In Luik woont een bezig bijtje. Zijn naam? Ethan Fawkes.
Naast het organiseren van allerlei concerten (tot in bunkers!) is deze vriendelijke mens ook een muzikant. Elke stijl, zolang er maar wat electronica inzit en omdat we een boontje hebben voor binnenlands talent zaten we met Ethan aan tafel.
Dag Ethan, kun jij jezelf eventjes voorstellen?
Dag iedereen, ik ben een composer van het EBM electro industrial-kaliber. Ik speel synthesizer, computer, gitaar, zing en zorg voor remixes . Af en toe ben ik een dj en ik vrees dat ik een netverslaafde ben.
Het is duidelijk dat jij een mens bent die zichzelf overgeleverd heeft aan de machines. Jij doet zo veel : van pure industrial tot dansvloerstampers!
Ja, dat is waar: ik vind daar veel interessante muziek. Ik wou er ook nooit een categorie “electro, techno” en een categorie “EBM, industrial” van maken.
Die twee kunnen echt zeer goed elkaar aanvullen, vind ik.
Als je daar nog eens metal bijvoegt, brengt dit je al gauw tot harsh noise.
De laatste 30 jaar ben ik door zeer veel verschillende stijlen beïnvloedt, ook door filmmuziek of ambient en ik denk dat je vrij goed hoort op de remix die ik gedaan heb op “Sweet hard revenge” van Psy’Aviah.
Die elektronische muziek, was dat jouw eerste liefde?
Eigenlijk begon alles met New Beat, ook al heb ik naar de nodige metal en grunge geluisterd. Dingen als Nirvana, Faith No More, Sepultura of Slayer.
Toen ik de leeftijd bereikte dat ik een club binnenmocht kwam ik al vrij vlug in aanraking met acid core, techno en electro.
Zover dat ik weet ben jij DIY tot op het bot. Is dat iets wat je wil of droom jij er in je bed van om een platencontract aangeboden te krijgen?
Ik krijg aanbiedingen van labels maar er is geen enkel bij die me iets zegt. Er zijn netlabels bij die mij minder mogelijkheden geven dan wanneer ik het zelf zou doen!
Maar ja, het interesseert me wel maar niet ten koste van alles!
Ben jij niet jaloers op al die dj’s die brol draaien en daar stinkend rijk van worden?
Dat zijn dj’s die andere doelen hebben, die gaan voor het geld en de roem waarbij ze geen zier om de muziek geven.
Nu goed, dit gezegd zijnde vind je op de TV-cultuur nog genoeg andere voorbeelden van mensen die een fortuin vergaren zonder dat ze het verdienen.
Onlangs heb jij een heleboel tracks gratis op het net gegooid, dat ruikt naar een revolutionair kantje!
Dat zijn gewoon nummers die ik gemaakt heb zonder dat het mijn bedoeling was om die ooit op een album uit te brengen.
Die nummers waren voor mij de eerste vingeroefeningen, ik leerde hoe ik moest mixen en hoe ik met het geluid moest omgaan. Ik zette die ook op het net omdat ik nieuwsgierig was naar de reactie van de mensen. Meer en meer mensen begonnen naar tracks van mij te vragen en als dankbetuiging besloot ik om “Schizophrenic 2002-2007” uit te brengen en er een gratis netrelease van te maken.
Geloof jij eigenlijk nog in de muziekcultuur, ik bedoel de cd’s en de muziekwinkel.
In een cd wel. Niet voor de muziek want je weet ook dat indien je dat wil die muziek binnen twee minuten op je pc hebt staan maar wel uit respect voor de artiesten, gewoonweg omdat de enige manier is die het mogelijk maakt om muziek te laten verder bestaan.
Op een paar uitzonderingen na zie ik geen toekomst in de cdwinkel. Kleine labels verkopen zo goed als niks en de grote labels kunnen, indien ze dat willen, het wel altijd zelf verkopen.
Electronische muziek maken is iets wat iedereen kan, Ethan.
Dat is inderdaad waar. Iedereen kan overweg met drum loops, kan er een tweetal synths aantoevoegen en kan dus ook gemakkelijk een track maken.
Maar toch ga ik niet akkoord als er mensen zijn die denken dat dit zo vlug gaat want in één nummer kruipt toch zo’n 70 tot 150 uur. Natuurlijk hoop ik dat er een dag komt dat dit wat vlugger gaat.
Een herriemaker als jij zal wel geliefd zijn bij de buren.
Op het platteland wonen en een goede geluidsisolatie is een goede oplossing voor mij. Maar toch heb ik ook geleerd om mijn oren te beschermen want ik wil binnen 40 jaar nog muziek blijven maken!
Jij bent van Wallonië, Ethan, hoe gaat het publiek daar om met de alternatieve electro-scene?
De electro techno scene boert hier goed maar het EBM Industrial-genre is niet echt populair hier.
Maar als ze het horen dan vinden ze het wel goed, dus ik beschouw het als een kwestie van tijd.
Vertel eens over de evenementen die jij dit jaar opzet!
Dat zijn er drie!
Het eerste gaat door op 7 mei in de Bunker van Vielsalm met een speciale djset van
Acylum, HausHetaere en mijzelf van zo’n zeven uur. Daarna is er ook een liveoptreden van Psy’Aviah. Dat is in een bunker in het hol van Pluto, meer underground kun je niet gaan denk ik!
Het tweede is Underground Nation Militant EBM Industrial in de Inside Out in Luik op 30 juli met IC 434, Psy’Aviah, Mono Electronic Density, Ethan Fawkes (mijn eerste liveoptreden trouwens), Lost, vv303 en Geert de Wilde van IC 434 met een dj set.
“Underground Nation Militant” is een techno-event waar je ook wat EBM en industrial zult horen. Iets speciaals dus, ook al ligt het in de bedoeling om in de toekomst meer van zulke dingen te doen.
Het derde is een Alfa Matrix Night, ook in de Inside Out in Luik.
Op 22 oktober zal dat zijn, en op het podium zullen Krystal System en Psy’Aviah staan en voor de djset zorg ik en Acylum vs HausHeatere.
Je favoriete plaat graag….
De waarheid is dat ik er misschien 15 of 20 heb, niet zo maar één, maar ik snap uw spelletje wel.
Misschien “Nailbomb Point Blank”, het zijproject van Max Cavalera in het midden van de jaren ’90. Een Sepultura-gitaar en een stem waar wat electronica bijgegoten is, misschien de eerste invloed van mijn huidige muziek.
En met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur in een lift te zitten en wat zou je dan doen?
Met Bruce Willis, we zouden direct uit die lift zijn!
Maar Candice van Eths is ook goed hoor, ik zou haar overtuigen om op één van mijn nummers te zingen.
Een speciale boodschap voor de lezers?
Er zijn veel goede concerten, bezoek ze voor het te laat is!
Dat is wijs gesproken zie! |