In extremis – The Kids zaten in Canada – het interview met The Kids! Deze punklegende werd in 1977 opgericht door de Antwerpse dokwerkers Ludo Mariman, Danny De Haes en Eddy De Haes. Het supersterke debuutalbum "The Kids" (1978) maakt meteen indruk en er zouden nog heel wat albums volgen. Hun grootse klassieker is ongetwijfeld het alombekende “There Will Be No Next Time”. Heden is de groep een kwartet bestaande uit Ludo Mariman (gitaar, zang), Danny De Haes (bas), Luk Van De Poel (gitaar) en Frankie Saenen (drums).
Mijn favoriete vraag om een interview mee te beginnen is de vraag naar de herkomst van de bandnaam. Waarom noemden jullie de band The Kids.
Ludo Mariman: ‘The Kids’ stond op een lijst van een tiental mogelijke groepsnamen en aangezien Danny (bas) toen 12 jaar was en zijn broer Eddy (drums) 16 en ik ook nog maar 21 lag het voor de hand dat het The Kids zou worden ook omdat de naam kort en krachtig klinkt.
Wie waren jullie grote voorbeelden? Waren dat punkgroepen als The Clash, The Sex Pistols, Ramones, The Stranglers The Damned… of (ook) oude rock en garagepunkgroepen uit de sixties? Een niet onlogische vraag wetende dat de sixties garagerockklassieker “Louie Louie” op een van jullie albums terug te vinden is.
Mariman: De eerste groep waar ik mee kennismaakte was Eddy And The Hot Rods live in The Marquee in Londen. Maar de grootste de invloed waren toch de Ramones en The Sex Pistols. Uit de jaren ‘60 waren dat vooral The Velvet Underground.
Jullie waren (en zijn – getuige Ludo’s aantreden op de antiracistische 0110 concerten van Tom Barman) een geëngageerde band met songtitels als “Do You Love The Nazis”, “Fascist Cops”, “No Monarchy” en “Bloody Belgium” op hun actief. Waar kwam dat engagement vandaan?
Mariman: Je bent jong en je wil ergens tegen aan schoppen dus was het niet zo moeilijk om onderwerpen te vinden.
Zijn jullie ondertussen nog niet moegestreden. Een song als “Bloody Belgium” kon evengoed vandaag geschreven zijn. M.a.w. er is in 30 jaar nog geen zak veranderd. Is dat niet ontmoedigend?
Mariman: Integendeel, het maakt de song nog steeds relevant en deze kan dan ook nog steeds geloofwaardig gebracht worden
Waar komen de lyrics van “Fascist Cops” vandaan?
Mariman: Indertijd werd ik regelmatig tegen gehouden voor pascontrole alleen maar voor mijn punk uiterlijk. Dan is het niet zo moeilijk om een tekst als “Fascist Cops” te schrijven.
Heel grappig vind ik de tekst van “For The Fret”: ‘he says he's good, I think he plays bad/we were glad he left, so I better warn you for the fret /for the fret /for the fret /for the fret/ he played some bands since he has left us/ they all kicked him out so i better warn you for the fret...’ Heeft die kerel eigenlijk echt bestaan of is het een imaginair persoon?
Mariman: Die heeft echt bestaan. Toen ik me aansloot bij de groep van Danny en Eddy waren er nog een sologitarist Fred en nog een zanger bij. Deze twee zijn na een tijdje opgestapt waardoor we een trio werden waaruit The Kids ontstaan zijn.
Jullie grootste klassieker is ongetwijfeld “There Will Be No Next Time”. In een rechtvaardige wereld had het een dikke wereldhit moeten zijn. Vertel eens wat meer over die song? Hoe kijk je erop terug?
Mariman: Zoals wel meer met sterke songs is “There Will Be No Next Time” redelijk vlug geschreven. We gingen in die periode net de studio in om de single “Dancing” en b kant “Innocent Girls” op te nemen en “There Will Be No Next Time” hebben we er gauw mee op band gezet. Toen vond de groep dat deze song eigenlijk de single moest worden maar de platenfirma bleef bij “Dancing” zweren…
Jullie werden ook bekend ver buiten de landsgrenzen. Jullie toerden zelfs al door de States (er kwam zelfs een dvd uit: “The Kids: Live in New York”). In wat voor zalen treden jullie daar eigenlijk op en voor hoeveel man zo ongeveer gemiddeld?
Mariman: Dat gaat van cafés tot middelgrote zalen tot festivals. In Canada vorige week waren dat zalen van 300 tot 400 personen die beide uitverkocht waren.
Ik ben de trotse bezitter van de uitermate mooi verzorgde The Kids “Anthology” cd box die in 2007 uitkwam en waar die oude nog maar moeilijk te vinden The Kids albums mooi op cd verzameld staan. Vertel ons eens wat meer over de totstandkoming van deze release?
Mariman: Dat was een voorstel van Universal die van verschillende artiesten een anthology samenstelden.
Als toemaatje zat in die box ook de dvd “Live in Borgerhout, Hof Ter Lo januari 1982”. Waarom was het juist dit optreden dat werd uitgebracht en heb je nog herinneringen aan dit optreden (op dezelfde locatie als binnenkort het BIMfestival trouwens :-) )?
Mariman: Dit was opgenomen voor de live lp en video met de Rolling Stones Mobile Studio en het was dus een optreden met veel mogelijkheden. Veel professionele camera’s, goede verlichting en audio, vandaar.
Wat kunnen we verwachten van het Kids optreden op het BIM-festival?
Mariman: Een groep die weer een uitstekend jaar achter de rug heeft en nog een keer dit jaar 120 percent zal geven!
Wat vind je trouwens van de BIM-affiche? Zijn er optredens die je zelf zeker niet willen missen?
Mariman: De Brassers spreken mij ongetwijfeld het meest aan!
Wij zijn alvast benieuwd!
http://www.thekidspunk.eu
Fascist Cops
they learn from what they see on t.v.
and fascist cops is what they see
they like to kick you between the legs
all in the name of democracy
we hate fascist cops, we hate fascist cops
we hate fascist cops, we hate fascist cops
where are our rights, where are our rights?
they kick you down and then they just deny it
now power is a very dangerous thing
if you misuse it like those fascist pigs
we hate fascist cops, we hate fascist cops
we hate fascist cops, we hate fascist cops
they keep a raid every week
and then they give you a real bad treat
we hate fascist cops, we hate fascist cops
we hate fascist cops, we hate fascist cops |