Dark Entries Logo

568 items

   

Diskonnekted
Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
Op 15 oktober is het eindelijk zover want dan kan je in Brugge het Necropolisfestival bijwonen en dat is een festival die gewoonweg niet te missen is.

Santa Hates You (project van Project Pitchfork man Peter Spilles), electro goth legende The Eternal Afflict, Absolute Body Control en Clan Of Xymox maken deel uit van een affiche die geen enkele Dark Entries lezer mag missen.

Wie ook op Necropolis 2010 staat te glunderen is de Belgische band Diskonnekted, ondertussen is Jan Dewulf reeds een decennia bezig met het uitbrengen van alternatieve elektronische klanken.

Ook voor Diskonnekted wordt Necropolis een speciale gebeurtenis, Jan Dewulf legt uit waarom….

Dag Jan, hoe zou jezelf de muziek van Diskonnekted gaan omschrijven?

Het is een beetje de hoofdfilosofie van Diskonnekted om ons niet te willen vastpinnen op een genre. Dus je zal al duimschroeven moeten bovenhalen om mij zover te krijgen dat ik één label op de muziek zou moeten plakken.

We houden ervan om invloeden uit verschillende genres te plukken en die te verwerken in een zo spannend en eigenzinnig mogelijk geheel. De basis zal steevast elektronisch zijn, maar de invloeden variëren van industrial en dark wave tot dance, drum ’n bass en vele andere genres.

Je begon in 2003, eigenlijk is dat een beetje raar want dat was net in de periode toen alles een beetje stil viel. Ik heb het hierover de publieke belangstelling voor de alternatieve electro scene.

Het eerste wapenfeit ‘Jesus Raves’ was er inderdaad in 2003, maar Diskonnekted was eigenlijk al rond de eeuwwisseling ontstaan nadat ik mijn ander project Mildreda, waarmee ik erg duistere electro maakte, wilde inwisselen voor een nieuw en frisser geluid.

Noem het gerust eigenzinnigheid als we steevast kiezen voor een bepaald geluid, zelfs al zijn de media op dat moment op iets anders gericht. Nog steeds zal het ons worst wezen trouwens. Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.

Dit is nu eens een smerig vraagje....maar maken we het ons zelf niet moeilijk om ons in een alternatief hoekje te duwen? Ik bedoel de essentie van jullie muziek is eigenlijk intelligente, alternatieve popmuziek.....

Vast wel, maar wij kiezen zelf niet voor dat ‘hoekje’. Het is een label dat je als groep snel krijgt opgekleefd omdat je bijvoorbeeld bij een bepaald platenlabel zit en door bepaalde kanalen wordt opgevangen en er meteen wordt op vastgepind.

Let wel, we zijn bewust ‘eigenzinnig’ en willen al even bewust een alternatief zijn voor stompzinnige en voorgekauwde muziek. Maar we gaan niet hard op zoek naar een alternatief etiket dat we ons per se willen aanmeten. Nee, dat doen andere kanalen wel voor ons.

De reden waarom ik dat eigenlijk vraag is zeer simpel... Ik heb al veel groepen geinterviewd en velen zijn er blij mee dat ze in de alternatieve sector zitten en er hun brood niet mee kunnen verdienen.... In alle eerlijkheid, Jan, soms geloof ik er geen snars van....

Dat klinkt inderdaad onzinnig. Als je als muzikant je eigen muziek serieus neemt, dan wil je ook dat die gehoord en beluisterd wordt. En je brood ermee verdienen zou toch wel verdomd handig zijn zeker, want het zou betekenen dat je alle tijd in je muziek kan steken. De voornoemde bewering lijkt me op de eerste plaats dan ook vooral ondoordacht.

De scene is ook maar een niche in de muziekindustrie en kan dus alleen maar blijven bestaan als er platen worden verkocht en optredens en fuiven worden georganiseerd. De regels zijn dezelfde om de boel draaiend te houden. En hoe beter het draait, hoe beter voor iedereen zou ik zeggen. Dat de muziek die doorgaans op Dark Entries wordt behandeld geen platform krijgt op bijvoorbeeld StuBru is dus vooral doodjammer.

Het keerpunt met Diskonnekted kwam toen jullie samen werkten met Dirk Ivens. Kun je daar iets meer over vertellen?

Het was voor mij vooral muzikaal een keerpunt omdat ik mijn voorliefde voor meer duistere en hardere muziek herontdekte en dus bijvoorbeeld ook distortion en ander venijn opnieuw in mijn muziek begon te verwerken.

Voor mijn carrière had ik de omwenteling evenwel spectaculairder gewild. Maar meningsverschillen tussen label en andere betrokkenen smoorde het verder groeien in het project meteen in de kiem. Er had meer ingezeten, want ‘Frozen’ was zonder meer een uppercut.

Zoiets vind ik nu wel raar... Dirk Ivens is een icoon, in Duitsland bijna een ster maar hier wordt er in de pers met geen woord over gerept terwijl de eerste beste groep die een Beatleskopie in elkaar klungelt op de voorpagina gezwierd wordt.....

Het ‘ons kent ons’ van de Vlaamse media is ronduit ergerlijk. Ik heb thuis geen tv en ben blij dat ik al die onzin mag missen. Hoe steeds dezelfde mensen over dezelfde muziek blijven lullen is enerverend. En hoe Humo, Canvas, Knack Focus en StuBru steevast dezelfde dingen voorknabbelen en dan ook nog eens ophemelen stoot tegen de borst.

Zelf heb ik er geen zicht op, maar hoe zou je Diskonneted en zeven jaar appreciatie van het publiek omschrijven?

We moesten vechten om ons plaatsje op te eisen. In het begin waren we te ‘dance’ of te fris om aanvaard te worden in een scene dat zich net klaarstoomde om verk(n)ocht te worden (aan) door de future pop. Onze eigenzinnigheid heeft ons vaak parten gespeeld omdat we steeds hebben geweigerd de populaire formules te volgen. Gelukkig maar want future pop is iedereen ondertussen al vergeten en ook hellektro heeft bijna afgedaan.

Onze eigenzinnigheid begint nu zowat zijn vruchten af te werpen. De groeipijnen zijn achter de rug. Onze fanbase blijft groeien, we hebben een onze eigen plek binnen de scene en slagen erin om platen te mogen blijven maken.

Je hebt me verteld dat er nu een tweede hoofdstuk voor Diskonnekted komt. Kun je dit even toelichten?

Diskonnekted is blijven evolueren sinds de start. Waren we in het begin overenthousiast en ook ietwat naïef, dan zijn we ondertussen een pak volwassener en professioneler geworden. Gaandeweg hebben we de knepen van het vak geleerd, zowel in de studio als op het podium. Elk album was een stap in de goeie richting.

Maar met wat we nu mee bezig zijn, heb ik pas echt het gevoel dat we een nieuw hoofdstuk binnenstappen. Meer dan ooit weet ik hoe Diskonnekted moet en zal klinken en waar Diskonnekted voor moet staan. We stappen ook bewust af van het typische electro/industrial-pad waar we dreigden in vast te roesten. Geen typische electrobeats meer voor ons maar een goed georkestreerde clash van rockdrums en dancebeats, van elektronica en gitaar, van ruw en zacht.

Diskonnekted had al een live gitarist, maar die is het voorbije jaar mee de studio ingedoken wat vaak voor openbaringen heeft gezorgd. Het was een avontuurlijke tocht waarbij we verschillende genres hebben afgetast en die probeerden samen te brengen in een originele mix.

Ook weer een smerig vraagje...waarom dan Diskonnekted blijven heten?

Een groep moet kunnen groeien vind ik. Het zou unfair zijn tegenover jezelf en het publiek om van naam te wisselen alleen maar omdat je bent geëvolueerd. Fans zullen trouwens nog steeds de layered sounds en onze vrij atmosferische aanpak herkennen in de nieuwe nummers. Ik noem het een tweede hoofdstuk vooral omdat we tot een soort zelfbewustzijn zijn gekomen. Diskonnekted wordt met de volgende plaat volwassen, noem het gerust zo.

Jullie nieuwe cd zal “Hotel existence” noemen. Hoe makkelijk/moeilijk is het voor een Belgische electrogroep om een label te overtuigen, of is het een DIY-opgave?

Hier voel je pas echt de gevolgen van de downloadcultuur. Hoe maak je een business plan als muziek voor velen geen waarde meer heeft? Voor muzieklabels en bands is het erg moeilijk om je ding verkocht te krijgen. Voor nieuwe groepen is dat uiteraard nog moeilijker. De lat hoog leggen en streven naar professionaliteit is daarom zeker een must. DIY lukt tot op zekere hoogte, maar ergens kom je aan een punt dat je als groep advies nodig hebt van professionele lui in het vak: producers, managers, etc. Zonder die professionele ruggesteun kom je uiteindelijk nergens. Veel goesting en nog meer ambitie moeten evenwel de drijfveren blijven.

Ik vraag het aan zo veel mensen, maar toch... Het downloaden vermindert weliswaar de waarde van het “product” maar het is wel de manier om alles te leren ontdekken! En geef zelf toe, groepen in jullie genre konden niet echt op media-exposure rekenen.

Ik vind het een moeilijke discussie. Zelf download ik niet, simpelweg omdat ik niet van mp3’s hou: precies of je een digitaal kiekje op je harde schijf staan hebt van een kunstwerk. Dat kunstwerk hoort aan mijn muur, en muziek hoort in mijn platenkast. Maar ik ben vast ouderwets.

Ik denk trouwens dat een niche scene zoals electro/gothic/indutrial nog meer dan populaire muziek kan rekenen op websites, e-zines (Dark Entries bijvoorbeeld), magazines en fora. In zo’n niche bestaat ergens wel nog de ouderwetse cultuur waar nieuwtjes en publiciteit door een enthousiaste fan base de wereld worden ingestuurd. De downloadcultuur dreigt evenwel ook dat te vernietigen.

Ik vraag dit aan iedereen : wat is je favoriete plaat aller tijden?

Ik twijfel tussen "Pretty Hate Machine" en "Downward Spiral" van NIN. De twee platen zijn een soundtrack geweest van verschillende periodes in mijn leven en hebben me muzikaal meer beïnvloed dan gelijk wat ooit. Telkens ik die platen opleg ben ik opnieuw verrast. "Pretty Hate Machine" raakt misschien ietwat verouderd, maar Downard Spiral zou, moest die nu verschijnen, opnieuw een knaller zijn: die raakt nooit verouderd. Een mijlpaal.

Binnenkort sta je op Necropolis, wat kunnen we verwachten?

Nieuwe nummers en dus een nieuwe sound. Het is ook spannend voor ons. We speelden de nieuwe nummers al eens deze zomer op de Paulusfeesten en hebben dus al kunnen leren uit die ervaring. Er zal ook een tijdelijke verschuiving zijn in de bezetting van de groep wat het voor ons een extra uitdaging maakt. Ik heb er in elk geval veel zin in.

Als je nog iets te zeggen hebt is het nu het moment :

Misschien een dikke ‘bravo’ aan het adres van Dark Entries die na al die jaren nog steeds bestaan. Ik kocht ooit het eerste nummer op papier en ben sindsdien een vaste lezer gebleven. Hip hip hoera.

Diskonnekted

HomeContactLinksSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : True Zebra - War Of The Words

In een tijdspanne van ongeveer 4 jaar 3 albums uitbrengen getuigt van een gezonde honger naar creativiteit. Kevin Strauwen weet met zijn muzikale alter ego True Zebra dat creatieve om te buigen naar de heilzaamheid van allerhande kleuren elektronica. Al hoef je het niet dadelijk te gaan zoeken in heldere kleuren. Na debuutplaat True ...

lees meer...
CD BESPREKING : Regolith - I

Sinds 2008 vuurt Regolith met een zekere regelmaat muziekjes af op de nietsvermoedende mensheid. Daar zaten best mooie uitgaves bij. Zo verzorgden ze een dubbele splitcassette met labelgenoot Kern Quehenberger, een postkaartvinyl en een handvol compilatiebijdragen. Deze dubbele lp kunnen we beschouwen als hun eerste echt volwaardige album. ...

lees meer...
CD BESPREKING : scars from a dead room - Vengeance

Distant Voices is voorwaar een merkwaardig label. Ze specialiseren zich in depressieve black metal, en dat is sowieso intrigerend. De cd’rs die ze om de zoveel tijd uitbrengen, komen op de meest onmogelijke hoeveelheden uit, en hebben steeds dezelfde karakteristieke lay-out: een zwarte envelop met een paar mooi opgemaakte foto’s ...

lees meer...
NIEUWS 31/05/2016 : The Beauty of Gemina staat op een kruispunt

Het is al even geleden dat we nog hoorden van The Beauty of Gemina, en dat heeft een reden. De heren waren immers aan een nieuwe cd aan het werken. En die zou zowat klaar moeten zijn. 'Minor Sun' zou op 2 september uitkomen. Dat is nog even, maar er is wel al een smaakmaker beschikbaar in de vorm van een clip voor het nummer 'Crossroads'. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Tuxedomoon @ Les Ateliers Claus, Brussel op 12 mei 2016 - ...Oude rotten die nog zonder handen durven fietsen...

De cultband Tuxedomoon is druk bezig met een jubileum-tournee voor hun debuutalbum Half Mute. Doorgaans vinden we dergelijke opportunistische aangelegenheden maar zus en zo, maar in dit geval juichen we het toe en gaan we zelfs 2 keer kijken (ook in de Antwerpse Piaf op 3 juni)… Vooralsnog gaat deze recensie over hun doortocht in de ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Compositiefestival Conservatorium Antwerpen 2016, 9 mei 2016 - ...avondconcert elektronische muziek...

Wanneer je uitgenodigd wordt door de studenten Compositie van het Conservatorium om te komen luisteren naar hun voorstelling rond Elektronische Muziek dan weet je niet echt waar je jezelf aan kan verwachten… Ze mochten dan ook alle richtingen uitgaan, op voorwaarde dat elektronica erin vervat zou zitten. Dat bleken vele richtingen te ...

lees meer...
CD BESPREKING : Amute - Bending time in waves

De hoes! Kijk naar de hoes en u hoeft deze recensie feitelijk niet te lezen. Het prachtige collageschilderij van David Borsu vat de muziek op grandioze wijze samen: hoopvol, maar niet zonder inspanning. Voelt u het nog niet? Stel u dan dezelfde hoes voor op het formaat van zo'n groot wandschilderij. Nog steeds niet? Hoewel mijn ...

lees meer...
CD BESPREKING : Mantus - Refugium

Eenzaamheid, hebzucht, oorlog, dierenmishandeling, racisme… Niets dan kommer en kwel op de nieuwe Mantus. Vanochtend nog las ik nochtans dat het - in tegenstelling tot wat de perceptie wil - nog nooit zo goed ging met onze wereld. Nog nooit waren er zo weinig oorlogen, absolute armoede en hongersnood, en hou u vast: er vallen tegenwoordig ...

lees meer...
NIEUWS 30/05/2016 : Kraak en Vooruit stellen voor: Uncanny Valley festival

We kennen het Kraak-label als een goudmijn voor al wie geïnteresseerd is in weirde experimentele muziek. Ook hun optredens bieden een keure aan groepen die voor de gemiddelde mens volstrekt ontoegankelijk, maar voor de liefhebbers zuiver genot zijn. Het fonkelnieuwe festival Uncanny Valley - in samenwerking met de Vooruit in Gent - wordt ...

lees meer...
NIEUWS 30/05/2016 : Paint it black, het anti-kleurboek

'Het meest depressieve kleurboek ter wereld.' Met dergelijk verkoopargument kun je wat ons betreft enkel in de gothsien terecht. Er is effectief al een paar jaar heel wat te doen rond kleurboeken, en Tom Denovals is heus niet de enige die al met een gothic kleurboek - zijn heet 'The Colouring Book For Goths' - op de proppen ...

lees meer...
NIEUWS 28/05/2016 : Echo & The Bunnymen concerteert op 5 november in Leuven

Op zaterdag 5 november programmeert zaal Het Depot in Leuven de Engelse new wave formatie Echo and The Bunnymen, zonder meer een van de meest invloedrijke bands uit de popgeschiedenis. Wie kent niet classics als 'The cutter', 'The killing moon' of 'Bring on the dancing horses', to name but a few? Hun laatste album ...

lees meer...
NIEUWS 28/05/2016 : Tragic Black grijpt nostalgisch terug naar zuivere deathrock

We hadden het al opgemerkt tijdens hun laatste optreden op het WGT in Leipzig: Tragic Black grijpt op hun net verschenen cd 'Nostagia' terug naar het zuivere deathrock geluid, zonder schreeuwerige zang, maar met een flinke dosis melancholie en waanzin. Net als andere media denken we ook bij Dark Entries dat je maar best een eigen mening ...

lees meer...
FOTO'S : TEST DEPT: REDUX - WGT 2016, Leipzig, Germany, 16/05/2016 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : CUT HANDS - WGT 2016, Leipzig, Germany, 16/05/2016 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : TE/DIS - WGT 2016, Leipzig, Germany, 16/05/2016 door Benny Serneels