casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

740 items

   

IC 434
Succes smaakt, dat is een feit waar iedereen zich bewust van is, we moeten niet hypocriet wezen.
25/12/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

25/12/2010 : IC 434 - Succes smaakt, dat is een feit waar iedereen zich bewust van is, we moeten niet hypocriet wezen.
25/12/2010 : IC 434 - Succes smaakt, dat is een feit waar iedereen zich bewust van is, we moeten niet hypocriet wezen.
25/12/2010 : IC 434 - Succes smaakt, dat is een feit waar iedereen zich bewust van is, we moeten niet hypocriet wezen.
25/12/2010 : IC 434 - Succes smaakt, dat is een feit waar iedereen zich bewust van is, we moeten niet hypocriet wezen.
Een verstandig electroman is op 5 februari misschien beter aanwezig in de Comma in Brugge. Naast de cybergoth van Ext!Ze en NTRSN kunnen we ook de gevestigde waarde IC 434 nog maar eens op het podium verwelkomen.

Een ideale gelegenheid om bezieler Geert De Wilde eens het hemd van het lijf te vragen….

Jij zit nu bijna 20 jaar in de muziek, Geert. Beschrijf die eens.

Dat is meer dan de helft van mijn leven, vat dat maar eens samen! Ik ga er geen doekjes om winden, de mensen die me wat beter kennen, weten dat ik op persoonlijk- en gezondheidsvlak nogal wat watertjes heb doorzwommen waardoor de muziek niet altijd de plaats had die ik wou dat ze kreeg. Maar er waren vooral ook vele fijne momenten waar ik graag op terugblik.

Die drang om muzikant te worden, was dat omdat je je emoties wilde uiten of gewoon omdat je onze planeet wilde verrijken met muzikale dingen?

Aanvankelijk maakte ik gewoon muziek omdat ik er een goed gevoel bij kreeg en er een bepaalde atmosfeer mee wilde overbrengen. Het was pas na de tienerjaren dat ik merkte dat muziek een handig medium is om meningen of emoties te ventileren.

Die planeet, jij ligt daar wel degelijk wakker van hee....

Ik lig inderdaad vaak wakker, maar dat heeft dan niks met onze planeet te maken, haha. Maar de natuur ligt me inderdaad nauw aan het hart. Voor mij is dat een evidentie. Vraag me niet waarom, want dan vraag ik jou "waarom niet"?

We kennen jou als een muzikant die in zijn nummers meningen blootlegt. Eigenlijk staat dit wel in schril contrast, ik bedoel jij bent de creator van muziek die door machines is voortgebracht....

Ook als je bv. akkoestisch bezig bent, is je gitaar slechts een middel om die mening of emotie over te brengen als je dit wil, net als wanneer je een synth gebruikt. Vergelijk het met een handgeschreven of uitgetikte brief. Het eerste lijkt persoonlijker maar het tweede biedt ruimere mogelijkheden om het eindresultaat uiteindelijk misschien tot een nog persoonlijker iets om te vormen.

Als we zo jouw bio bekijken dan heb jij ook in diverse groepen gespeeld van uiteenlopende genre. Is IC 434 Geert de Wilde of is het maar een deel van Geert?

Ik heb inderdaad nog in een death metal groep gespeeld, Haradwaith, waarbij ik een geweldige tijd had. Mijn zijproject Pangean Dreams is dan weer eerder goa/psy trance georiënteerd. Sterk verschillende genres die echter net als het soort "dark electro" waar ik van hou toch gemeenschappelijke punten hebben qua atmosfeer. Het donkere, het mysterieuze. Voor mij is de combinatie dus eerder logisch. Maar ik hou in het algemeen sowieso van veel verschillende genres. IC 434 ligt me het nauwst aan het hart, maar dat heeft ook veel te maken met het feit dat ik daar al veruit de meeste tijd heb in gestoken. Maar ik denk dus wel dat IC 434 slechts een deel van mij is.

Jij werkte samen met de grootsten uit de scene, nl. Johan Van Roy en Dirk Ivens. Nooit jaloers (ook al was het gezond) geweest?

Succes smaakt, dat is een feit waar iedereen zich bewust van is, we moeten niet hypocriet wezen. Elke muzikant weet echter ook wel dat succes helaas voor een aanzienlijk deel ook met andere dingen dan louter alleen de muziek te maken heeft. De juiste mensen op het juiste moment tegen het lijf lopen, invloedrijke vrienden hebben, of gewoon de kans hebben om al je energie gedurende vele jaren in je muziek te blijven steken. Dat helpt wel om het persoonlijk belang van succes te relativeren. Frustratie heb ik wel al gevoeld, maar geen jaloezie, en zeker niet tov. Johan en Dirk waar ik een fijne samenwerking mee had.

Ik vind trouwens wel dat er van muziek de laatste jaren precies meer en meer een wedstrijd gemaakt wordt, waarbij succes hebben bij een groot deel van het publiek als maatstaf wordt gebruikt. Volgens mij druist dit nogal hard in tegen de geest van "alternatieve muziek". Misschien was dit vroeger ook al het geval, maar was ik toen nog naïever.

Ik heb het onlangs aan Johan gevraagd....raar toch dat ons land zoveel invloedrijke artiesten voortbracht maar dat die allemaal naar het buitenland moeten trekken.....

Ik denk dat dat ook wel met het genre op zich te maken heeft. Het is niet zo dat er Belgische groepen zijn die in het buitenland waanzinnig populair zijn en hier helemaal niet (binnen een zelfde scene). Er zit wel een bepaald verschil op, maar dat heeft met de aangeboren bescheidenheid van onze landgenoten te maken, denk ik, om zaken van eigen bodem maar als gewoontjes te beschouwen (tenzij het tegendeel maar lang genoeg wordt voorgekauwd). Maar dat weten we misschien allemaal wel al lang. En natuurlijk is het statistisch nogal duidelijk dat je in een groot land meer fans kunt hebben dan in een klein als het onze.

En toch heb ik het aangename gevoel dat alles begint te herleven. Jij ook?

Er wordt veel georganiseerd in de scene in Vlaanderen de laatste tijd, dat klopt. En door de betaalbaarheid van muzieksoftware (als het niet om een illegale versie gaat) ligt muziek maken ook voor veel meer mensen binnen handbereik. Op zich een mooie zaak, maar wanneer iedereen in een band speelt (en het scheelt niet veel nu!) wordt het moeilijk om het kaf van het koren te scheiden. De standaarden veranderen ook als gevolg hiervan, en niet per se ten goede...

Geloven jouw vrienden die er niks van kennen dat jij het goed doet in Duitsland?

Gelukkig wel, al wijs ik hen wel op het feit dat we met een erg kleine scene zitten. Toch blijft enig succes hebben in het buitenland blijkbaar tot de verbeelding spreken.

Artiesten worden ook met illegale downloads geconfronteerd. Vind jij dat erg, ik bedoel door het net kan heel Argentinië IC 434 leren kennen. Twintig jaar geleden was dat onmogelijk.

Artiesten kunnen alleszins niet meer van CD-verkoop alleen leven, als ze hun muziek als enige bron van inkomsten zien. Muziek kan nu inderdaad veel gemakkelijker over de wereld verspreid worden, wat uiteraard wel leuk is omdat je zo "exotische" contacten legt. Promotie is hierdoor echter nog belangrijker geworden. Je laten zien op het net. "Virtuele fans" vergaren. Allemaal dingen die er gewoon bij horen tegenwoordig en tijd vergen. Tenzij je tot de absolute top behoort, kan je er niet meer buiten. Eerlijk gezegd zou ik me liever terug met mijn muziek en optredens alleen bezig houden zoals voorheen. Desondanks is mijn gedrevenheid groter dan twintig jaar geleden. Toen was het wel allemaal relaxter, ik was gewoon een student die net uit de middelbare school kwam en graag op zijn synthje tokkelde zonder daar al te hard bij stil te staan.

Als je ouder wordt, merk je ook veel mensen die muziek opgeven. Kan jij je dat ooit inbeelden?

Ja en nee. Als er nog grotere passies in mijn leven komen dan muziek, zal die minder belangrijk worden, maar dat lijkt me nog lang niet aan de orde. Ik kan me niet inbeelden dat ik het muziek maken op zich gewoon beu zou worden. De dingen er rond, ja, wie weet...

Twee klassiekers bij mij: je favoriete plaat aller tijden en waarom?

Heel moeilijke vraag, en ik moet er echt over nadenken. Sommige nummers vind ik goed omwille van het technische, andere omdat ze eenvoudig zijn en toch blijven hangen, aan weer andere hangen persoonlijke herinneringen... Laat ik zeggen, waar ik nu aan denk, misschien "Kabbalah" van Astral Projection, of "Go Further" van Project Pitchfork. Beide omwille van de drive, de bezwerende sfeer en de muzikale techniciteit, gekoppeld aan een aantal persoonlijke emoties. En niet te vergeten: er zitten gedachten achter.

Met wie zou je het niet erg vinden om acht uur in een lift vast te zitten en wat zou je doen?

Ik denk dat ik het met elk van mijn echte vrienden wel acht uur zou volhouden. Gespreksstof genoeg!

Binnenkort zien we je in Brugge, wat mogen de fans verwachten?

Zoals steeds: de klassiekers, afgewisseld met nieuwe nummers. Er zal een projectie zijn en nieuw bandlid Didier Didelez van Aiwass Prophet zal ook deze keer vaste waarde Nicolas van Empusae achter de synths vervangen. En ik heb alvast heel veel zin in het optreden!

Een speciale mededeling voor de Dark Entries-lezer?

Ik heb het gevoel dat ik nog vanalles in dit interview niet heb gezegd dat ik toch belangrijk vind. Maar de perfectionist in mij moet niet altijd de bovenhand halen! ;-)

En Geert, ben je een Dark Entries-lezer? Beken!

Ja, vroeger had ik ook een abonnement op de gedrukte versie. Door de overkill aan steeds nieuwe informatie op het net durf ik het af en toe wel eens te vergeten heden ten dage... Shame on me. In elk geval bedankt voor dit interview!

Zoals eerder vermeld kan u IC 434 samen met Ext!Ze en NTRSN aan het werk zien in de Comma te Brugge, een concert dat georganiseerd wordt door NecroPolis, alle verdere info aangaande tickets vindt u hier.

Foto’s van Xavier Marquis.

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Ohe Nomen - Night Flower

Uit de asse van de Italiaanse dark wave band Marlat ontstond deze Ohne Nomen, het project van Fra ‘AngeNoir’ Marlat en Filip Marlat (Iamnoone) die zich tekstueel laten inspireren door de schrijfsels van StephaneSeth (die andere helft van Iamnoone). Muzikaal wordt licht onderkoelde edoch sensuele synth wave uit de muziekkamer geperst ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - The Rough Guide To Avant-Garde Japan

Een mens moet prioriteiten stellen in het leven. Toen Jan Denolet besloot om niet alleen de pijp maar ook de pen aan Maarten te geven en bijgevolg zijn schrijfwerkzaamheden bij Dark Entries te stoppen konden we, hoe jammer we het ook vonden, daar alleen maar begrip voor opbrengen. Vooral voor ondergetekende een jammere zaak, want naast ...

lees meer...
CD BESPREKING : S.E.T.I. - The Sphere Of Density

Andrew Lagowski heet de man achter dit project. S.E.T.I. staat voor Search for Evidence of Terrestrial Intelligence. En zoals je al kan raden is de man nogal begeesterd door science fiction. Hij stelt ons met “The Sphere Of Density” een dubbelalbum voor met een studio schijfje en een live schijfje. Andrew Lagowski bracht in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ashtoreth / Grey Malkin - Heretic

Aan alles komt een einde. Of dit ook het geval is voor de vruchtbare samenwerking tussen Ashtoreth en Grey Malkin daar hebben we het raden naar (al vermoeden en hopen we in ieder geval van niet!). Wat wel zeker is, is dat met Heretic het sluitstuk voor de trilogie die voorafgegaan werd door de ijzersterke albums Pilgrim en Hermit (waar ...

lees meer...
CD BESPREKING : Aquario - Innsmouth/ Home 7'

Mario Hartwig studeerde af als master in de muziekwetenschap, is bekend als zanger en songschrijver van de symfonische metal band Glass God maar mag solo ook graag meer intieme dark pop songs schrijven die hij onder de moniker Aquario wat naambekendheid wil geven. Het Danse Macabre label viel voor de intimistische dark pop kunstjes van deze ...

lees meer...
NIEUWS 06/04/2021 : La Merde lost eerste teaser voor nieuwe album La Vie en Noir.

In Gent worden terug de degens gekruist... wie een beetje op de hoogte is van groepen en de symbolen die ze gebruiken weet dat we het dan hebben over La Merde, het duo dat er aardig in slaagt om de neofolk-vlam in eigen land brandende te houden. Dit resulteerde reeds in 3 zeer goed ontvangen cassettes die ze in eigen beheer uitbrachten. ...

lees meer...
NIEUWS 01/04/2021 : Corona treft Leichtmatrose ...

Andreas Stitz, de anders zo energierijke zanger van het Duitse folk/chanson gezelschap Leichtmatrose heeft zijn gevecht met corona goed doorstaan. Dat het een diepe indruk op hem heeft nagelaten, bewijst deze videoboodschap . Hier bij Dark Entries wensen we hem alvast een verder spoedig herstel toe. Leichtmatrose

lees meer...
NIEUWS 29/03/2021 : Digitale rereleases voor cult act Ghosting

Bij Dark Dimensions verschijnen twee cult albums opnieuw: “Romantic Death”(1993) en “Lips Like Red”(1995) van de Duitse gothic cult formatie Ghosting. Ghosting was een groep rond frontman Sascha Tayefeh die in 1989 te Koblenz werd opgericht. Ook bij ons surfte de groep mee op de hernieuwde belangstelling in het gothic ...

lees meer...
NIEUWS 29/03/2021 : Nieuwe digitale ep voor You Life On Hold

Your Life On Hold verwacht een hete zomer maar wil tot het zover is het vuur brandende houden. Dat doen John Wolf en de zijnen met een nieuwe digitale ep "Imprisoned" die komende vrijdag, 2 april, op alle gangbare digitale platformen staat te verschijnen. 1 April was een beetje lullig geweest, vandaar. Op de ep “Imprisoned” ...

lees meer...
NIEUWS 25/03/2021 : Gönül Yarası: Liana met pijn in het hart.

Liana, oftewel de samensmelting tussen de zussen Lia en Lena wisten met hun vorige singles het hart van Dark Entries reeds te beroeren. Met hun Turks/Armeense roots die ze niet schromen om in hun elektronische, dromerige muziek te verwerken, mikken ze met hun nieuwste single weer, en deze keer ook vrij letterlijk, richting de hartstreek. ‘Gönül ...