casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

697 items

   

Leather Strip
Als je in dit wereldje iedereen een plezier doet behalve jezelf dan kan je er zeker van zijn dat het eindresultaat brol zal zijn.
21/11/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

21/11/2010 : Leather Strip - Als je in dit wereldje iedereen een plezier doet behalve jezelf dan kan je er zeker van zijn dat het eindresultaat brol zal zijn.
21/11/2010 : Leather Strip - Als je in dit wereldje iedereen een plezier doet behalve jezelf dan kan je er zeker van zijn dat het eindresultaat brol zal zijn.
21/11/2010 : Leather Strip - Als je in dit wereldje iedereen een plezier doet behalve jezelf dan kan je er zeker van zijn dat het eindresultaat brol zal zijn.
21/11/2010 : Leather Strip - Als je in dit wereldje iedereen een plezier doet behalve jezelf dan kan je er zeker van zijn dat het eindresultaat brol zal zijn.
21/11/2010 : Leather Strip - Als je in dit wereldje iedereen een plezier doet behalve jezelf dan kan je er zeker van zijn dat het eindresultaat brol zal zijn.
Onlangs verscheen bij Alfa Matrix de nieuwe dubbel cd van Leather Strip waarvan één schijfje de soundtrack van “Dark Passages” werd. Ondertussen werd ook bekend gemaakt dat onze zusterorganisatie BodyBeats op 23 april deze Deen te gast heeft, een dubbele reden dus voor Dark Entries om deze sympathieke mens eens te gaan opzoeken.

Beste Claus, je zit nu reeds dan twee decennia in de muziekbiz….das nogal een lange tijd zeg!

Ik weet het, ik ben een oude vent aan het worden. Maar toch moet ik zeggen dat ik me nog nooit zo goed heb gevoeld en bovendien zit ik vol inspiraties. Zolang het zo blijft is daar dus niks mee en ik hou zowel van cd-opnames als van hetgeen ik op een podium uitsteek.

Nadat mijn label in de problemen zat en ik te kampen kreeg met depressies verdween ik zo’n vijf jaar van het toneel. Ik heb in die tijd als de dingen enigszins leren relativeren en al die professionele beslommeringen niet zo persoonlijk op te vatten.

Ik ben er altijd geweest omdat ik een zeer grote liefde had voor de muziek en zijn underground, ook al duurde het ettelijke jaren vooraleer ik inzag dat al de moeite en pijn die het kost, allemaal de moeite loont.

Als ik die jaren moet samenvatten dan komt het er op neer dat ik steeds in mezelf ben blijven geloven en alle beslissingen zelf nam, en men nooit iets aantrok van anderen die het beter dachten en denken te weten.

Als je een publiekelijk figuur bent moet je leren aanvaarden dat iedereen wel een opinie over je heeft, en ik heb daar niks op tegen…het enige wat sommige zouden mogen leren is dat er zoiets als respect bestaat.

Maar goed, veel reden tot klagen heb ik nu ook weer niet want in mij zit nog steeds dezelfde droom die ik als 14-jarige had toen ik wat op mijn Moog zat te tokkelen.

Jij had het al over die muziekindustrie, hoe kijk jij tegen al die veranderingen op?

We moeten eerlijk blijven en zeggen dat het internet veel om zeep geholpen heeft, wees daar maar zeker van. Een andere waarheid is natuurlijk ook dat het voor andere nieuwe artiesten heel wat deuren heeft geopend.

Het grootste probleem blijft natuurlijk ook dat door het net er een heleboel labels zijn die van de kaart geveegd werden en daardoor is het voor bepaalde groepen quasi onmogelijk geworden om nog een platendeal uit de wacht te slepen, en dat is tot op de dag van vandaag het grote probleem.

De weinige labels die vandaag nog bestaan worden gerund door mensen die een passie voor muziek hebben, het voordeel dat je hier door hebt is natuurlijk dat je wel zowel eerlijke bands als eerlijke labels hebt, en voor deze mensen blijft het zeer belangrijk dat je de releases blijft kopen.

Zonder deze eerlijke mensen is het afgelopen voor iedereen en ik denk dat iedereen dat maar eens in zijn hoofd moet prenten. Zowel wij als de labels hebben elk van jullie hard nodig om de muziek te blijven uitbrengen.

En dan is er nog het nieuw talent, ook die hebben de labels even hard nodig net zoals wij de idioten uit de Middeleeuwen….

Over die middeleeuwen gesproken, toen jij de eerste stappen in de muziek zette op Zoth Ommog, had jij hetzelf ooit gedacht dat je nog in 2010 geinterviewd ging worden?

Tot op vandaag gebeurt het dat ik elke dag mijn releases in mijn handen hou net alsof ik ze voor de eerste keer zie. Ik hou nog steeds als een 20-jarige jongen de brief van Talla vast waarin ze schreef dat ze het zag zitten om met ons in zee te gaan en niks op deze wereld kan dit gevoel evenaren, geloof me.

Ik bezit nog steeds diezelfde passie als toen en ik heb nog steeds de behoefte om muziek te maken, en ja hoor….ik besef maar al te goed hoe gepriviligeerd ik ben dat ik na al die jaren terug kan kijken op een ruime fanbasis en ik weet dat lang niet alle artiesten dat hebben en daarom ben ik al die fans enorm dankbaar.

In al die jaren was de electronica jouw bondgenoot, heb jij nooit de drang gehad om eens iets volledig anders in elkaar te boksen?

Eigenlijk niet neen. Toen ik nog op school zat waren er een heleboel van die leraren die op me neerkeken en me uitscholden dat ik nooit iets in mijn leven zou bereiken, ik was enkel goed genoeg om bij het huisvuil te worden gezet. Ik trok er mij niks van aan en voor ik het wist had ik mij een Moog-synthesizer aangeschaft.

Na een paar weken had deze jongen hier zijn eerste nummer “Dreaming” gecomponeerd en ik zweerde bij mijzelf dat ik die smeerlappen en mezelf ging tonen dat ik wel iemand was. Het veranderde mijn leven en plots was er wel sprake van trots, liefde en hoop in mijn leven. Wat kon ik nog meer van dit leven verlangen?

Jij bent een Deen, Claus, maar ik veronderstel dat Leather Strip niet echt tot de Deense muziekscene behoort.

Oh, ik heb het al jaren geleden opgegeven om tot de Deense muziekscene te behoren. De meeste van mijn luisteraars wonen in andere landen.

Er is een zeer kleine electronische scene hier en het blijft fantastisch om daar concerten voor te geven omdat ik weet dat die mensen er echt om geven en het is bij manier van spreken je eigen familie die daar staat.

Als je dit zit te lezen heb ik reeds in Copenhagen gespeeld met bevriende acts als Nattefrost, en Neotek of Epic Typo op een festivalletje dat ”Danish Synth Festival” heet en we verwachten zo’n 2 à 3000 man dus dat is wel in orde.

Wat ik zo fantastisch vind aan Leather strip zijn de titels van uw nummers. Directe one-liners die je heel je leven herinnert!

Bedankt. Ik veronderstel dat dit een erfenis is van mijn vader want die zat in de marketing en de commerciële wereld. Ik denk eigenlijk nooit over de titels op voorhand na, pas als ze op cd moeten verschijnen dan begin ik erover te piekeren.

Uw laatste cd noemt “Seasons change, I don’t” en als statement kan dat ook wel tellen vind ik….

Tja, net als vele van mijn nummers is dit inderdaad een zeer persoonlijke bedoening geworden. Als je mijn leeftijd bereikt zijn zulke dingen normaal veronderstel ik. Het is normaal dat je over dingen eens begint na te denkt en de film van je leven begint af te draaien en daar gaat dat nummer en de albumtitel over.

We moeten niet echt als persoon veranderen, het enige wat we nodig is hebben is een nieuw laagje. Zo voel ik mij, hier ben ik, de vlam zal wel brandend blijven ook als ik er niet meer ben…

Ik denk ook wel dat je trouw gebleven bent aan jezelf…het lijkt logisch maar in de hedendaagse wereld is het dat niet…

Nog eens bedankt. De bedoeling van Leather Strip bestond er net in dat ik er wou mee stoppen om andere mensen een plezier te doen. Iedereen werd op zijn wenken bedient behalve ikzelf.

In de jaren ’80 ging ik solo en dat was voor mij een punt waarop ik besloot dat ik enkel muziek wou maken die ikzelf wou doen. Toen ik de demo van “The pleasure of penetration” opstuurde zat daar zelfs een brief bij waarin ik verklaarde dat ik enkel voor een label wou tekenen indien zij mij 100% artistieke vrijheid beloofden, en dat ging van muziek tot de artwork.

Er waren mensen bij die mij zegden dat ik krankzinnig was en op zo’n manier naar een deal kon fluiten maar na twee tapes te hebben opgestuurd had ik de week daarop al een brief met aanbiedingen. Sindsdien is dat steeds het eerste punt geworden wanneer ik iets onderteken.

Dat betekent niet dat ik geen kritiek kan verdragen of dat je mij geen goede raad mag geven hoor, maar ik wil wel het laatste woord over mijn muziek. Als je in dit wereldje iedereen een plezier doet behalve jezelf dan kan je er zeker van zijn dat het eindresultaat brol zal zijn.

De passie komt steeds vanuit jezelf en als je al je talent daarin verwerkt dan zullen meer mensen respecteren wat je doet, en uiteindelijk zul je jezelf ook nog respecteren. Vele mensen die in de business zitten weten niet wat trots betekent, maar dat is mijn probleem niet.

Bij de laatste cd is er ook nog eens de soundtrack van “Dark passages” bijgevoegd. Als ik het goed begrepen heb is het steeds je droom geweest om een soundtrack uit te brengen, niet?

Eigenlijk was dat een droom nog voor Leather Strip bestond. Dus ja, toen ik op een dag een mail binnenkreeg waarin men mij vroeg om de soundtrack te doen voor een film was ik een zeer gelukkige jongen.

Bovendien had ik al de tijd die ik maar nodig had, en ik bent echt wel trots op “Dark passages” en ik kan niet wachten tot ik het eindresultaat van de film te zien krijg.

Ik ben een echte liefhebber van soundtracks en ik hoop dat ik nog meer aanbiedingen van dit allooi krijg, zelfs muziek voor theaterproducties zou ik zien zitten.

Die liefde ging zelfs zover dat je een soundtrack schreef voor een onbestaande film….

Klopt, dat was “Serenade for the dead”.

Nooit zelf één willen regiseren?

Neen, eigenlijk niet want ik denk dat ik veel te vriendelijk zou zijn met de acteurs en na een paar uur zouden zij het zijn die gaan bepalen hoe de film er zou uitzien.

Ik heb wel ooit eens de droom gehad om in één te spelen, dat wel. Ik zou maar al te graag zo’n moordenaar spelen en vandaag heb ik er de ideale kop voor. Ik zou echt een massamoordenaar kunnen zijn en ze hebben niet eens make up nodig!

Hmmm, de laatste cd deed mij herinneren aan “Theme from great cities” van Simple Minds. Niet muzikaal dat niet, maar zo’n sfeer waarin alle hoop weg is….je weet wel : alles is om zeep en de muzikant registreert dat…

Sorry, maar ik ga hier niet met akkoord want ik vind wel dat er hoop in de nummers zit. Maar ik luister niet met jouw oren dus ik respecteer jouw opinie. Ook al weet ik van mezelf dat ik heel wat nummers schrijf die over de donkere zijde van ons leven gaan, maar dat zit in ieder van ons. Ik neem het ook vaak op voor de zwakheden die we met ons mee dragen, ook de kracht van het vergeven.Toch wel even zeggen dat “Dark passages” geen persoonlijke nummers zijn, want het is de soundtrack van een film.

Wanneer ik Leather Strip bezig hoor dan merk ik dat daar een mens bezig is die totaal opgaat in zijn muziek.

Ik ga volledig op in mijn muziek, mijn vriend. Ik leef en adem muziek en dat zal nooit stoppen.

Zo’n vriendelijke mens en toch blijf je erbij dat je alleen wilt musiceren!

Ik ben wat men noemt een vriendelijke beer maar als je iemand kwetst van wie ik hou of zelfs als je mij kwetst dan ben ik niet meer zo’n vriendelijke mens.

Ik hou ervan om met anderen te werken, ik hou ervan om remixes te doen voor anderen of gewoon naar de muziek van andere muzikanten luisteren.

Maar wat Leather Strip betreft weet ik dat er maar één mens kan doen wat ik wil en dat ben ikzelf. Het schrijfproces is veel te persoonlijk en de nummers moeten ook klinken zoals ik dat wil. Ik weet het, dit is alles zeer egocentrisch maar ik kan het ook niet verhelpen….

Sommige haten die vraag maar ik stel ze steeds : uw persoonlijke favoriete plaat…

En toch is het zeer simpel om er op te antwoorden : “Black celebration” van Depeche Mode. Je kan stellen dat dit album het zaadje is van wat later Leather Strip werd. Destijds had ik er geen idee dat dit zo zou worden maar deze cd had zo’n immense impact op mij, en het is eigenlijk nu pas dat ik zie hoe deze plaat zo’n rol gespeeld heeft in het werk van Leather Strip. Op die cd vind je geen enkel zwak nummer, het is de perfectie zelve. Moest deze plaat niet bestaan zou er een mogelijkheid zijn dat Leather Strip nooit bestaan zou hebben. Ik hoop dat ik ooit in mijn leven hun dat eens persoonlijk kan vertellen.

En binnenkort sta jij in Antwerpen….wat kunnen we verwachten?

Juist, ik ben al verschillende keren geboekt voor 2011. Ze zullen krijgen wat ze willen, wat nieuw werk maar ook de oudjes worden niet vergeten. Deze keer zullen het goede deel van mijn persoonlijkheid zien, de huisvader.

Op het podium zul je ook Kurt kunnen zien die een getraind pianist is maar ik kon hem overtuigen om mijn keyboardspeler te zijn. Het is niet meer dan normaal eigenlijk want Kurt is sinds 1994 het onzichtbare groepslid en ik wil dat hij die rush eens voelt om voor een bende mensen te spelen.

Mijn shows moeten plezant zijn en ik wil dat mensen er een feest van maken.Ik hou ervan op het podium te staan en al die gelukkige gezichten te zien.

En iets speciaals voor de lezers?

Bedankt Dark Entries, het is echt een magazine dat veel betekent. Ik wens jullie allemaal een zalige kerst toe en de beste wensen voor 2011.Blijf de groepen steunen en ik hoop dat jullie naar me komen kijken als ik op een podium sta. Knuffels vanuit Denemarken.

Leather Strip

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Sofy Major - Total Dump

Met het eerder dit jaar verschenen Blood On The Street, het laatste album van onze eigenste noiserock trots Vandal X, kregen we een portie lawaai zoals we dat graag hebben. Deze plaat kwam er volgens eigen zeggen na een moeilijke periode. Zeggen dat men van iets negatiefs iets positiefs gemaakt heeft, past niet echt in de Vandal X kraam; ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chris Brokaw - End Of The Night

De in Boston gevestigde gitarist Chris Brokaw ken je misschien van beeldbepalende bands als Codeine en Come of zijn collaboraties met The Willard Grant Conspiracy, Cobra Verde, Manta Ray, Steve Wynn, Evan Dando, Thalia Zedek, The Lemonheads, Thurston Moore, Hugo Race of Stephen O’Malley. Sinds 2001 is hij ook solo actief en heeft ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ash Code - Perspektive

Ik weet het, ik weet het, dit album dateert al van vorig jaar maar er is een wet die zegt, ‘ene review mee ne keer anders weze jij nie objektief nie meer’ (beter gekend als de wet van Ingels) al moet ik toegeven dat het lang duurde vooraleer deze derde Ash Code mij ter ore viel. Maar zoals zo vaak uitstel is geen afstel, en nu ...

lees meer...
CD BESPREKING : Alessandra Eramo - Tracing South

U merkt het op onze reviewpagina’s: wij krijgen heel wat albums binnen die we voor het gemak onder de noemer “experimenteel” plaatsen. In die mate zelfs dat onze electro deerne Marjolein Laenen langs de neus weg wel eens laat ontvallen of ze niet per ongeluk bij Gonzo Circus beland is. Toch bevinden er zich onder ...

lees meer...
CD BESPREKING : Bad Religion - Age Of Unreason

Wanneer we terugkijken naar de jaren 90 valt ons op dat er heel wat vetes gestreden werden op muzikaal gebied. Naast de conflictkiemen die in de landelijke wave scene zorgvuldig gezaaid werden om een decennium later tot volle bloei te komen onthouden we vooral de (hoogstwaarschijnlijk om marketingtechnische redenen aangezwengelde) vete tussen ...

lees meer...
NIEUWS 25/06/2019 : Metropolis eert het nieuwe zwart

Dat er anno 2019 nog volop en wereldwijd donkere riedeltjes worden gefabriceerd, dat zu u moeten weten. Zeker als u Dark Entries leest. Het Amerikaanse Metropolis verzamelde nu 24 van de ze bekende en minder bekende nieuwkomers op één compilatie “Dark Nouveau”. De compilatie is enkel digitaal te koop en via onderstaand ...

lees meer...
FOTO'S : Rob Zombie - @ Graspop 23/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ministry - @ Graspop 22/06/2019 door Luc Luyten

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2019 (Leipzig, Duitsland, 7 t.e.m. 10 juni) - De dolle avonturen van de electro-redactie

Meer dan een jaar had ik ernaar uitgekeken: de 28ste editie van het Wave-Gotik-Treffen in het pinksterweekend. Persoonlijk vond ik het donkere elektronische deel van de line-up niet echt "wauw", maar dat hield mij niet tegen om mij 4,5 dag lang rot te amuseren. En zoals elk jaar schrijf ik ook nu een verslag over mijn dolle avonturen ...

lees meer...
FOTO'S : Stone Temple Pilots - @ Graspop 21/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 19/06/2019 : I.M. Nicky Hellemans (°1981-+2019)

Wanneer hier een in memoriam verschijnt handelt deze meestal over een muzikant. Doordat we met ons werk voor Dark Entries met vele muzikanten een sterke band kunnen ontwikkelen, komt het aan als zo iemand ons verlaat. Nog tastbaarder wordt deze pijn wanneer het zoals vandaag geen muzikant betreft (hoewel deze dame ook actief was in de ...

lees meer...
NIEUWS 19/06/2019 : Vrijdag Dark Entries Night met To Avoid (EBM), Dässwat zegt af

Deze vrijdag 21 juni gaat de volgende Dark Entries Night door. Het wordt een EBM-editie met To Avoid. To Avoid is een trio dat intussen al 21 jaar actief is. Ze hebben zich recent hervormd nadat hun stichter GrandT het voor bekeken had gezien. Verwacht je maar aan stevige beats van de oude school. Heel uitzonderlijk zal enkel To Avoid ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Trouwfe(e)st#3 - Eigenzinnigheid en serendipiteit

Trouwfe(e)st#3. Het is ondertussen al lang geen trouwfeest meer, maar de verjaardag van een trouwfeest. Toen Dimi en Sigrid twee jaar geleden in het huwelijksbootje stapten, vonden ze er immers – als liefhebbers van dark ambient en neofolk – niets beter op dan een aantal van hun lievelingsgroepen uit te nodigen om hun hoogdag te ...

lees meer...
NIEUWS 13/06/2019 : Trouwfest: gratis festival met onze goedkeuring.

U kon er onmogelijk naast kijken op onze site: ook dit jaar (aanstaande zaterdag meer bepaald) is er weer een editie van Trouwfest, het festival ter ere van de huwelijksverjaardag van ondergetekende. Nogmaals willen we, de misleidende titel van het evenement indachtig, benadrukken dat dit een openbaar evenement is waar iedereen welkom ...

lees meer...
NIEUWS 12/06/2019 : Een avondje met FolkWorld in België

Een beetje met de hulp van Dark Entries kunnen we het volgende evenement wel noemen. Toen de Duitse neofolk organisatie FolkWorld ons vroeg naar een gepaste locatie voor een concert van Rome en of we en passant ook geen leuke lokale act kende voor het voorprogramma begon onze denktank reeds te bollen, en werden deze vragen vliegensvlug van ...