casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

IC 434
Succes smaakt, dat is een feit waar iedereen zich bewust van is, we moeten niet hypocriet wezen.
25/12/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

25/12/2010 : IC 434 - Succes smaakt, dat is een feit waar iedereen zich bewust van is, we moeten niet hypocriet wezen.
25/12/2010 : IC 434 - Succes smaakt, dat is een feit waar iedereen zich bewust van is, we moeten niet hypocriet wezen.
25/12/2010 : IC 434 - Succes smaakt, dat is een feit waar iedereen zich bewust van is, we moeten niet hypocriet wezen.
25/12/2010 : IC 434 - Succes smaakt, dat is een feit waar iedereen zich bewust van is, we moeten niet hypocriet wezen.
Een verstandig electroman is op 5 februari misschien beter aanwezig in de Comma in Brugge. Naast de cybergoth van Ext!Ze en NTRSN kunnen we ook de gevestigde waarde IC 434 nog maar eens op het podium verwelkomen.

Een ideale gelegenheid om bezieler Geert De Wilde eens het hemd van het lijf te vragen….

Jij zit nu bijna 20 jaar in de muziek, Geert. Beschrijf die eens.

Dat is meer dan de helft van mijn leven, vat dat maar eens samen! Ik ga er geen doekjes om winden, de mensen die me wat beter kennen, weten dat ik op persoonlijk- en gezondheidsvlak nogal wat watertjes heb doorzwommen waardoor de muziek niet altijd de plaats had die ik wou dat ze kreeg. Maar er waren vooral ook vele fijne momenten waar ik graag op terugblik.

Die drang om muzikant te worden, was dat omdat je je emoties wilde uiten of gewoon omdat je onze planeet wilde verrijken met muzikale dingen?

Aanvankelijk maakte ik gewoon muziek omdat ik er een goed gevoel bij kreeg en er een bepaalde atmosfeer mee wilde overbrengen. Het was pas na de tienerjaren dat ik merkte dat muziek een handig medium is om meningen of emoties te ventileren.

Die planeet, jij ligt daar wel degelijk wakker van hee....

Ik lig inderdaad vaak wakker, maar dat heeft dan niks met onze planeet te maken, haha. Maar de natuur ligt me inderdaad nauw aan het hart. Voor mij is dat een evidentie. Vraag me niet waarom, want dan vraag ik jou "waarom niet"?

We kennen jou als een muzikant die in zijn nummers meningen blootlegt. Eigenlijk staat dit wel in schril contrast, ik bedoel jij bent de creator van muziek die door machines is voortgebracht....

Ook als je bv. akkoestisch bezig bent, is je gitaar slechts een middel om die mening of emotie over te brengen als je dit wil, net als wanneer je een synth gebruikt. Vergelijk het met een handgeschreven of uitgetikte brief. Het eerste lijkt persoonlijker maar het tweede biedt ruimere mogelijkheden om het eindresultaat uiteindelijk misschien tot een nog persoonlijker iets om te vormen.

Als we zo jouw bio bekijken dan heb jij ook in diverse groepen gespeeld van uiteenlopende genre. Is IC 434 Geert de Wilde of is het maar een deel van Geert?

Ik heb inderdaad nog in een death metal groep gespeeld, Haradwaith, waarbij ik een geweldige tijd had. Mijn zijproject Pangean Dreams is dan weer eerder goa/psy trance georiënteerd. Sterk verschillende genres die echter net als het soort "dark electro" waar ik van hou toch gemeenschappelijke punten hebben qua atmosfeer. Het donkere, het mysterieuze. Voor mij is de combinatie dus eerder logisch. Maar ik hou in het algemeen sowieso van veel verschillende genres. IC 434 ligt me het nauwst aan het hart, maar dat heeft ook veel te maken met het feit dat ik daar al veruit de meeste tijd heb in gestoken. Maar ik denk dus wel dat IC 434 slechts een deel van mij is.

Jij werkte samen met de grootsten uit de scene, nl. Johan Van Roy en Dirk Ivens. Nooit jaloers (ook al was het gezond) geweest?

Succes smaakt, dat is een feit waar iedereen zich bewust van is, we moeten niet hypocriet wezen. Elke muzikant weet echter ook wel dat succes helaas voor een aanzienlijk deel ook met andere dingen dan louter alleen de muziek te maken heeft. De juiste mensen op het juiste moment tegen het lijf lopen, invloedrijke vrienden hebben, of gewoon de kans hebben om al je energie gedurende vele jaren in je muziek te blijven steken. Dat helpt wel om het persoonlijk belang van succes te relativeren. Frustratie heb ik wel al gevoeld, maar geen jaloezie, en zeker niet tov. Johan en Dirk waar ik een fijne samenwerking mee had.

Ik vind trouwens wel dat er van muziek de laatste jaren precies meer en meer een wedstrijd gemaakt wordt, waarbij succes hebben bij een groot deel van het publiek als maatstaf wordt gebruikt. Volgens mij druist dit nogal hard in tegen de geest van "alternatieve muziek". Misschien was dit vroeger ook al het geval, maar was ik toen nog naïever.

Ik heb het onlangs aan Johan gevraagd....raar toch dat ons land zoveel invloedrijke artiesten voortbracht maar dat die allemaal naar het buitenland moeten trekken.....

Ik denk dat dat ook wel met het genre op zich te maken heeft. Het is niet zo dat er Belgische groepen zijn die in het buitenland waanzinnig populair zijn en hier helemaal niet (binnen een zelfde scene). Er zit wel een bepaald verschil op, maar dat heeft met de aangeboren bescheidenheid van onze landgenoten te maken, denk ik, om zaken van eigen bodem maar als gewoontjes te beschouwen (tenzij het tegendeel maar lang genoeg wordt voorgekauwd). Maar dat weten we misschien allemaal wel al lang. En natuurlijk is het statistisch nogal duidelijk dat je in een groot land meer fans kunt hebben dan in een klein als het onze.

En toch heb ik het aangename gevoel dat alles begint te herleven. Jij ook?

Er wordt veel georganiseerd in de scene in Vlaanderen de laatste tijd, dat klopt. En door de betaalbaarheid van muzieksoftware (als het niet om een illegale versie gaat) ligt muziek maken ook voor veel meer mensen binnen handbereik. Op zich een mooie zaak, maar wanneer iedereen in een band speelt (en het scheelt niet veel nu!) wordt het moeilijk om het kaf van het koren te scheiden. De standaarden veranderen ook als gevolg hiervan, en niet per se ten goede...

Geloven jouw vrienden die er niks van kennen dat jij het goed doet in Duitsland?

Gelukkig wel, al wijs ik hen wel op het feit dat we met een erg kleine scene zitten. Toch blijft enig succes hebben in het buitenland blijkbaar tot de verbeelding spreken.

Artiesten worden ook met illegale downloads geconfronteerd. Vind jij dat erg, ik bedoel door het net kan heel Argentinië IC 434 leren kennen. Twintig jaar geleden was dat onmogelijk.

Artiesten kunnen alleszins niet meer van CD-verkoop alleen leven, als ze hun muziek als enige bron van inkomsten zien. Muziek kan nu inderdaad veel gemakkelijker over de wereld verspreid worden, wat uiteraard wel leuk is omdat je zo "exotische" contacten legt. Promotie is hierdoor echter nog belangrijker geworden. Je laten zien op het net. "Virtuele fans" vergaren. Allemaal dingen die er gewoon bij horen tegenwoordig en tijd vergen. Tenzij je tot de absolute top behoort, kan je er niet meer buiten. Eerlijk gezegd zou ik me liever terug met mijn muziek en optredens alleen bezig houden zoals voorheen. Desondanks is mijn gedrevenheid groter dan twintig jaar geleden. Toen was het wel allemaal relaxter, ik was gewoon een student die net uit de middelbare school kwam en graag op zijn synthje tokkelde zonder daar al te hard bij stil te staan.

Als je ouder wordt, merk je ook veel mensen die muziek opgeven. Kan jij je dat ooit inbeelden?

Ja en nee. Als er nog grotere passies in mijn leven komen dan muziek, zal die minder belangrijk worden, maar dat lijkt me nog lang niet aan de orde. Ik kan me niet inbeelden dat ik het muziek maken op zich gewoon beu zou worden. De dingen er rond, ja, wie weet...

Twee klassiekers bij mij: je favoriete plaat aller tijden en waarom?

Heel moeilijke vraag, en ik moet er echt over nadenken. Sommige nummers vind ik goed omwille van het technische, andere omdat ze eenvoudig zijn en toch blijven hangen, aan weer andere hangen persoonlijke herinneringen... Laat ik zeggen, waar ik nu aan denk, misschien "Kabbalah" van Astral Projection, of "Go Further" van Project Pitchfork. Beide omwille van de drive, de bezwerende sfeer en de muzikale techniciteit, gekoppeld aan een aantal persoonlijke emoties. En niet te vergeten: er zitten gedachten achter.

Met wie zou je het niet erg vinden om acht uur in een lift vast te zitten en wat zou je doen?

Ik denk dat ik het met elk van mijn echte vrienden wel acht uur zou volhouden. Gespreksstof genoeg!

Binnenkort zien we je in Brugge, wat mogen de fans verwachten?

Zoals steeds: de klassiekers, afgewisseld met nieuwe nummers. Er zal een projectie zijn en nieuw bandlid Didier Didelez van Aiwass Prophet zal ook deze keer vaste waarde Nicolas van Empusae achter de synths vervangen. En ik heb alvast heel veel zin in het optreden!

Een speciale mededeling voor de Dark Entries-lezer?

Ik heb het gevoel dat ik nog vanalles in dit interview niet heb gezegd dat ik toch belangrijk vind. Maar de perfectionist in mij moet niet altijd de bovenhand halen! ;-)

En Geert, ben je een Dark Entries-lezer? Beken!

Ja, vroeger had ik ook een abonnement op de gedrukte versie. Door de overkill aan steeds nieuwe informatie op het net durf ik het af en toe wel eens te vergeten heden ten dage... Shame on me. In elk geval bedankt voor dit interview!

Zoals eerder vermeld kan u IC 434 samen met Ext!Ze en NTRSN aan het werk zien in de Comma te Brugge, een concert dat georganiseerd wordt door NecroPolis, alle verdere info aangaande tickets vindt u hier.

Foto’s van Xavier Marquis.

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Erik Griswold - Wallpaper Music IV

Altijd in voor een grap en een grol, die Erik Griswold. We mochten een tijdje geleden met de man kennismaken middels het album All's Grist That Comes To The Mill waarop hij samen met een vijftiental pianisten zijn intrek zocht in een toren in een bos om via openende en sluitende jaloezieën geluiden naar buiten te orkestreren. Ook ...

lees meer...
CD BESPREKING : Geneva Skeen - Double Bind

Mogen we even uw aandacht voor de Amerikaanse Geneva Skeen? Een tweetal jaar geleden liet ze zich opmerken door middel van het ijzersterke debuut A Parallel Array Of Horses. Het album liet een artieste horen met een al even uitgebreid en gelaagd gamma aan geluiden als dat er inspiratiebronnen en referenties waren waaraan haar klanken deden ...

lees meer...
NIEUWS 24/01/2021 : Epica zwemt tegen de stroom van het leven in

Epica heeft een nieuwe plaat klaar voor jullie. Op 26 februari komt 'Omega' uit, en dat is de opvolger voor het onder lof bedolven 'The Holographic Principle' uit 2016. Na video's voor 'Abyss Of Time' en 'Freedom - The Wolves Within', is de derde single een mooie ballade op piano: 'Rivers'. '"Rivers" ...

lees meer...
CD BESPREKING : Gianmaria Aprile - Rain, Ghosts, One Dog And Empty Woodland

Achter tal van albums gaat er een heel verhaal schuil. Het is zeker het geval binnen de wereld van de experimentele muziek en geldt zowat voor de alle abstracte kunstvormen. De uitleg is vaak al het halve werk, of u gaat tenminste in het beste geval toch met andere ogen naar een reeks klodders op doek of op het eerste gehoor lukraak samengeraapte ...

lees meer...
CD BESPREKING : Twin Tribes - Shadows (repress)

Deze “Shadows” verscheen origineel begin 2018 en was voor het Amerikaanse duo Twin Tribes zowat wat “Seventeen Seconds” voor The Cure was. Ok, een lichte vorm van overdrijving is mij niet vreemd, ik weet het, maar dit debuut opende wel wereldwijd de deuren voor het duo Louis Navarro en Joel Niňo Jr. Zelfs in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Tomoko Sauvage - Fischgeist

Alles voor de kunst: Tomoko Sauvage kroop in Berlin-Prenzlauer Berg in een voormalige watertank om het album Fischgeist op te nemen. Het 19de eeuwse gebouw bestaat uit vijf gelaagde cirkels, met een wenteltrap in het midden die leidt naar een uitgang die uitkomt op een heuveltop. Binnen is het vochtig en koud met een constante temperatuur ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...