casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

De Volanges
Melancholie doet zoveel pijn maar onze nummers zijn onze geneesmiddelen.
02/11/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

02/11/2010 : De Volanges - Melancholie doet zoveel pijn maar onze nummers zijn onze geneesmiddelen.
02/11/2010 : De Volanges - Melancholie doet zoveel pijn maar onze nummers zijn onze geneesmiddelen.
02/11/2010 : De Volanges - Melancholie doet zoveel pijn maar onze nummers zijn onze geneesmiddelen.
02/11/2010 : De Volanges - Melancholie doet zoveel pijn maar onze nummers zijn onze geneesmiddelen.
02/11/2010 : De Volanges - Melancholie doet zoveel pijn maar onze nummers zijn onze geneesmiddelen.
Op 27 november vieren ze bij Bunkerleute uitgebreid feest. Naast het electronisch geweld van Sonar en de ijskoude waveklanken van Kirlian Camera staat ook één van België’s best bewaarde geheimen op het podium : De Volanges.

Een ideaal moment voor Dark Entries om eens een babbel te maken met deze uiterst sympathieke band.

Beste Yvan, De Volanges bestaat eigenlijk al meer dan 20 jaar. Dat is eigenlijk verschrikkelijk lang, hoe zou jij die twee decennia omschrijven?

Yvan: Onze instrumenten leren bespelen want eigenlijk waren we zoals de punk groepen aan het einde van de jaren 70 die niet goed konden spelen.

Veel plezier, wat ruzie, veel drank, veel werk, veel contacten, goede concerten, slechte concerten, sommige minder aangename situaties en twee goede albums!

En een derde dat nog moet gecomponeerd worden!

Ik bedoel het met respect en zonder sarcasme, ondanks die 20 jaar is alles zeer underground gebleven. Heb je daar nooit spijt van gehad?

Yvan: Ja zeker! Maar hetzij zo…

Maar er zijn enkele redenen volgens mij:

We zijn geen Engelse of Amerikaanse band; we zijn alleen maar Belgen…hoe lang nog eigenlijk?

Toen we jong waren in de jaren 80, zijn we met de groep begonnen en we hadden tijd nodig om onze instrumenten te leren bespelen en dan heb je natuurlijk ook het gevolg dat het begin van de jaren 90 die niet echt goed waren voor de post-punk.

We hebben nooit een goede manager gehad en we waren waarschijnlijk ook een beetje lui.

Renaud: Eigenlijk ging het twee maal over een periode van acht jaar, weliswaar met een pauze van vijf jaar. Toen we in 2002 opnieuw begonnen, herwerkten we al onze nummers. Die tweede periode is uiteindelijk ook onze beste, misschien wel de echte periode.

Wij zijn vrienden en spelen reeds 20 jaar tezamen, maar in mijn perceptie zijn wij eigenlijk nog maar 8 jaar samen…

Wat ook je antwoord is op de bovende vraag, ik geloof niet altijd groepen die beweren dat het hun niks kan schelen.

Yvan: Ik ook niet. Voor mij, zijn het leugenaars.

Renaud: Het hangt er natuurlijk van of hoe je je carriere plant. En dan bedoel ik alles, een deel van je leven, je hele leven of bijna niks…

Niet iedereen wil beroemd worden, maar ik denk dat iedereen wel geapprecieerd wil worden.

Jullie geluid is ontegensprekelijk jaren ’80 maar het is ook zo moeilijk in een vakje te brengen : ieder nummer klinkt eigenlijk anders….

Yvan: Ja en we zijn daarop trots!

Ik denk dat we zonder twijfel “jaren 80” klinken maar ook een hedendaagse klank hebben.

Onze hoofdzakelijke invloeden zijn de post-punk groepen van de jaren 80 maar ook The Velvet Underground , The Stooges, Pink Floyd ( vooral voor Renaud ), Pixies, God Machine, Madrugada, Arcade Fire enz.

Zelfs metal ( maar alleen maar voor Ludo onze drummer komt uit de metal scene ).

Renaud: Als wij een album opnemen, denken wij eigenlijk nooit dat het X of Y moet klinken.

Wij kiezen gewoon voor de beste emotie die bij een bepaald nummer past en wij vertalen dit door middel van onze instrumenten.

Renzo Gotto, de man die bij ons achter de knoppen staat heeft geen enkel vooroordeel over een bepaalde stijl…iets wat wij zeer belangrijk vinden!

Wat me zo aansprak op jullie laatste cd “Caryatids” is die woede. Die woede hoor je in de stem terwijl muzikaal de omgekeerde zijde toont : het melancholische….

Yvan: Ja maar sommige nummers zijn ook woedend. Onze muziek is een mix van onze stemmingen.

Op die “Caryatids” raakte ik in de ban van de foto’s, daarop zie je een engelachtig meisje dat zich op allerlei gebouwen verplaatst……

Renaud: Zowel de fotograaf als dat charmant model zijn vrienden van de groep, en zij nemen een zeer speciale plaats in mijn hart.

Dat is ook hoe wij functioneren, wij werken met iets dat ons raakt, zelfs persoonlijke dingen.

Eigenlijk zijn die foto’s niet genomen voor Caryatids want ze zijn veel ouder. Maar toen we bezig waren met het ontwerpen van de hoes, schoten die foto’s mij plots weer te binnen en voor we het wisten hadden we een hoes!

De fotograaf, mijn vriend Vincent dus, heeft die foto’s genomen in een vervallen fabriek in de Borinage….en hij wist het niet eens, over inspiratie gesproken!

In jullie bestaan hebben jullie ook al gespeeld in England en Polen. Voelt dat anders aan, ik bedoel het moet toch anders zijn in het centrum van Londen te staan dan in één of ander Belgisch jeugdhuis!

Yvan: Ja dat is prachtig om in het buitenland te spelen. Ik voel me net als op vakantie! Ik hou veel van reizen! En als je in het buitenland speelt, ontmoet je mensen van een andere cultuur, de sfeer is helemaal anders en het is plezant om te weten dat mensen van het buitenland naar ons komen kijken! Maar we hebben toch niet veel in jeugdhuizen gespeeld hoor…

Renaud: Bij mij is het anders…ik haat reizen, en een auto of een vliegtuig is een hel voor mij! Maar eens we veilig op een podium staan is het anders natuurlijk.

Wij speelden één keer in London, twee keer in Parijs, verschillende keren in Polen, het Noorden van Frankrijk.

Maar een jeugdhuis kan soms veiliger zijn dan in een Britse zaal te staan waar 400 Engelse goths om je staan….

En zelfs spelen met de legendarische Section 25, dat moet je toch iets doen….

Yvan: Ja, dat was iets speciaals. Ik luisterde naar Section 25 toen ik 16 was!

En hun bassist heeft aan de technicus gezegd toen we begonnen te spelen : “Neem dat op! Dat is uitstekend”. En een paar maanden later, op de Factory Night”, heeft hij mij gezegd dat ze naar onze cd luisteren in hun bestelwagen!

Renaud: Wij hebben het geluk gehad om met Larry Cassidy en hun gitarist backstage een fles rum te kraken…tuurlijk spraken we over muziek!

Ik herinner me Larry’s diepe stem, en dat accent uit het Engelse Noorden.

Wij waren echt treurig toen hij overleed. Dat was een speciale nacht, denk ik….

Jullie muziek is bijzonder melancholisch, maar melancholie doet zoveel pijn…..

Yvan: Zonder twijfel meen je dat? Ja, het is waar maar tegelijkertijd ook energiek vind ik. Melancholie doet zoveel pijn maar onze nummers zijn onze geneesmiddelen.

Renaud: Muziek is een ideale plaats om je melancholie los te laten en een goede manier om je uit te leven, toch?

De wereld kun je toch maar zelden een leuke boel noemen, ik weet wel dat er schoonheid in verscholen zit maar het bereiken is wat anders!

Het gaat inderdaad om de trieste dingen des levens maar het gaat ook over bier, vriendschap en stomme grapjes….

Over België gesproken… Jullie muzikale keuze is zonder twijfel subliem te noemen maar het is ook niet bepaald een keuze die favoriet is bij concertorganisatoren….

Ik veronderstel dat het allesbehalve makkelijk is om een concertplaats te veroveren.

Yvan: Het is inderdaad gemakkelijker voor een Engelse of Amerikaanse groep om een concertplaats te veroveren, ook al spelen zij hetzelfde genre muziek als wij terwijl ze niet altijd beter zijn dan ons.

Ook niet als voorprogramma in de AB of de Botanique terwijl onze albums zeer goed kritieken hebben in de kranten en magazines.

Het is misschien onze fout want zonder een echte manager is het moeilijk en we hebben altijd geweigerd met iemand te slapen.

Maar dankzij de steun van de mensen van de Fantastique Night en de Bunkerleute kunnen we spelen met goede condities in zalen met veel publiek dat van ons houdt!

Jullie geraakten op het Franse Str8Line Records. Leg dat eens uit…

Renaud: Str8line is een indielabel dat connecties heeft met de coldwave-groep No Tears uit Parijs.

Wij ontmoetten Paul, de baas dus, en zijn vrouw Catherine tijdens het Bauhaus concert in 2006 in de AB…en nu zijn we vrienden! Zij hebben ons getekend omdat zij onze eerste plaat “The Outcast” zo goed vonden. Zij zijn nu verhuisd naar Brussel dus in principe is het een Frans-Belgisch label. Zij maakten ook met The Names een deal toen die hun comeback plaat maakten.

Str8Line is een label dat bestaat uit mensen uit passie en waar al het weinige geld dat er met verdient wordt terug geïnvesteerd wordt in nieuwe producties.

Ik heb ook begrepen dat jullie werken aan nieuw materiaal. Wanneer mogen we dit verwachten?

Yvan: Je kan goede muziek verwachten! -)

Renaud: We hebben toch al wat ideeën in ons achterhoofd wat muziek, thema en teksten betreft, maar nog niks opgenomen.

Ik zou toch graag onze derde cd opnemen… laten we zeggen : volgend jaar!

Ik vraag dit aan iedereen. Wat is je favoriete lp aller tijden en leg uit waarom….

Yvan: Onmogelijk voor mij. Er zijn er te veel!

Renaud: Geldt ook voor mij, maar ik zal proberen….

“In The Hothouse” van The Sound is een krachtige liveplaat : triestig, grappig, passie, angst, schoonheid.

Mooie melodieën, goede zang en natuurlijk een ongelooflijk ondergewaardeerde groep.

Ik hou er nog steeds even veel van als toen ik 16 was…ik was echt triestig toen Adrian Borland stierf.

Ludo: The God Machine: Scenes from the Second Storey. Omdat… omdat!!!

Binnenkort kunnen we jullie bewonderen op het Bunkerleutefeestje. Wat mogen we verwachten?

Yvan: Je kan een goed concert verwachten! Ik hoop het toch, en voor de mensen die ons volgen, kunnen ze een verrassing verwachten.

Renaud: Inderdaad, wij gaan het bewijs leveren dat we echt dat concert in Leuven willen!

Een speciale boodschap voor de Dark Entries-lezers?

Yvan: Dark Entries is zeer goed! En kom met een massa naar Het Depot in Leuven op de 27 November!

Renaud: We zullen iedereen al op voorhand bedanken voor het applaus. Groetjes aan iedereen en tot de 27e!

Ludo: Luister vooral naar “Scenes from the Second Storey” van The God Machine.

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...