casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Left Spine Down
'We zijn piraten in een digitaal tijdperk.'
20/11/2010, Marjolein Laenen
 Bookmark and Share

20/11/2010 : Left Spine Down - 'We zijn piraten in een digitaal tijdperk.'
20/11/2010 : Left Spine Down - 'We zijn piraten in een digitaal tijdperk.'
20/11/2010 : Left Spine Down - 'We zijn piraten in een digitaal tijdperk.'
Canada lijkt een fantastische plaats om te wonen. We kennen allemaal industrial-legendes Skinny Puppy en Front Line Assembly en ik ben altijd al grote fan geweest van Montréals Headscan, maar er is meer. Afkomstig uit Vancouver is Left Spine Down (acroniem: LSD), een energieke band bestaande uit 4 jonge cyberpunks onder wie FLA's keyboardspeler Jeremy Inkel. Dark Entries sprak met zanger kAINE D3L4Y en vroeg hem alles over LSD.

Hallo kAINE, bedankt dat je dit interview wil doen. Mensen hebben jullie dit waarschijnlijk al honderd keer gevraagd, maar is er een verhaal achter LSD's groepsnaam? Of is het gewoon iets dat jullie willekeurig gekozen hebben?

kAINE D3L4Y: We zijn eigenlijk door een litanie van groepsnamen gegaan voorafgaandelijk aan deze naam. We waren zowaar een minuut lang geïnspireerd door New Orders 'Crystal'-video en wilden onszelf The Killers noemen, maar deze naam was reeds bezet. We organiseerden een wedstrijd waarbij we blindelings pijltjes gooiden om de naam te vinden. Er werden 4 pijltjes gegooid naar bladzijden van het woordenboek op een muur. Eentje raakte mijn hoofd. Left Spine Down was geboren. Het LSD-acroniem kwam pas later in ons op.

In de groepsbiografie noemen jullie je muziek "cyberpunk", wat jullie omschrijven als een stijl die de sounds van industrial, metal, punk en elektronica doet samensmelten. Ik heb deze term al eerder gehoord, maar enkel in een literaire context met bekende sci-fi-auteurs zoals William Gibson en Bruce Sterling wiens boeken handelen over dystopische visies op de toekomst. Zijn jullie bekend met hun werk of is er een andere reden waarom jullie denken dat jullie muziek cyberpunk is?

kAINE D3L4Y: Ik geloof dat onze muziek over al deze facetten gaat. We zijn piraten in een digitaal tijdperk. We zoeken onderdelen en materialen bij elkaar om onze eigen kunst te creëren. We gebruiken klanken die we overal op het internet en op satelliets-HDTV vinden, gewijzigd door machines en digitale programma's. Voor mij zijn het echt de parallellen van de werken van beide hoger genoemde schrijvers en de filosofie die haar eigen leven leidt in onze technologisch gewijzigde levenstoestand. Het tijdperk van dat Max Headroom/Neuromancer-cyberpunkgenre is griezelig dichterbij dan dat we allemaal denken. Google Ananova, de door een computer gecreëerde nieuwslezer om je de dagelijkse wereldhoogtepunten voor te lezen. Doe een videoconferentie-oproep, betaal je telefoonrekening en GPS je locatie naar je Facebook op je iPhone terwijl je dit interview leest. En vergeet niet de nieuwste aflevering van 'Dexter' te bekijken op je digitale TV. Doet Lady Gaga je niet aan Gibsons 'Idoru' denken’? De toekomst is nu. Denk er maar eens over na.

Om even bij het cyberpunk-thema te blijven: jullie lijken een lichte obsessie te hebben met televisie en het idee dat alles op televisie wordt uitgezonden. Er bestaan zelfs LSD-promofoto's waarbij de hoofden van de groepsleden vervangen werden door televisieschermen. Geloven jullie dat televisie iets kwaadaardigs is en waarvoor we beducht moeten zijn?

kAINE D3L4Y: Nee, in feite denk ik dat het een prachtig instrument is dat je kunt gebruiken om de massa te manipuleren. En in deze tijd is de massa eindelijk begonnen met het in controle nemen van het medium via het internet. Opeens is het medium veranderd, met de digitale revolutie die meer betekenis heeft voor de gemiddelde kijker dan netwerktelevisie, en die gebaseerd is op zijn Jan-en-alleman-niveau van dagelijks populaire filmpjes die mensen hun 15 minuten roem geven en waarvoor Andy Warhol ons gewaarschuwd heeft ('Double Rainbow'. I daag je uit om niet te lachen. Ik blijf erbij). TV's moeten nu in grotere formaten verkocht worden om groter te lijken dan wat het medium eigenlijk geworden is.

Ik kan me voorstellen dat veel Front Line Assembly-fans ook naar de muziek van LSD zouden luisteren, te weten dat Jeremy Inkel keyboards speelt in beide bands en dat de stijl van beide bands omschreven zou kunnen worden als cyberpunk. Zien jullie Jeremy's invloed als FLA-lid weerspiegeld in LSD's fanbasis of trekt LSD een ander type fans aan?

kAINE D3L4Y: Ik denk dat het langs beide kanten werkt. Wij als groep en individuen waren altijd al geïnspireerd door FLA's werk, Chris Peterson produceerde ons eerste album, daarvoor en daarna voegde Jeremy zich bij het FLA-kamp. Ik geloof dat het op zekere wijze passend (en grappig) is dat we het geluk hebben dat we een gunst terug kunnen doen en dat we een klein beetje LSD-smaak kunnen aanbrengen in FLA's muziek en omgekeerd. Ik denk dat we bepaalde FLA-fans aantrekken op basis van de connectie. Hoewel ik denk dat de twee bands hand in hand kunnen gaan op een tournee of in de playlist van een club-DJ, spreekt de muziek voor zichzelf en zijn de fans die we aantrekken doorgaans bezeten van ons, niet omwille van reputatie, maar omwille van onze sound.

Ten tijde van de release van jullie eerste full-CD 'Fighting For Voltage' in 2008 bestond de bezetting van Left Spine Down uit 6 groepsleden onder wie Jared Slingerland, die net als Jeremy Inkel momenteel lid is van Front Line Assembly. Nu telt de groep slechts 4 leden en één van hen (drummer Galen Waling) is er nog maar heel recent bijgekomen. Heeft deze verandering in bezetting de LSD-sound drastisch beïnvloed?

kAINE D3L4Y: Hoewel er leden zijn gekomen en gegaan, denk ik niet dat dit de richting van LSD als groep veranderd heeft. We bevinden ons op een pad dat op zo'n natuurlijke wijze evolutie met zich meebrengt, dat dit sonisch weerspiegeld zal worden op het nieuwe album. Galen is een fantastische drummer, die alle oude nummers feilloos speelde tijdens de MIDI GHETTO-tournee doorheen Noord-Amerika afgelopen mei, en ik stel mij voor dat hij een essentiële aanwinst is bij de creatie van het nieuwe album. Hoewel de bezetting veranderd is en hoewel de sound van het volgende album misschien een drastische verandering in sound is, bestaat er geen verband tussen de twee.

Persoonlijk denk ik dat 'Fighting For Voltage' een erg intrigerend album is. Ik heb de neiging om mee te zingen met tracks als 'Reset', 'Prozac Nation' en 'Hang Up', de cassette-tussenstukjes zijn nogal vreemd & verwarrend en de laatste ongetitelde "track" blijkt een potpourri van willekeurige keyboardgeluiden en samples die meer dan 23 (!) minuten duurt. Kunnen we een gelijkaardige stijl verwachten op toekomstige LSD-albums of zouden jullie zeggen dat 'Fighting For Voltage' meer een experiment was?

kAINE D3L4Y: 'Fighting For Voltage' is een conceptalbum. De cassette-tussenstukjes en de laatste track op het album leiden naar hints binnenin het concept die de luisteraar toestaan om verder te duiken in het verhaal achter het album. Er zijn meer cassette-tussenstukjes op de remix-albums die eveneens naar meer hints leiden. Basiskennis van kwantumtheorie, het Philadelphia-experiment, de betekenis van de kalenderdatum 12 augustus en Nikola Tesla is wel vereist.

Het volgende album is ook een conceptalbum. Ik kan je nu nog niet vertellen waarover het gaat, nu het een leven op zichzelf begint te leiden. Je zult gewoon moeten afwachten.

Buiten de 'Smartbomb'-EP en de eerder genoemde 'Fighting For Voltage'-CD hebben jullie al twee remix-albums uitgebracht ('Voltage 2.3: Remixed & Revisited' & 'Smartbomb 2.3: The Underground Mixes'). Ik ben onder de indruk van het hoge aantal underground-artiesten die reeds één van jullie tracks geremixed hebben. Hoe hebben jullie een project van die omvang gerealiseerd? Hebben jullie verzoeken uitgestuurd naar al deze artiesten of boden zijzelf aan om een remix te maken?

kAINE D3L4Y: Een beetje van beide eigenlijk. Wat begon als een eenvoudige remix-wedstrijd resulteerde in dit overweldigende programma van artiesten, gesigneerd en niet-gesigneerd, die hun diensten aanboden. Dus na wat onderhandeling via ons label Synthetic Sounds werden er twee remix-albums gerealiseerd die meer dan 30 tracks in totaal overspannen. We waren erg onder de indruk en verrast door de respons die we kregen, en hopen dat we gauw opnieuw iets kunnen doen dat net zo cool is.

Ik weet dat dit geen gemakkelijke vraag is, maar als jullie 2 favoriete remixes zouden moeten kiezen (eentje vanop 'Voltage 2.3' en eentje vanop 'Smartbomb 2.3'), welke zouden dat dan zijn?

kAINE D3L4Y: We houden van ze allemaal. We spelen zowel de 'Reset (Melt Mix)' als de 'Flick The Stitch (KMFDM Mix)' live. We hadden zelfs het geluk dat we Steve White zover kregen om zijn solo met ons te spelen tijdens de MIDI GHETTO-tournee met 16volt. Ik hou van de versie van The Birthday Massacre. Chibi's vocals bezorgen me rillingen over mijn ruggengraat. 'Smartbomb 2.3' bevat ook een enorm aantal favorieten, maar als ik er één zou moeten kiezen, zou het 'Controlled Voltage' zijn, wat eigenlijk de eerste originele samenwerking tussen LSD en Decree was, waarbij willekeurig gekozen lyrics vanop het ganse 'Voltage'-album gebruikt werden. Dat was erg leuk om te doen, en ik mocht veel achter een microfoon schreeuwen.

Laten we de vraag nu omkeren: heeft Left Spine Down reeds andere artiesten geremixed en zo ja, op welke remix zijn jullie dan het meest trots?

kAINE D3L4Y: Ik ben trots op zowel de Rabid Whole- als iVardensphere-remixes. We hopen op een dag al onze favoriete remixes - van het werk van andere artiesten - op CD uit te brengen.

Ondanks het feit dat Left Spine Down een relatief nieuwe band is, hebben jullie al veel live-optredens gedaan, waaronder twee Noord-Amerikaanse tournees: de eerste keer met Al Jourgensens Revolting Cocks, en eerder dit jaar met 16volt & Chemlab. Wat herinneren jullie je van deze shows, als jullie je al iets herinneren? :)

kAINE D3L4Y: Ik koester veel dierbare herinneringen aan de RevCo-tournee. Met de Jourgensens in El Paso feesten, in de ene historische zaal na de andere spelen en voor de eerste keer in contact komen met onze Amerikaanse fanbasis was verbazingwekkend. Een hechte band opbouwen met de nieuwe Cocks en touren met Blownload doorheen het land was een ongelooflijke ervaring. LSD-leden die elke nacht als sideshow-groep van Jim Rose's ad hoc-circus optraden, was al even verbazingwekkend. Er werden wasberenvallen uitgelegd op onze blote handen, we probeerden met geweld onze vingers te verpletteren met soepblikken, we fungeerden om de beurt als het Menselijke Dartsbord en er werden grote blokken met voorhamers weggeslagen over onze edele delen! Nog veel meer herinneringen aan de MIDI GHETTO-tournee met 16volt en Chemlab. Dat was onze eerste tournee per bus: opnieuw in contact komen met onze fanbasis, nieuwe fans maken, nieuwe vrienden, onze verschijning op het Kinetik Festival in Montréal, Andy Dick van onze bus schoppen in Hollywood (dat staat op YouTube, zoek er maar eens naar),… We hopen in de nabije toekomst een MIDI GHETTO-film uit te brengen, zodat we veel van deze momenten op en naast het podium kunnen delen.

Bestaat er enige kans dat we Left Spine Down in Europa zien neerstrijken in de nabije toekomst?

kAINE D3L4Y: Absoluut. We hoopten er dit seizoen te geraken, maar dat bleek uiteindelijk niet haalbaar. Er worden momenteel plannen gemaakt, en als je iemand kent die zich kandidaat stelt om ginder met ons op tournee te gaan, weet je waar je me kunt vinden.

Laatste vraag: waarom denken jullie dat onze lezers jullie CD's en shows zeker zouden moeten checken?

kAINE D3L4Y: Omdat we iets buiten het status-quo zijn. We zijn geen art rock, we zijn geen EBM, we zijn geen emo, screamo, weemo of zelfs teeno. We spelen geen jock rock, hip hop of nu metal, en we beloven dat we allemaal ouder zijn dan 12. Check onze muziek op ReverbNation etc., alsook ons live-materiaal op YouTube als je sceptisch bent. Kom ons op het podium zien en je zult niet teleurgesteld zijn.

Dat is bij deze dan afgesproken!

www.leftspinedown.com

www.myspace.com/leftspinedown

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Of Nightmares And Strychnine

Twee keer goed nieuws. Vooraleer dit album in de lente van dit jaar aan een gelimiteerde cd release toe is kunt u het deze maand reeds kosteloos (jawel) downloaden via de Sacred Realm Records website. Het andere goede nieuws, indien u voor komende Valentijn op zoek bent naar de passende horror soundtrack, aarzel niet, dit is hem. Fear ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Sirenia al 20 jaar springlevend!

Het zit nog fris in mijn geheugen. Al een eeuwigheid geleden, verscheen het cultalbum ‘At Sixes and Sevens’ (2001) van Sirenia, de goth metalband rond Morten Veland. Dit nadat hij de band Tristania noodgedwongen diende te verlaten. Nu kondigt dit Frans-Noorse gezelschap hun tiende studioalbum, met de inspirerende titel ‘Riddles, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ikon - The Thirteenth Hour - the singels 2007 -2020

Een band die al mee gaat sedert 1991 en we niet meer hoeven voor te stellen. Vanuit Australië, hun heimat, veroverden ze ook Europa. In de jaren 90 en aanvang van de jaren 2000 zat een florissante labeldeal met het Duitse en al lang verdwenen Apollyon label daar voor veel tussen. Nadien was er nog sporadisch een uithaal waardoor de groep ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : CUTS - Unreal

Een paar jaar geleden mocht ik kennismaken met CUTS, die met de twee Exist EP’s toch wel indruk wist te maken. Het daaropvolgende full album A Gradual Decline schoot echter helemaal aan me voorbij, en toen ik de bespreking hier las, was dat achteraf gezien een spijtige zaak. Tijd voor een herkansing, die ik krijg in de vorm van ...

lees meer...
NIEUWS 11/01/2021 : Gary Numan lost eerste single uit nieuwe plaat 'Intruder'

Hij gaat intussen al 42 jaar mee. In zijn begindagen was hij een pionier van de elektronische muziek met Tbeway Army en daarna solo. Hij scoorde hits met 'Cars', 'Are 'Friends Electric' en vele andere pientere popsongs. Halverwege de jaren 90 gaf hij zijn werk een nieuwe draai door de industrial-tour. Hij gaf op zijn oude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Penterakt - Conquest Of The Moon

Dit is weer zo een uitgave waarbij je aan het artwork al direct kan zien wat voor muziek je te horen zal krijgen. En met een projectnaam als Penterakt en een albumtitel als “Conquest Of The Moon” kan het ook haast niet anders. Inderdaad klinkt dit als kosmische krautrock zoals we die al kennen van in de jaren 70 van acts als Tangerine ...

lees meer...
CD BESPREKING : Backworld - Sacred And Profane Songs

Ik weet het, voor neo folk en aanverwante activiteiten hebben we een erudiet redactielid. Vandaar dat het voor mij zowat een eeuwigheid geleden is dat ik nog iets uit dit subgenre heb besproken op deze geniale site. Het laatste moet iets van Death In Rome geweest zijn meen ik, maar nu dus deze Backworld die ik best even voor u introduceer. Backworld ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Death in Rome schrijft hymne bij bestorming van het Capitool

'Het is niet de job van een artiest om politieke statements te maken. Het beste wat we kunnen doen is een soundtrack aanbieden over historische gebeurtenissen.' Aan het woord is Death in Rome, en het historisch evenement dat ze in de verf willen zetten is uiteraard de bestorming van het Capitool twee dagen geleden. Dit doen ze met ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Hedera helix maakt het weer heel abstract

Wij zijn grote fans van Hedera helix, het gestoorde intellectroproject van Oscar Valerius Kandinsky en Maestro Virgule. We hebben al lang niets meer van hen gehoord, maar in 2016 maakten ze indruk met 'Pastiche', een plaat vol dolgedraaide Nederlandstalige elektronische brouwsels die je vooral in verwarring willen brengen. Nu brengen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...