casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Silken Tofu (Wim Pauwels)
Ik ben al jaren geīnteresseerd in allerlei soorten experimentele muziek en heb er ook altijd wel wat 'mee willen doen'...
13/01/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

13/01/2011 : Silken Tofu (Wim Pauwels) - Ik ben al jaren geīnteresseerd in allerlei soorten experimentele muziek en heb er ook altijd wel wat 'mee willen doen'...
13/01/2011 : Silken Tofu (Wim Pauwels) - Ik ben al jaren geīnteresseerd in allerlei soorten experimentele muziek en heb er ook altijd wel wat 'mee willen doen'...
13/01/2011 : Silken Tofu (Wim Pauwels) - Ik ben al jaren geīnteresseerd in allerlei soorten experimentele muziek en heb er ook altijd wel wat 'mee willen doen'...
13/01/2011 : Silken Tofu (Wim Pauwels) - Ik ben al jaren geīnteresseerd in allerlei soorten experimentele muziek en heb er ook altijd wel wat 'mee willen doen'...
13/01/2011 : Silken Tofu (Wim Pauwels) - Ik ben al jaren geīnteresseerd in allerlei soorten experimentele muziek en heb er ook altijd wel wat 'mee willen doen'...
Wie van experimentele muziek houdt, moet beslist op 15 januari naar The Tin Can gaan: een festival waar je Picturesque, Yannick Franck, SQE en Temple Music aan het werk kan zien.

Een van de initiatiefnemers is Wim Pauwels, de man achter Silken Tofu, en omdat dit fijne label dit jaar zijn vijfde verjaardag viert, is er meteen nog een reden om eens met de man achter het label te gaan praten.

Dag Wim, voor wie het niet zou weten. Stel eens even Silken Tofu voor, en leg maar meteen eens uit waar die naam voor staat!

Silken Tofu is in 2006 opgestart als cdr-label met een sterke focus op experimentele muziek, ambient en noise. Ik heb me lang enkel toegelegd op releases in kleine oplage maar sinds een dik jaar heb ik beslist om het uit te bouwen tot een volwaardig label en meer.

Ik zie Silken Tofu ondertussen als een soort 'publishing platform' dat meer dan enkel muziek zal uitbrengen maar ook allerlei vormen van visuele en beeldende kunst, boeken, shirts, enz. Daarnaast wil ik met Silken Tofu terug ook wat concerten organiseren (onder de noemer 'Hipp Hipp Hurray' maar ook los daarvan) en werk ik onder die naam ook als grafisch vormgever.

Op muzikaal vlak wordt Silken Tofu nu nog teveel aanzien als een industrial-label, wat misplaatst is, aangezien er in de catalogus best ook wel wat andere genres te vinden zijn.

Een project als Temple Music bv. kan je niet onder de noemer industrial catalogiseren, vind ik en ook verschillende van m'n toekomstige muzikale releases zullen zeker niet industrieel klinken.

Silken Tofu is zoals je wel kan denken een soort tofu (vleesvervanger op basis van soya) die – in tegenstelling tot gewone tofu – minder stevig is en eerder gebruikt wordt voor sauzen, desserts, e.d.

Mensen die naar industrial en dark ambient luisteren, zijn dat nu allemaal van die bloedserieuze zeurpieten of niet?

Ik alleszins niet, hoop ik toch. Nee, uiteindelijk zijn de meeste mensen in dat wereldje heel gewone mensen met een gezonde 'hoek af'. ;-)

In ieder geval, industrial en aanverwanten vraagt vooral veel imaginatiekracht van de luisteraar en dat is bijna een contradictie op zich geworden anno 2010. Als jij naar zulke muziek luistert, gebruik jij je eigen verbeelding of die van de artiest?

Ik ben niet zo zeker of dat anno 2011 nu inderdaad een contradictie op zich is... In meer commerciële muziek misschien wel maar met iets moeilijker experimentele muziek vermoed ik dat het best wel meevalt, wat dat betreft.

Dat je bij iets als Combichrist niet teveel verbeeldingsvermogen moet gebruiken kan ik mij voorstellen maar als je een cd zoals die van TraumaSutra wil uitzitten en wil ervaren zoals het moet, moet je je wel enigszins 'openstellen' ervoor.

Het is nu eenmaal geen muzak.

Uiteindelijk heeft iedereen z'n eigen gevoel en interpretatie bij elke vorm van muziek (en kunst, wat dat betreft) en dus ook bij experimentele of industriële muziek. Het lijkt me dus ook maar normaal dat je je eigen verbeelding gebruikt. Je kan trouwens ook niet altijd weten wat de artiest zelf in gedachten heeft met het stuk dat hij gemaakt heeft. Het kan dus perfect dat jouw gevoel en dat van de artiest hetzelfde zijn. Maar ik zie er tegelijk ook weinig probleem in als dat verschilt...

Maar eventjes teruggaan naar Silken Tofu zelf. Hoe begon het allemaal?

Heel eenvoudig eigenlijk. Ik ben al jaren geïnteresseerd in allerlei soorten experimentele muziek en heb er ook altijd wel wat 'mee willen doen'... Gaandeweg is die zin geëvolueerd naar een paar alsmaar concreter wordende ideeën en Silken Tofu was daar een van. Begin 2006 was m'n idee zeer concreet en vond ik in Chromascope een artiest die niet alleen iets deed wat ik goed vond maar zelf ook op zoek was naar een label. Een paar maand later was het eerste schijfje 'Sleep Paralysis' een feit. Daarna ben ik gewoon mijn gevoel blijven volgen en plots zijn we 5 jaar verder.

De muziek is in crisis want iedereen downloadt, voel jij dat zelf?

Tuurlijk merk je dat er crisis is en dat mensen minder muziek kopen maar ik stel me altijd de vraag of de reden niet veel groter is dan enkel maar het downloaden. Er is in elk geval een soort 'overaanbod' aan interessante muziek en dan is het natuurlijk ook logisch dat mensen hun aankopen meer gaan spreiden. Er zijn de laatste jaren ook alleen maar dingen bijgekomen waar mensen in hun vrije tijd geld aan kunnen besteden

Wat ik wel merk is dat de meeste industrial/dark ambientgroepen wel hun materiaal gratis aanbieden. Een goede of een slechte zet?

Kleinere projecten doen dat misschien maar de artiesten die al wat langer bezig zijn en een zekere naam hebben doen dat toch zo gauw niet, lijkt me.

In elk geval is het gratis aanbieden van muziek an sich geen slecht idee, zolang het niet overlapt met wat op een cd of lp geperst wordt. Het gaat niet op dat een artiest muziek online zet waar z'n label geld en tijd in heeft gestoken om 't uit te brengen. Maar verder zie ik er niet meteen graten in. Integendeel zelfs, ik download zelf ook veel gratis muziek en heb al vaak zeer leuke artiesten leren kennen. Er zijn ook vele netlabels die niets anders dan gratis downloads aanbieden en waar vaak echte pareltjes te vinden zijn.

Nadeel is natuurlijk dat iedere prutser pretendeert industrial te maken en zie door het bos maar de bomen, niet?

Dat klopt zeker... Er zijn de laatste jaren alsmaar meer mensen zeer actief bezig met muziek en uiteraard heeft niet iedereen hetzelfde 'talent' ervoor.

Hoe wordt bepaald of iets een Silken Tofu-release wordt of niet?

Heel simpel; als ik het goed vind en op dezelfde golflengte zit met de artiest wat betreft oplage, verpakking, enz... Meer is er eigenlijk niet aan.

Laat jij je leiden door de interesse van het publiek of is ben jij op dat vlak een harde dictator?

Ik laat me niet leiden door wat goed verkoopt of wat 'populair' is. Als wat ik uitbreng de goedkeuring van het publiek wegdraagt, is dat natuurlijk fantastisch maar geen van mijn releases zal er komen alleen maar om het publiek te 'plezieren'. Ik sta uiteraard open voor suggesties maar als ik iets niet goed vind wat wél erg populair is, zal ik het alleszins niet uitbrengen.

Er is ook blijkbaar een overduidelijk geloof in het vinyl, niet?

Klopt. En zelfs in tapes. :-)

Tja, vinyl blijft nu eenmaal een leuke drager, het klinkt goed en omwille van de grootte kan je ook leukere dingen doen met de hoes, enz.

Op zaterdag 15 januari is er het Silken Tofu-festival. Kun je even de groepen voorstellen?

Toch even duidelijk maken dat dit geen Silken Tofu-festival is... Het gaat om een samenwerking tussen Silken Tofu en Cryptanthus, waarvoor we naast Temple Music en S.Q.E. elk een artiest hebben aangesproken waar we zelf mee samenwerken.

Cryptanthus koos Filip Gheysen met z'n project Picturesque, ik koos Yannick Franck.

We beginnen met Picturesque, dat ooit begon uit de gedachte een soundtrack te maken bij z'n favoriete schilders (Rothko, Bacon,...). Gewapend met z'n gitaar, laptop, samples en allerlei ander geluid-producerende dingetjes maakt 'ie een zeer boeiende mix van gitaardrones en melodisch/elektronische muziek.

Yannick Franck maakt dan weer iets donkerder soundscapes, gebruikmakend van z'n (al dan niet bewerkte) stem, field recordings en verschillende instrumenten en electronica.

S.Q.E. Is het project van J. Greco en is een uitloper van Smooth Quality Excrement. Het werk van S.Q.E. is zeer gevarieerd en loopt van donker over melancholisch tot gewoonweg fucked up. Beats, drones, dubby ritmes, neoklassieke stukken, minimalisme, harsh noise, alles heeft z'n plaatsje. Van de drie artiesten ben ik het minst bekend met S.Q.E. maar ik denk dat dit een zeer interessante performance zal worden.

Afsluiter Temple Music begon als zijproject van de folkband Orchis (sommige Dark Entries-lezers wellicht niet onbekend). Zij combineren allerhande akoestische en electronische instrumenten, vocals, field recordings om te komen tot een soort psychedelische avantgarde soundscapes. Zeer introspectief maar tegelijk ook magisch en (spi)ritueel. Wie gek is op bands als Hybryds, Coil, Mirror, Nurse With Wound zal dit zeker kunnen appreciëren.

Nu maar eens zeggen waarom de Dark Entries-lezer daar aanwezig moet zijn!

Omdat dit soort muziek in België al zo weinig aan bod komt en elk initiatief dus 100% gesteund mag worden, en elk project dat zaterdag op het podium staat de nodige aandacht verdient.

Mijn twee klassiekers gelden ook voor jou, Wim.

De beste plaat aller tijden en graag waarom.

Da's een moeilijke, er zijn zoveel goeie platen en wat je het allerbeste vindt kan ook verschillen van dag tot dag. Momenteel steekt 'Forever' van Cranes er voor mij wel wat uit.

Met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur in een lift vast te zitten en wat zou je doen?

Ik denk dat iemand als Carsten Nicolai (a.k.a. Alva Noto) wel boeiend zou zijn. Ik hou erg van zowel z'n visueel werk als z'n muziek en ik denk dat het een zeer leerrijke en boeiende babbel zou kunnen worden. En het zou leuk zijn om mijn Duits wat te oefenen! :D

En het laatste woord is aan u…

Ik hoop zaterdag veel mensen te zien, het wordt in elk geval erg de moeite. Hou verder Silken Tofu dit jaar nog wat in de gaten, want rond juni plan ik een en ander n.a.v. de 5e verjaardag.

Het festival The Tin Can gaat door op zaterdag 15 januari en gaat door in Theater Tinnenpot, Tinnenpotstraat 21 in Gent.

Dit bevindt zich in het centrum van Gent.

Inkom is 9 Euro en stipt om 19.00hr begint de eerste groep.

Silken Tofu

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Of Nightmares And Strychnine

Twee keer goed nieuws. Vooraleer dit album in de lente van dit jaar aan een gelimiteerde cd release toe is kunt u het deze maand reeds kosteloos (jawel) downloaden via de Sacred Realm Records website. Het andere goede nieuws, indien u voor komende Valentijn op zoek bent naar de passende horror soundtrack, aarzel niet, dit is hem. Fear ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Sirenia al 20 jaar springlevend!

Het zit nog fris in mijn geheugen. Al een eeuwigheid geleden, verscheen het cultalbum ‘At Sixes and Sevens’ (2001) van Sirenia, de goth metalband rond Morten Veland. Dit nadat hij de band Tristania noodgedwongen diende te verlaten. Nu kondigt dit Frans-Noorse gezelschap hun tiende studioalbum, met de inspirerende titel ‘Riddles, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ikon - The Thirteenth Hour - the singels 2007 -2020

Een band die al mee gaat sedert 1991 en we niet meer hoeven voor te stellen. Vanuit Australië, hun heimat, veroverden ze ook Europa. In de jaren 90 en aanvang van de jaren 2000 zat een florissante labeldeal met het Duitse en al lang verdwenen Apollyon label daar voor veel tussen. Nadien was er nog sporadisch een uithaal waardoor de groep ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : CUTS - Unreal

Een paar jaar geleden mocht ik kennismaken met CUTS, die met de twee Exist EP’s toch wel indruk wist te maken. Het daaropvolgende full album A Gradual Decline schoot echter helemaal aan me voorbij, en toen ik de bespreking hier las, was dat achteraf gezien een spijtige zaak. Tijd voor een herkansing, die ik krijg in de vorm van ...

lees meer...
NIEUWS 11/01/2021 : Gary Numan lost eerste single uit nieuwe plaat 'Intruder'

Hij gaat intussen al 42 jaar mee. In zijn begindagen was hij een pionier van de elektronische muziek met Tbeway Army en daarna solo. Hij scoorde hits met 'Cars', 'Are 'Friends Electric' en vele andere pientere popsongs. Halverwege de jaren 90 gaf hij zijn werk een nieuwe draai door de industrial-tour. Hij gaf op zijn oude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Penterakt - Conquest Of The Moon

Dit is weer zo een uitgave waarbij je aan het artwork al direct kan zien wat voor muziek je te horen zal krijgen. En met een projectnaam als Penterakt en een albumtitel als “Conquest Of The Moon” kan het ook haast niet anders. Inderdaad klinkt dit als kosmische krautrock zoals we die al kennen van in de jaren 70 van acts als Tangerine ...

lees meer...
CD BESPREKING : Backworld - Sacred And Profane Songs

Ik weet het, voor neo folk en aanverwante activiteiten hebben we een erudiet redactielid. Vandaar dat het voor mij zowat een eeuwigheid geleden is dat ik nog iets uit dit subgenre heb besproken op deze geniale site. Het laatste moet iets van Death In Rome geweest zijn meen ik, maar nu dus deze Backworld die ik best even voor u introduceer. Backworld ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Death in Rome schrijft hymne bij bestorming van het Capitool

'Het is niet de job van een artiest om politieke statements te maken. Het beste wat we kunnen doen is een soundtrack aanbieden over historische gebeurtenissen.' Aan het woord is Death in Rome, en het historisch evenement dat ze in de verf willen zetten is uiteraard de bestorming van het Capitool twee dagen geleden. Dit doen ze met ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Hedera helix maakt het weer heel abstract

Wij zijn grote fans van Hedera helix, het gestoorde intellectroproject van Oscar Valerius Kandinsky en Maestro Virgule. We hebben al lang niets meer van hen gehoord, maar in 2016 maakten ze indruk met 'Pastiche', een plaat vol dolgedraaide Nederlandstalige elektronische brouwsels die je vooral in verwarring willen brengen. Nu brengen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...