besprak ik het album 'Life Without Exit' van het Duits electro/darkwave-project Cyanbaal. Georg Kasperski was zo blij met mijn recensie dat hij voorstelde om ook zijn 2 vorige releases 'Madame Degradation' en 'Living Tunnel' te bezorgen. Eerstgenoemde is zijn debuut-EP uit 2015, terwijl laatstgenoemde ...

lees meer...
NIEUWS 11/10/2019 : Floor, de beste zangeres?

Het zijn drukke tijden voor Nightwish. Terwijl zangeres Floor Jansen de afgelopen twee maanden in eigen land een landelijke bekendheid werd door haar deelname aan de TV-show 'Beste Zangers', werkt de Finse metalband aan een nieuw studio-album voor 2020 en wordt op vrijdag 6 december het monumentale document 'Decades: Live In ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 10/10/2019 : Zaterdag So What-punkfestival in Aarschot

Sham 69, Ramonas, Unite Against Society, Capital Scum en Nope, ze staan allemaal op de affiche van het derde So What-festival dat deze zaterdag in De Klinker in Aarschot. Wie nog eens een stevige portie punk wil zoals dat in gouden tijden gemaakt werd, weet waar hij moet zijn. De Klinker: Demervalei 14, 3200 Aarschot Deuren: 17u Facebook ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : October Ritus (Rome, Awen, By The Spirits, La Merde), 04/10/2019, De Wommel, Wommelgem - Kali Yuga ‹ber Alles!

FolkWorld, een Duits label dat ook al eens graag een concert organiseert luidde oktober in met een dubbele affiche. Op donderdag (de nationale Duitse feestdag) sloegen ze hun kampen onder de noemer October Chorus op in Mühltal (nabij Darmstadt) met behalve een andere headliner (Changes) dezelfde line-up. 's Anderdaags verhuisde het ...

lees meer...
FOTO'S : Ground Nero - @ De Klinker Aarschot, 05/10/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Ground Nero Ė Divergence CD Release Show - 5 oktober 2019 Ė De Klinker Aarschot

‘Beyond Scales there is Divergence’. Heden ten dage is het zowat de sleutelzin in het leven van Ground Nero. Een trilogie zonder echt een trilogie te zijn, maar na 2 EP’s (Beyond en Scales) is er nu het eerste full-album Divergence. Een album waarmee ze met glans laten horen dat de band sedert hun oprichting enkel maar ...

lees meer...
NIEUWS 02/10/2019 : Walhalla pakt uit met exclusieve rerelease van Ton Lebbink's cult plaat ďLuchtkastelenĒ

Ton Lebbink (1943-2017) was de voormalige drummer van de Nederlandse new wave band en kunstcollectief Mecano en tevens portier bij het wereldberoemde poppodium Paradiso in Amsterdam. In de vroege jaren tachtig van de vorige eeuw was hij één van de allereerste Nederlandse popdichters, samen met anderen zoals Diana Ozon en Bart ...

lees meer...
NIEUWS 30/09/2019 : Soft Riot en Kezdown treden donderdag op in Brussel

De Fantomatic.Nights zijn het kleine broertje van de Fantastique.Nights, en om de haverklap bieden ze je gratis concerten aan in het centrum van Brussel. Deze gaan door in Café Central, op wandelafstand van de AB, en er komen deze keer opnieuw twee heel aanbevelenswaardige groepen af. Soft Riot komt helemaal uit Canada en maakt ...

lees meer...
NIEUWS 30/09/2019 : Enzo Kreft: Biometrics

Enzo Kreft heeft een plaat uitgebracht - 'Control' - over de keerzijde van de technologie die ons omringt en steeds meer ons leven beheerst. Een boodschap die hij wil uitdragen, ook met een nieuwe clip. 'Biometrics' is een goed voorbeeld van wat de nieuwe plaat inhoudt. 'Bij biometrie worden technieken toegepast waarbij ...

lees meer...
FOTO'S : Kollaps - @ Tour ŗ Plomb Brussel 26/09/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Nytt Land - @ Tour ŗ Plomb Brussel, 26/09/2019 door Luc Luyten