Met beats of zonder maakt ook niet echt veel uit denk ik, het is het gevoel, the darkness van de sound die ik uit wil dragen.
09/12/2010, Chris Konings![]() |
|
Kun je jezelf en je project Bulkrate eens voorstellen? BR: Mijn naam is Evert De Weerd, geboren en getogen in Deventer in het oosten van Nederland. Bulkrate is een act gewijd aan de duistere kant van electronica met invloeden uit old style breakcore, 90ties industrial, dark ambient en thelema. Ik combineer dark soundscapes en synths met distorted beats en opereer in de Nederlandse underground clubscene. BR: Nee, Bulkrate is niet mijn eerste act waar voor ik muziek heb gemaakt. Ik heb hiervoor in doom en deathmetal en hardcorepunkbands gedrumd, basgitaar gespeeld en gezongen. Voor Bulkrate heb ik een electronica/alles wat geluid maakt, noise scape project gedaan genaamd. Bulkrate doe ik nu tien jaar. BR: Convocation was eigenlijk niet echt bedoelt als debuut plaat, en was ook niet mijn eerste release eerlijk gezegd. Ik heb voor Convocation op het Nederlandse Ketacore label (industrieel erfgoed) een track gereleased en een remix gemaakt voor het No room for talent label van een In Broken Key track (Ohio) en ik stond op de 13 jaar Zhark international compilatie en dat waren ook tracks met beats. Over het algemeen maak ik meer tracks met als zonder beats. Het is eigenlijk gewoon zo gelopen door dat mijn eerste release met alleen Bulkrate tracks door omstandigheden bij het platenlabel werd uitgesteld (Gloom was toen nog als een vinyl gepland) en ik de mogelijkheid aangeboden kreeg om een soundscape dark ambient release te maken voor het Darkwinter netlabel waardoor Convocation mijn eerste volledig eigen release is geworden op een label. Er zijn in de voorbije jaren vijf self released cd`s uitgebracht met beperkte oplagen die alleen bij optredens te koop zijn geweest omdat demo's die ik opstuurde naar labels eigenlijk weinig tot geen reactie opleverde. Pas toen ik in 2007 op een feest speelde samen met breakcore/dark electronics pioneer Marty Frank (Abelcain) en hij verrast was dat ik nog geen label had, is het met labels tot stand gekomen. Hij heeft me voorgesteld aan het label waar hij werkte, maar ik liep hier in Nederland in de breakcore underground scene al jaren met redelijk succes mee. Convocation was een creatieve uitdaging en ik hou wel van een uitdaging waar ik als producer hoop van te leren. Om een plaat te maken met bijna geen beats die interessant blijft (hopelijk ben ik daar in geslaagd, haha) smaakte achteraf zeker naar meer. Ik jamde soms voor mezelf wel eens in mijn studio met soundscapes als ik stressed-out was en had er wel eens aan gedacht zo`n plaat te maken dus het was erg leuk dat ik die mogelijkheid kreeg dat ook eens te doen en zelfs uit te brengen. Voor Convocation was het de uitdaging een plaat te maken zonder beats, omdat ik dark ambient ook cool vind. Met beats of zonder maakt ook niet echt veel uit denk ik, het is het gevoel, the darkness van de sound die ik uit wil dragen. Voor mij is het nauw verwant aan elkaar. BR: Horror films, Thelema rituals, soms spreek zelf dingen in en ik ken een meisje dat goed hard kan gillen. BR: Software en hardware, Convocantion is zelfs deels ontstaan door improvisatie sessies met beide, dus het is meestal een combi tussen software en hardware synts en modules die ik heb. Hoe kom je tot je muziek? Komen de ritmes en geluiden de ganse dag in je hoofd op? Of is het meer uitproberen en experimenteren? BR: Wisselt ook, vaak heb ik een idee op de fiets, of op de W.C. Ook ben ik zeer geïnteresseerd in wat een serial killer drijft tot zijn daden en de psyche daar achter. B.R: Ik luister van alles eigenlijk, old style breakcore/dark ambient/oude gothic platen. Heel af en toe gooi ik er zelfs wel eens een oude blackmetal of grind plaat tussen door als ik in die mood ben. Heb je een favoriet album? Een favoriet album? Er zijn in die richtingen die ik net genoemd heb een paar super platen gemaakt. Ik vind de Zhark releases van Abelcain geniaal en de meeste van Hecate, Slutmachine kan me ook erg bekoren, Lustmord, maar ook Sisters Of Mercy (First Last And Always), Nick Cave (Murder Ballads), Carcass (Symfony Of Sickness) en Empaled Nazarene (Norz Norz Norz). BR: Ik ben nu bezig met een CD te maken voor No Room For Talent Records en een opvolger op Convocation voor Darkwinter die beide gepland zijn voor winter 2011. Hopelijk kan ik dan ook eens weer een toertje doen dat jaar, ben sowieso beschikbaar voor optredens als mensen een leuk idee hebben voor een leuke interessante avond. (boekingen: eweerd@home.nl) Hopelijk zie we je ooit eens live. Bedankt voor het interview. http://www.myspace.com/bulkratemusic |
Volgende interviews:
Serafina Steer - Moest ik zelf geen nummers schrijven dan zou ik nooit op een podium gaan staan...
Dez Mona - Dez Mona beschouw ik als mijn kind en heb groot respect voor diegene die ons daarin een platform geven en steunen.
True Zebra - Mensen hebben iconen nodig, zodat zelfontdekking kan gebeuren.
Spectra*Paris (Elena Fossi) - Mijn kerstcd kun je ook spelen als het buiten 40 graden is.
Twice A Man - de intensiteit waarop je naar muziek luistert als tiener kan je niet vergelijken met de manier waarop je dat als volwassen doet.
STURM CAFE - Kom zeker kijken want het is ons allereerste live concert in België en we brengen liefde!
Esplendor Geométrico - Als we onze muziek maken is het echt een natuurlijk fenomeen, we kunnen niet anders!
Leather Strip - Als je in dit wereldje iedereen een plezier doet behalve jezelf dan kan je er zeker van zijn dat het eindresultaat brol zal zijn.
DE BRASSERS - Wij speelden wel punk met een beperkt aantal akkoorden, maar qua snelheid niet in overdrive en vooral, ook al was het traag, heel intensief. Slow punk dus en dat werd dan later cold wave of post punk genoemd.
Left Spine Down - 'We zijn piraten in een digitaal tijdperk.'