casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

NTRSN
Ik sta op met NTRSN en ik ga slapen met NTRSN.
09/01/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

09/01/2011 : NTRSN - Ik sta op met NTRSN en ik ga slapen met NTRSN.
09/01/2011 : NTRSN - Ik sta op met NTRSN en ik ga slapen met NTRSN.
09/01/2011 : NTRSN - Ik sta op met NTRSN en ik ga slapen met NTRSN.
09/01/2011 : NTRSN - Ik sta op met NTRSN en ik ga slapen met NTRSN.
09/01/2011 : NTRSN - Ik sta op met NTRSN en ik ga slapen met NTRSN.
Op zaterdag 5 februari kun je in het schone Brugge nog eens een electrofestivalletje meepikken waar iedereen op aanwezig dient te zijn. Naast IC 434 en de cybergothers van Ext!ze is ook NTRSN (uitspreken als Intrusion) van de partij. Meer dan reden voor een babbel met Pieter, bezieler van deze wel fijne Belgische band.

Ik weet dat het mijn job is maar probeer eens NTRSN te omschrijven...

Goeiemiddag Didier. Ik ga eens proberen uitleggen wat NTRSN eigenlijk is. Ik ben jaren terug gestart met deze band onder de naam INTRUSION samen met Jorg Bruyndonckx van de belgische jaren 80: industrial / electronica band KILLVISION. We zijn elkaar tegen het lijf gelopen een dikke 10 jaar terug via een verkoop van een Korg M1 synthesizer ( voor de insiders de zelfde machine als van Geert Dewilde IC 434 ) op een tweede hands verkoop, en het klikte snel omdat we dezelfde muzieksmaak hadden (en hebben) en ook een grote liefde voor alles van Vintage synthesizers, drummachines en vocoders. Elk hebben we een tamelijke verzameling van dit spul.Nu goed, door tijdsgebrek aan Jorg's kant moest ik de band ietwat op non actief zetten. Een paar maanden later ben ik Bram Declercq tegen het lijf gelopen in een supermarkt (hahaaaa) en zo de naamwissel ondergaan van INTRUSION naar NTRSN. Er volgde al tot een kruisbestuiving van gedachten en de song "UNIT" werd geboren. Deze track was het startpunt om iets anders te doen dan de meeste andere bands. Ik luisterde toen heel veel naar SPK, Cabaret Voltaire, Hunting Lodge, Whitehouse of Suicide.

Ga je er mee akkoord als ik denk dat NTRSN mij een old school EBMgevoel heeft zonder dat jullie old school klinken?

Ik kan u daar wel in volgen ten eerste omdat ik die machines van toen gebruik en ook die weg van sequencen doe. Het force gevoel van electronic body music moet er altijd wel een heel stuk inzitten voor mij persoonlijk, en toch ook dan weer niet te overdreven vingerdik erop zoals de 1000ste DAF, Nitzer Ebb, Front-242 cloon! Ik persoonlijk wilde eigenlijk een band vormen die terug een 'Belgen electronica geluid' kon weergeven maar dan op mijn manier zonder druk van doe dit of doe dat gewoon mijn ding doen en dit is het geworden.

Jullie hebben tot nu toe reeds twee cd's uit. Voor een groep die in het undergroundcircuit is zoiets nu ook niet vanzelfsprekend, ik bedoel het is hard labeur!

Ja, het klopt er zijn 2 cd’s uit. De eerste is zo minimaal uitgebracht dat ik er persoonlijk zelf geen meer bezit! “People Like Gods” is uitgebracht bij het Sigsaly Transmissions USA het label van onder andere Autodafeh, Portion Control, K-Bereit. Het is zeker niet simpel, nee! Het is iets opbouwen en doorgaan ! Ik sta op met NTRSN en ik ga slapen met NTRSN, het is een levensweg en je krijgt er toch iets voor terug zoals vriendschap van mensen uit verre oorden en dat maakt me blij. Het respect komt ook uit de Belgische oorden maar moet het niet te hard zoeken, anders duwen ze u gewoon de diepte in. Belgen hebben altijd gespot en onbegrip getoond en jaren later moeten ze dan zien dat ze ongelijk hadden maar dan hebben ze plots geen interesse meer in deze muziek.

Een van de reden waarom ik het vraag is omdat jij ooit betrokken was bij Minimalistix, dat is verkoopsgewijs toch meteen een ander kaliber? Wekt dat geen frustraties los?

Inderdaad, ik heb een paar jaartjes in Peter Bellaert in zijn huis rond gehangen. Ooohh, in verband met frustraties nee hoor: ik maak met NTRSN ook geen muziek die in die regionen wil doorbreken! Ik hou van bezig zijn met mijn machines en de zwartjasmuziek is de muziek waar ik mee groot geworden ben. Ik heb veel meer voldoening aan mijn eigen muziek maken dan aan een commercieel gericht project !

Over die vorige groep gesproken, de u niet onbekende Jo Casters vertelde mij verleden jaar dat het probleem van vandaag is dat niemand meer wil luisteren en dat was meteen de nagel op de kop!

Er is gewoon een over aanbod aan alles en nog wat en meestal aan troep! Dit komt mede door dat er geen filter meer is van platenfirma's alles kan nu op internet gezet worden en naar verloop kom je tot de vaststelling dat het vroeger beter klonk en beter was en aan de andere kant is internet ook goed voor de muziekliefhebbers met een hart voor muziek omdat ze dan niet alles hoeven te slikken wat de grote labels zitten rond te zenden van luisterbehang.Ik geloof nog in die tweede groep, dit is het juiste publiek maar is ook wel de langste weg en daar wil ik verder in gaan.

Ik hoor ook bij jullie echt een internationaal geluid, heeft dat zich al geprofileerd in buitenlandse interesses?

Het is altijd de bedoeling geweest om een universeel geluid te brengen, dank je om dit te vermelden! In verband met buitenlandse interesses: jazeker! In mijn mailbox zitten alle dagen e-mails met lof , love and peace van over de hele wereld en dit doet goed want het is de kroon op mijn werk daar ben ik heel blij mee !!

Jullie nummers zijn ook één voor één krachtig, een doelbewuste keuze?

Eigenlijk niet nee. Alhoewel, er moet altijd wel een krachtig kantje aan mijn nummers zitten , er moet een soort van nervous randje aanzitten. Ik start ook meestal met een drumcomputer met een bassline en deze 2 dingen moeten eigenlijk de song al grotendeels bouwen (de minimale bezetting van een rock band is trouwens ook maar drums , bass , lead en zang ) zo werk ik ook !

Jullie lijken het ook steeds over Cabaret Voltaire te hebben die jullie zo beïnvloed hebben. Leg uit!

Cabaret Voltaire is nog altijd mijn grote invloed, de weg van denken van deze band was een sprong dat niemand deed. Het absurde kantje aan Cabaret Voltaire en het hypnotizerende gevoel in hun muziek eigenlijk brachten ze altijd wel een soort van voodoo.Van hun prille begin in de jaren 70, het experimenteren met tape loops, EMS synthesizer en vervormde ringmodulator gitaren en stem , ze namen samples op tape's van nieuwsfragmenten op korte golf zenders en plakten dit tesamen tot een vorm die zo dwars tegen alles in was. Zelfs de punkbeweging kon hun niet volgen. Ze waren gewoon veel te ver vooruit zelfs in de jaren '80 met hun electrofunk achtige platen als "Crackdown" , "Microphonies" , "Code" en jaren 90 met hun dance getinte richting en nevenprojecten als Xon en later Richard H. Kirk, Rlectronic Reye ,Sandoz .......... dit zijn pioneers en daar heb ik een boon voor !

Over dat internationale gesproken, soms durven wij wel eens denken dat het gras aan die andere kant toch groener is. Is dat ook zo, denk je?

Het gras is niet groener aan de andere kant ! Wij Belgen moet elkaar veel minder bestoken en we zouden moeten blij zijn dat we zo uniek zijn ! De Britten zijn het toch ook? En de Fransen ook? En de Duitsers ook?

Hoe bekijk jezelf de muziekscene hier in België, zowel op artistiek vlak als op concertorganitorisch vlak.

Er zijn mensen in de scene hier die met hun hart en ziel aan iets werken en er zijn ook andere die meer met hun ego bezig zijn dan met muziek. Nu goed, dit zal altijd blijven bestaan denk ik en ik ga me daar niet over uitspreken omdat ik daar ook geen boodschap aan heb. Op concertorganisatorisch vlak zie ik dat ieder zijn ding wil beschermen omdat het land zo klein is en er zijn kringen hier. Ik kan hun wel begrijpen, maar ik hou me daar doelbewust buiten! Ik maak gewoon muziek en daar hou ik het erbij.

Zelf heb ik de indruk dat het aantal evenementen in de undergroundscene met de dag stijgt maar toch heb je mensen rondlopen die beweren dat het teveel is, zo'n attitude begrijp ik niet.

Er zijn er altijd die klagen dat het teveel is van dit of dat. We leven nu en moeten er nu van genieten en we kunnen nooit in de toekomst kijken ook niet met te klagen en niks te doen. Ik ben blij dat er veel dingen te doen zijn in de scene en dat moet blijven bestaan ! Alles is met ups en downs, ik denk niet dat er in de Drum and bass of Techno scene dezer dagen ook nog zoveel volk is als 10 jaar geleden die krijgen ook op hun gezicht. Gewoon doorgaan is de boodschap en tevreden zijn !

En over plannen, een nieuwe cd in het hoofd?

Heel zeker, de nieuwe cd is zo goed als af, of was zo goed als af !Ik mag nu bepaalde tracks terug opnemen met mijn vocalen in plaats van Bram zijn vocalen. De cd zal "Hardlines" noemen en na het optreden in Brugge is er tijd om verder te werken aan de die cd en zal hij terug uitgebracht worden onder Sigsaly Transmissions USA .Het "Hardlines" album is iets waar ik heel tevreden over ben, ik denk dat deze plaat wel iets kan losweken !

Smerige vraag, hoe makkelijk is het voor NTRSN om in 2011 een platencontract te kunnen versieren, of is het puur DIY?

Als ik iets mag verklappen? Gewoon mensen tegen komen die iets zien of horen in uw muziek het is een lucky shot en gewoon verder werken en blijven geloven in wat je ook doet zonder naast de schoenen te lopen. Hoeveel Lady Gaga's zijn er in de wereld? En is dat ook nodig?

Binnenkort sta jij op het podium in Brugge, wat mogen de fans verwachten?

De fans zullen zweet, beats, metaal, oud ijzer, noise en een band zien met de naam NTRSN, we gaan er voor!!!

Twee klassiekers bij mij : Uw favoriete plaat aller tijden en waarom?

Ooooooooh, zonder twijfel Cabaret Voltaire's "Crackdown" plaat en ook de "Yasharé song. Het waarom? De eerste keer dat ik plaat hoorde zat dit op de juiste plaats. De sfeer, het '80 's pop gevoel en de songs zijn zo gemaakt dat de sporen in de muziek elk hun eigen leven hebben en toch klopt het eigenlijk! Eigenlijk zoals Joy Division maar dan op een Cabaret Voltaire-achtige manier gemaakt.

Ook Front 242’s "Geography". De ruwheid van de analoge synthesizers, de songs de stem, er zat een spook in die plaat. Het liet me altijd achter in een wereld van verbeelding na “Take one” zijn ze een ander weg opgegaan die meer power had tot “Headhunter” kwam en dan was het voor mij over. “Headhunter” is nooit mijn ding geweest trouwens de hele “Front By Front” niet. Het klonk zo steriel. Ik weet het niet, het was mijn ding niet meer het imago klopte nog maar de muziek was anders.

Met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur in een lift vast te zitten en wat zou je doen?

Dat is nie simpel! Eigenlijk met Annick Honoré, de vlam van Ian Curtis en haar vragen hoe alles eigenlijk was.

Een speciale mededeling voor de Dark Entries-lezer?

Wees altijd u zelf en hou van alles wat je dierbaar is. Morgen is de toekomst en het verleden is gedaan. Iedereen naar Brugge op 5 februari !!!

Pieter The intruder.

NTRSN

Info’s voor tickets vind je hier.

(Foto’s van Peter Stalinga)

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...