Als we al shoegazekinderen zouden zijn dan is het toch uit een mega gang-bang met allerlei andere genres.
18/01/2011, Didier Becu![]() |
|||
Ondine bijvoorbeeld. Toen Dark Entries op een gezellige avond in de Gentse Kinky Star binnenwandelde waren wij getuige van een shoegazegroep die bovendien een eigen geluid heeft, iets wat in dit genre jammer genoeg niet steeds het geval is. En zoiets verdient alle reden om deze band eens in de Dark Entries-kijker te zetten!
Kun jij ons nu even vertellen wie Ondine is?
We zijn een band uit de Denderstreek. Vorig jaar brachten we onze debuutEP uit, getiteld “Cloud”.
Ondine is een personage uit Boon's "De Kapellekensbaan". Is daar een speciale reden voor?
Ons repetitiehok is een vervallen fabriekspand aan de Kapellekensbaan waar het boek zich afspeelt. Je kon er vroeger nog oude weefgetouwen zien staan en de geschiedenis die Boon beschrijft spookt er als het ware rond. Het is een fantastische en inspirerende plek.
Ergens vond ik het wel leuk die link met Boon. Hij liep nooit in de lijntjes en jullie blijkbaar ook niet want jullie sound is bij momenten lekker vettig.
Dankjewel
Jullie worden gelinkt aan de shoegaze, vinden jullie dat zelf ook?
Ik kan moeilijk ontkennen dat de jaren negentig niet weerklinken in wat we doen, maar daar zit toch wel wat meer tussen dan enkel shoegazebands. Uiteindelijk hou ik van extreme noise zowel als pure popsongs. Een combinatie van beide maakt me blij, en dat is dan ook wat we trachten te brengen. Die schoenenstaarders konden ook wel heel saai zijn, iets waar ik ons dan weer liever niet mee associeer.
Wie maakt er nu in België shoegaze, zeg! Meestal moeten we daarvoor naar Amerika of Japan!
Met zo een beschrijving denk ik aan een bepaalde sfeer die je echt doet voelen alsof je in een stofzuiger zit en het daar megagezellig vindt. Maar er zijn in België zeker nog bands die in die platenbak zouden kunnen zitten: check Deadsets eens bvb.
Is die stijl ingegeven door de nieuwe revival of zijn jullie oude shoegazekinderen?
Old-skool! Ondine bestond echt al van voor dat de hele revival de kop opstak. We kregen daardoor plots wel wat aandacht. Ik kan gerust zeggen dat we kinderen zijn van de jaren negentig. Maar als we al shoegazekinderen zijn dan is het toch uit een mega gang-bang met allerlei andere genres.
Shoegazebands waren ooit opgehemeld door de pers om al snel de grond ingeduwd te worden, nochtans is het jaren na datum een baanbrekend genre. Zegt ook veel over de pers, niet?
Gebeurt nog steeds met allerlei genres veronderstel ik. Maar ik denk niet dat de pers daar alleen verantwoordelijk voor is. Een band die iets vernieuwends doet wordt opgemerkt en gelauwerd, waardoor er plots door allerlei andere bands en platenfirmas flauwe doordrukjes ontstaan, en er een promomachine in gang wordt gestoken en veel flauwe kul wordt uitgebracht, waardoor een genre dan weer tenondergaat. Het klassieke verhaal. Maar de goeie bands worden na de modderstroom terug opgemerkt.
Hoe gaat de pers met Odine om?
We kregen alvast zeer lovende reacties op onze EP “Cloud”. We mogen zeker niet klagen. We hebben zelf weinig promo gemaakt, dus de pers waar we mee te maken hebben gehad waren telkens mensen die oprecht interesse toonden, wat wel fijn is.
Ik heb ook begrepen dat jullie niet echt nieuw zijn in de muziekscene. Leg eens uit.
Ik ben actief als mixer van een aantal bands, en produceer ook plaatjes voor bevriende groepen zoals bvb Penguins Know Why en meer recent Motek. Kwinten’s alter ego is “80000”, hij maakt nogal dronerige scapes, die je af en toe wel eens in documentaires en films hoort opduiken. We maakten vroeger samen deel uit van Steamer Cry Wolf. We organiseerden ook feestjes en optredens onder de noemer aLOSTaSOULS. Tom Wolf heeft reeds een aantal platen uitgebracht. Check maar eens op http://tomwolf.bandcamp.com/. Onze drummer Stef speelt bij heel wat groepen, o.a. Zender.
Gaat de Belgische underground goed om met de muziekcrisis, denk je?
Persoonlijk kan ik nogal genieten van kleine optredens waar lawaaierige bands spelen die niets te winnen of verliezen hebben. Daar zie je de leukste dingen. Zolang dat bestaat, hoeven we ons weinig zorgen te maken. En als je wat zoekt vind je in België wel steeds zo een plekjes.
Hoe zien jullie jezelf in die Belgische underground?
We hebben als band, en dat geldt trouwens voor alle voorbije dingen waar we mee te maken hadden, nooit getracht deel uit te maken van een grotere groepering of zo. Als dat dreigde te gebeuren liepen we meestal zelfs weg. Nu ook met de shoegaze associatie: het zal wel een invloed zijn, maar dat zet ons nog niet in het zelfde schuitje als alle andere bands die die term in hun beschrijving hanteren.
Vroeger moest een muzikant alleen musiceren. Nu moet hij My Spacen en Facebooken wil hij niet achterop geraken. Zoiets brengt toch enorme druk mee?
Inderdaad, en veel jonge bands maar ook promotors staren zich wat blind op de “af te leggen weg” denk ik. Soms wil ik tegen mensen zeggen dat het ook nog ok is om gewoon muziek te maken voor de lol. Nu spreek ik vooral van het wedstrijd en rock-rally klimaat hier in België. Veel organisatoren gaan zich daar volledig op focussen wat jammer is, want zo verdwijnt de verscheidenheid. De sociale media zijn wat ze zijn, ze spelen hun rol en hebben hun nut. Maar kijk nu naar Myspace: dat wordt bijna uitsluitend nog gebruikt door bands als spam-platform, op zich heeft niemand daar nog iets te zoeken, en wordt het dus stilaan irrelevant.
Favoriete plaat aller tijden en waarom....
Wat een smeerlap van een vraag (lacht) Ik ga een brave kiezen: Harvest van Neil Young. Klinkt prachtig, opgenomen in een schuur, authentiek, mooi uitgewerkt met strijkers, tijdloze nummers. Maar binnen een uur zeg ik iets kompleet anders als “Koksofen” van Caspar Brötzmann of zo.
Met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur in een lift vast te zitten en wat zou je doen?
Mijn lief; da’s prive.
Wat mogen we in de toekomst verwachten van Ondine?
Alvast een nieuwe cd, waar we nu aan werken. We shoppen nog wat naar een labeltje om die uit te brengen dus ik kan er nog geen datum op plakken.
Een speciale boodschap voor de lezer?
You rule!!!!
|
Volgende interviews:
Picturesque - Sommige mensen kunnen langgerekte drones inderdaad saai vinden, maar voor mij is dan weer andere muziek saai.
Egida Aurea - De oorlog waarover ik het heb gaat over die innerlijke conflicten waar een mens met geconfronteerd wordt.
Nachtmahr - Het donkere extroverte is Nachtmahr en het lichte introverte vind je terug in L’Ame Immortelle.
A Sunny Day In Glasgow - Het rare is dat ik eigenlijk niks moet hebben van shoegazemuziek, maar ik begrijp ook wel waarom mensen ons zo’n etiket opkleven.
Touch Music (Mike Harding) - Onze rode draad is een dialoog maken tussen het visuele en het sonische, het oog en het oor werken samen.
Silken Tofu (Wim Pauwels) - Ik ben al jaren geïnteresseerd in allerlei soorten experimentele muziek en heb er ook altijd wel wat 'mee willen doen'...
Der Klinke - Ik word neerslachtig van dingen zoals ‘dos cervezas por favor’
Ext!ze - In 2010 brengt Ext!ze hun tweede EP uit waarop je een naakte vrouw op de cover ziet en terug is diezelfde wereld in shock, ongelooflijk!
NTRSN - Ik sta op met NTRSN en ik ga slapen met NTRSN.
High Wycombe - Ze klikken je op Facebook aan als uw vriend aan terwijl ze een paar minuten nadien je business verwoesten door uw cd illegaal binnen te halen.