casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

True Zebra
Mensen hebben iconen nodig, zodat zelfontdekking kan gebeuren.
05/12/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

05/12/2010 : True Zebra - Mensen hebben iconen nodig, zodat zelfontdekking kan gebeuren.
05/12/2010 : True Zebra - Mensen hebben iconen nodig, zodat zelfontdekking kan gebeuren.
05/12/2010 : True Zebra - Mensen hebben iconen nodig, zodat zelfontdekking kan gebeuren.
05/12/2010 : True Zebra - Mensen hebben iconen nodig, zodat zelfontdekking kan gebeuren.
Wij zijn er nog dagelijks versteld van dat ons Belgenlandje onderdak biedt aan talent dat nauwelijks de kans krijgt om boven te drijven.

True Zebra, de groep rondom Kevin Strauwen, is daar een zeer mooi voorbeeld van.

Wie dacht dat industriële EBM met een gezonde dosis rock enkel kon gemaakt worden in het buitenland zal met schaamrode wangen moeten toegeven dat hij verkeerd is.

Omdat schaamrood nu eenmaal niet als cool kan bestempeld worden, dachten wij bij Dark Entries dat we Kevin maar beter bij de oren konden sleuren voor tekst en uitleg zodat u voortaan weet wie of wat True Zebra is.

Laat ons maar beginnen bij het begin : hoe zou jij True zebra omschrijven?

“Conceived as rock but mistaken with electronic tries and techniques” Zo noem ik het al een hele tijd. Ik ben rock, industrial, EBM, dance en alternatief. Ik gebruik wat in me opkomt.

Ik omschrijf je als een LCD Soundsystem met een zwart geluid.

Vind ik goed. “Yeah Yeah Yeah” is een van mijn favoriete singles en samen met Squarepusher heeft dit het basgitaar element meer naar voor gebracht op deze plaat.

LCD Soundsystem geeft me soms een gevoel van een dancy Revolting Cocks, oude Ministry, Pigface etc… 4 minuten dezelfde beat en wat tekst erover… opbouwend en afbrekend.

Soms geweldig en andere keren compleet de mist in.

Je begon je ding te doen onder de noemer Uncertain Boxed Saviour.

Blijkbaar had je daar genoeg van….

Voornaamste probleem was de naam, die ik nog steeds goed vind maar iemand anders kon hem nauwelijks onthouden.

Die naam kwam ook van een multimedia project van mij en was dus niet exclusief voor muziek gecreëerd.

In hoeverre verschilt jouw vroeger geluid met het huidige?

Veel minder volgestoken, minder dansbaar en zwaarder. True Zebra is eigenlijk de afsluiting van dit project: de opname van mijn debuut.

Live speel ik nog 3 oude UBS nummers die redelijk goed aansluiten bij True Zebra.

UBS was ook ooit begonnen met het idee van snelle opnamens, try-outs en experimenteren…bring the indie back into industrial en ebm.

True Zebra is de mengeling van UBS en de andere experimenten die ik gedaan heb in mijn leven en zo onstaat een eigen identiteit.

Je bent ook iemand die alles zelf in handen neemt.

Hierdoor heb je de volledige controle over alles maar het is toch ook een lastig iets?

Er zijn zoveel voorwerpen, media, technische snufjes, personen en tijd die je van je werk houden. Discipline is nodig.

Een zoektocht , want achter een buro gaan zitten en beginnen creëren heb ik nog niet helemaal onder de knie.

Ik zou niets liever willen eigenlijk, alles onder controle. Vooral dat ik begrijp wat het allemaal betekent, een opname.

Ik ben zeer technisch maar het betekent ook wel dat ik een ander soort rustperiode moet inlassen. Als je opneemt dan kan je technieker nadien alles wat opkuisen. Nu ben ik dus altijd bezig aan de muziek en las ik pauzes in, laat ik een nummer langer liggen. I

k heb wel een aantal mensen iets gestuurd voor feedback tijdens de opnamens, dus zo extreem van de wereld afgezonderd was het niet, het zou me ook niet storen hoor moest het zo zijn.

Wie True zebra hoort onmiskenbaar 80’s geluiden van Nine Inch Nails en New Order.

Dat New Order element komt wel vaker terug maar ik ken niet zoveel New Order en bezit zeker geen song. “Blue Monday” kent wel iedereen en de ruimte rond de instrumenten zijn leuk, maar de stem van Bernard Sumner is een reden waarom ik mij nooit verdiept heb in New Order.

NIN ken ik wel. Andere platen waar ik terug naar luisterde waren Leonard Cohen’s “I’m your man”, Donald Fagen “The nightfly”, Fad Gadget en “Batman” van Prince.

Zijn dat helden van je, eigenlijk vraag ik me zelfs af of het gezond is om helden te hebben…..

Prince zijn “Batman” album en Trent’s “Pretty Hate Machine” waren albums waar 1 persoon alles deed. Dat leek interessant, opgesloten in een kamer en opnemen. “The Downward Spiral” was een technische hemel die verscheen.

Wat gebruikte hij en wat waren de beslissingen om iets te doen….ik wou dat allemaal weten. Door NIN leerde ik ook Ministry kennen en andere projecten waar 1 persoon alles onder controle had.

Trent is een soort held omdat die onderzocht en dat wil ik ook doen. Het heeft mijn drang naar zelf opname opgewekt.

Mensen hebben iconen nodig, zodat zelfontdekking kan gebeuren.

Niet bepaald een geluid dat goed ligt in België, ook al hebben wij het allemaal uitgevonden lijkt het erop dat de muziekliefhebber zijn smaak wil opgelegd zien door Studio Brussel.

Ik denk eerder dat populaire media iets teveel de meerderheid volgt en zo in een cirkel blijft ronddraaien.

Ze draaien wat ze denken dat ze moeten geven. Media moet tonen en aanbieden: “hey dit kan leuk worden, luister !”

Dit is trouwens ook het probleem wat labels hebben gecreëerd, ze begonnen de mensen te geven wat ze dachten dat ze nodig hadden.

De mensen die True Zebra leuk vinden kan je niet in het zelfde hokje steken, ze zijn zeer divers.

Is het eigenlijk makkelijk om in België om jezelf te promoten?

(Ter uwer info, ik ken het antwoord hoor).

Ik doe alles zelf en voor iemand die verlegen is zoals mezelf is het soms moeilijk.

Er is geen geheime agenda, er is geen politiek. Alles gaat moeizaam en ik hoop hier en daar opgepikt te worden.

True Zebra is wel opzoek naar iemand die de “talking business knocking on the door” wil aanpakken maar ik ben blij dat er een aantal lieve personen zijn die de belgische muziek kennen en mij in richtingen duwen waar ik kan gaan aankloppen… maar mijn aankloppen is minder hard dan dat van anderen.

Soms wil ik dat de muziek alleen voldoende is. Ik zal stillaan ook een zoektocht beginnen naar iemand of label die een ecologische hardcopy versie wil uitbrengen van de plaat.

Wordt met True Zebra louter op de Belgische markt gegokt of gaat het verder?

Ik stuur naar het buitenland ook, de plaat kan je overal downloaden dus ik verstuur maar.

Het zal ongeveer hetzelfde werk zijn als hier, mensen die je niet kennen willen je mail niet eens lezen dus de slaagkans in het buitenland als in Belgie kan misschien even groot zijn. Laten we beginnen met enkelen en doen gewoon verder.

Bijna geen enkele muzikant hier in België kan echt leven van zijn vak.

Soms hoor ik mensen dingen zeggen : “Dat is goed, anders worden het loodgieters die enkel hun vak uitoefenen”.

Daar is iets van, maar vind het een allesbehalve gunstige uitgangspositie voor het medium muziek.

Ik ben nu geen voorstander om alles dood te subsidieren maar Vlaanderen en Wallonië zijn nu niet echt gigantische media landschappen.

Cultuur is altijd het eerste slachtoffer op besparingen en is nochtans de eerste toevlucht van de mensheid om verlossing te vinden.

Veel muzikanten werken een 9 to 5 job omdat die niet politiek correct willen zijn en dossiers willen invullen om subsidies te krijgen, wat ook al een 9 to 5 job is.

Bovendien vind ik dat sommige groepen teveel subsidies krijgen dus het is dubbel.

Over muziek gesproken, betekent muziek alles voor je?

Ja. Zonder muziek is er geen k.

Deze vraag krijgt iedereen ter beantwoording : wat is je favoriete plaat aller tijden en waarom…

“The Downward Spiral” van Nine Inch Nails. Favoriete plaat wegens de tijd (1994); het wekelijks lezen van de NME, vele experimenten met video en geluid, de eerste keer “march of the pigs” op MTV gezien (toen nog zeer cool), in Gent NIN live zien.

Ook favoriete plaat om te onderzoeken en te zoeken naar geluiden.

Een speciale boodschap voor de Dark Entries-lezer?

Aangenaam, ik ben True Zebra.

Alle info over True Zebra vind je op deze link : http://truezebra.com/press/

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Exponentia - Tränen des Leidens

Vergeef me! Om een of andere reden is deze Franse band Exponentia steeds onder mijn radar gebleven. Toen de perskit binnen viel bij de redactie van Dark Entries, trok de cover van ‘Tränen des Leidens’ meteen de aandacht! Ludovic Dhenry, de man achter dit donkere gothic neo classic project, verraste enkele maanden geleden met ...

lees meer...
CD BESPREKING : Miki Yui - Aperio!

Nee, Miki Yui heeft geen drankprobleem. Althans, voor zover we weten toch niet. De titel van haar zevende langspeler Aperio! is afgeleid van de Latijnse oorsprong van de maand april, “aperire” wat “openen” of “onthullen” betekent. Het is meteen in een notendop een hint naar de manier waarop haar muziek ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Labasheeda - Status Seeking

Voor mij werden de jaren 90 voornamelijk ingekleurd door gitaarrock. In een pre-internet tijdperk was het dan ook eerder een kwestie van wat je te pakken kon krijgen, en je hier eerder noodgedwongen verder in te verdiepen. Dit klinkt haast verontschuldigend, maar zo wil ik het geenszins bedoelen aangezien er toch heel wat van deze bands zijn ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ulrich Troyer - NOK 2020

Onder de categorie: zot zijn doet geen zeer stellen we u Ulrich Troyer voor. Een lid van het tienkoppige Oostenrijkse Vegetable Orchestra. Een orkest dat muziek maakt met, inderdaad, groenten. Een stijloefening tussen de soep en de patatten, hier letterlijk te nemen: als er tijd over is tussen het koken en vrienden uitnodigen voor het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Arurmukha - 14.11.90 -Ein Akustisches Psychogramm

Berlijn met zijn rijke geschiedenis is een stad die tot veler verbeelding spreekt. Indien ook tot de uwe, dan hebben we met deze 14.11.90 -Ein Akustisches Psychogramm van Arurmukha beslist iets wat je nieuwsgierigheid zal prikkelen. Dit is een heruitgave van het album dat Marc Weiser (Rechenzntrum, Zeitkratzer) en Jürgen Hendlmeier ...

lees meer...
NIEUWS 19/01/2021 : Ground Nero: In The Blood

Hij is er gekomen. De nieuwe single van Ground Nero werd gisteren voorgesteld op het radioprogramma De dag des oordeels en werd daarna promt ook op YouTube gedeeld. Het is even wennen aan de stem van de nieuwe zanger, want de single is ook het eerste nummer dat uitkomt sinds Gwijde Wampers de groep verlaten heeft en vervangen werd door een ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...