casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

IC 434
Succes smaakt, dat is een feit waar iedereen zich bewust van is, we moeten niet hypocriet wezen.
25/12/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

25/12/2010 : IC 434 - Succes smaakt, dat is een feit waar iedereen zich bewust van is, we moeten niet hypocriet wezen.
25/12/2010 : IC 434 - Succes smaakt, dat is een feit waar iedereen zich bewust van is, we moeten niet hypocriet wezen.
25/12/2010 : IC 434 - Succes smaakt, dat is een feit waar iedereen zich bewust van is, we moeten niet hypocriet wezen.
25/12/2010 : IC 434 - Succes smaakt, dat is een feit waar iedereen zich bewust van is, we moeten niet hypocriet wezen.
Een verstandig electroman is op 5 februari misschien beter aanwezig in de Comma in Brugge. Naast de cybergoth van Ext!Ze en NTRSN kunnen we ook de gevestigde waarde IC 434 nog maar eens op het podium verwelkomen.

Een ideale gelegenheid om bezieler Geert De Wilde eens het hemd van het lijf te vragen….

Jij zit nu bijna 20 jaar in de muziek, Geert. Beschrijf die eens.

Dat is meer dan de helft van mijn leven, vat dat maar eens samen! Ik ga er geen doekjes om winden, de mensen die me wat beter kennen, weten dat ik op persoonlijk- en gezondheidsvlak nogal wat watertjes heb doorzwommen waardoor de muziek niet altijd de plaats had die ik wou dat ze kreeg. Maar er waren vooral ook vele fijne momenten waar ik graag op terugblik.

Die drang om muzikant te worden, was dat omdat je je emoties wilde uiten of gewoon omdat je onze planeet wilde verrijken met muzikale dingen?

Aanvankelijk maakte ik gewoon muziek omdat ik er een goed gevoel bij kreeg en er een bepaalde atmosfeer mee wilde overbrengen. Het was pas na de tienerjaren dat ik merkte dat muziek een handig medium is om meningen of emoties te ventileren.

Die planeet, jij ligt daar wel degelijk wakker van hee....

Ik lig inderdaad vaak wakker, maar dat heeft dan niks met onze planeet te maken, haha. Maar de natuur ligt me inderdaad nauw aan het hart. Voor mij is dat een evidentie. Vraag me niet waarom, want dan vraag ik jou "waarom niet"?

We kennen jou als een muzikant die in zijn nummers meningen blootlegt. Eigenlijk staat dit wel in schril contrast, ik bedoel jij bent de creator van muziek die door machines is voortgebracht....

Ook als je bv. akkoestisch bezig bent, is je gitaar slechts een middel om die mening of emotie over te brengen als je dit wil, net als wanneer je een synth gebruikt. Vergelijk het met een handgeschreven of uitgetikte brief. Het eerste lijkt persoonlijker maar het tweede biedt ruimere mogelijkheden om het eindresultaat uiteindelijk misschien tot een nog persoonlijker iets om te vormen.

Als we zo jouw bio bekijken dan heb jij ook in diverse groepen gespeeld van uiteenlopende genre. Is IC 434 Geert de Wilde of is het maar een deel van Geert?

Ik heb inderdaad nog in een death metal groep gespeeld, Haradwaith, waarbij ik een geweldige tijd had. Mijn zijproject Pangean Dreams is dan weer eerder goa/psy trance georiënteerd. Sterk verschillende genres die echter net als het soort "dark electro" waar ik van hou toch gemeenschappelijke punten hebben qua atmosfeer. Het donkere, het mysterieuze. Voor mij is de combinatie dus eerder logisch. Maar ik hou in het algemeen sowieso van veel verschillende genres. IC 434 ligt me het nauwst aan het hart, maar dat heeft ook veel te maken met het feit dat ik daar al veruit de meeste tijd heb in gestoken. Maar ik denk dus wel dat IC 434 slechts een deel van mij is.

Jij werkte samen met de grootsten uit de scene, nl. Johan Van Roy en Dirk Ivens. Nooit jaloers (ook al was het gezond) geweest?

Succes smaakt, dat is een feit waar iedereen zich bewust van is, we moeten niet hypocriet wezen. Elke muzikant weet echter ook wel dat succes helaas voor een aanzienlijk deel ook met andere dingen dan louter alleen de muziek te maken heeft. De juiste mensen op het juiste moment tegen het lijf lopen, invloedrijke vrienden hebben, of gewoon de kans hebben om al je energie gedurende vele jaren in je muziek te blijven steken. Dat helpt wel om het persoonlijk belang van succes te relativeren. Frustratie heb ik wel al gevoeld, maar geen jaloezie, en zeker niet tov. Johan en Dirk waar ik een fijne samenwerking mee had.

Ik vind trouwens wel dat er van muziek de laatste jaren precies meer en meer een wedstrijd gemaakt wordt, waarbij succes hebben bij een groot deel van het publiek als maatstaf wordt gebruikt. Volgens mij druist dit nogal hard in tegen de geest van "alternatieve muziek". Misschien was dit vroeger ook al het geval, maar was ik toen nog naïever.

Ik heb het onlangs aan Johan gevraagd....raar toch dat ons land zoveel invloedrijke artiesten voortbracht maar dat die allemaal naar het buitenland moeten trekken.....

Ik denk dat dat ook wel met het genre op zich te maken heeft. Het is niet zo dat er Belgische groepen zijn die in het buitenland waanzinnig populair zijn en hier helemaal niet (binnen een zelfde scene). Er zit wel een bepaald verschil op, maar dat heeft met de aangeboren bescheidenheid van onze landgenoten te maken, denk ik, om zaken van eigen bodem maar als gewoontjes te beschouwen (tenzij het tegendeel maar lang genoeg wordt voorgekauwd). Maar dat weten we misschien allemaal wel al lang. En natuurlijk is het statistisch nogal duidelijk dat je in een groot land meer fans kunt hebben dan in een klein als het onze.

En toch heb ik het aangename gevoel dat alles begint te herleven. Jij ook?

Er wordt veel georganiseerd in de scene in Vlaanderen de laatste tijd, dat klopt. En door de betaalbaarheid van muzieksoftware (als het niet om een illegale versie gaat) ligt muziek maken ook voor veel meer mensen binnen handbereik. Op zich een mooie zaak, maar wanneer iedereen in een band speelt (en het scheelt niet veel nu!) wordt het moeilijk om het kaf van het koren te scheiden. De standaarden veranderen ook als gevolg hiervan, en niet per se ten goede...

Geloven jouw vrienden die er niks van kennen dat jij het goed doet in Duitsland?

Gelukkig wel, al wijs ik hen wel op het feit dat we met een erg kleine scene zitten. Toch blijft enig succes hebben in het buitenland blijkbaar tot de verbeelding spreken.

Artiesten worden ook met illegale downloads geconfronteerd. Vind jij dat erg, ik bedoel door het net kan heel Argentinië IC 434 leren kennen. Twintig jaar geleden was dat onmogelijk.

Artiesten kunnen alleszins niet meer van CD-verkoop alleen leven, als ze hun muziek als enige bron van inkomsten zien. Muziek kan nu inderdaad veel gemakkelijker over de wereld verspreid worden, wat uiteraard wel leuk is omdat je zo "exotische" contacten legt. Promotie is hierdoor echter nog belangrijker geworden. Je laten zien op het net. "Virtuele fans" vergaren. Allemaal dingen die er gewoon bij horen tegenwoordig en tijd vergen. Tenzij je tot de absolute top behoort, kan je er niet meer buiten. Eerlijk gezegd zou ik me liever terug met mijn muziek en optredens alleen bezig houden zoals voorheen. Desondanks is mijn gedrevenheid groter dan twintig jaar geleden. Toen was het wel allemaal relaxter, ik was gewoon een student die net uit de middelbare school kwam en graag op zijn synthje tokkelde zonder daar al te hard bij stil te staan.

Als je ouder wordt, merk je ook veel mensen die muziek opgeven. Kan jij je dat ooit inbeelden?

Ja en nee. Als er nog grotere passies in mijn leven komen dan muziek, zal die minder belangrijk worden, maar dat lijkt me nog lang niet aan de orde. Ik kan me niet inbeelden dat ik het muziek maken op zich gewoon beu zou worden. De dingen er rond, ja, wie weet...

Twee klassiekers bij mij: je favoriete plaat aller tijden en waarom?

Heel moeilijke vraag, en ik moet er echt over nadenken. Sommige nummers vind ik goed omwille van het technische, andere omdat ze eenvoudig zijn en toch blijven hangen, aan weer andere hangen persoonlijke herinneringen... Laat ik zeggen, waar ik nu aan denk, misschien "Kabbalah" van Astral Projection, of "Go Further" van Project Pitchfork. Beide omwille van de drive, de bezwerende sfeer en de muzikale techniciteit, gekoppeld aan een aantal persoonlijke emoties. En niet te vergeten: er zitten gedachten achter.

Met wie zou je het niet erg vinden om acht uur in een lift vast te zitten en wat zou je doen?

Ik denk dat ik het met elk van mijn echte vrienden wel acht uur zou volhouden. Gespreksstof genoeg!

Binnenkort zien we je in Brugge, wat mogen de fans verwachten?

Zoals steeds: de klassiekers, afgewisseld met nieuwe nummers. Er zal een projectie zijn en nieuw bandlid Didier Didelez van Aiwass Prophet zal ook deze keer vaste waarde Nicolas van Empusae achter de synths vervangen. En ik heb alvast heel veel zin in het optreden!

Een speciale mededeling voor de Dark Entries-lezer?

Ik heb het gevoel dat ik nog vanalles in dit interview niet heb gezegd dat ik toch belangrijk vind. Maar de perfectionist in mij moet niet altijd de bovenhand halen! ;-)

En Geert, ben je een Dark Entries-lezer? Beken!

Ja, vroeger had ik ook een abonnement op de gedrukte versie. Door de overkill aan steeds nieuwe informatie op het net durf ik het af en toe wel eens te vergeten heden ten dage... Shame on me. In elk geval bedankt voor dit interview!

Zoals eerder vermeld kan u IC 434 samen met Ext!Ze en NTRSN aan het werk zien in de Comma te Brugge, een concert dat georganiseerd wordt door NecroPolis, alle verdere info aangaande tickets vindt u hier.

Foto’s van Xavier Marquis.

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...