casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Gust De Coster
Alle concerten ging ik zien, zelfs van groepen die nauwelijks een cassette uit hadden.
10/10/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

10/10/2010 : Gust De Coster - Alle concerten ging ik zien, zelfs van groepen die nauwelijks een cassette uit hadden.
10/10/2010 : Gust De Coster - Alle concerten ging ik zien, zelfs van groepen die nauwelijks een cassette uit hadden.
10/10/2010 : Gust De Coster - Alle concerten ging ik zien, zelfs van groepen die nauwelijks een cassette uit hadden.
10/10/2010 : Gust De Coster - Alle concerten ging ik zien, zelfs van groepen die nauwelijks een cassette uit hadden.
In Vlaanderen zal “How much are they?” van Jah Wobble eeuwig verbonden blijven met “Vrijaf” want vanaf het moment dat Gust deze plaat boven haalde wisten we dat we weer een weekje moesten wachten vooraleer we die fijne stem terug konden horen.

Gust bleek voor de Belgische muziek van onschatbare waarde en ook al was het misschien deels uit luiheid was Gust toch de man die de term Belpop uitvond. Dark Entries slaagde erin om de uiterst sympathieke Gust' e overtuigen om alles over dat legendarische programma voor ons uit de doeken te doen. Respect, Gust en dank u voor die fijne platen!

Beste Gust, samen met Ray Cokes en Marcel Vanthilt richtte jij FM Bruxel op, dat was de eerste alternatieve radio in Vlaanderen. De vraag is natuurlijk : waarom?

Waarom? Er was in de jaren '70 ontzettend veel goede muziek in omloop die je nergens hoorde, behalve dan in je stamcafé of jeugdhuis of op een fuif. Op de toenmalige BRT waren er maar 2 radiostations : BRT1 en BRT2. Daar was nauwelijks plaats voor jongerenmuziek. Laat staan voor de alternatieve jongerenmuziek. De opkomst van punk en new wave heeft in Vlaanderen en België veel losgemaakt. Er kwamen fanzines op de markt, er werden voor het eerst op regelmatige basis concerten georganiseerd, er kwamen gespecialiseerde platenzaken in Brussel en in andere grote steden. En wij wilden dus ook op het vlak van radio iets teweeg brengen. Want muziek en radio, die zijn voor mekaar geboren.

Ik veronderstel dat het geen gemakkelijk gevecht werd?

We hebben inderdaad jaren in de illegaliteit vertoefd. Dat was best spannend maar het heeft de groei naar professionele radio natuurlijk afgeremd. Maar goed, het was ideaal om ervaring op te doen als radiomaker. Je kon naar hartelust experimenteren en fouten maken. Ideaal om later dan met enige bagage en toch met nieuwe en frisse ideeën de officiële radio's binnen te stappen.

Over die vrije radio’s, of piratenradio’s, deden de wildste geruchten de ronde. Wat is jouw leukste anekdote?

Marcel Vanthilt en Dominique Deruddere hadden een programma op woensdagnamiddag met als titel 'Met een stijve naar het front'. Zij waren zeer interactief met de luisteraar bezig en verzonnen allerlei spelletjes en quizen. Eén ervan was om ter snelst spreuken en zinnen omgekeerd af te drammen. Hilarisch! Maar eigenlijk was heel Radio Capitale en later FM-Bruxel een grote verzameling talentrijke kerels en meiden, die overigens allemaal vroeg of laat hun weg gevonden hebben in de media, reclamewereld, als journalist of organisator enz.

Lucas Vander Talen bijvoorbeeld presenteerde als Lucas Losbol op een Eddy Wally-achtige manier, maar dan met zoooo'n knipoog, een uur Vlaamse schlagers.

Hoe reageerden de artiesten op het feit dat er eindelijk een radio met alternatieve muziek was?

Op dat uurtje Lucas Losbol na was het uiteraard allemaal punk, new wave, cold wave,reggae, hard rock en early electronica wat de klok sloeg. De reacties van de artiesten waren ongelofelijk : eindelijk muziek waar zij van hielden op de radio, en bovendien werd er ook al heel wat aandacht geschonken aan de ontluikende Belpop-scene. TC Matic, Jo Lemaire, The Kids, Allez Allez, Front 242, noem maar op. Alles werd daar zeer snel op antenne gegooid, vaak voor de officiële release.

Toen jij naar de BRT overstapte was er “Vrijaf”, een programma dat iedere veertiger met smaak kent. Hoe moeilijk/makkelijk was het om de BRT te overtuigen?

Dat was helemaal geen probleem. Enerzijds omdat ik in de voetsporen trad van Paul Verbrugghe die de woensdagnamiddag met Rudy's Club en daarna met Vrijaf toch al een serieuze reputatie had opgebouwd met het draaien van de betere pop. Anderzijds had ik met wat ik van FM-Bruxel meegebracht had, ideeën en nieuwe muziek te over. En dat bleek ook nationaal te werken. De luistercijfers en reacties op wedstrijden en interviews waren fenomenaal, zodat men mij gewoon heeft laten doen.

Wie “Vrijaf” zegt, zegt ook “The sound of the crowd” van Human League en “How much are they?” van Jah Wobble, hoe kwam jij er op?

De B-kant, dus de instrumentale versie van "The sound of the crowd' was inderdaad de begintune en 'How much are they' was de eindtune, maar het is dat laatste nummer van Jah Wobble dat met het programma vereenzelvigd zal blijven. Beide nummers heb ik ontdekt op FM-Bruxel en pasten perfect bij Vrijaf. Het ene als begintune : fris, beetje nerveus, en met een ritme en melodietjes zodat je de muziek op en neer kon laten gaan tussen de welkomsttekst. 'How much are they' heeft een prachtige en krachtige intro, met een moment waar je als dj je slottekst kwijt kon. Bovendien kon je't nr een paar minuten laten uitdeinen, want het heeft een mooie melancholische melodie, en het kabbelt langzaamaan weg. Beide nummers zetten ook meteen de toon voor de nieuwe sound die in de jaren '80 aan het opkomen was en die Paul Verbrugghe nog niet helemaal had opgepikt.

Als muziekliefhebber is voor mij John Peel een absolute god, was hij voor u ook een voorbeeld?

Nauwelijks. Ik kende John Peel natuurlijk wel, maar alleen van over te lezen, dus zijn belang was mij niet onbekend. Tot eind jaren '70 een medewerker van Radio Capitale (de voorloper van FM-Bruxel) naar Duitsland moest, naar 't leger. En daar kon men op FM geregeld de John Peel Show beluisteren. Raf, zou heette die gast die trouwens die een hardrock programma had op FM-Bruxel als hij in 't land was tenminste, nam voor mij die shows op en omdat John Peel nooit over intro's praatte (zààààlig) kon ik sommige nummers gewoon op Radio Capitale draaien. Dat was dus dubbel illegaal : illegale opnames op een illegale radio ...:-) Zo heb ik twee van de beste singles aller tijden heel vroeg ontdekt "Teenage Kicks" van The Undertones en "Gansters" van The Specials.

God of geen God, ik kon de BBC niet ontvangen en kreeg pas op latere leeftijd mijn cassetjes van Peel…voor mij was John Peel gewoonweg Gust De Coster. Ik denk dat veel mensen jou dat nog zeggen?

Er is niet speciaal een verwijzing naar John Peel, tenzij bij échte muziekfreaks. Dat komt natuurlijk omdat ik -net als John Peel in Engeland- er altijd redelijk snel bij was, en vooral dan met de Belgische pop.

Overigens kom ik inderdaad nog steeds vééél zakenmensen, politici, journalisten enz tegen die hele mooie herinneringen hebben aan die 5 jaar Vrijaf, want langer heeft het programma niet geduurd : van 1982 tot 1987.

Ik denk dat ook veel mensen zeggen “Komaan Gust, we willen jou terug” of denk je dat niet mogelijk is in 2010?

Ik begrijp dat er nood is aan een soort toevluchtsoord, waar op een gebalde wijze gezegd wordt : Kijk dit is goed, en je kan het meteen laten horen ook. Zo'n ijkpunt wat Vrijaf die jaren wel geweest is, zou zeer nuttig kunnen zijn omdat er tegenwoordig via zodanig veel media (pers, radio, TV's, internet...) op ons afkomt, dat enige selectie gewenst is.

Maar de mensen die Vrijaf al die jaren gevolgd hebben, zouden wel eens ontgoocheld kunnen zijn door wat ik de jongste jaren zou naar voor schuiven als mijn favoriete muziek.

Mijn muzikale smaak is op een paar decennia geëvolueerd van heel veel pop en rock en een beetje jazz, naar omgekeerd : heel veel jazz en een beetje pop en rock ...

En jij introduceerde de mooiste term ooit, Gust : Belpop….. Hoe kwam je er op?

Simpelweg, het is een afkorting van Belgische Pop. Op mijn fardes bij Radio 2 OVL schreef ik ... uit luiheid zeker ... Belpopnieuws als afkorting van Het Belgisch Popnieuws en Belpopkalender als afkorting van De Belgische Popkalender.

Maar de woorden waren gelanceerd want ik gebruikte ze ook in de uitzending , en Belpop is gebleven als naam voor een muziekstroming in de Belgische muziek.

Clichévraag maar het mooiste Vrijaf-moment is…?

Dat is onmogelijk te vertellen, maar ik hou de beste herinneringen over aan de interviews met de Belgische artiesten die bijna wekelijks langskwamen om hun nieuw album of mini-album voor te stellen. Aangename gesprekspartners waren zeker Dirk Blanchart, Walter Grootaers, Jo Lemaire, Paul Despieghelaere. Maar de gesprekken die het langst zijn meegegaan zijn natuurlijk de interviews met Arno, al dan niet in het gezelschap van Jean-Marie Aerts.

Als muziekmaniak heb ik jarenlang een bedenking, nu heb ik de kans om ze te vragen. Er is vandaag internet, Studio Brussel en de Belgische muziek loopt op een paar uitzonderingen na verloren in het doolhof….jij hield de teugels van de Belpop in handen gedurende drie uur! Leg me dat eens uit.

Ik zat er echt helemaal tussen, op en in, met hart en ziel. Alle concerten ging ik zien, zelfs van groepen die nauwelijks een cassette uit hadden, en als hun eerste single dan verscheen, was ie uiteraard eerst te horen in Vrijaf.

Ik liet ook alle genres aan bod komen, hoewel duidelijk was wat ik goed vond en wat niet. Ik volgde uiteraard ook wat er in het buitenland gebeurde en was in alle bescheidenheid goed geïnformeerd.

Ik denk ook dat een deel van het succes van Vrijaf te wijten was aan het feit dat ik de taal van de jonge mensen van toen sprak, en dat bedoel ik dan niet alleen in taalkundige zin. Nu is dat allemaal schering en inslag, maar in de jaren '80 was dat nog vrij uitzonderlijk.

Het toeval wil dat ik ook deze week Marcel Vanthilt heb mogen interviewen. Ik ga jou dezelfde vraag stellen, vroeger had je programma’s zoals Hitring waarin The Kids schitterden naast Willy Sommers…nu zou dat niet kunnen, zijn we er dan zoveel op achteruit gegaan?

Het zijn nu andere tijden, ik zie inderdaad niet meteen een programma met dEUS en Bart Kaell in eenzelfde programma. Hoe dan ook denk ik dat iedereen zeer blij was met Hitring. Het was leuke televisie. Nu is alles wat te horen en te lezen valt veel meer individueel bepaald. Een rockliefhebber zal niet meteen een paar schlagers uitzitten op TV en omgekeerd. Er is immers keuze te over in wat je wil zien en horen.

Marcel zit op Sinner’s Day, jij doet mee aan Seaside Revisited…het lijken wel mensen die op zoek zijn naar hun jeugd! (Ik hoor daar ook wel bij).

Ik ben absoluut geen nostalgisch ingesteld mens, en ik ben zeker niet op zoek naar mijn jeugd. Die heb ik namelijk gerokken tot mijn 40ste, dus op het vlak van een verlengde jeugd heb ik zeker niet te klagen gehad.

Bij iemand zoals u moet de muziek wel heel erg diep zitten, niet?

Dat is zeker zo. Ik kan bij manier van spreken geen seconde zonder muziek. Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat is er muziek te horen in mijn omgeving. Als er geen muziek opstaat, heb ik het gevoel dat er iets ontbreekt. En hoewel ik nog steeds in de muziek actief ben, is het eerste wat ik doe als ik na mijn werk in de auto stap : iPod op, of de radio.

Hoe kijk jij op tegen de volledige digitalisering? Van internetradio tot download…

Dat is een evolutie die niet te stoppen is, ik ben er ook al redelijk handig mee, ook al omdat ik in de business zit (bij Aristo Music, check www.tunify.com).

Streaming is trouwens de toekomst. Waarom zou je eigenaar moeten zijn van een nrummer om het te willen horen? Uiteraard hoort er voor de muzikanten en songschrijvers een rechtvaardige vergoeding, dat blijft!

Ik vraag dit iedereen, Gust, je favoriete lp aller tijden en waarom?

Je had het misschien al kunnen vermoeden, maar die ga ik zoeken buiten de pop en rock. Het is een album uit 1959 en geldt als een van de absolute jazz-klassiekers : "Kind Of Blue" van Miles Davis.

Een speciale boodschap voor de Dark Entries-lezers?

Neen, speciale boodschappen meegeven ligt niet in mijn aard :-)

Wie Gust De Coster als dj aan het werk wil zien kan dit op Seaside Revisited waarbij je alle informatie over dit evenement hier op deze pagina vindt.

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...