casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

732 items

   

NTRSN
Ik sta op met NTRSN en ik ga slapen met NTRSN.
09/01/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

09/01/2011 : NTRSN - Ik sta op met NTRSN en ik ga slapen met NTRSN.
09/01/2011 : NTRSN - Ik sta op met NTRSN en ik ga slapen met NTRSN.
09/01/2011 : NTRSN - Ik sta op met NTRSN en ik ga slapen met NTRSN.
09/01/2011 : NTRSN - Ik sta op met NTRSN en ik ga slapen met NTRSN.
09/01/2011 : NTRSN - Ik sta op met NTRSN en ik ga slapen met NTRSN.
Op zaterdag 5 februari kun je in het schone Brugge nog eens een electrofestivalletje meepikken waar iedereen op aanwezig dient te zijn. Naast IC 434 en de cybergothers van Ext!ze is ook NTRSN (uitspreken als Intrusion) van de partij. Meer dan reden voor een babbel met Pieter, bezieler van deze wel fijne Belgische band.

Ik weet dat het mijn job is maar probeer eens NTRSN te omschrijven...

Goeiemiddag Didier. Ik ga eens proberen uitleggen wat NTRSN eigenlijk is. Ik ben jaren terug gestart met deze band onder de naam INTRUSION samen met Jorg Bruyndonckx van de belgische jaren 80: industrial / electronica band KILLVISION. We zijn elkaar tegen het lijf gelopen een dikke 10 jaar terug via een verkoop van een Korg M1 synthesizer ( voor de insiders de zelfde machine als van Geert Dewilde IC 434 ) op een tweede hands verkoop, en het klikte snel omdat we dezelfde muzieksmaak hadden (en hebben) en ook een grote liefde voor alles van Vintage synthesizers, drummachines en vocoders. Elk hebben we een tamelijke verzameling van dit spul.Nu goed, door tijdsgebrek aan Jorg's kant moest ik de band ietwat op non actief zetten. Een paar maanden later ben ik Bram Declercq tegen het lijf gelopen in een supermarkt (hahaaaa) en zo de naamwissel ondergaan van INTRUSION naar NTRSN. Er volgde al tot een kruisbestuiving van gedachten en de song "UNIT" werd geboren. Deze track was het startpunt om iets anders te doen dan de meeste andere bands. Ik luisterde toen heel veel naar SPK, Cabaret Voltaire, Hunting Lodge, Whitehouse of Suicide.

Ga je er mee akkoord als ik denk dat NTRSN mij een old school EBMgevoel heeft zonder dat jullie old school klinken?

Ik kan u daar wel in volgen ten eerste omdat ik die machines van toen gebruik en ook die weg van sequencen doe. Het force gevoel van electronic body music moet er altijd wel een heel stuk inzitten voor mij persoonlijk, en toch ook dan weer niet te overdreven vingerdik erop zoals de 1000ste DAF, Nitzer Ebb, Front-242 cloon! Ik persoonlijk wilde eigenlijk een band vormen die terug een 'Belgen electronica geluid' kon weergeven maar dan op mijn manier zonder druk van doe dit of doe dat gewoon mijn ding doen en dit is het geworden.

Jullie hebben tot nu toe reeds twee cd's uit. Voor een groep die in het undergroundcircuit is zoiets nu ook niet vanzelfsprekend, ik bedoel het is hard labeur!

Ja, het klopt er zijn 2 cd’s uit. De eerste is zo minimaal uitgebracht dat ik er persoonlijk zelf geen meer bezit! “People Like Gods” is uitgebracht bij het Sigsaly Transmissions USA het label van onder andere Autodafeh, Portion Control, K-Bereit. Het is zeker niet simpel, nee! Het is iets opbouwen en doorgaan ! Ik sta op met NTRSN en ik ga slapen met NTRSN, het is een levensweg en je krijgt er toch iets voor terug zoals vriendschap van mensen uit verre oorden en dat maakt me blij. Het respect komt ook uit de Belgische oorden maar moet het niet te hard zoeken, anders duwen ze u gewoon de diepte in. Belgen hebben altijd gespot en onbegrip getoond en jaren later moeten ze dan zien dat ze ongelijk hadden maar dan hebben ze plots geen interesse meer in deze muziek.

Een van de reden waarom ik het vraag is omdat jij ooit betrokken was bij Minimalistix, dat is verkoopsgewijs toch meteen een ander kaliber? Wekt dat geen frustraties los?

Inderdaad, ik heb een paar jaartjes in Peter Bellaert in zijn huis rond gehangen. Ooohh, in verband met frustraties nee hoor: ik maak met NTRSN ook geen muziek die in die regionen wil doorbreken! Ik hou van bezig zijn met mijn machines en de zwartjasmuziek is de muziek waar ik mee groot geworden ben. Ik heb veel meer voldoening aan mijn eigen muziek maken dan aan een commercieel gericht project !

Over die vorige groep gesproken, de u niet onbekende Jo Casters vertelde mij verleden jaar dat het probleem van vandaag is dat niemand meer wil luisteren en dat was meteen de nagel op de kop!

Er is gewoon een over aanbod aan alles en nog wat en meestal aan troep! Dit komt mede door dat er geen filter meer is van platenfirma's alles kan nu op internet gezet worden en naar verloop kom je tot de vaststelling dat het vroeger beter klonk en beter was en aan de andere kant is internet ook goed voor de muziekliefhebbers met een hart voor muziek omdat ze dan niet alles hoeven te slikken wat de grote labels zitten rond te zenden van luisterbehang.Ik geloof nog in die tweede groep, dit is het juiste publiek maar is ook wel de langste weg en daar wil ik verder in gaan.

Ik hoor ook bij jullie echt een internationaal geluid, heeft dat zich al geprofileerd in buitenlandse interesses?

Het is altijd de bedoeling geweest om een universeel geluid te brengen, dank je om dit te vermelden! In verband met buitenlandse interesses: jazeker! In mijn mailbox zitten alle dagen e-mails met lof , love and peace van over de hele wereld en dit doet goed want het is de kroon op mijn werk daar ben ik heel blij mee !!

Jullie nummers zijn ook één voor één krachtig, een doelbewuste keuze?

Eigenlijk niet nee. Alhoewel, er moet altijd wel een krachtig kantje aan mijn nummers zitten , er moet een soort van nervous randje aanzitten. Ik start ook meestal met een drumcomputer met een bassline en deze 2 dingen moeten eigenlijk de song al grotendeels bouwen (de minimale bezetting van een rock band is trouwens ook maar drums , bass , lead en zang ) zo werk ik ook !

Jullie lijken het ook steeds over Cabaret Voltaire te hebben die jullie zo beïnvloed hebben. Leg uit!

Cabaret Voltaire is nog altijd mijn grote invloed, de weg van denken van deze band was een sprong dat niemand deed. Het absurde kantje aan Cabaret Voltaire en het hypnotizerende gevoel in hun muziek eigenlijk brachten ze altijd wel een soort van voodoo.Van hun prille begin in de jaren 70, het experimenteren met tape loops, EMS synthesizer en vervormde ringmodulator gitaren en stem , ze namen samples op tape's van nieuwsfragmenten op korte golf zenders en plakten dit tesamen tot een vorm die zo dwars tegen alles in was. Zelfs de punkbeweging kon hun niet volgen. Ze waren gewoon veel te ver vooruit zelfs in de jaren '80 met hun electrofunk achtige platen als "Crackdown" , "Microphonies" , "Code" en jaren 90 met hun dance getinte richting en nevenprojecten als Xon en later Richard H. Kirk, Rlectronic Reye ,Sandoz .......... dit zijn pioneers en daar heb ik een boon voor !

Over dat internationale gesproken, soms durven wij wel eens denken dat het gras aan die andere kant toch groener is. Is dat ook zo, denk je?

Het gras is niet groener aan de andere kant ! Wij Belgen moet elkaar veel minder bestoken en we zouden moeten blij zijn dat we zo uniek zijn ! De Britten zijn het toch ook? En de Fransen ook? En de Duitsers ook?

Hoe bekijk jezelf de muziekscene hier in België, zowel op artistiek vlak als op concertorganitorisch vlak.

Er zijn mensen in de scene hier die met hun hart en ziel aan iets werken en er zijn ook andere die meer met hun ego bezig zijn dan met muziek. Nu goed, dit zal altijd blijven bestaan denk ik en ik ga me daar niet over uitspreken omdat ik daar ook geen boodschap aan heb. Op concertorganisatorisch vlak zie ik dat ieder zijn ding wil beschermen omdat het land zo klein is en er zijn kringen hier. Ik kan hun wel begrijpen, maar ik hou me daar doelbewust buiten! Ik maak gewoon muziek en daar hou ik het erbij.

Zelf heb ik de indruk dat het aantal evenementen in de undergroundscene met de dag stijgt maar toch heb je mensen rondlopen die beweren dat het teveel is, zo'n attitude begrijp ik niet.

Er zijn er altijd die klagen dat het teveel is van dit of dat. We leven nu en moeten er nu van genieten en we kunnen nooit in de toekomst kijken ook niet met te klagen en niks te doen. Ik ben blij dat er veel dingen te doen zijn in de scene en dat moet blijven bestaan ! Alles is met ups en downs, ik denk niet dat er in de Drum and bass of Techno scene dezer dagen ook nog zoveel volk is als 10 jaar geleden die krijgen ook op hun gezicht. Gewoon doorgaan is de boodschap en tevreden zijn !

En over plannen, een nieuwe cd in het hoofd?

Heel zeker, de nieuwe cd is zo goed als af, of was zo goed als af !Ik mag nu bepaalde tracks terug opnemen met mijn vocalen in plaats van Bram zijn vocalen. De cd zal "Hardlines" noemen en na het optreden in Brugge is er tijd om verder te werken aan de die cd en zal hij terug uitgebracht worden onder Sigsaly Transmissions USA .Het "Hardlines" album is iets waar ik heel tevreden over ben, ik denk dat deze plaat wel iets kan losweken !

Smerige vraag, hoe makkelijk is het voor NTRSN om in 2011 een platencontract te kunnen versieren, of is het puur DIY?

Als ik iets mag verklappen? Gewoon mensen tegen komen die iets zien of horen in uw muziek het is een lucky shot en gewoon verder werken en blijven geloven in wat je ook doet zonder naast de schoenen te lopen. Hoeveel Lady Gaga's zijn er in de wereld? En is dat ook nodig?

Binnenkort sta jij op het podium in Brugge, wat mogen de fans verwachten?

De fans zullen zweet, beats, metaal, oud ijzer, noise en een band zien met de naam NTRSN, we gaan er voor!!!

Twee klassiekers bij mij : Uw favoriete plaat aller tijden en waarom?

Ooooooooh, zonder twijfel Cabaret Voltaire's "Crackdown" plaat en ook de "Yasharé song. Het waarom? De eerste keer dat ik plaat hoorde zat dit op de juiste plaats. De sfeer, het '80 's pop gevoel en de songs zijn zo gemaakt dat de sporen in de muziek elk hun eigen leven hebben en toch klopt het eigenlijk! Eigenlijk zoals Joy Division maar dan op een Cabaret Voltaire-achtige manier gemaakt.

Ook Front 242’s "Geography". De ruwheid van de analoge synthesizers, de songs de stem, er zat een spook in die plaat. Het liet me altijd achter in een wereld van verbeelding na “Take one” zijn ze een ander weg opgegaan die meer power had tot “Headhunter” kwam en dan was het voor mij over. “Headhunter” is nooit mijn ding geweest trouwens de hele “Front By Front” niet. Het klonk zo steriel. Ik weet het niet, het was mijn ding niet meer het imago klopte nog maar de muziek was anders.

Met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur in een lift vast te zitten en wat zou je doen?

Dat is nie simpel! Eigenlijk met Annick Honoré, de vlam van Ian Curtis en haar vragen hoe alles eigenlijk was.

Een speciale mededeling voor de Dark Entries-lezer?

Wees altijd u zelf en hou van alles wat je dierbaar is. Morgen is de toekomst en het verleden is gedaan. Iedereen naar Brugge op 5 februari !!!

Pieter The intruder.

NTRSN

Info’s voor tickets vind je hier.

(Foto’s van Peter Stalinga)

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : John 3:16 - Tempus Edax Rerum

Muziek vanuit de krochten van de hel, langzaam opstijgend in een lavastroom met de bedwelmende geur van dampende zwavel die uit de spleten wasemt, stilaan de aarde overspoelend, dood en verderf zaaiend en enkel gitzwarte koude as achter zich latend... Welkom bij 'Tempus Edax Rerum' van John 3:16. In 2012 besprak ik 'Visions ...

lees meer...
NIEUWS 02/12/2020 : Maak postuum kennis met Dead Artist Syndrome…

Dead Artist Syndrome was het geesteskind van Brian Healy die in januari dit jaar het leven liet na een aanslepende ziekte. Bij het grasduinen op het web kwam ik bij zijn band terecht en het in 2018 heruitgegeven debuut “Prints Of Darkness", origineel uit 1990. Een album waarmee deze Amerikaan furore maakte in de goth rock scene ...

lees meer...
CD BESPREKING : Twelve Thousand Days - Field's End

Obscure dark folk, met aan het roer de niet geheel onbekende Martyn Bates (Eyeless In Gaza / Anne Clark) en Alan Trench (vooral beken van World Serpent maar ook eerder actief in bands als Orchis of Temple Music). Deze twee heren vonden elkaar al enige tijd geleden en deze “Field’s End” is reeds de vijfde vrucht van hun samenwerking. Dark ...

lees meer...
NIEUWS 01/12/2020 : Lacrimosa viert 30-jarig jubileum met box

Lacrimosa had ons in dit jubileumjaar - de groep bestaat in 2020 30 jaar - een nieuwe cd beloofd. Daarover is het oorverdovend stil. We hebben wel recht gehad op een wereldwijd online optreden. En Tilo Wolff wou in het eindejaarsperiode de fans nog even extra verwennen. Het zal wellicht enkel de echte fans aanspreken, want voor het kleinood ...

lees meer...
NIEUWS 01/12/2020 : 'Black Star' tweede video uit nieuwe Dive

Op 11 december komt de nieuwe Dive uit! Het belooft alweer een heerlijk donker en tormenterend werkje te worden. Om er zeker van te zijn dat u ook zo denkt, geeft Dirk Ivens - naast Dive ook actief bij The Klinik, Absolute Body Control en Sonar - een tweede video uit. Twee weken na 'Death Machine' moet deze 'Black Star' er ...

lees meer...
NIEUWS 01/12/2020 : Your Life On Hold oorlogszuchtig

En nu we toch bij Jan Dewulf aangekomen zijn... Zijn gothic rock project Your Life On Hold heeft ook een nieuwe single uit, alweer geplukt uit het gloednieuwe en uitstekende 'Echoes From The Bardo'. 'Let's Start A War' breekt met alle clichés over rockmuzikanten die tegen oorlog protesteren of popsterren die zich ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Imaginary Suitcase - Hope Is A Sick Joke

Hoop is een zieke grap. Laurent Leemans, alias The Imaginary Suitcase, heeft het soms gehad met de wereld. Je kunt hem dan maar beter niet tegenspreken, maar dat betekent niet dat hij je zijn mening niet in het gezicht zal uitsmeren. Er zijn tal van dingen die Laurent tegensteken: ongelijkheid, materialisme, slaafs denken en handelen, vernederingen, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Maike Zazie - Seismopsychollage

Maike Zazie (Matern) ziet het groots op haar tweede album Seismopsychollage. Ze wil immers een nieuwe taal creëren die zweeft tussen poëzie, literatuur en minimalistisch pianisme. Om haar ambitie nog wat verder aan te dikken nodigde ze tal van gasten uit (Vincent Baars, Pierre Martinerie, Luca Elder, Yasmene Elsner, Ivana Folkenfolk, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Bérangère Maximin - Land Of Waves

De elektroakoestische componiste Bérangère Maximin is het soort artieste dat vooral furore maakt onder een select groepje van muzikale meerwaardezoekers. Helaas, voegen we daar snel aan toe, want deze Française weet ons keer op keer aangenaam te verrassen met haar composities. Land Of Waves, een dubbelelpee, is ...

lees meer...
NIEUWS 30/11/2020 : Epica adopteert zes wolven van het WNF!

De Nederlandse symfonische metal trots Epica heeft zojuist zijn nieuwe single-video 'Freedom - The Wolves Within' uitgebracht. Vorige maand kwam de 1e single-video 'Abyss Of Time' uit. Beide tracks zijn afkomstig van het nieuwe studio-album 'Omega' dat op 26 februari 2021 wordt uitgebracht via Nuclear Blast. 'Omega' ...