Ik word neerslachtig van dingen zoals ‘dos cervezas por favor’
11/01/2011, Didier Becu![]() |
|||||
Binnen een paar weken ligt hun cd in de Wool-E Shop winkel en nog enkele weken later kun je ze samen met The Arch, A Split Second en Covenant live aan het werk zien, en dit op vrijdag 25 februari in de Vooruit te Gent.
Beste Chesko, jij was al volop in de jaren ’80 bezig toen new wave en aanverwanten nieuw was. Alles startte met het cafe De Klinke. Kun je daar iets meer over vertellen?
Enkele maanden voor ik 16 werd waren we verhuisd, ons nieuwe huis had een achterbouw dat ik ideaal vond om er mijn verjaardag te vieren. Dat vond iedereen zo tof dat hieruit De Klinke werd geboren.
Werden daar ooit optredens georganiseerd?
Daar was het eigenlijk te klein voor. Een Oostende punkgroep “Mad Noise” heeft er een tijdlang gerepeteerd. The Arch heeft er in 1989 hun maxi Stay Lay laten horen vlak voor de release. Maar een echt optreden in De Klinke was er pas na de heropening in 2009 toen Jan Dewulf van Diskonnekted er een optreden van Mildreda heeft gegeven en dit was voor Jan de aanzet om Mildreda terug nieuw leven in te blazen.
Aan alles komt een eind, ook aan De Klinke blijkbaar. Maar dan was er de oversprong naar de groep Der Klinke. Wat heb je al die tijd uitgespookt?
De Klinke sloot eind 1989. In 1990 ben ik als dj begonnen in de “Twilight”, een alternatief café te Oostende dat pas zijn deuren had geopend, en zo ben ik al die jaren blijven deejayen van café’s, discotheken, tot festivals. Ik heb ook enkele mixen gemaakt voor het Studio Brussel programma “Hang the Dj”. Via nieuwsgroepen heb ik een tiendelige reeks van New Wave mixen op de wereld losgelaten die nu een eigen bestaan leiden. Tja, in die jaren was het vooral een zoektocht naar een manier van leven dat ergens binnen de lijnen van het maatschappelijk tolereerbare kaderde maar toch niet indruiste tegen mijn eigen idealen. In die twintig jaren heb ik tal van hoogtes en enorme dieptes gekend, en in 2009 heb ik besloten deze periode voorgoed af te sluiten door ondermeer De Klinke te heropenen, waaruit dan ook Der Klinke is geboren.
Muziek is blijkbaar een microbe bij je. Join the club. Maar zeg eens, vond jij het vroeger allemaal beter?
De manier waarop vroeger muziek gemaakt werd was vooral creatiever en puurder. Er waren geen computers, een zoektocht naar originele geluiden was een dagtocht met een cassette recorder bij de hand. Nu heb je via pc software mogelijkheden die zelfs het instrumentarium van Pink Floyd overtreffen, maar er is nagenoeg geen echte creativiteit meer te bespeuren. Wat ik vooral hoor zijn groepen die de klank van anderen proberen te imiteren. Een recyclage van eerder bewezen succes-formules. De drang om iets unieks te verwezenlijken is blijkbaar niet meer zo van belang terwijl dit vroeger één van de grootste drijfveren was om met muziek te beginnen. Bij mij is het net wél die drang om iets bijzonders te brengen in combinatie met dat we echt iets te vertellen hebben dat aan de basis van Der Klinke ligt. Eigenlijk hebben we dezelfde drijfveren als dat de groepen toen hadden, misschien daardoor dat we ook nu anders klinken…
In de documentaire van The Neon Judgement zei Luc Van Acker dat vandaag groepen firma’s geworden zijn met een marketing. Nagel op de kop als je het mij vraagt!
Dit is zeker van toepassing bij de mainstream groepen. Tja, de hele wereld draait rond marketing. Marketing als subtiele hersenspoeling. Stop het creatieve denken en piekeren, de maatschappij neemt deze taak marketingsgewijs van je over en zal zelf wel beslissen wat je goed vindt en wat niet, wat je wil hebben en wat niet, wat je standpunt moet zijn, enz… “The great consumer” van The Neon Judgement gaat trouwens ook hierover, een gelijkaardige boodschap die ze 30 jaar geleden met “TV Treated” brachten… de hele wereld danste erop maar blijkbaar besefte men de waarschuwing, de achterliggende boodschap niet. Van anger naar furious als subtitle voor hun docuvision tour is dan ook wel goed geplaatst. De hele new-wave scene is mede ontstaan uit een reactie tegen de verloedering van de individualiteit. Opkomen voor het recht om zelf in charge te zijn van je eigen leven. Waarom staan zingen van hoe mooi en perfect alles wel is wanneer de wereld vierkant draait.. Economische crisis, werkloosheid, depressie, mensen die niet meer weten wie of wat ze zijn, een zoektocht naar het waarom van alles…. Dat is de essentie, en als het aan de maatschappij ligt zullen ze alles in het werk stellen om deze pogingen tot bewustwording marketingsgewijs terug de kiem te smoren.
Der Klinke is verre van een firma want ik heb de indruk dat het niet meer DIY kan zijn als wat jullie hebben gedaan. Leg uit!
Inderdaad, er zijn firma’s genoeg in de wereld, Der Klinke zal nooit een firma zijn, en ik denk trouwens geen enkele groep die ons aan het hart ligt. De do-it-yourself werkwijze is de enige mogelijkheid als je echt je creativiteit vrij spel wil kunnen geven met hele beperkte middelen. Via software kan je met één klik een flanger of echo effect hebben, maar waarom daarvoor betalen als hetzelfde effect kan verkregen worden door 2 cassettes simultaan te laten afspelen.. Het is primitief, maar puur en creatief. Wij gebruiken ook een pc om onze nummers af te mixen maar we gebruiken hiervoor gratis te verkrijgen software. Wat je met één klik in peperdure programma’s kan verkrijgen is ook mogelijk maar je hebt er enkele uren meer voor nodig en weten waar je mee bezig bent. Computers stellen ook ons in staat muziek te maken die anders nooit had gekund maar als je niet goed oplet kan het eindresultaat ook behoorlijk zielloos zijn. Eind jaren 70 was het vooroordeel omtrent elektronische muziek alom dat het gevoelloos zou zijn maar artiesten als Tangerine Dream, Gary Numan, John Foxx, Ultravox enz.. hebben toen bewezen dat er wel degelijk een ziel in de elektronica kan zitten. Die bezieling is iets wat ik dikwijls mis bij muzikanten die louter op pc bezig zijn. Nu staan onze nummers op het punt dat, moest het perfecter afgemixt zijn, de ziel zou verdwijnen en het is een hele karwei om dit breekbare punt te bereiken. Moest het bij ons geen DIY zijn zou de fun serieus zou verminderen.En niet alleen de muziek en opname’s zijn DIY, maar alles tot de promotie toe. Zelfs los van de muziek denk ik dat we een plaatsje verdienen bij de hardst werkende groepen, als je ziet wat we op een goed jaar allemaal al hebben verwezenlijkt…
Doe je dit puur voor de fun of probeer je er toch iets met te bereiken?
Je stelt het alsof de twee niet combineerbaar zouden zijn haha. Fun is een absolute vereiste. Hoe zou je mensen kunnen bewust maken dat er een weg is uit de dagelijkse sleur met iets wat zelf een sleur zou zijn ? Onze muziek klinkt misschien bij momenten behoorlijk donker maar we amuseren ons te pletter en dat moet ook. Wanneer we intensief werken aan een nummer dan ontstaan uit zichzelf enkele freestyle momentjes. Eén van de keyboards die we gebruiken is een Casio dingetje die we op een rommelmarkt gekocht hebben, de demo-tune dat daarin zit heeft al vaak voor hilarische toestanden gezorgd. Nee, serieus, we zijn natuurlijk heel ambitieus, en ambitieus ben je omdat je iets wil bereiken. We zien wel wat de toekomst ons brengen zal maar we hebben op een jaar tijd toch al heel veel weten te bereiken, en we blijven even gemotiveerd onverminderd doorgaan, barsten van de nieuwe ideeën, onze creativiteit is onze energie.
Ik ben er nog niet uit hoe ik je muziek zou gaan omschrijven maar het klonk wel zeer origineel vond ik en dat mis ik een beetje de dag van vandaag.
Bedankt, dat is het mooiste compliment dat je ons kan geven. Luister, het was ook mijn betrachting om anno vandaag iets te doen wat vernieuwend zou klinken wat op zich al een schijnbaar onmogelijke opgave zou zijn. Ik gebruik vaak structuren die indruisen tegen alles wat gangbaar is.. alhoewel componisten als Wagner en Prokofiev ook ogenschijnlijk onsamenhangende structuren hanteerden, veranderden van toonaard binnen eenzelfde maat enz.. Ik luister naar heel veel dingen en probeer de accenten te ontrafelen die een nummer kan doen beklijven, of er voor zorgen dat ze in je hoofd blijven hangen. Wat we doen klinkt vernieuwend maar is een mix van tal van invloeden, bijvoorbeeld, de manier waarop synths samenkomen kan soms vergeleken worden met hoe ze dat doen op het einde van bijvoorbeeld "Don’t Crash" van Front 242, "Colonial Discharge" van "A Split Second", en "Cars" van Gary Numan. Misschien kan onze muziek omschreven worden als een mengeling van deze drie. Ik heb zelf ook al vele malen geprobeerd onze muziek te omschrijven, maar het lukt me niet, dus good luck with it...
Er sluipt in ieder geval bij Der Klinke een groot gevoel van melancholie. Is leven op basis van melancholie niet gevaarlijk?
Melancholie is niet slecht of negatief. Het is ook geen frustratie of verbittering. De mooiste kunstwerken stralen een onuitputtelijke melancholie uit. Wat is kunst ? Een kunstenares verwoordde het ooit als “het lijden van de ziel”. mooi hé.. De muziek is een uiting van gevoelens, emoties, metaforen waar eenieder zijn eigen invulling kan aan geven. …is nog iets anders dan het leven zelf. Als kind putte ik ongelofelijke kracht uit de teksten en muziek van Anne Clark, de melancholie is voor mij een kracht, een energiebron. Terwijl ik van dingen zoals bijvoorbeeld ‘dos cervezas por favor’ ongelofelijk neerslachtig en depressief wordt net zoals mensen voor wie het leven één grote polonaise is…
Ze zal het wel graag horen maar de stem van Melissa is een grote meerwaarde binnenin de groep. Een mooie harmonie ook al is het geen typische schone en het beest-verhaal geworden (tenminste wat de muziek betreft!).
Melissa en ik zijn de twee stichtende krachten van Der Klinke. Zij is een ongelofelijk getalenteerde zangeres, zij wordt ook vaak gevraagd als studio-muzikante. Haar leven bevat ook een grote dosis melancholie die zij voor haar persoonlijk beter tot uiting kan brengen in meer jazz georiënteerde muziek. Maar ze blijft bij ons als guest-vocaliste, ik hoop dat we samen nog veel nieuwe nummers kunnen opnemen en als alles wat mee zit kunnen we bij de komende optredens het publiek ook trakteren op haar aanwezigheid…
Er wordt ook dank betuigd aan een mens Dirk Ivens genaamd. Wat heeft die met Der Klinke te maken?
De vriendschap tussen Dirk en ik gaat terug naar de beginjaren van De Klinke. Laatst dacht onze platenvriend Smurf zelfs dat we even oud waren gezien we elkaar al zo lang kennen… Ik wil er direct voor tekenen om er binnen tien jaar zo goed uit te zien als hij. Dirk is één van de sympathiekste mensen die ik ken. Hij heeft mij volledig belangeloos al vele malen geholpen op persoonlijk vlak, ook in De Klinke en heeft als een soort van mentor of coach tal van advies en raad gegeven voor Der Klinke. Het is niet dat ik hem dagelijks bel of sms, maar ik weet dat hij altijd voor me klaar staat, en dat zijn echte vrienden toch ?
Der Klinke sluit mooi aan bij de huidige 80’s revelatie, tuurlijk moest je maar één keer radioplay krijgen Raak je daar als muziekliefhebber niet gefrustreerd door?
Ook hier.. Do it Yourself ! Als je perse wil dat je opgevangen wordt door de radio stap er dan zelf naar toe, persoonlijk. Vandaag hebben we andere mediakanalen om een zelfs groter publiek te bereiken… youtube, facebook, … maar toch blijft de radio zelf een belangrijke factor.. Het kan beslissen welke alternatieve groepen binnen gelaten worden in de mainstream. Maar hier is dan ook wie achter je staat van label en promotors van grotere doorslag dan de muziek zelf. Met andere woorden, als je geen firma bent met een marketing maak je beter een nummer met de tekst : “The time has come to smash down your radio” . Ik zing in dit nummer ook “The radio is your companion towards an empty life” Dus nee, de radio zal bij mij geen frustraties teweeg brengen.
En binnenkort met Covenant op het podium, een mooie eer als je het mij vraagt!
Ja, vinden we zelf natuurlijk ook heel fijn alhoewel ik niet zo vertrouwd ben met hun muziek. Van ambities gesproken… in het begin van Der Klinke zei ik dat ik wou blijven voortdoen tot we samen met Depeche Mode op een affiche staan… Een jaar later staan we samen met Covenant, en deze zomer in Portugal met Gary Numan, dus we zijn goed bezig.
Van plan om Eskil van Covenant onder tafel te drinken?
Ach, heet die man zo ? Ik heb hem vorige zomer tijdens Waregem Gothic een paar keer door het publiek zien lopen wat hem voor mij toch al sympathiek doet lijken maar eender wie onder tafel drinken is niet zo mijn ding. Mijn alcohol-tolerantie is eerder van het soort dat eender wie mij onder tafel kan drinken hahaha Maar voor Marco en Heidi zou dit wel een leuke uitdaging zijn.
Uw favoriete plaat aller tijden graag.....
Djeezes… ik heb in mijn leven voornamelijk platen gekocht… nu vraag je mij daar één uit te kiezen… fuck.. Dan kies ik voor "Seventeen Seconds" en "Faith" van The Cure, een gedeelde eerste plaats met "Unknown Pleasures" en "Closer" van Joy Division.
Met wie zou u het niet erg vinden om 8 uur in een lift te zitten en wat zou je dan doen?
Adrian Borland, Fad Gadget, of Ian Curtis en zou hen dan proberen te reanimeren..
Een boodschap voor Dark Entries en zijn lezers?
Als er iemand is die dicht bij de Vooruit woont en gans de groep overnachting kan geven gelieve ons dan te contacteren, zo moet er niemand van ons voor BOB spelen en kunnen we Eskil onder tafel drinken hahaha
Info over tickets kun je hier vinden.
|
Volgende interviews:
Ext!ze - In 2010 brengt Ext!ze hun tweede EP uit waarop je een naakte vrouw op de cover ziet en terug is diezelfde wereld in shock, ongelooflijk!
NTRSN - Ik sta op met NTRSN en ik ga slapen met NTRSN.
High Wycombe - Ze klikken je op Facebook aan als uw vriend aan terwijl ze een paar minuten nadien je business verwoesten door uw cd illegaal binnen te halen.
Walhalla Records (Lieven De Ridder) - Ik vind dat een plaat waard is wat iemand er voor wil geven.
Denner - Je mag nooit twijfelen, je moet het nu doen!
Empusae - Je moet open staan om schoonheid in verderf te zien
Raison D'Être - Voor zelfrealisatie heb je heel je leven nodig, dus misschien zal dat zijn wanneer ik 80 ben.
Ordo Rosarius Equilibrio - Als ik zie hoe ik geleefd heb dan moet ik er mij maar bij neerleggen dat de hemel voor mij gesloten zal blijven
Le Syndicat - De hoofdbedoeling is om individuele emoties los te kweken en die hangen steeds af van het individu die er naar luistert.
Painted Black - De muziekwereld is zeer hard en soms staan mensen daar niet bij stil…