Dark Entries Logo

472 items

   

Diskonnekted
Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
Op 15 oktober is het eindelijk zover want dan kan je in Brugge het Necropolisfestival bijwonen en dat is een festival die gewoonweg niet te missen is.

Santa Hates You (project van Project Pitchfork man Peter Spilles), electro goth legende The Eternal Afflict, Absolute Body Control en Clan Of Xymox maken deel uit van een affiche die geen enkele Dark Entries lezer mag missen.

Wie ook op Necropolis 2010 staat te glunderen is de Belgische band Diskonnekted, ondertussen is Jan Dewulf reeds een decennia bezig met het uitbrengen van alternatieve elektronische klanken.

Ook voor Diskonnekted wordt Necropolis een speciale gebeurtenis, Jan Dewulf legt uit waarom….

Dag Jan, hoe zou jezelf de muziek van Diskonnekted gaan omschrijven?

Het is een beetje de hoofdfilosofie van Diskonnekted om ons niet te willen vastpinnen op een genre. Dus je zal al duimschroeven moeten bovenhalen om mij zover te krijgen dat ik één label op de muziek zou moeten plakken.

We houden ervan om invloeden uit verschillende genres te plukken en die te verwerken in een zo spannend en eigenzinnig mogelijk geheel. De basis zal steevast elektronisch zijn, maar de invloeden variëren van industrial en dark wave tot dance, drum ’n bass en vele andere genres.

Je begon in 2003, eigenlijk is dat een beetje raar want dat was net in de periode toen alles een beetje stil viel. Ik heb het hierover de publieke belangstelling voor de alternatieve electro scene.

Het eerste wapenfeit ‘Jesus Raves’ was er inderdaad in 2003, maar Diskonnekted was eigenlijk al rond de eeuwwisseling ontstaan nadat ik mijn ander project Mildreda, waarmee ik erg duistere electro maakte, wilde inwisselen voor een nieuw en frisser geluid.

Noem het gerust eigenzinnigheid als we steevast kiezen voor een bepaald geluid, zelfs al zijn de media op dat moment op iets anders gericht. Nog steeds zal het ons worst wezen trouwens. Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.

Dit is nu eens een smerig vraagje....maar maken we het ons zelf niet moeilijk om ons in een alternatief hoekje te duwen? Ik bedoel de essentie van jullie muziek is eigenlijk intelligente, alternatieve popmuziek.....

Vast wel, maar wij kiezen zelf niet voor dat ‘hoekje’. Het is een label dat je als groep snel krijgt opgekleefd omdat je bijvoorbeeld bij een bepaald platenlabel zit en door bepaalde kanalen wordt opgevangen en er meteen wordt op vastgepind.

Let wel, we zijn bewust ‘eigenzinnig’ en willen al even bewust een alternatief zijn voor stompzinnige en voorgekauwde muziek. Maar we gaan niet hard op zoek naar een alternatief etiket dat we ons per se willen aanmeten. Nee, dat doen andere kanalen wel voor ons.

De reden waarom ik dat eigenlijk vraag is zeer simpel... Ik heb al veel groepen geinterviewd en velen zijn er blij mee dat ze in de alternatieve sector zitten en er hun brood niet mee kunnen verdienen.... In alle eerlijkheid, Jan, soms geloof ik er geen snars van....

Dat klinkt inderdaad onzinnig. Als je als muzikant je eigen muziek serieus neemt, dan wil je ook dat die gehoord en beluisterd wordt. En je brood ermee verdienen zou toch wel verdomd handig zijn zeker, want het zou betekenen dat je alle tijd in je muziek kan steken. De voornoemde bewering lijkt me op de eerste plaats dan ook vooral ondoordacht.

De scene is ook maar een niche in de muziekindustrie en kan dus alleen maar blijven bestaan als er platen worden verkocht en optredens en fuiven worden georganiseerd. De regels zijn dezelfde om de boel draaiend te houden. En hoe beter het draait, hoe beter voor iedereen zou ik zeggen. Dat de muziek die doorgaans op Dark Entries wordt behandeld geen platform krijgt op bijvoorbeeld StuBru is dus vooral doodjammer.

Het keerpunt met Diskonnekted kwam toen jullie samen werkten met Dirk Ivens. Kun je daar iets meer over vertellen?

Het was voor mij vooral muzikaal een keerpunt omdat ik mijn voorliefde voor meer duistere en hardere muziek herontdekte en dus bijvoorbeeld ook distortion en ander venijn opnieuw in mijn muziek begon te verwerken.

Voor mijn carrière had ik de omwenteling evenwel spectaculairder gewild. Maar meningsverschillen tussen label en andere betrokkenen smoorde het verder groeien in het project meteen in de kiem. Er had meer ingezeten, want ‘Frozen’ was zonder meer een uppercut.

Zoiets vind ik nu wel raar... Dirk Ivens is een icoon, in Duitsland bijna een ster maar hier wordt er in de pers met geen woord over gerept terwijl de eerste beste groep die een Beatleskopie in elkaar klungelt op de voorpagina gezwierd wordt.....

Het ‘ons kent ons’ van de Vlaamse media is ronduit ergerlijk. Ik heb thuis geen tv en ben blij dat ik al die onzin mag missen. Hoe steeds dezelfde mensen over dezelfde muziek blijven lullen is enerverend. En hoe Humo, Canvas, Knack Focus en StuBru steevast dezelfde dingen voorknabbelen en dan ook nog eens ophemelen stoot tegen de borst.

Zelf heb ik er geen zicht op, maar hoe zou je Diskonneted en zeven jaar appreciatie van het publiek omschrijven?

We moesten vechten om ons plaatsje op te eisen. In het begin waren we te ‘dance’ of te fris om aanvaard te worden in een scene dat zich net klaarstoomde om verk(n)ocht te worden (aan) door de future pop. Onze eigenzinnigheid heeft ons vaak parten gespeeld omdat we steeds hebben geweigerd de populaire formules te volgen. Gelukkig maar want future pop is iedereen ondertussen al vergeten en ook hellektro heeft bijna afgedaan.

Onze eigenzinnigheid begint nu zowat zijn vruchten af te werpen. De groeipijnen zijn achter de rug. Onze fanbase blijft groeien, we hebben een onze eigen plek binnen de scene en slagen erin om platen te mogen blijven maken.

Je hebt me verteld dat er nu een tweede hoofdstuk voor Diskonnekted komt. Kun je dit even toelichten?

Diskonnekted is blijven evolueren sinds de start. Waren we in het begin overenthousiast en ook ietwat naïef, dan zijn we ondertussen een pak volwassener en professioneler geworden. Gaandeweg hebben we de knepen van het vak geleerd, zowel in de studio als op het podium. Elk album was een stap in de goeie richting.

Maar met wat we nu mee bezig zijn, heb ik pas echt het gevoel dat we een nieuw hoofdstuk binnenstappen. Meer dan ooit weet ik hoe Diskonnekted moet en zal klinken en waar Diskonnekted voor moet staan. We stappen ook bewust af van het typische electro/industrial-pad waar we dreigden in vast te roesten. Geen typische electrobeats meer voor ons maar een goed georkestreerde clash van rockdrums en dancebeats, van elektronica en gitaar, van ruw en zacht.

Diskonnekted had al een live gitarist, maar die is het voorbije jaar mee de studio ingedoken wat vaak voor openbaringen heeft gezorgd. Het was een avontuurlijke tocht waarbij we verschillende genres hebben afgetast en die probeerden samen te brengen in een originele mix.

Ook weer een smerig vraagje...waarom dan Diskonnekted blijven heten?

Een groep moet kunnen groeien vind ik. Het zou unfair zijn tegenover jezelf en het publiek om van naam te wisselen alleen maar omdat je bent geëvolueerd. Fans zullen trouwens nog steeds de layered sounds en onze vrij atmosferische aanpak herkennen in de nieuwe nummers. Ik noem het een tweede hoofdstuk vooral omdat we tot een soort zelfbewustzijn zijn gekomen. Diskonnekted wordt met de volgende plaat volwassen, noem het gerust zo.

Jullie nieuwe cd zal “Hotel existence” noemen. Hoe makkelijk/moeilijk is het voor een Belgische electrogroep om een label te overtuigen, of is het een DIY-opgave?

Hier voel je pas echt de gevolgen van de downloadcultuur. Hoe maak je een business plan als muziek voor velen geen waarde meer heeft? Voor muzieklabels en bands is het erg moeilijk om je ding verkocht te krijgen. Voor nieuwe groepen is dat uiteraard nog moeilijker. De lat hoog leggen en streven naar professionaliteit is daarom zeker een must. DIY lukt tot op zekere hoogte, maar ergens kom je aan een punt dat je als groep advies nodig hebt van professionele lui in het vak: producers, managers, etc. Zonder die professionele ruggesteun kom je uiteindelijk nergens. Veel goesting en nog meer ambitie moeten evenwel de drijfveren blijven.

Ik vraag het aan zo veel mensen, maar toch... Het downloaden vermindert weliswaar de waarde van het “product” maar het is wel de manier om alles te leren ontdekken! En geef zelf toe, groepen in jullie genre konden niet echt op media-exposure rekenen.

Ik vind het een moeilijke discussie. Zelf download ik niet, simpelweg omdat ik niet van mp3’s hou: precies of je een digitaal kiekje op je harde schijf staan hebt van een kunstwerk. Dat kunstwerk hoort aan mijn muur, en muziek hoort in mijn platenkast. Maar ik ben vast ouderwets.

Ik denk trouwens dat een niche scene zoals electro/gothic/indutrial nog meer dan populaire muziek kan rekenen op websites, e-zines (Dark Entries bijvoorbeeld), magazines en fora. In zo’n niche bestaat ergens wel nog de ouderwetse cultuur waar nieuwtjes en publiciteit door een enthousiaste fan base de wereld worden ingestuurd. De downloadcultuur dreigt evenwel ook dat te vernietigen.

Ik vraag dit aan iedereen : wat is je favoriete plaat aller tijden?

Ik twijfel tussen "Pretty Hate Machine" en "Downward Spiral" van NIN. De twee platen zijn een soundtrack geweest van verschillende periodes in mijn leven en hebben me muzikaal meer beïnvloed dan gelijk wat ooit. Telkens ik die platen opleg ben ik opnieuw verrast. "Pretty Hate Machine" raakt misschien ietwat verouderd, maar Downard Spiral zou, moest die nu verschijnen, opnieuw een knaller zijn: die raakt nooit verouderd. Een mijlpaal.

Binnenkort sta je op Necropolis, wat kunnen we verwachten?

Nieuwe nummers en dus een nieuwe sound. Het is ook spannend voor ons. We speelden de nieuwe nummers al eens deze zomer op de Paulusfeesten en hebben dus al kunnen leren uit die ervaring. Er zal ook een tijdelijke verschuiving zijn in de bezetting van de groep wat het voor ons een extra uitdaging maakt. Ik heb er in elk geval veel zin in.

Als je nog iets te zeggen hebt is het nu het moment :

Misschien een dikke ‘bravo’ aan het adres van Dark Entries die na al die jaren nog steeds bestaan. Ik kocht ooit het eerste nummer op papier en ben sindsdien een vaste lezer gebleven. Hip hip hoera.

Diskonnekted

Forced Nostalgia
Wool-E Shop
Kagan Kalender, hier vindt u waarheen vandaag!
Dark Entries op MySpace
Dark Entries op Facebook
Kinky Star
Black Easter 2015
HomeContactLinksSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : True Zebra - Adoremotion

True Zebra heeft een nieuwe cd uit: adoremotion. Dat mag wel, want het debuut van dit soloproject van Kevin Strauwen dateert reeds van 2010. Niet dat we er toen niet enthousiast over waren, hoor. Integendeel, True Zebra was als een bries frisse wind die enerzijds putte uit de jaren 80, en daar anderzijds een modern industrieel cachet aan gaf. ...

lees meer...
NIEUWS 29/10/2014 : Nick Cave spreekt zich uit tegen besparingen in de cultuursector

Dat de nieuwe Vlaamse Regering van plan was om fors te besparen op cultuur wist u al. Dat de cultuursector zich daar streng tegen verweert - onder meer via het initiatief Hart boven Hard - wellicht ook. Maar nu komt er toch kritiek vanuit heel onverwachte hoek. Niemand minder dan Nick Cave - hij is één van onze jeugdhelden, want ...

lees meer...
CD BESPREKING : Good Vibrations - The Punk Singles Collection

Good Vibrations was een punklabel uit de Noord-Ierse hoofdstad Belfast opgericht door ene Terri Hooley eind jaren ’70. Hooley's belangrijkste doel was om Noord-Ierse punkbands te introduceren in de rest van het Groot-Brittannië, omdat hij vond dat bands uit Noord-Ierland niet de aandacht kregen die ze verdienden. De eerste single ...

lees meer...
NIEUWS 29/10/2014 : Alles komt terug, dus ook... Eurorock!

Half mei, tijdens het verlengde weekend van Onze Lieve Heer Hemelvaart, zal het illustere festival Eurorock terug plaatsvinden in Neerpelt van 14 tot 16 mei 2015. De locatie is net als oorspronkelijk de evenementenweide in Sint-Huibrechts-Lille waar het festival tot 2002 liep, waarna het met minder bijval verhuisde naar de Soeverein in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Horologium - Labyrinthos

De Franse industrial en ritual act Horologium werd opgericht in 2004 enheeft na 10 jaar al ongeveer evenveel albums op het actief. Met compilaties en samenwerkingsverbanden erbij gerekend zijn het er zelfs een stuk meer. “Labyrinthos” heet het nieuwste album en het kwam uit op het Poolse label Rage In Eden. Het centrale thema in ...

lees meer...
NIEUWS 26/10/2014 : Rome in Gent? It's only a question of time...

Het gebeurt niet alle dagen dat Rome naar Gent komt (voor een optreden welteverstaan). Indien we ons niet vergissen, zal het op vrijdag 12 december zelfs voor de allereerste keer zijn. De Luxemburgse singer-songwriter Rome komt allerminst onbeslagen op het ijs. Jerome Reuter bracht al negen albums uit die in de underground folk als een ...

lees meer...
NIEUWS 25/10/2014 : Oudejaarsavondfuif Black Planet

Nadat Black Planet eerder dit jaar 2 succesvolle New Wave fuiven organiseerde in Gent, is er dit jaar voor het eerst een Oudejaarsavond fuif : BLACK PLANET’S BAL MASQUE AT NEW YEARS EVE en dit vanaf 22:00. Hetzelfde concept wordt verder aangehouden; zowat alle subgenres komen aan bod: 80’s wave, gothic (rock), EBM, cold ...

lees meer...
CD BESPREKING : Niton Decay - Chronic Haze

Stefan Gonser is de man achter het eenmansproject Niton Decay. Naast een drietal eerder als mp3 uitgebrachte ep’s debuteerde Niton Decay vorig jaar in mei met een eerste volwaardige elpee getiteld ‘Cage’. Plaat die net als deze cd uitkwam bij Seja Records. De opnamesessies voor Chronic Haze startten eigenlijk al eind 2007. ...

lees meer...
CD BESPREKING : Various Artists - Celebrating John Lord The Rock Legend

The Sunflower Jam is een initiatief van Jacky Paice, de vrouw van Deep Purple drummer Ian Paice. De opzet was om geld in te zamelen voor de ondersteuning van het kankeronderzoek in Groot-Brittannië. De eerste editie vond plaats in 2006 en het evenement is langzaam aan uitgegroeid tot een grootse gebeurtenis. Voor de laatste vier edities ...

lees meer...
NIEUWS 21/10/2014 : De planeet is kwaad, New Model Army ook

Er gaat heel veel mis in de wereld, en New Model Army maakt er al 34 jaar een erezaak van om het allemaal aan te klagen. Dat ze nog niet uitgeraasd zijn kan je horen op hun nieuwe plaat 'Between Wine And Blood'. De cd bouwt verder op voorganger 'Between Dog And Wolf' en bestaat uit 6 nieuwe composities en 11 livenummers, netjes ...

lees meer...
FOTO'S : Praga Khan (deel 1) - Live @ LandenBeats, 11/10/2014, door Marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : Praga Khan (deel 2) - Live @ LandenBeats, 11/10/2014, door Marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : Lords of Acid (deel 1) - Live @ LandenBeats, 11/10/2014, door Marquis(pi)X

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LeFantastique.Night XLIII: The Breath Of Life, Soror Dolorosa, Saigon Blue Rain - Holle ladingen en parallelle universa

43 edities tellen de Brusselse Fantastique Nights ondertussen, en je kan niet zeggen dat er sleet op de formule zit. De T.A.G. zat gisteren bomvol. Dat The Breath Of Life er een thuismatch speelde zal ongetwijfeld geholpen hebben bij de goede opkomst, maar los daarvan bewezen de organisatoren nogmaals dat ze de vinger aan de pols houden van ...