casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

712 items

   

Dark Poem
Wij geloven in de magische kracht van muziek.
09/10/2010, Chris Konings
 Bookmark and Share

09/10/2010 : Dark Poem - Wij geloven in de magische kracht van muziek.
09/10/2010 : Dark Poem - Wij geloven in de magische kracht van muziek.
Een nieuwe groep aan het firmament van de Belgische gothic scene is het Antwerpse Dark Poem. Een half jaar geleden maakten ze hun debuut in Sint-Niklaas en daar bleken ze een verrassend originele act te zijn. Dark Entries en Bodybeats kon uiteraard niet achterblijven en we zijn dan ook in onze nopjes dat ze het startschot komen geven van het Pre Bimfest komende december. Een nieuwe groep dus hoog tijd om eens polshoogte te gaan nemen in 't stád. We spraken met Schaduwjaagster, één van de twee frontvrouwen.

Dag Schaduwjaagster, wat doen jullie met Dark Poem? Of wat wil je bereiken?

In de eerste plaats willen we muziek maken die we zelf graag horen, en plezier beleven aan het creatieve proces. Daarnaast is het natuurlijk prachtig als we kunnen doordringen tot andere mensen en hen in dat plezier kunnen laten delen. Wij geloven in de magische kracht van muziek. Onze muziek is een ode aan het escapisme, een reflectie van het onderbewustzijn, het wonderbaarlijke rijk van dromen, schaduwen en verlangens.

Dark Poem wil een verhaal vertellen, de realiteit achter de realiteit ontdekken, meer schoonheid brengen in deze soms lelijke en miserabele wereld. We hopen dat onze liedjes een sleutel kunnen zijn waarmee de luisteraar de poort naar zijn eigen innerlijke toverwereld kan openen.

Vanwaar komen jullie? Ik bedoel daarmee jullie muzikale achtergrond.

Sophie Drakenvleugels was eerder al frontvrouw van 360 degrees en Looplizard. Zelf maak ik al heel mijn leven liedjes, maar ik was vroeger te verlegen om ermee naar buiten te komen. Ik heb dus geen muzikale geschiedenis.

Jullie hebben wel een uniek geluid, ik kan alvast geen Belgische groep opnoemen die lijken op jullie. Is dat bewust gekomen?

Bij mij is muziek maken een intuïtief proces. Ik ga op zoek naar geluiden die ik mooi vind, en dat zijn vooral metaalachtige geluiden, trommels, bellen, organische instrumenten zoals contrabas en lekker diepe duistere soundscapes. Ik ben gek op monster- en zombiegeluiden, maar ook op lieflijke pianootjes en elfengezang. Het evenwicht tussen duisternis en licht is belangrijk.

Hoewel ik steeds vanuit een ander idee vertrek, heeft alles wat ik maak vanzelf de Dark Poem sound. Zelfs als ik denk: ‘Nu ga ik eens iets maken in de stijl van Nine Inch Nails’, dan klinkt het nog steeds als Dark Poem.

Wat voor muziek beluister je zelf? Doordat jullie muziek zo intuïtief aanvoelt lijkt het alsof jullie je niet door andermans muziek laat beïnvloeden. Heel goed trouwens want tegenwoordig lijkt alles zoveel op mekaar, een frisse wind is zeker nodig.

Wave, electro, industrial, techno, rock, funk, pop, klassiek, etnisch, jazz, blues, exotica,... Soms zelfs kleinkunst, hiphop, reggae of punk. Vanalles dus. Eigenlijk ken ik heel weinig van muziek, omdat ik een slecht geheugen heb voor groepsnamen en titels van nummers. Bij het luisteren naar muziek primeert de zintuiglijke ervaring, wie of wat vind ik minder interessant, tenzij ik de cd wil kopen, dan moet ik natuurlijk wel weten van wie het is :-)

Van slechte muziek word ik slecht gezind, dan moet die radio echt uit!
Van goede muziek kan ik dan weer extatisch worden, echt waar, dan krijg ik een soort orgastische explosie in mijn hoofd, een 'godsgevoel', ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven, het is heel intens.
Ik hou veel van lekkere dansmuziek, zo van die ingewikkelde, beetje tegenwringende ritmes, diepe bassen. Als ik op een feestje binnenkom en er is een goed nummer bezig, dan ren ik meteen naar de dansvloer, zonder eerst de mensen die ik ken te begroeten... Asociaal, hè? Maar het is sterker dan mezelf. Goeie muziek heeft echt een soort toverkracht.

Ik hoor er allerlei invloeden in maar het leuke eraan vind ik dat jullie muziek genreoverschrijdend is. Het lijkt me vooral rond sfeer te draaien.

Grenzen overschrijden en andere werelden exploreren is inderdaad waar het om gaat, zowel in onze muziek als in het leven.

Ben je bezig met pagan en wicca? In "Keep your eye on the path" hoor ik je steeds het woord "avatar" herhalen en het heeft ook een rituele sfeer...

De lyrics van ‘Keep Eye on the Path’ zijn:
Keep your eye on the path
Be real, be true, don’t let fear guide you

Het woord ‘avatar’ komt er niet in voor, maar er staat heel veel echo op de stemmen, dus ik kan me voorstellen dat je er allerlei andere woorden in hoort. Dat mag ook. Iedereen mag er zijn eigen verhaal van maken. Voor mij gaat dat liedje vooral over het feit dat je je eigen weg moet volgen, al vergt dat soms veel moed, maar als je trouw blijft aan je ziel, dan kom je uiteindelijk wel waar je moet zijn.

Het idee voor de tekst komt trouwens van Transdimensieman en ik heb zijn stem ook gebruikt in het nummer. Ik ben geen wicca, maar ik geloof wel in de natuur, in rituelen en in magie. Je mag mij een heks noemen, of een urban pagan al je er persé een label op wil plakken.

Je leest boeken van Vivianne Crowley. Ik ben er niet echt in thuis maar heeft ze iets te maken met Aleister Crowley?

Ik heb Vivianne Crowley maar 1 boek gelezen: ‘Je schaduwkant belicht’ (Oorspronkelijke Engelse titel : Your dark side: how to turn inner negativity into positive energy) en dat vond ik heel interessant. Het gaat verder op de ideeën van Jung over de Schaduw. Of ze familie is van Aleister Crowley weet ik niet, er staat in elk geval niets over op haar wikipediapagina. Ik lees trouwens enorm veel, maar voornamelijk fictie.

Wat voor fictieboeken lees je dan? Als ik je hoor praten over dromen en de realiteit achter de realiteit denk ik vooral aan fantasy en science fiction.

Ik heb afwisseling nodig, anders raak ik snel verveeld, dus ik lees allerlei genres. Het meest houd ik van romantische literatuur, niet van die flauwe shit, maar the real stuff: Wuthering Heights, Jane Eyre, Pride and Prejudice, … échte passie. Fantasy uiteraard ook: The Vampire Chronicles van Anne Rice, De Nevelen van Avalon, Stormgebieder, Harry Potter, Twilight, de boeken van Walter Moers,... Originaliteit is belangrijk. Als er op de achterflap staat dat het gaat over 'de strijd tussen goed en kwaad' dan begin ik er niet aan, dat is zo afgezaagd! Veel zogenaamde 'fantasy'-schrijvers geven blijk van een enorm gebrek aan fantasie.

Ik hou ook heel veel van historische verhalen. Sarah Waters, Floortje Zwigtman en Aline Sax bijvoorbeeld. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar voor mij hebben historische verhalen een grote gelijkenis met fantasy. De auteur van een historisch verhaal moet zich houden aan 'hoe het echt was' terwijl de fantasyschrijver volledig vrij spel heeft, maar voor mij als lezer, zijn 'het verleden' en 'de fantasie van iemand anders' allebei onbekende werelden die me kunnen verrassen.
Science fiction lees ik niet zo vaak. Ik ben totaal geen wetenschapfreak, misschien daarom. Maar als het een goed verhaal is, met interessante personages, dan maakt het niet uit of het zich afspeelt in het verleden, in het heden, in de toekomst of in een parallel universum. De robotverhalen van Isaac Asimov vond ik wel grappig.
Ik lees zowel 'serieuze' literatuur als ontspannende dingen. Humor, chicklit, thrillers, strips, alles is goed, zolang het boeiend of gewoon leuk is. Als er maar geen ellenlange beschrijvingen in staan, zoals bij Tolkien, die schrijfstijl is echt niets voor mij, dan zie ik liever de films :-)

Lees je je boeken ook in het Engels? Als ik kan doe ik dat zo veel mogelijk omdat ik de Engelse taal toch wat rijker vind dan de Nederlandse... en ik droom ook makkelijker weg in die fictieve wereld door de andere taal.

Soms wel, maar alleen als het origineel in het Engels geschreven is natuurlijk. Over het algemeen ben ik een luie lezer, dus het moet geen moeilijk Engels zijn. Alhoewel, nog niet zo lang geleden las ik Jane Eyre en daar stonden echt massa's woorden in die ik niet kende. Dan probeer ik uit de context af te leiden wat die betekenen, ik haal daar geen woordenboek bij of zo. Als het echt een mooi boek is, dan maakt het niet uit dat de taal wat moeilijker is.

Maar mijn Engels is niet zo waanzinnig goed dat ik ook alle woordgrapjes begrijp. Harry Potter heb ik bijvoorbeeld eerst in het Nederlands en daarna in het Engels gelezen en de Nederlandse versie leek veel grappiger, ik vermoed doordat een deel van de taalhumor mij volledig ontgaat.

Ik vind jullie naam wel goed gekozen. Het zet mensen een beetje op het verkeerde been. Dark Poem doet vooral denken aan poëzie maar eigenlijk zit er niet zo veel tekst in.

Daar ben ik het niet mee eens. Onze teksten zijn juist heel belangrijk. Ik wil geen onzin staan zingen, het moet ergens over gaan. Zelfs in de nummers waar weinig tekst in komt, hebben die enkele woorden wel degelijk iets te betekenen. En met de muziek, de show en de visuals proberen we het op een non-verbale manier ook over de poëtische kant van het leven te hebben.

Ik bedoelde niet dat jullie teksten onbelangrijk waren hoor. Dark Poem lijkt me vooral een totaalconcept te zijn. Jammen jullie vooral samen of werken jullie individueel om dan op mekaars werk verder te bouwen? En wie doet wat dan?

We werken bijna altijd individueel. Meestal maak ik een nummer en als ik de vocals niet zelf doe, dan werkt Sophie het verder af. Soms maak ik een nummer voor Sophie en zing ik een voorlopige versie van de vocals in zodat zij die achteraf beter en mooier kan inzingen.
Violet Fire is volledig door Sophie gemaakt, maar van de meeste nummers maak ik de muziek. Sophie voegt dan nog hier en daar wat geluiden toe en mixt alles af. Zij heeft daar een goed oor voor. Dat onze demo zo'n mooi geluid heeft is voornamelijk haar verdienste. Ik ben meer de chaoot met de wilde ideeën, en zij is de perfectionist, die kan blijven werken aan een liedje tot het klinkt zoals ze wil. We vullen elkaar goed aan.

Om sfeer of dromen weer te geven zijn woorden niet echt het ideale middel...

Woorden zijn inderdaad vaak ontoereikend om precies over te brengen wat je bedoelt. Toch geloof ik ergens wel in de kracht van taal. De combinatie van poëzie, muziek en beelden is natuurlijk krachtiger dan woorden alleen.

Ik merk toch dat er redelijk wat over jullie gesproken wordt, merk je daar iets van? Contacten met labels of zo? Fanmail? Een boel groupies...?

Dat is leuk om te horen dat er over ons gesproken wordt! We krijgen inderdaad veel positieve reacties, maar we hebben nog geen contacten met labels.

Groupies hebben we ook nog niet, en ik verwacht ook niet dat die er zullen komen. Ik denk dat we redelijk volwassen muziek maken, voor een volwassen publiek, en zo’n hysterische toestanden en verafgoding, dat is toch meer iets voor boysbands met tienerfans.

Hoe ziet de toekomst van Dark Poem eruit? Zijn er al nieuwe nummers in de maak?

Ja, we zijn bezig aan enkele nieuwe nummers. Ik hoop dat ze op tijd klaar geraken voor BIMFEST, dan kunnen we ze daar brengen.

Je zei in een eerder interview dat de jongens van For Greater Good vrienden zijn, ooit al aan gedacht aan een samenwerking?

Sam Devos heeft al enorm veel gedaan voor Dark Poem. Ons les gegeven over geluid bijvoorbeeld. En hij heeft ook geholpen met het afmixen van de nummers, en onze P.A. gedaan tijdens de optredens.

Ik heb 2 nummers bij For Greater Good meegezongen in het Kompas, maar toen waren er problemen met het geluid doordat er niet genoeg tijd was om te soundchecken. Ik hoop dat we binnenkort nog eens de kans krijgen om het opnieuw te doen, dit keer met beter geluid. Dat gaat waarschijnlijk in Lier gebeuren, maar de datum weet ik nog niet.

Sophie en Sam hebben trouwens een duet gezongen op 'Small Distortions' van La Femme Verte, een project van Jean-Marc Lederman. Het is een cover van 'Where the wild roses grow'. Heb je dat al gehoord?

Nee, dat moet ik eens opzoeken. En als afsluiter de klassieke vraag (van Didier eigenlijk) Wat is je favoriet album?

Voor iemand die niet goed kan kiezen is dat een heel moeilijke vraag, Chris! Ik denk 'Year Zero' van Nine Inch Nails, dat zet ik nog steeds heel vaak op, en het blijft me raken.

Bedankt voor het interview en veel plezier op Bim!

http://www.bimfest.be/

http://www.myspace.com/thegardenofdreams

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Little Boy Lost - Vestiges

Little Boy Lost is een project uit Kopenhagen, bestaand uit leden van Moth en Motorsav, twee bands met naam en faam in de Deense alternatieve scene, die een kort bestaan kende maar recent de kopjes weer bij elkaar stak om te werken aan een nieuwe 12”. Die nieuwe nummers en hun in 2016 uitgbracht 7” worden nu door Oraculo vezameld ...

lees meer...
CD BESPREKING : Camilla Sparksss - Brutal

De experimentele elektronica van Camilla Sparksss doet me wat denken aan de Canadese ‘girl power’ band Austra die enige jaren geleden populair was in de zwarte scene, herinner je hun geniale hitsingle “Beat And The Pulse”. Evenals Austra is Camilla Sparksss Canadees, al resideert ze heden in Zwitserland. Ze werd geboren ...

lees meer...
CD BESPREKING : Mára - Here Behold Your Own

Het tweede album van Mára, oftewel de Amerikaanse Faith Coloccia, volgt het zeer gelimiteerde (cassette) debuut Surfacing (2015) op en begon vorm te krijgen snel na de conceptie van haar zoon en evolueerde om het gegeven van moeder te worden in combinatie met het herinrichten van haar creatieve te omvatten. Zelf ziet Coloccio het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ophir Ilzetzki - Symphony No.1

De Israëlische artiest Ophir Ilzetski ziet het op Symphony No.1 meteen groots. Door meteen te spreken van een symfonie kan je hem van enige vorm van grootheidswaan verdenken, maar hij doelt hier vooral op het feit dat hij zich voor het maken heeft laten inspireren door de romantische symfonieën van Gustav Mahler en moderne elektronische ...

lees meer...
CD BESPREKING : Remo Seeland - Hollow Body

Labelmanagers die zelf aan het componeren slagen, het is geen uniek gegeven. Zo denken we aan Udo Wiessmann (HANDS) en zijn Winterkälte, Stefan Alt (Ant Zen) met Salt, Stefan Hanser (The Epicurean) en Anemone Tube of Olegh Kolyada (Old Captain) met Oda Relicta. Hallow Grounds Remo Seeland kon niet achterblijven en presenteert ons ...

lees meer...
NIEUWS 11/10/2019 : Floor, de beste zangeres?

Het zijn drukke tijden voor Nightwish. Terwijl zangeres Floor Jansen de afgelopen twee maanden in eigen land een landelijke bekendheid werd door haar deelname aan de TV-show 'Beste Zangers', werkt de Finse metalband aan een nieuw studio-album voor 2020 en wordt op vrijdag 6 december het monumentale document 'Decades: Live In ...

lees meer...
NIEUWS 10/10/2019 : Zaterdag So What-punkfestival in Aarschot

Sham 69, Ramonas, Unite Against Society, Capital Scum en Nope, ze staan allemaal op de affiche van het derde So What-festival dat deze zaterdag in De Klinker in Aarschot. Wie nog eens een stevige portie punk wil zoals dat in gouden tijden gemaakt werd, weet waar hij moet zijn. De Klinker: Demervalei 14, 3200 Aarschot Deuren: 17u Facebook ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : October Ritus (Rome, Awen, By The Spirits, La Merde), 04/10/2019, De Wommel, Wommelgem - Kali Yuga Über Alles!

FolkWorld, een Duits label dat ook al eens graag een concert organiseert luidde oktober in met een dubbele affiche. Op donderdag (de nationale Duitse feestdag) sloegen ze hun kampen onder de noemer October Chorus op in Mühltal (nabij Darmstadt) met behalve een andere headliner (Changes) dezelfde line-up. 's Anderdaags verhuisde het ...

lees meer...
FOTO'S : Ground Nero - @ De Klinker Aarschot, 05/10/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Ground Nero – Divergence CD Release Show - 5 oktober 2019 – De Klinker Aarschot

‘Beyond Scales there is Divergence’. Heden ten dage is het zowat de sleutelzin in het leven van Ground Nero. Een trilogie zonder echt een trilogie te zijn, maar na 2 EP’s (Beyond en Scales) is er nu het eerste full-album Divergence. Een album waarmee ze met glans laten horen dat de band sedert hun oprichting enkel maar ...

lees meer...
NIEUWS 02/10/2019 : Walhalla pakt uit met exclusieve rerelease van Ton Lebbink's cult plaat “Luchtkastelen”

Ton Lebbink (1943-2017) was de voormalige drummer van de Nederlandse new wave band en kunstcollectief Mecano en tevens portier bij het wereldberoemde poppodium Paradiso in Amsterdam. In de vroege jaren tachtig van de vorige eeuw was hij één van de allereerste Nederlandse popdichters, samen met anderen zoals Diana Ozon en Bart ...

lees meer...
NIEUWS 30/09/2019 : Soft Riot en Kezdown treden donderdag op in Brussel

De Fantomatic.Nights zijn het kleine broertje van de Fantastique.Nights, en om de haverklap bieden ze je gratis concerten aan in het centrum van Brussel. Deze gaan door in Café Central, op wandelafstand van de AB, en er komen deze keer opnieuw twee heel aanbevelenswaardige groepen af. Soft Riot komt helemaal uit Canada en maakt ...

lees meer...
NIEUWS 30/09/2019 : Enzo Kreft: Biometrics

Enzo Kreft heeft een plaat uitgebracht - 'Control' - over de keerzijde van de technologie die ons omringt en steeds meer ons leven beheerst. Een boodschap die hij wil uitdragen, ook met een nieuwe clip. 'Biometrics' is een goed voorbeeld van wat de nieuwe plaat inhoudt. 'Bij biometrie worden technieken toegepast waarbij ...

lees meer...
FOTO'S : Kollaps - @ Tour ŕ Plomb Brussel 26/09/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Nytt Land - @ Tour ŕ Plomb Brussel, 26/09/2019 door Luc Luyten