canli casino

Dark Entries Logo

635 items

   

THE USE OF ASHES
Genreaanduidingen boeien me niet. We zijn ontdekkingsreizigers in de wereld van klank en geluid.
01/02/2011, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

01/02/2011 : THE USE OF ASHES - Genreaanduidingen boeien me niet. We zijn ontdekkingsreizigers in de wereld van klank en geluid.
01/02/2011 : THE USE OF ASHES - Genreaanduidingen boeien me niet. We zijn ontdekkingsreizigers in de wereld van klank en geluid.
01/02/2011 : THE USE OF ASHES - Genreaanduidingen boeien me niet. We zijn ontdekkingsreizigers in de wereld van klank en geluid.
01/02/2011 : THE USE OF ASHES - Genreaanduidingen boeien me niet. We zijn ontdekkingsreizigers in de wereld van klank en geluid.
01/02/2011 : THE USE OF ASHES - Genreaanduidingen boeien me niet. We zijn ontdekkingsreizigers in de wereld van klank en geluid.
Op zondag 27 februari 2011 viert het Rotterdamse label Tonefloat zijn honderdste release met het TF100 Festival. Op dit festival wordt een boek voorgesteld, waarin in woord en beeld wordt teruggekeken op die eerste honderd releases en waar op twee 10inches een samenwerkingsalbum wordt bijgevoegd dat is opgenomen door artiesten die de afgelopen jaren hun stempel op het label hebben gedrukt. Een van de medewerkers aan de “TF100” release is Peter van Vliet die op het festival ook aantreedt met zijn band The Use Of Ashes.

Deze Nederlandse band kwam voort uit de postpunk band Mekanik Kommando die gaandeweg meer en meer de psychedelische rock en acid folk genres zou gaan omhelzen. Met haar “White Nights” trilogie beleeft het trio een bijzonder interessante periode, waarvan de eerste twee delen, “The Hand Of Tzafkiël” (2008) en “Glowing Lights” (2009) al blijk gaven. Het derde deel, “Flakes Of Eternity”, verschijnt in de loop van 2011 en op hetTonefloat TF100 Festival krijgen we er al een voorproefje van te horen.

Daar The Use Of Ashes voortkwamen uit de legendarische band Mekanik Kommando, eerst een paar vraagjes over deze band. Eerst en vooral: waarom noemden jullie de band naar een song van de ook zeer legendarische Franse avant garde progrockband Magma? Wat betekende die band voor jullie?

Peter van Vliet: We hadden net onze eerste opnames (“Blue Bananas”) achter de rug waarvan we een 15-tal cassettes wilden maken voor ons zelf en om weg te geven. Het beestje had nog geen naam en bij toeval stond de Magma LP “Mekanïk Destruktïw Kommandöh” vooraan in het rijtje platen bij de pick-up… en zo kreeg het beestje zijn naam. Destruktief waren we niet dus dat lieten we weg.

Magma was in die tijd voor ons duistere trance en mystieke muziek en vooral het basspel van Janik Top maakte veel indruk en is zeker een invloed geweest

Mekanik Kommando maakte in de jaren ’80 deel uit van de postpunkbeweging Ultra. Wat waren de beweegredenen en de doelstellingen van deze beweging? Welke filosofie zat erachter?

Peter van Vliet: We waren Ultra voordat we ook maar van Ultra gehoord hadden. We werden gevraagd om in de Amsterdamse club Octopus op een Ultra avond te spelen. Ultra? Wat is dat? Wel een mooie poster… Klaarblijkelijk deden we iets wat aansloot bij het Ultra-idee. Muziek is geluid, duurt het een minuut dan is dat zo. Hoezo muzikant? Ik kan toch geluid maken. Ultra was onconventioneel, met een punk ‘do it yourself’ houding andere muzikale paden bewandelen en dat vervolgens, op wat voor een manier dan ook, vorm te geven.

Mekanik Kommando wordt ook gelinkt aan de krakerbeweging. Maakten jullie daar actief deel van uit of waren jullie eerder sympathisanten?

Peter van Vliet: We woonden en repeteerden in een kraakpand. De onafhankelijke doe het zelf mentaliteit die daar bij hoorde paste ons goed. We speelden regelmatig in kraakpanden en op manifestaties. Er waren ook veel kraakpanden met bijbehorende initiatieven op allerlei terrein. Kraken had toentertijd een redelijk maatschappelijk draagvlak. Onze muziek sloot aan bij de tijdgeest.

Mekanik Kommando maakte een heel interessante muzikale evolutie door. Kan je die eens schetsen en wat lag aan deze evolutie ten grondslag?

Peter van Vliet: De muzikale ontwikkeling gaat gelijk op met de eigen persoonlijke ontwikkeling. Muziek maken is als het schrijven in een dagboek, het is een anker in het dagelijkse leven, het geeft troost en plezier. Daarnaast is het reflectief, je ontwikkelt jezelf als mens, dus de muziek ontwikkelt zich ook. Van de muzikale zandbak van toen naar het labyrint van nu. Genreaanduidingen boeien me niet, het is wat het is. Muziek maken is altijd een avontuur geweest. We zijn ontdekkingsreizigers in de wereld van klank en geluid, gewapend met instrumenten, geluidsapparaten en aanverwante zaken.

Waarom veranderde de naam Mekanik Kommando in The Use Of Ashes? Het is niet zo dat die naamsverandering samenging met een stijlverandering, want deze verandering in stijl – een verschuiving van new wave, cold wave en postpunk richting psychedelische rock en acid folk zeg maar – is al heel erg duidelijk bij de laatste albums van Mekanik Kommando, nietwaar?

Peter van Vliet: Klopt, we kwamen er wat laat achter maar de naam Mekanik Kommando hoorde bij andere muziek. De jas paste niet meer en daarmee werd het tijd voor een andere jas.

The Use Of Ashes zijn genoemd naar een album van de – we moeten het woord alweer uit de kast halen – legendarische Amerikaanse sixties acid folk band Pearls Before Swine. Waarom? Ook Pearls Before Swine betekenden blijkbaar heel erg veel voor jullie?

Peter van Vliet: We draaiden veel Pearls Before Swine muziek in die tijd, en het is prettig toeven met Pearls Before Swine in lange nachten vol melancholie.

“The Use Of Ashes” is de vierde Pearls Before Swine LP uit 1970. We vonden het een erg mooie titel. Het gebruik van as is hier in dit ondermaanse het vehikel waarmee we het moeten doen, niet meer dan dat. Ashes to ashes, dust to dust. We are the use of ashes.

Hoe zou je zelf de muziek van The Use Of Ashes omschrijven?

Peter van Vliet: We vertellen verhaaltjes met muziek en geluid en maken daarbij gebruik van akoestische en elektrische instrumenten en geluidsdozen.

Jullie maken regelmatig gebruik van de mellotron, in de sixties populair gemaakt door de psychedelische progrockband The Moody Blues. Hoe kwamen jullie in contact met dit wonderlijke instrument?

Peter van Vliet: Al luisterend naar King Crimson, The Flower Pot Men, Quintessence, The Moody Blues, Tangerine Dream, Van der Graaf Generator etc etc. Wat is dat toch voor een instrument dat zo’n melancholie met zich meebrengt… aha de mellotron! Dat werd al muziekmakend een wens, een eigen mellotron. En ja hoor in 1985 hebben we de mellotron van Hank The Knife kunnen kopen voor 100 gulden (ca. 50 euro). Het vergt geduld om het instrument stabiel speelklaar te maken maar dat geduld wordt vele malen beloond. We hebben er tot op heden erg van genoten.

The Use Of Ashes zijn bezig aan een trilogie, “White Nights” genaamd. Mochten we al verwelkomen: deel 1 “The Hand Of Tzafkiël” en deel 2 “Glowing Lights” en we kijken vol spanning uit naar het derde deel. Welk verhaal willen The Use Of Ashes brengen in deze trilogie? Wat is de rode draad doorheen de drie luiken van dit drieluik?

Peter van Vliet: White Nights zijn de slapeloze nachten waarin de tijd lijkt stil te staan en de innerlijke dialoog het volledige zijn lijkt te omvatten. De nacht ademt onwerkelijkheid. Is er een verschil tussen droom en realiteit? Droom ik in de droom van mijn geliefde? Droomt mijn vijand in mijn droom? Is er geluid wanneer er niemand is om het te horen? White Nights gaat over de zoektocht naar een antwoord op de altijd durende onrust en onbestemd verlangen. Iedereen bestaat in de eigen illusie, heen en weer geslingerd tussen enerzijds het wonder mens te zijn en anderzijds de pijn mens te zijn. Een keuze voor liefde of een keuze voor angst.

Kan je eens stilstaan bij de twee al verschenen hoofdstukken en wat mogen we verwachten van het derde? Wanneer mogen we dat laatste deel van de trilogie trouwens verwachten en hoe zal het gaan heten?

Peter van Vliet: 1. “White Nights – The Hand Of Tzafkiël”: dolend in een zelf gecreëerde droom wordt het alsmaar donkerder. Angst, schuldgevoel, hebzucht, wantrouwen, nachtmerrie… Kiss the dark. De pijn mens te zijn. Het kan toch niet zo zijn dat je gevangen zit in deze chaotische wereld zonder een uitweg te kennen? Voor altijd ingeklemd tussen spijt van gisteren en zorgen voor morgen? Er is een vaag besef: het is tijd voor transformatie… A silent ray of light.

2. “White Nights – Glowing Lights”: de ontdekking dat er een deur is, een weg uit deze droom. Licht kan de duisternis verdrijven. De waarheid ligt besloten in jezelf. Kiss the light. Het wonder mens te zijn. De bereidheid het licht, de liefde, in jezelf en de anderen te omarmen en daarmee de oneindigheid… It’s not dying it’s like flying

3. Het derde deel gaat “White Nights – Flake Of Eternity” heten en gaat in de loop van 2011 uitkomen. “White Nights – Flake Of Eternity”: in een wereld vol chaos ben ik, net als de anderen een vlokje oneindigheid op weg naar huis. In een wereld vol chaos waar we krijgen wat we geven en waar we rondreizen om uiteindelijk thuis te komen. Kiss love . De mens in de droom. Overgave geeft rust.

Deel 1 en deel 2 vertegenwoordigen de binnenwereld, deel 3 de binnenwereld in relatie tot de buitenwereld. De nummers, de arrangementen, de productie, de klankkleur staan in dienst van het thema en zijn donker, beklemmend, soms angstig als in deel 1; licht, transparant, open en verwachtingsvol als in deel 2; chaotisch, luid en liefdevol als in deel 3.

Naast aan acid folk bands als Pearls Before Swine, moet ik vaak denken aan Syd Barrett en vroege Pink Floyd bij het horen van de muziek van The Use Of Ashes. Over het laatste album “Glowing Lights” schreef ik “Grantchesters Meadows” van “Ummagumma” uit 1969 kan gemakkelijk fungeren als blauwdruk voor meerdere songs op dit album’. Kan je het daarmee eens zijn? Zijn jullie fans van Syd Barrett en (vroege) Pink Floyd?

Peter van Vliet: Het is voor een deel de muziek waar we mee opgegroeid zijn en daarmee heeft het natuurlijk een speciale plaats in ons muziekgeheugen. Het zal dan ook onmiskenbaar sporen achter gelaten hebben.

Dit interview vindt plaats in het kader van het Tonefloat ‘tf100’ festival, waar jullie zullen optreden. Wat mogen we verwachten van jullie optreden in de Tilburgse Paradox?

Peter van Vliet: We zijn bezig met “White Nights – Flake Of Eternity”. Het optreden zal in het teken hiervan staan.

Kan je ons tenslotte ook wat meer vertellen over je medewerking aan het “TF100” album?

Peter van Vliet: Moeilijke vraag, want hoe gaat dat eigenlijk; ik heb met een aantal labelgenoten bestanden uitgewisseld gestoeid met melodieën, ritmes en woorden… Steven Wilson (van Porcupine Tree, nvdr) heeft het in elkaar gezet en toen was er de plaat.

http://theuseofashes.blogspot.com

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Caroline K - Now Wait For Last Year

Misschien pleit u ook schuldig deelgenomen te hebben aan het zoveelste Facebook spelletje alwaar je tien hoezen van albums diende te posten, albums die een speciale impact op je leven gehad hebben. Aangezien we zelf een heel muzikaal aangelegde vriendenkring hebben, zal het u dan ook niet verbazen dat we de afgelopen maanden massa’s ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2018 : De dag des oordeels is terug

Zit u ook vol spanning te wachten op De dag des oordeels? We weten hoe het voelt, en we hebben goed nieuws. Na een pauze van verscheidene weken is uw favoriete post-punk en wave-radioprogramma terug. De afspraak is nog steeds: 22u maandagavond aftemmen op Radio VRD. 106,5 FM voor de leukste Limburgers en www.radiovrd.be voor wie livestream ...

lees meer...
FOTO'S : Skeletal Family - @ WGT door Luc Luyten 18/05/2018

lees meer...
FOTO'S : Merciful Nuns - @ WGT door Luc Luyten 18/05/2018

lees meer...
FOTO'S : The Beauty of Gemina - @ WGT door Luc Luyten 18/05/2018

lees meer...
CD BESPREKING : Jemh Circs - (untitled) Kingdom

Naast Black To Comm is de Duitse geluidskunstenaar Marc Richter ook actief als Jemh Circs. Bij die eerste maakt hij gebruik van analoge tapes en klanken gelicht van vinylplaten. Met Jemh Circs boort hij digitale bronnen aan. Hij samplet onder meer moderne popmuziek met van het You Tube geleende clipjes en van nog andere, soms obscure ‘gevonden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Phantom Winter - Into Black Science

Ettertjes, pestkopjes, jong schorremorrie, brutale vlegeltjes. Vaak met de knieën bloot en met ezelsoren op het hoofd. Tenminste, zo stellen we ons de jeugdjaren voor van het Noord-Beierse Phantom Winter. Al bestaat de kans dat hun brutaliteiten zich eerder weten te manifesteren door de donkere poëzie van Sylvia Plath of door ...

lees meer...
CD BESPREKING : Svein Finnerud Trio - Plastic Sun

Noors jazz trio dat vooral in eigen land bekend en berucht werd tijdens de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw om zijn pionierswerk in het veld van free jazz, avant-garde en experimentele jazz. Ze lieten zich ondermeer inspireren door Keith Jarrett, Ornette Coleman, het Paul Bley Trio en Charles Lloyd Quartet. ‘Plastic Sun’ ...

lees meer...
CD BESPREKING : Macronympha - Infinite Perversion

Zondagmorgen in Deurne. Terwijl het huis nog ligt te slapen prikken de eerste straaltjes lentezon reeds door de helderblauwe lucht. Aangezien hier, net als in de rest van groot Antwerpen, alles verworden is tot één grote bouwwerf, brengt het verlengde Pinksterweekend een staken van nietsomziend draaiende betonmolens en dubbel ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : :Of The Wand And The Moon: / The Dark Red Seed (18-05-2018, Madame Moustache, Brussel) - Skål!

Er heerste bij mij aanvankelijk wat twijfel of ik al dan niet een verslag van dit concert zou schrijven. Aangezien :Of The Wand And The Moon: al meermaals de revue passeerde op onze concertpagina, hoorde ik al menig stem verzuchten dat ik er weer was met mijn blinde adoratie voor de sympathieke Deen Kim Larsen. Wat me uiteindelijk over ...

lees meer...
NIEUWS 17/05/2018 : :Of The Wand And The Moon: morgen live in Brussel.

Terwijl momenteel de grote zwarte volksverhuizing richting Leipzig vertrokken is, moeten de thuisblijvers dit weekend gelukkig niet op hun honger blijven zitten. Zo stippen wij morgen het optreden van :Of The Wand And The Moon: in Brussel aan. Als een van de hoofdrolspelers in de dark folk scene heeft de sympathieke Deen Kim Larsen ons ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2018 : GuiK wil grenzen overschrijden.

Eenieder die vroeger wel eens een feestje meepikte in Waregem (Steeple) of Doornik (Le Coquin) zal kunnen bevestigen dat deze gretig bezocht werden door creaturen uit het noorden van Frankrijk (Le Nord-Pas de Calais, een landdeel waarover de rest van Frankrijk nogal lacherig over doet, kijk maar eens naar de cultfilm Bienvenue Chez Les Ch’tis). Maar ...

lees meer...
NIEUWS 13/05/2018 : Een laatste update uwer WGT profeet

Dan toch voor mij afreis naar het goth mekka. De organisatie zwiepte immers nog een aantal namen online van groepen die nog werden opgevist om live present te tekenen. Daaronder ook de Belgische shoegaze formatie Newmoon en de electro wavers van The Arch. Hier de laatste namen wat ons in totaal op 224 artiesten brengt; 3TEETH (USA) , AKALOTZ ...

lees meer...
NIEUWS 13/05/2018 : The Arch stelt nieuwe clip voor aan de vooravond van hun optreden op WGT

12 nummers op 12 maanden. Dat is de indrukwekkende uitdaging die The Arch is aangegaan. En vandaag kunnen we de derde maand op rij een nieuw nummer voorstellen met alweer een prachtige clip: 'Cock's Populi'. 'Deadlines doen je creatief zijn, en neemt het twijfelen en leuteren weg. Er is maar één weg, en die is ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : CHRISTIAN DEATH - Herdenkingen en complottheorieën

Op 1 april 1998 - exact twintig jaar geleden - verhing Rozz Williams zich. Voor zover hij toen nog geen icoon was, is hij het dan definitief geworden. Christian Death was zijn geesteskind, ook al heeft hij de groep in 1985 verlaten. Valor Kand ging verder met de groep en blijft tot op de dag van vandaag touren, en ja, hij gedenkt met de huidige ...