casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

740 items

   

Empusae
Je moet open staan om schoonheid in verderf te zien
03/01/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

03/01/2011 : Empusae - Je moet open staan om schoonheid in verderf te zien
03/01/2011 : Empusae - Je moet open staan om schoonheid in verderf te zien
03/01/2011 : Empusae - Je moet open staan om schoonheid in verderf te zien
03/01/2011 : Empusae - Je moet open staan om schoonheid in verderf te zien
03/01/2011 : Empusae - Je moet open staan om schoonheid in verderf te zien
Het is ondertussen reeds overbekend dat je midden maart naar het Porta Nigra-festival kan gaan en daar staat ook een Belg tussen : Empusae aka Nicolas Van Meirhaeghe.

Zelf noemt hij zijn muziek een soundtrack om de geest met te stimuleren en we geven hem nog gelijk ook….

Ik weet dat men deze vraag haat, maar het moet maar: beschrijf eens je eigen muziek…

Ik heb niet zoveel last met deze vraag hoor. Ik heb namelijk een beschrijving ervan die ik telkens weer gebruik, die Empusae compleet samenvat: soundtrack om de fantasie van de luisteraar te stimuleren.

Een paar "genre-elementen" die daarbij passen... industrial, electronica, ambient, melancholica, electro, experimental, IDM, soundscapes, ritual, tribal,...

Ik vind het altijd zo grappig dat artiesten er tegen zijn dat hun muziek in categoriën wordt onderverdeeld, ik bedoel je moet het toch op een bepaalde manier doen?

Als bepaalde artiesten een stijl-tag krijgen die helemaal niet in hun concept past, op een compleet moeiteloze en naïeve manier in een bepaalde genre worden gedropt zonder dat het op iets slaat, dan vind ik dan eerder belachelijk en grappig.

Natuurlijk zijn bepaalde termen handig om muziek te beschrijven, dat deed ik bij de vorige vraag zelf maar het moet dan wel zinnig zijn. Het gebeurt namelijk veel dat artiesten beschreven worden door mensen die geen moeite doen om er deftig naar te luisteren.

Dan vind ik het meer dan normaal dat die artiest in kwestie er kwaad over wordt... Toon een minimum van respect en doe moeite om de beschrijving coherent met de muziek te maken.

Hoe ga jij op zoek naar bepaalde onderwerpen?

Voor Empusae ga ik niet echt actief op zoek naar onderwerpen. Die komen naar me toe, ik vang ze op in het dagelijks leven... mensen, situaties, creaties, gevoelens, expressies, gebeurtenissen, sferen enz.

Je zult mij niet tegenspreken dat het allemaal wat donker klinkt?

Ik zal je inderdaad niet tegenspreken, zo klinkt het inderdaad. Maar ik speel heel graag met tegenpolen in mijn composities. In al dat roetzwarte aurale pek zit er namelijk heel veel schoonheid verborgen.

Je moet er wel voor open staan om schoonheid in verderf te zien (of te horen), opbouw in vernietiging, structuur in chaos, harmonie in disharmonie, cadans in wanorde, herkenning in vergeteldheid...

Over dat geluid gesproken…. Bestaat er zoiets als een ultiem Empusae-geluid of is het mogelijk dat je binnen drie jaar iets totaals verschillend doet?

Er zitten wel elementen die eigen zijn aan dit project, die er waren, zijn en zullen blijven maar de vorm evolueert wel met de jaren. Als je de releases bekijkt van Empusae over een decennia heen, kan je wel een rode draad herkennen, maar toch is elk stuk iets anders qua geluid denk ik. Ik beperk me niet tot bepaalde klanken, instrumenten of structuren... enkel het concept blijft hetzelfde.

Empusae is momenteel het project van jou, Nicolas. Een keuze waar je gelukkig met bent?

Het is een heel integere manier van zelf-expressie. Als je kan creëren vanuit het diepste van jezelf en daarvoor de ideale manier hebt gevonden, kan je best wel van geluk spreken.

Jij zit nu zo’n dikke tien jaar in het undergroundcircuit. Je ziet daar mooie dingen en minder mooie dingen, maar wat is je totaalbeeld hiervan?

Ik vertoef er heel graag. Er heerst er veel passie en ik ben een passioneel persoon.

Over die underground gesproken, ik zou durven beweren dat er anno 2011 sprake is van een revival. Denk jij dat ook?

Ik heb er geen idee van. Ik zou denken dat underground een universele term is, eigen aan de mens en samenleving. Ik denk ook niet dat we er zo erg aan toe waren dat we die kwijt waren, dus ik weet niet of er echt sprake kan zijn van een revival.

De muziek daarentegen zit in een dip, niks blijkt nog te verkopen…. Merk jij dat zelf ook?

Ja. Dat is een feit, hoe we ermee omgaan is nog iets anders.

Sommige zullen zeggen dat jij niet hoeft te klagen want je zit op Hands.

Ik heb het geluk om met labels als Hands en Ant-Zen te kunnen samenwerken. Mij hoor je niet klagen, niet omwille van verkoopcijfers, maar vooral omdat het volgens mij
prestigieuze labels zijn vol talent en kwaliteit en met een publiek die passioneel bezig is met muziek.

Hoe kijk je er tegenop dat alles gratis op het net verkrijgbaar is?

Heel erg pijnlijk voor de labels. Goed voor de promotie van de muziek. Spijtig voor de kwaliteit van de audio. Spijtig voor het verdwijnen van het "object", waar ik persoonlijk een fetisj voor heb.

Binnenkort sta jij samen met Ordo Rosarius Equilibrio en In Slaughter Natives op een podium, dit moet jou zeker plezieren!

Ik heb vorige zomer reeds op podium gestaan bij In Slaughter Natives als percussionist en het feit dat ik sindsdien een vast live-lid ben, is meer dan enkel een plezier voor mij.

Ik ken Tomas en Rose sinds kort ook persoonlijk en ik kan enkel zeggen dat het een onvergetelijke tijd wordt, die ik echt niet vlug zal vergeten!

Wat is uw favoriete plaat aller tijden en waarom?

Kan iedereen daar op antwoorden? Soit, de plaat die ik het meest beluister sinds jaren is "Audiotronic" van Namanax. Waarom? Ultieme sfeer (-muziek).

Met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur in een lift te zitten, en wat zou je dan doen?

Met een koppel bidsprinkhanen. Ze broeden en de nymfen de wereld uit sturen.

Misschien een speciale boodschap voor de Dark Entries-lezer?

Als dat het antwoord is, wat is dan de vraag?

Empusae

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Ohe Nomen - Night Flower

Uit de asse van de Italiaanse dark wave band Marlat ontstond deze Ohne Nomen, het project van Fra ‘AngeNoir’ Marlat en Filip Marlat (Iamnoone) die zich tekstueel laten inspireren door de schrijfsels van StephaneSeth (die andere helft van Iamnoone). Muzikaal wordt licht onderkoelde edoch sensuele synth wave uit de muziekkamer geperst ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - The Rough Guide To Avant-Garde Japan

Een mens moet prioriteiten stellen in het leven. Toen Jan Denolet besloot om niet alleen de pijp maar ook de pen aan Maarten te geven en bijgevolg zijn schrijfwerkzaamheden bij Dark Entries te stoppen konden we, hoe jammer we het ook vonden, daar alleen maar begrip voor opbrengen. Vooral voor ondergetekende een jammere zaak, want naast ...

lees meer...
CD BESPREKING : S.E.T.I. - The Sphere Of Density

Andrew Lagowski heet de man achter dit project. S.E.T.I. staat voor Search for Evidence of Terrestrial Intelligence. En zoals je al kan raden is de man nogal begeesterd door science fiction. Hij stelt ons met “The Sphere Of Density” een dubbelalbum voor met een studio schijfje en een live schijfje. Andrew Lagowski bracht in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ashtoreth / Grey Malkin - Heretic

Aan alles komt een einde. Of dit ook het geval is voor de vruchtbare samenwerking tussen Ashtoreth en Grey Malkin daar hebben we het raden naar (al vermoeden en hopen we in ieder geval van niet!). Wat wel zeker is, is dat met Heretic het sluitstuk voor de trilogie die voorafgegaan werd door de ijzersterke albums Pilgrim en Hermit (waar ...

lees meer...
CD BESPREKING : Aquario - Innsmouth/ Home 7'

Mario Hartwig studeerde af als master in de muziekwetenschap, is bekend als zanger en songschrijver van de symfonische metal band Glass God maar mag solo ook graag meer intieme dark pop songs schrijven die hij onder de moniker Aquario wat naambekendheid wil geven. Het Danse Macabre label viel voor de intimistische dark pop kunstjes van deze ...

lees meer...
NIEUWS 06/04/2021 : La Merde lost eerste teaser voor nieuwe album La Vie en Noir.

In Gent worden terug de degens gekruist... wie een beetje op de hoogte is van groepen en de symbolen die ze gebruiken weet dat we het dan hebben over La Merde, het duo dat er aardig in slaagt om de neofolk-vlam in eigen land brandende te houden. Dit resulteerde reeds in 3 zeer goed ontvangen cassettes die ze in eigen beheer uitbrachten. ...

lees meer...
NIEUWS 01/04/2021 : Corona treft Leichtmatrose ...

Andreas Stitz, de anders zo energierijke zanger van het Duitse folk/chanson gezelschap Leichtmatrose heeft zijn gevecht met corona goed doorstaan. Dat het een diepe indruk op hem heeft nagelaten, bewijst deze videoboodschap . Hier bij Dark Entries wensen we hem alvast een verder spoedig herstel toe. Leichtmatrose

lees meer...
NIEUWS 29/03/2021 : Digitale rereleases voor cult act Ghosting

Bij Dark Dimensions verschijnen twee cult albums opnieuw: “Romantic Death”(1993) en “Lips Like Red”(1995) van de Duitse gothic cult formatie Ghosting. Ghosting was een groep rond frontman Sascha Tayefeh die in 1989 te Koblenz werd opgericht. Ook bij ons surfte de groep mee op de hernieuwde belangstelling in het gothic ...

lees meer...
NIEUWS 29/03/2021 : Nieuwe digitale ep voor You Life On Hold

Your Life On Hold verwacht een hete zomer maar wil tot het zover is het vuur brandende houden. Dat doen John Wolf en de zijnen met een nieuwe digitale ep "Imprisoned" die komende vrijdag, 2 april, op alle gangbare digitale platformen staat te verschijnen. 1 April was een beetje lullig geweest, vandaar. Op de ep “Imprisoned” ...

lees meer...
NIEUWS 25/03/2021 : Gönül Yarası: Liana met pijn in het hart.

Liana, oftewel de samensmelting tussen de zussen Lia en Lena wisten met hun vorige singles het hart van Dark Entries reeds te beroeren. Met hun Turks/Armeense roots die ze niet schromen om in hun elektronische, dromerige muziek te verwerken, mikken ze met hun nieuwste single weer, en deze keer ook vrij letterlijk, richting de hartstreek. ‘Gönül ...