1xbet Casino maxi

Dark Entries Logo

576 items

   

Diskonnekted
Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
Op 15 oktober is het eindelijk zover want dan kan je in Brugge het Necropolisfestival bijwonen en dat is een festival die gewoonweg niet te missen is.

Santa Hates You (project van Project Pitchfork man Peter Spilles), electro goth legende The Eternal Afflict, Absolute Body Control en Clan Of Xymox maken deel uit van een affiche die geen enkele Dark Entries lezer mag missen.

Wie ook op Necropolis 2010 staat te glunderen is de Belgische band Diskonnekted, ondertussen is Jan Dewulf reeds een decennia bezig met het uitbrengen van alternatieve elektronische klanken.

Ook voor Diskonnekted wordt Necropolis een speciale gebeurtenis, Jan Dewulf legt uit waarom….

Dag Jan, hoe zou jezelf de muziek van Diskonnekted gaan omschrijven?

Het is een beetje de hoofdfilosofie van Diskonnekted om ons niet te willen vastpinnen op een genre. Dus je zal al duimschroeven moeten bovenhalen om mij zover te krijgen dat ik één label op de muziek zou moeten plakken.

We houden ervan om invloeden uit verschillende genres te plukken en die te verwerken in een zo spannend en eigenzinnig mogelijk geheel. De basis zal steevast elektronisch zijn, maar de invloeden variëren van industrial en dark wave tot dance, drum ’n bass en vele andere genres.

Je begon in 2003, eigenlijk is dat een beetje raar want dat was net in de periode toen alles een beetje stil viel. Ik heb het hierover de publieke belangstelling voor de alternatieve electro scene.

Het eerste wapenfeit ‘Jesus Raves’ was er inderdaad in 2003, maar Diskonnekted was eigenlijk al rond de eeuwwisseling ontstaan nadat ik mijn ander project Mildreda, waarmee ik erg duistere electro maakte, wilde inwisselen voor een nieuw en frisser geluid.

Noem het gerust eigenzinnigheid als we steevast kiezen voor een bepaald geluid, zelfs al zijn de media op dat moment op iets anders gericht. Nog steeds zal het ons worst wezen trouwens. Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.

Dit is nu eens een smerig vraagje....maar maken we het ons zelf niet moeilijk om ons in een alternatief hoekje te duwen? Ik bedoel de essentie van jullie muziek is eigenlijk intelligente, alternatieve popmuziek.....

Vast wel, maar wij kiezen zelf niet voor dat ‘hoekje’. Het is een label dat je als groep snel krijgt opgekleefd omdat je bijvoorbeeld bij een bepaald platenlabel zit en door bepaalde kanalen wordt opgevangen en er meteen wordt op vastgepind.

Let wel, we zijn bewust ‘eigenzinnig’ en willen al even bewust een alternatief zijn voor stompzinnige en voorgekauwde muziek. Maar we gaan niet hard op zoek naar een alternatief etiket dat we ons per se willen aanmeten. Nee, dat doen andere kanalen wel voor ons.

De reden waarom ik dat eigenlijk vraag is zeer simpel... Ik heb al veel groepen geinterviewd en velen zijn er blij mee dat ze in de alternatieve sector zitten en er hun brood niet mee kunnen verdienen.... In alle eerlijkheid, Jan, soms geloof ik er geen snars van....

Dat klinkt inderdaad onzinnig. Als je als muzikant je eigen muziek serieus neemt, dan wil je ook dat die gehoord en beluisterd wordt. En je brood ermee verdienen zou toch wel verdomd handig zijn zeker, want het zou betekenen dat je alle tijd in je muziek kan steken. De voornoemde bewering lijkt me op de eerste plaats dan ook vooral ondoordacht.

De scene is ook maar een niche in de muziekindustrie en kan dus alleen maar blijven bestaan als er platen worden verkocht en optredens en fuiven worden georganiseerd. De regels zijn dezelfde om de boel draaiend te houden. En hoe beter het draait, hoe beter voor iedereen zou ik zeggen. Dat de muziek die doorgaans op Dark Entries wordt behandeld geen platform krijgt op bijvoorbeeld StuBru is dus vooral doodjammer.

Het keerpunt met Diskonnekted kwam toen jullie samen werkten met Dirk Ivens. Kun je daar iets meer over vertellen?

Het was voor mij vooral muzikaal een keerpunt omdat ik mijn voorliefde voor meer duistere en hardere muziek herontdekte en dus bijvoorbeeld ook distortion en ander venijn opnieuw in mijn muziek begon te verwerken.

Voor mijn carrière had ik de omwenteling evenwel spectaculairder gewild. Maar meningsverschillen tussen label en andere betrokkenen smoorde het verder groeien in het project meteen in de kiem. Er had meer ingezeten, want ‘Frozen’ was zonder meer een uppercut.

Zoiets vind ik nu wel raar... Dirk Ivens is een icoon, in Duitsland bijna een ster maar hier wordt er in de pers met geen woord over gerept terwijl de eerste beste groep die een Beatleskopie in elkaar klungelt op de voorpagina gezwierd wordt.....

Het ‘ons kent ons’ van de Vlaamse media is ronduit ergerlijk. Ik heb thuis geen tv en ben blij dat ik al die onzin mag missen. Hoe steeds dezelfde mensen over dezelfde muziek blijven lullen is enerverend. En hoe Humo, Canvas, Knack Focus en StuBru steevast dezelfde dingen voorknabbelen en dan ook nog eens ophemelen stoot tegen de borst.

Zelf heb ik er geen zicht op, maar hoe zou je Diskonneted en zeven jaar appreciatie van het publiek omschrijven?

We moesten vechten om ons plaatsje op te eisen. In het begin waren we te ‘dance’ of te fris om aanvaard te worden in een scene dat zich net klaarstoomde om verk(n)ocht te worden (aan) door de future pop. Onze eigenzinnigheid heeft ons vaak parten gespeeld omdat we steeds hebben geweigerd de populaire formules te volgen. Gelukkig maar want future pop is iedereen ondertussen al vergeten en ook hellektro heeft bijna afgedaan.

Onze eigenzinnigheid begint nu zowat zijn vruchten af te werpen. De groeipijnen zijn achter de rug. Onze fanbase blijft groeien, we hebben een onze eigen plek binnen de scene en slagen erin om platen te mogen blijven maken.

Je hebt me verteld dat er nu een tweede hoofdstuk voor Diskonnekted komt. Kun je dit even toelichten?

Diskonnekted is blijven evolueren sinds de start. Waren we in het begin overenthousiast en ook ietwat naïef, dan zijn we ondertussen een pak volwassener en professioneler geworden. Gaandeweg hebben we de knepen van het vak geleerd, zowel in de studio als op het podium. Elk album was een stap in de goeie richting.

Maar met wat we nu mee bezig zijn, heb ik pas echt het gevoel dat we een nieuw hoofdstuk binnenstappen. Meer dan ooit weet ik hoe Diskonnekted moet en zal klinken en waar Diskonnekted voor moet staan. We stappen ook bewust af van het typische electro/industrial-pad waar we dreigden in vast te roesten. Geen typische electrobeats meer voor ons maar een goed georkestreerde clash van rockdrums en dancebeats, van elektronica en gitaar, van ruw en zacht.

Diskonnekted had al een live gitarist, maar die is het voorbije jaar mee de studio ingedoken wat vaak voor openbaringen heeft gezorgd. Het was een avontuurlijke tocht waarbij we verschillende genres hebben afgetast en die probeerden samen te brengen in een originele mix.

Ook weer een smerig vraagje...waarom dan Diskonnekted blijven heten?

Een groep moet kunnen groeien vind ik. Het zou unfair zijn tegenover jezelf en het publiek om van naam te wisselen alleen maar omdat je bent geëvolueerd. Fans zullen trouwens nog steeds de layered sounds en onze vrij atmosferische aanpak herkennen in de nieuwe nummers. Ik noem het een tweede hoofdstuk vooral omdat we tot een soort zelfbewustzijn zijn gekomen. Diskonnekted wordt met de volgende plaat volwassen, noem het gerust zo.

Jullie nieuwe cd zal “Hotel existence” noemen. Hoe makkelijk/moeilijk is het voor een Belgische electrogroep om een label te overtuigen, of is het een DIY-opgave?

Hier voel je pas echt de gevolgen van de downloadcultuur. Hoe maak je een business plan als muziek voor velen geen waarde meer heeft? Voor muzieklabels en bands is het erg moeilijk om je ding verkocht te krijgen. Voor nieuwe groepen is dat uiteraard nog moeilijker. De lat hoog leggen en streven naar professionaliteit is daarom zeker een must. DIY lukt tot op zekere hoogte, maar ergens kom je aan een punt dat je als groep advies nodig hebt van professionele lui in het vak: producers, managers, etc. Zonder die professionele ruggesteun kom je uiteindelijk nergens. Veel goesting en nog meer ambitie moeten evenwel de drijfveren blijven.

Ik vraag het aan zo veel mensen, maar toch... Het downloaden vermindert weliswaar de waarde van het “product” maar het is wel de manier om alles te leren ontdekken! En geef zelf toe, groepen in jullie genre konden niet echt op media-exposure rekenen.

Ik vind het een moeilijke discussie. Zelf download ik niet, simpelweg omdat ik niet van mp3’s hou: precies of je een digitaal kiekje op je harde schijf staan hebt van een kunstwerk. Dat kunstwerk hoort aan mijn muur, en muziek hoort in mijn platenkast. Maar ik ben vast ouderwets.

Ik denk trouwens dat een niche scene zoals electro/gothic/indutrial nog meer dan populaire muziek kan rekenen op websites, e-zines (Dark Entries bijvoorbeeld), magazines en fora. In zo’n niche bestaat ergens wel nog de ouderwetse cultuur waar nieuwtjes en publiciteit door een enthousiaste fan base de wereld worden ingestuurd. De downloadcultuur dreigt evenwel ook dat te vernietigen.

Ik vraag dit aan iedereen : wat is je favoriete plaat aller tijden?

Ik twijfel tussen "Pretty Hate Machine" en "Downward Spiral" van NIN. De twee platen zijn een soundtrack geweest van verschillende periodes in mijn leven en hebben me muzikaal meer beïnvloed dan gelijk wat ooit. Telkens ik die platen opleg ben ik opnieuw verrast. "Pretty Hate Machine" raakt misschien ietwat verouderd, maar Downard Spiral zou, moest die nu verschijnen, opnieuw een knaller zijn: die raakt nooit verouderd. Een mijlpaal.

Binnenkort sta je op Necropolis, wat kunnen we verwachten?

Nieuwe nummers en dus een nieuwe sound. Het is ook spannend voor ons. We speelden de nieuwe nummers al eens deze zomer op de Paulusfeesten en hebben dus al kunnen leren uit die ervaring. Er zal ook een tijdelijke verschuiving zijn in de bezetting van de groep wat het voor ons een extra uitdaging maakt. Ik heb er in elk geval veel zin in.

Als je nog iets te zeggen hebt is het nu het moment :

Misschien een dikke ‘bravo’ aan het adres van Dark Entries die na al die jaren nog steeds bestaan. Ik kocht ooit het eerste nummer op papier en ben sindsdien een vaste lezer gebleven. Hip hip hoera.

Diskonnekted

HomeContactLinksSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Emika - Forever/Never (Single)

Misschien -oh ijdele hoop- herinnert u zich nog mijn schrijfsels (Drei en Klavirini) betreffende de Duitse, met Engels-Tsjechische roots, klassiek geschoolde duivel-doet-al Emika die met de regelmaat van de klok zeer gevarieerd materiaal uitbrengt, en een voorliefde voor elektronische klanken niet onder stoelen of banken steekt. Ondertussen ...

lees meer...
NIEUWS 30/08/2016 : Myths And Magic 2016 geannuleerd!

Met spijt in het hart meldt de organisatie van Myths And Magic, de Belgische evenknie van het Nederlandse Castlefest dat normaal gezien op 3 september zou plaatsvinden te Zottegem, dat wegens een teleurstellende voorverkoop het evenement geannuleerd zal worden. Ondanks vele enthousiaste reacties waren zowel de ticketverkoop als het aantal ...

lees meer...
CD BESPREKING : Norman Westberg - MRI

Na ’13’ in 2015 brengt het experimentele Australische label Room40 nu ook van Norman Westberg, de Amerikaanse gitarist, die vooral bekendheid geniet als lid van Swans, de langspeler ‘MRI’ uit. Naast zijn rol als muzikant met zijn passage in bands als The Heroine Sheiks, Five Dollar Priest en NeVAh is Norman ook in de ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chris Watson - In St Cuthbert’s Time – The Sounds of Lindisfarne and the Gospels

Ok, dit album bevat dus geen – ik herhaal: géén – muziek en wie daar geen probleem mee heeft, mag verder lezen. Zo, dat was duidelijk. Chris Watson uit het Engelse Sheffield, kennen we reeds lang als (ex)lid en stichtend lid (in 1971) van de industriële pioniers Cabaret Voltaire, maar wie had gedacht van hier ...

lees meer...
NIEUWS 29/08/2016 : And Also The Trees concerteert op 17 oktober in Hoei

Op maandag 17 oktober komt de Engelse cultband And Also The Trees (poëtische postpunk/dark wave) naar het Atelier Rock in Hoei. Het betreft hier een exclusief optreden voor de Benelux, waarop ze hun op stapel staande nieuwe album aan het Belgische publiek zullen presenteren. Het voorprogramma wordt verzorgd door het inlandse all female ...

lees meer...
NIEUWS 29/08/2016 : Nieuw album van Sirenia op komst

Enkele maanden geleden kon je Sirenia nog aan het werk zien tijdens Coalescaremonium, het heerlijke gothic evenement in een oud klooster te Etterbeek. Ik sprak daar zanger Morten Veland en die liet me weten dat het nieuwe Sirenia album (en een nieuwe Mortemia!) nog zou verschijnen in 2016. Hij houdt woord! Op 11 november zal ‘Dim Days ...

lees meer...
NIEUWS 29/08/2016 : Affiche Maschinenfest 2k16 compleet

Het weekend van 14-16 oktober mogen de machines weer knetteren, denderen, sputteren en kraken dat het een lieve lust is. Fans van de betere (ritmische en andere) industriële klanken weten dat ze die periode naar het Duitse Oberhausen moeten afzakken, waar traditiegetrouw het befaamde Maschinefest plaatsvindt. Onlangs werden de laatste ...

lees meer...
CD BESPREKING : Norman Westberg - The All Most Quiet

Ex-Carnival Crash gitarist Norman Westberg is van bij het begin betrokken bij Swans het project van Michael Gira. Naast het debuut ‘Filth’ (1983) is hij ook van de partij op de daarop volgende releases tot en met ‘The Great Annihilator’ van 1995. Sinds de comeback van Swans in 2010 is hij vast groepslid. Daarnaast verleende ...

lees meer...
NIEUWS 27/08/2016 : Blood Axis in oktober in Leuven.

We hebben de eer om de komst van de legendarische Amerikaanse dark folk band Blood Axis naar ons land aan te kondigen. Het is al geleden van 2011 dat de band rond frontman Michael Moynihan en diens vrouw Annabel Lee nog ons land aandeed. Het voorprogramma zal verzorgd worden door Dead Man’s Hill, en voor wie na de optredens nog geen ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Klaus Schulze - Moondawn (re-release)

‘Moondawn’ wordt gezien als een klassieker en één van de hoogtepunten in het oeuvre van Klaus Schulze. Het is zijn eerste album waarop hij zijn Big Moog introduceert en waar drummer Harald Grosskopf van de partij is. Met ‘Moondawn' verkent en tast Schulze de grenzen af van wat hijzelf omschrijft en ziet ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : W-festival '16 Wortegem - Een terugblik. - De dag dat het zonlicht W-el scheen...

Te midden van de weidse velden van Wortegem-Petegem vond voorbije dinsdag het W-festival plaats. New-wave en Synth-pop stonden hier in de schijnwerpers en vooral in de blakende zon. Organisator Erik De Ridder mikte voor deze eerste editie op 2000 bezoekers. De Ridder vond dat er nog nood was aan zomerfestival voor 35-plussers die de muziek ...

lees meer...
FOTO'S : ALPHAVILLE - W-FESTIVAL, Wortegem, Belgium 23/08/16 door marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : PETER HOOK & THE LIGHT - W-FESTIVAL, Wortegem, Belgium 23/08/16 door marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : MARC ALMOND - W-FESTIVAL, Wortegem, Belgium 23/08/16 door marquis(pi)X

lees meer...
CONCERT BESPREKING : M'era Luna 2016 Hildesheim Dag 2 - De tolerantie van een vliegveldbezetting

De zwarte scène overleeft in Duitsland. De beleving van zowat het grootste en meest veelzijdige festival dat M’era Luna heet. De bezetting en lamlegging van een vliegveld in Hildesheim ter ere van de gothic en aanverwanten. Probeer het maar eens in Luik, Charleroi of Zaventem. Je gaat bedrogen uitkomen. In Hildesheim wordt het ...