casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

De Volanges
Melancholie doet zoveel pijn maar onze nummers zijn onze geneesmiddelen.
02/11/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

02/11/2010 : De Volanges - Melancholie doet zoveel pijn maar onze nummers zijn onze geneesmiddelen.
02/11/2010 : De Volanges - Melancholie doet zoveel pijn maar onze nummers zijn onze geneesmiddelen.
02/11/2010 : De Volanges - Melancholie doet zoveel pijn maar onze nummers zijn onze geneesmiddelen.
02/11/2010 : De Volanges - Melancholie doet zoveel pijn maar onze nummers zijn onze geneesmiddelen.
02/11/2010 : De Volanges - Melancholie doet zoveel pijn maar onze nummers zijn onze geneesmiddelen.
Op 27 november vieren ze bij Bunkerleute uitgebreid feest. Naast het electronisch geweld van Sonar en de ijskoude waveklanken van Kirlian Camera staat ook één van België’s best bewaarde geheimen op het podium : De Volanges.

Een ideaal moment voor Dark Entries om eens een babbel te maken met deze uiterst sympathieke band.

Beste Yvan, De Volanges bestaat eigenlijk al meer dan 20 jaar. Dat is eigenlijk verschrikkelijk lang, hoe zou jij die twee decennia omschrijven?

Yvan: Onze instrumenten leren bespelen want eigenlijk waren we zoals de punk groepen aan het einde van de jaren 70 die niet goed konden spelen.

Veel plezier, wat ruzie, veel drank, veel werk, veel contacten, goede concerten, slechte concerten, sommige minder aangename situaties en twee goede albums!

En een derde dat nog moet gecomponeerd worden!

Ik bedoel het met respect en zonder sarcasme, ondanks die 20 jaar is alles zeer underground gebleven. Heb je daar nooit spijt van gehad?

Yvan: Ja zeker! Maar hetzij zo…

Maar er zijn enkele redenen volgens mij:

We zijn geen Engelse of Amerikaanse band; we zijn alleen maar Belgen…hoe lang nog eigenlijk?

Toen we jong waren in de jaren 80, zijn we met de groep begonnen en we hadden tijd nodig om onze instrumenten te leren bespelen en dan heb je natuurlijk ook het gevolg dat het begin van de jaren 90 die niet echt goed waren voor de post-punk.

We hebben nooit een goede manager gehad en we waren waarschijnlijk ook een beetje lui.

Renaud: Eigenlijk ging het twee maal over een periode van acht jaar, weliswaar met een pauze van vijf jaar. Toen we in 2002 opnieuw begonnen, herwerkten we al onze nummers. Die tweede periode is uiteindelijk ook onze beste, misschien wel de echte periode.

Wij zijn vrienden en spelen reeds 20 jaar tezamen, maar in mijn perceptie zijn wij eigenlijk nog maar 8 jaar samen…

Wat ook je antwoord is op de bovende vraag, ik geloof niet altijd groepen die beweren dat het hun niks kan schelen.

Yvan: Ik ook niet. Voor mij, zijn het leugenaars.

Renaud: Het hangt er natuurlijk van of hoe je je carriere plant. En dan bedoel ik alles, een deel van je leven, je hele leven of bijna niks…

Niet iedereen wil beroemd worden, maar ik denk dat iedereen wel geapprecieerd wil worden.

Jullie geluid is ontegensprekelijk jaren ’80 maar het is ook zo moeilijk in een vakje te brengen : ieder nummer klinkt eigenlijk anders….

Yvan: Ja en we zijn daarop trots!

Ik denk dat we zonder twijfel “jaren 80” klinken maar ook een hedendaagse klank hebben.

Onze hoofdzakelijke invloeden zijn de post-punk groepen van de jaren 80 maar ook The Velvet Underground , The Stooges, Pink Floyd ( vooral voor Renaud ), Pixies, God Machine, Madrugada, Arcade Fire enz.

Zelfs metal ( maar alleen maar voor Ludo onze drummer komt uit de metal scene ).

Renaud: Als wij een album opnemen, denken wij eigenlijk nooit dat het X of Y moet klinken.

Wij kiezen gewoon voor de beste emotie die bij een bepaald nummer past en wij vertalen dit door middel van onze instrumenten.

Renzo Gotto, de man die bij ons achter de knoppen staat heeft geen enkel vooroordeel over een bepaalde stijl…iets wat wij zeer belangrijk vinden!

Wat me zo aansprak op jullie laatste cd “Caryatids” is die woede. Die woede hoor je in de stem terwijl muzikaal de omgekeerde zijde toont : het melancholische….

Yvan: Ja maar sommige nummers zijn ook woedend. Onze muziek is een mix van onze stemmingen.

Op die “Caryatids” raakte ik in de ban van de foto’s, daarop zie je een engelachtig meisje dat zich op allerlei gebouwen verplaatst……

Renaud: Zowel de fotograaf als dat charmant model zijn vrienden van de groep, en zij nemen een zeer speciale plaats in mijn hart.

Dat is ook hoe wij functioneren, wij werken met iets dat ons raakt, zelfs persoonlijke dingen.

Eigenlijk zijn die foto’s niet genomen voor Caryatids want ze zijn veel ouder. Maar toen we bezig waren met het ontwerpen van de hoes, schoten die foto’s mij plots weer te binnen en voor we het wisten hadden we een hoes!

De fotograaf, mijn vriend Vincent dus, heeft die foto’s genomen in een vervallen fabriek in de Borinage….en hij wist het niet eens, over inspiratie gesproken!

In jullie bestaan hebben jullie ook al gespeeld in England en Polen. Voelt dat anders aan, ik bedoel het moet toch anders zijn in het centrum van Londen te staan dan in één of ander Belgisch jeugdhuis!

Yvan: Ja dat is prachtig om in het buitenland te spelen. Ik voel me net als op vakantie! Ik hou veel van reizen! En als je in het buitenland speelt, ontmoet je mensen van een andere cultuur, de sfeer is helemaal anders en het is plezant om te weten dat mensen van het buitenland naar ons komen kijken! Maar we hebben toch niet veel in jeugdhuizen gespeeld hoor…

Renaud: Bij mij is het anders…ik haat reizen, en een auto of een vliegtuig is een hel voor mij! Maar eens we veilig op een podium staan is het anders natuurlijk.

Wij speelden één keer in London, twee keer in Parijs, verschillende keren in Polen, het Noorden van Frankrijk.

Maar een jeugdhuis kan soms veiliger zijn dan in een Britse zaal te staan waar 400 Engelse goths om je staan….

En zelfs spelen met de legendarische Section 25, dat moet je toch iets doen….

Yvan: Ja, dat was iets speciaals. Ik luisterde naar Section 25 toen ik 16 was!

En hun bassist heeft aan de technicus gezegd toen we begonnen te spelen : “Neem dat op! Dat is uitstekend”. En een paar maanden later, op de Factory Night”, heeft hij mij gezegd dat ze naar onze cd luisteren in hun bestelwagen!

Renaud: Wij hebben het geluk gehad om met Larry Cassidy en hun gitarist backstage een fles rum te kraken…tuurlijk spraken we over muziek!

Ik herinner me Larry’s diepe stem, en dat accent uit het Engelse Noorden.

Wij waren echt treurig toen hij overleed. Dat was een speciale nacht, denk ik….

Jullie muziek is bijzonder melancholisch, maar melancholie doet zoveel pijn…..

Yvan: Zonder twijfel meen je dat? Ja, het is waar maar tegelijkertijd ook energiek vind ik. Melancholie doet zoveel pijn maar onze nummers zijn onze geneesmiddelen.

Renaud: Muziek is een ideale plaats om je melancholie los te laten en een goede manier om je uit te leven, toch?

De wereld kun je toch maar zelden een leuke boel noemen, ik weet wel dat er schoonheid in verscholen zit maar het bereiken is wat anders!

Het gaat inderdaad om de trieste dingen des levens maar het gaat ook over bier, vriendschap en stomme grapjes….

Over België gesproken… Jullie muzikale keuze is zonder twijfel subliem te noemen maar het is ook niet bepaald een keuze die favoriet is bij concertorganisatoren….

Ik veronderstel dat het allesbehalve makkelijk is om een concertplaats te veroveren.

Yvan: Het is inderdaad gemakkelijker voor een Engelse of Amerikaanse groep om een concertplaats te veroveren, ook al spelen zij hetzelfde genre muziek als wij terwijl ze niet altijd beter zijn dan ons.

Ook niet als voorprogramma in de AB of de Botanique terwijl onze albums zeer goed kritieken hebben in de kranten en magazines.

Het is misschien onze fout want zonder een echte manager is het moeilijk en we hebben altijd geweigerd met iemand te slapen.

Maar dankzij de steun van de mensen van de Fantastique Night en de Bunkerleute kunnen we spelen met goede condities in zalen met veel publiek dat van ons houdt!

Jullie geraakten op het Franse Str8Line Records. Leg dat eens uit…

Renaud: Str8line is een indielabel dat connecties heeft met de coldwave-groep No Tears uit Parijs.

Wij ontmoetten Paul, de baas dus, en zijn vrouw Catherine tijdens het Bauhaus concert in 2006 in de AB…en nu zijn we vrienden! Zij hebben ons getekend omdat zij onze eerste plaat “The Outcast” zo goed vonden. Zij zijn nu verhuisd naar Brussel dus in principe is het een Frans-Belgisch label. Zij maakten ook met The Names een deal toen die hun comeback plaat maakten.

Str8Line is een label dat bestaat uit mensen uit passie en waar al het weinige geld dat er met verdient wordt terug geïnvesteerd wordt in nieuwe producties.

Ik heb ook begrepen dat jullie werken aan nieuw materiaal. Wanneer mogen we dit verwachten?

Yvan: Je kan goede muziek verwachten! -)

Renaud: We hebben toch al wat ideeën in ons achterhoofd wat muziek, thema en teksten betreft, maar nog niks opgenomen.

Ik zou toch graag onze derde cd opnemen… laten we zeggen : volgend jaar!

Ik vraag dit aan iedereen. Wat is je favoriete lp aller tijden en leg uit waarom….

Yvan: Onmogelijk voor mij. Er zijn er te veel!

Renaud: Geldt ook voor mij, maar ik zal proberen….

“In The Hothouse” van The Sound is een krachtige liveplaat : triestig, grappig, passie, angst, schoonheid.

Mooie melodieën, goede zang en natuurlijk een ongelooflijk ondergewaardeerde groep.

Ik hou er nog steeds even veel van als toen ik 16 was…ik was echt triestig toen Adrian Borland stierf.

Ludo: The God Machine: Scenes from the Second Storey. Omdat… omdat!!!

Binnenkort kunnen we jullie bewonderen op het Bunkerleutefeestje. Wat mogen we verwachten?

Yvan: Je kan een goed concert verwachten! Ik hoop het toch, en voor de mensen die ons volgen, kunnen ze een verrassing verwachten.

Renaud: Inderdaad, wij gaan het bewijs leveren dat we echt dat concert in Leuven willen!

Een speciale boodschap voor de Dark Entries-lezers?

Yvan: Dark Entries is zeer goed! En kom met een massa naar Het Depot in Leuven op de 27 November!

Renaud: We zullen iedereen al op voorhand bedanken voor het applaus. Groetjes aan iedereen en tot de 27e!

Ludo: Luister vooral naar “Scenes from the Second Storey” van The God Machine.

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Twin Tribes - Shadows (repress)

Deze “Shadows” verscheen origineel begin 2018 en was voor het Amerikaanse duo Twin Tribes zowat wat “Seventeen Seconds” voor The Cure was. Ok, een lichte vorm van overdrijving is mij niet vreemd, ik weet het, maar dit debuut opende wel wereldwijd de deuren voor het duo Louis Navarro en Joel Niňo Jr. Zelfs in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Tomoko Sauvage - Fischgeist

Alles voor de kunst: Tomoko Sauvage kroop in Berlin-Prenzlauer Berg in een voormalige watertank om het album Fischgeist op te nemen. Het 19de eeuwse gebouw bestaat uit vijf gelaagde cirkels, met een wenteltrap in het midden die leidt naar een uitgang die uitkomt op een heuveltop. Binnen is het vochtig en koud met een constante temperatuur ...

lees meer...
CD BESPREKING : Stalowa Wola - The Will Of Steel

Toen een drietal jaar geleden ons het titelloze debuut van het Poolse Stalowa Wola bereikte, viel ons toch wel enige blijdschap ten deel. We konden immers nog maar eens ons martiaal kloppende hart ophalen, iets wat de laatste jaren steeds minder en minder aan de orde was. In dit genre dat op sterven na dood is valt er dan ook weinig nieuws ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Exponentia - Tränen des Leidens

Vergeef me! Om een of andere reden is deze Franse band Exponentia steeds onder mijn radar gebleven. Toen de perskit binnen viel bij de redactie van Dark Entries, trok de cover van ‘Tränen des Leidens’ meteen de aandacht! Ludovic Dhenry, de man achter dit donkere gothic neo classic project, verraste enkele maanden geleden met ...

lees meer...
CD BESPREKING : Miki Yui - Aperio!

Nee, Miki Yui heeft geen drankprobleem. Althans, voor zover we weten toch niet. De titel van haar zevende langspeler Aperio! is afgeleid van de Latijnse oorsprong van de maand april, “aperire” wat “openen” of “onthullen” betekent. Het is meteen in een notendop een hint naar de manier waarop haar muziek ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 19/01/2021 : Ground Nero: In The Blood

Hij is er gekomen. De nieuwe single van Ground Nero werd gisteren voorgesteld op het radioprogramma De dag des oordeels en werd daarna promt ook op YouTube gedeeld. Het is even wennen aan de stem van de nieuwe zanger, want de single is ook het eerste nummer dat uitkomt sinds Gwijde Wampers de groep verlaten heeft en vervangen werd door een ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...