casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

True Zebra
Mensen hebben iconen nodig, zodat zelfontdekking kan gebeuren.
05/12/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

05/12/2010 : True Zebra - Mensen hebben iconen nodig, zodat zelfontdekking kan gebeuren.
05/12/2010 : True Zebra - Mensen hebben iconen nodig, zodat zelfontdekking kan gebeuren.
05/12/2010 : True Zebra - Mensen hebben iconen nodig, zodat zelfontdekking kan gebeuren.
05/12/2010 : True Zebra - Mensen hebben iconen nodig, zodat zelfontdekking kan gebeuren.
Wij zijn er nog dagelijks versteld van dat ons Belgenlandje onderdak biedt aan talent dat nauwelijks de kans krijgt om boven te drijven.

True Zebra, de groep rondom Kevin Strauwen, is daar een zeer mooi voorbeeld van.

Wie dacht dat industriële EBM met een gezonde dosis rock enkel kon gemaakt worden in het buitenland zal met schaamrode wangen moeten toegeven dat hij verkeerd is.

Omdat schaamrood nu eenmaal niet als cool kan bestempeld worden, dachten wij bij Dark Entries dat we Kevin maar beter bij de oren konden sleuren voor tekst en uitleg zodat u voortaan weet wie of wat True Zebra is.

Laat ons maar beginnen bij het begin : hoe zou jij True zebra omschrijven?

“Conceived as rock but mistaken with electronic tries and techniques” Zo noem ik het al een hele tijd. Ik ben rock, industrial, EBM, dance en alternatief. Ik gebruik wat in me opkomt.

Ik omschrijf je als een LCD Soundsystem met een zwart geluid.

Vind ik goed. “Yeah Yeah Yeah” is een van mijn favoriete singles en samen met Squarepusher heeft dit het basgitaar element meer naar voor gebracht op deze plaat.

LCD Soundsystem geeft me soms een gevoel van een dancy Revolting Cocks, oude Ministry, Pigface etc… 4 minuten dezelfde beat en wat tekst erover… opbouwend en afbrekend.

Soms geweldig en andere keren compleet de mist in.

Je begon je ding te doen onder de noemer Uncertain Boxed Saviour.

Blijkbaar had je daar genoeg van….

Voornaamste probleem was de naam, die ik nog steeds goed vind maar iemand anders kon hem nauwelijks onthouden.

Die naam kwam ook van een multimedia project van mij en was dus niet exclusief voor muziek gecreëerd.

In hoeverre verschilt jouw vroeger geluid met het huidige?

Veel minder volgestoken, minder dansbaar en zwaarder. True Zebra is eigenlijk de afsluiting van dit project: de opname van mijn debuut.

Live speel ik nog 3 oude UBS nummers die redelijk goed aansluiten bij True Zebra.

UBS was ook ooit begonnen met het idee van snelle opnamens, try-outs en experimenteren…bring the indie back into industrial en ebm.

True Zebra is de mengeling van UBS en de andere experimenten die ik gedaan heb in mijn leven en zo onstaat een eigen identiteit.

Je bent ook iemand die alles zelf in handen neemt.

Hierdoor heb je de volledige controle over alles maar het is toch ook een lastig iets?

Er zijn zoveel voorwerpen, media, technische snufjes, personen en tijd die je van je werk houden. Discipline is nodig.

Een zoektocht , want achter een buro gaan zitten en beginnen creëren heb ik nog niet helemaal onder de knie.

Ik zou niets liever willen eigenlijk, alles onder controle. Vooral dat ik begrijp wat het allemaal betekent, een opname.

Ik ben zeer technisch maar het betekent ook wel dat ik een ander soort rustperiode moet inlassen. Als je opneemt dan kan je technieker nadien alles wat opkuisen. Nu ben ik dus altijd bezig aan de muziek en las ik pauzes in, laat ik een nummer langer liggen. I

k heb wel een aantal mensen iets gestuurd voor feedback tijdens de opnamens, dus zo extreem van de wereld afgezonderd was het niet, het zou me ook niet storen hoor moest het zo zijn.

Wie True zebra hoort onmiskenbaar 80’s geluiden van Nine Inch Nails en New Order.

Dat New Order element komt wel vaker terug maar ik ken niet zoveel New Order en bezit zeker geen song. “Blue Monday” kent wel iedereen en de ruimte rond de instrumenten zijn leuk, maar de stem van Bernard Sumner is een reden waarom ik mij nooit verdiept heb in New Order.

NIN ken ik wel. Andere platen waar ik terug naar luisterde waren Leonard Cohen’s “I’m your man”, Donald Fagen “The nightfly”, Fad Gadget en “Batman” van Prince.

Zijn dat helden van je, eigenlijk vraag ik me zelfs af of het gezond is om helden te hebben…..

Prince zijn “Batman” album en Trent’s “Pretty Hate Machine” waren albums waar 1 persoon alles deed. Dat leek interessant, opgesloten in een kamer en opnemen. “The Downward Spiral” was een technische hemel die verscheen.

Wat gebruikte hij en wat waren de beslissingen om iets te doen….ik wou dat allemaal weten. Door NIN leerde ik ook Ministry kennen en andere projecten waar 1 persoon alles onder controle had.

Trent is een soort held omdat die onderzocht en dat wil ik ook doen. Het heeft mijn drang naar zelf opname opgewekt.

Mensen hebben iconen nodig, zodat zelfontdekking kan gebeuren.

Niet bepaald een geluid dat goed ligt in België, ook al hebben wij het allemaal uitgevonden lijkt het erop dat de muziekliefhebber zijn smaak wil opgelegd zien door Studio Brussel.

Ik denk eerder dat populaire media iets teveel de meerderheid volgt en zo in een cirkel blijft ronddraaien.

Ze draaien wat ze denken dat ze moeten geven. Media moet tonen en aanbieden: “hey dit kan leuk worden, luister !”

Dit is trouwens ook het probleem wat labels hebben gecreëerd, ze begonnen de mensen te geven wat ze dachten dat ze nodig hadden.

De mensen die True Zebra leuk vinden kan je niet in het zelfde hokje steken, ze zijn zeer divers.

Is het eigenlijk makkelijk om in België om jezelf te promoten?

(Ter uwer info, ik ken het antwoord hoor).

Ik doe alles zelf en voor iemand die verlegen is zoals mezelf is het soms moeilijk.

Er is geen geheime agenda, er is geen politiek. Alles gaat moeizaam en ik hoop hier en daar opgepikt te worden.

True Zebra is wel opzoek naar iemand die de “talking business knocking on the door” wil aanpakken maar ik ben blij dat er een aantal lieve personen zijn die de belgische muziek kennen en mij in richtingen duwen waar ik kan gaan aankloppen… maar mijn aankloppen is minder hard dan dat van anderen.

Soms wil ik dat de muziek alleen voldoende is. Ik zal stillaan ook een zoektocht beginnen naar iemand of label die een ecologische hardcopy versie wil uitbrengen van de plaat.

Wordt met True Zebra louter op de Belgische markt gegokt of gaat het verder?

Ik stuur naar het buitenland ook, de plaat kan je overal downloaden dus ik verstuur maar.

Het zal ongeveer hetzelfde werk zijn als hier, mensen die je niet kennen willen je mail niet eens lezen dus de slaagkans in het buitenland als in Belgie kan misschien even groot zijn. Laten we beginnen met enkelen en doen gewoon verder.

Bijna geen enkele muzikant hier in België kan echt leven van zijn vak.

Soms hoor ik mensen dingen zeggen : “Dat is goed, anders worden het loodgieters die enkel hun vak uitoefenen”.

Daar is iets van, maar vind het een allesbehalve gunstige uitgangspositie voor het medium muziek.

Ik ben nu geen voorstander om alles dood te subsidieren maar Vlaanderen en Wallonië zijn nu niet echt gigantische media landschappen.

Cultuur is altijd het eerste slachtoffer op besparingen en is nochtans de eerste toevlucht van de mensheid om verlossing te vinden.

Veel muzikanten werken een 9 to 5 job omdat die niet politiek correct willen zijn en dossiers willen invullen om subsidies te krijgen, wat ook al een 9 to 5 job is.

Bovendien vind ik dat sommige groepen teveel subsidies krijgen dus het is dubbel.

Over muziek gesproken, betekent muziek alles voor je?

Ja. Zonder muziek is er geen k.

Deze vraag krijgt iedereen ter beantwoording : wat is je favoriete plaat aller tijden en waarom…

“The Downward Spiral” van Nine Inch Nails. Favoriete plaat wegens de tijd (1994); het wekelijks lezen van de NME, vele experimenten met video en geluid, de eerste keer “march of the pigs” op MTV gezien (toen nog zeer cool), in Gent NIN live zien.

Ook favoriete plaat om te onderzoeken en te zoeken naar geluiden.

Een speciale boodschap voor de Dark Entries-lezer?

Aangenaam, ik ben True Zebra.

Alle info over True Zebra vind je op deze link : http://truezebra.com/press/

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...