Als we onze muziek maken is het echt een natuurlijk fenomeen, we kunnen niet anders!
25/11/2010, Chris Konings![]() |
||||
Arturo verhuisde naar China en daardoor werden optredens schaars maar sinds 2009 zijn ze volop terug met hun nieuw album "Pulsion". Drie jaar geleden deden ze een tour in Japan samen met DAF's Robert Görl die je trouwens een dag later kan zien op ons zwart BIM festival. Uw reporter maakte even een electronisch tripje naar Spanje en het verre oosten en hier is het resultaat. Hoi Arturo en Saverio, kunnen jullie Esplendor Geometrico eens voorstellen? Arturo: EG is een groep die intense muziek maakt, visceraal, hypnotisch en gebaseerd op industriële percussie en obsessieve ritmes. Wat waren jullie invloeden? Suicide? Throbbing Gristle? Arturo: Mijn eerste invloeden waren toen ik bij El Aviador Dro (1979) zat en toen waren dat The Sex Pistols, Pere Ubu, Neu! en de eerste TG en Cabaret Voltaire. In 1981 ben ik gestopt naar electronische muziek te luisteren. Jullie zijn echt wel pioniers, ooit gedacht dat jullie carriére zo uitgebreid ging worden en dat jullie zo invloedrijk zouden worden? Arturo: Nee eigenlijk niet, dat was ook nooit de bedoeling. Ik heb enkele cd's van jullie, de 1980-1982 compilatie en Tarikat. Het valt me op dat jullie nieuwe "Pulsion" een warmer karakter heeft dan de machinale tonen van vroeger. Vind je dat zelf ook en hoe zou dat komen? Arturo: In de jaren 80 was ons geluid misschien wel kouder en minimaler, behalve dan bij Mekano Turbo. Pulsion doet wel denken aan pulseren of een pulsar, natuurlijke fenomenen dus dat is wel toepasselijk. Saverio: Je gevoel is juist, we beschouwen onze laatste wel meer als iets organisch en minder mechanisch. De titel betekent eigenlijk onze natuurlijke drang om iets te doen. Als we onze muziek maken is het echt een natuurlijk fenomeen, we kunnen niet anders! Waarom zijn er verschillende nummers op de cd en de lp te vinden? Arturo: Ja het zijn twee verschillende formaten en tevens voor een ander publiek. Dat hebben we van in het begin zo opgevat. De nummers met Japans klinkende titels (Japo en Mishi Mishi) zijn wel het zwaarst te verteren, toeval? Want de japanse noise is wel een categorie apart... Arturo: Dat zal vooral toeval zijn! Wat geeft jullie inspiratie? Arturo: China geeft mij enorm veel inspiratie met hun rijke cultuur en traditionele muziek. Ik woon nu tien jaar in Beijing. De economische crisis lijkt me wel iets om vreselijk harde muziek over te maken... Arturo: Gelukkig valt dat allemaal wel mee hier in China, het is een land van constante verandering en groei. Jullie lijken me een beetje zoals SPK, neutraal de zaken tonen zoals ze zijn maar het standpunt overlaten aan de toeschouwer. Arturo: Ja dat vind ik ook. We hebben Graeme in 1981 leren kennen en hebben hem onze eerste single (Necrosis en la Poya) en onze eerste tape toegestuurd. Hij vond het erg goed en vond dat we veel raakpunten hadden. Ik vond de eerste SPK platen trouwens geweldig! Ik heb al verhalen gehoord dat jullie live shows soms vrij extreem zijn, zoals in 1996 in België waar toen het publiek met tafels begon te smijten. Heb je nog van die anekdotes van jullie optredens? Arturo: Oei daar herinner ik me niets van... Dit gezegd zijnde, waar kunnen we ons aan verwachten op Bimfest? Arturo: Een krachtige show met ons typische EG geluid. Ik hoop dat jullie je evengoed gaan amuseren als ik altijd doe tijdens een optreden! Bedankt voor het interview! |
Volgende interviews:
Leather Strip - Als je in dit wereldje iedereen een plezier doet behalve jezelf dan kan je er zeker van zijn dat het eindresultaat brol zal zijn.
DE BRASSERS - Wij speelden wel punk met een beperkt aantal akkoorden, maar qua snelheid niet in overdrive en vooral, ook al was het traag, heel intensief. Slow punk dus en dat werd dan later cold wave of post punk genoemd.
Left Spine Down - 'We zijn piraten in een digitaal tijdperk.'
Noisuf-X - Er zijn mensen die complexere en donkere muziek willen maar het zijn er een pak minder, geloof mij.
Culture Kultür - Mensen hier geloven ons niet als wij zeggen dat wij in het buitenland optreden.
Celluloide - Wij zijn niet het soort mensen die gaan verkondigen dat de jaren ’80 de gouden jaren waren…
Flintology - Ik kon ook een motorliefhebber geweest zijn… of een fervent wereldreiziger…
Blind Passenger (aka Nik Page) - Ik heb wereldwijd fans maar het jammere aan de zaak is dat ik wel niet over heel de wereld concerten kan geven.
Elika - In ieder genre vind je rommel terug.
Sin7Sins - Hedonisme is een mooie omschrijving van de ideologie achter de bandnaam.