Ik improviseer niet alleen met mijn muziek…mijn hele leven is een improvisatie!
19/12/2010, Didier Becu![]() |
|||||
Gone Bald gaat ondertussen zo’n 15 jaar mee, hoe zou je dat beschrijven? Sultan Batterry: Bedankt dat je het vraagt, ik zit nog maar twee jaar bij Gone Bald maar die andere 13 jaar waren ook wel in orde! Razorblade Jr: Voor mij zijn het er al 16, in feite zullen het er in mei al 17 zijn. Het is moeilijk om zomaar eventjes 16 jaar in de underground te gaan beschrijven zonder er wat dieper op in te gaan. Blijkbaar geef jij ons die kans, en neen ik heb er niks op tegen om er eens dieper op iets in te gaan, alleen denk ik niet dat jij wil dat het hier een boek gaat worden…en waarom zouden we dit jullie lezers aandoen? Als we die vraag toch moeten beantwoorden dan kom jij bij mij langs met een bak bier! Die groepsnaam vind ik goed gekozen, anderzijds is het ook iets zeer definitiefs…ik bedoel maar wie kaal is blijft kaal… Sultan Batterry: Juist, ik herinner mij zeer goed toen mijn vader kaal werd…ik begreep toen zeer goed dat er geen weg terug was. Toen Razorblade Jr mij de plaats in de groep aanbod wist ik ook meteen wat mijn lot geworden was… Razorblade Jr: En we hopen natuurlijk wel dat het niet fataal afloopt. Maar kijk je hebt gelijk, we wilden er met aantonen dat een weg terug onmogelijk was…iets verliezen dat er op natuurlijke wijze niet meer zal terugkomen! Jullie zitten met Gone Bald in de underground, een mooie plek maar het is ook toch bij momenten een frustrerende plek, niet? Sultan Battery: Zelf hou ik van donkere plekjes en ik heb er niets op tegen dat er af en toe wat bier over me heen gekieperd wordt, ik voel me hier zeer op mijn gemak…. Razorblade Jr: In alle eerlijkheid is de underground niet altijd even mooi…. Frustraties? Die zijn er, plus nog een paar andere dingen…. Ik weet niet of jij Legendary Pink Dots kent. Hun overkwam hetzelfde als bij Gone Bald. Na jaren moesten ze toezien dat ze plots maar met twee overgebleven waren… Hoe reageer jij op zo dingen? Sultan Battery: Ja, en? Toen ik een tiener was groeide ik op met hun muziek die zo uniek en opwindend was. Het feit dat de muziekindustrie zich bezig houdt met het promoten van brol is een andere zaak, op kwaliteit staat geen prijs. Legendary Pink Dots blijven hun ding doen, en dat is wat telt….. Wat Gone Bald betreft, wij zijn er nog nooit zo hard tegenaan gegaan! Indien er een publiek is dat ons wat van zijn tijd wil gunnen zullen ze dat ook zien! Razorblade Jr: Ik ken hun niet zo goed, maar het ziet er inderdaad naar uit dat die in hetzelfde schuitje zitten als ons. Na verschillende line up’s is Gone Bald inderdaad gereduceerd geworden tot een groep van twee. Als mensen in een groep komen dan zijn ze bereid alles te doen, ze zouden hun handen ervoor in het vuur willen steken, ze vechten ervoor en ja het klinkt net alsof ze de kern begrijpen en dan plots zie je dat ze het opgeven en er vandoor gaan… Dit heeft inderdaad voor de nodige frustraties gezorgd, zeker toen we aan onze 15e verjaardag begonnen en moesten toezien dat er geen bassist meer was voor ons feestje. In ieder geval besloten we om verder te gaan, wat er ook mocht gebeuren en we wilden ook niet als een kip zonder kop op zoek gaan naar een bassist… Begrijp me niet verkeerd, het was verre van gemakkelijk. We deden wat we moesten doen en tot op vandaag zijn we op zoek naar iemand anders, maar we hebben wel besloten dat wanneer er iemand bijkomt dan wordt die ook getest, door een auditie of wat weet ik…. Is dat wel mogelijk om met een duo op het podium te kruipen, ik bedoel jullie cd is een monstercd! Sultan Battery: Wat je hoort op deze cd wordt voor 95% voortgebracht door een duo zonder special effects of andere van die bullshit. Kom gewoon naar een show van ons en je zult de kracht zelf zien! Razorblade Jr: We zijn niet de eerste die het doen, en we zullen ook wel niet de laatste zijn maar het werkt, ook al moet je dubbel hard werken: het werkt… Het truukje zit er hem in dat je de ideale plaats weet uit te kiezen voor de opnames en waarbij mensen je geen restricties beginnen op te leggen van wat mag en niet mag als het op volume aankomt. Je moet je instrument weten te beheersen, en ja een pedaaltje meer of minder helpt. De cd werd geschreven in de veronderstelling dat we nog met drieën zouden zijn want sommige nummers dateren ondertussen van 2007 en dat is live niet zo gemakkelijk. Ondertussen zijn de nieuwe nummers die we nu schrijven wel gezien in de optiek van een duo en dat maakt het alles wat makkelijker. Inderdaad, de cd klinkt groots en dat is zoals Sultan het aangeeft allemaal gedaan zonder studiotruukjes. De slime truukjes kwamen meestal van Michael (Mexo) Bele die alles opnam in zijn studio en zeer goed weten hoe hij kracht op een plaat moet omzetten. Jullie zijn een Nederlandse groep die ontstond in Zagreb, leg dat maar eens uit… Sultan Battery: Op een schone mistige dag hebben ze mij achter een microfoon gesleurd! Razorblade Jr: De waarheid is dat het een mistige morgen was, of je het nu gelooft of niet! Op die morgen besloot ik met twee andere ex-leden om naar Amsterdam te trekken. Met onze groep, Achtung Dichtung, dat waren een bende vrienden die elkaar al jaren kenden, en waarmee we ooit één album hebben opgenomen. De bedoeling was om naar Amsterdam te trekken en daar een nieuw leven te gaan beginnen, en nu snap je ook meteen waarom het maar bij één album gebleven is! Die vrienden vroegen mij dus om mee te gaan maar ik zei eerst neen want ik moest mijn vrienden en familie achterlaten en ik had in mijn thuisland nog een heleboel andere projecten lopen. Trouwens, het is en blijft een reis in het onbekende. Later kwam ik toch in hun repetitieruimtes terecht en na een fantastische sessie was Gone Bald geboren. Ik was zo onder de indruk de volgende dag dat ik nummer per nummer terug op mijn gitaar uitprobeerde en dat ik mijn vrienden vol enthousiasme opbelde om te zeggen dat ik wou blijven. We boekten een studio voor een opname en een vriend die een tapelabel had besloot om “Kekere Aquarium” uit te brengen. Tja, als ik daar nu aan terug denk dan is het inderdaad allemaal zeer snel gegaan…plus die fameuze dag na die sessie gingen die ook op toernee en ik had helemaal geen tijd om er over na te denken! Ik liet alles achter en ging met hun mee. Als er mensen zijn die het allemaal willen weten, kunnen we ze doorverwijzen naar de documentaire hierover op YouTube
http://www.narrominded.com/category/videos/page/2/?tdo_tag=gone-bald (naar beneden scrollen tot “we even have a band”) http://www.youtube.com/watch?v=JYAQZkd9AcY (gone bald doc. part 1) Sultan Battery: I hear no fear, I feel power. Razorblade Jr: Wij hebben niet echt een behoefte om gelabeld te worden. Zoiets maakt het alleen recensenten of clubs makkelijker om mensen uit een bepaalde scène hun interesse te doen krijgen. Zelf heb ik daar geen problemen mee eigenlijk. Als men onder onze poster de naam “punk-rock” plakt dan zal dat wel zijn redenen hebben zeker? Wel leuk dat jij met The Birthday Party afkomt want dat zijn voor mij één van de oervaders van de noiserock. Wie noiserock zegt, zegt ook vaak improvisatie…. Hoe belangrijk is die improvisatie voor je? Sultan Battery: Wij beschouwen improvisatie als een deel van onze liveshow, ten minste toch tot op zekere hoogte…dit impliceert steeds dat we onze laatste danskunstjes uit de kast kunnen halen Razorblade Jr: Ik ga daar eerlijk gezegd niet met akkoord. Als je in de echte muzikantenwereld terecht komt en je haalt noise rock aan dan zal men dat helemaal niet associeren met improvisatie hoor. Ik bedoel je hoort dat eigenlijk in iedere stijl, het hangt er gewoon van af welke keuzes de groepen maken. Voor mij is noiserock gebaseerd op nummers, eigenlijk zoals bij popmuziek. Het zijn misschien dingen die niet iedereen aanspreken en daardoor klinkt het bij sommige als improvisatie. De meeste van de noiserockgroepen spelen gewoon rechtoe rechtaan nummers, zowel op een podium als in de studio. Het is wel een muziekstijl die veel mogelijkheden biedt omdat het een smeltkroes is van verschillende stijlen, het is ook een stijl die mogelijkheden biedt voor experiment. Als je nu bijvoorbeeld tegen mij de naam The Jezus Lizard zegt dan denk ik aan noiserock, maar niet onmiddellijk aan improvisatie. Een goed voorbeeld van een groep die noiserock met free jazz weet te combineren is De Reizende Verkoper. Of ken je Blisters? Alles is gebaseerd op old school noise rock, maar doorheen de jaren werd dat een totaal ander soort monster. Die begonnen country, blues, new wave en no wave in hun geluid te steken en hun tweede cd werd volledig geïmproviseerd. A ja, ik moet nog antwoorden op de vraag hoe belangrijk improvisatie is! Eigenlijk veel, tenminste voor groepen die bereid zijn om te improviseren en ook moet je weten hoe je moet improviseren, en eigenlijk moet je ook iemand hebben om met te improviseren, bedoel die mens moet weten hoe hij het moet doen! Eigenlijk mag je van mijn part die vraag over heel mijn leven stellen. Ik bedoel, ik improviseer niet alleen met mijn muziek…mijn hele leven is een improvisatie! Een belangrijke Belgische muzikant zei me onlangs dat vandaag de mens niet meer wil luisteren…… Sultan Battery: Die heeft gelijk, want tegenwoordig kunnen die mensen niet zelf een opinie vormen…ze hebben steeds iemand nodig om hun die mening te geven: een journalist, een bekendheid, een dj, een commercial op de radio…. Iemand moet hun zeggen dat het goed is en dan zullen ze misschien luisteren. Ik denk echt dat de mensen geïntimideerd zijn door de verantwoordelijkheid die ze moeten nemen. Zij hebben echt de officiële stempel van een clown nodig of één of ander massaorgaan, en dat zijn dan meestal nog instanties die zichzelf in eerste instantie willen verkopen. Vroeger waren er nog wel dj’s die zaken uit de underground opvisten om het zo aan het publiek te laten horen. Als je goede dj’s wil horen, zul je op zoek mogen gaan op het net want die dj’s van nu dat zijn gewoon poppetjes met een zogezegde sexy stem. Een vriend van mij was gast op één of ander radiostation en hij maakte een overzicht over The Fall en had het over de Peel Sessions. De dj in kwestie vroeg wie of wat John Peel is, zoiets zegt meer dan genoeg…. Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten….. Eigenlijk zijn we wel pessimisten, dus iets positiefs….wat vind jij het meest positieve aan 15 jaar Gone Bald? Sultan Battery: Ik dacht dat het negativisme nog steeds bezig was…. Zoals eerder gezegd zit ik nog maar twee jaar bij Gone Bald dus als je aan mij de positieve dingen vraagt dan is het de kwaliteit. Of je nu van noise houdt of niet, je weet dat het iedere keer beter wordt doordat wij altijd groeien, er is steeds iets nieuws….. Razorblade Jr: Maak u maar geen zorgen vriend, deze vragen zijn niet zo negatief hoor… Als ik nu moet antwoorden op iets positiefs in 16 jaar Gone Bald, dan zou ik zeggen het feit dat we nog steeds bestaan! Favoriete plaat aller tijden…. Sultan Battery: Zoals iedere muziekfanaat haat ik die vraag, maar een antwoord waar ik kan met kan leven is “Scary Monsters” van David Bowie. Waarom? Dit is het beste album van Bowie en hij weet dat want dat is het meest vette geluid dat ik ooit op een popplaat gehoord heb, nadien heb ik nooit zoiets gehoord. Niets dat aan het gitaarspel van Robert Fripp kan raken. Daar hoor je trouwens ook een bijdrage van Pete Townsend. Dit album heeft ook een totaal geschifte en angstige sfeer weer, je moet maar eens naar het eersre nummer luisteren! “Up the hill backwards” is ook zo’n nummer trouwens…. Speel gewoon “Fashion” van Bowie in uw auto en iedere Daft Punk-fan loopt weg van schaamte. Razorblade Jr: Het is niet een vraag die ik haat maar ik kan er gewoon geen antwoord op geven omdat je EEN plaat vraagt, met platen zou ik dat eventueel wel kunnen… Dan is het afgelopen, rest met nog die ene vraag : is er een remedie tegen kaalheid? Sultan Battery: Er u gewoon bij neerleggen! Razorblade Jr: Inderdaad….
|
Volgende interviews:
For Greater Good - Het staat iedereen volledig vrij bij onze muziek te voelen/zien wat ie zelf wilt.
THE KIDS - Antwerpse punklegende concerteert op 18 december op het BIM festival!
Hausheteare - Sommige magazines nemen ons nogal op de korrel omdat wij die verschillende genres door elkaar mengen...
Sealions - Mensen zullen altijd muziek blijven omarmen waarvan zij houden....
Jacquy Bitch - Het is triestig om te zien dat groepen staan te spelen voor 35 man omdat die mensen liever op één of andere party zitten. Baaaaa…..
Din (A) Tod - We worden beďnvloed door vitale zaken als politiek, muziek of misdaad.
RevCoWorld - In Tienen weet niemand buiten een paar oude klasgenoten wie ik ben.
Parade Ground - Lijden of misselijkheid is geen ding om applaus voor te krijgen.
Bulkrate (Peter De Weerd) - Met beats of zonder maakt ook niet echt veel uit denk ik, het is het gevoel, the darkness van de sound die ik uit wil dragen.
Serafina Steer - Moest ik zelf geen nummers schrijven dan zou ik nooit op een podium gaan staan...