casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Silken Tofu (Wim Pauwels)
Ik ben al jaren ge´nteresseerd in allerlei soorten experimentele muziek en heb er ook altijd wel wat 'mee willen doen'...
13/01/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

13/01/2011 : Silken Tofu (Wim Pauwels) - Ik ben al jaren ge´nteresseerd in allerlei soorten experimentele muziek en heb er ook altijd wel wat 'mee willen doen'...
13/01/2011 : Silken Tofu (Wim Pauwels) - Ik ben al jaren ge´nteresseerd in allerlei soorten experimentele muziek en heb er ook altijd wel wat 'mee willen doen'...
13/01/2011 : Silken Tofu (Wim Pauwels) - Ik ben al jaren ge´nteresseerd in allerlei soorten experimentele muziek en heb er ook altijd wel wat 'mee willen doen'...
13/01/2011 : Silken Tofu (Wim Pauwels) - Ik ben al jaren ge´nteresseerd in allerlei soorten experimentele muziek en heb er ook altijd wel wat 'mee willen doen'...
13/01/2011 : Silken Tofu (Wim Pauwels) - Ik ben al jaren ge´nteresseerd in allerlei soorten experimentele muziek en heb er ook altijd wel wat 'mee willen doen'...
Wie van experimentele muziek houdt, moet beslist op 15 januari naar The Tin Can gaan: een festival waar je Picturesque, Yannick Franck, SQE en Temple Music aan het werk kan zien.

Een van de initiatiefnemers is Wim Pauwels, de man achter Silken Tofu, en omdat dit fijne label dit jaar zijn vijfde verjaardag viert, is er meteen nog een reden om eens met de man achter het label te gaan praten.

Dag Wim, voor wie het niet zou weten. Stel eens even Silken Tofu voor, en leg maar meteen eens uit waar die naam voor staat!

Silken Tofu is in 2006 opgestart als cdr-label met een sterke focus op experimentele muziek, ambient en noise. Ik heb me lang enkel toegelegd op releases in kleine oplage maar sinds een dik jaar heb ik beslist om het uit te bouwen tot een volwaardig label en meer.

Ik zie Silken Tofu ondertussen als een soort 'publishing platform' dat meer dan enkel muziek zal uitbrengen maar ook allerlei vormen van visuele en beeldende kunst, boeken, shirts, enz. Daarnaast wil ik met Silken Tofu terug ook wat concerten organiseren (onder de noemer 'Hipp Hipp Hurray' maar ook los daarvan) en werk ik onder die naam ook als grafisch vormgever.

Op muzikaal vlak wordt Silken Tofu nu nog teveel aanzien als een industrial-label, wat misplaatst is, aangezien er in de catalogus best ook wel wat andere genres te vinden zijn.

Een project als Temple Music bv. kan je niet onder de noemer industrial catalogiseren, vind ik en ook verschillende van m'n toekomstige muzikale releases zullen zeker niet industrieel klinken.

Silken Tofu is zoals je wel kan denken een soort tofu (vleesvervanger op basis van soya) die – in tegenstelling tot gewone tofu – minder stevig is en eerder gebruikt wordt voor sauzen, desserts, e.d.

Mensen die naar industrial en dark ambient luisteren, zijn dat nu allemaal van die bloedserieuze zeurpieten of niet?

Ik alleszins niet, hoop ik toch. Nee, uiteindelijk zijn de meeste mensen in dat wereldje heel gewone mensen met een gezonde 'hoek af'. ;-)

In ieder geval, industrial en aanverwanten vraagt vooral veel imaginatiekracht van de luisteraar en dat is bijna een contradictie op zich geworden anno 2010. Als jij naar zulke muziek luistert, gebruik jij je eigen verbeelding of die van de artiest?

Ik ben niet zo zeker of dat anno 2011 nu inderdaad een contradictie op zich is... In meer commerciële muziek misschien wel maar met iets moeilijker experimentele muziek vermoed ik dat het best wel meevalt, wat dat betreft.

Dat je bij iets als Combichrist niet teveel verbeeldingsvermogen moet gebruiken kan ik mij voorstellen maar als je een cd zoals die van TraumaSutra wil uitzitten en wil ervaren zoals het moet, moet je je wel enigszins 'openstellen' ervoor.

Het is nu eenmaal geen muzak.

Uiteindelijk heeft iedereen z'n eigen gevoel en interpretatie bij elke vorm van muziek (en kunst, wat dat betreft) en dus ook bij experimentele of industriële muziek. Het lijkt me dus ook maar normaal dat je je eigen verbeelding gebruikt. Je kan trouwens ook niet altijd weten wat de artiest zelf in gedachten heeft met het stuk dat hij gemaakt heeft. Het kan dus perfect dat jouw gevoel en dat van de artiest hetzelfde zijn. Maar ik zie er tegelijk ook weinig probleem in als dat verschilt...

Maar eventjes teruggaan naar Silken Tofu zelf. Hoe begon het allemaal?

Heel eenvoudig eigenlijk. Ik ben al jaren geïnteresseerd in allerlei soorten experimentele muziek en heb er ook altijd wel wat 'mee willen doen'... Gaandeweg is die zin geëvolueerd naar een paar alsmaar concreter wordende ideeën en Silken Tofu was daar een van. Begin 2006 was m'n idee zeer concreet en vond ik in Chromascope een artiest die niet alleen iets deed wat ik goed vond maar zelf ook op zoek was naar een label. Een paar maand later was het eerste schijfje 'Sleep Paralysis' een feit. Daarna ben ik gewoon mijn gevoel blijven volgen en plots zijn we 5 jaar verder.

De muziek is in crisis want iedereen downloadt, voel jij dat zelf?

Tuurlijk merk je dat er crisis is en dat mensen minder muziek kopen maar ik stel me altijd de vraag of de reden niet veel groter is dan enkel maar het downloaden. Er is in elk geval een soort 'overaanbod' aan interessante muziek en dan is het natuurlijk ook logisch dat mensen hun aankopen meer gaan spreiden. Er zijn de laatste jaren ook alleen maar dingen bijgekomen waar mensen in hun vrije tijd geld aan kunnen besteden

Wat ik wel merk is dat de meeste industrial/dark ambientgroepen wel hun materiaal gratis aanbieden. Een goede of een slechte zet?

Kleinere projecten doen dat misschien maar de artiesten die al wat langer bezig zijn en een zekere naam hebben doen dat toch zo gauw niet, lijkt me.

In elk geval is het gratis aanbieden van muziek an sich geen slecht idee, zolang het niet overlapt met wat op een cd of lp geperst wordt. Het gaat niet op dat een artiest muziek online zet waar z'n label geld en tijd in heeft gestoken om 't uit te brengen. Maar verder zie ik er niet meteen graten in. Integendeel zelfs, ik download zelf ook veel gratis muziek en heb al vaak zeer leuke artiesten leren kennen. Er zijn ook vele netlabels die niets anders dan gratis downloads aanbieden en waar vaak echte pareltjes te vinden zijn.

Nadeel is natuurlijk dat iedere prutser pretendeert industrial te maken en zie door het bos maar de bomen, niet?

Dat klopt zeker... Er zijn de laatste jaren alsmaar meer mensen zeer actief bezig met muziek en uiteraard heeft niet iedereen hetzelfde 'talent' ervoor.

Hoe wordt bepaald of iets een Silken Tofu-release wordt of niet?

Heel simpel; als ik het goed vind en op dezelfde golflengte zit met de artiest wat betreft oplage, verpakking, enz... Meer is er eigenlijk niet aan.

Laat jij je leiden door de interesse van het publiek of is ben jij op dat vlak een harde dictator?

Ik laat me niet leiden door wat goed verkoopt of wat 'populair' is. Als wat ik uitbreng de goedkeuring van het publiek wegdraagt, is dat natuurlijk fantastisch maar geen van mijn releases zal er komen alleen maar om het publiek te 'plezieren'. Ik sta uiteraard open voor suggesties maar als ik iets niet goed vind wat wél erg populair is, zal ik het alleszins niet uitbrengen.

Er is ook blijkbaar een overduidelijk geloof in het vinyl, niet?

Klopt. En zelfs in tapes. :-)

Tja, vinyl blijft nu eenmaal een leuke drager, het klinkt goed en omwille van de grootte kan je ook leukere dingen doen met de hoes, enz.

Op zaterdag 15 januari is er het Silken Tofu-festival. Kun je even de groepen voorstellen?

Toch even duidelijk maken dat dit geen Silken Tofu-festival is... Het gaat om een samenwerking tussen Silken Tofu en Cryptanthus, waarvoor we naast Temple Music en S.Q.E. elk een artiest hebben aangesproken waar we zelf mee samenwerken.

Cryptanthus koos Filip Gheysen met z'n project Picturesque, ik koos Yannick Franck.

We beginnen met Picturesque, dat ooit begon uit de gedachte een soundtrack te maken bij z'n favoriete schilders (Rothko, Bacon,...). Gewapend met z'n gitaar, laptop, samples en allerlei ander geluid-producerende dingetjes maakt 'ie een zeer boeiende mix van gitaardrones en melodisch/elektronische muziek.

Yannick Franck maakt dan weer iets donkerder soundscapes, gebruikmakend van z'n (al dan niet bewerkte) stem, field recordings en verschillende instrumenten en electronica.

S.Q.E. Is het project van J. Greco en is een uitloper van Smooth Quality Excrement. Het werk van S.Q.E. is zeer gevarieerd en loopt van donker over melancholisch tot gewoonweg fucked up. Beats, drones, dubby ritmes, neoklassieke stukken, minimalisme, harsh noise, alles heeft z'n plaatsje. Van de drie artiesten ben ik het minst bekend met S.Q.E. maar ik denk dat dit een zeer interessante performance zal worden.

Afsluiter Temple Music begon als zijproject van de folkband Orchis (sommige Dark Entries-lezers wellicht niet onbekend). Zij combineren allerhande akoestische en electronische instrumenten, vocals, field recordings om te komen tot een soort psychedelische avantgarde soundscapes. Zeer introspectief maar tegelijk ook magisch en (spi)ritueel. Wie gek is op bands als Hybryds, Coil, Mirror, Nurse With Wound zal dit zeker kunnen appreciëren.

Nu maar eens zeggen waarom de Dark Entries-lezer daar aanwezig moet zijn!

Omdat dit soort muziek in België al zo weinig aan bod komt en elk initiatief dus 100% gesteund mag worden, en elk project dat zaterdag op het podium staat de nodige aandacht verdient.

Mijn twee klassiekers gelden ook voor jou, Wim.

De beste plaat aller tijden en graag waarom.

Da's een moeilijke, er zijn zoveel goeie platen en wat je het allerbeste vindt kan ook verschillen van dag tot dag. Momenteel steekt 'Forever' van Cranes er voor mij wel wat uit.

Met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur in een lift vast te zitten en wat zou je doen?

Ik denk dat iemand als Carsten Nicolai (a.k.a. Alva Noto) wel boeiend zou zijn. Ik hou erg van zowel z'n visueel werk als z'n muziek en ik denk dat het een zeer leerrijke en boeiende babbel zou kunnen worden. En het zou leuk zijn om mijn Duits wat te oefenen! :D

En het laatste woord is aan u…

Ik hoop zaterdag veel mensen te zien, het wordt in elk geval erg de moeite. Hou verder Silken Tofu dit jaar nog wat in de gaten, want rond juni plan ik een en ander n.a.v. de 5e verjaardag.

Het festival The Tin Can gaat door op zaterdag 15 januari en gaat door in Theater Tinnenpot, Tinnenpotstraat 21 in Gent.

Dit bevindt zich in het centrum van Gent.

Inkom is 9 Euro en stipt om 19.00hr begint de eerste groep.

Silken Tofu

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwńrtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinnerĺs Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinnerĺs Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...