Dark Entries Logo

470 items

   

Diskonnekted
Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
Op 15 oktober is het eindelijk zover want dan kan je in Brugge het Necropolisfestival bijwonen en dat is een festival die gewoonweg niet te missen is.

Santa Hates You (project van Project Pitchfork man Peter Spilles), electro goth legende The Eternal Afflict, Absolute Body Control en Clan Of Xymox maken deel uit van een affiche die geen enkele Dark Entries lezer mag missen.

Wie ook op Necropolis 2010 staat te glunderen is de Belgische band Diskonnekted, ondertussen is Jan Dewulf reeds een decennia bezig met het uitbrengen van alternatieve elektronische klanken.

Ook voor Diskonnekted wordt Necropolis een speciale gebeurtenis, Jan Dewulf legt uit waarom….

Dag Jan, hoe zou jezelf de muziek van Diskonnekted gaan omschrijven?

Het is een beetje de hoofdfilosofie van Diskonnekted om ons niet te willen vastpinnen op een genre. Dus je zal al duimschroeven moeten bovenhalen om mij zover te krijgen dat ik één label op de muziek zou moeten plakken.

We houden ervan om invloeden uit verschillende genres te plukken en die te verwerken in een zo spannend en eigenzinnig mogelijk geheel. De basis zal steevast elektronisch zijn, maar de invloeden variëren van industrial en dark wave tot dance, drum ’n bass en vele andere genres.

Je begon in 2003, eigenlijk is dat een beetje raar want dat was net in de periode toen alles een beetje stil viel. Ik heb het hierover de publieke belangstelling voor de alternatieve electro scene.

Het eerste wapenfeit ‘Jesus Raves’ was er inderdaad in 2003, maar Diskonnekted was eigenlijk al rond de eeuwwisseling ontstaan nadat ik mijn ander project Mildreda, waarmee ik erg duistere electro maakte, wilde inwisselen voor een nieuw en frisser geluid.

Noem het gerust eigenzinnigheid als we steevast kiezen voor een bepaald geluid, zelfs al zijn de media op dat moment op iets anders gericht. Nog steeds zal het ons worst wezen trouwens. Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.

Dit is nu eens een smerig vraagje....maar maken we het ons zelf niet moeilijk om ons in een alternatief hoekje te duwen? Ik bedoel de essentie van jullie muziek is eigenlijk intelligente, alternatieve popmuziek.....

Vast wel, maar wij kiezen zelf niet voor dat ‘hoekje’. Het is een label dat je als groep snel krijgt opgekleefd omdat je bijvoorbeeld bij een bepaald platenlabel zit en door bepaalde kanalen wordt opgevangen en er meteen wordt op vastgepind.

Let wel, we zijn bewust ‘eigenzinnig’ en willen al even bewust een alternatief zijn voor stompzinnige en voorgekauwde muziek. Maar we gaan niet hard op zoek naar een alternatief etiket dat we ons per se willen aanmeten. Nee, dat doen andere kanalen wel voor ons.

De reden waarom ik dat eigenlijk vraag is zeer simpel... Ik heb al veel groepen geinterviewd en velen zijn er blij mee dat ze in de alternatieve sector zitten en er hun brood niet mee kunnen verdienen.... In alle eerlijkheid, Jan, soms geloof ik er geen snars van....

Dat klinkt inderdaad onzinnig. Als je als muzikant je eigen muziek serieus neemt, dan wil je ook dat die gehoord en beluisterd wordt. En je brood ermee verdienen zou toch wel verdomd handig zijn zeker, want het zou betekenen dat je alle tijd in je muziek kan steken. De voornoemde bewering lijkt me op de eerste plaats dan ook vooral ondoordacht.

De scene is ook maar een niche in de muziekindustrie en kan dus alleen maar blijven bestaan als er platen worden verkocht en optredens en fuiven worden georganiseerd. De regels zijn dezelfde om de boel draaiend te houden. En hoe beter het draait, hoe beter voor iedereen zou ik zeggen. Dat de muziek die doorgaans op Dark Entries wordt behandeld geen platform krijgt op bijvoorbeeld StuBru is dus vooral doodjammer.

Het keerpunt met Diskonnekted kwam toen jullie samen werkten met Dirk Ivens. Kun je daar iets meer over vertellen?

Het was voor mij vooral muzikaal een keerpunt omdat ik mijn voorliefde voor meer duistere en hardere muziek herontdekte en dus bijvoorbeeld ook distortion en ander venijn opnieuw in mijn muziek begon te verwerken.

Voor mijn carrière had ik de omwenteling evenwel spectaculairder gewild. Maar meningsverschillen tussen label en andere betrokkenen smoorde het verder groeien in het project meteen in de kiem. Er had meer ingezeten, want ‘Frozen’ was zonder meer een uppercut.

Zoiets vind ik nu wel raar... Dirk Ivens is een icoon, in Duitsland bijna een ster maar hier wordt er in de pers met geen woord over gerept terwijl de eerste beste groep die een Beatleskopie in elkaar klungelt op de voorpagina gezwierd wordt.....

Het ‘ons kent ons’ van de Vlaamse media is ronduit ergerlijk. Ik heb thuis geen tv en ben blij dat ik al die onzin mag missen. Hoe steeds dezelfde mensen over dezelfde muziek blijven lullen is enerverend. En hoe Humo, Canvas, Knack Focus en StuBru steevast dezelfde dingen voorknabbelen en dan ook nog eens ophemelen stoot tegen de borst.

Zelf heb ik er geen zicht op, maar hoe zou je Diskonneted en zeven jaar appreciatie van het publiek omschrijven?

We moesten vechten om ons plaatsje op te eisen. In het begin waren we te ‘dance’ of te fris om aanvaard te worden in een scene dat zich net klaarstoomde om verk(n)ocht te worden (aan) door de future pop. Onze eigenzinnigheid heeft ons vaak parten gespeeld omdat we steeds hebben geweigerd de populaire formules te volgen. Gelukkig maar want future pop is iedereen ondertussen al vergeten en ook hellektro heeft bijna afgedaan.

Onze eigenzinnigheid begint nu zowat zijn vruchten af te werpen. De groeipijnen zijn achter de rug. Onze fanbase blijft groeien, we hebben een onze eigen plek binnen de scene en slagen erin om platen te mogen blijven maken.

Je hebt me verteld dat er nu een tweede hoofdstuk voor Diskonnekted komt. Kun je dit even toelichten?

Diskonnekted is blijven evolueren sinds de start. Waren we in het begin overenthousiast en ook ietwat naïef, dan zijn we ondertussen een pak volwassener en professioneler geworden. Gaandeweg hebben we de knepen van het vak geleerd, zowel in de studio als op het podium. Elk album was een stap in de goeie richting.

Maar met wat we nu mee bezig zijn, heb ik pas echt het gevoel dat we een nieuw hoofdstuk binnenstappen. Meer dan ooit weet ik hoe Diskonnekted moet en zal klinken en waar Diskonnekted voor moet staan. We stappen ook bewust af van het typische electro/industrial-pad waar we dreigden in vast te roesten. Geen typische electrobeats meer voor ons maar een goed georkestreerde clash van rockdrums en dancebeats, van elektronica en gitaar, van ruw en zacht.

Diskonnekted had al een live gitarist, maar die is het voorbije jaar mee de studio ingedoken wat vaak voor openbaringen heeft gezorgd. Het was een avontuurlijke tocht waarbij we verschillende genres hebben afgetast en die probeerden samen te brengen in een originele mix.

Ook weer een smerig vraagje...waarom dan Diskonnekted blijven heten?

Een groep moet kunnen groeien vind ik. Het zou unfair zijn tegenover jezelf en het publiek om van naam te wisselen alleen maar omdat je bent geëvolueerd. Fans zullen trouwens nog steeds de layered sounds en onze vrij atmosferische aanpak herkennen in de nieuwe nummers. Ik noem het een tweede hoofdstuk vooral omdat we tot een soort zelfbewustzijn zijn gekomen. Diskonnekted wordt met de volgende plaat volwassen, noem het gerust zo.

Jullie nieuwe cd zal “Hotel existence” noemen. Hoe makkelijk/moeilijk is het voor een Belgische electrogroep om een label te overtuigen, of is het een DIY-opgave?

Hier voel je pas echt de gevolgen van de downloadcultuur. Hoe maak je een business plan als muziek voor velen geen waarde meer heeft? Voor muzieklabels en bands is het erg moeilijk om je ding verkocht te krijgen. Voor nieuwe groepen is dat uiteraard nog moeilijker. De lat hoog leggen en streven naar professionaliteit is daarom zeker een must. DIY lukt tot op zekere hoogte, maar ergens kom je aan een punt dat je als groep advies nodig hebt van professionele lui in het vak: producers, managers, etc. Zonder die professionele ruggesteun kom je uiteindelijk nergens. Veel goesting en nog meer ambitie moeten evenwel de drijfveren blijven.

Ik vraag het aan zo veel mensen, maar toch... Het downloaden vermindert weliswaar de waarde van het “product” maar het is wel de manier om alles te leren ontdekken! En geef zelf toe, groepen in jullie genre konden niet echt op media-exposure rekenen.

Ik vind het een moeilijke discussie. Zelf download ik niet, simpelweg omdat ik niet van mp3’s hou: precies of je een digitaal kiekje op je harde schijf staan hebt van een kunstwerk. Dat kunstwerk hoort aan mijn muur, en muziek hoort in mijn platenkast. Maar ik ben vast ouderwets.

Ik denk trouwens dat een niche scene zoals electro/gothic/indutrial nog meer dan populaire muziek kan rekenen op websites, e-zines (Dark Entries bijvoorbeeld), magazines en fora. In zo’n niche bestaat ergens wel nog de ouderwetse cultuur waar nieuwtjes en publiciteit door een enthousiaste fan base de wereld worden ingestuurd. De downloadcultuur dreigt evenwel ook dat te vernietigen.

Ik vraag dit aan iedereen : wat is je favoriete plaat aller tijden?

Ik twijfel tussen "Pretty Hate Machine" en "Downward Spiral" van NIN. De twee platen zijn een soundtrack geweest van verschillende periodes in mijn leven en hebben me muzikaal meer beïnvloed dan gelijk wat ooit. Telkens ik die platen opleg ben ik opnieuw verrast. "Pretty Hate Machine" raakt misschien ietwat verouderd, maar Downard Spiral zou, moest die nu verschijnen, opnieuw een knaller zijn: die raakt nooit verouderd. Een mijlpaal.

Binnenkort sta je op Necropolis, wat kunnen we verwachten?

Nieuwe nummers en dus een nieuwe sound. Het is ook spannend voor ons. We speelden de nieuwe nummers al eens deze zomer op de Paulusfeesten en hebben dus al kunnen leren uit die ervaring. Er zal ook een tijdelijke verschuiving zijn in de bezetting van de groep wat het voor ons een extra uitdaging maakt. Ik heb er in elk geval veel zin in.

Als je nog iets te zeggen hebt is het nu het moment :

Misschien een dikke ‘bravo’ aan het adres van Dark Entries die na al die jaren nog steeds bestaan. Ik kocht ooit het eerste nummer op papier en ben sindsdien een vaste lezer gebleven. Hip hip hoera.

Diskonnekted

Black Easter 2015
Dark Entries op Facebook
Wool-E Shop
Body Beats Productions
Forced Nostalgia
Kinky Star
Peek A Boo Magazine
HomeContactLinksSitemap
lees meer...
NIEUWS 02/09/2014 : Psy'Aviah is terug

Yep, het is alweer een jaar geleden dat Psy'Aviah ons verblijdde met een nieuwe cd, en de vorige was eigenlijk slechts een ep. Het was ook de laatste uitgave met medewerking van zangeres Emélie Nicolas en gitarist Kristof De Clerck. Het project draait nu weer helemaal rond componist Yves Schelpe. En die heeft duidelijk kosten noch ...

lees meer...
NIEUWS 02/09/2014 : Concerttip: Discodeath in Kinky Star

Discodeath is een Italiaans duo - Sardinisch, om exact te zijn - dat minimale electro brengt. Of in hun woorden: 'Neighborhood electro-dance'. Verwijzingen naar Italiaanse electroklassiekers als Neon, Pankow en Limbo zijn niet van de lucht. Ze hebben al een zelfgenaamde plaat uitgebracht, en die komen ze woensdag voorstellen bij onze ...

lees meer...
CD BESPREKING : Xenturion Prime - Mecha Rising

Er is leven na Code 64. Het Zweedse elektronische trio hield het vorig jaar voor bekeken, maar uit de as verrees Xenturion Prime, het nieuwe project van Bjørn Marius Borg en Hans-Olof Mattsson. Naar eigen zeggen maken ze Scandinavische powersynth, in onze contreien allicht beter bekend als futurepop. In feite gaat het om een amalgaam ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
lees meer...
NIEUWS 29/08/2014 : Letzte Instanz in het oog van de storm

In eerste instantie is Letzte Instanz vooral zeer populair in Duitsland, maar het zou ons niet erg verwonderen dat ze - in navolging van vele andere groepen uit de Duitse zwarte scene - ook hier potten weten te breken. Hun combinatie van Neue Deutsche Härte, middeleeuwse en klassieke muziek is immers uiterst aantrekkelijk. Na verleden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Clan Of Xymox - Subsequent Pleasures

Eigenlijk Xymox als weer zeer consequent moeten zijn, maar deze “Subsequent Pleasures” verscheen reeds in verschillene gedaantes en al evenzeer onder de meer gekende Clan Of Xymox groepsnaam. Naar aanleiding van de vijfde verjaardag zorgde het Amerikaanse Dark Entries Records voor een aantal spectaculaire heruitgaven, klassieke ...

lees meer...
CD BESPREKING : Kevin Strauwen - Moving Sound & Music for Film

Kevin Strauwen hoort u in feite al te kennen, of toch minstens zijn muzikaal project True Zebra. Het titelloze debuut van True Zebra vonden we uitstekend. Ondertussen is ook de tweede cd klaar - Adoremotion - die in september uitkomt. Strauwen is nog steeds op zoek naar hulp voor deze uitgave. Een recurrent probleem in de huidige muziekwereld, ...

lees meer...
NIEUWS 27/08/2014 : Lisa Gerrard zingt de sterren van de hemel

Na de wonderschone reünie-cd en -tournee van Dead Can Dance mag iedereen terug zijn eigen boontjes doppen. Lisa Gerrard is er het snelste bij en brengt nu al een nieuwe plaat uit, 'Twilight Kingdom', die voorlopig helaas enkel digitaal te verkrijgen is. Deze is niet gewoon een doorslagje van Dead Can Dance, maar een heel duistere, ...

lees meer...
NIEUWS 27/08/2014 : Elements zijn geen dode zebra

In 2011 kwam er een einde aan Red Zebra, één van de belangrijkste vaderlandse new wave-groepen. De muzikanten deden zonder zanger Peter Slabbynck verder en stichtten Elements, een groep die in de voetsporen van Red Zebra trad, maar er toch een meer melancholiek en modern kantje aan toevoegde. Bassist Sam Claeys nam de zang over. ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - A Minimal Tribute To Grauzone

7” formaat, grijs gemarmerd vinyl en gelimiteerd op slechts 200 exemplaren. U zult er als Grauzone fan snel bij moeten zijn… Wie? Grauzone… een band die eeuwig in adem zal worden genoemd met hun grote new wave hit “Eisbär”(1981) en net, of misschien uitsluitend daardoor, ook voor de Dark Entries lezer niet ...

lees meer...
CD BESPREKING : RedRedRed - Pattern Copletion (vinyl)

REdREdREd is Michael Wood, aanvankelijk bij Primal Colors, uit San Francisco diegebeten is door filosofen als Sartre en Nietzsche en op kantoor teveel naar Front 242, Einstürzende Neubauten en Throbbing Gristle luisterde. Bij RedRedRed , opgericht in 2012, doet het analoge machinepark dienst om Wood’s invloeden te recycleren en ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Blackie and the Oohoos (Zomerbar Mastouche te Gent, 08/08/2014) - ...een goeie sound blijft overàl overeind...

Hier ten huize van koesteren we een zekere genegenheid voor het Antwerpse Bestov!-management, vooral dan dankzij de kwaliteit van de artiesten die ze op hun rooster staan hebben. Flying Horseman, Dans Dans en Strand zijn te linken aan Bert Dockx; een artiest met wie onlangs nog een interview hadden. Verwacht van elk van deze projecten de komende ...

lees meer...
FOTO'S : Die Krupps (deel 2) - Live @ JCC Zappa, Antwerpen, 9 augustus 2014 door Marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : Die Krupps (deel 1) - Live @ JCC Zappa, Antwerpen, 9 augustus 2014 door Marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : Doganov - Live @ JCC Zappa, Antwerpen, 9 augustus 2014 door Marquis(pi)X

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Strand + Flying Horseman @ Boomtown Festival (Handelsbeurs) te Gent, 19/07/2014 - Zinderende set van Antwerps Finest Brand met frontman in Apocalyptische sas...

Geen beter einde van een zonovergoten zomerdag dan zich terugtrekken in een koele concertzaal, wachtend op een optreden dat donderwolken en regenvlagen belooft... Hoe Bert Dockx zijn wereldbeeld in zijn muziek door laat schemeren kunt u lezen in het interview dat Dark Entries eerder die week met hem had. Die donderdagavond mochten we ervaren ...