canli casino

Dark Entries Logo

628 items

   

Hoodoo Engine
Sinds 1995 ben ik nog geen dag nuchter geweest, dus dat heeft ook zo zijn inspiratie!
02/02/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

02/02/2011 : Hoodoo Engine - Sinds 1995 ben ik nog geen dag nuchter geweest, dus dat heeft ook zo zijn inspiratie!
02/02/2011 : Hoodoo Engine - Sinds 1995 ben ik nog geen dag nuchter geweest, dus dat heeft ook zo zijn inspiratie!
02/02/2011 : Hoodoo Engine - Sinds 1995 ben ik nog geen dag nuchter geweest, dus dat heeft ook zo zijn inspiratie!
02/02/2011 : Hoodoo Engine - Sinds 1995 ben ik nog geen dag nuchter geweest, dus dat heeft ook zo zijn inspiratie!
02/02/2011 : Hoodoo Engine - Sinds 1995 ben ik nog geen dag nuchter geweest, dus dat heeft ook zo zijn inspiratie!
In het kader van “geef nieuw talent eens een kans” gingen wij eens ten rade bij Hoodoo Engine, een Amerikaans trio dat met “Egowhore” een ijzersterk debuut heeft afgeleverd en dat gerust kan wedijveren met Combichrist, Front Line Assembly of Die Krupps.

Kun je ons even vertellen wie Hoodoo Engine zijn?

Marz233: Het was onze middelvinger tegen al de maatschappijen waar we destijds met werkten. Het was onze manier om wat stoom af te blazen en ook om tezelfdertijd onze verdiensten uit het verleden te laten samensmelten met onze toekomstperspectieven tot het één gebalde vuist werd.

In het begin was Hoodoo Engine iets van mij alleen, een soort van project waar ik vooral met synthesizers tewerk ging, ik was eigenlijk beïnvloed door alle hybrides die hun roots vonden in de electrosector.

Een heleboel dingen werden op een hoopje gegooid en daaruit werd één project gedistilleerd.

James Curcio: Plots kwam Johan Ess zijn kop binnensteken, en hij was vooral belangrijk voor de evolutie van onze zang en teksten. Er waren ook nog wel andere mensen betrokken bij Egowhore maar gelukkig hebben die hun inspanningen gespaard voor “Murder the world”, een album dat binnenkort van ons zal verschijnen.

Achteraf bekeken zou je kunnen stellen dat het klonk als twee projecten die sex met elkaar hadden.

In ieder geval waren die mensen Jeff Hartman en Scott Landes die zeer mooi gitaarwerk leverden.

Eerlijkheidshalve is onze groep tot nu toe meer een studioprojekt geweest waarbij het vooral Marz 223 was die achter de knoppen zat. Straks ga ik nog denken dat het zo’n mannetje was die moest staan helpen op één of andere locomotief. Misschien dat ik hem voor zijn verjaardag zo’n oude locomotief schenk.

Johan Ess: En als Sean het niet ziet zitten om het kostuum van de kaartjesknipper aan te trekken, zal ik het wel doen!

Hoe kwam je aan die groepsnaam?

James Curcio: Eigenlijk is het een verbastering van een spooktrein, je hoort op onze cd veel referenties naar dat thema, de twee eerste nummers bijvoorbeeld.

"Psychoactive Paranormal Locomotive Drive!" is dat ook en je moet maar eens naar het cd-hoesje kijken!

Marz 233: “Hoodoo engine” was een term die men aan het begin van de vorige eeuw gebruikte om te zeggen dat een bepaalde stoommachine vervloekt was. Om het anders te zeggen, iedere machine die het leven kostte aan een mensenleven werd toen een hoodoo genoemd. In ons geval bedoelden wij dus een trein die voorbestemd was om te ontsporen.

Johan Ess: Ik heb het altijd als een sort van metafoor van magische sex ervaren, iets waarvan wij op de één of andere wijze wel fan van zijn.

Dit hebben we op een absurde manier opgedreven in “Hoodoo Luv”, noem het maar onze fantasie over groupies!

De waarheid is echter wel dat geen enkele van mijn nummers mij een gratis sexbeurt heeft opgebracht!

Jullie deden alles volgens het DIY-principe. Leg uit.

James Curcio: Ik was een tijdje bij een groep van producers en muzikanten die ergens in New York een grote studio bezaten. Marz223 had daar ook zijn eigen studio.

Al gauw bleek dat die panden onbetaalbaar leken maar door de jaren heen zijn al die dingen ook beter verplaatsbaar geworden.

Je hebt echt geen 13000 vierkante meter meer nodig voor een project als het onze, ook al is het plezant om in zo’n ruimte te gaan ronddollen als het drie uur ’s morgens is. Misschien kunnen we virtuele muzikanten inhuren die virtuele koffie drinken, minder koppijn!

Johan Ess: Sinds we zowel de produktie als de muziek voor onze rekening nemen, hoor je ook het echte karakter van deze groep. Er is geen sprake meer van filters, behalve van de geluidsfilters natuurlijk.

Marz 223: En die andere waarheid is natuurlijk ook dat we niet veel keus hadden om dan het DIY te gaan doe. Ik bedoel maar, wie zou het anders gaan betalen?

Dus jij lacht met al die serieuze artiesten die zich opsluiten in die dure studio’s?

James Curcio: Wij gebruiken al dat geld om ons te amuseren, ook al zouden we best wat nieuwe computers kunnen gebruiken.

Marz 233: En toch moet ik toegeven dat ik het ook zou doen moest ik er het geld voor hebben hoor. Het moet gewoon hemels zijn om al die apparatuur te kunnen uitproberen, om maar niet te spreken over die fantastische ruimtes die zulke studio’s zijn. Maar goed ondanks dit alles, hebben we echt nood aan een goede computer.

Wat zijn de plannen voor de groep?

James Curcio: Zonder twijfel zetten we nu alles op “Murder the world”.

“Egowhore” kan je het best zien als een soort van hommage aan allerlei groepen, ook al gaf deze plaat ons de mogelijkheid om allerlei dingen uit te proberen.

Maar de nieuwste plaat is meer progressief, en dan heb ik het vooral over ons geluid.

Los daarvan, zijn we net als alle andere groepen op zoek naar mogelijkheden om te spelen, dus als iemand het ziet zitten om ons te boeken.

Nu goed, ik ben wel een perfectionist en mijn motto zegt steeds : “Als je iets doet dan moet je het goed doen”. We hebben wel wat aanvragen op dat vlak, maar het moet de moeite zijn. Ik bedoel we gaan niet voor niets samengepropt in een bestelwagen gaan zitten. We zien wel.

Marz223: Blijven schrijven, ik zou niet weten wat ik anders moet doen.

Ga je akkoord als ik je associeer met industrial metal en dan in het bijzonder KMFDM, Combichrist of Die Krupps.

Waren die groepen voorbeelden voor je?

James Curcio : Ik denk dat elk van ons wel met iets anders voor de dag zou komen, en het kan zelfs van dag tot dag verschillen.

Zo wou Marz 233 bijvoorbeeld invloeden van crunk en hardcore in ons geluid brengen.

Maar goed, we geven het toe: KMFDM, Chemlab en Ministry zijn stuk voor stuk groepen waar we naar luisterden sinds we op school zaten, en zoals ik al eerder zei is “Egowhore” meer een soort van hommage. Maar het was zeker niet de bedoeling om als iemand anders te klinken, tenminste niet wat mij betreft.

Johan Ess: Wat mijzelf betreft heb ik wel een boontje voor metal en industrial. Ik haal ook veel inspiratie uit de digi-grindscene en dan vooral wat mijn stem betreft.

Ik ben wel ook sterk beïnvloedt door de electronische muziek, en dat hoor je natuurlijk aan mijn synths.

James Curcio : Sinds 1995 ben ik nog geen dag nuchter geweest, dus dat heeft ook zo zijn inspiratie!

Jullie cd noemt “Egowhore”, wie is dat volgens jou?

Johan Ess: Iemand die erkenning wil en daarvoor al de principes overboord gooit. Eigenlijk het prototype van wat je vandaag in de media industrie tegenkomt.

Hoe zijn eigenlijk de reacties in eigen land?

James Curcio: Het lijkt erop dat de mensen het wel leuk vinden. Niet dat we nu hiervoor dagelijks aangesproken worden, maar af en toe stapt er wel iemand naar ons toe om te zeggen dat hij onze muziek leuk vindt en dat doet wel deugd.

Maar ik ben waarschijnlijk meer bekend voor mijn schrijfwerk, daardoor krijg ik soms om drie uur ’s nachts de meest gekke telefoontjes. Ik zou eigenlijk mijn nummer moeten veranderen.

Marz233: Ik weet het niet, ik probeer mijn hol niet te verlaten. Neen serieus, de recensies die we krijgen zijn nogal uiteenlopend, maar het grootste deel is toch verrassend positief.

Johan Ess: Ik vind het echt hilarisch als mensen denken dat wij serieus zijn, want het hoofddoel was net om plezier te maken met de stereotypes in dit genre.

Ik weet dat het wat vroeg is, maar hoe zit het met Europa?

James Curcio: Hangt ervan af hoe je het bekijkt. Moest het nu 1997 zijn en moesten we nog in al die mythes van de rockindustrie geloven, dan zouden we echt van de ene stad naar de andere hollen om dat gedaan te krijgen.

Nu zitten we in een situatie dat je heel dat boeltje zelf moet gaan opbouwen en mits wat geluk zal er iemand het gaspedaal voor je induwen. Het ideale is natuurlijk moest onze muziek wat in clubs gedraaid worden. Maar goed, mijn doel is dat mijn muziek de juiste mensen bereikt.

Marz 223: Zelf zou ik zeer graag Europa bezoeken, Het Verenigd Koninkrijk en zeker ook Nederland. Maar goed, we weten ook wel dat dit niet voor onmiddellijk zal zijn.

Ik veronderstel dat je extreme muziek maakt, zie jij jezelf als een extreem iemand?

James Curcio : Ik ga niet voor anderen spreken, maar ik ben zo extreem als Neil Patrick Harris.

Marz233: Ik ben pas blij als de muren met bloed besmeurd zijn.

Johan Ess: Dat zal voor een groot deel afhangen aan wie je dat vraagt. Ik ga geen vuilnis van de grond eten of ik ga ook niet mijn kapsel in de fik steken, maar in volle verkeerspits een dansje op het dak moet kunnen.

James Curcio : Die doet dat dus echt hee!

Sex, drugs en rock ’n roll. Voldoende of wil je meer in het leven?

James Curcio: Er is meer in het leven, maar het is een goed begin.

Uw favoriete plaat aller tijden…

James Curcio : Ik zou het echt niet weten want dat hangt echt van mijn gevoel af. De laatste tijd heb ik het nogal voor Mr. Bungle, dat blijft toch één van de beste dingen die ik gezien heb.

Johan Ess: “Musick to Play in the Dark” van Coil blijft mijn favoriete plaat.

Als je het nog niet gehoord hebt, moet je er beslist eens naar luisteren, ook al is het donker, maar je zal me wel snappen.

Veel van hun werk bevat zo van die rituele ruimtes waar ik totaal kan in opgaan.

RIP, Jhon en Sleazy.

Marz233: Oh, da’s een moeilijke vraag. Hangt er vanaf wanneer je het mij vraagt maar de hoofdinvloeden voor Hoodoo Engine zijn zonder twijfel Agnostic Front, Butthole Surfers, MDFMK, Bone Crusher en Azax Syndrome.

Met wie zou je het nu niet erg vinden om 8 uur vast met in een lift te zitten?

Jamers Curcio : Ik veronderstel dat je hier vrouwen moet citeren die je normaal nooit kan tegenkomen. Maar goed, ik zou het wel zien zitten met James Maynard Keenan.

Johan Ess: We zouden ook samen iets a capella kunnen zingen, inclusief met papegaai! Het zou eigenlijk nog een toffe ervaring zijn.

Marz233: Ik denk niet dat er iemand met Beaker in een lift zou willen zitten, hij is levensgevaarlijk!

Dank u mijne heren, we zullen het maar houden met “Egowhore” nog een luisterbeurt te gunnen.

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Heathen Apostles - Bloodgrass Vol. 1

We kennen alt-country, denk aan bands als Whiskeytown, 16 Horsepower of Woven Hand. We kennen ook cowpunk en gothabilly of hellbilly. Denk aan bands als Ghoultown, Gravetown of DAD. Deze Heathen Apostles uit Los Angeles passen ook in dit rijtje (vooral het laatste dan qua imago) maar eigenlijk is dit muzikaal bijna pure Americana folk, country ...

lees meer...
CD BESPREKING : Kazuya Ishigami - A-Z-B-Men (Neo Electroacoustic Ambient Series No.12)

Een pakketje van Kyou Records zonder een bijdrage van een van de mannen achter het label, de productieve Kazuya Ishigami? Nee, zo zijn we niet getrouwd! A-Z-B-Men is Ishigami’s tweede bijdrage aan Kyou’s prestigieuze Neo Electroacoustic Ambient Series*. Na eerder Canceller X, het eerste deel van de reeks. Voor deze nieuwe ...

lees meer...
CD BESPREKING : Kazuko Narita - Chant d'Amour Sans Paroles (Neo Electroacoustic Ambient Series No.11)

Van de Egyptisch-Franse zangeres met Italiaanse wortels Dalida weten we dat de liefde graag gepaard gaat met “paroles paroles paroles”. Caïro of Rome is Tokyo niet, vandaar dat de Japanse artieste Kazuko Narita ervoor kiest de liefde zonder deze “paroles” te bezingen. Hoe ver beide artiestes muzikaal ook van ...

lees meer...
FOTO'S : PUNISH YOURSELF - Magasin 4, Brussels, Belgium, 16/02/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : SPANKRAGHT - Magasin 4, Brussels, Belgium, 16/02/2018 door Benny Serneels

lees meer...
CD BESPREKING : Stone Cavalli - Kill Violence

Neopostpunk met gitaren en vooral ook erg veel - en drukke - elektronica. Stone Cavalli hebben me dunkt erg goed naar Editors geluisterd al kan men ze er nu ook weer niet van beschuldigen een Editors doorslagje te zijn. Ze klinken trouwen net iets ruiger en meer punk. Drums, gitaren en keyboards creëren een energieke mix die flirt met ...

lees meer...
CD BESPREKING : Hell In The Club - See You On The Dark Side

Deze band heeft nogal een donker imago maar speelt eigenlijk pure hard rock en melodieuze eighties style heavy metal zoals ik die in die jaren 80 vaak op MTV zag passeren in programma’s als Headbangers Ball. Def Leppard meets Dio meets Helloween. Zoiets. Catchy hooks. Meezing- of zeg maar meebrulrefreinen zoals in “Little Toy Soldier” ...

lees meer...
NIEUWS 17/02/2018 : Leipzig calling...again.

Onze woorden van deze morgen waren amper koud of ze bleken haast profetisch van aard want vanuit Leipzig kregen we net een nieuwe reeks namen voor het WGT 2018. Naast Imminent (samen met het Duitse Synapscape op de affiche) prijkt ook landgenoot Eric Van Wonterghem alias Monolith en zullen de electro liefhebbers blij zijn met namen als KiEw, ...

lees meer...
NIEUWS 17/02/2018 : Dark Entries Night XXII: Onrust en TraumaSutra

Ook dit jaar trakteren we u op een reeks Dark Entries Nights waar we lokale aanbevelenswaardige groepen live voorstellen in de Gentse Kinky Star. Met onze eerste editie gaan we ritmische drones op jullie loslaten met twee door ons fel gewaardeerde artiesten. Onrust is het muzikale alter ego van Wendy Mulder uit Kortrijk. Met amper een ...

lees meer...
NIEUWS 17/02/2018 : Make EBM Great Again

Amerikaanse verkiezingsslogans doen het goed, ook bij ons. Na ontelbare variaties op de 'Yes We Can'-slogan van Obama - een slogan die de man zelf bij een eerdere verkiezing had afgewezen omdat hij te inhoudsloos zou zijn - krijgen we nu variaties op de 'Make America Great Again' van Trump. Nu kunnen we zo'n knipoog wel ...

lees meer...
NIEUWS 17/02/2018 : Eerste reeks bevestigde namen WGT.

Net op het moment dat we ons luidop begonnen af te vragen waar die namen voor het WGT bleven, kregen we een mailtje binnen met een eerste lading bevestigde namen, na de eerdere bekendmaking van het optreden van The Jesus And Mary Chain. Tekenen present in Leipzig tijdens het Pinksterweekend: Ash Code, Confrontational, Imminent & Synapscape, ...

lees meer...
NIEUWS 15/02/2018 : Dark Entries geeft twee vrijkaarten weg voor W-fest (afgesloten)

Deze zomer wordt het drummen op W-fest, het wave-festival van vier dagen dat uitpakt met een pak eighties-nostalgie en aanverwante moderne groepen. De affiche zat al afgeladen vol met in totaal 58 artiesten waaronder Kim Wilde, Project Pitchfork, Chameleons Vox, DAF, Front Line Assembly, Die Krupps, Vive La Fete, Suicide Commando, She Past ...

lees meer...
FOTO'S : Wiegedood - @ Gasthuiskapel Aarschot 02/02/2018 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : WINTERFEST - Koude golf

Toegegeven, ik heb even getwijfeld of ik naar Winterfest zou gaan, de befaamde indoor wintereditie van W-fest. De wil om nog eens een zwart feestje en goede optredens mee te pikken heeft het uiteindelijk gewonnen van mijn twijfels, en daar ben ik achteraf niet rouwig om. Wel rouwig ben ik voor de tijd die ik in de file verloor op weg naar ...