Soms kun je als muziekfan niet geloven dat er plots een mailtje in je box valt van mensen die je leven op één of andere manier beïnvloedt hebben. Daniel B. is zo’n man en op de vraag of Dark Entries hem mocht interviewen kregen we gewoon een simpele “ja” als antwoord.
Respect is hier meer dan op zijn plaats ook al zijn we loyaal verplicht om Pierre Pauly (oprichter van Parade Ground) te danken dat hij dit mede mogelijk maakte. Bedankt Pierre, bedankt Daniel.
Dag Daniel, als je Front 242 bekijkt is alles zo perfect : van de muziek tot het logo. Was dat toeval of had je een soort van meesterplan in gedachten?
Een meesterplan is nu niet het woord dat ik zou gebruiken maar er is inderdaad over alles goed nagedacht. Dat begint bij de naam tot de grafische vormgeving, dat was inderdaad zeer fijn uitgekiend.
Met het minimum aan middelen wilden wij een maximale aandacht en dat was ook de reden waarom wij zoveel precisie aan de verpakking besteed hebben, ook al was die lo-fi.
Het enige wat we echter nooit gepland hebben is onze muziek.
Jij bent een grafisch kunstenaar, Daniel. Is het hele 242-concept jouw idee?
Neen, het is een opeenhoping van ideeën, toevalligheden en wat ik zou noemen “perverse brainstorming”. Vele van onze vondsten groeiden voort door ideeën tegen over elkaar te gaan plaatsen, maar tuurlijk gebruikten wij ook de middelen van de technologie…of misschien zelfs gewoon het gebrek daaraan! Een zeer mooi voorbeeld hiervan is de manier waarop Etienne Auger te werk gaat, dat is de man die de beelden maakt voor onze liveshows.
Voor ons ziet het er zo simpel uit, maar wees eens eerlijk : toen jullie daar je ding deden ten tijde van de beginjaren, waren jullie zich daar van bewust dat het zo’n vaart zou gaan lopen?
Een beetje wel toch. We merkten dat aan de reacties, zowel de positieve als de negatieve. En we beseften dat met hetgeen we bezig waren dat we daar verder moesten mee gaan ook al was dat niet zo vanzelfsprekend in die jaren.
Voor de geschiedenisboeken : zijn jullie de uitvinders van de ebm?
Ik weet het eerlijk gezegd niet. De meeste mensen gaan daar van uit. Het enige wat ik in alle eerlijkheid kan zeggen is dat ik niemand kende die zo’n muziek speelde toen wij begonnen….
Jij moet toch al duizenden 242-clonen gehoord hebben, Daniel? Wat denk je dan?
Ergens vleit het me wel, tenminste als het goed is en dat het op zijn minst iets nieuws aan het concept weet toe te voegen. Maar in de meeste gevallen vraag ik me toch af waarom ze het doen. Ik hoor de laatste tijd ook muziek die ik zelf omschrijf als eb schlager music (ebsm) en dat is niet meer dan een ebm-parodie : Peter Maffay met beats!
Leuk dat je daarover begint want eigenlijk vraag ik me af of muziek nog wel origineel kan zijn in 2010, denk jij dat er ooit totaal nieuwe genres zullen uitgevonden worden?
In feite moet je zelfs ebm als een subgenre zien want het is een fusie van verschillende richtingen. Er zullen wel nieuwe mengingen van genres komen, en zelfs richtingen waarvan ik veronderstel dat ze baanbrekend zullen zijn of ten minste : interessant….
Met Luc Van Acker zat je plots bij Wax Trax en zo in de Amerikaanse sfeer. Hoe bekijken jullie die Amerikaanse periode?
Die Wax Trax-tijd zie ik als het begin van vele mogelijkheden. Niet alleen voor ons, maar ook voor vele anderen. Wij weten ook dat wij grote invloed gehad hebben op de begindagen van mensen als Al Jourgensen of Luc Van Acker en wij zullen ook wel een grote rol gespeeld hebben in het succes van hen.
De reden waarom ik dat vraag is eigenlijk dat ik Front 242 als iets zeer Europees zie.
Juist, maar naast het geluid moet je Front 242 in zijn geheel zien : liveoptredens, het logo, het grafische… Voor de meeste mensen waren we destijds vrij shockerend en in de business was het vrij simpel : we werden geliefd of gewoonweg gehaat….maar we wisten zeer goed wat we wilden ook al liep dat in Amerika niet altijd van een leien dakje.
Al die zijprojecten van Front 242, raak jij daar nog wijs uit en volg jij dat zelf?
Neen.
Er was ook op een moment een echte crisis binnenin Front 242 maar als je alles bij elkaar telt heeft het er ook voor gezorgd dat jullie een groep zijn met veel verschillende stijlen.
Het zal zijn zoals bij iedereen : op een bepaald moment word je moe en kan je niks anders doen dan een pauze inlassen….
Maar na de pauze, staan jullie er weer sterker dan ooit!
Bedankt, ook al weet ik dat sommige mensen dit enkel van ons verwachten. Zij maken een soort van lijntjes waar Front 242 moet tussen blijven en soms is dat nogal moeilijk als we iets nieuws willen uitproberen.
Vind jij dat België loyaal was voor jullie? Ik bedoel, Daniel, ik vind het nogal raar dat ik nu met je een interview zit af te nemen…je zou een superster moeten zijn!
Sterren geven nu eenmaal interviews. Neen serieus, als het in ons werkschema past dan geven we met plezier een interview, tenzij we niks te zeggen hebben natuurlijk.
Iemand zei me ooit dat Front 242 enkel maar kan voortvloeien uit Belgen.
Akkoord daarmee. Er is hier veel naïviteit en zaken doen primeert nog steeds op het plezier.
Rare vraag misschien, maar luister jij thuis zelf naar ebm?
Bijna nooit. Als ik remixes moet doen dan wel, maar anders luister ik naar zowat van alles. Op die manier krijgt mijn creatievermogen ook de vrije loop. Misschien zijn al die mensen die in de ebm zitten een beetje verankerd en luisteren ze niet veel naar andere muziek….
Je moet naar alles luisteren behalve naar Peter Maffay, André Rieu (en zijn kopie DJ Tiesto)…en zo van die Beierse zuipplaten vermijd je ook maar beter!
Heb jij een favoriete plaat, Daniel?
Neen, er zijn er veel te veel….
Welke boodschap heb je voor onze Dark Entries-lezers?
Du bist alles!
Daniel, uit naam van onze redactie : dank u!
Front 242 |