casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Tannhauser
Onze muziek is te oncommercieel voor grote platenfirma’s maar dan weer te poppy voor nichelabels.
18/01/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

18/01/2011 : Tannhauser - Onze muziek is te oncommercieel voor grote platenfirma’s maar dan weer te poppy voor nichelabels.
18/01/2011 : Tannhauser - Onze muziek is te oncommercieel voor grote platenfirma’s maar dan weer te poppy voor nichelabels.
18/01/2011 : Tannhauser - Onze muziek is te oncommercieel voor grote platenfirma’s maar dan weer te poppy voor nichelabels.
18/01/2011 : Tannhauser - Onze muziek is te oncommercieel voor grote platenfirma’s maar dan weer te poppy voor nichelabels.
Tannhauser is een groep in Leuven die zowat overal lof ontving, ook bij Dark Entries. Noem het shoegaze, noem het dreampop of noem het gewoon indie of wat dan ook: Tannhauser hebben iets te bieden. Naar aanleiding van hun onlangs verschenen “September EP” dachten wij daarom dat het een goed idee zou zijn om eens naar Leuven, hetzij virtueel, te trekken….

Het is wel mijn job, maar probeer eens Tannhauser te omschrijven.

Dat is ons onlangs nog eens gevraagd, ik heb toen maar geantwoord “mooie luide muziek”.

Ik hoorde veel maar ik hoorde vooral shoegaze en dreampop in de stijl van Belle & Sebastian, ik veronderstel dat dit een vlag is die gedeeltelijk de lading dekt.

Belle & Sebastian, da’s een nieuwe. Ik denk niet dat we die vergelijking al hebben gekregen. We kunnen natuurlijk niet ontkennen dat die shoegaze erin zit: alleen al de manier waarop ik gitaar speel is een rip-off van My Bloody Valentine’s Kevin Shields.

Anderzijds hoor ik echter nog een pak andere invloeden in onze muziek: The Beatles, The Cure, Pixies… Dat zijn bands die niet zozeer een genre vertegenwoordigen dan wel een genre op zichzelf zijn, dus ik vind het moeilijk om een specifieke genrebeschrijving op ons geluid te plakken.

En tja, zeg mij nu eens waarom een indiegroep zich vernoemt naar een opera van Wagner.

Geen idee eigenlijk. Klonk gewoon goed op het moment zelf denk ik; we hebben de umlaut op de tweede “a” laten vallen voor het gemak. Mensen kwamen dan vragen van “Is dat uit ‘Blade Runner’?” en zo, maar dat kwam toen niet in ons hoofd op.

Achteraf heb ik die opera eens beluisterd maar ik vond hem toch maar matig in vergelijking met Wagners latere werk. De volkslegende die erachter zit is integendeel wel interessant.

Het is bijna een tegenstelling. Wagner klinkt doomy terwijl Tannhauser dromerige onschuld uitstraalt.

Wagner heeft inderdaad een nogal doomy reputatie en het is waar dat een werk als “Siegfried” nogal angstaanjagend klinkt.Als je echter zijn laatste opera “Parsifal” hoort, ontdek je een volledig andere kant van die mens, zeer elegant, maar toch ook groots en indrukwekkend.

Hoe onschuldig zijn jullie wat jullie muzikale ervaring betreft?

Onze zangeres Fé zat vroeger in een rockgroep genaamd Aligned en onze drummer Ine zat even in een metalbandje waarvan de naam me ontsnapt.

Geert (bas) en ik hebben al iets meer op ons palmares. Geert verloor zijn onschuld reeds op vroege leeftijd in een gothic-rockband, en we zitten ook samen in de hardrockgroep Dial P for Panic, wiens titelloze debuut-cd Dark Entries ook heeft besproken. Daarnaast ben ik nog actief in Das Munich, een indieband die het redelijk ver geschopt heeft in de vorige Humo’s Rock Rally.

Laffe vraag van mij, maar zover ik heb begrepen is er nog geen platencontract in de maak?

Waarom zou dat een laffe vraag zijn? Nee, we hebben geen platencontract en alleen digitale distributie, waardoor je onze cd niet in de winkel gaat aantreffen maar wel op iTunes en zo. Ik snap dat ergens wel. Onze muziek is te oncommercieel voor grote platenfirma’s maar dan weer te poppy voor nichelabels.

Maar je hoort ons niet klagen hoor: we hebben onze eigen opnamestudio dus we hebben geen label nodig om platen te maken.

Als we daarnaast op tijd en stond eens kunnen optreden zijn we al lang tevreden. Een goede distributiedeal zou natuurlijk mooi meegenomen zijn.

Eigenlijk met al het 'gefacebook' en 'gemyspace', is dat nog nodig in 2011?

Facebook en Myspace zijn promotiemiddelen hé, meer niet. Als je ergens de ambitie hebt om van je muziek te leven geraak je er daar niet mee. Het grootste probleem als niet-getekende muzikant is dat je ergens je geld mee moet verdienen, en dus ga je werken.

Maar daar steek je veel tijd in – tijd die artiesten met een volwaardig contract kunnen gebruiken om hun creativiteit te ontwikkelen.

Ik denk niet dat The Beatles de evolutie “Rubber Soul” – “Revolver” – “Sgt. Pepper’s” hadden kunnen doormaken als ze elke dag van 9 tot 5 op kantoor hadden gezeten.

Maar goed, je hebt natuurlijk ook voorbeelden genoeg van mensen die erin slagen prachtige dingen te doen met hun “hobby”. We zouden echter niet nee zeggen als iemand ons zou voorstellen, “Hier zijn vier leeflonen en een budget per album, doe jullie ding”.

Wie Belgische indiepop zegt, fluistert meteen ook deelname aan dingen als Rock Rally’s. Gelukkig schrijf ik want moest ik musiceren ik zou dat allemaal niet zien zitten!

Ik begrijp dat. Al je materiaal van de ene hoek van het land naar de andere sleuren om even snel-snel drie nummers te gaan spelen voor een jury, de lol is er snel af.

Maar als band kan je je het niet permitteren om zo’n dingen links te laten liggen: deelnemen aan zo’n wedstrijden leidt tot meer exposure.

Nu, soms leidt dat tot goede ervaringen hoor. Onlangs deden we mee aan een wedstrijd van de Fnac in de Vooruit, en dat waren heel vriendelijke mensen.

Binnenkort spelen we op de Rockrace, een Brusselse studentenwedstrijd (8 maart in het Ritscafé). Leuk aan dat evenement is dat er maar drie bands per voorrondeavond geprogrammeerd staan, waardoor elke groep de tijd heeft om een volwaardige set te spelen.

Jullie nieuwste EPtje noemt “September”, waarom nu september?

De titel verwijst naar de gelijknamige song op de EP, en die gaat over terug naar school of het werk gaan na de zomervakantie. Dik balen dus.

Deze release was een manier om het materiaal dat we nog hadden liggen uit te brengen vooraleer we aan de “echte” nieuwe cd beginnen, die eind dit jaar of begin volgend jaar af zou moeten zijn.

De nummers op “September” waren meer van het rustige, akoestische slag; de nieuwe songs gaan wat meer de rocktoer op. Het gaat allemaal wat harder en sneller worden.

Ook wel mooi was de artwork, bijna Margritte-achtig.

Dankjewel! Het is een zelfportret van onze drummer Ine, die studeert aan het Sint-Lukas in Brussel. We doen regelmatig een beroep op haar schilderkunsten voor onze hoezen.

Hoe zijn de reacties tot dusver op wat jullie doen?

De meeste mensen vinden het goed, heb ik de indruk. De vorige cd (“Löven”, 2009) had welgeteld één negatieve recensie, op Cutting Edge. We zullen zien hoe deze het doet.

Nog een woordje uitleg over de 5 extra nummers op de cd (de “Almost EP Remake”): dat is eigenlijk ons eerste ep’tje uit 2008. Die opnames waren echter zo slecht verlopen dat we vorig jaar een maand of twee hebben uitgetrokken om alles nog eens opnieuw te doen, kwestie van die nummers toch een kans te geven. Ik vind dat het resultaat er wel mag zijn dit keer.

Wat hopen jullie te bereiken met Tannhauser?

Tjokvolle sportstadia, natuurlijk. Maar een cd in de winkelrekken en wat songs op de radio zouden al zeer fijn zijn.

Noem je favoriete plaat aller tijden en waarom?

Fé: “Pastel Blues” (1965) van Nina Simone met het geweldige “Sinnerman” en meer recent “No Longer at Ease” (2008) van Nneka.

Ine: “Blood Sugar Sex Magik” (1991) van de Red Hot Chili Peppers.

Geert: “Aenima” (1996) van Tool. De eerste keer dat ik die hoorde was een openbaring. Geweldig sferisch, zeer vernieuwend, technisch en ritmisch redelijk complex en toch voelt het allemaal zeer logisch en vanzelfsprekend aan.

Erick: “Loveless” (1991) van My Bloody Valentine. Een plaat die laat horen wat er nog allemaal mogelijk is in de popmuziek.

Met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur in een lift vast te zitten en wat zou je doen?

Fé: Ik wil graag vastzitten in de lift met Bob Marley!!! Maar wel liefst toen hij nog leefde :) Of met Damian Marley is ook goed ;)

Ine: Ik zou wel eens met Johnny Depp in de lift willen. Of Eric (van True Blood, niet van Tannhauser ;)) en dan mag die mij bijten! rrraww...

Geert: Laat mij maar met PJ Harvey een rooftop in Brooklyn proberen te bereiken.

Erick: Kate Bush. Ben ik al verliefd op sinds ik 5 was of zo.

Een speciale boodschap voor de Dark Entries-lezer?

Hou je haaks, Dark Entries-lezer!

Tannhauser

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Of Nightmares And Strychnine

Twee keer goed nieuws. Vooraleer dit album in de lente van dit jaar aan een gelimiteerde cd release toe is kunt u het deze maand reeds kosteloos (jawel) downloaden via de Sacred Realm Records website. Het andere goede nieuws, indien u voor komende Valentijn op zoek bent naar de passende horror soundtrack, aarzel niet, dit is hem. Fear ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Sirenia al 20 jaar springlevend!

Het zit nog fris in mijn geheugen. Al een eeuwigheid geleden, verscheen het cultalbum ‘At Sixes and Sevens’ (2001) van Sirenia, de goth metalband rond Morten Veland. Dit nadat hij de band Tristania noodgedwongen diende te verlaten. Nu kondigt dit Frans-Noorse gezelschap hun tiende studioalbum, met de inspirerende titel ‘Riddles, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ikon - The Thirteenth Hour - the singels 2007 -2020

Een band die al mee gaat sedert 1991 en we niet meer hoeven voor te stellen. Vanuit Australië, hun heimat, veroverden ze ook Europa. In de jaren 90 en aanvang van de jaren 2000 zat een florissante labeldeal met het Duitse en al lang verdwenen Apollyon label daar voor veel tussen. Nadien was er nog sporadisch een uithaal waardoor de groep ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : CUTS - Unreal

Een paar jaar geleden mocht ik kennismaken met CUTS, die met de twee Exist EP’s toch wel indruk wist te maken. Het daaropvolgende full album A Gradual Decline schoot echter helemaal aan me voorbij, en toen ik de bespreking hier las, was dat achteraf gezien een spijtige zaak. Tijd voor een herkansing, die ik krijg in de vorm van ...

lees meer...
NIEUWS 11/01/2021 : Gary Numan lost eerste single uit nieuwe plaat 'Intruder'

Hij gaat intussen al 42 jaar mee. In zijn begindagen was hij een pionier van de elektronische muziek met Tbeway Army en daarna solo. Hij scoorde hits met 'Cars', 'Are 'Friends Electric' en vele andere pientere popsongs. Halverwege de jaren 90 gaf hij zijn werk een nieuwe draai door de industrial-tour. Hij gaf op zijn oude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Penterakt - Conquest Of The Moon

Dit is weer zo een uitgave waarbij je aan het artwork al direct kan zien wat voor muziek je te horen zal krijgen. En met een projectnaam als Penterakt en een albumtitel als “Conquest Of The Moon” kan het ook haast niet anders. Inderdaad klinkt dit als kosmische krautrock zoals we die al kennen van in de jaren 70 van acts als Tangerine ...

lees meer...
CD BESPREKING : Backworld - Sacred And Profane Songs

Ik weet het, voor neo folk en aanverwante activiteiten hebben we een erudiet redactielid. Vandaar dat het voor mij zowat een eeuwigheid geleden is dat ik nog iets uit dit subgenre heb besproken op deze geniale site. Het laatste moet iets van Death In Rome geweest zijn meen ik, maar nu dus deze Backworld die ik best even voor u introduceer. Backworld ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Death in Rome schrijft hymne bij bestorming van het Capitool

'Het is niet de job van een artiest om politieke statements te maken. Het beste wat we kunnen doen is een soundtrack aanbieden over historische gebeurtenissen.' Aan het woord is Death in Rome, en het historisch evenement dat ze in de verf willen zetten is uiteraard de bestorming van het Capitool twee dagen geleden. Dit doen ze met ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Hedera helix maakt het weer heel abstract

Wij zijn grote fans van Hedera helix, het gestoorde intellectroproject van Oscar Valerius Kandinsky en Maestro Virgule. We hebben al lang niets meer van hen gehoord, maar in 2016 maakten ze indruk met 'Pastiche', een plaat vol dolgedraaide Nederlandstalige elektronische brouwsels die je vooral in verwarring willen brengen. Nu brengen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...