casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

652 items

   

THE USE OF ASHES
Genreaanduidingen boeien me niet. We zijn ontdekkingsreizigers in de wereld van klank en geluid.
01/02/2011, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

01/02/2011 : THE USE OF ASHES - Genreaanduidingen boeien me niet. We zijn ontdekkingsreizigers in de wereld van klank en geluid.
01/02/2011 : THE USE OF ASHES - Genreaanduidingen boeien me niet. We zijn ontdekkingsreizigers in de wereld van klank en geluid.
01/02/2011 : THE USE OF ASHES - Genreaanduidingen boeien me niet. We zijn ontdekkingsreizigers in de wereld van klank en geluid.
01/02/2011 : THE USE OF ASHES - Genreaanduidingen boeien me niet. We zijn ontdekkingsreizigers in de wereld van klank en geluid.
01/02/2011 : THE USE OF ASHES - Genreaanduidingen boeien me niet. We zijn ontdekkingsreizigers in de wereld van klank en geluid.
Op zondag 27 februari 2011 viert het Rotterdamse label Tonefloat zijn honderdste release met het TF100 Festival. Op dit festival wordt een boek voorgesteld, waarin in woord en beeld wordt teruggekeken op die eerste honderd releases en waar op twee 10inches een samenwerkingsalbum wordt bijgevoegd dat is opgenomen door artiesten die de afgelopen jaren hun stempel op het label hebben gedrukt. Een van de medewerkers aan de “TF100” release is Peter van Vliet die op het festival ook aantreedt met zijn band The Use Of Ashes.

Deze Nederlandse band kwam voort uit de postpunk band Mekanik Kommando die gaandeweg meer en meer de psychedelische rock en acid folk genres zou gaan omhelzen. Met haar “White Nights” trilogie beleeft het trio een bijzonder interessante periode, waarvan de eerste twee delen, “The Hand Of Tzafkiël” (2008) en “Glowing Lights” (2009) al blijk gaven. Het derde deel, “Flakes Of Eternity”, verschijnt in de loop van 2011 en op hetTonefloat TF100 Festival krijgen we er al een voorproefje van te horen.

Daar The Use Of Ashes voortkwamen uit de legendarische band Mekanik Kommando, eerst een paar vraagjes over deze band. Eerst en vooral: waarom noemden jullie de band naar een song van de ook zeer legendarische Franse avant garde progrockband Magma? Wat betekende die band voor jullie?

Peter van Vliet: We hadden net onze eerste opnames (“Blue Bananas”) achter de rug waarvan we een 15-tal cassettes wilden maken voor ons zelf en om weg te geven. Het beestje had nog geen naam en bij toeval stond de Magma LP “Mekanïk Destruktïw Kommandöh” vooraan in het rijtje platen bij de pick-up… en zo kreeg het beestje zijn naam. Destruktief waren we niet dus dat lieten we weg.

Magma was in die tijd voor ons duistere trance en mystieke muziek en vooral het basspel van Janik Top maakte veel indruk en is zeker een invloed geweest

Mekanik Kommando maakte in de jaren ’80 deel uit van de postpunkbeweging Ultra. Wat waren de beweegredenen en de doelstellingen van deze beweging? Welke filosofie zat erachter?

Peter van Vliet: We waren Ultra voordat we ook maar van Ultra gehoord hadden. We werden gevraagd om in de Amsterdamse club Octopus op een Ultra avond te spelen. Ultra? Wat is dat? Wel een mooie poster… Klaarblijkelijk deden we iets wat aansloot bij het Ultra-idee. Muziek is geluid, duurt het een minuut dan is dat zo. Hoezo muzikant? Ik kan toch geluid maken. Ultra was onconventioneel, met een punk ‘do it yourself’ houding andere muzikale paden bewandelen en dat vervolgens, op wat voor een manier dan ook, vorm te geven.

Mekanik Kommando wordt ook gelinkt aan de krakerbeweging. Maakten jullie daar actief deel van uit of waren jullie eerder sympathisanten?

Peter van Vliet: We woonden en repeteerden in een kraakpand. De onafhankelijke doe het zelf mentaliteit die daar bij hoorde paste ons goed. We speelden regelmatig in kraakpanden en op manifestaties. Er waren ook veel kraakpanden met bijbehorende initiatieven op allerlei terrein. Kraken had toentertijd een redelijk maatschappelijk draagvlak. Onze muziek sloot aan bij de tijdgeest.

Mekanik Kommando maakte een heel interessante muzikale evolutie door. Kan je die eens schetsen en wat lag aan deze evolutie ten grondslag?

Peter van Vliet: De muzikale ontwikkeling gaat gelijk op met de eigen persoonlijke ontwikkeling. Muziek maken is als het schrijven in een dagboek, het is een anker in het dagelijkse leven, het geeft troost en plezier. Daarnaast is het reflectief, je ontwikkelt jezelf als mens, dus de muziek ontwikkelt zich ook. Van de muzikale zandbak van toen naar het labyrint van nu. Genreaanduidingen boeien me niet, het is wat het is. Muziek maken is altijd een avontuur geweest. We zijn ontdekkingsreizigers in de wereld van klank en geluid, gewapend met instrumenten, geluidsapparaten en aanverwante zaken.

Waarom veranderde de naam Mekanik Kommando in The Use Of Ashes? Het is niet zo dat die naamsverandering samenging met een stijlverandering, want deze verandering in stijl – een verschuiving van new wave, cold wave en postpunk richting psychedelische rock en acid folk zeg maar – is al heel erg duidelijk bij de laatste albums van Mekanik Kommando, nietwaar?

Peter van Vliet: Klopt, we kwamen er wat laat achter maar de naam Mekanik Kommando hoorde bij andere muziek. De jas paste niet meer en daarmee werd het tijd voor een andere jas.

The Use Of Ashes zijn genoemd naar een album van de – we moeten het woord alweer uit de kast halen – legendarische Amerikaanse sixties acid folk band Pearls Before Swine. Waarom? Ook Pearls Before Swine betekenden blijkbaar heel erg veel voor jullie?

Peter van Vliet: We draaiden veel Pearls Before Swine muziek in die tijd, en het is prettig toeven met Pearls Before Swine in lange nachten vol melancholie.

“The Use Of Ashes” is de vierde Pearls Before Swine LP uit 1970. We vonden het een erg mooie titel. Het gebruik van as is hier in dit ondermaanse het vehikel waarmee we het moeten doen, niet meer dan dat. Ashes to ashes, dust to dust. We are the use of ashes.

Hoe zou je zelf de muziek van The Use Of Ashes omschrijven?

Peter van Vliet: We vertellen verhaaltjes met muziek en geluid en maken daarbij gebruik van akoestische en elektrische instrumenten en geluidsdozen.

Jullie maken regelmatig gebruik van de mellotron, in de sixties populair gemaakt door de psychedelische progrockband The Moody Blues. Hoe kwamen jullie in contact met dit wonderlijke instrument?

Peter van Vliet: Al luisterend naar King Crimson, The Flower Pot Men, Quintessence, The Moody Blues, Tangerine Dream, Van der Graaf Generator etc etc. Wat is dat toch voor een instrument dat zo’n melancholie met zich meebrengt… aha de mellotron! Dat werd al muziekmakend een wens, een eigen mellotron. En ja hoor in 1985 hebben we de mellotron van Hank The Knife kunnen kopen voor 100 gulden (ca. 50 euro). Het vergt geduld om het instrument stabiel speelklaar te maken maar dat geduld wordt vele malen beloond. We hebben er tot op heden erg van genoten.

The Use Of Ashes zijn bezig aan een trilogie, “White Nights” genaamd. Mochten we al verwelkomen: deel 1 “The Hand Of Tzafkiël” en deel 2 “Glowing Lights” en we kijken vol spanning uit naar het derde deel. Welk verhaal willen The Use Of Ashes brengen in deze trilogie? Wat is de rode draad doorheen de drie luiken van dit drieluik?

Peter van Vliet: White Nights zijn de slapeloze nachten waarin de tijd lijkt stil te staan en de innerlijke dialoog het volledige zijn lijkt te omvatten. De nacht ademt onwerkelijkheid. Is er een verschil tussen droom en realiteit? Droom ik in de droom van mijn geliefde? Droomt mijn vijand in mijn droom? Is er geluid wanneer er niemand is om het te horen? White Nights gaat over de zoektocht naar een antwoord op de altijd durende onrust en onbestemd verlangen. Iedereen bestaat in de eigen illusie, heen en weer geslingerd tussen enerzijds het wonder mens te zijn en anderzijds de pijn mens te zijn. Een keuze voor liefde of een keuze voor angst.

Kan je eens stilstaan bij de twee al verschenen hoofdstukken en wat mogen we verwachten van het derde? Wanneer mogen we dat laatste deel van de trilogie trouwens verwachten en hoe zal het gaan heten?

Peter van Vliet: 1. “White Nights – The Hand Of Tzafkiël”: dolend in een zelf gecreëerde droom wordt het alsmaar donkerder. Angst, schuldgevoel, hebzucht, wantrouwen, nachtmerrie… Kiss the dark. De pijn mens te zijn. Het kan toch niet zo zijn dat je gevangen zit in deze chaotische wereld zonder een uitweg te kennen? Voor altijd ingeklemd tussen spijt van gisteren en zorgen voor morgen? Er is een vaag besef: het is tijd voor transformatie… A silent ray of light.

2. “White Nights – Glowing Lights”: de ontdekking dat er een deur is, een weg uit deze droom. Licht kan de duisternis verdrijven. De waarheid ligt besloten in jezelf. Kiss the light. Het wonder mens te zijn. De bereidheid het licht, de liefde, in jezelf en de anderen te omarmen en daarmee de oneindigheid… It’s not dying it’s like flying

3. Het derde deel gaat “White Nights – Flake Of Eternity” heten en gaat in de loop van 2011 uitkomen. “White Nights – Flake Of Eternity”: in een wereld vol chaos ben ik, net als de anderen een vlokje oneindigheid op weg naar huis. In een wereld vol chaos waar we krijgen wat we geven en waar we rondreizen om uiteindelijk thuis te komen. Kiss love . De mens in de droom. Overgave geeft rust.

Deel 1 en deel 2 vertegenwoordigen de binnenwereld, deel 3 de binnenwereld in relatie tot de buitenwereld. De nummers, de arrangementen, de productie, de klankkleur staan in dienst van het thema en zijn donker, beklemmend, soms angstig als in deel 1; licht, transparant, open en verwachtingsvol als in deel 2; chaotisch, luid en liefdevol als in deel 3.

Naast aan acid folk bands als Pearls Before Swine, moet ik vaak denken aan Syd Barrett en vroege Pink Floyd bij het horen van de muziek van The Use Of Ashes. Over het laatste album “Glowing Lights” schreef ik “Grantchesters Meadows” van “Ummagumma” uit 1969 kan gemakkelijk fungeren als blauwdruk voor meerdere songs op dit album’. Kan je het daarmee eens zijn? Zijn jullie fans van Syd Barrett en (vroege) Pink Floyd?

Peter van Vliet: Het is voor een deel de muziek waar we mee opgegroeid zijn en daarmee heeft het natuurlijk een speciale plaats in ons muziekgeheugen. Het zal dan ook onmiskenbaar sporen achter gelaten hebben.

Dit interview vindt plaats in het kader van het Tonefloat ‘tf100’ festival, waar jullie zullen optreden. Wat mogen we verwachten van jullie optreden in de Tilburgse Paradox?

Peter van Vliet: We zijn bezig met “White Nights – Flake Of Eternity”. Het optreden zal in het teken hiervan staan.

Kan je ons tenslotte ook wat meer vertellen over je medewerking aan het “TF100” album?

Peter van Vliet: Moeilijke vraag, want hoe gaat dat eigenlijk; ik heb met een aantal labelgenoten bestanden uitgewisseld gestoeid met melodieën, ritmes en woorden… Steven Wilson (van Porcupine Tree, nvdr) heeft het in elkaar gezet en toen was er de plaat.

http://theuseofashes.blogspot.com

HomeContactSitemap
lees meer...
CONCERT BESPREKING : M'era Luna 2018 - Dag 1 - 11 augustus - Hildesheim - Dunkelheit für die Seele

Het is een organisatie als FKP Scorpio gegeven om ieder jaar weer te slagen in de omvorming van vliegveld naar heus dorp. Een dorp waar de tijdelijke bewoners zich weten te manifesteren en verzamelen in een eigen gecreëerde wereld. Een dorp waar ieder individu zijn eigen burgemeester is op persoonlijke creatieve wijze. Jawel, een dorp ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : M'era Luna 2018 - Dag 2 - 12 augustus - Hildesheim - Der Tag der Schönheiten

ZONDAG 12 AUGUSTUS 2018 – MAINSTAGE Waar vorig jaar M’era Luna nog te maken had met regenbuien en een drassige weide en een parking herschapen tot modderpoel kondigde dag 2 van 2018 zich aan als een warme zomerse dag. En dat werd het ook. Er werd zelfs al redelijk vroeg postgevat aan het hoofdpodium om Schattenmann deze ...

lees meer...
NIEUWS 14/08/2018 : Eerste namen voor M'era Luna 2019

Het ene is nog maar net afgelopen of er wordt en werd al naarstig gewerkt aan een volgende editie. M’era Luna heeft ondertussen reeds de eerste namen bekend gemaakt voor hun 2019-editie. Zo de traditie het wil zal er ook volgend jaar een totaalpakket worden afgeleverd met de Gothic Fashion Show, een heuse Gothic Fashion Town, de Medieval-markt, ...

lees meer...
NIEUWS 14/08/2018 : W-fest lost een resem namen voor de editie van 2019 (en nog eentje voor de editie van 2018)

Aan de vooravond van W-fest - vijf dagen feest met artiesten als Peter Murphy, Kim Wilde, Project Pitchfork, Chameleons Vox, DAF, Die Krupps, Vive La Fete, Suicide Commando, She Past Away, Paul Young, A Flock Of Seagulls, Parade Ground, Covenant, Clan Of Xymox, Lords Of Acid en Front Line Assembly - worden ook al een hele resem namen gelost ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dirk Serries - Epitaph

Het woord ophouden zien we niet snel opduiken in het vocabularium van Dirk Serries. De man die met Vidna Obmana sinds de jaren 80 ons land mee op de industrial kaart zette. In het begin als een jonge dolle hond wild om zich heen bijtend, kwam met het komen der jaren een overstap naar meer ambient en tribal gerichte atmosferen. Wat Vidna Obmana ...

lees meer...
CD BESPREKING : Contagious Orgasm - Impregnate Mannequin

Impregnate Mannequin werd in 1997 in beperkte oplage reeds uitgebracht op vinyl. Tegenwoordig niet meer zo makkelijk te krijgen, dus vond Raubbau het stilaan tijd voor een heruitgave (cd en digitaal). De periode waarin deze plaat verscheen ziet men als een sleutelmoment in de rijk gevulde carrière van Hiroshi Hashimoto (aanvankelijk ...

lees meer...
CD BESPREKING : Farzane Zamen - Z Bent

Vorig jaar besprak ik een album van Yasmine Hamdan, een Libanese artieste die een soort oosterse dreampop brengt met een feministische boodschap en waarin synthesizers harmoniëren met oosterse (Arabische) instrumenten. Het album verscheen op Crammed Discs. Aan deze Yasmine Hamdan moest ik direct denken bij het aanhoren van de muziek ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Autumn Tears - Convalescence - A Retrospective

Met het aantal uitgebreide compilaties en overzichtsalbums die we de laatste tijd al in ontvangst mochten nemen, wanen we ons, terwijl buiten de 30 graden ruimschoots overschreden worden, midden in de kerst- en eindejaarsperiode. De seizoenen mogen dan wel verschuiven, maar zo een vaart zal het ons inziens nog wel niet lopen. Ook de Amerikanen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Shinkiro - Archive: Volumes I-III

Er bereikt ons geregeld muziek uit Japan, en het moet niet altijd Japanoise of extreem geschifte experimentele shit zijn. Shinkiro leert ons dat er ook dark ambient uit het land van de rijzende zon kan komen. En nog wel heel goede, daar kan u van op aan! Ook in ons Belgenlandje werd Shinkiro al snel in de armen genomen: zo zorgde Hybryds ...

lees meer...
FOTO'S : Front 242 - @ Lokerse Feesten, 11/08/2018 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 12/08/2018 : Dark Entries Night 24: A Slice Of Life en Donder, Hel & Hagel

Op vrijdag 14 september nodigen we u graag uit op de 24ste editie van de Dark Entries Nights. Op deze gratis concerten stellen we u lokaal talent voor uit de zwarte scene. We hebben het geluk twee groepen te ontvangen die volop aan het losbreken zijn. A Slice Of Life heeft zonet zijn debuut uit, 'Restless', en na de uitstekende ...

lees meer...
FOTO'S : Gary Numan - @ Lokerse Feesten, 11/08/2018 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 12/08/2018 : Moonspell brengt concert met drie integraal gespeelde platen uit

In 2017 wilden de Portugese gothic metal-grootheden Moonspell hun trouwe achterban eens verwennen. Voor 4000 fans werd in hun stad Lissabon een concert gehouden waarop drie van hun meest succesvolle platen integraal gepeeld werden: het debuut 'Wolfheart' uit 1995 en diens opvolger 'Irreligious' uit 1996, alsook de meer recente ...

lees meer...
NIEUWS 12/08/2018 : Lord Of The Lost bestormt Duitse hitparades met 'Thornstar'

Het was ons al opgevallen dat Lord Of The Lost bijzonder populair was. Hun debuut dateert slechts van 2010, maar door hun ontzettend hard geluid en compromisloze houding hebben ze meteen een stempel op de Duitse gothscene gedrukt. Hun nieuwe cd 'Thornstar' - hun zesde al - bestormde de Duiste hitparades en staat nu op 6. De plaat is ...

lees meer...
FOTO'S : Dropkick Murphys - @ Lokerse Feesten, 08/08/2018 door Luc Luyten