casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

740 items

   

Denner
Je mag nooit twijfelen, je moet het nu doen!
05/01/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

05/01/2011 : Denner - Je mag nooit twijfelen, je moet het nu doen!
05/01/2011 : Denner - Je mag nooit twijfelen, je moet het nu doen!
05/01/2011 : Denner - Je mag nooit twijfelen, je moet het nu doen!
05/01/2011 : Denner - Je mag nooit twijfelen, je moet het nu doen!
05/01/2011 : Denner - Je mag nooit twijfelen, je moet het nu doen!
Toen ik voor het eerst Denner hoorde, overviel me een golf van melancholie want wat deze Amerikanen (en Franse zanger!) doen deed me denken aan die goede oude waveplaten van And Also The Trees of Party Day.

Typische wavegitaartjes en een stem van een man die klinkt alsof hij honderden oorlogen van weemoed heeft meegemaakt. Naar aanleiding van het verschijnen van hun debuutalbum “Nouvelle Bretagne” presenteren wij u een interview met Denner!

Laten we bij het begin beginnen, waarom noemen jullie jezelf Denner?

Gilles : Ik ben de verantwoordelijke hiervoor. Charles Denner is een Franse acteur die opkwam op het eind van de jaren ’50.

Er is in 1964 een film gemaakt die “La vie à l’envers” noemde en hij werd geregiseerd door Alain Jessua en die film liet een zware indruk na op mij toen ik hem zag in het begin van de jaren ’80.

We hebben zelfs een nummer gemaakt met de titel van die film maar tot nu toe hebben we het nog geen deftige opname kunnen geven.

Hoe lang zijn jullie nu bezig en hoe zouden je jullie geluid omschrijven?

Gilles: Wij begonnen in de periode 2007-2008 maar het was eigenlijk rond 2005 dat we dachten om iets te gaan doen. Eigenlijk is dat toen ik New York verliet…

De instrumentale stukken bestonden reeds en het was in 2007 dat ik aan de demo begon.

Adam: Ik zat in een andere groep toen ik Gilles in 2004 ontmoette. Die had zo’n fantastische muzieksmaak dat ik hem vroeg om keyboardspeler te worden bij de groep waar ik toen bij zat maar die reageerde gewoon van: “Ik ben geen keyboardspeler, ik ben een zanger!”. En zo begon eigenlijk het idee van Denner.

Ik zou ons geluid als donker beschrijven, melancholische post-punk dat naar zijn schoenen en navel staart.

Mensen die jullie horen zullen ook wel zeggen dat jullie in het verleden leven…

Gilles: Wat? Het verleden is nu want naarmate de klok tikt heb je na elke seconde het verleden.

Het heden is nu! Dat concept van in het verleden leven dat vind ik dus dikke zever.

De tijd is een lange weg met allerlei U-bewegingen , bruggen die opgetrokken worden overheen decennia, gevoelens die je doen denken van “Hmmmm, ik ben hier al eerder geweest”.

Ik denk dat nostalgie een goede motivatie kan zijn in het creatieproces.

Ik heb er geen problemen mee dat onze muziek aanzien wordt als old school cold wave want we houden daarvan en we hebben ook geen zin om er 2010 versie van te gaan maken ook al luisteren wij eigenlijk naar veel verschillende soorten muziek.

Maar waarom moeten wij ons gaan schamen? Wij komen niet uit het niets, wij komen van ergens!

Adam: Ik denk sowieso dat goede muziek en kunst tijdsloos is. Een goed nummer uit 1960 is nu eenmaal beter dan een slecht nummer uit 2010. Vele groepen die ons beïnvloedt hebben zijn inderdaad groepen die decennia terug op de planken stonden maar wij zijn evengoed beïnvloedt door huidige groepen.

Er is een citaat van Albert Einstein waar ik wel van hou, hij zegt : “Ik heb meer gezien dan anderen gewoon omdat ik op de schouder van een reus stond” wat betekent dat hij gewoon dingen nam van vroegere wetenschappers en daarop voortbouwde. Ik vind dat je dat kan vergelijken met muziek. De huidige muziek evolueert door hetgeen zij vroeger heeft geschapen.

Dat is mooi gezegd, zie. Sommige van jullie hebben Franse roots en ik hoor ook wel Franse cold wave in jullie muziek.

Gilles: Serieus? Ik hoop dat je het niet op mijn accent hebt, maar goed: eigenlijk vind ik niet dat wij als een Franse cold wave-band klinken.

Toegegeven, ik bezit de leeftijd die maakt dat ik alle mogelijke wave uit geheel Europa heb gehoord.

Doordat ik uit Rennes kom, geef ik ruiterlijk toe dat we klinken als een post-punkband die uit die regio komt, namelijk Marquis De Sade met zanger Philippe Pascal.

Maar langs de andere kant kenden Adam en Mike die groep nog van haar of pluimen toen wij elkaar voor het eerst ontmoet hebben.

Toch raar hee? Vroeger kende geen mens Little Nemo of Asylum Party en nu vind iedereen ze cool!

Gilles: Ik kan daar maar weinig over zeggen want ik ben één van die dj’s die in New York die hele revival in gang gestoken heeft, zo ontmoette ik trouwens Adam. Ik speelde op de plaatsen waar de mensen van Wierd samentroepten en zowel Sean en Liz van Xeno & Oaklander of Pieter Schoolwerth waren mijn gastdj’s.

Zelf ben ik het allemaal een beetje moe want dat was ook al zo’n tien jaar geleden.

Ik herinner mij nog zeer goed hoe ik op de Bedford Avenue in Brooklyn mijn Kinko-flyers stond uit te delen. Mijn eerste fuif had de titel “From the Tea-Rooms of Mars..." en ik vertelde iedereen dat de periode februari 78 tot September 83 de belangrijkste periode uit mijn leven was. Dat was eigenlijk de gimmick van het feestje en mijn dj-spel in het algemeen.

Er waren niet zoveel mensen die zaten te luisteren maar Pieter was er wel één van.

Maar goed, zelf denk ik niet dat Denner een kopie is van dit geluid want wij hebben meer te bieden, wij proberen het niveau tien jaar naar omhoog te krikken.

Raar dat je zelf over Weird begint, want Wierd Records lag op het tipje van mijn tong…

Gilles: Denner komt eigenlijk zowel uit het Noordwesten van Noord-Amerika als uit het Noordwesten van Frankrijk en ik denk toch dat dit belangrijk is. Ik denk dat de muziek komt van de vroegere landschappen die je in leven ervaren hebt.

Adam: En met Mike mag je daar nog eens het Oosten aan toevoegen want hij komt uit Boston.

Gilles: Wat Weird betreft moet ik toegeven dat ik heel dat minimal synth gedoe soms op mijn zenuwen werkt. Maar goed, de ene doet het al beter dan de rest, zou hou ik echt wel van Martial Canterel en zijn zijprojecten.

Hij was ook de eerste die dat geluid ontwikkelde in New York dus respect daarvoor!

Ook wat Wierd zelf betreft is respect op zijn plaats want Pieter verdient daar helemaal geen geld mee, hij is een artistieke schilder. Hij weigerde om de trends te gaan volgen en zo het geld binnen te gaan scheppen maar uiteindelijk zie je dat disco-punk-electro brol die je al honderd keer gehoord hebt wel aanslaat en verkoopt.

Ik haat echt die zogezegde fluokids. Maar goed wat ik eigenlijk wil zeggen is dat onze plaat gedistribueerd wordt door de Wierd on-line winkel.

Wierd klinkt hier zo magisch maar soms denk ik dat het maar een handjevol mensen zijn.

Gilles: Ik weet het echt niet want ik leef niet meer in New York. Nu goed, ik denk niet dat het feest gemaakt wordt door het aantal mensen maar wel door de muziek die gespeeld wordt, alsook de geest en de kwaliteit van het publiek.

Hoe meer volk dat er op iets afkomt hoe meer ik mijn twijfels begin te krijgen. Dat is nu eenmaal mijn regel.

Het belangrijkste van Wierd is wel dat ze groepen de kans geven om te spelen zodat mensen hun dingen kopen en dat zij dit geluid naar een nieuw publiek weten te brengen.

Er is zoveel slechte muziek in New York dat Wierd echt wel een uitzondering is!

Wat Denner betreft, jullie plaat is gemaakt op 300 exemplaren. Rijk zullen jullie er niet van worden!

Gilles: Inderdaad, ik heb mijn eigen geld geïnvesteerd. Tot nu toe hebben zo’n 60 mensen de plaat besteld.

Denner, dat is iets van ons: het is onze passie!

Als je ervan overtuigd ben hoe je muziek gaat klinken, dan moet je gewoon de studio binnenwandelen en het op tape zetten, daarna is het te laat!

In het begin van de jaren ’90 heb ik ook een plaat uitgebracht die weliswaar niet echt goed is maar ik ben toch blij dat ik op dat moment met enkele vrienden wat muziek kon vastleggen.

Je mag nooit twijfelen, je moet het nu doen!

Adam: Wij zijn ervan overtuigd dat we goede muziek hebben en dat blijft de hoofdmotivatie.

En waarom op vinyl?

Gilles: Dat was mijn idee gewoonweg omdat ik een tof object wou uitbrengen. Trouwens, waarom zou je nu je muziek gaan uitgeven op zo’n plastieken cd in zo’n doosje met een design dat je amper kan lezen?

Ik hou echt van vinyl en de kopers krijgen trouwens ook een downloadlink zodat ze het op hun pc of op hun mp3 kunnen zetten.

En een lp biedt je ook de mogelijkheid om met een groot beeld af te komen of om de binnenhoes als poster te gaan gebruiken en de schilderij van de Albert Bierstadt Hudson River School had gewoon dat formaat nodig.

Tenslotte denk ik ook dat het een deel nostalgie is waar Denner met verbonden is.

Ik wou echt met iets afkomen dat zeer mooi gedaan was, iets als een kunstwerk, zoiets als de kleine labels in de jaren ’70 of begin jaren ’80 deden.

Nu dat gedaan is ben ik wel op zoek naar een label die het ziet zitten om onze release wereldwijd te gaan uitbrengen en dat zal waarschijnlijk wel op cd zijn.

Je gaat mij moeten helpen. Gilles is van Frankrijk, jullie vernoemen jullie cd naar de UK maar dan in het Frans.

Gilles: Dat is niet waar. Nouvelle Bretagne kan je al van begin de 19e eeuw terugvinden op Noord-Amerikaanse kaarten want het was een deel van Canada dat de Fransen geëxploiteerd hadden. Ik zelf ben van Bretagne (in het Engels noemt dat Brittany) dus het was gewoon een spelletje van identiteiten en plaatsen.

Nouvelle Bretagne is een manier om Amerika te noemen zonder het uit te spreken, dus eigenlijk is het een metafoor.

Ik heb begrepen dat jullie album gedeeltelijk in België en gedeeltelijk in Amerika is opgenomen, niet?

Gilles: Het werd begin mei opgenomen in Le Labaratoire Central in Brussel met Gabriel Séverin van Babils, dat doordat ik betrokken was bij de compilatie "Les jeunes genes modernes".

Maar toen gebeurde het dat Adam niet genoeg tijd had om al de partijen in te spelen dus deed hij een paar extra sessies in New York.

Ik heb samen met Gabriel de mixing in Juni gedaan terwijl ik met Adam en Mike de rest via het net deed.

De atmosfeer in Brussel was echt wel geweldig want de mensen daar doen het echt voor de muziek en Gabriel weet ook zo veel af van muziek. Die was er al bij toen al die cold wave en post punk uitkwam.

We hebben zelfs een paar demo’s gemaakt waar Etienne Vernaeve meespeelt, dat was de drummer van Isolation Ward en als je weet dat ik een grote fan ben van Crammed en Les Disques Du Crepuscule kun je zich voorstellen wat voor plezier me dat deed!

Adam: Jonathan Doyle die een vriend is uit Brooklyn deed de rest van de opnames in zijn studio die Space Brain Studios heet en voor de komende optredens zal hij bass en drum spelen.

Ergens voel ik mij wel een beetje schuldig dat ik niet in de studio kon zijn tijdens het mixproces maar ik ben toch blij als ik hoor hoe het allemaal uitdraaide.

Als ik Denner hoor dan hoor ik passie. Denk jij dat muziek de allergrootste passie is?

Gilles: Dat is het zeker en ik denk dat je het kan horen in mijn woorden, dit album betekent alles voor mij.

Adam: Muziek is een goede manier om passie te vertalen of om het te communiceren. Het is niet de enige manier en misschien niet de beste maar zeker wel één van de betere. Doorheen teksten kun je uw gedachten met anderen uitwisselen want muziek etaleert gevoelens of emoties.

Uw favoriete plaat aller tijden…..

Gilles: Wat een moeilijke vraag, maar goed. Ik kies vor “Rue de Siam” van Marquis De Sade dat ze in 1981 uitbrachtten.

Zij komen net als ik uit Rennes en die groep heeft echt alles. De nummers, het geluid, de attitude en hun liveshows waren steeds geweldig, zelfs adembenemend!

Philippe Pascal bezit één van de mooiste stemmen uit Frankrijk. Toen Marquis De Sade splitte, ging hij verder met Marc Seberg en ik vind dat hun eerste lp uit 1983 gerust de Franse “Unknown Pleasures” kan worden genoemd. Gewoon briljant.

Adam: Inderdaad geen makkelijke vraag maar ik zou toch voor “Fire Dances” van Killing Joke gaan. Alle nummers zijn een rare mengeling van primair instinct dat toch gepaard gaat met een zekere intelligentie. Geweldige melodiën waar wilde ritmes in verwerkt zijn of gewoonweg simpele nummers die in een complexe manier zijn gedaan, ook het gitaarspel is ongelooflijk en ik vind het een uitmuntend meesterwerk.

Ik zou ook willen weten met wie je het niet erg zou vinden om 8 uur in de lift te zitten en vooral wat je zou doen!

Gilles: Met Philippe Pascal en ik zou over muziek spreken en gewoon ideeën uitwisselen.

Adam: Ik zou het wel zien zitten om daar samen te zitten met Jesus, Buddha, Mohammed, Krishna en Mozes. Ik zou hun overtuigen om een supergroep te vormen en voorstellen dat ik hun roadie mag zijn.

Een speciale boodschap voor onze lieve lezers?

Gilles: Wij hopen om in het midden van 2011 een toer door Frankrijk en België te kunnen doen en ik denk ook al aan een tweede album dat ik zou willen uitbrengen in de herfst. In dezelfde stijl van “Nouvelle Bretagne” maar gewoon beter!

Adam: Eat your Denner!!

http://denner.bandcamp.com/

De lp van Denner is ook sinds kort verkrijgbaar bij Wool-E Shop.

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Ohe Nomen - Night Flower

Uit de asse van de Italiaanse dark wave band Marlat ontstond deze Ohne Nomen, het project van Fra ‘AngeNoir’ Marlat en Filip Marlat (Iamnoone) die zich tekstueel laten inspireren door de schrijfsels van StephaneSeth (die andere helft van Iamnoone). Muzikaal wordt licht onderkoelde edoch sensuele synth wave uit de muziekkamer geperst ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - The Rough Guide To Avant-Garde Japan

Een mens moet prioriteiten stellen in het leven. Toen Jan Denolet besloot om niet alleen de pijp maar ook de pen aan Maarten te geven en bijgevolg zijn schrijfwerkzaamheden bij Dark Entries te stoppen konden we, hoe jammer we het ook vonden, daar alleen maar begrip voor opbrengen. Vooral voor ondergetekende een jammere zaak, want naast ...

lees meer...
CD BESPREKING : S.E.T.I. - The Sphere Of Density

Andrew Lagowski heet de man achter dit project. S.E.T.I. staat voor Search for Evidence of Terrestrial Intelligence. En zoals je al kan raden is de man nogal begeesterd door science fiction. Hij stelt ons met “The Sphere Of Density” een dubbelalbum voor met een studio schijfje en een live schijfje. Andrew Lagowski bracht in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ashtoreth / Grey Malkin - Heretic

Aan alles komt een einde. Of dit ook het geval is voor de vruchtbare samenwerking tussen Ashtoreth en Grey Malkin daar hebben we het raden naar (al vermoeden en hopen we in ieder geval van niet!). Wat wel zeker is, is dat met Heretic het sluitstuk voor de trilogie die voorafgegaan werd door de ijzersterke albums Pilgrim en Hermit (waar ...

lees meer...
CD BESPREKING : Aquario - Innsmouth/ Home 7'

Mario Hartwig studeerde af als master in de muziekwetenschap, is bekend als zanger en songschrijver van de symfonische metal band Glass God maar mag solo ook graag meer intieme dark pop songs schrijven die hij onder de moniker Aquario wat naambekendheid wil geven. Het Danse Macabre label viel voor de intimistische dark pop kunstjes van deze ...

lees meer...
NIEUWS 06/04/2021 : La Merde lost eerste teaser voor nieuwe album La Vie en Noir.

In Gent worden terug de degens gekruist... wie een beetje op de hoogte is van groepen en de symbolen die ze gebruiken weet dat we het dan hebben over La Merde, het duo dat er aardig in slaagt om de neofolk-vlam in eigen land brandende te houden. Dit resulteerde reeds in 3 zeer goed ontvangen cassettes die ze in eigen beheer uitbrachten. ...

lees meer...
NIEUWS 01/04/2021 : Corona treft Leichtmatrose ...

Andreas Stitz, de anders zo energierijke zanger van het Duitse folk/chanson gezelschap Leichtmatrose heeft zijn gevecht met corona goed doorstaan. Dat het een diepe indruk op hem heeft nagelaten, bewijst deze videoboodschap . Hier bij Dark Entries wensen we hem alvast een verder spoedig herstel toe. Leichtmatrose

lees meer...
NIEUWS 29/03/2021 : Digitale rereleases voor cult act Ghosting

Bij Dark Dimensions verschijnen twee cult albums opnieuw: “Romantic Death”(1993) en “Lips Like Red”(1995) van de Duitse gothic cult formatie Ghosting. Ghosting was een groep rond frontman Sascha Tayefeh die in 1989 te Koblenz werd opgericht. Ook bij ons surfte de groep mee op de hernieuwde belangstelling in het gothic ...

lees meer...
NIEUWS 29/03/2021 : Nieuwe digitale ep voor You Life On Hold

Your Life On Hold verwacht een hete zomer maar wil tot het zover is het vuur brandende houden. Dat doen John Wolf en de zijnen met een nieuwe digitale ep "Imprisoned" die komende vrijdag, 2 april, op alle gangbare digitale platformen staat te verschijnen. 1 April was een beetje lullig geweest, vandaar. Op de ep “Imprisoned” ...

lees meer...
NIEUWS 25/03/2021 : Gönül Yarası: Liana met pijn in het hart.

Liana, oftewel de samensmelting tussen de zussen Lia en Lena wisten met hun vorige singles het hart van Dark Entries reeds te beroeren. Met hun Turks/Armeense roots die ze niet schromen om in hun elektronische, dromerige muziek te verwerken, mikken ze met hun nieuwste single weer, en deze keer ook vrij letterlijk, richting de hartstreek. ‘Gönül ...