Dark Entries Logo

472 items

   

Diskonnekted
Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
Op 15 oktober is het eindelijk zover want dan kan je in Brugge het Necropolisfestival bijwonen en dat is een festival die gewoonweg niet te missen is.

Santa Hates You (project van Project Pitchfork man Peter Spilles), electro goth legende The Eternal Afflict, Absolute Body Control en Clan Of Xymox maken deel uit van een affiche die geen enkele Dark Entries lezer mag missen.

Wie ook op Necropolis 2010 staat te glunderen is de Belgische band Diskonnekted, ondertussen is Jan Dewulf reeds een decennia bezig met het uitbrengen van alternatieve elektronische klanken.

Ook voor Diskonnekted wordt Necropolis een speciale gebeurtenis, Jan Dewulf legt uit waarom….

Dag Jan, hoe zou jezelf de muziek van Diskonnekted gaan omschrijven?

Het is een beetje de hoofdfilosofie van Diskonnekted om ons niet te willen vastpinnen op een genre. Dus je zal al duimschroeven moeten bovenhalen om mij zover te krijgen dat ik één label op de muziek zou moeten plakken.

We houden ervan om invloeden uit verschillende genres te plukken en die te verwerken in een zo spannend en eigenzinnig mogelijk geheel. De basis zal steevast elektronisch zijn, maar de invloeden variëren van industrial en dark wave tot dance, drum ’n bass en vele andere genres.

Je begon in 2003, eigenlijk is dat een beetje raar want dat was net in de periode toen alles een beetje stil viel. Ik heb het hierover de publieke belangstelling voor de alternatieve electro scene.

Het eerste wapenfeit ‘Jesus Raves’ was er inderdaad in 2003, maar Diskonnekted was eigenlijk al rond de eeuwwisseling ontstaan nadat ik mijn ander project Mildreda, waarmee ik erg duistere electro maakte, wilde inwisselen voor een nieuw en frisser geluid.

Noem het gerust eigenzinnigheid als we steevast kiezen voor een bepaald geluid, zelfs al zijn de media op dat moment op iets anders gericht. Nog steeds zal het ons worst wezen trouwens. Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.

Dit is nu eens een smerig vraagje....maar maken we het ons zelf niet moeilijk om ons in een alternatief hoekje te duwen? Ik bedoel de essentie van jullie muziek is eigenlijk intelligente, alternatieve popmuziek.....

Vast wel, maar wij kiezen zelf niet voor dat ‘hoekje’. Het is een label dat je als groep snel krijgt opgekleefd omdat je bijvoorbeeld bij een bepaald platenlabel zit en door bepaalde kanalen wordt opgevangen en er meteen wordt op vastgepind.

Let wel, we zijn bewust ‘eigenzinnig’ en willen al even bewust een alternatief zijn voor stompzinnige en voorgekauwde muziek. Maar we gaan niet hard op zoek naar een alternatief etiket dat we ons per se willen aanmeten. Nee, dat doen andere kanalen wel voor ons.

De reden waarom ik dat eigenlijk vraag is zeer simpel... Ik heb al veel groepen geinterviewd en velen zijn er blij mee dat ze in de alternatieve sector zitten en er hun brood niet mee kunnen verdienen.... In alle eerlijkheid, Jan, soms geloof ik er geen snars van....

Dat klinkt inderdaad onzinnig. Als je als muzikant je eigen muziek serieus neemt, dan wil je ook dat die gehoord en beluisterd wordt. En je brood ermee verdienen zou toch wel verdomd handig zijn zeker, want het zou betekenen dat je alle tijd in je muziek kan steken. De voornoemde bewering lijkt me op de eerste plaats dan ook vooral ondoordacht.

De scene is ook maar een niche in de muziekindustrie en kan dus alleen maar blijven bestaan als er platen worden verkocht en optredens en fuiven worden georganiseerd. De regels zijn dezelfde om de boel draaiend te houden. En hoe beter het draait, hoe beter voor iedereen zou ik zeggen. Dat de muziek die doorgaans op Dark Entries wordt behandeld geen platform krijgt op bijvoorbeeld StuBru is dus vooral doodjammer.

Het keerpunt met Diskonnekted kwam toen jullie samen werkten met Dirk Ivens. Kun je daar iets meer over vertellen?

Het was voor mij vooral muzikaal een keerpunt omdat ik mijn voorliefde voor meer duistere en hardere muziek herontdekte en dus bijvoorbeeld ook distortion en ander venijn opnieuw in mijn muziek begon te verwerken.

Voor mijn carrière had ik de omwenteling evenwel spectaculairder gewild. Maar meningsverschillen tussen label en andere betrokkenen smoorde het verder groeien in het project meteen in de kiem. Er had meer ingezeten, want ‘Frozen’ was zonder meer een uppercut.

Zoiets vind ik nu wel raar... Dirk Ivens is een icoon, in Duitsland bijna een ster maar hier wordt er in de pers met geen woord over gerept terwijl de eerste beste groep die een Beatleskopie in elkaar klungelt op de voorpagina gezwierd wordt.....

Het ‘ons kent ons’ van de Vlaamse media is ronduit ergerlijk. Ik heb thuis geen tv en ben blij dat ik al die onzin mag missen. Hoe steeds dezelfde mensen over dezelfde muziek blijven lullen is enerverend. En hoe Humo, Canvas, Knack Focus en StuBru steevast dezelfde dingen voorknabbelen en dan ook nog eens ophemelen stoot tegen de borst.

Zelf heb ik er geen zicht op, maar hoe zou je Diskonneted en zeven jaar appreciatie van het publiek omschrijven?

We moesten vechten om ons plaatsje op te eisen. In het begin waren we te ‘dance’ of te fris om aanvaard te worden in een scene dat zich net klaarstoomde om verk(n)ocht te worden (aan) door de future pop. Onze eigenzinnigheid heeft ons vaak parten gespeeld omdat we steeds hebben geweigerd de populaire formules te volgen. Gelukkig maar want future pop is iedereen ondertussen al vergeten en ook hellektro heeft bijna afgedaan.

Onze eigenzinnigheid begint nu zowat zijn vruchten af te werpen. De groeipijnen zijn achter de rug. Onze fanbase blijft groeien, we hebben een onze eigen plek binnen de scene en slagen erin om platen te mogen blijven maken.

Je hebt me verteld dat er nu een tweede hoofdstuk voor Diskonnekted komt. Kun je dit even toelichten?

Diskonnekted is blijven evolueren sinds de start. Waren we in het begin overenthousiast en ook ietwat naïef, dan zijn we ondertussen een pak volwassener en professioneler geworden. Gaandeweg hebben we de knepen van het vak geleerd, zowel in de studio als op het podium. Elk album was een stap in de goeie richting.

Maar met wat we nu mee bezig zijn, heb ik pas echt het gevoel dat we een nieuw hoofdstuk binnenstappen. Meer dan ooit weet ik hoe Diskonnekted moet en zal klinken en waar Diskonnekted voor moet staan. We stappen ook bewust af van het typische electro/industrial-pad waar we dreigden in vast te roesten. Geen typische electrobeats meer voor ons maar een goed georkestreerde clash van rockdrums en dancebeats, van elektronica en gitaar, van ruw en zacht.

Diskonnekted had al een live gitarist, maar die is het voorbije jaar mee de studio ingedoken wat vaak voor openbaringen heeft gezorgd. Het was een avontuurlijke tocht waarbij we verschillende genres hebben afgetast en die probeerden samen te brengen in een originele mix.

Ook weer een smerig vraagje...waarom dan Diskonnekted blijven heten?

Een groep moet kunnen groeien vind ik. Het zou unfair zijn tegenover jezelf en het publiek om van naam te wisselen alleen maar omdat je bent geëvolueerd. Fans zullen trouwens nog steeds de layered sounds en onze vrij atmosferische aanpak herkennen in de nieuwe nummers. Ik noem het een tweede hoofdstuk vooral omdat we tot een soort zelfbewustzijn zijn gekomen. Diskonnekted wordt met de volgende plaat volwassen, noem het gerust zo.

Jullie nieuwe cd zal “Hotel existence” noemen. Hoe makkelijk/moeilijk is het voor een Belgische electrogroep om een label te overtuigen, of is het een DIY-opgave?

Hier voel je pas echt de gevolgen van de downloadcultuur. Hoe maak je een business plan als muziek voor velen geen waarde meer heeft? Voor muzieklabels en bands is het erg moeilijk om je ding verkocht te krijgen. Voor nieuwe groepen is dat uiteraard nog moeilijker. De lat hoog leggen en streven naar professionaliteit is daarom zeker een must. DIY lukt tot op zekere hoogte, maar ergens kom je aan een punt dat je als groep advies nodig hebt van professionele lui in het vak: producers, managers, etc. Zonder die professionele ruggesteun kom je uiteindelijk nergens. Veel goesting en nog meer ambitie moeten evenwel de drijfveren blijven.

Ik vraag het aan zo veel mensen, maar toch... Het downloaden vermindert weliswaar de waarde van het “product” maar het is wel de manier om alles te leren ontdekken! En geef zelf toe, groepen in jullie genre konden niet echt op media-exposure rekenen.

Ik vind het een moeilijke discussie. Zelf download ik niet, simpelweg omdat ik niet van mp3’s hou: precies of je een digitaal kiekje op je harde schijf staan hebt van een kunstwerk. Dat kunstwerk hoort aan mijn muur, en muziek hoort in mijn platenkast. Maar ik ben vast ouderwets.

Ik denk trouwens dat een niche scene zoals electro/gothic/indutrial nog meer dan populaire muziek kan rekenen op websites, e-zines (Dark Entries bijvoorbeeld), magazines en fora. In zo’n niche bestaat ergens wel nog de ouderwetse cultuur waar nieuwtjes en publiciteit door een enthousiaste fan base de wereld worden ingestuurd. De downloadcultuur dreigt evenwel ook dat te vernietigen.

Ik vraag dit aan iedereen : wat is je favoriete plaat aller tijden?

Ik twijfel tussen "Pretty Hate Machine" en "Downward Spiral" van NIN. De twee platen zijn een soundtrack geweest van verschillende periodes in mijn leven en hebben me muzikaal meer beïnvloed dan gelijk wat ooit. Telkens ik die platen opleg ben ik opnieuw verrast. "Pretty Hate Machine" raakt misschien ietwat verouderd, maar Downard Spiral zou, moest die nu verschijnen, opnieuw een knaller zijn: die raakt nooit verouderd. Een mijlpaal.

Binnenkort sta je op Necropolis, wat kunnen we verwachten?

Nieuwe nummers en dus een nieuwe sound. Het is ook spannend voor ons. We speelden de nieuwe nummers al eens deze zomer op de Paulusfeesten en hebben dus al kunnen leren uit die ervaring. Er zal ook een tijdelijke verschuiving zijn in de bezetting van de groep wat het voor ons een extra uitdaging maakt. Ik heb er in elk geval veel zin in.

Als je nog iets te zeggen hebt is het nu het moment :

Misschien een dikke ‘bravo’ aan het adres van Dark Entries die na al die jaren nog steeds bestaan. Ik kocht ooit het eerste nummer op papier en ben sindsdien een vaste lezer gebleven. Hip hip hoera.

Diskonnekted

Forced Nostalgia
Bimfest 2014
Peek A Boo Magazine
Wool-E Shop
Dark Entries op Facebook
Black Easter 2015
Dark Entries op MySpace
HomeContactLinksSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Dirk Serries - The Origin Reversal

Met dit album brengt Dirk Serries ons terug naar de periode waarin hij als vidnaObmana actief was. Muziek met een hang naar nostalgie en drijvend op een retro gevoel. Zij het een aangename beleving, want zijn liefde voor gitaar en de link die hij legt naar ambient muziek als genre is doorleefd en ontroerd. Serries omarmd en streelt zijn Gibson ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lacrimosa - Live in Mexico City

Lacrimosa heeft een nieuwe live-cd uit. Het is een beetje verrassend, want de groep heeft al twee live-dubbelaars op zijn actief en de laatste dateert nog maar van 2008, slechts twee platen geleden. En toch zijn er redenen om er nog eentje aan toe te voegen. De Revolution-Tour was, zoals we zelf hebben mogen vaststellen, een unieke gebeurtenis. ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2014 : Het bloed kruipt waar het niet gaan kan bij Project Pitchfork

Zeg niet dat we u niet verwittigd hadden! Weken geleden lieten we u al weten dat er een nieuwe Project Pitchfork op komst was. Wel, ondertussen is die er ook, en hij luistert naar de naam 'Blood'. Alle titels op de cd starten met 'Blood-'. Of we dat een geweldig idee vinden weten we nog niet zeker, maar we weten wel dat een ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2014 : Merciful Nuns maakt clipjes aan de snelheid van het licht

Hoe zit dat nu? Streven Merciful Nuns ernaar om voor alle nummers op Meteora VII een video te maken? Ons niet gelaten natuurlijk, wij vinden het heerlijk; 'Speed of Light' is reeds het derde van de acht nummers dat een clipje krijgt. Alweer liggen de invloeden van The Sisters of Mercy er vingerdik op, maar wat had je dan gedacht van ...

lees meer...
NIEUWS 18/10/2014 : Laatste Lisa Gerrard eindelijk op cd

Waren we in de wolken met het laatste meesterwerk van Lisa Gerrard, de vrouwelijke helft van Dead Can dance, dan stak het toch wat dat deze enkel digitaal uitkwam. Vandaag komt er een eind aan dit schrijnend onrecht. Ook de liefhebbers van het plastiek schijfje dan men cd noemt kunnen 'Twilight Kingdom' nu in huis halen. Dat kan evenwel ...

lees meer...
NIEUWS 18/10/2014 : Laibach: Bossanova

Verzet. Dat was het grote thema van Laibachs laatste cd 'Spectre'. De groep die steeds een autoritair imago gekoesterd heeft en beweerd heeft ten dienste van de gevestigde machten te staan, heeft zich omgevormd tot rebellen die dezelfde autoriteiten ten val willen brengen. Maar let je even op de weerhaken, dan zijn die overvloedig ...

lees meer...
NIEUWS 17/10/2014 : Een nieuwe Psy'Aviah begint met een nieuwe clip

De nieuwe cd van Psy'Aviah - The Xenogamous Endeavour - is vandaag uitgekomen. Dat het een tijdje geduurd heeft - nu ja, iets meer dan een jaar - vooraleer er een nieuweling uitkawm, heeft alles te maken met een heroriëntering van de groep. Of beter: eigenlijk is er geen groep meer. Meesterbrein Yves Schelpe heeft afscheid genomen ...

lees meer...
FOTO'S : Praga Khan (deel 1) - Live @ LandenBeats, 11/10/2014, door Marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : Praga Khan (deel 2) - Live @ LandenBeats, 11/10/2014, door Marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : Lords of Acid (deel 1) - Live @ LandenBeats, 11/10/2014, door Marquis(pi)X

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
lees meer...
CD BESPREKING : Das Ding - Triffid Farm / We Can Rebuilt Him

Achter Das Ding gaat de Nederlandse muzikant Danny Bosten schuil. Zijn eerste release, een split cassette met Johan De Koeyer op zijn eigen label Tear Apart Tapes dateert al van 1982. Bosten bleef actief, zij het meer achter de schermen en kwam pas opnieuw in de belangstelling toen de muziek blog ‘No Longer Forgotten Music’ in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fatal Casualties - Psalm

‘Psalm’ is de opvolger van ‘Paria’ waarmee dit Zweedse duo debuteerde in 2012. Fatal Casualties werd eigenlijk al opgericht in 1986, maar hield het in de periode 1987 tot 1991 bij live optredens en het uitbrengen van demo’s. Na een lange onderbreking kwam er in 2010 een reünie die uitmondde in de release ...

lees meer...
CD BESPREKING : Perverted by Language - Boxers

Mijn eerste herinnering aan Perverted by Language dateert al van 2008. Toen speelde de groep op de Fantastique.Night als opener voor Red Zebra en For Against. Ik was meteen onder de indruk van deze nieuwkomer - het moet één van hun eerste optredens geweest zijn - die de belofte in zich hield van extra kwaliteitsvolle postpunk. Later ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LeFantastique.Night XLIII: The Breath Of Life, Soror Dolorosa, Saigon Blue Rain - Holle ladingen en parallelle universa

43 edities tellen de Brusselse Fantastique Nights ondertussen, en je kan niet zeggen dat er sleet op de formule zit. De T.A.G. zat gisteren bomvol. Dat The Breath Of Life er een thuismatch speelde zal ongetwijfeld geholpen hebben bij de goede opkomst, maar los daarvan bewezen de organisatoren nogmaals dat ze de vinger aan de pols houden van ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Georgio 'The Dove' Valentino + Tuxedomoon, Het Depot te Leuven (21/09/2014) - ...een stijlvolle Duif en een stel Tuxedo's met klasse...

Het Depot had die zondagavond met Tuxedomoon een heuse klepper uit de avantgardische muziekgeschiedenis op het podium staan, maar ondergetekende kwam eigenlijk speciaal voor het voorprogramma. Aangezien er nog een andere recensent van Dark Entries aanwezig was besloten we om de taken en de honneurs te verdelen. Het concertverslag als Gesamtkunstwerk ...