canli casino

Dark Entries Logo

635 items

   

Hoodoo Engine
Sinds 1995 ben ik nog geen dag nuchter geweest, dus dat heeft ook zo zijn inspiratie!
02/02/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

02/02/2011 : Hoodoo Engine - Sinds 1995 ben ik nog geen dag nuchter geweest, dus dat heeft ook zo zijn inspiratie!
02/02/2011 : Hoodoo Engine - Sinds 1995 ben ik nog geen dag nuchter geweest, dus dat heeft ook zo zijn inspiratie!
02/02/2011 : Hoodoo Engine - Sinds 1995 ben ik nog geen dag nuchter geweest, dus dat heeft ook zo zijn inspiratie!
02/02/2011 : Hoodoo Engine - Sinds 1995 ben ik nog geen dag nuchter geweest, dus dat heeft ook zo zijn inspiratie!
02/02/2011 : Hoodoo Engine - Sinds 1995 ben ik nog geen dag nuchter geweest, dus dat heeft ook zo zijn inspiratie!
In het kader van “geef nieuw talent eens een kans” gingen wij eens ten rade bij Hoodoo Engine, een Amerikaans trio dat met “Egowhore” een ijzersterk debuut heeft afgeleverd en dat gerust kan wedijveren met Combichrist, Front Line Assembly of Die Krupps.

Kun je ons even vertellen wie Hoodoo Engine zijn?

Marz233: Het was onze middelvinger tegen al de maatschappijen waar we destijds met werkten. Het was onze manier om wat stoom af te blazen en ook om tezelfdertijd onze verdiensten uit het verleden te laten samensmelten met onze toekomstperspectieven tot het één gebalde vuist werd.

In het begin was Hoodoo Engine iets van mij alleen, een soort van project waar ik vooral met synthesizers tewerk ging, ik was eigenlijk beïnvloed door alle hybrides die hun roots vonden in de electrosector.

Een heleboel dingen werden op een hoopje gegooid en daaruit werd één project gedistilleerd.

James Curcio: Plots kwam Johan Ess zijn kop binnensteken, en hij was vooral belangrijk voor de evolutie van onze zang en teksten. Er waren ook nog wel andere mensen betrokken bij Egowhore maar gelukkig hebben die hun inspanningen gespaard voor “Murder the world”, een album dat binnenkort van ons zal verschijnen.

Achteraf bekeken zou je kunnen stellen dat het klonk als twee projecten die sex met elkaar hadden.

In ieder geval waren die mensen Jeff Hartman en Scott Landes die zeer mooi gitaarwerk leverden.

Eerlijkheidshalve is onze groep tot nu toe meer een studioprojekt geweest waarbij het vooral Marz 223 was die achter de knoppen zat. Straks ga ik nog denken dat het zo’n mannetje was die moest staan helpen op één of andere locomotief. Misschien dat ik hem voor zijn verjaardag zo’n oude locomotief schenk.

Johan Ess: En als Sean het niet ziet zitten om het kostuum van de kaartjesknipper aan te trekken, zal ik het wel doen!

Hoe kwam je aan die groepsnaam?

James Curcio: Eigenlijk is het een verbastering van een spooktrein, je hoort op onze cd veel referenties naar dat thema, de twee eerste nummers bijvoorbeeld.

"Psychoactive Paranormal Locomotive Drive!" is dat ook en je moet maar eens naar het cd-hoesje kijken!

Marz 233: “Hoodoo engine” was een term die men aan het begin van de vorige eeuw gebruikte om te zeggen dat een bepaalde stoommachine vervloekt was. Om het anders te zeggen, iedere machine die het leven kostte aan een mensenleven werd toen een hoodoo genoemd. In ons geval bedoelden wij dus een trein die voorbestemd was om te ontsporen.

Johan Ess: Ik heb het altijd als een sort van metafoor van magische sex ervaren, iets waarvan wij op de één of andere wijze wel fan van zijn.

Dit hebben we op een absurde manier opgedreven in “Hoodoo Luv”, noem het maar onze fantasie over groupies!

De waarheid is echter wel dat geen enkele van mijn nummers mij een gratis sexbeurt heeft opgebracht!

Jullie deden alles volgens het DIY-principe. Leg uit.

James Curcio: Ik was een tijdje bij een groep van producers en muzikanten die ergens in New York een grote studio bezaten. Marz223 had daar ook zijn eigen studio.

Al gauw bleek dat die panden onbetaalbaar leken maar door de jaren heen zijn al die dingen ook beter verplaatsbaar geworden.

Je hebt echt geen 13000 vierkante meter meer nodig voor een project als het onze, ook al is het plezant om in zo’n ruimte te gaan ronddollen als het drie uur ’s morgens is. Misschien kunnen we virtuele muzikanten inhuren die virtuele koffie drinken, minder koppijn!

Johan Ess: Sinds we zowel de produktie als de muziek voor onze rekening nemen, hoor je ook het echte karakter van deze groep. Er is geen sprake meer van filters, behalve van de geluidsfilters natuurlijk.

Marz 223: En die andere waarheid is natuurlijk ook dat we niet veel keus hadden om dan het DIY te gaan doe. Ik bedoel maar, wie zou het anders gaan betalen?

Dus jij lacht met al die serieuze artiesten die zich opsluiten in die dure studio’s?

James Curcio: Wij gebruiken al dat geld om ons te amuseren, ook al zouden we best wat nieuwe computers kunnen gebruiken.

Marz 233: En toch moet ik toegeven dat ik het ook zou doen moest ik er het geld voor hebben hoor. Het moet gewoon hemels zijn om al die apparatuur te kunnen uitproberen, om maar niet te spreken over die fantastische ruimtes die zulke studio’s zijn. Maar goed ondanks dit alles, hebben we echt nood aan een goede computer.

Wat zijn de plannen voor de groep?

James Curcio: Zonder twijfel zetten we nu alles op “Murder the world”.

“Egowhore” kan je het best zien als een soort van hommage aan allerlei groepen, ook al gaf deze plaat ons de mogelijkheid om allerlei dingen uit te proberen.

Maar de nieuwste plaat is meer progressief, en dan heb ik het vooral over ons geluid.

Los daarvan, zijn we net als alle andere groepen op zoek naar mogelijkheden om te spelen, dus als iemand het ziet zitten om ons te boeken.

Nu goed, ik ben wel een perfectionist en mijn motto zegt steeds : “Als je iets doet dan moet je het goed doen”. We hebben wel wat aanvragen op dat vlak, maar het moet de moeite zijn. Ik bedoel we gaan niet voor niets samengepropt in een bestelwagen gaan zitten. We zien wel.

Marz223: Blijven schrijven, ik zou niet weten wat ik anders moet doen.

Ga je akkoord als ik je associeer met industrial metal en dan in het bijzonder KMFDM, Combichrist of Die Krupps.

Waren die groepen voorbeelden voor je?

James Curcio : Ik denk dat elk van ons wel met iets anders voor de dag zou komen, en het kan zelfs van dag tot dag verschillen.

Zo wou Marz 233 bijvoorbeeld invloeden van crunk en hardcore in ons geluid brengen.

Maar goed, we geven het toe: KMFDM, Chemlab en Ministry zijn stuk voor stuk groepen waar we naar luisterden sinds we op school zaten, en zoals ik al eerder zei is “Egowhore” meer een soort van hommage. Maar het was zeker niet de bedoeling om als iemand anders te klinken, tenminste niet wat mij betreft.

Johan Ess: Wat mijzelf betreft heb ik wel een boontje voor metal en industrial. Ik haal ook veel inspiratie uit de digi-grindscene en dan vooral wat mijn stem betreft.

Ik ben wel ook sterk beïnvloedt door de electronische muziek, en dat hoor je natuurlijk aan mijn synths.

James Curcio : Sinds 1995 ben ik nog geen dag nuchter geweest, dus dat heeft ook zo zijn inspiratie!

Jullie cd noemt “Egowhore”, wie is dat volgens jou?

Johan Ess: Iemand die erkenning wil en daarvoor al de principes overboord gooit. Eigenlijk het prototype van wat je vandaag in de media industrie tegenkomt.

Hoe zijn eigenlijk de reacties in eigen land?

James Curcio: Het lijkt erop dat de mensen het wel leuk vinden. Niet dat we nu hiervoor dagelijks aangesproken worden, maar af en toe stapt er wel iemand naar ons toe om te zeggen dat hij onze muziek leuk vindt en dat doet wel deugd.

Maar ik ben waarschijnlijk meer bekend voor mijn schrijfwerk, daardoor krijg ik soms om drie uur ’s nachts de meest gekke telefoontjes. Ik zou eigenlijk mijn nummer moeten veranderen.

Marz233: Ik weet het niet, ik probeer mijn hol niet te verlaten. Neen serieus, de recensies die we krijgen zijn nogal uiteenlopend, maar het grootste deel is toch verrassend positief.

Johan Ess: Ik vind het echt hilarisch als mensen denken dat wij serieus zijn, want het hoofddoel was net om plezier te maken met de stereotypes in dit genre.

Ik weet dat het wat vroeg is, maar hoe zit het met Europa?

James Curcio: Hangt ervan af hoe je het bekijkt. Moest het nu 1997 zijn en moesten we nog in al die mythes van de rockindustrie geloven, dan zouden we echt van de ene stad naar de andere hollen om dat gedaan te krijgen.

Nu zitten we in een situatie dat je heel dat boeltje zelf moet gaan opbouwen en mits wat geluk zal er iemand het gaspedaal voor je induwen. Het ideale is natuurlijk moest onze muziek wat in clubs gedraaid worden. Maar goed, mijn doel is dat mijn muziek de juiste mensen bereikt.

Marz 223: Zelf zou ik zeer graag Europa bezoeken, Het Verenigd Koninkrijk en zeker ook Nederland. Maar goed, we weten ook wel dat dit niet voor onmiddellijk zal zijn.

Ik veronderstel dat je extreme muziek maakt, zie jij jezelf als een extreem iemand?

James Curcio : Ik ga niet voor anderen spreken, maar ik ben zo extreem als Neil Patrick Harris.

Marz233: Ik ben pas blij als de muren met bloed besmeurd zijn.

Johan Ess: Dat zal voor een groot deel afhangen aan wie je dat vraagt. Ik ga geen vuilnis van de grond eten of ik ga ook niet mijn kapsel in de fik steken, maar in volle verkeerspits een dansje op het dak moet kunnen.

James Curcio : Die doet dat dus echt hee!

Sex, drugs en rock ’n roll. Voldoende of wil je meer in het leven?

James Curcio: Er is meer in het leven, maar het is een goed begin.

Uw favoriete plaat aller tijden…

James Curcio : Ik zou het echt niet weten want dat hangt echt van mijn gevoel af. De laatste tijd heb ik het nogal voor Mr. Bungle, dat blijft toch één van de beste dingen die ik gezien heb.

Johan Ess: “Musick to Play in the Dark” van Coil blijft mijn favoriete plaat.

Als je het nog niet gehoord hebt, moet je er beslist eens naar luisteren, ook al is het donker, maar je zal me wel snappen.

Veel van hun werk bevat zo van die rituele ruimtes waar ik totaal kan in opgaan.

RIP, Jhon en Sleazy.

Marz233: Oh, da’s een moeilijke vraag. Hangt er vanaf wanneer je het mij vraagt maar de hoofdinvloeden voor Hoodoo Engine zijn zonder twijfel Agnostic Front, Butthole Surfers, MDFMK, Bone Crusher en Azax Syndrome.

Met wie zou je het nu niet erg vinden om 8 uur vast met in een lift te zitten?

Jamers Curcio : Ik veronderstel dat je hier vrouwen moet citeren die je normaal nooit kan tegenkomen. Maar goed, ik zou het wel zien zitten met James Maynard Keenan.

Johan Ess: We zouden ook samen iets a capella kunnen zingen, inclusief met papegaai! Het zou eigenlijk nog een toffe ervaring zijn.

Marz233: Ik denk niet dat er iemand met Beaker in een lift zou willen zitten, hij is levensgevaarlijk!

Dank u mijne heren, we zullen het maar houden met “Egowhore” nog een luisterbeurt te gunnen.

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Caroline K - Now Wait For Last Year

Misschien pleit u ook schuldig deelgenomen te hebben aan het zoveelste Facebook spelletje alwaar je tien hoezen van albums diende te posten, albums die een speciale impact op je leven gehad hebben. Aangezien we zelf een heel muzikaal aangelegde vriendenkring hebben, zal het u dan ook niet verbazen dat we de afgelopen maanden massa’s ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2018 : De dag des oordeels is terug

Zit u ook vol spanning te wachten op De dag des oordeels? We weten hoe het voelt, en we hebben goed nieuws. Na een pauze van verscheidene weken is uw favoriete post-punk en wave-radioprogramma terug. De afspraak is nog steeds: 22u maandagavond aftemmen op Radio VRD. 106,5 FM voor de leukste Limburgers en www.radiovrd.be voor wie livestream ...

lees meer...
FOTO'S : Skeletal Family - @ WGT door Luc Luyten 18/05/2018

lees meer...
FOTO'S : Merciful Nuns - @ WGT door Luc Luyten 18/05/2018

lees meer...
FOTO'S : The Beauty of Gemina - @ WGT door Luc Luyten 18/05/2018

lees meer...
CD BESPREKING : Jemh Circs - (untitled) Kingdom

Naast Black To Comm is de Duitse geluidskunstenaar Marc Richter ook actief als Jemh Circs. Bij die eerste maakt hij gebruik van analoge tapes en klanken gelicht van vinylplaten. Met Jemh Circs boort hij digitale bronnen aan. Hij samplet onder meer moderne popmuziek met van het You Tube geleende clipjes en van nog andere, soms obscure ‘gevonden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Phantom Winter - Into Black Science

Ettertjes, pestkopjes, jong schorremorrie, brutale vlegeltjes. Vaak met de knieën bloot en met ezelsoren op het hoofd. Tenminste, zo stellen we ons de jeugdjaren voor van het Noord-Beierse Phantom Winter. Al bestaat de kans dat hun brutaliteiten zich eerder weten te manifesteren door de donkere poëzie van Sylvia Plath of door ...

lees meer...
CD BESPREKING : Svein Finnerud Trio - Plastic Sun

Noors jazz trio dat vooral in eigen land bekend en berucht werd tijdens de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw om zijn pionierswerk in het veld van free jazz, avant-garde en experimentele jazz. Ze lieten zich ondermeer inspireren door Keith Jarrett, Ornette Coleman, het Paul Bley Trio en Charles Lloyd Quartet. ‘Plastic Sun’ ...

lees meer...
CD BESPREKING : Macronympha - Infinite Perversion

Zondagmorgen in Deurne. Terwijl het huis nog ligt te slapen prikken de eerste straaltjes lentezon reeds door de helderblauwe lucht. Aangezien hier, net als in de rest van groot Antwerpen, alles verworden is tot één grote bouwwerf, brengt het verlengde Pinksterweekend een staken van nietsomziend draaiende betonmolens en dubbel ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : :Of The Wand And The Moon: / The Dark Red Seed (18-05-2018, Madame Moustache, Brussel) - Skål!

Er heerste bij mij aanvankelijk wat twijfel of ik al dan niet een verslag van dit concert zou schrijven. Aangezien :Of The Wand And The Moon: al meermaals de revue passeerde op onze concertpagina, hoorde ik al menig stem verzuchten dat ik er weer was met mijn blinde adoratie voor de sympathieke Deen Kim Larsen. Wat me uiteindelijk over ...

lees meer...
NIEUWS 17/05/2018 : :Of The Wand And The Moon: morgen live in Brussel.

Terwijl momenteel de grote zwarte volksverhuizing richting Leipzig vertrokken is, moeten de thuisblijvers dit weekend gelukkig niet op hun honger blijven zitten. Zo stippen wij morgen het optreden van :Of The Wand And The Moon: in Brussel aan. Als een van de hoofdrolspelers in de dark folk scene heeft de sympathieke Deen Kim Larsen ons ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2018 : GuiK wil grenzen overschrijden.

Eenieder die vroeger wel eens een feestje meepikte in Waregem (Steeple) of Doornik (Le Coquin) zal kunnen bevestigen dat deze gretig bezocht werden door creaturen uit het noorden van Frankrijk (Le Nord-Pas de Calais, een landdeel waarover de rest van Frankrijk nogal lacherig over doet, kijk maar eens naar de cultfilm Bienvenue Chez Les Ch’tis). Maar ...

lees meer...
NIEUWS 13/05/2018 : Een laatste update uwer WGT profeet

Dan toch voor mij afreis naar het goth mekka. De organisatie zwiepte immers nog een aantal namen online van groepen die nog werden opgevist om live present te tekenen. Daaronder ook de Belgische shoegaze formatie Newmoon en de electro wavers van The Arch. Hier de laatste namen wat ons in totaal op 224 artiesten brengt; 3TEETH (USA) , AKALOTZ ...

lees meer...
NIEUWS 13/05/2018 : The Arch stelt nieuwe clip voor aan de vooravond van hun optreden op WGT

12 nummers op 12 maanden. Dat is de indrukwekkende uitdaging die The Arch is aangegaan. En vandaag kunnen we de derde maand op rij een nieuw nummer voorstellen met alweer een prachtige clip: 'Cock's Populi'. 'Deadlines doen je creatief zijn, en neemt het twijfelen en leuteren weg. Er is maar één weg, en die is ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : CHRISTIAN DEATH - Herdenkingen en complottheorieën

Op 1 april 1998 - exact twintig jaar geleden - verhing Rozz Williams zich. Voor zover hij toen nog geen icoon was, is hij het dan definitief geworden. Christian Death was zijn geesteskind, ook al heeft hij de groep in 1985 verlaten. Valor Kand ging verder met de groep en blijft tot op de dag van vandaag touren, en ja, hij gedenkt met de huidige ...