casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Denner
Je mag nooit twijfelen, je moet het nu doen!
05/01/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

05/01/2011 : Denner - Je mag nooit twijfelen, je moet het nu doen!
05/01/2011 : Denner - Je mag nooit twijfelen, je moet het nu doen!
05/01/2011 : Denner - Je mag nooit twijfelen, je moet het nu doen!
05/01/2011 : Denner - Je mag nooit twijfelen, je moet het nu doen!
05/01/2011 : Denner - Je mag nooit twijfelen, je moet het nu doen!
Toen ik voor het eerst Denner hoorde, overviel me een golf van melancholie want wat deze Amerikanen (en Franse zanger!) doen deed me denken aan die goede oude waveplaten van And Also The Trees of Party Day.

Typische wavegitaartjes en een stem van een man die klinkt alsof hij honderden oorlogen van weemoed heeft meegemaakt. Naar aanleiding van het verschijnen van hun debuutalbum “Nouvelle Bretagne” presenteren wij u een interview met Denner!

Laten we bij het begin beginnen, waarom noemen jullie jezelf Denner?

Gilles : Ik ben de verantwoordelijke hiervoor. Charles Denner is een Franse acteur die opkwam op het eind van de jaren ’50.

Er is in 1964 een film gemaakt die “La vie à l’envers” noemde en hij werd geregiseerd door Alain Jessua en die film liet een zware indruk na op mij toen ik hem zag in het begin van de jaren ’80.

We hebben zelfs een nummer gemaakt met de titel van die film maar tot nu toe hebben we het nog geen deftige opname kunnen geven.

Hoe lang zijn jullie nu bezig en hoe zouden je jullie geluid omschrijven?

Gilles: Wij begonnen in de periode 2007-2008 maar het was eigenlijk rond 2005 dat we dachten om iets te gaan doen. Eigenlijk is dat toen ik New York verliet…

De instrumentale stukken bestonden reeds en het was in 2007 dat ik aan de demo begon.

Adam: Ik zat in een andere groep toen ik Gilles in 2004 ontmoette. Die had zo’n fantastische muzieksmaak dat ik hem vroeg om keyboardspeler te worden bij de groep waar ik toen bij zat maar die reageerde gewoon van: “Ik ben geen keyboardspeler, ik ben een zanger!”. En zo begon eigenlijk het idee van Denner.

Ik zou ons geluid als donker beschrijven, melancholische post-punk dat naar zijn schoenen en navel staart.

Mensen die jullie horen zullen ook wel zeggen dat jullie in het verleden leven…

Gilles: Wat? Het verleden is nu want naarmate de klok tikt heb je na elke seconde het verleden.

Het heden is nu! Dat concept van in het verleden leven dat vind ik dus dikke zever.

De tijd is een lange weg met allerlei U-bewegingen , bruggen die opgetrokken worden overheen decennia, gevoelens die je doen denken van “Hmmmm, ik ben hier al eerder geweest”.

Ik denk dat nostalgie een goede motivatie kan zijn in het creatieproces.

Ik heb er geen problemen mee dat onze muziek aanzien wordt als old school cold wave want we houden daarvan en we hebben ook geen zin om er 2010 versie van te gaan maken ook al luisteren wij eigenlijk naar veel verschillende soorten muziek.

Maar waarom moeten wij ons gaan schamen? Wij komen niet uit het niets, wij komen van ergens!

Adam: Ik denk sowieso dat goede muziek en kunst tijdsloos is. Een goed nummer uit 1960 is nu eenmaal beter dan een slecht nummer uit 2010. Vele groepen die ons beïnvloedt hebben zijn inderdaad groepen die decennia terug op de planken stonden maar wij zijn evengoed beïnvloedt door huidige groepen.

Er is een citaat van Albert Einstein waar ik wel van hou, hij zegt : “Ik heb meer gezien dan anderen gewoon omdat ik op de schouder van een reus stond” wat betekent dat hij gewoon dingen nam van vroegere wetenschappers en daarop voortbouwde. Ik vind dat je dat kan vergelijken met muziek. De huidige muziek evolueert door hetgeen zij vroeger heeft geschapen.

Dat is mooi gezegd, zie. Sommige van jullie hebben Franse roots en ik hoor ook wel Franse cold wave in jullie muziek.

Gilles: Serieus? Ik hoop dat je het niet op mijn accent hebt, maar goed: eigenlijk vind ik niet dat wij als een Franse cold wave-band klinken.

Toegegeven, ik bezit de leeftijd die maakt dat ik alle mogelijke wave uit geheel Europa heb gehoord.

Doordat ik uit Rennes kom, geef ik ruiterlijk toe dat we klinken als een post-punkband die uit die regio komt, namelijk Marquis De Sade met zanger Philippe Pascal.

Maar langs de andere kant kenden Adam en Mike die groep nog van haar of pluimen toen wij elkaar voor het eerst ontmoet hebben.

Toch raar hee? Vroeger kende geen mens Little Nemo of Asylum Party en nu vind iedereen ze cool!

Gilles: Ik kan daar maar weinig over zeggen want ik ben één van die dj’s die in New York die hele revival in gang gestoken heeft, zo ontmoette ik trouwens Adam. Ik speelde op de plaatsen waar de mensen van Wierd samentroepten en zowel Sean en Liz van Xeno & Oaklander of Pieter Schoolwerth waren mijn gastdj’s.

Zelf ben ik het allemaal een beetje moe want dat was ook al zo’n tien jaar geleden.

Ik herinner mij nog zeer goed hoe ik op de Bedford Avenue in Brooklyn mijn Kinko-flyers stond uit te delen. Mijn eerste fuif had de titel “From the Tea-Rooms of Mars..." en ik vertelde iedereen dat de periode februari 78 tot September 83 de belangrijkste periode uit mijn leven was. Dat was eigenlijk de gimmick van het feestje en mijn dj-spel in het algemeen.

Er waren niet zoveel mensen die zaten te luisteren maar Pieter was er wel één van.

Maar goed, zelf denk ik niet dat Denner een kopie is van dit geluid want wij hebben meer te bieden, wij proberen het niveau tien jaar naar omhoog te krikken.

Raar dat je zelf over Weird begint, want Wierd Records lag op het tipje van mijn tong…

Gilles: Denner komt eigenlijk zowel uit het Noordwesten van Noord-Amerika als uit het Noordwesten van Frankrijk en ik denk toch dat dit belangrijk is. Ik denk dat de muziek komt van de vroegere landschappen die je in leven ervaren hebt.

Adam: En met Mike mag je daar nog eens het Oosten aan toevoegen want hij komt uit Boston.

Gilles: Wat Weird betreft moet ik toegeven dat ik heel dat minimal synth gedoe soms op mijn zenuwen werkt. Maar goed, de ene doet het al beter dan de rest, zou hou ik echt wel van Martial Canterel en zijn zijprojecten.

Hij was ook de eerste die dat geluid ontwikkelde in New York dus respect daarvoor!

Ook wat Wierd zelf betreft is respect op zijn plaats want Pieter verdient daar helemaal geen geld mee, hij is een artistieke schilder. Hij weigerde om de trends te gaan volgen en zo het geld binnen te gaan scheppen maar uiteindelijk zie je dat disco-punk-electro brol die je al honderd keer gehoord hebt wel aanslaat en verkoopt.

Ik haat echt die zogezegde fluokids. Maar goed wat ik eigenlijk wil zeggen is dat onze plaat gedistribueerd wordt door de Wierd on-line winkel.

Wierd klinkt hier zo magisch maar soms denk ik dat het maar een handjevol mensen zijn.

Gilles: Ik weet het echt niet want ik leef niet meer in New York. Nu goed, ik denk niet dat het feest gemaakt wordt door het aantal mensen maar wel door de muziek die gespeeld wordt, alsook de geest en de kwaliteit van het publiek.

Hoe meer volk dat er op iets afkomt hoe meer ik mijn twijfels begin te krijgen. Dat is nu eenmaal mijn regel.

Het belangrijkste van Wierd is wel dat ze groepen de kans geven om te spelen zodat mensen hun dingen kopen en dat zij dit geluid naar een nieuw publiek weten te brengen.

Er is zoveel slechte muziek in New York dat Wierd echt wel een uitzondering is!

Wat Denner betreft, jullie plaat is gemaakt op 300 exemplaren. Rijk zullen jullie er niet van worden!

Gilles: Inderdaad, ik heb mijn eigen geld geïnvesteerd. Tot nu toe hebben zo’n 60 mensen de plaat besteld.

Denner, dat is iets van ons: het is onze passie!

Als je ervan overtuigd ben hoe je muziek gaat klinken, dan moet je gewoon de studio binnenwandelen en het op tape zetten, daarna is het te laat!

In het begin van de jaren ’90 heb ik ook een plaat uitgebracht die weliswaar niet echt goed is maar ik ben toch blij dat ik op dat moment met enkele vrienden wat muziek kon vastleggen.

Je mag nooit twijfelen, je moet het nu doen!

Adam: Wij zijn ervan overtuigd dat we goede muziek hebben en dat blijft de hoofdmotivatie.

En waarom op vinyl?

Gilles: Dat was mijn idee gewoonweg omdat ik een tof object wou uitbrengen. Trouwens, waarom zou je nu je muziek gaan uitgeven op zo’n plastieken cd in zo’n doosje met een design dat je amper kan lezen?

Ik hou echt van vinyl en de kopers krijgen trouwens ook een downloadlink zodat ze het op hun pc of op hun mp3 kunnen zetten.

En een lp biedt je ook de mogelijkheid om met een groot beeld af te komen of om de binnenhoes als poster te gaan gebruiken en de schilderij van de Albert Bierstadt Hudson River School had gewoon dat formaat nodig.

Tenslotte denk ik ook dat het een deel nostalgie is waar Denner met verbonden is.

Ik wou echt met iets afkomen dat zeer mooi gedaan was, iets als een kunstwerk, zoiets als de kleine labels in de jaren ’70 of begin jaren ’80 deden.

Nu dat gedaan is ben ik wel op zoek naar een label die het ziet zitten om onze release wereldwijd te gaan uitbrengen en dat zal waarschijnlijk wel op cd zijn.

Je gaat mij moeten helpen. Gilles is van Frankrijk, jullie vernoemen jullie cd naar de UK maar dan in het Frans.

Gilles: Dat is niet waar. Nouvelle Bretagne kan je al van begin de 19e eeuw terugvinden op Noord-Amerikaanse kaarten want het was een deel van Canada dat de Fransen geëxploiteerd hadden. Ik zelf ben van Bretagne (in het Engels noemt dat Brittany) dus het was gewoon een spelletje van identiteiten en plaatsen.

Nouvelle Bretagne is een manier om Amerika te noemen zonder het uit te spreken, dus eigenlijk is het een metafoor.

Ik heb begrepen dat jullie album gedeeltelijk in België en gedeeltelijk in Amerika is opgenomen, niet?

Gilles: Het werd begin mei opgenomen in Le Labaratoire Central in Brussel met Gabriel Séverin van Babils, dat doordat ik betrokken was bij de compilatie "Les jeunes genes modernes".

Maar toen gebeurde het dat Adam niet genoeg tijd had om al de partijen in te spelen dus deed hij een paar extra sessies in New York.

Ik heb samen met Gabriel de mixing in Juni gedaan terwijl ik met Adam en Mike de rest via het net deed.

De atmosfeer in Brussel was echt wel geweldig want de mensen daar doen het echt voor de muziek en Gabriel weet ook zo veel af van muziek. Die was er al bij toen al die cold wave en post punk uitkwam.

We hebben zelfs een paar demo’s gemaakt waar Etienne Vernaeve meespeelt, dat was de drummer van Isolation Ward en als je weet dat ik een grote fan ben van Crammed en Les Disques Du Crepuscule kun je zich voorstellen wat voor plezier me dat deed!

Adam: Jonathan Doyle die een vriend is uit Brooklyn deed de rest van de opnames in zijn studio die Space Brain Studios heet en voor de komende optredens zal hij bass en drum spelen.

Ergens voel ik mij wel een beetje schuldig dat ik niet in de studio kon zijn tijdens het mixproces maar ik ben toch blij als ik hoor hoe het allemaal uitdraaide.

Als ik Denner hoor dan hoor ik passie. Denk jij dat muziek de allergrootste passie is?

Gilles: Dat is het zeker en ik denk dat je het kan horen in mijn woorden, dit album betekent alles voor mij.

Adam: Muziek is een goede manier om passie te vertalen of om het te communiceren. Het is niet de enige manier en misschien niet de beste maar zeker wel één van de betere. Doorheen teksten kun je uw gedachten met anderen uitwisselen want muziek etaleert gevoelens of emoties.

Uw favoriete plaat aller tijden…..

Gilles: Wat een moeilijke vraag, maar goed. Ik kies vor “Rue de Siam” van Marquis De Sade dat ze in 1981 uitbrachtten.

Zij komen net als ik uit Rennes en die groep heeft echt alles. De nummers, het geluid, de attitude en hun liveshows waren steeds geweldig, zelfs adembenemend!

Philippe Pascal bezit één van de mooiste stemmen uit Frankrijk. Toen Marquis De Sade splitte, ging hij verder met Marc Seberg en ik vind dat hun eerste lp uit 1983 gerust de Franse “Unknown Pleasures” kan worden genoemd. Gewoon briljant.

Adam: Inderdaad geen makkelijke vraag maar ik zou toch voor “Fire Dances” van Killing Joke gaan. Alle nummers zijn een rare mengeling van primair instinct dat toch gepaard gaat met een zekere intelligentie. Geweldige melodiën waar wilde ritmes in verwerkt zijn of gewoonweg simpele nummers die in een complexe manier zijn gedaan, ook het gitaarspel is ongelooflijk en ik vind het een uitmuntend meesterwerk.

Ik zou ook willen weten met wie je het niet erg zou vinden om 8 uur in de lift te zitten en vooral wat je zou doen!

Gilles: Met Philippe Pascal en ik zou over muziek spreken en gewoon ideeën uitwisselen.

Adam: Ik zou het wel zien zitten om daar samen te zitten met Jesus, Buddha, Mohammed, Krishna en Mozes. Ik zou hun overtuigen om een supergroep te vormen en voorstellen dat ik hun roadie mag zijn.

Een speciale boodschap voor onze lieve lezers?

Gilles: Wij hopen om in het midden van 2011 een toer door Frankrijk en België te kunnen doen en ik denk ook al aan een tweede album dat ik zou willen uitbrengen in de herfst. In dezelfde stijl van “Nouvelle Bretagne” maar gewoon beter!

Adam: Eat your Denner!!

http://denner.bandcamp.com/

De lp van Denner is ook sinds kort verkrijgbaar bij Wool-E Shop.

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Jonas Kasper Jensen - Plasma In DEX Garden

Jonas Kasper Jensen nodigt ons uit in zijn denkbeeldige tuin waarin hij onze oren onderdompelt in geluiden die dit oord tot iets werkelijks zouden omtoveren. Nice try, but close but no cigar. Plasma In DEX Garden schenkt ons 9 nummers die eigenlijk als 1 eentonige drone te aanhoren vallen. Contemplatief voor de ene, stierlijk vervelend ...

lees meer...
CD BESPREKING : Erik Griswold - Wallpaper Music IV

Altijd in voor een grap en een grol, die Erik Griswold. We mochten een tijdje geleden met de man kennismaken middels het album All's Grist That Comes To The Mill waarop hij samen met een vijftiental pianisten zijn intrek zocht in een toren in een bos om via openende en sluitende jaloezieën geluiden naar buiten te orkestreren. Ook ...

lees meer...
CD BESPREKING : Geneva Skeen - Double Bind

Mogen we even uw aandacht voor de Amerikaanse Geneva Skeen? Een tweetal jaar geleden liet ze zich opmerken door middel van het ijzersterke debuut A Parallel Array Of Horses. Het album liet een artieste horen met een al even uitgebreid en gelaagd gamma aan geluiden als dat er inspiratiebronnen en referenties waren waaraan haar klanken deden ...

lees meer...
NIEUWS 24/01/2021 : Epica zwemt tegen de stroom van het leven in

Epica heeft een nieuwe plaat klaar voor jullie. Op 26 februari komt 'Omega' uit, en dat is de opvolger voor het onder lof bedolven 'The Holographic Principle' uit 2016. Na video's voor 'Abyss Of Time' en 'Freedom - The Wolves Within', is de derde single een mooie ballade op piano: 'Rivers'. '"Rivers" ...

lees meer...
CD BESPREKING : Gianmaria Aprile - Rain, Ghosts, One Dog And Empty Woodland

Achter tal van albums gaat er een heel verhaal schuil. Het is zeker het geval binnen de wereld van de experimentele muziek en geldt zowat voor de alle abstracte kunstvormen. De uitleg is vaak al het halve werk, of u gaat tenminste in het beste geval toch met andere ogen naar een reeks klodders op doek of op het eerste gehoor lukraak samengeraapte ...

lees meer...
CD BESPREKING : Twin Tribes - Shadows (repress)

Deze “Shadows” verscheen origineel begin 2018 en was voor het Amerikaanse duo Twin Tribes zowat wat “Seventeen Seconds” voor The Cure was. Ok, een lichte vorm van overdrijving is mij niet vreemd, ik weet het, maar dit debuut opende wel wereldwijd de deuren voor het duo Louis Navarro en Joel Niňo Jr. Zelfs in ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...