Dark Entries Logo

509 items

   

Diskonnekted
Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
Op 15 oktober is het eindelijk zover want dan kan je in Brugge het Necropolisfestival bijwonen en dat is een festival die gewoonweg niet te missen is.

Santa Hates You (project van Project Pitchfork man Peter Spilles), electro goth legende The Eternal Afflict, Absolute Body Control en Clan Of Xymox maken deel uit van een affiche die geen enkele Dark Entries lezer mag missen.

Wie ook op Necropolis 2010 staat te glunderen is de Belgische band Diskonnekted, ondertussen is Jan Dewulf reeds een decennia bezig met het uitbrengen van alternatieve elektronische klanken.

Ook voor Diskonnekted wordt Necropolis een speciale gebeurtenis, Jan Dewulf legt uit waarom….

Dag Jan, hoe zou jezelf de muziek van Diskonnekted gaan omschrijven?

Het is een beetje de hoofdfilosofie van Diskonnekted om ons niet te willen vastpinnen op een genre. Dus je zal al duimschroeven moeten bovenhalen om mij zover te krijgen dat ik één label op de muziek zou moeten plakken.

We houden ervan om invloeden uit verschillende genres te plukken en die te verwerken in een zo spannend en eigenzinnig mogelijk geheel. De basis zal steevast elektronisch zijn, maar de invloeden variëren van industrial en dark wave tot dance, drum ’n bass en vele andere genres.

Je begon in 2003, eigenlijk is dat een beetje raar want dat was net in de periode toen alles een beetje stil viel. Ik heb het hierover de publieke belangstelling voor de alternatieve electro scene.

Het eerste wapenfeit ‘Jesus Raves’ was er inderdaad in 2003, maar Diskonnekted was eigenlijk al rond de eeuwwisseling ontstaan nadat ik mijn ander project Mildreda, waarmee ik erg duistere electro maakte, wilde inwisselen voor een nieuw en frisser geluid.

Noem het gerust eigenzinnigheid als we steevast kiezen voor een bepaald geluid, zelfs al zijn de media op dat moment op iets anders gericht. Nog steeds zal het ons worst wezen trouwens. Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.

Dit is nu eens een smerig vraagje....maar maken we het ons zelf niet moeilijk om ons in een alternatief hoekje te duwen? Ik bedoel de essentie van jullie muziek is eigenlijk intelligente, alternatieve popmuziek.....

Vast wel, maar wij kiezen zelf niet voor dat ‘hoekje’. Het is een label dat je als groep snel krijgt opgekleefd omdat je bijvoorbeeld bij een bepaald platenlabel zit en door bepaalde kanalen wordt opgevangen en er meteen wordt op vastgepind.

Let wel, we zijn bewust ‘eigenzinnig’ en willen al even bewust een alternatief zijn voor stompzinnige en voorgekauwde muziek. Maar we gaan niet hard op zoek naar een alternatief etiket dat we ons per se willen aanmeten. Nee, dat doen andere kanalen wel voor ons.

De reden waarom ik dat eigenlijk vraag is zeer simpel... Ik heb al veel groepen geinterviewd en velen zijn er blij mee dat ze in de alternatieve sector zitten en er hun brood niet mee kunnen verdienen.... In alle eerlijkheid, Jan, soms geloof ik er geen snars van....

Dat klinkt inderdaad onzinnig. Als je als muzikant je eigen muziek serieus neemt, dan wil je ook dat die gehoord en beluisterd wordt. En je brood ermee verdienen zou toch wel verdomd handig zijn zeker, want het zou betekenen dat je alle tijd in je muziek kan steken. De voornoemde bewering lijkt me op de eerste plaats dan ook vooral ondoordacht.

De scene is ook maar een niche in de muziekindustrie en kan dus alleen maar blijven bestaan als er platen worden verkocht en optredens en fuiven worden georganiseerd. De regels zijn dezelfde om de boel draaiend te houden. En hoe beter het draait, hoe beter voor iedereen zou ik zeggen. Dat de muziek die doorgaans op Dark Entries wordt behandeld geen platform krijgt op bijvoorbeeld StuBru is dus vooral doodjammer.

Het keerpunt met Diskonnekted kwam toen jullie samen werkten met Dirk Ivens. Kun je daar iets meer over vertellen?

Het was voor mij vooral muzikaal een keerpunt omdat ik mijn voorliefde voor meer duistere en hardere muziek herontdekte en dus bijvoorbeeld ook distortion en ander venijn opnieuw in mijn muziek begon te verwerken.

Voor mijn carrière had ik de omwenteling evenwel spectaculairder gewild. Maar meningsverschillen tussen label en andere betrokkenen smoorde het verder groeien in het project meteen in de kiem. Er had meer ingezeten, want ‘Frozen’ was zonder meer een uppercut.

Zoiets vind ik nu wel raar... Dirk Ivens is een icoon, in Duitsland bijna een ster maar hier wordt er in de pers met geen woord over gerept terwijl de eerste beste groep die een Beatleskopie in elkaar klungelt op de voorpagina gezwierd wordt.....

Het ‘ons kent ons’ van de Vlaamse media is ronduit ergerlijk. Ik heb thuis geen tv en ben blij dat ik al die onzin mag missen. Hoe steeds dezelfde mensen over dezelfde muziek blijven lullen is enerverend. En hoe Humo, Canvas, Knack Focus en StuBru steevast dezelfde dingen voorknabbelen en dan ook nog eens ophemelen stoot tegen de borst.

Zelf heb ik er geen zicht op, maar hoe zou je Diskonneted en zeven jaar appreciatie van het publiek omschrijven?

We moesten vechten om ons plaatsje op te eisen. In het begin waren we te ‘dance’ of te fris om aanvaard te worden in een scene dat zich net klaarstoomde om verk(n)ocht te worden (aan) door de future pop. Onze eigenzinnigheid heeft ons vaak parten gespeeld omdat we steeds hebben geweigerd de populaire formules te volgen. Gelukkig maar want future pop is iedereen ondertussen al vergeten en ook hellektro heeft bijna afgedaan.

Onze eigenzinnigheid begint nu zowat zijn vruchten af te werpen. De groeipijnen zijn achter de rug. Onze fanbase blijft groeien, we hebben een onze eigen plek binnen de scene en slagen erin om platen te mogen blijven maken.

Je hebt me verteld dat er nu een tweede hoofdstuk voor Diskonnekted komt. Kun je dit even toelichten?

Diskonnekted is blijven evolueren sinds de start. Waren we in het begin overenthousiast en ook ietwat naïef, dan zijn we ondertussen een pak volwassener en professioneler geworden. Gaandeweg hebben we de knepen van het vak geleerd, zowel in de studio als op het podium. Elk album was een stap in de goeie richting.

Maar met wat we nu mee bezig zijn, heb ik pas echt het gevoel dat we een nieuw hoofdstuk binnenstappen. Meer dan ooit weet ik hoe Diskonnekted moet en zal klinken en waar Diskonnekted voor moet staan. We stappen ook bewust af van het typische electro/industrial-pad waar we dreigden in vast te roesten. Geen typische electrobeats meer voor ons maar een goed georkestreerde clash van rockdrums en dancebeats, van elektronica en gitaar, van ruw en zacht.

Diskonnekted had al een live gitarist, maar die is het voorbije jaar mee de studio ingedoken wat vaak voor openbaringen heeft gezorgd. Het was een avontuurlijke tocht waarbij we verschillende genres hebben afgetast en die probeerden samen te brengen in een originele mix.

Ook weer een smerig vraagje...waarom dan Diskonnekted blijven heten?

Een groep moet kunnen groeien vind ik. Het zou unfair zijn tegenover jezelf en het publiek om van naam te wisselen alleen maar omdat je bent geëvolueerd. Fans zullen trouwens nog steeds de layered sounds en onze vrij atmosferische aanpak herkennen in de nieuwe nummers. Ik noem het een tweede hoofdstuk vooral omdat we tot een soort zelfbewustzijn zijn gekomen. Diskonnekted wordt met de volgende plaat volwassen, noem het gerust zo.

Jullie nieuwe cd zal “Hotel existence” noemen. Hoe makkelijk/moeilijk is het voor een Belgische electrogroep om een label te overtuigen, of is het een DIY-opgave?

Hier voel je pas echt de gevolgen van de downloadcultuur. Hoe maak je een business plan als muziek voor velen geen waarde meer heeft? Voor muzieklabels en bands is het erg moeilijk om je ding verkocht te krijgen. Voor nieuwe groepen is dat uiteraard nog moeilijker. De lat hoog leggen en streven naar professionaliteit is daarom zeker een must. DIY lukt tot op zekere hoogte, maar ergens kom je aan een punt dat je als groep advies nodig hebt van professionele lui in het vak: producers, managers, etc. Zonder die professionele ruggesteun kom je uiteindelijk nergens. Veel goesting en nog meer ambitie moeten evenwel de drijfveren blijven.

Ik vraag het aan zo veel mensen, maar toch... Het downloaden vermindert weliswaar de waarde van het “product” maar het is wel de manier om alles te leren ontdekken! En geef zelf toe, groepen in jullie genre konden niet echt op media-exposure rekenen.

Ik vind het een moeilijke discussie. Zelf download ik niet, simpelweg omdat ik niet van mp3’s hou: precies of je een digitaal kiekje op je harde schijf staan hebt van een kunstwerk. Dat kunstwerk hoort aan mijn muur, en muziek hoort in mijn platenkast. Maar ik ben vast ouderwets.

Ik denk trouwens dat een niche scene zoals electro/gothic/indutrial nog meer dan populaire muziek kan rekenen op websites, e-zines (Dark Entries bijvoorbeeld), magazines en fora. In zo’n niche bestaat ergens wel nog de ouderwetse cultuur waar nieuwtjes en publiciteit door een enthousiaste fan base de wereld worden ingestuurd. De downloadcultuur dreigt evenwel ook dat te vernietigen.

Ik vraag dit aan iedereen : wat is je favoriete plaat aller tijden?

Ik twijfel tussen "Pretty Hate Machine" en "Downward Spiral" van NIN. De twee platen zijn een soundtrack geweest van verschillende periodes in mijn leven en hebben me muzikaal meer beïnvloed dan gelijk wat ooit. Telkens ik die platen opleg ben ik opnieuw verrast. "Pretty Hate Machine" raakt misschien ietwat verouderd, maar Downard Spiral zou, moest die nu verschijnen, opnieuw een knaller zijn: die raakt nooit verouderd. Een mijlpaal.

Binnenkort sta je op Necropolis, wat kunnen we verwachten?

Nieuwe nummers en dus een nieuwe sound. Het is ook spannend voor ons. We speelden de nieuwe nummers al eens deze zomer op de Paulusfeesten en hebben dus al kunnen leren uit die ervaring. Er zal ook een tijdelijke verschuiving zijn in de bezetting van de groep wat het voor ons een extra uitdaging maakt. Ik heb er in elk geval veel zin in.

Als je nog iets te zeggen hebt is het nu het moment :

Misschien een dikke ‘bravo’ aan het adres van Dark Entries die na al die jaren nog steeds bestaan. Ik kocht ooit het eerste nummer op papier en ben sindsdien een vaste lezer gebleven. Hip hip hoera.

Diskonnekted

Kinky Star
Forced Nostalgia
Peek A Boo Magazine
Plague Recordings
Kagan Kalender, hier vindt u waarheen vandaag!
Dark Entries op MySpace
Wool-E Shop
HomeContactLinksSitemap
lees meer...
NIEUWS 29/08/2015 : Twee klappen in een vlieg voor EX-RZ

Het wordt een drukke dag voor EX-RZ, u weet wel, de groep van Peter Slabbynck van Red Zebra. Ze treden vandaag maar liefst twee keer op. De eerste keer om 18u in de kerk van Sint Denijs, op een benefiet voor Nepal. Het gaat in deze om een festival waar naast EX-RZ ook Satellites, Stevan The Man, Ganges en The Bollock Brothers aan deelnemen. ...

lees meer...
NIEUWS 28/08/2015 : Goth-tieners meer vatbaar voor depressie

Benieuwd naar wat onderzoekers uit Oxford University publiceren in het befaamde medische tijdschrift The Lancet Psychiatry over de link tussen gothic en depressie? Dat beiden verbonden zijn, inderdaad. De resultaten kun je niet zomaar wegwuiven, want het gaat hier over een grootschalig longitidunaal onderzoek, wat wil zeggen dat jaar na jaar ...

lees meer...
NIEUWS 28/08/2015 : Nieuwe clip voor Leaves' Eyes

De Duitse symfonische/gothic metalsensatie Leaves' Eyes presenteert met trots de videoclip voor het nieuwe nummer 'The Waking Eye', dat zal pronken op het zesde album van de band, het op 11 september uitkomende 'King Of Kings'. Inspiratie voor dit album haalde de groep bij historische feiten uit de Noorse Vikingcultuur, ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Cult - Love

Na een vrij succesvolle start met The Southern Death Cult besloot Ian Astbury samen met Bill Duffy (toen nog bij Theatre of Hate) The Death Cult op te richten. Omdat ze vonden dat Death teveel een associatie met Gothic (en misschien ook met de eerstgenoemde band…) zou geven, besloten ze de band om te dopen in simpelweg The Cult. Zo ...

lees meer...
NIEUWS 27/08/2015 : Coalescaremonium: industrial decadence, nu ook op film

Op 11 april 2015 ging de derde editie van Coalescaremonium door in Brussel rond het thema 'Industrial Decadence'. Het werd een mooi feestje met heel wat schoon volk, en met optredens van Herrschaft en Schwarzblut. Wie erbij was kan nog wat nagenieten van de 'aftermovie' die de organisatoren gemaakt hebben. Was u er niet bij, ...

lees meer...
NIEUWS 27/08/2015 : Type O Negative onder handen genomen door Italiaanse wavegroepen

U houdt nog steeds van de goede oude Type O Negative? U hebt zich misschien afgevraagd wat het resultaat zou zijn indien een schare new wave groepen uit allerhande stijlen - wave, neofolk, dark ambient, et cetera - hun nummers zouden herwerken in evenveel subgenres? Dan zal u vast in uw nopjes zijn met het initiatief van Darkitalia. Een schare ...

lees meer...
CD BESPREKING : Geometric Vision - Virtual Analog Tears

Geometric Vision is een echte revelatie voor al wie van new wave, post-punk en batcave houdt. In 2013 brachten ze al een eerste cd uit - dream - die vol stond met melancholische wave, geïnspireerd op de jaren 80 in het algemeen en op The Cure in het bijzonder. U begrijpt best dat we die cd al heel goed vinden. Konden we toen voorspellen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Bérangère Maximin - Dangerous Orbits (Made To Measure Vol. 41)

Halverwege de jaren ‘80 tot halfweg de jaren ‘90 kwam het van zichzelf toch al experimenteel zijnde (Belgische) Crammed Discs label op de proppen met de ‘Made To Measure’-reeks, die ze beschreven als het auditieve equivalent van een kunstboek. Oftewel: muziek die bedoeld was, of bedoeld zou kunnen zijn voor andere ...

lees meer...
CD BESPREKING : Pure Ground - Standard Of Living

Misschien waren jullie er bij toen Pure Ground ons land aandeed, in mei stonden ze tweemaal in België op de planken: een keertje in De Kleine Hedonist te Antwerpen (samen met Cellule 34) en een paar dagen later stonden ze geprogrammeerd op de 42ste Fantastique Night te Brussel (met verder nog Soft Metals, Sally Dige en Luminance op de ...

lees meer...
CD BESPREKING : Opollo - Stone Tapes

De kosmische dark ambient is blijkbaar ‘in’ tegenwoordig. Maar het kan ook toeval zijn. Tegelijkertijd met het album “Beyond All The Light” van het Hongaarse project VoidMorf dat zo een beetje verderborduurt op “The Place Where The Black Stars Hang” van Lustmord, werd op de Dark Entries vergadering ook het album “Stone Tapes” in mijn handen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Castlefest 2015 (NL) 02-08-2015 - Waar ridders en jonkvrouwen thuis zijn

Het eerste weekend van het verlof, dus willen we iets te doen hebben. In ons Belgenland was het angstvallig stil op evenementengebied, en zodus moesten we ons heil zoeken in het buitenland. Enerzijds konden we de Franse grens overschrijden alwaar Rosa Crvx en Sieben geprogrammeerd stonden, maar aangezien we beiden bands al live aan ...

lees meer...
FOTO'S : VNV NATION - Amphi Festival, Köln, Germany 26 juli 2015 door marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : THE MISSION - Amphi Festival, Köln, Germany 26 juli 2015 door marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : DIARY OF DREAMS - Amphi Festival, Köln, Germany 26 juli 2015 door marquis(pi)X