casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Suicide Commando
Als de hel al effectief zou bestaan, dan lijkt het me daar leuker dan in de hemel met hun rijstpap wat ik niet lust …
04/11/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

04/11/2010 : Suicide Commando - Als de hel al effectief zou bestaan, dan lijkt het me daar leuker dan in de hemel met hun rijstpap wat ik niet lust …
04/11/2010 : Suicide Commando - Als de hel al effectief zou bestaan, dan lijkt het me daar leuker dan in de hemel met hun rijstpap wat ik niet lust …
04/11/2010 : Suicide Commando - Als de hel al effectief zou bestaan, dan lijkt het me daar leuker dan in de hemel met hun rijstpap wat ik niet lust …
04/11/2010 : Suicide Commando - Als de hel al effectief zou bestaan, dan lijkt het me daar leuker dan in de hemel met hun rijstpap wat ik niet lust …
04/11/2010 : Suicide Commando - Als de hel al effectief zou bestaan, dan lijkt het me daar leuker dan in de hemel met hun rijstpap wat ik niet lust …
Als een gitarengroepje opgemerkt wordt in het buitenland dan staan de kranten er bol van, maar in hun stompzinnigheid vergeten echte journalisten dat er in dit Belgenlandje mensen rondlopen zoals Johan Van Roy die in landen als Duitsland zichzelf bijna het status van rockster mogen opkleven. Dit succes heeft Johan enkel aan zijn vechtlust te danken ook al blijft hij nederig en noemt het vooral geluk. Het was dan ook niet zonder enige trots toen Johan me vertelde dat hij met Dark Entries bereid was tot een gezellige babbel.

Beste Johan, jij bent nu bijna 25 jaar bezig. Ik veronderstel dat het vooral zwoegen was.

Oh nee, zwoegen zou ik het zeker niet willen noemen, ik heb het al die jaren heel graag gedaan en ik zou er eerlijk gezegd (nog) niet zonder kunnen. Natuurlijk zijn er ook minder fraaie kantjes aan het muzikantenleventje, maar ik ben echt blij met alles wat ik bereikt heb in al die jaren. Zelfs in mijn stoutste dromen had ik nooit verwacht zoveel te bereiken met met muziek en Suicide Commando.

Net als vele van je collega’s begon jij in de jaren ’80 met het uitbrengen van tapes. In alle eerlijkheid ben jij toch één van de weinige die internationale bekendheid gescoord heeft. Hoe verklaar je dit?

Een echte verklaring heb ik daar ook niet voor, misschien heb ik wel het geluk gehad van telkens de juiste personen op de juiste plaats te hebben gevonden, want zonder hen zou ik het allicht nooit zo ver geschopt hebben.

Ik denk dan in de eerste plaats aan labelmanagers enz … Bovendien denk ik dat ik ook nog net op het juiste moment met muziek ben begonnen en heb ik nog een klein deel van de gouden jaren tachtig en negentig meegemaakt, en heb ik zo ook een klein stukje van het succes van andere Belgische groepen als Front 242, The Klinik … meegepikt.

België werd begin jaren negentig trouwens aanzien als de basis van de zogenaamde EBM en dus kreeg alles wat uit België kwam toch wel wat extra aandacht, zeker in het buitenland.

Over die tapes gesproken, het zijn lompe dingen maar toch hadden die iets, niet?

Inderdaad, ik ben met tapes opgegroeid en ik herinner me nog hoe ik als kind naar de radio luisterde en al nummers opnam op tape. Ik heb altijd wel een speciale voorkeur gehad voor tapes en ook vinyl.

Ik heb zelfs nog een tijdje een tape label gehad toen CD’s al lang hun opmars hadden gekend. Tapes waren een goedkoop en makkelijk medium om je muziek in die tijd wereldwijd te verspreiden, een beetje zoals de CDR’s nu … alleen hadden we toen het internet nog niet. Toch was het verbazend om zien hoe je tapes in geen tijd over de hele wereld circuleerden.

Jouw grote doorbraak kwam er midden jaren ’90 toen je op Off Beat geraakte. Wat betekende dat voor jou, ik bedoel het moet toch raar aanvoelen dat een internationale doorbraak gekomen is?

Ik was inderdaad al enkele jaren bezig met muziek toen ik plots de kans kreeg om meteen bij één van de grootste labels in de scene te kunnen tekenen.

Ik was eigenlijk nooit op zoek geweest naar een label, dus dat voelde misschien wel een beetje vreemd dat een label bij mij aan de deur kwam kloppen. Maar uiteraard voelde ik mij vereerd en ik heb er dan ook niet lang moeten over nadenken om bij Off Beat te tekenen, Off Beat was toen één van de grootste opkomende labels in de scene met groepen als Project Pitchfork …

Hmmmmm, ik ga eens een vieze vraag stellen... Jij speelde onlangs terecht in De Effenaar in Eindhoven, ik kan me niet inbeelden dat jij in de AB geraakt. Schandalig vind ik dat, en ik zou graag jouw mening hierover horen.

Ach weet je, daar heb ik ondertussen al mee leren leven. Er is een tijd geweest dat ik het heel erg vond dat ik in het buitenland wel erkenning kreeg terwijl er hier in België nauwelijks aandacht werd besteed aan Suicide Commando, maar ik heb de hoop eerlijk gezegd een beetje opgegeven dat Suicide Commando in België ooit nog groot zal worden.

Zolang de grote radio’s en ik denk dan in de eerste plaats aan Studio Brussel, een zender die toch pretendeert “alternatief” te zijn, onze scene gewoon blijft doodzwijgen, dan moet je hier in België niet veel verandering verwachten.

Hetzelfde met een festival als Pukkelpop dat toch hetzelfde pretendeert en bovendien nog een organisator heeft die ook uit Leopoldsburg komt. Zolang er vanuit die hoek niets verandert zal deze muziek in België nooit groot worden. Gelukkig zijn er nog de kleinere organisaties die onze scene nog in ere en leven weten te houden.

Toevallig hadden we het er deze morgen nog over...de donkere muziek ligt hier in België in de handen van enkele hobby-organisatoren die er meestal nog hun broek aan scheuren ook...

Dat klopt en dat is uiteraard heel jammer. Als deze enkelingen ook nog afhaken is het hier in België helemaal gedaan. Nu, ik merk in het buitenland ook wel een achteruitgang wat betreft cluboptredens, enkel de mega evenementen als Amphi, M’era Luna … doen het beter dan ooit, maar de gewone cluboptredens krijgen ook heel wat minder volk over de vloer.

Dat heeft volgens mij voor een deel te maken met het feit dat er nu een heel nieuwe generatie van kids in de scene zitten die enkel nog willen dansen en voor wie kleding en fashion belangrijker zijn geworden dan de muziek.

Muziek is ondertussen een soort van wegwerpprodukt geworden wat je gratis en voor niets van het internet kan downloaden. Jammer maar helaas !

Wat ons naar Duitsland brengt, daar kan dat wel...hoe verklaar je dat?

Ondanks deze achteruitgang zijn we in het buitenland en dan vooral in Duitsland inderdaad toch nog een pak bekender dan in eigen land.

Duitsland is altijd al een land geweest waar de electronische muziek populair is geweest, vooral dankzij grote groepen als Depeche Mode.

Er is dan ook veel meer interesse vanuit de media voor deze scene en regelmatig merk je dat groepen uit “onze” scene doorbreken in de mainstream popscene. Voorbeelden genoeg van groepen die plots in de “echte” charts terecht kwamen: Apoptygma berzerk, Oomph, Blutengel, VNV Nation … zelfs wij haalden even de top 100 van de media control charts (met onze laatste CD “Implements of hell”), de officiele CD charts in Duitsland. Dat zou in België ondenkbaar zijn.

Terug naar Suicide Commando. Sommigen noemen het 'hellectro' maar je bent je er wel van bewust dat je een aparte stijl uitgevonden hebt, niet?

Persoonlijk vind ik niet dat ik destijds iets nieuws had uitgevonden, want volgens mij deden groepen als :Wumpscut:, Leather Strip … al min of meer hetzelfde lang voordien.

Maar met het succes van mijn “Mindstrip” cd en vooral dan een nummer als “Hellraiser” was ik op dat moment wel één van de weinige groepen in het genre, vandaar allicht dat Suicide Commando al snel geassocieerd werd met deze stijl, maar ik was dus zeker niet de enige.

Hoe kwam die stijl eigenlijk tot stand?

Zoals altijd heb je bepaalde evoluties en stromingen in onze scene, zo had je eind jaren tachtig de EBM, en had je in de nineties plots de combinatie van electro met gitaren, nadien kreeg je ook nog trends als future pop, industrial … en zo was de zogenaamde “hellectro” niet meer of niet minder dan een bepaalde trend.
Zoals ik net zei was ik wel één van de weinige groepen destijds die eind jaren negentig actief was in die richting, en zijn er pas nadien enorm veel groepen op diezelfde trein gesprongen.

Is dat ook geen beperking, Johan? Ik adoreer wat je doet maar als jij bijvoorbeeld morgen een ambient cd zou willen opnemen gaat dat niet gemakkelijk gaan...

Uiteraard, vandaar ook dat ik me nooit echt zelf heb geprofileerd als “hellektro”. Ikzelf vond nog steeds dat ik gewoon met electronische muziek bezig was.

Ik hou er niet echt van om in bepaalde vakjes geduwd te worden, want dat beperkt uiteraard je bewegingsmogelijkheden. Nu, gelukkig heb ik nooit echt de behoefte gehad om echt andere dingen te gaan doen, dus dat heeft het wat makkelijker gemaakt.

Luister jij eigenlijk ook thuis naar dergelijke dingen of ben jij een rustige mijnheer thuis?

Er is een tijd geweest dat ik echt naar niets anders luisterde, maar door de enorme boom aan groepen de laatste jaren kreeg je wel een hele hoop kwantiteit, maar helaas niet altijd dezelfde kwaliteit.

Je kreeg op een bepaald moment zoveel copycats dat ik het zelf niet eens meer leuk vond, en toen ben ik terug naar andere dingen beginnen luisteren zoals Massive Attack of Linkin Park …

“Love breeds suicide”, “Death cures all pain”....het zijn zinnen die inslaan als mokerslagen en eigenlijk zijn ze gitzwart. Sta jij daar bij stil?

Ik denk dat dat vooral te doen heeft met mijn roots, ik ben nu éénmaal een kind van de jaren tachtig toen er een hele zwarte generatie was.

Ik ben opgegroeid in de new wave en cold wave scene met gitzwarte groepen als Joy Division, oude Cure, Sisters of Mercy, Siglo XX … ik ben dan nadien wel in de electro scene terecht gekomen, maar die roots die raak je nooit meer kwijt.

Er was ook niet veel te lachen in de jaren tachtig, het was echt een zwarte periode met als reactie zulke donkere groepen.

Je hebt het blijkbaar op God gemunt, nooit bang dat je effectief in de hel zult belanden?

Als de hel al effectief zou bestaan, dan lijkt het me daar leuker dan in de hemel met hun rijstpap wat ik niet lust …

Ik denk dat het vooral een soort van rebellie is die nog steeds in me schuilgaat. Ik ben namelijk opgegroeid in een heel katholieke familie en ik moest zelfs elke week naar de kerk van mijn vader.

Ik denk een beetje zoals elk kind is het plots totaal “uncool” om hetzelfde leuk of interessant te vinden als je ouders, vandaar een beetje mijn afkeer t.o.v. god, maar uiteraard heb ik ook zo mijn overtuigingen om aan god te twijfelen.

Religie is volgens mij één van de grootste gevaren van onze wereld.

Sommige mensen vinden de muziek van Suicide Commando angstaanjagend, zelfs sadomachistisch...

Kan best zijn, terwijl ik ook al veel reacties heb gekregen van mensen die enorm veel steun aan mijn muziek en teksten hebben gehad. Het is dus maar hoe je het zelf bekijkt. Voor mij is het altijd een manier geweest om mijn agressie kwijt te raken op een constructieve manier.

Dit vraag ik aan iedereen : wat is je favoriete cd aller tijden?

Moeilijke vraag, maar twee platen hebben me toch altijd enorm beinvloed en dat zijn “Sabotage” van de Klinik en “Geography” van Front 242. Die platen hebben zo’n enorme impact op mij gehad.

Maar ook een LP als “Pornography” van The Cure heb ik destijds grijs gedraaid.

Bedankt beste Johan, een speciale boodschap voor de Dark Entries-lezers?

Ik zou iedereen nog eens een keertje willen bedanken voor al jullie steun de afgelopen 25 jaar. Zonder jullie steun had ik het nooit zo ver geschopt.

Suicide Commando

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Exponentia - Trδnen des Leidens

Vergeef me! Om een of andere reden is deze Franse band Exponentia steeds onder mijn radar gebleven. Toen de perskit binnen viel bij de redactie van Dark Entries, trok de cover van ‘Tränen des Leidens’ meteen de aandacht! Ludovic Dhenry, de man achter dit donkere gothic neo classic project, verraste enkele maanden geleden met ...

lees meer...
CD BESPREKING : Miki Yui - Aperio!

Nee, Miki Yui heeft geen drankprobleem. Althans, voor zover we weten toch niet. De titel van haar zevende langspeler Aperio! is afgeleid van de Latijnse oorsprong van de maand april, “aperire” wat “openen” of “onthullen” betekent. Het is meteen in een notendop een hint naar de manier waarop haar muziek ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Labasheeda - Status Seeking

Voor mij werden de jaren 90 voornamelijk ingekleurd door gitaarrock. In een pre-internet tijdperk was het dan ook eerder een kwestie van wat je te pakken kon krijgen, en je hier eerder noodgedwongen verder in te verdiepen. Dit klinkt haast verontschuldigend, maar zo wil ik het geenszins bedoelen aangezien er toch heel wat van deze bands zijn ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ulrich Troyer - NOK 2020

Onder de categorie: zot zijn doet geen zeer stellen we u Ulrich Troyer voor. Een lid van het tienkoppige Oostenrijkse Vegetable Orchestra. Een orkest dat muziek maakt met, inderdaad, groenten. Een stijloefening tussen de soep en de patatten, hier letterlijk te nemen: als er tijd over is tussen het koken en vrienden uitnodigen voor het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Arurmukha - 14.11.90 -Ein Akustisches Psychogramm

Berlijn met zijn rijke geschiedenis is een stad die tot veler verbeelding spreekt. Indien ook tot de uwe, dan hebben we met deze 14.11.90 -Ein Akustisches Psychogramm van Arurmukha beslist iets wat je nieuwsgierigheid zal prikkelen. Dit is een heruitgave van het album dat Marc Weiser (Rechenzntrum, Zeitkratzer) en Jürgen Hendlmeier ...

lees meer...
NIEUWS 19/01/2021 : Ground Nero: In The Blood

Hij is er gekomen. De nieuwe single van Ground Nero werd gisteren voorgesteld op het radioprogramma De dag des oordeels en werd daarna promt ook op YouTube gedeeld. Het is even wennen aan de stem van de nieuwe zanger, want de single is ook het eerste nummer dat uitkomt sinds Gwijde Wampers de groep verlaten heeft en vervangen werd door een ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...