casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Tannhauser
Onze muziek is te oncommercieel voor grote platenfirma’s maar dan weer te poppy voor nichelabels.
18/01/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

18/01/2011 : Tannhauser - Onze muziek is te oncommercieel voor grote platenfirma’s maar dan weer te poppy voor nichelabels.
18/01/2011 : Tannhauser - Onze muziek is te oncommercieel voor grote platenfirma’s maar dan weer te poppy voor nichelabels.
18/01/2011 : Tannhauser - Onze muziek is te oncommercieel voor grote platenfirma’s maar dan weer te poppy voor nichelabels.
18/01/2011 : Tannhauser - Onze muziek is te oncommercieel voor grote platenfirma’s maar dan weer te poppy voor nichelabels.
Tannhauser is een groep in Leuven die zowat overal lof ontving, ook bij Dark Entries. Noem het shoegaze, noem het dreampop of noem het gewoon indie of wat dan ook: Tannhauser hebben iets te bieden. Naar aanleiding van hun onlangs verschenen “September EP” dachten wij daarom dat het een goed idee zou zijn om eens naar Leuven, hetzij virtueel, te trekken….

Het is wel mijn job, maar probeer eens Tannhauser te omschrijven.

Dat is ons onlangs nog eens gevraagd, ik heb toen maar geantwoord “mooie luide muziek”.

Ik hoorde veel maar ik hoorde vooral shoegaze en dreampop in de stijl van Belle & Sebastian, ik veronderstel dat dit een vlag is die gedeeltelijk de lading dekt.

Belle & Sebastian, da’s een nieuwe. Ik denk niet dat we die vergelijking al hebben gekregen. We kunnen natuurlijk niet ontkennen dat die shoegaze erin zit: alleen al de manier waarop ik gitaar speel is een rip-off van My Bloody Valentine’s Kevin Shields.

Anderzijds hoor ik echter nog een pak andere invloeden in onze muziek: The Beatles, The Cure, Pixies… Dat zijn bands die niet zozeer een genre vertegenwoordigen dan wel een genre op zichzelf zijn, dus ik vind het moeilijk om een specifieke genrebeschrijving op ons geluid te plakken.

En tja, zeg mij nu eens waarom een indiegroep zich vernoemt naar een opera van Wagner.

Geen idee eigenlijk. Klonk gewoon goed op het moment zelf denk ik; we hebben de umlaut op de tweede “a” laten vallen voor het gemak. Mensen kwamen dan vragen van “Is dat uit ‘Blade Runner’?” en zo, maar dat kwam toen niet in ons hoofd op.

Achteraf heb ik die opera eens beluisterd maar ik vond hem toch maar matig in vergelijking met Wagners latere werk. De volkslegende die erachter zit is integendeel wel interessant.

Het is bijna een tegenstelling. Wagner klinkt doomy terwijl Tannhauser dromerige onschuld uitstraalt.

Wagner heeft inderdaad een nogal doomy reputatie en het is waar dat een werk als “Siegfried” nogal angstaanjagend klinkt.Als je echter zijn laatste opera “Parsifal” hoort, ontdek je een volledig andere kant van die mens, zeer elegant, maar toch ook groots en indrukwekkend.

Hoe onschuldig zijn jullie wat jullie muzikale ervaring betreft?

Onze zangeres Fé zat vroeger in een rockgroep genaamd Aligned en onze drummer Ine zat even in een metalbandje waarvan de naam me ontsnapt.

Geert (bas) en ik hebben al iets meer op ons palmares. Geert verloor zijn onschuld reeds op vroege leeftijd in een gothic-rockband, en we zitten ook samen in de hardrockgroep Dial P for Panic, wiens titelloze debuut-cd Dark Entries ook heeft besproken. Daarnaast ben ik nog actief in Das Munich, een indieband die het redelijk ver geschopt heeft in de vorige Humo’s Rock Rally.

Laffe vraag van mij, maar zover ik heb begrepen is er nog geen platencontract in de maak?

Waarom zou dat een laffe vraag zijn? Nee, we hebben geen platencontract en alleen digitale distributie, waardoor je onze cd niet in de winkel gaat aantreffen maar wel op iTunes en zo. Ik snap dat ergens wel. Onze muziek is te oncommercieel voor grote platenfirma’s maar dan weer te poppy voor nichelabels.

Maar je hoort ons niet klagen hoor: we hebben onze eigen opnamestudio dus we hebben geen label nodig om platen te maken.

Als we daarnaast op tijd en stond eens kunnen optreden zijn we al lang tevreden. Een goede distributiedeal zou natuurlijk mooi meegenomen zijn.

Eigenlijk met al het 'gefacebook' en 'gemyspace', is dat nog nodig in 2011?

Facebook en Myspace zijn promotiemiddelen hé, meer niet. Als je ergens de ambitie hebt om van je muziek te leven geraak je er daar niet mee. Het grootste probleem als niet-getekende muzikant is dat je ergens je geld mee moet verdienen, en dus ga je werken.

Maar daar steek je veel tijd in – tijd die artiesten met een volwaardig contract kunnen gebruiken om hun creativiteit te ontwikkelen.

Ik denk niet dat The Beatles de evolutie “Rubber Soul” – “Revolver” – “Sgt. Pepper’s” hadden kunnen doormaken als ze elke dag van 9 tot 5 op kantoor hadden gezeten.

Maar goed, je hebt natuurlijk ook voorbeelden genoeg van mensen die erin slagen prachtige dingen te doen met hun “hobby”. We zouden echter niet nee zeggen als iemand ons zou voorstellen, “Hier zijn vier leeflonen en een budget per album, doe jullie ding”.

Wie Belgische indiepop zegt, fluistert meteen ook deelname aan dingen als Rock Rally’s. Gelukkig schrijf ik want moest ik musiceren ik zou dat allemaal niet zien zitten!

Ik begrijp dat. Al je materiaal van de ene hoek van het land naar de andere sleuren om even snel-snel drie nummers te gaan spelen voor een jury, de lol is er snel af.

Maar als band kan je je het niet permitteren om zo’n dingen links te laten liggen: deelnemen aan zo’n wedstrijden leidt tot meer exposure.

Nu, soms leidt dat tot goede ervaringen hoor. Onlangs deden we mee aan een wedstrijd van de Fnac in de Vooruit, en dat waren heel vriendelijke mensen.

Binnenkort spelen we op de Rockrace, een Brusselse studentenwedstrijd (8 maart in het Ritscafé). Leuk aan dat evenement is dat er maar drie bands per voorrondeavond geprogrammeerd staan, waardoor elke groep de tijd heeft om een volwaardige set te spelen.

Jullie nieuwste EPtje noemt “September”, waarom nu september?

De titel verwijst naar de gelijknamige song op de EP, en die gaat over terug naar school of het werk gaan na de zomervakantie. Dik balen dus.

Deze release was een manier om het materiaal dat we nog hadden liggen uit te brengen vooraleer we aan de “echte” nieuwe cd beginnen, die eind dit jaar of begin volgend jaar af zou moeten zijn.

De nummers op “September” waren meer van het rustige, akoestische slag; de nieuwe songs gaan wat meer de rocktoer op. Het gaat allemaal wat harder en sneller worden.

Ook wel mooi was de artwork, bijna Margritte-achtig.

Dankjewel! Het is een zelfportret van onze drummer Ine, die studeert aan het Sint-Lukas in Brussel. We doen regelmatig een beroep op haar schilderkunsten voor onze hoezen.

Hoe zijn de reacties tot dusver op wat jullie doen?

De meeste mensen vinden het goed, heb ik de indruk. De vorige cd (“Löven”, 2009) had welgeteld één negatieve recensie, op Cutting Edge. We zullen zien hoe deze het doet.

Nog een woordje uitleg over de 5 extra nummers op de cd (de “Almost EP Remake”): dat is eigenlijk ons eerste ep’tje uit 2008. Die opnames waren echter zo slecht verlopen dat we vorig jaar een maand of twee hebben uitgetrokken om alles nog eens opnieuw te doen, kwestie van die nummers toch een kans te geven. Ik vind dat het resultaat er wel mag zijn dit keer.

Wat hopen jullie te bereiken met Tannhauser?

Tjokvolle sportstadia, natuurlijk. Maar een cd in de winkelrekken en wat songs op de radio zouden al zeer fijn zijn.

Noem je favoriete plaat aller tijden en waarom?

Fé: “Pastel Blues” (1965) van Nina Simone met het geweldige “Sinnerman” en meer recent “No Longer at Ease” (2008) van Nneka.

Ine: “Blood Sugar Sex Magik” (1991) van de Red Hot Chili Peppers.

Geert: “Aenima” (1996) van Tool. De eerste keer dat ik die hoorde was een openbaring. Geweldig sferisch, zeer vernieuwend, technisch en ritmisch redelijk complex en toch voelt het allemaal zeer logisch en vanzelfsprekend aan.

Erick: “Loveless” (1991) van My Bloody Valentine. Een plaat die laat horen wat er nog allemaal mogelijk is in de popmuziek.

Met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur in een lift vast te zitten en wat zou je doen?

Fé: Ik wil graag vastzitten in de lift met Bob Marley!!! Maar wel liefst toen hij nog leefde :) Of met Damian Marley is ook goed ;)

Ine: Ik zou wel eens met Johnny Depp in de lift willen. Of Eric (van True Blood, niet van Tannhauser ;)) en dan mag die mij bijten! rrraww...

Geert: Laat mij maar met PJ Harvey een rooftop in Brooklyn proberen te bereiken.

Erick: Kate Bush. Ben ik al verliefd op sinds ik 5 was of zo.

Een speciale boodschap voor de Dark Entries-lezer?

Hou je haaks, Dark Entries-lezer!

Tannhauser

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...