casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

ARTESIA
Oden aan de natuur verpakt in diepdroeve dark wave songs
01/05/2006, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

Agathe M. (toetsen, zang) en Gaëlle D. (viool) vormen samen Artesia. Zopas bracht dit Franse duo het wondermooie debuut 'Hilvern' uit, de allereerste release op Nové, het nieuwe sublabel van Prikosnovénie. Een review van 'Hilvern' vindt u elders op deze site.

Vertel ons eens over het ontstaan van Artesia. Hoe leerden jullie elkaar kennen?

Agathe M.: Ik ben begonnen songs te schrijven voor Artesia in september 2001 en Gaëlle is er twee jaar later bijgekomen nadat een eerste demo die nooit verspreid is geweest, het levenslicht had gezien. Ik zocht iemand om me te begeleiden op viool en nadat ik haar al meermaals was tegengekomen, heb ik Gaëlle gevraagd of ze zin had om in Artesia te spelen. Dat zag ze wel zitten en we hebben dan samen aan onze eerste echte demo gewerkt, “l’Aube Morne”, die uitkwam in september 2004. Omdat deze erg goed ontvangen werd, hebben we onze samenwerking voortgezet voor de realisatie van ons debuutalbum “Hilvern”, dat dit jaar uitkwam.

Waarom koos je de naam Artesia?

Agathe M.: De naam houdt verband met een historisch personage dat me erg interesseert. Ik had die idee al vroeg en ik ben er aan vast blijven houden omdat het een naam is die me erg bevalt en waar ik na al die tijd helemaal aan gewoon was geworden.

Hoe zou je de muziek van Artesia omschrijven? Ben je tevreden met de term dark wave?

Agathe M.: Het is erg moeilijk om je eigen muziek te omschrijven omdat je niet zozeer een muziekstijl ziet, maar een veelvoud aan elementen die uit je hoofd komen en die een geheel vormen. De term dark wave brengt me zeker niet in verlegenheid in zoverre dat die de mensen kan helpen om ons te situeren in het muzikale universum. Daarenboven is het nogal een vage term waarmee je nog alle kanten opkan. Wat ik kan zeggen over onze muziek als ik die dien te omschrijven, is dat het heel rustige muziek is en vrij simpel zonder simplistisch te zijn. De melodieën zijn vrij zacht, maar blijven wel altijd somber, voor een deel omdat de viool aan het geheel een ‘Keltische’ touch geeft. En dan zijn er nog de stemmen om de luisteraar te bekoren en een verhaal te vertellen. Ik lees vaak dat we melancholische dark ambient zouden maken. Dat vind ik een vrij goede omschrijving.

Door welke artiesten zijn jullie beïnvloed? Ben ik juist als ik zeg dat ik echo’s herken van Dead Can Dance.

Agathe M.: Er zijn veel bands die we appreciëren en waarvan je de invloeden misschien in onze muziek kan terugvinden. Ik zou als voorbeelden Arcana, Dark Sanctuary en Dargaard kunnen aanhalen. Deze groepen zijn zelf beïnvloed door Dead Can Dance en wij zijn het dus indirect. Ik van mijn kant kan Dead Can Dance ten zeerste appreciëren. Maar het is eigenlijk nog niet zo lang dat ik ze goed heb leren kennen, zodus kunnen ze me niet rechtstreeks beïnvloed hebben.

Waarom zijn de Artesia lyrics zo door en door droef?

Agathe M.: Ik denk dat toen ik bezig was met het componeren van het album, ik zin had om een verhaal te vertellen dat vrij triest is, maar evenals in de muziek, zitten er toch ook lichtere momenten in. Het verhaal van “Hilvern” is heel geleidelijk ontstaan. Ik ben niet echt op mijn gemak als tekstschrijfster en ik heb echt mijn best gedaan om de teksten interessant te maken. Het zijn de frasen die in me opkwamen toen ik de toen nog puur muzikale stukken beluisterde. Ik weet nog niet hoe het met de nieuwe songs gesteld zal zijn, misschien worden ze wel een stuk minder triest.

Waar vind je de inspiratie voor je teksten? Ik zie twee thema’s steeds weer opduiken: enerzijds een paganistisch thema en anderzijds verwijs je ook steeds weer naar de vergankelijkheid van het leven.

Agathe M.: We zijn in hoofdzaak geïnspireerd door de Natuur op een zeer simpele manier: we willen een hommage brengen aan haar schoonheid, aan haar mysteries. We zien ze misschien door de ogen van een kind. Wanneer ik in Brocéliande wandel, verwacht ik steeds van elk moment een of ander sprookjeswezen te zien opduiken! We houden er ook van te verwijzen naar verhalen en legendes die op ons een indruk hebben nagelaten, al is het lang niet altijd evident om die in de songteksten te duiden. Wanneer ik aan het componeren ben, heb ik eigenlijk altijd mysterieuze en feeërieke beelden in mijn hoofd en voor mij is onze muziek daarvan doordrongen. Het is ook daarom dat je op onze site een reeks foto’s kan vinden van plaatsen waar we ons hart verloren hebben, zodat de mensen met ons naar de plaatsen kunnen reizen die ons geïnspireerd hebben. Het leven is vergankelijk. Dat is waar. En dat vergeet ik nooit. Het is voor mij een manier om de eeuwigheid te bereiken, door het te hebben over eeuwige zaken zoals de natuur en magie.

Wat betekent religie voor je?

Agathe M.: Ik denk dat religies gunstig of schadelijk kunnen zijn, naargelang de manier waarmee mensen ermee omgaan. Het zijn de mensen die de religie naar eigen goeddunken interpreteren en het zijn de mensen die men met de vinger moet wijzen als ze de religie weer eens naar hun hand zetten om bepaalde doelen te bereiken. Ik houd er mij graag mee bezig de verschillende religies te bestuderen, al ben ik ver van een expert. Er valt dan ook ongelooflijk veel kennis te verwerven. Ik denk dat men er sleutels kan vinden die men goed kan gebruiken in het leven. Ik vind ook dat men steeds een afstand moet houden. Dan kan men zeer mooie en interessante dingen vinden. Men kan hier evenzeer aan voorbijgaan, maar ik vind niet dat men het geheel der religies moet verwerpen, want zij liggen aan de basis van zeer veel dingen. Ik denk dan in de eerste plaats aan de kunst. Ik ben niet speciaal praktiserend in welke religie dan ook. Maar ik denk dat, als we een geest hebben, een ziel, die kan denken, hopen en spijt hebben, dat dat geen toeval is. Ik heb er geen welomlijnd idee over, maar ik geloof in bepaalde krachten.

De teksten van Artesia doen me ook denken aan Charles Baudelaire.

Agathe M.: Dat is een heel mooi compliment, maar ik voel me wel een beetje gegeneerd want ik beschouw mezelf als een heel middelmatig tekstschrijfster. Ik heb Baudelaire natuurlijk wel gelezen, maar ik heb nooit de bedoeling gehad me door hem te laten inspireren. Ik heb teveel schrik dat het resultaat een bedenkelijk plagiaat zou zijn.

Hoe komt een Artesia song tot stand?

Agathe M.: Ik componeer altijd eerst de melodie. Ik wacht zelfs tot het ganse stuk af is, alsook het arrangement, vooraleer ik aan de lyrics begin te denken. Meestal heb ik een vage idee over het thema, maar ik doe er erg lang over om dat in woorden te vertalen. Dat kan maanden duren en dan ineens komen alle ideeën voor de lyrics op me af.

Naar wat voor muziek luister je zelf het liefst?

Agathe M.: Ik luister naar verschillende muziekstijlen, die ik allemaal even hard kan appreciëren. Ik luister veel naar groepen uit het atmosferische, ambiente genre, maar evenzeer naar black en death metal. Meer dan muziekstijlen, zijn het bepaalde groepen die me aanspreken.

Waarom koos je de titel “Hilvern” voor jullie debuutalbum? Waar komt die vandaan?

Agathe M.: Het is de naam van een rivier in Bretagne in een niet zo bekende streek, waar ik vaak passeer en ik hou van de klank van dat woord. Ik vond het een perfect passende naam voor het fictieve bos op het album. Het klinkt mysterieus en het is eens wat anders dan de titels die men meestal tegenkomt in deze muziekstijl.

Treden jullie eigenlijk ook live op?

Agathe M.: Spijtig genoeg niet, toch niet op dit moment. Omdat Gaëlle en ik ver van elkaar vandaan wonen, schept dat grote problemen om te kunnen repeteren. Bovendien zou het erg moeilijk zijn om onze muziek live op een podium te brengen. We zouden beroep moeten doen op meerdere bijkomende muzikanten. Momenteel is dat te ingewikkeld om te organiseren, maar dat zou in de toekomst misschien kunnen veranderen.

Zijn er al plannen voor een volgend album?

Agathe M.: Momenteel is de basis voor het volgende album klaar. Deze maand (mei) ben ik volop aan het werken aan de arrangementen en de teksten. “Hilvern” werd opgenomen in september 2005, dus we hebben sindsdien al heel wat tijd gehad. Het wordt een esoterisch getint en feeëriek album. Ik vermoed dat het begin 2007 zal verschijnen, maar zo ver zijn we nog lang niet.

Henk Vereecken


http://www.artesia-music.com/

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...