casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

707 items

   

Left Spine Down
'We zijn piraten in een digitaal tijdperk.'
20/11/2010, Marjolein Laenen
 Bookmark and Share

20/11/2010 : Left Spine Down - 'We zijn piraten in een digitaal tijdperk.'
20/11/2010 : Left Spine Down - 'We zijn piraten in een digitaal tijdperk.'
20/11/2010 : Left Spine Down - 'We zijn piraten in een digitaal tijdperk.'
Canada lijkt een fantastische plaats om te wonen. We kennen allemaal industrial-legendes Skinny Puppy en Front Line Assembly en ik ben altijd al grote fan geweest van Montréals Headscan, maar er is meer. Afkomstig uit Vancouver is Left Spine Down (acroniem: LSD), een energieke band bestaande uit 4 jonge cyberpunks onder wie FLA's keyboardspeler Jeremy Inkel. Dark Entries sprak met zanger kAINE D3L4Y en vroeg hem alles over LSD.

Hallo kAINE, bedankt dat je dit interview wil doen. Mensen hebben jullie dit waarschijnlijk al honderd keer gevraagd, maar is er een verhaal achter LSD's groepsnaam? Of is het gewoon iets dat jullie willekeurig gekozen hebben?

kAINE D3L4Y: We zijn eigenlijk door een litanie van groepsnamen gegaan voorafgaandelijk aan deze naam. We waren zowaar een minuut lang geïnspireerd door New Orders 'Crystal'-video en wilden onszelf The Killers noemen, maar deze naam was reeds bezet. We organiseerden een wedstrijd waarbij we blindelings pijltjes gooiden om de naam te vinden. Er werden 4 pijltjes gegooid naar bladzijden van het woordenboek op een muur. Eentje raakte mijn hoofd. Left Spine Down was geboren. Het LSD-acroniem kwam pas later in ons op.

In de groepsbiografie noemen jullie je muziek "cyberpunk", wat jullie omschrijven als een stijl die de sounds van industrial, metal, punk en elektronica doet samensmelten. Ik heb deze term al eerder gehoord, maar enkel in een literaire context met bekende sci-fi-auteurs zoals William Gibson en Bruce Sterling wiens boeken handelen over dystopische visies op de toekomst. Zijn jullie bekend met hun werk of is er een andere reden waarom jullie denken dat jullie muziek cyberpunk is?

kAINE D3L4Y: Ik geloof dat onze muziek over al deze facetten gaat. We zijn piraten in een digitaal tijdperk. We zoeken onderdelen en materialen bij elkaar om onze eigen kunst te creëren. We gebruiken klanken die we overal op het internet en op satelliets-HDTV vinden, gewijzigd door machines en digitale programma's. Voor mij zijn het echt de parallellen van de werken van beide hoger genoemde schrijvers en de filosofie die haar eigen leven leidt in onze technologisch gewijzigde levenstoestand. Het tijdperk van dat Max Headroom/Neuromancer-cyberpunkgenre is griezelig dichterbij dan dat we allemaal denken. Google Ananova, de door een computer gecreëerde nieuwslezer om je de dagelijkse wereldhoogtepunten voor te lezen. Doe een videoconferentie-oproep, betaal je telefoonrekening en GPS je locatie naar je Facebook op je iPhone terwijl je dit interview leest. En vergeet niet de nieuwste aflevering van 'Dexter' te bekijken op je digitale TV. Doet Lady Gaga je niet aan Gibsons 'Idoru' denken’? De toekomst is nu. Denk er maar eens over na.

Om even bij het cyberpunk-thema te blijven: jullie lijken een lichte obsessie te hebben met televisie en het idee dat alles op televisie wordt uitgezonden. Er bestaan zelfs LSD-promofoto's waarbij de hoofden van de groepsleden vervangen werden door televisieschermen. Geloven jullie dat televisie iets kwaadaardigs is en waarvoor we beducht moeten zijn?

kAINE D3L4Y: Nee, in feite denk ik dat het een prachtig instrument is dat je kunt gebruiken om de massa te manipuleren. En in deze tijd is de massa eindelijk begonnen met het in controle nemen van het medium via het internet. Opeens is het medium veranderd, met de digitale revolutie die meer betekenis heeft voor de gemiddelde kijker dan netwerktelevisie, en die gebaseerd is op zijn Jan-en-alleman-niveau van dagelijks populaire filmpjes die mensen hun 15 minuten roem geven en waarvoor Andy Warhol ons gewaarschuwd heeft ('Double Rainbow'. I daag je uit om niet te lachen. Ik blijf erbij). TV's moeten nu in grotere formaten verkocht worden om groter te lijken dan wat het medium eigenlijk geworden is.

Ik kan me voorstellen dat veel Front Line Assembly-fans ook naar de muziek van LSD zouden luisteren, te weten dat Jeremy Inkel keyboards speelt in beide bands en dat de stijl van beide bands omschreven zou kunnen worden als cyberpunk. Zien jullie Jeremy's invloed als FLA-lid weerspiegeld in LSD's fanbasis of trekt LSD een ander type fans aan?

kAINE D3L4Y: Ik denk dat het langs beide kanten werkt. Wij als groep en individuen waren altijd al geïnspireerd door FLA's werk, Chris Peterson produceerde ons eerste album, daarvoor en daarna voegde Jeremy zich bij het FLA-kamp. Ik geloof dat het op zekere wijze passend (en grappig) is dat we het geluk hebben dat we een gunst terug kunnen doen en dat we een klein beetje LSD-smaak kunnen aanbrengen in FLA's muziek en omgekeerd. Ik denk dat we bepaalde FLA-fans aantrekken op basis van de connectie. Hoewel ik denk dat de twee bands hand in hand kunnen gaan op een tournee of in de playlist van een club-DJ, spreekt de muziek voor zichzelf en zijn de fans die we aantrekken doorgaans bezeten van ons, niet omwille van reputatie, maar omwille van onze sound.

Ten tijde van de release van jullie eerste full-CD 'Fighting For Voltage' in 2008 bestond de bezetting van Left Spine Down uit 6 groepsleden onder wie Jared Slingerland, die net als Jeremy Inkel momenteel lid is van Front Line Assembly. Nu telt de groep slechts 4 leden en één van hen (drummer Galen Waling) is er nog maar heel recent bijgekomen. Heeft deze verandering in bezetting de LSD-sound drastisch beïnvloed?

kAINE D3L4Y: Hoewel er leden zijn gekomen en gegaan, denk ik niet dat dit de richting van LSD als groep veranderd heeft. We bevinden ons op een pad dat op zo'n natuurlijke wijze evolutie met zich meebrengt, dat dit sonisch weerspiegeld zal worden op het nieuwe album. Galen is een fantastische drummer, die alle oude nummers feilloos speelde tijdens de MIDI GHETTO-tournee doorheen Noord-Amerika afgelopen mei, en ik stel mij voor dat hij een essentiële aanwinst is bij de creatie van het nieuwe album. Hoewel de bezetting veranderd is en hoewel de sound van het volgende album misschien een drastische verandering in sound is, bestaat er geen verband tussen de twee.

Persoonlijk denk ik dat 'Fighting For Voltage' een erg intrigerend album is. Ik heb de neiging om mee te zingen met tracks als 'Reset', 'Prozac Nation' en 'Hang Up', de cassette-tussenstukjes zijn nogal vreemd & verwarrend en de laatste ongetitelde "track" blijkt een potpourri van willekeurige keyboardgeluiden en samples die meer dan 23 (!) minuten duurt. Kunnen we een gelijkaardige stijl verwachten op toekomstige LSD-albums of zouden jullie zeggen dat 'Fighting For Voltage' meer een experiment was?

kAINE D3L4Y: 'Fighting For Voltage' is een conceptalbum. De cassette-tussenstukjes en de laatste track op het album leiden naar hints binnenin het concept die de luisteraar toestaan om verder te duiken in het verhaal achter het album. Er zijn meer cassette-tussenstukjes op de remix-albums die eveneens naar meer hints leiden. Basiskennis van kwantumtheorie, het Philadelphia-experiment, de betekenis van de kalenderdatum 12 augustus en Nikola Tesla is wel vereist.

Het volgende album is ook een conceptalbum. Ik kan je nu nog niet vertellen waarover het gaat, nu het een leven op zichzelf begint te leiden. Je zult gewoon moeten afwachten.

Buiten de 'Smartbomb'-EP en de eerder genoemde 'Fighting For Voltage'-CD hebben jullie al twee remix-albums uitgebracht ('Voltage 2.3: Remixed & Revisited' & 'Smartbomb 2.3: The Underground Mixes'). Ik ben onder de indruk van het hoge aantal underground-artiesten die reeds één van jullie tracks geremixed hebben. Hoe hebben jullie een project van die omvang gerealiseerd? Hebben jullie verzoeken uitgestuurd naar al deze artiesten of boden zijzelf aan om een remix te maken?

kAINE D3L4Y: Een beetje van beide eigenlijk. Wat begon als een eenvoudige remix-wedstrijd resulteerde in dit overweldigende programma van artiesten, gesigneerd en niet-gesigneerd, die hun diensten aanboden. Dus na wat onderhandeling via ons label Synthetic Sounds werden er twee remix-albums gerealiseerd die meer dan 30 tracks in totaal overspannen. We waren erg onder de indruk en verrast door de respons die we kregen, en hopen dat we gauw opnieuw iets kunnen doen dat net zo cool is.

Ik weet dat dit geen gemakkelijke vraag is, maar als jullie 2 favoriete remixes zouden moeten kiezen (eentje vanop 'Voltage 2.3' en eentje vanop 'Smartbomb 2.3'), welke zouden dat dan zijn?

kAINE D3L4Y: We houden van ze allemaal. We spelen zowel de 'Reset (Melt Mix)' als de 'Flick The Stitch (KMFDM Mix)' live. We hadden zelfs het geluk dat we Steve White zover kregen om zijn solo met ons te spelen tijdens de MIDI GHETTO-tournee met 16volt. Ik hou van de versie van The Birthday Massacre. Chibi's vocals bezorgen me rillingen over mijn ruggengraat. 'Smartbomb 2.3' bevat ook een enorm aantal favorieten, maar als ik er één zou moeten kiezen, zou het 'Controlled Voltage' zijn, wat eigenlijk de eerste originele samenwerking tussen LSD en Decree was, waarbij willekeurig gekozen lyrics vanop het ganse 'Voltage'-album gebruikt werden. Dat was erg leuk om te doen, en ik mocht veel achter een microfoon schreeuwen.

Laten we de vraag nu omkeren: heeft Left Spine Down reeds andere artiesten geremixed en zo ja, op welke remix zijn jullie dan het meest trots?

kAINE D3L4Y: Ik ben trots op zowel de Rabid Whole- als iVardensphere-remixes. We hopen op een dag al onze favoriete remixes - van het werk van andere artiesten - op CD uit te brengen.

Ondanks het feit dat Left Spine Down een relatief nieuwe band is, hebben jullie al veel live-optredens gedaan, waaronder twee Noord-Amerikaanse tournees: de eerste keer met Al Jourgensens Revolting Cocks, en eerder dit jaar met 16volt & Chemlab. Wat herinneren jullie je van deze shows, als jullie je al iets herinneren? :)

kAINE D3L4Y: Ik koester veel dierbare herinneringen aan de RevCo-tournee. Met de Jourgensens in El Paso feesten, in de ene historische zaal na de andere spelen en voor de eerste keer in contact komen met onze Amerikaanse fanbasis was verbazingwekkend. Een hechte band opbouwen met de nieuwe Cocks en touren met Blownload doorheen het land was een ongelooflijke ervaring. LSD-leden die elke nacht als sideshow-groep van Jim Rose's ad hoc-circus optraden, was al even verbazingwekkend. Er werden wasberenvallen uitgelegd op onze blote handen, we probeerden met geweld onze vingers te verpletteren met soepblikken, we fungeerden om de beurt als het Menselijke Dartsbord en er werden grote blokken met voorhamers weggeslagen over onze edele delen! Nog veel meer herinneringen aan de MIDI GHETTO-tournee met 16volt en Chemlab. Dat was onze eerste tournee per bus: opnieuw in contact komen met onze fanbasis, nieuwe fans maken, nieuwe vrienden, onze verschijning op het Kinetik Festival in Montréal, Andy Dick van onze bus schoppen in Hollywood (dat staat op YouTube, zoek er maar eens naar),… We hopen in de nabije toekomst een MIDI GHETTO-film uit te brengen, zodat we veel van deze momenten op en naast het podium kunnen delen.

Bestaat er enige kans dat we Left Spine Down in Europa zien neerstrijken in de nabije toekomst?

kAINE D3L4Y: Absoluut. We hoopten er dit seizoen te geraken, maar dat bleek uiteindelijk niet haalbaar. Er worden momenteel plannen gemaakt, en als je iemand kent die zich kandidaat stelt om ginder met ons op tournee te gaan, weet je waar je me kunt vinden.

Laatste vraag: waarom denken jullie dat onze lezers jullie CD's en shows zeker zouden moeten checken?

kAINE D3L4Y: Omdat we iets buiten het status-quo zijn. We zijn geen art rock, we zijn geen EBM, we zijn geen emo, screamo, weemo of zelfs teeno. We spelen geen jock rock, hip hop of nu metal, en we beloven dat we allemaal ouder zijn dan 12. Check onze muziek op ReverbNation etc., alsook ons live-materiaal op YouTube als je sceptisch bent. Kom ons op het podium zien en je zult niet teleurgesteld zijn.

Dat is bij deze dan afgesproken!

www.leftspinedown.com

www.myspace.com/leftspinedown

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Fischer-Z - Swimming In Thunderstorms

27 december viert John Watts zijn vijfenzestigste verjaardag, maar dat belet hem niet om met zijn band Fischer-Z nog muziek te maken. Voor deze gelegenheid koos Watts voor een ruimere bezetting en laat zich omringen door vier doorwinterde muzikanten. Inmiddels is ‘Swimming In Thunderstorms’ het twaalfde studioalbum van deze toch ...

lees meer...
CD BESPREKING : Siavash Amini - Serus

Iraniër Siavash Amini is momenteel zowat de rijzende ster in de dark ambient wereld die ons om de haverklap met nieuw (én sterk) materiaal verblijdt. Zijn laatste album Serus is een ode aan de nacht geworden. Niet bijster origineel in het dark ambient genre horen we u al denken, maar Amini is clever genoeg om niet in clichés ...

lees meer...
CD BESPREKING : Techniques Berlin - Breathing

Geef toe, wat zou je als band met de naam Techniques Berlin en met dit artwork anders kunnen maken dan minimal synthpop? Techniques Berlins sound zit wat tussen minimal synthwave en synthpop in en ze komen trouwens helemaal niet uit Berlijn maar uit Toronto, Ontario, Canada. Bij het horen van dit album moet ik heel vaak denken aan oude ...

lees meer...
NIEUWS 16/09/2019 : Dead Man's Hill opent 1ste dag Porta Nigra 2020.

Het zijn drukke tijden voor Bart Piette, niet alleen verschijnt er binnenkort een eerste langspeler van het anarchistische new wave collectief Donder, Hel & Hagel; tevens haalt hij samen met levensgezellin Els de didgeridoo boven om overal te lande als Chrysopa Occulta op te treden, in het achterhoofd zijn ze dan nog eens met Kinderen ...

lees meer...
NIEUWS 16/09/2019 : Orryelle treedt dit jaar nog 1 keer op in Antwerpen, en doet dit niet alleen!

We steken het bij Dark Entries niet onder stoelen of banken dat we fan zijn van het duo UrZon & Orryelle. We zagen ze voor het eerst tijdens de tweede editie van Trouwfest, en onlangs waren ze nog het onbetwiste hoogtepunt van Sewerfest. Daartussen zagen we het duo nog samen aan het werk met Chrysopa Occulta (oftewel Bart en Els van Kinderen ...

lees meer...
NIEUWS 16/09/2019 : Tones On Tail met zeldzaam live materiaal present op youtube.

Tones On Tail was een Bauhaus offspring die naast bassist en voormalig Bauhaus roadie Glenn Campling ook ex Bauhaus leden Daniel Ash en Kevin Haskins in de gelederen telde. Diezelfde Glenn Campling zette recente zeldzame live clips online, die in 1984 in Schotland (Glasgow) op vhs werden opgenomen. Campling startte recent trouwens ook een ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Puce Mary - The Drought

We dachten eerst dat het om een schrijffout ging toen we onlangs bij de promomail aangaande Puce Mary’s ‘nieuwe’ album The Drought als releasedatum 5 oktober 2018 zagen staan. Dit was tot nog toe enkel een digitale uitgave, sinds april 2019 is dit album van het Deense wonderkind ook verkrijgbaar op cd en vinyl. Ik ...

lees meer...
NIEUWS 14/09/2019 : Het wordt een drukke herfst bij Wool-E !

Release 5 Oktober: Donder, Hel & Hagel - Lang Genoeg Beleefd Geweest CD (Wool-E Discs) 2 punkers & een hippie, 2 hippies & een punker... 3 anarchisten quoi, volleerd in het schenenschoppen en het omverblazen van heilige huisjes. 20 jaar in diverse bands die het deden met ska, punk, hardcore, electro, (neo)folk, darkambient industrial ...

lees meer...
NIEUWS 14/09/2019 : Salad Daze Tour brengt Wayne Hussey naar Retie

Dark Balloon als organisatie is er in geslaagd een iconische naam richting Retie te brengen. Wayne Hussey, grootgebracht in de gouden tijden van The Sisters Of Mercy, om later samen met Craig Adams The Mission op te richten. Verantwoordelijk voor groot geworden albums als First And Last And Always en God’s Own Medicine. Pionier van ...

lees meer...
CD BESPREKING : von Stroheim - Love ? Who Gets Love ?

Mogen we hierbij de stelling bevestigen dat film en muziek perfect kunnen samengaan zonder dat het een soundtrack is ? Zo we denken van wel, want het Brussels gezelschap von Stroheim wist zijn naam te ontlenen aan de Oostenrijkse filmregisseur, acteur en scriptschrijver Erich von Stroheim. Bij cinefielen ongetwijfeld gekend als ‘the ...

lees meer...
FOTO'S : The Spiritual Bat - @ Le Garage Luik, 06/09/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Sewerfest (31/08/19, De Wommel, Wommelgem) - Een traditie om in ere te houden.

De allerlaatste dag van de zomervakantie afsluiten met Sewerfest, het begint een leuke traditie te worden. Voor de tweede keer vond dit gezellige DIY festival, georganiseerd door de mensen achter de New Wave Top 100 fuiven en Pale Moon, plaats in de Wommel. Vorig jaar was het het geval met Psychic Krist Kastrator, ook dit jaar werd een ...

lees meer...
FOTO'S : And One - W-Fest Waregem 18/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Peter Hook and the Light - W-Fest Waregem 18/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : W-Fest 4 dagen apart festivallen tussen verleden en heden! - W-Fest was er 4 dagen om van te genieten, oude bekenden en minder bekenden terug te zien en niet - zoals sommige reguliere media beweren - je jeugd nog eens opnieuw te beleven. Neen, gewoon om te zijn wie je bent, ...

Het zit er op de 4de editie van W-fest. De eerste keer in Waregem. Oudjes zoals ik herinneren zich ongetwijfeld nog The Steeple, where have the years gone, de club die Waregem op de wereldkaart zette als het om gothic en aanverwanten ging. Op een pisboog van waar ooit The Steeple stond, daar is Waregem Expo. Ik geef toe, de rit naar Wargem, ...