canli casino

Dark Entries Logo

635 items

   

A Split Second
Zolang het publiek ons wil zien, vind ik het een eer om live te mogen spelen..
29/01/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

29/01/2011 : A Split Second - Zolang het publiek ons wil zien, vind ik het een eer om live te mogen spelen..
29/01/2011 : A Split Second - Zolang het publiek ons wil zien, vind ik het een eer om live te mogen spelen..
29/01/2011 : A Split Second - Zolang het publiek ons wil zien, vind ik het een eer om live te mogen spelen..
29/01/2011 : A Split Second - Zolang het publiek ons wil zien, vind ik het een eer om live te mogen spelen..
29/01/2011 : A Split Second - Zolang het publiek ons wil zien, vind ik het een eer om live te mogen spelen..
Nog een paar weken geduld en dan kan je naast Der Klinke, The Arch, het Zweeds synthinstituut ook nog eens A Split Second aan het werk zien. Marc Ickx mag zich met recht en rede één van de meest invloedrijke muzikanten uit dit Belgenland noemen al was het maar dat deze groep de komst van de New Beat inluidde. Een historisch feit maar fans weten dat deze groep ook veel meer is dan zomaar een groepje wiens nummer op verkeerde toeren werd gedraaid.

Dag Marc, moest men jou ooit verteld hebben dat A Split second baanbrekend zou zijn, zou je het zelf geloofd hebben?

Ik heb eigenlijk nooit de tijd gehad om daaraan te denken. A Split-Second was mijn eerste schoolbandje, en we begonnen als new wave groep met naast mijn eerste eigen nummers covers van Devo, The Cure enzo. Toen ik meer elektronisch wou beginnen werken, is alles heel snel gegaan. Ik was nog volop bezig met al mijn oude invloeden te verwerken in een elektronische context, en alles gebeurde heel instinctief, Ik had dus niet echt een idee van één genre waar we in moesten passen, maar op basis van de eerste demo kregen we al een platencontract en kwam er onmiddellijk een doorbraak.

Volgens de geschiedenisboekjes verliep alles van A Split Second per ongeluk, want er was binnenin de groep het ongenoegen dat jullie bij aanvang meer een rockgeluid wilden.

Bizar verhaal, en het slaat ook nergens op. Ik zie niet goed in hoe je “per ongeluk” muziek zou maken waar je zelf niet achter staat. Rock is maar één van de vele invloeden waarnaar ik daarnet verwees, net als gothic, new wave en vele anderen. Maar als je jezelf vastpint op één genre, verzandt je snel in clichés. Creatief is het veel interessanter om stijlen te combineren en clichés op hun kop zetten. Elektronische instrumenten geven het breedste klankenspectrum om dat te doen, dus was de keuze daarvoor vanzelfsprekend. Maar van bij het begin hebben we ook gitaren gebruikt, want naast rock was ik ook fan van gitaarbands als The Cure, Bauhaus e.d., en de combinatie met elektronica leek me interessant.

De geboorte van jullie geluid kwam tot stand in de TOP Studios van Gent. Ik herinner mij artiesten zoiets als Allan Fawn. Mag ik ook zeggen : het krioelde er van het talent, maar ze werden één voor één slecht begrepen?

Dat valt nog wel mee, denk ik. Allan Fawn heeft ondertussen al een huis of 5 gezet met zijn inkomsten van K3, en de Dinky Toys en de Skyblasters hebben lokaal niet slecht geboerd. Wij zijn hier nationaal inderdaad wel genegeerd, niet zozeer door het publiek, maar wel door de media. Maar dat gold voor elektronische groepen in het algemeen, vraag maar aan The Klinik en om het even wie. Anderzijds waren wij wel de enige Belgische groepen die het in het buitenland op zo’n grote schaal waarmaakten, dus mij hoor je niet klagen.

En dan was er plots die geschiedenis van die plaat die een hit werd doordat hij op verkeerde toeren werd gedraaid. De mythe die waarheid werd?

Op z’n minst gezegd verrassend. “Flesh” sloeg onmiddellijk aan bij een breed publiek in discotheken. Dit gebeurde onmiddellijk na de release, en ik heb geen idee wie er nu eigenlijk begonnen is met de plaat op 33 RPM te draaien, maar binnen de kortste keren gebeurde hetzelfde over de grenzen.

"Flesh" staat ook wel bekend als het begin van de new beat, ik veronderstel dat dit jou vrienden en vijanden heeft opgeleverd, niet?

Veel last heb ik er niet van gehad. In Spanje en de VS bijvoorbeeld werd “Rigor Mortis” een grote hit, dus daar werden we niet op één nummer vastgepind. In België was het wel een probleem, omdat we bijna alleen nog aanbiedingen kregen om playbacks te doen in discotheken. We moesten ons ook van het genre new beat distantiëren, omdat al gauw bleek dat de meeste “groepen” eigenlijk dezelfde vier of vijf mensen waren die dan een stel modieus gecoiffeerde paljassen de baan op stuurden om die nummers te gaan playbacken.Dat was niet echt de scene waar wij in thuis hoorden, maar daardoor hebben we wel 10 jaar lang niet meer in België opgetreden.

Wat vind jezelf nu van de new beat?

Zoals in elk genre zijn er enkele goeie nummers verschenen, en ook veel slechte. De voornaamste reden waarom ik er niet zo veel mee heb, is dat de teksten in het genre verwaarloosbaar waren. Voor die periode ging ik uit in discotheken zoals de Avant-Garde en de Fash, waar dingen als Fad Gadget en de Virgin Prunes gedraaid werden. Om maar te zeggen dat dansbare muziek niet noodzakelijk leeghoofdig hoeft te zijn.

Is het ook geen vergiftigd geschenk geweest, want eigenlijk was A Split Second veel meer dan dat.

Zoals gezegd was het alleen in België een vergiftigd geschenk. In het buitenland hebben we daar geen last van gehad. Het is wel één van de redenen waarom we met plezier nog eens voor ons echte publiek in België live willen spelen, nadat die mensen zo lang door promotoren in de kou gelaten zijn.

Jullie zaten op Antler, eigenlijk wel een subliem label, niet?

Het voornaamste is dat we van Antler volledig carte blanche kregen, en dat niemand zich met onze muziek of hoesontwerpen bemoeide. Ik weet niet of er toen veel firma’s waren die een beginnende groep zo ’n vrijheid lieten. Ze hebben ons ook onmiddellijk getekend op basis van onze allereerste demo. Het grappige is wel, dat ze bij de eerste mini-lp “Flesh” als “vulling” op de plaat wilden zetten, maar eigenlijk vonden ze dat dat nummer al “4 jaar verouderd” was.

Hoe zat het eigenlijk met de interesse in het buitenland?

Door het verschijnen van “On Command” op een Duitse verzamelaar werden we vrij snel door het EBM-publiek opgepikt. “Rigor Mortis” en “Colonial Discharge” werden grote hits in Spanje, en Scandinavië ging ook al vroeg voor de bijl.

In Amerika bracht Wax Trax een album uit dat samengesteld was uit nummers van onze debuutplaat en het eerste album “Ballistic Statues”. Dankzij die belangstelling konden we ook uitgebreid gaan toeren in al die landen, zodat we fulltime met muziek konden bezig zijn, en dat was wel de voornaamste bonus.

Jullie zijn kinderen van de 80's, het decennium der decennia?

In elk geval hét decennium met de meest interessante alternatieve scene volgens mij. Naast de groepen die ik daarnet al vermeldde, zijn er nog talloze anderen, zoals Yello, Siouxsie and the Banshees, Shriekback, Japan en ga zo maar door. Ook het decennium van de meest unieke Belgische groep aller tijden: TC Matic.

Wat vind je van die huidige 80's revival?

De nostalgie is wel cute, maar nog belangrijker is dat een jong publiek de goeie bands uit die tijd ontdekt heeft, en dat de beste muziek uit dat tijdperk voortleeft en nieuwe dingen inspireert.

Jullie staan nu weer terug op een podium, vanwaar die drang?

Het is gewoon een kick om die nummers live op een publiek los te laten, en de impact is nog heel anders dan op cd. We spelen ook vaak voor een publiek dat ons nog nooit gezien heeft, en de respons is enorm. Ik sta nog steeds versteld als ik b.v. in Duitsland Italianen tegenkom die speciaal voor ons concert zijn overgekomen. Zolang het publiek ons wil zien, vind ik het een eer om live te mogen spelen..

We hebben het al zo vaak gevraagd, maar nooit gedacht dat het ergens jammer is dat jullie Belgen zijn.... Ik bedoel : in an other world, in another country....

Och, nee. België is in vele opzichten heel interessant voor componisten en tekstschrijvers. Omdat het hier zo klein is, staan we open voor zo veel invloeden en culturen, terwijl de VS of Frankrijk bijvoorbeeld toch heel erg beperkt blijven tot hun eigen cultuur. Veel Belgische elektronische groepen hebben in de 80’s internationaal een stempel gedrukt, zodat “Made in Belgium” in het genre eerder een keurmerk werd dan een stigma.

Is er ooit al sprake geweest van nieuw materiaal dat jullie in de toekomst zouden opnemen?

Daar is sprake van. De belangrijkste vereiste is, dat het uitgebrachte materiaal minstens zo goed moet zijn als het voorgaande. We gaan niet zomaar iets uitbrengen om bezig te blijven.

Ook stilistisch zal het bij het vroege werk moeten aansluiten. We hebben met “Megabite”, het laatste album, een stijlwending genomen zoals Ministry dat al 2 keer heeft gedaan, en ik moest constateren dat een heel jong publiek razend enthousiast reageerde, terwijl de klassieke fans van A Split-Second met verbijstering en soms zelfs afschuw reageerden.

We zullen dus onder de groepsnaam trouw blijven aan het genre waarmee we bekend zijn geworden. We zijn ondertussen ook al met labels in onderhandeling.

Binnenkort staan jullie op het podium met Covenant, wat mogen we verwachten?

Een set volgepropt met zoveel mogelijk van de beste live-nummers uit ons repertoire en hopelijk de stevigste show in jaren. De laatste keer in Antwerpen stond ik namelijk met een gebroken enkel om het podium, en in Gent met twee verschoven ruggenwervels en daarnaast hadden we nog ellende met typen van het licht en de PA. Maar ik beloof dat als ik nu nog iets breek, ik het op het podium zal doen!

Wat is jouw favoriete plaat aller tijden?

Dat is echt onmogelijk te zeggen. Alleen al met mijn favoriete bands en componisten, kan ik hier een halve bladzijde vullen. Het enige dat er zeker niet bij zal zitten zijn reggae, schlagers en jazz.

Met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur opgesloten in een lift te zitten en wat zou je doen?

Liefst met een mooie, intelligente vrouw, en de rest hangt ook van haar af.

Foto’s van Xavier Marquis.

Tickets voor het concert van Der Klinke, A Split Second, The arch en Covenant zijn nog steeds verkrijgbaar, klik hier voor meer informatie.

Afspraakplaats : De Gentse Vooruit op vrijdag 25 februari!

A Split Second

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 21/05/2018 : De dag des oordeels is terug

Zit u ook vol spanning te wachten op De dag des oordeels? We weten hoe het voelt, en we hebben goed nieuws. Na een pauze van verscheidene weken is uw favoriete post-punk en wave-radioprogramma terug. De afspraak is nog steeds: 22u maandagavond aftemmen op Radio VRD. 106,5 FM voor de leukste Limburgers en www.radiovrd.be voor wie livestream ...

lees meer...
FOTO'S : Skeletal Family - @ WGT door Luc Luyten 18/05/2018

lees meer...
FOTO'S : Merciful Nuns - @ WGT door Luc Luyten 18/05/2018

lees meer...
FOTO'S : The Beauty of Gemina - @ WGT door Luc Luyten 18/05/2018

lees meer...
CD BESPREKING : Jemh Circs - (untitled) Kingdom

Naast Black To Comm is de Duitse geluidskunstenaar Marc Richter ook actief als Jemh Circs. Bij die eerste maakt hij gebruik van analoge tapes en klanken gelicht van vinylplaten. Met Jemh Circs boort hij digitale bronnen aan. Hij samplet onder meer moderne popmuziek met van het You Tube geleende clipjes en van nog andere, soms obscure ‘gevonden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Phantom Winter - Into Black Science

Ettertjes, pestkopjes, jong schorremorrie, brutale vlegeltjes. Vaak met de knieën bloot en met ezelsoren op het hoofd. Tenminste, zo stellen we ons de jeugdjaren voor van het Noord-Beierse Phantom Winter. Al bestaat de kans dat hun brutaliteiten zich eerder weten te manifesteren door de donkere poëzie van Sylvia Plath of door ...

lees meer...
CD BESPREKING : Svein Finnerud Trio - Plastic Sun

Noors jazz trio dat vooral in eigen land bekend en berucht werd tijdens de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw om zijn pionierswerk in het veld van free jazz, avant-garde en experimentele jazz. Ze lieten zich ondermeer inspireren door Keith Jarrett, Ornette Coleman, het Paul Bley Trio en Charles Lloyd Quartet. ‘Plastic Sun’ ...

lees meer...
CD BESPREKING : Macronympha - Infinite Perversion

Zondagmorgen in Deurne. Terwijl het huis nog ligt te slapen prikken de eerste straaltjes lentezon reeds door de helderblauwe lucht. Aangezien hier, net als in de rest van groot Antwerpen, alles verworden is tot één grote bouwwerf, brengt het verlengde Pinksterweekend een staken van nietsomziend draaiende betonmolens en dubbel ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lunatic Soul - Under The Fragmented Sky

Naast Riverside is zanger en multi-instrumentalist Mariusz Duda sinds 2008 actief onder het pseudoniem Lunatic Soul. Hij is met deze ‘Under The Fragmented Sky’ reeds toe aan zijn zesde studioalbum. De songs liggen in het verlengde van zijn vorige langspeler ‘Fractured’ (2017). De opnames vonden plaats tijdens de sessies ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : :Of The Wand And The Moon: / The Dark Red Seed (18-05-2018, Madame Moustache, Brussel) - Skål!

Er heerste bij mij aanvankelijk wat twijfel of ik al dan niet een verslag van dit concert zou schrijven. Aangezien :Of The Wand And The Moon: al meermaals de revue passeerde op onze concertpagina, hoorde ik al menig stem verzuchten dat ik er weer was met mijn blinde adoratie voor de sympathieke Deen Kim Larsen. Wat me uiteindelijk over ...

lees meer...
NIEUWS 17/05/2018 : :Of The Wand And The Moon: morgen live in Brussel.

Terwijl momenteel de grote zwarte volksverhuizing richting Leipzig vertrokken is, moeten de thuisblijvers dit weekend gelukkig niet op hun honger blijven zitten. Zo stippen wij morgen het optreden van :Of The Wand And The Moon: in Brussel aan. Als een van de hoofdrolspelers in de dark folk scene heeft de sympathieke Deen Kim Larsen ons ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2018 : GuiK wil grenzen overschrijden.

Eenieder die vroeger wel eens een feestje meepikte in Waregem (Steeple) of Doornik (Le Coquin) zal kunnen bevestigen dat deze gretig bezocht werden door creaturen uit het noorden van Frankrijk (Le Nord-Pas de Calais, een landdeel waarover de rest van Frankrijk nogal lacherig over doet, kijk maar eens naar de cultfilm Bienvenue Chez Les Ch’tis). Maar ...

lees meer...
NIEUWS 13/05/2018 : Een laatste update uwer WGT profeet

Dan toch voor mij afreis naar het goth mekka. De organisatie zwiepte immers nog een aantal namen online van groepen die nog werden opgevist om live present te tekenen. Daaronder ook de Belgische shoegaze formatie Newmoon en de electro wavers van The Arch. Hier de laatste namen wat ons in totaal op 224 artiesten brengt; 3TEETH (USA) , AKALOTZ ...

lees meer...
NIEUWS 13/05/2018 : The Arch stelt nieuwe clip voor aan de vooravond van hun optreden op WGT

12 nummers op 12 maanden. Dat is de indrukwekkende uitdaging die The Arch is aangegaan. En vandaag kunnen we de derde maand op rij een nieuw nummer voorstellen met alweer een prachtige clip: 'Cock's Populi'. 'Deadlines doen je creatief zijn, en neemt het twijfelen en leuteren weg. Er is maar één weg, en die is ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : CHRISTIAN DEATH - Herdenkingen en complottheorieën

Op 1 april 1998 - exact twintig jaar geleden - verhing Rozz Williams zich. Voor zover hij toen nog geen icoon was, is hij het dan definitief geworden. Christian Death was zijn geesteskind, ook al heeft hij de groep in 1985 verlaten. Valor Kand ging verder met de groep en blijft tot op de dag van vandaag touren, en ja, hij gedenkt met de huidige ...