casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

652 items

   

A Split Second
Zolang het publiek ons wil zien, vind ik het een eer om live te mogen spelen..
29/01/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

29/01/2011 : A Split Second - Zolang het publiek ons wil zien, vind ik het een eer om live te mogen spelen..
29/01/2011 : A Split Second - Zolang het publiek ons wil zien, vind ik het een eer om live te mogen spelen..
29/01/2011 : A Split Second - Zolang het publiek ons wil zien, vind ik het een eer om live te mogen spelen..
29/01/2011 : A Split Second - Zolang het publiek ons wil zien, vind ik het een eer om live te mogen spelen..
29/01/2011 : A Split Second - Zolang het publiek ons wil zien, vind ik het een eer om live te mogen spelen..
Nog een paar weken geduld en dan kan je naast Der Klinke, The Arch, het Zweeds synthinstituut ook nog eens A Split Second aan het werk zien. Marc Ickx mag zich met recht en rede één van de meest invloedrijke muzikanten uit dit Belgenland noemen al was het maar dat deze groep de komst van de New Beat inluidde. Een historisch feit maar fans weten dat deze groep ook veel meer is dan zomaar een groepje wiens nummer op verkeerde toeren werd gedraaid.

Dag Marc, moest men jou ooit verteld hebben dat A Split second baanbrekend zou zijn, zou je het zelf geloofd hebben?

Ik heb eigenlijk nooit de tijd gehad om daaraan te denken. A Split-Second was mijn eerste schoolbandje, en we begonnen als new wave groep met naast mijn eerste eigen nummers covers van Devo, The Cure enzo. Toen ik meer elektronisch wou beginnen werken, is alles heel snel gegaan. Ik was nog volop bezig met al mijn oude invloeden te verwerken in een elektronische context, en alles gebeurde heel instinctief, Ik had dus niet echt een idee van één genre waar we in moesten passen, maar op basis van de eerste demo kregen we al een platencontract en kwam er onmiddellijk een doorbraak.

Volgens de geschiedenisboekjes verliep alles van A Split Second per ongeluk, want er was binnenin de groep het ongenoegen dat jullie bij aanvang meer een rockgeluid wilden.

Bizar verhaal, en het slaat ook nergens op. Ik zie niet goed in hoe je “per ongeluk” muziek zou maken waar je zelf niet achter staat. Rock is maar één van de vele invloeden waarnaar ik daarnet verwees, net als gothic, new wave en vele anderen. Maar als je jezelf vastpint op één genre, verzandt je snel in clichés. Creatief is het veel interessanter om stijlen te combineren en clichés op hun kop zetten. Elektronische instrumenten geven het breedste klankenspectrum om dat te doen, dus was de keuze daarvoor vanzelfsprekend. Maar van bij het begin hebben we ook gitaren gebruikt, want naast rock was ik ook fan van gitaarbands als The Cure, Bauhaus e.d., en de combinatie met elektronica leek me interessant.

De geboorte van jullie geluid kwam tot stand in de TOP Studios van Gent. Ik herinner mij artiesten zoiets als Allan Fawn. Mag ik ook zeggen : het krioelde er van het talent, maar ze werden één voor één slecht begrepen?

Dat valt nog wel mee, denk ik. Allan Fawn heeft ondertussen al een huis of 5 gezet met zijn inkomsten van K3, en de Dinky Toys en de Skyblasters hebben lokaal niet slecht geboerd. Wij zijn hier nationaal inderdaad wel genegeerd, niet zozeer door het publiek, maar wel door de media. Maar dat gold voor elektronische groepen in het algemeen, vraag maar aan The Klinik en om het even wie. Anderzijds waren wij wel de enige Belgische groepen die het in het buitenland op zo’n grote schaal waarmaakten, dus mij hoor je niet klagen.

En dan was er plots die geschiedenis van die plaat die een hit werd doordat hij op verkeerde toeren werd gedraaid. De mythe die waarheid werd?

Op z’n minst gezegd verrassend. “Flesh” sloeg onmiddellijk aan bij een breed publiek in discotheken. Dit gebeurde onmiddellijk na de release, en ik heb geen idee wie er nu eigenlijk begonnen is met de plaat op 33 RPM te draaien, maar binnen de kortste keren gebeurde hetzelfde over de grenzen.

"Flesh" staat ook wel bekend als het begin van de new beat, ik veronderstel dat dit jou vrienden en vijanden heeft opgeleverd, niet?

Veel last heb ik er niet van gehad. In Spanje en de VS bijvoorbeeld werd “Rigor Mortis” een grote hit, dus daar werden we niet op één nummer vastgepind. In België was het wel een probleem, omdat we bijna alleen nog aanbiedingen kregen om playbacks te doen in discotheken. We moesten ons ook van het genre new beat distantiëren, omdat al gauw bleek dat de meeste “groepen” eigenlijk dezelfde vier of vijf mensen waren die dan een stel modieus gecoiffeerde paljassen de baan op stuurden om die nummers te gaan playbacken.Dat was niet echt de scene waar wij in thuis hoorden, maar daardoor hebben we wel 10 jaar lang niet meer in België opgetreden.

Wat vind jezelf nu van de new beat?

Zoals in elk genre zijn er enkele goeie nummers verschenen, en ook veel slechte. De voornaamste reden waarom ik er niet zo veel mee heb, is dat de teksten in het genre verwaarloosbaar waren. Voor die periode ging ik uit in discotheken zoals de Avant-Garde en de Fash, waar dingen als Fad Gadget en de Virgin Prunes gedraaid werden. Om maar te zeggen dat dansbare muziek niet noodzakelijk leeghoofdig hoeft te zijn.

Is het ook geen vergiftigd geschenk geweest, want eigenlijk was A Split Second veel meer dan dat.

Zoals gezegd was het alleen in België een vergiftigd geschenk. In het buitenland hebben we daar geen last van gehad. Het is wel één van de redenen waarom we met plezier nog eens voor ons echte publiek in België live willen spelen, nadat die mensen zo lang door promotoren in de kou gelaten zijn.

Jullie zaten op Antler, eigenlijk wel een subliem label, niet?

Het voornaamste is dat we van Antler volledig carte blanche kregen, en dat niemand zich met onze muziek of hoesontwerpen bemoeide. Ik weet niet of er toen veel firma’s waren die een beginnende groep zo ’n vrijheid lieten. Ze hebben ons ook onmiddellijk getekend op basis van onze allereerste demo. Het grappige is wel, dat ze bij de eerste mini-lp “Flesh” als “vulling” op de plaat wilden zetten, maar eigenlijk vonden ze dat dat nummer al “4 jaar verouderd” was.

Hoe zat het eigenlijk met de interesse in het buitenland?

Door het verschijnen van “On Command” op een Duitse verzamelaar werden we vrij snel door het EBM-publiek opgepikt. “Rigor Mortis” en “Colonial Discharge” werden grote hits in Spanje, en Scandinavië ging ook al vroeg voor de bijl.

In Amerika bracht Wax Trax een album uit dat samengesteld was uit nummers van onze debuutplaat en het eerste album “Ballistic Statues”. Dankzij die belangstelling konden we ook uitgebreid gaan toeren in al die landen, zodat we fulltime met muziek konden bezig zijn, en dat was wel de voornaamste bonus.

Jullie zijn kinderen van de 80's, het decennium der decennia?

In elk geval hét decennium met de meest interessante alternatieve scene volgens mij. Naast de groepen die ik daarnet al vermeldde, zijn er nog talloze anderen, zoals Yello, Siouxsie and the Banshees, Shriekback, Japan en ga zo maar door. Ook het decennium van de meest unieke Belgische groep aller tijden: TC Matic.

Wat vind je van die huidige 80's revival?

De nostalgie is wel cute, maar nog belangrijker is dat een jong publiek de goeie bands uit die tijd ontdekt heeft, en dat de beste muziek uit dat tijdperk voortleeft en nieuwe dingen inspireert.

Jullie staan nu weer terug op een podium, vanwaar die drang?

Het is gewoon een kick om die nummers live op een publiek los te laten, en de impact is nog heel anders dan op cd. We spelen ook vaak voor een publiek dat ons nog nooit gezien heeft, en de respons is enorm. Ik sta nog steeds versteld als ik b.v. in Duitsland Italianen tegenkom die speciaal voor ons concert zijn overgekomen. Zolang het publiek ons wil zien, vind ik het een eer om live te mogen spelen..

We hebben het al zo vaak gevraagd, maar nooit gedacht dat het ergens jammer is dat jullie Belgen zijn.... Ik bedoel : in an other world, in another country....

Och, nee. België is in vele opzichten heel interessant voor componisten en tekstschrijvers. Omdat het hier zo klein is, staan we open voor zo veel invloeden en culturen, terwijl de VS of Frankrijk bijvoorbeeld toch heel erg beperkt blijven tot hun eigen cultuur. Veel Belgische elektronische groepen hebben in de 80’s internationaal een stempel gedrukt, zodat “Made in Belgium” in het genre eerder een keurmerk werd dan een stigma.

Is er ooit al sprake geweest van nieuw materiaal dat jullie in de toekomst zouden opnemen?

Daar is sprake van. De belangrijkste vereiste is, dat het uitgebrachte materiaal minstens zo goed moet zijn als het voorgaande. We gaan niet zomaar iets uitbrengen om bezig te blijven.

Ook stilistisch zal het bij het vroege werk moeten aansluiten. We hebben met “Megabite”, het laatste album, een stijlwending genomen zoals Ministry dat al 2 keer heeft gedaan, en ik moest constateren dat een heel jong publiek razend enthousiast reageerde, terwijl de klassieke fans van A Split-Second met verbijstering en soms zelfs afschuw reageerden.

We zullen dus onder de groepsnaam trouw blijven aan het genre waarmee we bekend zijn geworden. We zijn ondertussen ook al met labels in onderhandeling.

Binnenkort staan jullie op het podium met Covenant, wat mogen we verwachten?

Een set volgepropt met zoveel mogelijk van de beste live-nummers uit ons repertoire en hopelijk de stevigste show in jaren. De laatste keer in Antwerpen stond ik namelijk met een gebroken enkel om het podium, en in Gent met twee verschoven ruggenwervels en daarnaast hadden we nog ellende met typen van het licht en de PA. Maar ik beloof dat als ik nu nog iets breek, ik het op het podium zal doen!

Wat is jouw favoriete plaat aller tijden?

Dat is echt onmogelijk te zeggen. Alleen al met mijn favoriete bands en componisten, kan ik hier een halve bladzijde vullen. Het enige dat er zeker niet bij zal zitten zijn reggae, schlagers en jazz.

Met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur opgesloten in een lift te zitten en wat zou je doen?

Liefst met een mooie, intelligente vrouw, en de rest hangt ook van haar af.

Foto’s van Xavier Marquis.

Tickets voor het concert van Der Klinke, A Split Second, The arch en Covenant zijn nog steeds verkrijgbaar, klik hier voor meer informatie.

Afspraakplaats : De Gentse Vooruit op vrijdag 25 februari!

A Split Second

HomeContactSitemap
lees meer...
CONCERT BESPREKING : M'era Luna 2018 - Dag 1 - 11 augustus - Hildesheim - Dunkelheit für die Seele

Het is een organisatie als FKP Scorpio gegeven om ieder jaar weer te slagen in de omvorming van vliegveld naar heus dorp. Een dorp waar de tijdelijke bewoners zich weten te manifesteren en verzamelen in een eigen gecreëerde wereld. Een dorp waar ieder individu zijn eigen burgemeester is op persoonlijke creatieve wijze. Jawel, een dorp ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : M'era Luna 2018 - Dag 2 - 12 augustus - Hildesheim - Der Tag der Schönheiten

ZONDAG 12 AUGUSTUS 2018 – MAINSTAGE Waar vorig jaar M’era Luna nog te maken had met regenbuien en een drassige weide en een parking herschapen tot modderpoel kondigde dag 2 van 2018 zich aan als een warme zomerse dag. En dat werd het ook. Er werd zelfs al redelijk vroeg postgevat aan het hoofdpodium om Schattenmann deze ...

lees meer...
NIEUWS 14/08/2018 : Eerste namen voor M'era Luna 2019

Het ene is nog maar net afgelopen of er wordt en werd al naarstig gewerkt aan een volgende editie. M’era Luna heeft ondertussen reeds de eerste namen bekend gemaakt voor hun 2019-editie. Zo de traditie het wil zal er ook volgend jaar een totaalpakket worden afgeleverd met de Gothic Fashion Show, een heuse Gothic Fashion Town, de Medieval-markt, ...

lees meer...
NIEUWS 14/08/2018 : W-fest lost een resem namen voor de editie van 2019 (en nog eentje voor de editie van 2018)

Aan de vooravond van W-fest - vijf dagen feest met artiesten als Peter Murphy, Kim Wilde, Project Pitchfork, Chameleons Vox, DAF, Die Krupps, Vive La Fete, Suicide Commando, She Past Away, Paul Young, A Flock Of Seagulls, Parade Ground, Covenant, Clan Of Xymox, Lords Of Acid en Front Line Assembly - worden ook al een hele resem namen gelost ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dirk Serries - Epitaph

Het woord ophouden zien we niet snel opduiken in het vocabularium van Dirk Serries. De man die met Vidna Obmana sinds de jaren 80 ons land mee op de industrial kaart zette. In het begin als een jonge dolle hond wild om zich heen bijtend, kwam met het komen der jaren een overstap naar meer ambient en tribal gerichte atmosferen. Wat Vidna Obmana ...

lees meer...
CD BESPREKING : Contagious Orgasm - Impregnate Mannequin

Impregnate Mannequin werd in 1997 in beperkte oplage reeds uitgebracht op vinyl. Tegenwoordig niet meer zo makkelijk te krijgen, dus vond Raubbau het stilaan tijd voor een heruitgave (cd en digitaal). De periode waarin deze plaat verscheen ziet men als een sleutelmoment in de rijk gevulde carrière van Hiroshi Hashimoto (aanvankelijk ...

lees meer...
CD BESPREKING : Farzane Zamen - Z Bent

Vorig jaar besprak ik een album van Yasmine Hamdan, een Libanese artieste die een soort oosterse dreampop brengt met een feministische boodschap en waarin synthesizers harmoniëren met oosterse (Arabische) instrumenten. Het album verscheen op Crammed Discs. Aan deze Yasmine Hamdan moest ik direct denken bij het aanhoren van de muziek ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Autumn Tears - Convalescence - A Retrospective

Met het aantal uitgebreide compilaties en overzichtsalbums die we de laatste tijd al in ontvangst mochten nemen, wanen we ons, terwijl buiten de 30 graden ruimschoots overschreden worden, midden in de kerst- en eindejaarsperiode. De seizoenen mogen dan wel verschuiven, maar zo een vaart zal het ons inziens nog wel niet lopen. Ook de Amerikanen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Shinkiro - Archive: Volumes I-III

Er bereikt ons geregeld muziek uit Japan, en het moet niet altijd Japanoise of extreem geschifte experimentele shit zijn. Shinkiro leert ons dat er ook dark ambient uit het land van de rijzende zon kan komen. En nog wel heel goede, daar kan u van op aan! Ook in ons Belgenlandje werd Shinkiro al snel in de armen genomen: zo zorgde Hybryds ...

lees meer...
FOTO'S : Front 242 - @ Lokerse Feesten, 11/08/2018 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 12/08/2018 : Dark Entries Night 24: A Slice Of Life en Donder, Hel & Hagel

Op vrijdag 14 september nodigen we u graag uit op de 24ste editie van de Dark Entries Nights. Op deze gratis concerten stellen we u lokaal talent voor uit de zwarte scene. We hebben het geluk twee groepen te ontvangen die volop aan het losbreken zijn. A Slice Of Life heeft zonet zijn debuut uit, 'Restless', en na de uitstekende ...

lees meer...
FOTO'S : Gary Numan - @ Lokerse Feesten, 11/08/2018 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 12/08/2018 : Moonspell brengt concert met drie integraal gespeelde platen uit

In 2017 wilden de Portugese gothic metal-grootheden Moonspell hun trouwe achterban eens verwennen. Voor 4000 fans werd in hun stad Lissabon een concert gehouden waarop drie van hun meest succesvolle platen integraal gepeeld werden: het debuut 'Wolfheart' uit 1995 en diens opvolger 'Irreligious' uit 1996, alsook de meer recente ...

lees meer...
NIEUWS 12/08/2018 : Lord Of The Lost bestormt Duitse hitparades met 'Thornstar'

Het was ons al opgevallen dat Lord Of The Lost bijzonder populair was. Hun debuut dateert slechts van 2010, maar door hun ontzettend hard geluid en compromisloze houding hebben ze meteen een stempel op de Duitse gothscene gedrukt. Hun nieuwe cd 'Thornstar' - hun zesde al - bestormde de Duiste hitparades en staat nu op 6. De plaat is ...

lees meer...
FOTO'S : Dropkick Murphys - @ Lokerse Feesten, 08/08/2018 door Luc Luyten