1xbet Casino maxi

Dark Entries Logo

573 items

   

Diskonnekted
Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
22/09/2010 : Diskonnekted - Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.
Op 15 oktober is het eindelijk zover want dan kan je in Brugge het Necropolisfestival bijwonen en dat is een festival die gewoonweg niet te missen is.

Santa Hates You (project van Project Pitchfork man Peter Spilles), electro goth legende The Eternal Afflict, Absolute Body Control en Clan Of Xymox maken deel uit van een affiche die geen enkele Dark Entries lezer mag missen.

Wie ook op Necropolis 2010 staat te glunderen is de Belgische band Diskonnekted, ondertussen is Jan Dewulf reeds een decennia bezig met het uitbrengen van alternatieve elektronische klanken.

Ook voor Diskonnekted wordt Necropolis een speciale gebeurtenis, Jan Dewulf legt uit waarom….

Dag Jan, hoe zou jezelf de muziek van Diskonnekted gaan omschrijven?

Het is een beetje de hoofdfilosofie van Diskonnekted om ons niet te willen vastpinnen op een genre. Dus je zal al duimschroeven moeten bovenhalen om mij zover te krijgen dat ik één label op de muziek zou moeten plakken.

We houden ervan om invloeden uit verschillende genres te plukken en die te verwerken in een zo spannend en eigenzinnig mogelijk geheel. De basis zal steevast elektronisch zijn, maar de invloeden variëren van industrial en dark wave tot dance, drum ’n bass en vele andere genres.

Je begon in 2003, eigenlijk is dat een beetje raar want dat was net in de periode toen alles een beetje stil viel. Ik heb het hierover de publieke belangstelling voor de alternatieve electro scene.

Het eerste wapenfeit ‘Jesus Raves’ was er inderdaad in 2003, maar Diskonnekted was eigenlijk al rond de eeuwwisseling ontstaan nadat ik mijn ander project Mildreda, waarmee ik erg duistere electro maakte, wilde inwisselen voor een nieuw en frisser geluid.

Noem het gerust eigenzinnigheid als we steevast kiezen voor een bepaald geluid, zelfs al zijn de media op dat moment op iets anders gericht. Nog steeds zal het ons worst wezen trouwens. Het is een cliché, maar wij menen het als we zeggen dat we lak hebben aan een ‘hype’.

Dit is nu eens een smerig vraagje....maar maken we het ons zelf niet moeilijk om ons in een alternatief hoekje te duwen? Ik bedoel de essentie van jullie muziek is eigenlijk intelligente, alternatieve popmuziek.....

Vast wel, maar wij kiezen zelf niet voor dat ‘hoekje’. Het is een label dat je als groep snel krijgt opgekleefd omdat je bijvoorbeeld bij een bepaald platenlabel zit en door bepaalde kanalen wordt opgevangen en er meteen wordt op vastgepind.

Let wel, we zijn bewust ‘eigenzinnig’ en willen al even bewust een alternatief zijn voor stompzinnige en voorgekauwde muziek. Maar we gaan niet hard op zoek naar een alternatief etiket dat we ons per se willen aanmeten. Nee, dat doen andere kanalen wel voor ons.

De reden waarom ik dat eigenlijk vraag is zeer simpel... Ik heb al veel groepen geinterviewd en velen zijn er blij mee dat ze in de alternatieve sector zitten en er hun brood niet mee kunnen verdienen.... In alle eerlijkheid, Jan, soms geloof ik er geen snars van....

Dat klinkt inderdaad onzinnig. Als je als muzikant je eigen muziek serieus neemt, dan wil je ook dat die gehoord en beluisterd wordt. En je brood ermee verdienen zou toch wel verdomd handig zijn zeker, want het zou betekenen dat je alle tijd in je muziek kan steken. De voornoemde bewering lijkt me op de eerste plaats dan ook vooral ondoordacht.

De scene is ook maar een niche in de muziekindustrie en kan dus alleen maar blijven bestaan als er platen worden verkocht en optredens en fuiven worden georganiseerd. De regels zijn dezelfde om de boel draaiend te houden. En hoe beter het draait, hoe beter voor iedereen zou ik zeggen. Dat de muziek die doorgaans op Dark Entries wordt behandeld geen platform krijgt op bijvoorbeeld StuBru is dus vooral doodjammer.

Het keerpunt met Diskonnekted kwam toen jullie samen werkten met Dirk Ivens. Kun je daar iets meer over vertellen?

Het was voor mij vooral muzikaal een keerpunt omdat ik mijn voorliefde voor meer duistere en hardere muziek herontdekte en dus bijvoorbeeld ook distortion en ander venijn opnieuw in mijn muziek begon te verwerken.

Voor mijn carrière had ik de omwenteling evenwel spectaculairder gewild. Maar meningsverschillen tussen label en andere betrokkenen smoorde het verder groeien in het project meteen in de kiem. Er had meer ingezeten, want ‘Frozen’ was zonder meer een uppercut.

Zoiets vind ik nu wel raar... Dirk Ivens is een icoon, in Duitsland bijna een ster maar hier wordt er in de pers met geen woord over gerept terwijl de eerste beste groep die een Beatleskopie in elkaar klungelt op de voorpagina gezwierd wordt.....

Het ‘ons kent ons’ van de Vlaamse media is ronduit ergerlijk. Ik heb thuis geen tv en ben blij dat ik al die onzin mag missen. Hoe steeds dezelfde mensen over dezelfde muziek blijven lullen is enerverend. En hoe Humo, Canvas, Knack Focus en StuBru steevast dezelfde dingen voorknabbelen en dan ook nog eens ophemelen stoot tegen de borst.

Zelf heb ik er geen zicht op, maar hoe zou je Diskonneted en zeven jaar appreciatie van het publiek omschrijven?

We moesten vechten om ons plaatsje op te eisen. In het begin waren we te ‘dance’ of te fris om aanvaard te worden in een scene dat zich net klaarstoomde om verk(n)ocht te worden (aan) door de future pop. Onze eigenzinnigheid heeft ons vaak parten gespeeld omdat we steeds hebben geweigerd de populaire formules te volgen. Gelukkig maar want future pop is iedereen ondertussen al vergeten en ook hellektro heeft bijna afgedaan.

Onze eigenzinnigheid begint nu zowat zijn vruchten af te werpen. De groeipijnen zijn achter de rug. Onze fanbase blijft groeien, we hebben een onze eigen plek binnen de scene en slagen erin om platen te mogen blijven maken.

Je hebt me verteld dat er nu een tweede hoofdstuk voor Diskonnekted komt. Kun je dit even toelichten?

Diskonnekted is blijven evolueren sinds de start. Waren we in het begin overenthousiast en ook ietwat naïef, dan zijn we ondertussen een pak volwassener en professioneler geworden. Gaandeweg hebben we de knepen van het vak geleerd, zowel in de studio als op het podium. Elk album was een stap in de goeie richting.

Maar met wat we nu mee bezig zijn, heb ik pas echt het gevoel dat we een nieuw hoofdstuk binnenstappen. Meer dan ooit weet ik hoe Diskonnekted moet en zal klinken en waar Diskonnekted voor moet staan. We stappen ook bewust af van het typische electro/industrial-pad waar we dreigden in vast te roesten. Geen typische electrobeats meer voor ons maar een goed georkestreerde clash van rockdrums en dancebeats, van elektronica en gitaar, van ruw en zacht.

Diskonnekted had al een live gitarist, maar die is het voorbije jaar mee de studio ingedoken wat vaak voor openbaringen heeft gezorgd. Het was een avontuurlijke tocht waarbij we verschillende genres hebben afgetast en die probeerden samen te brengen in een originele mix.

Ook weer een smerig vraagje...waarom dan Diskonnekted blijven heten?

Een groep moet kunnen groeien vind ik. Het zou unfair zijn tegenover jezelf en het publiek om van naam te wisselen alleen maar omdat je bent geëvolueerd. Fans zullen trouwens nog steeds de layered sounds en onze vrij atmosferische aanpak herkennen in de nieuwe nummers. Ik noem het een tweede hoofdstuk vooral omdat we tot een soort zelfbewustzijn zijn gekomen. Diskonnekted wordt met de volgende plaat volwassen, noem het gerust zo.

Jullie nieuwe cd zal “Hotel existence” noemen. Hoe makkelijk/moeilijk is het voor een Belgische electrogroep om een label te overtuigen, of is het een DIY-opgave?

Hier voel je pas echt de gevolgen van de downloadcultuur. Hoe maak je een business plan als muziek voor velen geen waarde meer heeft? Voor muzieklabels en bands is het erg moeilijk om je ding verkocht te krijgen. Voor nieuwe groepen is dat uiteraard nog moeilijker. De lat hoog leggen en streven naar professionaliteit is daarom zeker een must. DIY lukt tot op zekere hoogte, maar ergens kom je aan een punt dat je als groep advies nodig hebt van professionele lui in het vak: producers, managers, etc. Zonder die professionele ruggesteun kom je uiteindelijk nergens. Veel goesting en nog meer ambitie moeten evenwel de drijfveren blijven.

Ik vraag het aan zo veel mensen, maar toch... Het downloaden vermindert weliswaar de waarde van het “product” maar het is wel de manier om alles te leren ontdekken! En geef zelf toe, groepen in jullie genre konden niet echt op media-exposure rekenen.

Ik vind het een moeilijke discussie. Zelf download ik niet, simpelweg omdat ik niet van mp3’s hou: precies of je een digitaal kiekje op je harde schijf staan hebt van een kunstwerk. Dat kunstwerk hoort aan mijn muur, en muziek hoort in mijn platenkast. Maar ik ben vast ouderwets.

Ik denk trouwens dat een niche scene zoals electro/gothic/indutrial nog meer dan populaire muziek kan rekenen op websites, e-zines (Dark Entries bijvoorbeeld), magazines en fora. In zo’n niche bestaat ergens wel nog de ouderwetse cultuur waar nieuwtjes en publiciteit door een enthousiaste fan base de wereld worden ingestuurd. De downloadcultuur dreigt evenwel ook dat te vernietigen.

Ik vraag dit aan iedereen : wat is je favoriete plaat aller tijden?

Ik twijfel tussen "Pretty Hate Machine" en "Downward Spiral" van NIN. De twee platen zijn een soundtrack geweest van verschillende periodes in mijn leven en hebben me muzikaal meer beïnvloed dan gelijk wat ooit. Telkens ik die platen opleg ben ik opnieuw verrast. "Pretty Hate Machine" raakt misschien ietwat verouderd, maar Downard Spiral zou, moest die nu verschijnen, opnieuw een knaller zijn: die raakt nooit verouderd. Een mijlpaal.

Binnenkort sta je op Necropolis, wat kunnen we verwachten?

Nieuwe nummers en dus een nieuwe sound. Het is ook spannend voor ons. We speelden de nieuwe nummers al eens deze zomer op de Paulusfeesten en hebben dus al kunnen leren uit die ervaring. Er zal ook een tijdelijke verschuiving zijn in de bezetting van de groep wat het voor ons een extra uitdaging maakt. Ik heb er in elk geval veel zin in.

Als je nog iets te zeggen hebt is het nu het moment :

Misschien een dikke ‘bravo’ aan het adres van Dark Entries die na al die jaren nog steeds bestaan. Ik kocht ooit het eerste nummer op papier en ben sindsdien een vaste lezer gebleven. Hip hip hoera.

Diskonnekted

HomeContactLinksSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : The Rita - Female Statuesque (Female Titans) (7')

The Rita is niet vies van een portie vetzakkerij, en steekt de liefde voor het vrouwenlichaam dan ook niet onder stoelen of banken. Naast een voorliefde voor (s)exploitation toestanden, vertoont hij ook een fascinatie voor balletdanseressen, bewijze hiervan onder andere het album Gamzatti (2014) waarop alle bewegingsgeluiden van de pointes ...

lees meer...
CD BESPREKING : The New Blockaders & Creation Through Destruction - Negative Mass (12')

Deze dikke vinylplaat brengt ons een samenwerkingsverband tussen de Britse noise terroristen The New Blockaders, die toch wel een pioniersrol vervullen in de harsh noise scene en de Servische harsh noise wall act Creation Through Destruction (ook gekend als Dead Body Collection, waarvan we recentelijk nog de 7” Quite Unreachable Hell ...

lees meer...
NIEUWS 25/07/2016 : Delain blaast 10 kaarsjes uit!

In 2016 viert Delain haar 10-jarige mijpaal met de release van Moonbathers! Het album verschijnt op 26 augustus via Napalm Records. Van de eerste stappen in Zwolle, tot hun huidige status als een van de populairste bands in de heavy muziek wereld: Delain heeft altijd haar eigen verhaal geschreven. Een verhaal waarbij elk hoofdstuk de ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 22/07/2016 : Grensbrekende punkoptredens in leuven

Punk wordt oud. 40 jaar geleden liet de punkrevolutie een schokgolf door het Verenigd Koningrijk gaan, en de beweging kreeg al snel navolging op het continent en in de rest van het wereld. Dat moet gevierd worden, vond men bij Het depot, waar men zelfs spreekt van 'de eerste 40 jaar van het 5000-jarig bestaan van punk'. Het 'Breaking ...

lees meer...
CD BESPREKING : Maëror Tri - Hypnobasia

Samen met “Sensuum Mendacia / Somnia”, een cd die werk uit 1990 en 1991 verzamelt, stuurde het Poolse dark ambient/industrial label Zoharum ons ook deze “Hypnobasia” dat uit dezelfde periode dateert. Een uitgebreide uitleg over de mensen achter Maëror Tri, over opvolger Troum, die een soort meditatieve dark ambient ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2016 : Lucas Lanthier brengt single uit

Eerst kwam Cinema Strange, dat fascinerend innovatieve deathrock maakte. Toen kwam The Deadfly Ensemble dat heerlijke avantgarde folk maakte, en nu doet Lucas Lanthier het blijkbaar solo. Hij bracht in 2014 al een solo-ep uit onder de naam 'The Brown Butterfly of Discontent', en heeft een paar dagen geleden de single 'Heathen Smile' ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2016 : The Juggernauts komen

Wie zijn ze? Waar komen ze vandaan? Ze beweren buitenaardse strijders te zijn die de wereld komen redden van de apocalyps. Maar volgens onze bronnen zijn The Juggernauts een zuiver Belgisch project, en doen ze waar Belgen altijd al in uitgeblonken hebben: snoeiharde EBM maken. Hun komst loopt anders niet zo'n vaart. In 2013 brachten ze ...

lees meer...
CD BESPREKING : In love with - Axel Erotic

"Bien peigné en toute occassion!" Het kan van ondergetekende niet altijd gezegd worden, maar het blijft vooralsnog een eeuwig voornemen. Wat de titel met de muziek te maken heeft is ons compleet vreemd, maar het nummer staat wel als een huis! De cello en viool trappen af met een filmische achtervolgingsscene maar het zijn ...

lees meer...
NIEUWS 20/07/2016 : Zet een stapje in de onderwereld

Het is geen weer om een goth buiten te laten, al kan dat desnoods 's avonds laat als het wat frisser is. Hier zijn een aantal evenementen waar u ze naartoe kunt brengen. (xk) Woensdag 20 juli Optredens: Rule of Third en Pelada, Antwerp Music City, Antwerpen (BE) Optredens: Cruiser plays Bowie en The New Image (coverband), Klinkende ...

lees meer...
CD BESPREKING : Maëror Tri - Sensuum Mendacia / Somnia

Wie kent er Troum nog? Troum zijn een dark ambient duo uit de streek van Bremen, opgericht in 1997. Martin Gitschel en Stefan Knappe heten de mannen achter het project. De naam Troum is een oud Duits woord voor droom (Traum). Troum gebruiken hun muziek naar eigen zeggen dan ook als een direct pad naar het onbewuste waar ze de luisteraar mee ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Damien Rice - Cactusfestival - Minnewaterpark - Brugge 09/07/2016 - Pathetische perfectie

Kon Damien Rice, professioneel melancholicus van beroep, zich een meer ironische locatie bedenken dan het Minnewaterpark? Als er dan toch over pure onversneden eenzaamheid en hopeloze hartbrekerij moest gezongen worden? Veel andere onderwerpen heeft deze 41-jarige Ier immers niet in zijn alles behalve olijke oeuvre. Met deze contradictie ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : The obsCURE (Tribute-band) - Keulen - 25/06/16

The Obscure, een Cure-tribute-band uit het Antwerpse. Na een aantal zeer gesmaakte en overtuigende optredens in België en Nederland staken Dirk Vreys en zijn gevolg zaterdagavond voor de eerste keer de Duitse grens over om ook Keulen te overtuigen dat zij als beste een impressie kunnen neerzetten van een legendarische band. The Cure coveren, ...