Onlangs verscheen op Divine Comedy Records het nieuwste album van het Belgisch duo Cruise Ctrl. Een groep die nog niet echt een belletje doet rinkelen bij de meeste van onze lezers maar zeker een must voor wie van opdwepende electronica houdt met een zwart randje. Ideaal voer voor Dark Entries dus en wij stuurden meteen wat vragen op hun af!
Hallo, hoe zouden jullie nu zelf Cruise Ctrl gaan omschrijven?
John: Mijn vrouw zou iets zeggen in de trend van “Dom en dommer die rare geluiden maken en denken dat dit muziek is, ook al kunnen ze zelf geen enkel instrument bespelen.”. Ikzelf zou het eerder houden op een Belgisch electronica duo die probeert allerlei geluiden te ontdekken, te vergelijken met wat de architecten in de ruimte aan het uitvreten zijn.
Gore: Ik zou er nog aan toevoegen dat we een duo zijn die obsessief vasthangen aan ons eigen dogma: het moeten tracks zijn aan 120 bpm en het mogen enkel maar analoge geluiden zijn.
Iedereen die zich bezighoudt met de Belgisch underground weet dat DJ Gore de dj is van evenementen zoals Nuits Fantastique. Maar jij zat ook bij The Dawn Visitors…hoe ben jij bij Cruise Ctrl terecht gekomen?
John: Hey, ik zat ook bij The Dawn Visitors hoor. Ik was de man in het donker verscholen achter de keyboards, zoals Miss Kittin het zou zeggen!
Dat wist ik niet John…
Gore: Inderdaad, dus is het logisch dat we Cruise Ctrl opgestart hadden, gewoonweg omdat we dezelfde muzikale en artistieke doelen voor ogen hadden…het leek allemaal voorbestemd.
John: En natuurlijk is Gore een goeie dj!
Vind je het erg als ik denk dat jullie niet Belgisch klinken?
John: Echt? Ik vind het sowieso een rare vraag…
Gore: Maar goed, kan jij stellen dat er vandaag zo iets bestaat als een Belgisch geluid? Natuurlijk zijn wij beïnvloedt door de oude dingen uit de EBM of industrial dingen en dat is normaal want het is onze generatie! Maar wij luisteren ook naar hedendaagse electronica of techno en dat maakt Cruise Ctrl waarschijnlijk een mengeling van dit alles. Maar je hebt gelijk, wij klinken anders…
John: Over die invloeden misschien toch vermelden dat die echt wel breed zijn. Als je het aan mij vraagt dan zou ik stellen dat ik meer beïnvloed ben door Krautrock dan door EBM.
Als ik naar Cruise Ctrl luister, heb ik wel het gevoel dat de machines meesters van ons geworden zijn waarbij al het menselijke verdwenen is….
John: Ik ga daar niet met akkoord. Er zullen wel mensen zijn die denken dat wij koude of onmenselijke muziek maken maar ik beschouw ons geluid als organisch en met gevoel. Veel meer dan heel wat populaire techno en zelfs verschillende EBM-geluiden die gemaakt zijn met duur speelgoed. Om het met andere woorden te zeggen, ik hoor meer menselijk gevoel in één seconde Pan Sonic of Throbbing Gristle dan in één uur David Guetta….
Gore: Ook al staan de machines centraal in ons geluid, blijft het toch een middel en niet een doel. Wij zijn niet het soort nerds die alles met onze software willen uitproberen. Ongevalletjes of het instinct maken ook deel uit van ons compositieproces…
Ik geef ruiterlijk toe dat ik niet van Cruise Ctrl hield toen ik je aan het werk zag, en mijn mening is gewoon dat je voor Cruise Ctrl in een bepaalde sfeer moet zijn…
John: Je zult daar wel in gelijk hebben, en dat is ook waarschijnlijk de reden waarom we niet zo veel optredens hebben..maar als er een concertpromoter is die iets anders ziet zitten: je weet ons wonen!
Gore: De luisteraar moet er inderdaad ook deel van uitmaken, hij moet erin toegeven om zichzelf in de muziek te laten gaan, zoiets als hypnotizeren….
Is er een speciale betekenis achter jullie muziek of is het gewoon een kwestie van de juiste geluiden te vinden?
John: Ik hoop toch dat er een doel achter zit. Zowel voor als na de sessies spreken wij daar toch veel over. Over ieder nummer wordt er gesproken en gesproken waardoor het echt een passioneel iets wordt. Ook de keuze van een titel is belangrijk. Maar natuurlijk is dat onze interpretatie en ik hou er van dat iedere luisteraar zijn eigen beeld vormt.
Zei jij niet koud en onmenselijk? Voor mij is dat goed hoor want het betekent ook dat we iets hebben om over te discussiëren…zo zijn er bijvoorbeeld een paar recensenten die er heilig van overtuigd zijn dat wij gitaren gebruiken. Eigenlijk is dat krankzinnig, we hebben dat nu al verschillende keren gelezen maar toch hoor je in onze muziek geen enkele gitaar!
Gore: Ergens proberen wij een coherentie te scheppen tussen de vorm en de inhoud. Een goed nummer moet een goede atmosfeer bezitten…..
Er zullen steeds mensen zijn die zullen zeggen dat jullie muziek iedereen kan maken…
John: Zij die onze muziek appreciëren of degene die ook electronische muziek maken, zullen net het omgekeerde zeggen!
Gore: Als een jonge gast zijn eerste gitaar koopt zal hij ook altijd wel denken dat hij beter dan The Beatles zal zijn….
John: Ik vind eerlijk gezegd dat dit debat al lang uit de mode is…sinds de jaren ’80 is de mentaliteit wel wat verandert en zij die de evolutie gemist hebben, jammer voor u. En langs de andere kant hebben ze ook gelijk want ergens is onze muziek wel simpel en minimalistisch…..
Gore: En het is verre van makkelijk om iets simpels te doen!
Jullie zitten al lang in de underground, en het moet gezegd worden: het is veel werk voor vaak niks….
John: Dat hangt er van af …een passie delen met anderen die een passie hebben is echt wel iets groots…gewoonweg over belangrijke en onbelangrijke dingen praten is al iets. Op die manier heb ik al verschillende interessante personen ontmoet.
Gore: Je kan die vraag ook stellen aan een journalist die voor een fanzine schrijft, niet?
Je kan toch ook niet gaan beweren dat het makkelijk is om concertpromotoren te gaan overtuigen….
John: Waarschijnlijk heb je een punt. Ik kan me inbeelden dat die promotoren liever een rockband hebben met zang, gitaar en een drum dan twee gasten die in het donker staan en werken met abstracte videos. Ook het feit dat wij ook meer geassocieerd worden met de donkere scène, en niet de technoscene, maakt het er niet makkelijker op.
Alles is opgenomen met analoge instrumenten, dat is ook een doordachte keuze?
John: In de eerste plaats toch nog eens onderstrepen dat wij niet alleen instrumenten gebruiken maar ook toevalligheden, natuurgeluiden…dat analoge is geen verplichting voor ons.
Gore: Jawel!
John: Goed ja, maar er wordt algemeen aangenomen dat analoge geluiden een ziel bezitten, ook dat ze plezanter zijn vooral als je je niet laat vastpinnen.
Gore: Voilà, je moet experimenteren, het geluid volgen en de evolutie beleven…soms is dat zeer verrassend!
Op jullie cd zijn er remixes terug te vinden van No More en Rorschach Garden…ik veronderstel dat dit allemaal de vruchten zijn van het internet?
Gore: Door Facebook en My Space ben je nu eenmaal vlugger in contact met de artiesten, de barrières zijn weg….
John: Dat is juist. Zo heb ik bijvoorbeeld samengewerkt met drie gasten die ik nog nooit gezien heb: Knife + Eyes / Synthetic Madness, uitgebracht door MEKA Productions. Nog nooit ontmoet maar we hebben wel al samengewerkt!
Favoriete plaat aller tijden…
John: Maar dat is onmogelijk! Vandaag zou ik beweren dat dit “It’ll end in tears” van This Mortal Coil is omdat het pure magie is…en tja, het zit vol digitale geluiden!
Gore: Bij mij is dat “Tender Prey” van Nick Cave.
En met wie zou je graag 8 uur opgesloten zitten in een lift?
Gore: Ik gebruik nooit liften, altijd te voet want ik vertrouw die dingen niet!
John: Precies of ik met iemand 8 uur in een lift zou willen zitten! Behalve Gore, mijn vrouw en sommige vrienden zou er trouwens geen mens 8 uur met mij in een lift willen zitten!
Dan is het tijd voor de laatste boodschap…
John: Misschien iets over onze projecten… Binnenkort volgt een remixcompilatie met de medewerking van Belgische en Franse artiesten uit de electronica scène. Er komt een onuitgegeven track op een Amerikaanse compilatie en in diezelfde States wordt “How’s Annie?” uitgebracht via Signifier Records. We hebben bijna een derde album klaar en weldra enkele nieuwe afleveringen van Two.lone.snowmen sessions die we waarschijnlijk op onze website zullen aanbieden.
www.myspace.com/cruisectrl
Foto’s van Xavier Marquis. |