casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Denner
Je mag nooit twijfelen, je moet het nu doen!
05/01/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

05/01/2011 : Denner - Je mag nooit twijfelen, je moet het nu doen!
05/01/2011 : Denner - Je mag nooit twijfelen, je moet het nu doen!
05/01/2011 : Denner - Je mag nooit twijfelen, je moet het nu doen!
05/01/2011 : Denner - Je mag nooit twijfelen, je moet het nu doen!
05/01/2011 : Denner - Je mag nooit twijfelen, je moet het nu doen!
Toen ik voor het eerst Denner hoorde, overviel me een golf van melancholie want wat deze Amerikanen (en Franse zanger!) doen deed me denken aan die goede oude waveplaten van And Also The Trees of Party Day.

Typische wavegitaartjes en een stem van een man die klinkt alsof hij honderden oorlogen van weemoed heeft meegemaakt. Naar aanleiding van het verschijnen van hun debuutalbum “Nouvelle Bretagne” presenteren wij u een interview met Denner!

Laten we bij het begin beginnen, waarom noemen jullie jezelf Denner?

Gilles : Ik ben de verantwoordelijke hiervoor. Charles Denner is een Franse acteur die opkwam op het eind van de jaren ’50.

Er is in 1964 een film gemaakt die “La vie à l’envers” noemde en hij werd geregiseerd door Alain Jessua en die film liet een zware indruk na op mij toen ik hem zag in het begin van de jaren ’80.

We hebben zelfs een nummer gemaakt met de titel van die film maar tot nu toe hebben we het nog geen deftige opname kunnen geven.

Hoe lang zijn jullie nu bezig en hoe zouden je jullie geluid omschrijven?

Gilles: Wij begonnen in de periode 2007-2008 maar het was eigenlijk rond 2005 dat we dachten om iets te gaan doen. Eigenlijk is dat toen ik New York verliet…

De instrumentale stukken bestonden reeds en het was in 2007 dat ik aan de demo begon.

Adam: Ik zat in een andere groep toen ik Gilles in 2004 ontmoette. Die had zo’n fantastische muzieksmaak dat ik hem vroeg om keyboardspeler te worden bij de groep waar ik toen bij zat maar die reageerde gewoon van: “Ik ben geen keyboardspeler, ik ben een zanger!”. En zo begon eigenlijk het idee van Denner.

Ik zou ons geluid als donker beschrijven, melancholische post-punk dat naar zijn schoenen en navel staart.

Mensen die jullie horen zullen ook wel zeggen dat jullie in het verleden leven…

Gilles: Wat? Het verleden is nu want naarmate de klok tikt heb je na elke seconde het verleden.

Het heden is nu! Dat concept van in het verleden leven dat vind ik dus dikke zever.

De tijd is een lange weg met allerlei U-bewegingen , bruggen die opgetrokken worden overheen decennia, gevoelens die je doen denken van “Hmmmm, ik ben hier al eerder geweest”.

Ik denk dat nostalgie een goede motivatie kan zijn in het creatieproces.

Ik heb er geen problemen mee dat onze muziek aanzien wordt als old school cold wave want we houden daarvan en we hebben ook geen zin om er 2010 versie van te gaan maken ook al luisteren wij eigenlijk naar veel verschillende soorten muziek.

Maar waarom moeten wij ons gaan schamen? Wij komen niet uit het niets, wij komen van ergens!

Adam: Ik denk sowieso dat goede muziek en kunst tijdsloos is. Een goed nummer uit 1960 is nu eenmaal beter dan een slecht nummer uit 2010. Vele groepen die ons beïnvloedt hebben zijn inderdaad groepen die decennia terug op de planken stonden maar wij zijn evengoed beïnvloedt door huidige groepen.

Er is een citaat van Albert Einstein waar ik wel van hou, hij zegt : “Ik heb meer gezien dan anderen gewoon omdat ik op de schouder van een reus stond” wat betekent dat hij gewoon dingen nam van vroegere wetenschappers en daarop voortbouwde. Ik vind dat je dat kan vergelijken met muziek. De huidige muziek evolueert door hetgeen zij vroeger heeft geschapen.

Dat is mooi gezegd, zie. Sommige van jullie hebben Franse roots en ik hoor ook wel Franse cold wave in jullie muziek.

Gilles: Serieus? Ik hoop dat je het niet op mijn accent hebt, maar goed: eigenlijk vind ik niet dat wij als een Franse cold wave-band klinken.

Toegegeven, ik bezit de leeftijd die maakt dat ik alle mogelijke wave uit geheel Europa heb gehoord.

Doordat ik uit Rennes kom, geef ik ruiterlijk toe dat we klinken als een post-punkband die uit die regio komt, namelijk Marquis De Sade met zanger Philippe Pascal.

Maar langs de andere kant kenden Adam en Mike die groep nog van haar of pluimen toen wij elkaar voor het eerst ontmoet hebben.

Toch raar hee? Vroeger kende geen mens Little Nemo of Asylum Party en nu vind iedereen ze cool!

Gilles: Ik kan daar maar weinig over zeggen want ik ben één van die dj’s die in New York die hele revival in gang gestoken heeft, zo ontmoette ik trouwens Adam. Ik speelde op de plaatsen waar de mensen van Wierd samentroepten en zowel Sean en Liz van Xeno & Oaklander of Pieter Schoolwerth waren mijn gastdj’s.

Zelf ben ik het allemaal een beetje moe want dat was ook al zo’n tien jaar geleden.

Ik herinner mij nog zeer goed hoe ik op de Bedford Avenue in Brooklyn mijn Kinko-flyers stond uit te delen. Mijn eerste fuif had de titel “From the Tea-Rooms of Mars..." en ik vertelde iedereen dat de periode februari 78 tot September 83 de belangrijkste periode uit mijn leven was. Dat was eigenlijk de gimmick van het feestje en mijn dj-spel in het algemeen.

Er waren niet zoveel mensen die zaten te luisteren maar Pieter was er wel één van.

Maar goed, zelf denk ik niet dat Denner een kopie is van dit geluid want wij hebben meer te bieden, wij proberen het niveau tien jaar naar omhoog te krikken.

Raar dat je zelf over Weird begint, want Wierd Records lag op het tipje van mijn tong…

Gilles: Denner komt eigenlijk zowel uit het Noordwesten van Noord-Amerika als uit het Noordwesten van Frankrijk en ik denk toch dat dit belangrijk is. Ik denk dat de muziek komt van de vroegere landschappen die je in leven ervaren hebt.

Adam: En met Mike mag je daar nog eens het Oosten aan toevoegen want hij komt uit Boston.

Gilles: Wat Weird betreft moet ik toegeven dat ik heel dat minimal synth gedoe soms op mijn zenuwen werkt. Maar goed, de ene doet het al beter dan de rest, zou hou ik echt wel van Martial Canterel en zijn zijprojecten.

Hij was ook de eerste die dat geluid ontwikkelde in New York dus respect daarvoor!

Ook wat Wierd zelf betreft is respect op zijn plaats want Pieter verdient daar helemaal geen geld mee, hij is een artistieke schilder. Hij weigerde om de trends te gaan volgen en zo het geld binnen te gaan scheppen maar uiteindelijk zie je dat disco-punk-electro brol die je al honderd keer gehoord hebt wel aanslaat en verkoopt.

Ik haat echt die zogezegde fluokids. Maar goed wat ik eigenlijk wil zeggen is dat onze plaat gedistribueerd wordt door de Wierd on-line winkel.

Wierd klinkt hier zo magisch maar soms denk ik dat het maar een handjevol mensen zijn.

Gilles: Ik weet het echt niet want ik leef niet meer in New York. Nu goed, ik denk niet dat het feest gemaakt wordt door het aantal mensen maar wel door de muziek die gespeeld wordt, alsook de geest en de kwaliteit van het publiek.

Hoe meer volk dat er op iets afkomt hoe meer ik mijn twijfels begin te krijgen. Dat is nu eenmaal mijn regel.

Het belangrijkste van Wierd is wel dat ze groepen de kans geven om te spelen zodat mensen hun dingen kopen en dat zij dit geluid naar een nieuw publiek weten te brengen.

Er is zoveel slechte muziek in New York dat Wierd echt wel een uitzondering is!

Wat Denner betreft, jullie plaat is gemaakt op 300 exemplaren. Rijk zullen jullie er niet van worden!

Gilles: Inderdaad, ik heb mijn eigen geld geïnvesteerd. Tot nu toe hebben zo’n 60 mensen de plaat besteld.

Denner, dat is iets van ons: het is onze passie!

Als je ervan overtuigd ben hoe je muziek gaat klinken, dan moet je gewoon de studio binnenwandelen en het op tape zetten, daarna is het te laat!

In het begin van de jaren ’90 heb ik ook een plaat uitgebracht die weliswaar niet echt goed is maar ik ben toch blij dat ik op dat moment met enkele vrienden wat muziek kon vastleggen.

Je mag nooit twijfelen, je moet het nu doen!

Adam: Wij zijn ervan overtuigd dat we goede muziek hebben en dat blijft de hoofdmotivatie.

En waarom op vinyl?

Gilles: Dat was mijn idee gewoonweg omdat ik een tof object wou uitbrengen. Trouwens, waarom zou je nu je muziek gaan uitgeven op zo’n plastieken cd in zo’n doosje met een design dat je amper kan lezen?

Ik hou echt van vinyl en de kopers krijgen trouwens ook een downloadlink zodat ze het op hun pc of op hun mp3 kunnen zetten.

En een lp biedt je ook de mogelijkheid om met een groot beeld af te komen of om de binnenhoes als poster te gaan gebruiken en de schilderij van de Albert Bierstadt Hudson River School had gewoon dat formaat nodig.

Tenslotte denk ik ook dat het een deel nostalgie is waar Denner met verbonden is.

Ik wou echt met iets afkomen dat zeer mooi gedaan was, iets als een kunstwerk, zoiets als de kleine labels in de jaren ’70 of begin jaren ’80 deden.

Nu dat gedaan is ben ik wel op zoek naar een label die het ziet zitten om onze release wereldwijd te gaan uitbrengen en dat zal waarschijnlijk wel op cd zijn.

Je gaat mij moeten helpen. Gilles is van Frankrijk, jullie vernoemen jullie cd naar de UK maar dan in het Frans.

Gilles: Dat is niet waar. Nouvelle Bretagne kan je al van begin de 19e eeuw terugvinden op Noord-Amerikaanse kaarten want het was een deel van Canada dat de Fransen geëxploiteerd hadden. Ik zelf ben van Bretagne (in het Engels noemt dat Brittany) dus het was gewoon een spelletje van identiteiten en plaatsen.

Nouvelle Bretagne is een manier om Amerika te noemen zonder het uit te spreken, dus eigenlijk is het een metafoor.

Ik heb begrepen dat jullie album gedeeltelijk in België en gedeeltelijk in Amerika is opgenomen, niet?

Gilles: Het werd begin mei opgenomen in Le Labaratoire Central in Brussel met Gabriel Séverin van Babils, dat doordat ik betrokken was bij de compilatie "Les jeunes genes modernes".

Maar toen gebeurde het dat Adam niet genoeg tijd had om al de partijen in te spelen dus deed hij een paar extra sessies in New York.

Ik heb samen met Gabriel de mixing in Juni gedaan terwijl ik met Adam en Mike de rest via het net deed.

De atmosfeer in Brussel was echt wel geweldig want de mensen daar doen het echt voor de muziek en Gabriel weet ook zo veel af van muziek. Die was er al bij toen al die cold wave en post punk uitkwam.

We hebben zelfs een paar demo’s gemaakt waar Etienne Vernaeve meespeelt, dat was de drummer van Isolation Ward en als je weet dat ik een grote fan ben van Crammed en Les Disques Du Crepuscule kun je zich voorstellen wat voor plezier me dat deed!

Adam: Jonathan Doyle die een vriend is uit Brooklyn deed de rest van de opnames in zijn studio die Space Brain Studios heet en voor de komende optredens zal hij bass en drum spelen.

Ergens voel ik mij wel een beetje schuldig dat ik niet in de studio kon zijn tijdens het mixproces maar ik ben toch blij als ik hoor hoe het allemaal uitdraaide.

Als ik Denner hoor dan hoor ik passie. Denk jij dat muziek de allergrootste passie is?

Gilles: Dat is het zeker en ik denk dat je het kan horen in mijn woorden, dit album betekent alles voor mij.

Adam: Muziek is een goede manier om passie te vertalen of om het te communiceren. Het is niet de enige manier en misschien niet de beste maar zeker wel één van de betere. Doorheen teksten kun je uw gedachten met anderen uitwisselen want muziek etaleert gevoelens of emoties.

Uw favoriete plaat aller tijden…..

Gilles: Wat een moeilijke vraag, maar goed. Ik kies vor “Rue de Siam” van Marquis De Sade dat ze in 1981 uitbrachtten.

Zij komen net als ik uit Rennes en die groep heeft echt alles. De nummers, het geluid, de attitude en hun liveshows waren steeds geweldig, zelfs adembenemend!

Philippe Pascal bezit één van de mooiste stemmen uit Frankrijk. Toen Marquis De Sade splitte, ging hij verder met Marc Seberg en ik vind dat hun eerste lp uit 1983 gerust de Franse “Unknown Pleasures” kan worden genoemd. Gewoon briljant.

Adam: Inderdaad geen makkelijke vraag maar ik zou toch voor “Fire Dances” van Killing Joke gaan. Alle nummers zijn een rare mengeling van primair instinct dat toch gepaard gaat met een zekere intelligentie. Geweldige melodiën waar wilde ritmes in verwerkt zijn of gewoonweg simpele nummers die in een complexe manier zijn gedaan, ook het gitaarspel is ongelooflijk en ik vind het een uitmuntend meesterwerk.

Ik zou ook willen weten met wie je het niet erg zou vinden om 8 uur in de lift te zitten en vooral wat je zou doen!

Gilles: Met Philippe Pascal en ik zou over muziek spreken en gewoon ideeën uitwisselen.

Adam: Ik zou het wel zien zitten om daar samen te zitten met Jesus, Buddha, Mohammed, Krishna en Mozes. Ik zou hun overtuigen om een supergroep te vormen en voorstellen dat ik hun roadie mag zijn.

Een speciale boodschap voor onze lieve lezers?

Gilles: Wij hopen om in het midden van 2011 een toer door Frankrijk en België te kunnen doen en ik denk ook al aan een tweede album dat ik zou willen uitbrengen in de herfst. In dezelfde stijl van “Nouvelle Bretagne” maar gewoon beter!

Adam: Eat your Denner!!

http://denner.bandcamp.com/

De lp van Denner is ook sinds kort verkrijgbaar bij Wool-E Shop.

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...