casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

A Split Second
Zolang het publiek ons wil zien, vind ik het een eer om live te mogen spelen..
29/01/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

29/01/2011 : A Split Second - Zolang het publiek ons wil zien, vind ik het een eer om live te mogen spelen..
29/01/2011 : A Split Second - Zolang het publiek ons wil zien, vind ik het een eer om live te mogen spelen..
29/01/2011 : A Split Second - Zolang het publiek ons wil zien, vind ik het een eer om live te mogen spelen..
29/01/2011 : A Split Second - Zolang het publiek ons wil zien, vind ik het een eer om live te mogen spelen..
29/01/2011 : A Split Second - Zolang het publiek ons wil zien, vind ik het een eer om live te mogen spelen..
Nog een paar weken geduld en dan kan je naast Der Klinke, The Arch, het Zweeds synthinstituut ook nog eens A Split Second aan het werk zien. Marc Ickx mag zich met recht en rede één van de meest invloedrijke muzikanten uit dit Belgenland noemen al was het maar dat deze groep de komst van de New Beat inluidde. Een historisch feit maar fans weten dat deze groep ook veel meer is dan zomaar een groepje wiens nummer op verkeerde toeren werd gedraaid.

Dag Marc, moest men jou ooit verteld hebben dat A Split second baanbrekend zou zijn, zou je het zelf geloofd hebben?

Ik heb eigenlijk nooit de tijd gehad om daaraan te denken. A Split-Second was mijn eerste schoolbandje, en we begonnen als new wave groep met naast mijn eerste eigen nummers covers van Devo, The Cure enzo. Toen ik meer elektronisch wou beginnen werken, is alles heel snel gegaan. Ik was nog volop bezig met al mijn oude invloeden te verwerken in een elektronische context, en alles gebeurde heel instinctief, Ik had dus niet echt een idee van één genre waar we in moesten passen, maar op basis van de eerste demo kregen we al een platencontract en kwam er onmiddellijk een doorbraak.

Volgens de geschiedenisboekjes verliep alles van A Split Second per ongeluk, want er was binnenin de groep het ongenoegen dat jullie bij aanvang meer een rockgeluid wilden.

Bizar verhaal, en het slaat ook nergens op. Ik zie niet goed in hoe je “per ongeluk” muziek zou maken waar je zelf niet achter staat. Rock is maar één van de vele invloeden waarnaar ik daarnet verwees, net als gothic, new wave en vele anderen. Maar als je jezelf vastpint op één genre, verzandt je snel in clichés. Creatief is het veel interessanter om stijlen te combineren en clichés op hun kop zetten. Elektronische instrumenten geven het breedste klankenspectrum om dat te doen, dus was de keuze daarvoor vanzelfsprekend. Maar van bij het begin hebben we ook gitaren gebruikt, want naast rock was ik ook fan van gitaarbands als The Cure, Bauhaus e.d., en de combinatie met elektronica leek me interessant.

De geboorte van jullie geluid kwam tot stand in de TOP Studios van Gent. Ik herinner mij artiesten zoiets als Allan Fawn. Mag ik ook zeggen : het krioelde er van het talent, maar ze werden één voor één slecht begrepen?

Dat valt nog wel mee, denk ik. Allan Fawn heeft ondertussen al een huis of 5 gezet met zijn inkomsten van K3, en de Dinky Toys en de Skyblasters hebben lokaal niet slecht geboerd. Wij zijn hier nationaal inderdaad wel genegeerd, niet zozeer door het publiek, maar wel door de media. Maar dat gold voor elektronische groepen in het algemeen, vraag maar aan The Klinik en om het even wie. Anderzijds waren wij wel de enige Belgische groepen die het in het buitenland op zo’n grote schaal waarmaakten, dus mij hoor je niet klagen.

En dan was er plots die geschiedenis van die plaat die een hit werd doordat hij op verkeerde toeren werd gedraaid. De mythe die waarheid werd?

Op z’n minst gezegd verrassend. “Flesh” sloeg onmiddellijk aan bij een breed publiek in discotheken. Dit gebeurde onmiddellijk na de release, en ik heb geen idee wie er nu eigenlijk begonnen is met de plaat op 33 RPM te draaien, maar binnen de kortste keren gebeurde hetzelfde over de grenzen.

"Flesh" staat ook wel bekend als het begin van de new beat, ik veronderstel dat dit jou vrienden en vijanden heeft opgeleverd, niet?

Veel last heb ik er niet van gehad. In Spanje en de VS bijvoorbeeld werd “Rigor Mortis” een grote hit, dus daar werden we niet op één nummer vastgepind. In België was het wel een probleem, omdat we bijna alleen nog aanbiedingen kregen om playbacks te doen in discotheken. We moesten ons ook van het genre new beat distantiëren, omdat al gauw bleek dat de meeste “groepen” eigenlijk dezelfde vier of vijf mensen waren die dan een stel modieus gecoiffeerde paljassen de baan op stuurden om die nummers te gaan playbacken.Dat was niet echt de scene waar wij in thuis hoorden, maar daardoor hebben we wel 10 jaar lang niet meer in België opgetreden.

Wat vind jezelf nu van de new beat?

Zoals in elk genre zijn er enkele goeie nummers verschenen, en ook veel slechte. De voornaamste reden waarom ik er niet zo veel mee heb, is dat de teksten in het genre verwaarloosbaar waren. Voor die periode ging ik uit in discotheken zoals de Avant-Garde en de Fash, waar dingen als Fad Gadget en de Virgin Prunes gedraaid werden. Om maar te zeggen dat dansbare muziek niet noodzakelijk leeghoofdig hoeft te zijn.

Is het ook geen vergiftigd geschenk geweest, want eigenlijk was A Split Second veel meer dan dat.

Zoals gezegd was het alleen in België een vergiftigd geschenk. In het buitenland hebben we daar geen last van gehad. Het is wel één van de redenen waarom we met plezier nog eens voor ons echte publiek in België live willen spelen, nadat die mensen zo lang door promotoren in de kou gelaten zijn.

Jullie zaten op Antler, eigenlijk wel een subliem label, niet?

Het voornaamste is dat we van Antler volledig carte blanche kregen, en dat niemand zich met onze muziek of hoesontwerpen bemoeide. Ik weet niet of er toen veel firma’s waren die een beginnende groep zo ’n vrijheid lieten. Ze hebben ons ook onmiddellijk getekend op basis van onze allereerste demo. Het grappige is wel, dat ze bij de eerste mini-lp “Flesh” als “vulling” op de plaat wilden zetten, maar eigenlijk vonden ze dat dat nummer al “4 jaar verouderd” was.

Hoe zat het eigenlijk met de interesse in het buitenland?

Door het verschijnen van “On Command” op een Duitse verzamelaar werden we vrij snel door het EBM-publiek opgepikt. “Rigor Mortis” en “Colonial Discharge” werden grote hits in Spanje, en Scandinavië ging ook al vroeg voor de bijl.

In Amerika bracht Wax Trax een album uit dat samengesteld was uit nummers van onze debuutplaat en het eerste album “Ballistic Statues”. Dankzij die belangstelling konden we ook uitgebreid gaan toeren in al die landen, zodat we fulltime met muziek konden bezig zijn, en dat was wel de voornaamste bonus.

Jullie zijn kinderen van de 80's, het decennium der decennia?

In elk geval hét decennium met de meest interessante alternatieve scene volgens mij. Naast de groepen die ik daarnet al vermeldde, zijn er nog talloze anderen, zoals Yello, Siouxsie and the Banshees, Shriekback, Japan en ga zo maar door. Ook het decennium van de meest unieke Belgische groep aller tijden: TC Matic.

Wat vind je van die huidige 80's revival?

De nostalgie is wel cute, maar nog belangrijker is dat een jong publiek de goeie bands uit die tijd ontdekt heeft, en dat de beste muziek uit dat tijdperk voortleeft en nieuwe dingen inspireert.

Jullie staan nu weer terug op een podium, vanwaar die drang?

Het is gewoon een kick om die nummers live op een publiek los te laten, en de impact is nog heel anders dan op cd. We spelen ook vaak voor een publiek dat ons nog nooit gezien heeft, en de respons is enorm. Ik sta nog steeds versteld als ik b.v. in Duitsland Italianen tegenkom die speciaal voor ons concert zijn overgekomen. Zolang het publiek ons wil zien, vind ik het een eer om live te mogen spelen..

We hebben het al zo vaak gevraagd, maar nooit gedacht dat het ergens jammer is dat jullie Belgen zijn.... Ik bedoel : in an other world, in another country....

Och, nee. België is in vele opzichten heel interessant voor componisten en tekstschrijvers. Omdat het hier zo klein is, staan we open voor zo veel invloeden en culturen, terwijl de VS of Frankrijk bijvoorbeeld toch heel erg beperkt blijven tot hun eigen cultuur. Veel Belgische elektronische groepen hebben in de 80’s internationaal een stempel gedrukt, zodat “Made in Belgium” in het genre eerder een keurmerk werd dan een stigma.

Is er ooit al sprake geweest van nieuw materiaal dat jullie in de toekomst zouden opnemen?

Daar is sprake van. De belangrijkste vereiste is, dat het uitgebrachte materiaal minstens zo goed moet zijn als het voorgaande. We gaan niet zomaar iets uitbrengen om bezig te blijven.

Ook stilistisch zal het bij het vroege werk moeten aansluiten. We hebben met “Megabite”, het laatste album, een stijlwending genomen zoals Ministry dat al 2 keer heeft gedaan, en ik moest constateren dat een heel jong publiek razend enthousiast reageerde, terwijl de klassieke fans van A Split-Second met verbijstering en soms zelfs afschuw reageerden.

We zullen dus onder de groepsnaam trouw blijven aan het genre waarmee we bekend zijn geworden. We zijn ondertussen ook al met labels in onderhandeling.

Binnenkort staan jullie op het podium met Covenant, wat mogen we verwachten?

Een set volgepropt met zoveel mogelijk van de beste live-nummers uit ons repertoire en hopelijk de stevigste show in jaren. De laatste keer in Antwerpen stond ik namelijk met een gebroken enkel om het podium, en in Gent met twee verschoven ruggenwervels en daarnaast hadden we nog ellende met typen van het licht en de PA. Maar ik beloof dat als ik nu nog iets breek, ik het op het podium zal doen!

Wat is jouw favoriete plaat aller tijden?

Dat is echt onmogelijk te zeggen. Alleen al met mijn favoriete bands en componisten, kan ik hier een halve bladzijde vullen. Het enige dat er zeker niet bij zal zitten zijn reggae, schlagers en jazz.

Met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur opgesloten in een lift te zitten en wat zou je doen?

Liefst met een mooie, intelligente vrouw, en de rest hangt ook van haar af.

Foto’s van Xavier Marquis.

Tickets voor het concert van Der Klinke, A Split Second, The arch en Covenant zijn nog steeds verkrijgbaar, klik hier voor meer informatie.

Afspraakplaats : De Gentse Vooruit op vrijdag 25 februari!

A Split Second

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Of Nightmares And Strychnine

Twee keer goed nieuws. Vooraleer dit album in de lente van dit jaar aan een gelimiteerde cd release toe is kunt u het deze maand reeds kosteloos (jawel) downloaden via de Sacred Realm Records website. Het andere goede nieuws, indien u voor komende Valentijn op zoek bent naar de passende horror soundtrack, aarzel niet, dit is hem. Fear ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Sirenia al 20 jaar springlevend!

Het zit nog fris in mijn geheugen. Al een eeuwigheid geleden, verscheen het cultalbum ‘At Sixes and Sevens’ (2001) van Sirenia, de goth metalband rond Morten Veland. Dit nadat hij de band Tristania noodgedwongen diende te verlaten. Nu kondigt dit Frans-Noorse gezelschap hun tiende studioalbum, met de inspirerende titel ‘Riddles, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ikon - The Thirteenth Hour - the singels 2007 -2020

Een band die al mee gaat sedert 1991 en we niet meer hoeven voor te stellen. Vanuit Australië, hun heimat, veroverden ze ook Europa. In de jaren 90 en aanvang van de jaren 2000 zat een florissante labeldeal met het Duitse en al lang verdwenen Apollyon label daar voor veel tussen. Nadien was er nog sporadisch een uithaal waardoor de groep ...

lees meer...
CD BESPREKING : CUTS - Unreal

Een paar jaar geleden mocht ik kennismaken met CUTS, die met de twee Exist EP’s toch wel indruk wist te maken. Het daaropvolgende full album A Gradual Decline schoot echter helemaal aan me voorbij, en toen ik de bespreking hier las, was dat achteraf gezien een spijtige zaak. Tijd voor een herkansing, die ik krijg in de vorm van ...

lees meer...
NIEUWS 11/01/2021 : Gary Numan lost eerste single uit nieuwe plaat 'Intruder'

Hij gaat intussen al 42 jaar mee. In zijn begindagen was hij een pionier van de elektronische muziek met Tbeway Army en daarna solo. Hij scoorde hits met 'Cars', 'Are 'Friends Electric' en vele andere pientere popsongs. Halverwege de jaren 90 gaf hij zijn werk een nieuwe draai door de industrial-tour. Hij gaf op zijn oude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Penterakt - Conquest Of The Moon

Dit is weer zo een uitgave waarbij je aan het artwork al direct kan zien wat voor muziek je te horen zal krijgen. En met een projectnaam als Penterakt en een albumtitel als “Conquest Of The Moon” kan het ook haast niet anders. Inderdaad klinkt dit als kosmische krautrock zoals we die al kennen van in de jaren 70 van acts als Tangerine ...

lees meer...
CD BESPREKING : Backworld - Sacred And Profane Songs

Ik weet het, voor neo folk en aanverwante activiteiten hebben we een erudiet redactielid. Vandaar dat het voor mij zowat een eeuwigheid geleden is dat ik nog iets uit dit subgenre heb besproken op deze geniale site. Het laatste moet iets van Death In Rome geweest zijn meen ik, maar nu dus deze Backworld die ik best even voor u introduceer. Backworld ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Death in Rome schrijft hymne bij bestorming van het Capitool

'Het is niet de job van een artiest om politieke statements te maken. Het beste wat we kunnen doen is een soundtrack aanbieden over historische gebeurtenissen.' Aan het woord is Death in Rome, en het historisch evenement dat ze in de verf willen zetten is uiteraard de bestorming van het Capitool twee dagen geleden. Dit doen ze met ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Hedera helix maakt het weer heel abstract

Wij zijn grote fans van Hedera helix, het gestoorde intellectroproject van Oscar Valerius Kandinsky en Maestro Virgule. We hebben al lang niets meer van hen gehoord, maar in 2016 maakten ze indruk met 'Pastiche', een plaat vol dolgedraaide Nederlandstalige elektronische brouwsels die je vooral in verwarring willen brengen. Nu brengen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...