Dark Entries Logo

503 items

   

Diskonnekted
Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
Op 15 oktober is het eindelijk zover want dan kan je in Brugge het Necropolisfestival bijwonen en dat is een festival die gewoonweg niet te missen is.

Santa Hates You (project van Project Pitchfork man Peter Spilles), electro goth legende The Eternal Afflict, Absolute Body Control en Clan Of Xymox maken deel uit van een affiche die geen enkele Dark Entries lezer mag missen.

Wie ook op Necropolis 2010 staat te glunderen is de Belgische band Diskonnekted, ondertussen is Jan Dewulf reeds een decennia bezig met het uitbrengen van alternatieve elektronische klanken.

Ook voor Diskonnekted wordt Necropolis een speciale gebeurtenis, Jan Dewulf legt uit waarom….

Dag Jan, hoe zou jezelf de muziek van Diskonnekted gaan omschrijven?

Het is een beetje de hoofdfilosofie van Diskonnekted om ons niet te willen vastpinnen op een genre. Dus je zal al duimschroeven moeten bovenhalen om mij zover te krijgen dat ik één label op de muziek zou moeten plakken.

We houden ervan om invloeden uit verschillende genres te plukken en die te verwerken in een zo spannend en eigenzinnig mogelijk geheel. De basis zal steevast elektronisch zijn, maar de invloeden variëren van industrial en dark wave tot dance, drum ’n bass en vele andere genres.

Je begon in 2003, eigenlijk is dat een beetje raar want dat was net in de periode toen alles een beetje stil viel. Ik heb het hierover de publieke belangstelling voor de alternatieve electro scene.

Het eerste wapenfeit ‘Jesus Raves’ was er inderdaad in 2003, maar Diskonnekted was eigenlijk al rond de eeuwwisseling ontstaan nadat ik mijn ander project Mildreda, waarmee ik erg duistere electro maakte, wilde inwisselen voor een nieuw en frisser geluid.

Noem het gerust eigenzinnigheid als we steevast kiezen voor een bepaald geluid, zelfs al zijn de media op dat moment op iets anders gericht. Nog steeds zal het ons worst wezen trouwens. Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.

Dit is nu eens een smerig vraagje....maar maken we het ons zelf niet moeilijk om ons in een alternatief hoekje te duwen? Ik bedoel de essentie van jullie muziek is eigenlijk intelligente, alternatieve popmuziek.....

Vast wel, maar wij kiezen zelf niet voor dat ‘hoekje’. Het is een label dat je als groep snel krijgt opgekleefd omdat je bijvoorbeeld bij een bepaald platenlabel zit en door bepaalde kanalen wordt opgevangen en er meteen wordt op vastgepind.

Let wel, we zijn bewust ‘eigenzinnig’ en willen al even bewust een alternatief zijn voor stompzinnige en voorgekauwde muziek. Maar we gaan niet hard op zoek naar een alternatief etiket dat we ons per se willen aanmeten. Nee, dat doen andere kanalen wel voor ons.

De reden waarom ik dat eigenlijk vraag is zeer simpel... Ik heb al veel groepen geinterviewd en velen zijn er blij mee dat ze in de alternatieve sector zitten en er hun brood niet mee kunnen verdienen.... In alle eerlijkheid, Jan, soms geloof ik er geen snars van....

Dat klinkt inderdaad onzinnig. Als je als muzikant je eigen muziek serieus neemt, dan wil je ook dat die gehoord en beluisterd wordt. En je brood ermee verdienen zou toch wel verdomd handig zijn zeker, want het zou betekenen dat je alle tijd in je muziek kan steken. De voornoemde bewering lijkt me op de eerste plaats dan ook vooral ondoordacht.

De scene is ook maar een niche in de muziekindustrie en kan dus alleen maar blijven bestaan als er platen worden verkocht en optredens en fuiven worden georganiseerd. De regels zijn dezelfde om de boel draaiend te houden. En hoe beter het draait, hoe beter voor iedereen zou ik zeggen. Dat de muziek die doorgaans op Dark Entries wordt behandeld geen platform krijgt op bijvoorbeeld StuBru is dus vooral doodjammer.

Het keerpunt met Diskonnekted kwam toen jullie samen werkten met Dirk Ivens. Kun je daar iets meer over vertellen?

Het was voor mij vooral muzikaal een keerpunt omdat ik mijn voorliefde voor meer duistere en hardere muziek herontdekte en dus bijvoorbeeld ook distortion en ander venijn opnieuw in mijn muziek begon te verwerken.

Voor mijn carrière had ik de omwenteling evenwel spectaculairder gewild. Maar meningsverschillen tussen label en andere betrokkenen smoorde het verder groeien in het project meteen in de kiem. Er had meer ingezeten, want ‘Frozen’ was zonder meer een uppercut.

Zoiets vind ik nu wel raar... Dirk Ivens is een icoon, in Duitsland bijna een ster maar hier wordt er in de pers met geen woord over gerept terwijl de eerste beste groep die een Beatleskopie in elkaar klungelt op de voorpagina gezwierd wordt.....

Het ‘ons kent ons’ van de Vlaamse media is ronduit ergerlijk. Ik heb thuis geen tv en ben blij dat ik al die onzin mag missen. Hoe steeds dezelfde mensen over dezelfde muziek blijven lullen is enerverend. En hoe Humo, Canvas, Knack Focus en StuBru steevast dezelfde dingen voorknabbelen en dan ook nog eens ophemelen stoot tegen de borst.

Zelf heb ik er geen zicht op, maar hoe zou je Diskonneted en zeven jaar appreciatie van het publiek omschrijven?

We moesten vechten om ons plaatsje op te eisen. In het begin waren we te ‘dance’ of te fris om aanvaard te worden in een scene dat zich net klaarstoomde om verk(n)ocht te worden (aan) door de future pop. Onze eigenzinnigheid heeft ons vaak parten gespeeld omdat we steeds hebben geweigerd de populaire formules te volgen. Gelukkig maar want future pop is iedereen ondertussen al vergeten en ook hellektro heeft bijna afgedaan.

Onze eigenzinnigheid begint nu zowat zijn vruchten af te werpen. De groeipijnen zijn achter de rug. Onze fanbase blijft groeien, we hebben een onze eigen plek binnen de scene en slagen erin om platen te mogen blijven maken.

Je hebt me verteld dat er nu een tweede hoofdstuk voor Diskonnekted komt. Kun je dit even toelichten?

Diskonnekted is blijven evolueren sinds de start. Waren we in het begin overenthousiast en ook ietwat naïef, dan zijn we ondertussen een pak volwassener en professioneler geworden. Gaandeweg hebben we de knepen van het vak geleerd, zowel in de studio als op het podium. Elk album was een stap in de goeie richting.

Maar met wat we nu mee bezig zijn, heb ik pas echt het gevoel dat we een nieuw hoofdstuk binnenstappen. Meer dan ooit weet ik hoe Diskonnekted moet en zal klinken en waar Diskonnekted voor moet staan. We stappen ook bewust af van het typische electro/industrial-pad waar we dreigden in vast te roesten. Geen typische electrobeats meer voor ons maar een goed georkestreerde clash van rockdrums en dancebeats, van elektronica en gitaar, van ruw en zacht.

Diskonnekted had al een live gitarist, maar die is het voorbije jaar mee de studio ingedoken wat vaak voor openbaringen heeft gezorgd. Het was een avontuurlijke tocht waarbij we verschillende genres hebben afgetast en die probeerden samen te brengen in een originele mix.

Ook weer een smerig vraagje...waarom dan Diskonnekted blijven heten?

Een groep moet kunnen groeien vind ik. Het zou unfair zijn tegenover jezelf en het publiek om van naam te wisselen alleen maar omdat je bent geëvolueerd. Fans zullen trouwens nog steeds de layered sounds en onze vrij atmosferische aanpak herkennen in de nieuwe nummers. Ik noem het een tweede hoofdstuk vooral omdat we tot een soort zelfbewustzijn zijn gekomen. Diskonnekted wordt met de volgende plaat volwassen, noem het gerust zo.

Jullie nieuwe cd zal “Hotel existence” noemen. Hoe makkelijk/moeilijk is het voor een Belgische electrogroep om een label te overtuigen, of is het een DIY-opgave?

Hier voel je pas echt de gevolgen van de downloadcultuur. Hoe maak je een business plan als muziek voor velen geen waarde meer heeft? Voor muzieklabels en bands is het erg moeilijk om je ding verkocht te krijgen. Voor nieuwe groepen is dat uiteraard nog moeilijker. De lat hoog leggen en streven naar professionaliteit is daarom zeker een must. DIY lukt tot op zekere hoogte, maar ergens kom je aan een punt dat je als groep advies nodig hebt van professionele lui in het vak: producers, managers, etc. Zonder die professionele ruggesteun kom je uiteindelijk nergens. Veel goesting en nog meer ambitie moeten evenwel de drijfveren blijven.

Ik vraag het aan zo veel mensen, maar toch... Het downloaden vermindert weliswaar de waarde van het “product” maar het is wel de manier om alles te leren ontdekken! En geef zelf toe, groepen in jullie genre konden niet echt op media-exposure rekenen.

Ik vind het een moeilijke discussie. Zelf download ik niet, simpelweg omdat ik niet van mp3’s hou: precies of je een digitaal kiekje op je harde schijf staan hebt van een kunstwerk. Dat kunstwerk hoort aan mijn muur, en muziek hoort in mijn platenkast. Maar ik ben vast ouderwets.

Ik denk trouwens dat een niche scene zoals electro/gothic/indutrial nog meer dan populaire muziek kan rekenen op websites, e-zines (Dark Entries bijvoorbeeld), magazines en fora. In zo’n niche bestaat ergens wel nog de ouderwetse cultuur waar nieuwtjes en publiciteit door een enthousiaste fan base de wereld worden ingestuurd. De downloadcultuur dreigt evenwel ook dat te vernietigen.

Ik vraag dit aan iedereen : wat is je favoriete plaat aller tijden?

Ik twijfel tussen "Pretty Hate Machine" en "Downward Spiral" van NIN. De twee platen zijn een soundtrack geweest van verschillende periodes in mijn leven en hebben me muzikaal meer beïnvloed dan gelijk wat ooit. Telkens ik die platen opleg ben ik opnieuw verrast. "Pretty Hate Machine" raakt misschien ietwat verouderd, maar Downard Spiral zou, moest die nu verschijnen, opnieuw een knaller zijn: die raakt nooit verouderd. Een mijlpaal.

Binnenkort sta je op Necropolis, wat kunnen we verwachten?

Nieuwe nummers en dus een nieuwe sound. Het is ook spannend voor ons. We speelden de nieuwe nummers al eens deze zomer op de Paulusfeesten en hebben dus al kunnen leren uit die ervaring. Er zal ook een tijdelijke verschuiving zijn in de bezetting van de groep wat het voor ons een extra uitdaging maakt. Ik heb er in elk geval veel zin in.

Als je nog iets te zeggen hebt is het nu het moment :

Misschien een dikke ‘bravo’ aan het adres van Dark Entries die na al die jaren nog steeds bestaan. Ik kocht ooit het eerste nummer op papier en ben sindsdien een vaste lezer gebleven. Hip hip hoera.

Diskonnekted

Kagan Kalender, hier vindt u waarheen vandaag!
Dark Entries op MySpace
Peek A Boo Magazine
Wool-E Shop
Body Beats Productions
Forced Nostalgia
Plague Recordings
HomeContactLinksSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : John Metcalfe - The Appearance of Colour

John Metcalfe is composer, producer en arranger voor o.a. Simple Minds, Coldplay, Catatonia en Peter Gabriel’s albums ‘Scratch My Back’ en ‘New Blood’. Zijn vierde album zou een beetje de verschillende elementen waarmee hij verbonden is in zijn muzikale leven naar voor moeten brengen in dit album. Voor het album ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Highbrow - Pelican Sounds

Hun muziek, op dit slechts 6 nummers tellende album, bestaat uit een mengeling van post punk, cold wave en andere wave. Concreet: punky en galmende gitaar en een Frasifa orgel. Opener ‘Another Honest Man’ trekt langzaam en galmend het album op gang. ‘From Here on Out’ gaat een versnelling hoger en is een hymnisch catchy ...

lees meer...
CD BESPREKING : Raoul Sinier - Late statues

Raoul Sinier , ook gekend als Ra, is een artistieke duizendpoot: hij maakt films, electronische muziek, artwork zoals o.a. schilderijen… Deze Parijzenaar maakt sedert een tiental jaar muziek en is heel productief. Soms brengt hij wel 3x per jaar werk uit. Zijn laatste album bereikte mij om te reviewen. Het is een vrij donker album ...

lees meer...
CD BESPREKING : Phantom Winter - Cvlt

In 2014 hield Omega Massif het na negen jaar voor bekeken. Andreas Schmittfull (gitaar/zang) en drummer Christof Rath bleven niet lang bij de pakken zitten en samen met bassist Martin Achter en zanger Christian Krank zetten ze met Phantom Winter een nieuw project op poten. Was Omega Massif een instrumentale band dan koos men met Krank voor ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Florian Grey - Gone

Florian Grey, de vroegere zanger van Eves End probeert het sinds 2013 alleen. ‘Gone’ is zijn debuut, een mooi uitgebalanceerd werkstuk met tien zelf gecomponeerde nummers en twee ook door Florian geschreven gedichten. Grey kiest voor een mix van dark rock en pop. Afwisselend krijgen de songs een muzikale omlijsting van klassiek, ...

lees meer...
NIEUWS 22/05/2015 : PIL komt op 18 okt naar TRIX, Antwerpen en stelt er zijn nieuw album voor.

De post punk band Public Image LTD, heden ten dage voornamelijk geleid door de legendarische zanger John Lydon (aka Johnny Rotten), is sedert 2009 aan een tweede leven bezig. Ze klinken live en op album terug frisser dan ooit (luister maar naar hun laatste album ‘This is Pil’). Lydon verzamelde in 2009 een aantal klasbakken rond ...

lees meer...
NIEUWS 22/05/2015 : Radio Centraal presenteert Domino New Wave Party in Aalmoezenier op 23 mei

RADIO CENTRAAL presenteert! Wie kent er de Stadwaag te Antwerpen nog? Wie weet nog dat dit begin jaren 80 het kloppende hart van Antwerpen was voor wat betreft het uitgangsleven? Je kon er terecht voor reggae in den MSI, voor PostPunk in de Cinderella, voor Wave in Den Domino, je had de Kikker, de Match, Bizare, de Ghetto, Neon ..... ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2015 : Wie niet in Leipzig geraakt om naar WGT te gaan...

Wie niet in Leipzig geraakt om naar WGT te gaan kan in eigen land ook aardige dingen gaan bekijken of beluisteren: 22/5 Heerlen: Chameleons Vox (Uk) + Aestrid Ebm/Newwave Aanvang 20:30 | Open 20:00 | Einde Concert 23:30 Voorverkoop: € 15,00 | Student/Cjp: € 11,00 | Avondkassa: € 17,50 23/5 The Obscure (cure-tribute) ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2015 : Industrial soundtrack for the urban decay - 21 mei in Gent!

Als rechtgeaarde industrialliefhebber heeft u er misschien al over gehoord: Eindelijk is er een deftige documentaire over de oorsprong van industriële muziek. Wie spontaan een hormonale opstoot krijgt van namen als SPK, Throbbing Gristle, Clock DVA, Cabaret Voltaire, Klinik of NON zegt nu stante pede alle afspraken af voor morgen en ...

lees meer...
FOTO'S : KILLING JOKE - Eurorock Festival, Neerpelt, Belgium 16 mei 2015 door marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : ANATHEMA - Eurorock Festival, Neerpelt, Belgium 16 mei 2015 door marquis(pi)X

lees meer...
NIEUWS 19/05/2015 : Concerttip: Agent Side Grinder & MADmoizel

Agent Side Grinder is hopenlijk bij menigeen bekend. Deze Zweden maken een schitterende mix van electronica en postpunk en zijn live een ware belevenis. Welnu, ze zijn binnekort te gast in Brussel in de Madame Moustache. En ze komen niet alleen. MADmoizel zal er eveneens zijn, en dat is een Franse Expressionist-Synth Artist. Benieuwd wat dat ...

lees meer...
FOTO'S : PETER HOOK (CELEBR. JOY DIVISION) - Eurorock Festival, Neerpelt, Belgium 16 mei 2015 door marquis(pi)X

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Eurorock 2015, deel één - Van stof zijt gij gemaakt

Aiai, wat een debacle. We waren nochtans in de wolken toen we hoorden dat België opnieuw een grootschalig gothic-festival zou hebben. Het was het eerste in vele jaren, sinds het wegvallen van het Gothic Festival en diens opvolger Shadowplay, om precies te zijn. We hoopten zelfs dat we van Eurorock weer een jaarlijkse afspraak konden maken, ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Eurorock 2015, deel twee - Tot stof zult gij wederkeren

De tweede dag Eurorock beloofde iets speciaals te worden. En het werd heel speciaal, zij het niet volgens de verwachtingen. Bijna leek alles om zeep, maar vrijwilligers en groepen deden hun uiterste om er nog het beste van te maken. Uiteraard stonden er wat grote namen op de affiche, maar er was ook veel ruimte gemaakt voor metal. Nu ja, metal… ...