casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Gust De Coster
Alle concerten ging ik zien, zelfs van groepen die nauwelijks een cassette uit hadden.
10/10/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

10/10/2010 : Gust De Coster - Alle concerten ging ik zien, zelfs van groepen die nauwelijks een cassette uit hadden.
10/10/2010 : Gust De Coster - Alle concerten ging ik zien, zelfs van groepen die nauwelijks een cassette uit hadden.
10/10/2010 : Gust De Coster - Alle concerten ging ik zien, zelfs van groepen die nauwelijks een cassette uit hadden.
10/10/2010 : Gust De Coster - Alle concerten ging ik zien, zelfs van groepen die nauwelijks een cassette uit hadden.
In Vlaanderen zal “How much are they?” van Jah Wobble eeuwig verbonden blijven met “Vrijaf” want vanaf het moment dat Gust deze plaat boven haalde wisten we dat we weer een weekje moesten wachten vooraleer we die fijne stem terug konden horen.

Gust bleek voor de Belgische muziek van onschatbare waarde en ook al was het misschien deels uit luiheid was Gust toch de man die de term Belpop uitvond. Dark Entries slaagde erin om de uiterst sympathieke Gust' e overtuigen om alles over dat legendarische programma voor ons uit de doeken te doen. Respect, Gust en dank u voor die fijne platen!

Beste Gust, samen met Ray Cokes en Marcel Vanthilt richtte jij FM Bruxel op, dat was de eerste alternatieve radio in Vlaanderen. De vraag is natuurlijk : waarom?

Waarom? Er was in de jaren '70 ontzettend veel goede muziek in omloop die je nergens hoorde, behalve dan in je stamcafé of jeugdhuis of op een fuif. Op de toenmalige BRT waren er maar 2 radiostations : BRT1 en BRT2. Daar was nauwelijks plaats voor jongerenmuziek. Laat staan voor de alternatieve jongerenmuziek. De opkomst van punk en new wave heeft in Vlaanderen en België veel losgemaakt. Er kwamen fanzines op de markt, er werden voor het eerst op regelmatige basis concerten georganiseerd, er kwamen gespecialiseerde platenzaken in Brussel en in andere grote steden. En wij wilden dus ook op het vlak van radio iets teweeg brengen. Want muziek en radio, die zijn voor mekaar geboren.

Ik veronderstel dat het geen gemakkelijk gevecht werd?

We hebben inderdaad jaren in de illegaliteit vertoefd. Dat was best spannend maar het heeft de groei naar professionele radio natuurlijk afgeremd. Maar goed, het was ideaal om ervaring op te doen als radiomaker. Je kon naar hartelust experimenteren en fouten maken. Ideaal om later dan met enige bagage en toch met nieuwe en frisse ideeën de officiële radio's binnen te stappen.

Over die vrije radio’s, of piratenradio’s, deden de wildste geruchten de ronde. Wat is jouw leukste anekdote?

Marcel Vanthilt en Dominique Deruddere hadden een programma op woensdagnamiddag met als titel 'Met een stijve naar het front'. Zij waren zeer interactief met de luisteraar bezig en verzonnen allerlei spelletjes en quizen. Eén ervan was om ter snelst spreuken en zinnen omgekeerd af te drammen. Hilarisch! Maar eigenlijk was heel Radio Capitale en later FM-Bruxel een grote verzameling talentrijke kerels en meiden, die overigens allemaal vroeg of laat hun weg gevonden hebben in de media, reclamewereld, als journalist of organisator enz.

Lucas Vander Talen bijvoorbeeld presenteerde als Lucas Losbol op een Eddy Wally-achtige manier, maar dan met zoooo'n knipoog, een uur Vlaamse schlagers.

Hoe reageerden de artiesten op het feit dat er eindelijk een radio met alternatieve muziek was?

Op dat uurtje Lucas Losbol na was het uiteraard allemaal punk, new wave, cold wave,reggae, hard rock en early electronica wat de klok sloeg. De reacties van de artiesten waren ongelofelijk : eindelijk muziek waar zij van hielden op de radio, en bovendien werd er ook al heel wat aandacht geschonken aan de ontluikende Belpop-scene. TC Matic, Jo Lemaire, The Kids, Allez Allez, Front 242, noem maar op. Alles werd daar zeer snel op antenne gegooid, vaak voor de officiële release.

Toen jij naar de BRT overstapte was er “Vrijaf”, een programma dat iedere veertiger met smaak kent. Hoe moeilijk/makkelijk was het om de BRT te overtuigen?

Dat was helemaal geen probleem. Enerzijds omdat ik in de voetsporen trad van Paul Verbrugghe die de woensdagnamiddag met Rudy's Club en daarna met Vrijaf toch al een serieuze reputatie had opgebouwd met het draaien van de betere pop. Anderzijds had ik met wat ik van FM-Bruxel meegebracht had, ideeën en nieuwe muziek te over. En dat bleek ook nationaal te werken. De luistercijfers en reacties op wedstrijden en interviews waren fenomenaal, zodat men mij gewoon heeft laten doen.

Wie “Vrijaf” zegt, zegt ook “The sound of the crowd” van Human League en “How much are they?” van Jah Wobble, hoe kwam jij er op?

De B-kant, dus de instrumentale versie van "The sound of the crowd' was inderdaad de begintune en 'How much are they' was de eindtune, maar het is dat laatste nummer van Jah Wobble dat met het programma vereenzelvigd zal blijven. Beide nummers heb ik ontdekt op FM-Bruxel en pasten perfect bij Vrijaf. Het ene als begintune : fris, beetje nerveus, en met een ritme en melodietjes zodat je de muziek op en neer kon laten gaan tussen de welkomsttekst. 'How much are they' heeft een prachtige en krachtige intro, met een moment waar je als dj je slottekst kwijt kon. Bovendien kon je't nr een paar minuten laten uitdeinen, want het heeft een mooie melancholische melodie, en het kabbelt langzaamaan weg. Beide nummers zetten ook meteen de toon voor de nieuwe sound die in de jaren '80 aan het opkomen was en die Paul Verbrugghe nog niet helemaal had opgepikt.

Als muziekliefhebber is voor mij John Peel een absolute god, was hij voor u ook een voorbeeld?

Nauwelijks. Ik kende John Peel natuurlijk wel, maar alleen van over te lezen, dus zijn belang was mij niet onbekend. Tot eind jaren '70 een medewerker van Radio Capitale (de voorloper van FM-Bruxel) naar Duitsland moest, naar 't leger. En daar kon men op FM geregeld de John Peel Show beluisteren. Raf, zou heette die gast die trouwens die een hardrock programma had op FM-Bruxel als hij in 't land was tenminste, nam voor mij die shows op en omdat John Peel nooit over intro's praatte (zààààlig) kon ik sommige nummers gewoon op Radio Capitale draaien. Dat was dus dubbel illegaal : illegale opnames op een illegale radio ...:-) Zo heb ik twee van de beste singles aller tijden heel vroeg ontdekt "Teenage Kicks" van The Undertones en "Gansters" van The Specials.

God of geen God, ik kon de BBC niet ontvangen en kreeg pas op latere leeftijd mijn cassetjes van Peel…voor mij was John Peel gewoonweg Gust De Coster. Ik denk dat veel mensen jou dat nog zeggen?

Er is niet speciaal een verwijzing naar John Peel, tenzij bij échte muziekfreaks. Dat komt natuurlijk omdat ik -net als John Peel in Engeland- er altijd redelijk snel bij was, en vooral dan met de Belgische pop.

Overigens kom ik inderdaad nog steeds vééél zakenmensen, politici, journalisten enz tegen die hele mooie herinneringen hebben aan die 5 jaar Vrijaf, want langer heeft het programma niet geduurd : van 1982 tot 1987.

Ik denk dat ook veel mensen zeggen “Komaan Gust, we willen jou terug” of denk je dat niet mogelijk is in 2010?

Ik begrijp dat er nood is aan een soort toevluchtsoord, waar op een gebalde wijze gezegd wordt : Kijk dit is goed, en je kan het meteen laten horen ook. Zo'n ijkpunt wat Vrijaf die jaren wel geweest is, zou zeer nuttig kunnen zijn omdat er tegenwoordig via zodanig veel media (pers, radio, TV's, internet...) op ons afkomt, dat enige selectie gewenst is.

Maar de mensen die Vrijaf al die jaren gevolgd hebben, zouden wel eens ontgoocheld kunnen zijn door wat ik de jongste jaren zou naar voor schuiven als mijn favoriete muziek.

Mijn muzikale smaak is op een paar decennia geëvolueerd van heel veel pop en rock en een beetje jazz, naar omgekeerd : heel veel jazz en een beetje pop en rock ...

En jij introduceerde de mooiste term ooit, Gust : Belpop….. Hoe kwam je er op?

Simpelweg, het is een afkorting van Belgische Pop. Op mijn fardes bij Radio 2 OVL schreef ik ... uit luiheid zeker ... Belpopnieuws als afkorting van Het Belgisch Popnieuws en Belpopkalender als afkorting van De Belgische Popkalender.

Maar de woorden waren gelanceerd want ik gebruikte ze ook in de uitzending , en Belpop is gebleven als naam voor een muziekstroming in de Belgische muziek.

Clichévraag maar het mooiste Vrijaf-moment is…?

Dat is onmogelijk te vertellen, maar ik hou de beste herinneringen over aan de interviews met de Belgische artiesten die bijna wekelijks langskwamen om hun nieuw album of mini-album voor te stellen. Aangename gesprekspartners waren zeker Dirk Blanchart, Walter Grootaers, Jo Lemaire, Paul Despieghelaere. Maar de gesprekken die het langst zijn meegegaan zijn natuurlijk de interviews met Arno, al dan niet in het gezelschap van Jean-Marie Aerts.

Als muziekmaniak heb ik jarenlang een bedenking, nu heb ik de kans om ze te vragen. Er is vandaag internet, Studio Brussel en de Belgische muziek loopt op een paar uitzonderingen na verloren in het doolhof….jij hield de teugels van de Belpop in handen gedurende drie uur! Leg me dat eens uit.

Ik zat er echt helemaal tussen, op en in, met hart en ziel. Alle concerten ging ik zien, zelfs van groepen die nauwelijks een cassette uit hadden, en als hun eerste single dan verscheen, was ie uiteraard eerst te horen in Vrijaf.

Ik liet ook alle genres aan bod komen, hoewel duidelijk was wat ik goed vond en wat niet. Ik volgde uiteraard ook wat er in het buitenland gebeurde en was in alle bescheidenheid goed geïnformeerd.

Ik denk ook dat een deel van het succes van Vrijaf te wijten was aan het feit dat ik de taal van de jonge mensen van toen sprak, en dat bedoel ik dan niet alleen in taalkundige zin. Nu is dat allemaal schering en inslag, maar in de jaren '80 was dat nog vrij uitzonderlijk.

Het toeval wil dat ik ook deze week Marcel Vanthilt heb mogen interviewen. Ik ga jou dezelfde vraag stellen, vroeger had je programma’s zoals Hitring waarin The Kids schitterden naast Willy Sommers…nu zou dat niet kunnen, zijn we er dan zoveel op achteruit gegaan?

Het zijn nu andere tijden, ik zie inderdaad niet meteen een programma met dEUS en Bart Kaell in eenzelfde programma. Hoe dan ook denk ik dat iedereen zeer blij was met Hitring. Het was leuke televisie. Nu is alles wat te horen en te lezen valt veel meer individueel bepaald. Een rockliefhebber zal niet meteen een paar schlagers uitzitten op TV en omgekeerd. Er is immers keuze te over in wat je wil zien en horen.

Marcel zit op Sinner’s Day, jij doet mee aan Seaside Revisited…het lijken wel mensen die op zoek zijn naar hun jeugd! (Ik hoor daar ook wel bij).

Ik ben absoluut geen nostalgisch ingesteld mens, en ik ben zeker niet op zoek naar mijn jeugd. Die heb ik namelijk gerokken tot mijn 40ste, dus op het vlak van een verlengde jeugd heb ik zeker niet te klagen gehad.

Bij iemand zoals u moet de muziek wel heel erg diep zitten, niet?

Dat is zeker zo. Ik kan bij manier van spreken geen seconde zonder muziek. Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat is er muziek te horen in mijn omgeving. Als er geen muziek opstaat, heb ik het gevoel dat er iets ontbreekt. En hoewel ik nog steeds in de muziek actief ben, is het eerste wat ik doe als ik na mijn werk in de auto stap : iPod op, of de radio.

Hoe kijk jij op tegen de volledige digitalisering? Van internetradio tot download…

Dat is een evolutie die niet te stoppen is, ik ben er ook al redelijk handig mee, ook al omdat ik in de business zit (bij Aristo Music, check www.tunify.com).

Streaming is trouwens de toekomst. Waarom zou je eigenaar moeten zijn van een nrummer om het te willen horen? Uiteraard hoort er voor de muzikanten en songschrijvers een rechtvaardige vergoeding, dat blijft!

Ik vraag dit iedereen, Gust, je favoriete lp aller tijden en waarom?

Je had het misschien al kunnen vermoeden, maar die ga ik zoeken buiten de pop en rock. Het is een album uit 1959 en geldt als een van de absolute jazz-klassiekers : "Kind Of Blue" van Miles Davis.

Een speciale boodschap voor de Dark Entries-lezers?

Neen, speciale boodschappen meegeven ligt niet in mijn aard :-)

Wie Gust De Coster als dj aan het werk wil zien kan dit op Seaside Revisited waarbij je alle informatie over dit evenement hier op deze pagina vindt.

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Twin Tribes - Shadows (repress)

Deze “Shadows” verscheen origineel begin 2018 en was voor het Amerikaanse duo Twin Tribes zowat wat “Seventeen Seconds” voor The Cure was. Ok, een lichte vorm van overdrijving is mij niet vreemd, ik weet het, maar dit debuut opende wel wereldwijd de deuren voor het duo Louis Navarro en Joel Niňo Jr. Zelfs in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Tomoko Sauvage - Fischgeist

Alles voor de kunst: Tomoko Sauvage kroop in Berlin-Prenzlauer Berg in een voormalige watertank om het album Fischgeist op te nemen. Het 19de eeuwse gebouw bestaat uit vijf gelaagde cirkels, met een wenteltrap in het midden die leidt naar een uitgang die uitkomt op een heuveltop. Binnen is het vochtig en koud met een constante temperatuur ...

lees meer...
CD BESPREKING : Stalowa Wola - The Will Of Steel

Toen een drietal jaar geleden ons het titelloze debuut van het Poolse Stalowa Wola bereikte, viel ons toch wel enige blijdschap ten deel. We konden immers nog maar eens ons martiaal kloppende hart ophalen, iets wat de laatste jaren steeds minder en minder aan de orde was. In dit genre dat op sterven na dood is valt er dan ook weinig nieuws ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Exponentia - Tränen des Leidens

Vergeef me! Om een of andere reden is deze Franse band Exponentia steeds onder mijn radar gebleven. Toen de perskit binnen viel bij de redactie van Dark Entries, trok de cover van ‘Tränen des Leidens’ meteen de aandacht! Ludovic Dhenry, de man achter dit donkere gothic neo classic project, verraste enkele maanden geleden met ...

lees meer...
CD BESPREKING : Miki Yui - Aperio!

Nee, Miki Yui heeft geen drankprobleem. Althans, voor zover we weten toch niet. De titel van haar zevende langspeler Aperio! is afgeleid van de Latijnse oorsprong van de maand april, “aperire” wat “openen” of “onthullen” betekent. Het is meteen in een notendop een hint naar de manier waarop haar muziek ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 19/01/2021 : Ground Nero: In The Blood

Hij is er gekomen. De nieuwe single van Ground Nero werd gisteren voorgesteld op het radioprogramma De dag des oordeels en werd daarna promt ook op YouTube gedeeld. Het is even wennen aan de stem van de nieuwe zanger, want de single is ook het eerste nummer dat uitkomt sinds Gwijde Wampers de groep verlaten heeft en vervangen werd door een ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...