Binnenlands talent moet je koesteren en dan hebben we het niet over de vele rockrally’s waar tussen de kratten Jupiler plaats is voor de nieuwste rocksensatie die denkt dat ze de nieuwe Nirvana zijn. Wij hebben het over de underground waar talrijke artiesten bezig zijn met hun eigen dingen, ontdoken van alle media-aandacht. De meeste Dark Entries-lezers zullen wel vertrouwd zijn met For Greater Good. Na hun nieuwste release met Kenji Siratori weet ik niet of een hokje als dark ambient nog op zijn plaats is, als er überhaupt hokjes nodig zijn. Wij trokken in ieder geval naar Lier om eens het oor te luisteren te leggen hoe alles verliep met hun nieuwe cd!
Voor wie het niet zou weten, stel eens even For Greater Good voor….
samdevos: For Greater Good is een Belgische ambient-band die bestaat uit Izzy en mezelf. Op deze album werden we bijgestaan door Niels Larsen op guitar, ebow en effecten.
Izzy: Alle fotografische werken van “For Greater Good + Kenji Siratori” zijn van Coppez, en het hoesontwerp en de tekeningen werden gemaakt door Kolja Aertgeerts die ook onze live-video's verzorgt. Mastering was ditmaal in handen van Gert Van Hoof van Cochlea Mastering. FGG is vooral een collectief kunstwerk met samdevos en ik als dirigenten.
Voor je nieuwe cd werkte je samen met Kenji siratori, waarom?
samdevos: Enkele jaren geleden was ik aan een nummer aan het werken en ik hoorde er Japans bij in mijn hoofd. Toen ben ik op zoek gegaan naar iemand die enkele zinnen kon vertalen van Engels naar Japans en inspreken.
Ik stuurde een mailtje naar Kenji, en ongeveer een uur later stak er een audio-file in mijn mailbox met de zinnen mooi vertaald en opgenomen. Toen vroeg Kenji of wij het zagen zitten iets te doen met een tekst van hem. Izzy ging daarmee aan de slag.
Izzy: Toen het nummer Insane Asylum af was lieten we dit horen aan Kenji, en hij was hier heel enthousiast over. Eindelijk was er es een muziekband die niet zinloos ging knippen en samplen uit zijn teksten, maar echt de gehele tekst liet zoals ie was en er een soundtrack bij verzonnen had. Hij was het beu van telkens halve woorden en zinnen te horen over een distorted beat. Hij stuurde ons nog teksten, en dan hebben we die onder ons tweetjes verdeeld, met het duidelijk concept om soundtracks bij zijn volledige verhalen te creëren, zonder zijn stem veel te vervormen of er blind/doof in te gaan knippen.
Er wordt daar zeer veel over gespeculeerd over die Kenji, sommigen beweren zelfs dat hij niet bestaat!
samdevos: “Men” beweert zoveel... Kenji is een poly-verbaal virus.
Izzy: En eigenlijk doet het er helemaal niet toe wie of wat Kenji precies is, één persoon, een collectief of een computer-intelligentie, de samenwerking was vruchtbaar en interessant...
Voelt dat niet vreemd aan? Je musiceert op teksten waarvan ik aanneem dat je ze niet begrijpt….
samdevos: We hadden wel een Engelse “vertaling” bij de hand. Verder hebben we vooral op ons gevoel gewerkt.
Izzy: We hebben de vertaling doorgelezen, en het is vooral de sfeer en de beelden die Kenji oproept die belangrijk zijn en ons inspiratie hebben gegeven. Het is moeilijk uit te leggen aan iemand die slechts stukjes van zijn teksten heeft gezien of gelezen; als je een hele tijd de schijnbaar fragmentarische warboel aan het doorlezen bent, begint het vreemd genoeg een betekenis en coherentie te krijgen.
Was die samenwerking een droomwens of kwam dit gewoon zomaar uit het niets?
samdevos: Eerder een samenloop van omstandigheden, maar zo hebben we het het liefst.
Izzy: Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog nooit van Kenji gehoord had, het was pas toen Sam me vertelde dat hij eindelijk een Japanse vertaling had gekregen van iemand dat ik Kenji heb leren kennen en appreciëren.
Waarover gaan die teksten eigenlijk?
samdevos: Kenji's teksten gaan vooral over verval, techniek en overheersing door computers, genetische manipulatie, cyber-terrorisme en mutante virussen.
Een rauwe kijk op onze moderne wereld, Asiamania in proza gegoten.
Izzy: Kenji verwerkt ook op een sublieme manier onze eigen moderne leef- en gevoelswereld in zijn teksten. De mensen zijn heel onachtzaam geworden, springen van de hak op de tak, zien de diepgang niet meer van belangrijke dingen, gooien te pas en te onpas met moderne e- en i-woorden en MSN-taal en zijn een moeilijk te begrijpen levensvorm geworden. Moesten er momenteel buitenaardse wezens onze media-streams aan het bekijken zijn, het zou voor hen eigenlijk niet veel verschillen van hoe een mens de teksten van Kenji leest...
Puur muzikaal lijkt het toch ook een nieuwe richting voor For Greater Good, zeg maar wat experimenteler!
samdevos: Op onze eerste full album hebben we naar mijn gevoel niet heel de tijd volle gas gegeven, we twijfelden nog harder aan hoe ver we konden gaan. Plus dit is niet echt een nieuw FGG album, maar specifiek FGG+Kenji. Aan deze album werken was vooral een interessante leerschool over methodes, klankenpalet, integratie van nieuwe instrumenten en samenhang.
Izzy: Dat is misschien net een indicatie dat For Greater Good helemaal geen vastgelegde richting heeft. FGG is, net zoals de mensen erachter, een levend organisme dat constant evolueert en zoekt naar nieuwe en andere impulsen om zich te verrijken en te groeien. Ik vind dit zelf niet echt een nieuwe richting, eerder een logische voortzetting van een interessante zoektocht die begon in 2004...
Hoe is dat eigenlijk met belangstelling in het buitenland? Is er zoiets als buitenlandse interesse?
samdevos: Ja zeker, de eerste bestellingen vanuit UK, USA, Duitsland, Nederland, etc komen vlot binnen. Wij hebben ondanks onze korte geschiedenis een ruime schare trouwe fans over de hele wereld met wie we ook een heel persoonlijke interactie proberen te behouden.
Fans/friends die kunstwerken maken beïnvloed door For Greater Good, posten wij met plezier op onze Myspace-page. Remixers van allerlei slag krijgen wij ook warm om mee te werken aan onze remix/rework-album.
Izzy: Je geraakt eigenlijk sneller in het buitenland dan je denkt. Internet is uiteraard een zeer belangrijke schakel in het hele proces, 20 jaar geleden had dit misschien ook gekund, maar het proces had veel moeizamer geweest...
Als iemand naar jouw plaat luistert, is het belangrijk voor je dat hij de beelden in gedachten heeft die jij hebt voorzien?
samdevos: Nee. Het staat iedereen volledig vrij bij onze muziek te voelen/zien wat ie zelf wilt.
Ik vond ook de inbreng van Niels niet mis. Het gaf jullie een Krautrocktintje waarbij ik wel eens dacht aan Can…
samdevos: Dankje, da's een serieus compliment.
Izzy: Zelf had ik die Krautrock er nog niet in ontdekt eigenlijk, maar het zou me niet verbazen. We luisteren ook allemaal naar zoveel verschillende stijlen van muziek dar er eigenlijk van alle invloeden zouden kunnen in sluipen.
Samdevos: Het zal de Arp wel zijn. :-)
Je hebt nu samen gewerkt met Kenji, zijn er nog zo van die mensen met wie je dolgraag zou samenwerken? Laat je fantasie maar los…
samdevos: Wij staan open voor allerlei samenwerkingen met allerlei mensen.
Izzy: Hoe meer hoe liever, verbaas ons!
Favoriete plaat aller tijden…..
samdevos: Geen simpele vraag. Dat verandert ook van jaar tot jaar en is natuurlijk afhankelijk van hoe je je voelt, maar toch zeg ik op deze moment “Geography” van Front 242. Omdat die album tijdloos is. Nu bijna 30 jaar na datum is die even relevant, misschien zelfs relevanter dan ooit. Met op een nipte tweede plaats “The Drift” van Scott Walker, omdat dat gewoon prachtige muziek is.
Izzy: Onbegonnen werk. Moest je de vraag nu stellen per muziekgenre, dan zou het misschien al iets makkelijker zijn, maar de favoriete LP... dat verandert echt constant zoals Sam zegt. Ik geef er een paar in verschillende stijlen, maar dit is echt puur op dit moment, morgen geef ik er misschien vijf andere :) Winter – Into Darkness / Nadja – Touched / Cynic – Focus / Philip Glass – Koyaanisquatsi / The Cure – Pornography
Ik zou ook eens willen weten met wie je het niet erg zou vinden om 8 uur in een lift vast te zitten en ook wat je zou doen….
samdevos: Met Izzy, dan zat op t einde van die acht uur het concept voor de volgende album zeker ineen, en hadden we nog lachkrampen ook.
Izzy: Ik zou met iedereen 8 uur in een lift kunnen zitten, ik heb alleen wat medelijden met de mensen die bij me zitten, die worden geheid zo gek als een deur! Ja, met Sam in de lift zou niet erg zijn, alleen dat ik daarna in het gips ga moeten voor die lachbreuk... Zet er wel een bak bier bij als het effe kan. En een ventilatierooster aub.
De laatste boodschap…..
samdevos: Hopelijk genieten jullie even hard van het luisteren en ondergaan van deze cd als wij van het maken ervan.
Izzy: En aan iedereen, BEDANKT voor alle support en blijken van waardering door de jaren heen! |