casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

686 items

   

Portion Control
Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!
20/09/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

20/09/2010 : Portion Control - Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!
20/09/2010 : Portion Control - Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!
20/09/2010 : Portion Control - Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!
20/09/2010 : Portion Control - Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!
17 december 2001 is de aanloop van ons feestje want ook al noemt het PREBIM is de affiche er één om de vingers van af te likken. Op de affiche kun je oa Portion Control vinden, een groep die aan het begin van de jaren ’80 aan de wieg stond van de industrial scene en meteen de kunst van het samplen uitvond. Honderdduizenden muzikanten volgden hun voorbeeld en Dark Entries is meer dan apetrots dat ze een exclusief gesprek konden hebben met de legende John Whybrew.

Dag John, voor mij is het een echte eer dat ik een pionier zoals u kan interviewen. Beschouw jij jezelf als een legendarisch muzikant?

Neen hoor. Wij deden ons ding toen de industrial/electronische punkmuziek zijn intrede deed en we deden niet meer dan tot op vandaag electronische muziek maken. Het is misschien omdat we een lange geschiedenis en dus veel ervaring hebben, dat men ons als pioniers ziet.

Het zou best kunnen dat ik oud word maar ook al vind je vandaag massas goede muziek, vind ik niet dat er zeer veel originele dingen gemaakt worden. Denk jij dat ook en hoe zou dat komen?

Ik ga met je akkoord tot op een bepaald punt, velen durven vandaag geen risico’s nemen omdat alles samenhangt met verkoopcijfers en zelf zie ik daar zeker geen verbetering in wat de toekomst betreft.

Vandaag de dag moeten groepen leven van liveoptredens en er wordt veel muziek gemaakt vanuit dat standpunt. Bovendien is het vandaag veel goedkoper geworden om muziek te maken wat automatisch betekent dat er meer concurrentie aanwezig is.

Als ik Portion Control hoor denk ik onmiddellijk aan namen als Cabaret Voltaire of Psychic TV. Was er in die tijd sprake van een scene in de zin dat iedereen iedereen kende?

Zeker, in de jaren ’80 waren de meeste groepen wel op één of andere manier met elkaar verbonden. Wij woonden op een flat, het adres was Kennington Road 319 als je het wil weten en binnenin een straal van een paar kilometer zaten ook SPK, Lustmord, Nocturnal Emissions, Chris and Cosey of Funky Porcini hun ding te doen…en ja hoor, we kenden elkaar zeer goed!

John Peel was zonder twijfel de belangrijkste man wat het gitaarwerk betrof, ook al weet ik dat jullie een sessie voor hem deden, beschouw je Peelie ook belangrijk voor de elektronische sector?

John Peel was van levensbelang. Ook wat de dub scene betreft. Peel speelde onze singles en zoals je aangaf deden we een sessie voor hem, en dat zie ik als een grote eer. Ik zat met mijn taperecorder klaar voor zijn show en die tapes gaf ik door aan mijn vrienden, ik heb zo veel ontdekt door zijn show….

Goed, John, maar wat ik nog steeds niet begrijp is dat een groep als Portion Control aanschouwd wordt als legendarisch maar in die tijd kon je toch niet zeggen dat er veel over je geschreven werd?

Die hele industrial scene betekende niet veel in England en wij waren verplicht om het kanaal over te steken om zo in Europa wat erkenning te gaan zoeken. Die erkenning kwam er maar je moet dat niet zien in termen van commercieel succes want dan slaat het inderdaad nergens op.

Zelf omschrijf je uw muziek als electro punk dus ik veronderstel dat de punkgeest voor jou van enorm belang is?

Wij ontstonden in het zog van de postpunk in Engeland…het idee dat iedereen in een groep kon spelen. Nu lijkt dat als iets vanzelfsprekend maar in die tijd had je de punk en de postpunk nodig om die attitude te kweken, en natuurlijk bracht dit de nodige creativiteit met zich mee.

Je wordt vaak aangehaald door groepen die vandaag multimiljonairs zijn. Met een beetje geluk waren jullie die multimiljonairs!

Weet je, ik heb nooit iets gevoeld voor commercieel succes en ik was er zelfs niet op uit om van mijn hobby mijn beroep te maken. Voor mij kwam het er op neer om elektronische muziek te maken waarbij ik weigerde toegevingen te doen en er was niks maar dan ook niks dat mij van gedacht kon doen veranderen.

Natuurlijk weet ik ook wel dat indien ze ons destijds wat meer zouden geapprecieerd hebben dat we ook wat meer zouden verdiend hebben, maar we zijn er ook een lange tijd tussenuit geweest omdat het nodig was om tijd te maken voor ons gezin.

Historisch gezien zijn jullie de uitvinders van het samplen. Kan je daar iets meer over vertellen? Kwam dit toevallig?

Rond 1980 hoorden wij iets vertellen over een samplesysteem dat “Greengate” heette en dat maakte deel uit van een Apple II computer. Wij waren één van de eersten die zo’n ding kochten en die het ook gebruikten in de commerciële zin van het woord.

Van daaruit leerden we de basisprincipes van het samplen. Wij gingen dit verder uitwerken op een Akai S900, een Akai S950 en wat later ons werkpaardje werd: de Akai S1000.

Als je dat allemaal vertelt, moet ik toch toegeven dat ik die avontuurlijke dagen toch enigszins mis.

Gewoon de commerciële druk die dat onmogelijk maakt, meer moet je er niet achter zoeken. Destijds was de muziekindustrie ontzettend naïef en daardoor gaf je de creatievelingen een kans maar die labels hadden ook vrij snel door dat het geen aarde aan de dijk bracht en ze riepen dit alles een halt toe. Ik heb het je eerder gezegd maar het is echt zo : vandaag is het quasi onmogelijk om risico’s te nemen.

Vandaag de dag kan iedereen muziek maken, vind je dat zelf goed?

Ergens is dat toch het idee van de punk? Iedereen de mogelijkheid bezorgen om muziek te maken! Maar ik weet ook wel dat je al gauw overspoeld worden met talloze kopiën en dingen die niet echt zijn.

Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!

En wat vind je van downloads? Jullie behoren tot een generatie artiesten van wie de platen massas geld waard zijn!

Wij zijn steeds progressief denkend geweest en als je ziet wat wij met dat samplen gedaan hebben, kunnen we niet anders dan zeggen dat we hiervoor te vinden zijn.

Maar toch besef ik maar al te goed dat je door die downloads de waarde van je product serieus vermindert. Toch moet ik er aan toevoegen dat ik veel jonge mensen zie die op zoek gaan naar de originele vinylversies uit die tijd.

Volg jij nu zelf nog de muziek?

Niet echt, ook al kijk ik wel naar de andere groepen met wie we spelen.

Van het moment dat jullie op London Records zaten was het ook afgelopen met jullieToeval?

Die majors hebben ons nooit echt goed gelegen, we hadden niet genoeg vertrouwen. Bovendien hadden we niet echt kaas gegeten van dat commercieel gedoe gewoonweg omdat wij niet lang genoeg bezig waren. Ik beschouw die periode als onze meest ongelukkige.

Wij zijn trouwens niet de enige, zeer weinig van die electronische acts die naar een major gegaan zijn hebben iets deftigs gemaakt.

Kan je ons je favoriete plaat aller tijd melden?

The Pop Group. Toen dat uitkwam had ik echt zo’n gevoel van : dit heb ik nog nooit eerder gehoord. Het werd geproduceerd door Dennis Bovell wat betekent dat de volumemeter vaak in het rood liep, dub reverbs en zo van die lange pauzes waarbij je vernieuwend danswerk en intelligente zang kon horen. Plus, die kwam nog uit Bristol wat in die tijd echt een bruisende stad was.

Straks zien we je op ons Bim-Pre-Fest, wat kunnen we verwachten?

We zijn nog aan onze liveset bezig maar we gaan het wel zo krachtig als mogelijk doen, dus je mag pure electronics met veel bass en vervormde vocals verwachtenen we hebben ook nog wat nieuwe visuele ideeën…en ja hoor: er zitten ook surprises bij!

Portion Control

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : No Man's Valley - Outside The Dream

Het orgeltje. De composities. Ook stem en zangstijl (“Hawk Rock”, “Murder Ballad”...). No Man's Valley doet me eigenlijk in de eerste plaats denken aan The Doors met hun bluesy psychedelische rock. Net als Morrison, Manzarek, Krieger en Densmore klinken ze ook behoorlijk donker en melancholisch. Eerder zwartgallig ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fabio Orsi - Uncharted Waters

Dit is wel bij het meest toegankelijke dat ik al ooit op het Zoharum label heb gehoord: bezwerende synthesizermuziek met zeer duidelijke invloeden van de Kosmische Musik, vaak ook 'Berlin school' genoemd. Tangerine Dream en Klaus Schulze zeg maar. Nu ja in het verleden kregen we reeds “Book Of Dreams” van Günter ...

lees meer...
CD BESPREKING : Maëror Tri - Ultimate Time

Net zoals deel 1 (Sensuum Mendacia/Somnia) en deel 2 (Hypnobasia) in de reeks heruitgaven van Maëror Tri op Zoharum tegelijkertijd verschenen, zo gaat deel 3 (Archaic States) ook vergezeld van deel 4. Ultimate Time is een heruitgave van Maëror Tri’s tiende cassette, die oorspronkelijk uitkwam in 1994 op het Italiaanse Old ...

lees meer...
CD BESPREKING : Maëror Tri - Archaic States

Helge Siehl, Martin Gitschel en Stefan Knappe zijn graag geziene gasten bij Zoharum. Zowel hun oud als nieuw materiaal vond gretig zijn weg naar het Poolse experimentele label. Knappe en Gitschel vormen samen Troum, Siehl werkt onder de naam 1000Schoen. Maar als drietal waren ze tussen 1986 en 1997 bekend als Maëror Tri. Maëror ...

lees meer...
CD BESPREKING : Snowdrops - Manta Ray (Original Motion Picture Soundtrack)

Voor het Franse toetsen duo Snowdrops is dit hun debuut. Christine Ott heeft al een paar soloplaten en soundtracks achter haar naam staan en werkte samen met een paar bekende acts als Yann Tiersen en Tindersticks. Ze vormt nu als Snowdrops een tandem met Mathieu Gabry. De film waarvoor beide de muziek componeerden is ‘Manta Ray’ ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Nieuwe single Saigon Blue Rain.

Het Franse Saigon Blue Rain laat van zich horen middels de nieuwe single 'BPD', de voorloper van het nieuwe album dat momenteel nog in de pijplijn zit. Op deze single verder nog twee remixen: een psy/electro-industrial mix door Planetdamage en een downtempo versie die zich eerder in dreampop/electronica velden begeeft door Black ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Empusae op veroveringstocht door China.

Terwijl wij vol spanning wachten op een opvolger van het ijzersterke Lueur (2017), verlegt Empusae, samen met de Zweedse vrienden van Ordo Rosarius Equilibrio en In Slaughter Natives zijn grenzen. Hierbij kijkt men niet op een kilometer meer of minder, want hun gezamenlijke tournee zal hen tot in China brengen. Tussen 12 en 21 april ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Forms Of Hands 19

Naar goede jaarlijkse gewoonte kan je binnenkort weer proeven van het betere ritmische werk op het Hands-label. De affiche van Forms Of Hands 19 ziet er als volgt uit: vrijdag 26 april: Mono No Aware S.K.E.T. Gatto Nero 16Pad Noise Terrorist Katran Supersimmetria ICD-10 zaterdag 27 april: Winterkälte Geistform Heimstatt ...

lees meer...
NIEUWS 19/03/2019 : R.I.P. Dick Dale (1937-2019) King Of Surf Rock

Gitaarheld Dick Dale (echte naam Richard Anthony Mansour) stierf op 16 maart op 81-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Hij werd geboren op 4 mei 1937 in Quincy (Massachusetts) en was van Libanese afkomst. Zijn oom, die in buikdansclubs speelde, leerde hem als kind darbouka spelen, de trechtervormige trommel, en oud, de Arabische luit. ...

lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Wave Gotik Treffen, de tickets zijn er !!

Ze zijn er de fel begeerde WGT tickets!! Dit jaar betaal je voor een ticket € 130... Ik weet het elk jaar een beetje meer maar je krijgt er wel enorm veel voor terug. Vijf dagen vertier en plezier, wat dus neerkomt op iets meer dan € 25 per dag en je reist nog eens gratis met het openbaar vervoer ook. Wilt u uw tent opslaan op de ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : PORTA WOOL-E: DER KLINKE, A SLICE OF LIFE, DEAD HIGH WIRE, HATCHLING - Donker feestje voor 10 jaar Wool-E

We worden oud. New wave is intussen 40 jaar, Dark Entries heeft er al 25 op de teller staan en zelfs Wool-E viert reeds zijn tiende verjaardag. Wool-E, dat is in de eerste plaats de Wool-E Shop, die in 2009 als online patenwinkel opende en sindsdien ook als cd-stand op heel wat optredens en festivals aanwezig was. Later werd Wool-E Shop ook ...

lees meer...
FOTO'S : Der Klinke - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : A Slice of Life - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dead High Wire - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LAIBACH - Laibach is een parodie van zichzelf geworden

Laibach is een parodie van zichzelf geworden! En ze schamen zich er niet eens voor. Meer zelfs, ze hebben er bewust voor gekozen. Nog nooit blonk de groep zo uit in humor en zelfrelativering. Nu hernemen ze al nummers van ‘The Sound Of Music’, en alhoewel ze dat op hun karakteristieke onheilspellende toon doen, is het manifest ...