casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Portion Control
Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!
20/09/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

20/09/2010 : Portion Control - Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!
20/09/2010 : Portion Control - Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!
20/09/2010 : Portion Control - Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!
20/09/2010 : Portion Control - Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!
17 december 2001 is de aanloop van ons feestje want ook al noemt het PREBIM is de affiche er één om de vingers van af te likken. Op de affiche kun je oa Portion Control vinden, een groep die aan het begin van de jaren ’80 aan de wieg stond van de industrial scene en meteen de kunst van het samplen uitvond. Honderdduizenden muzikanten volgden hun voorbeeld en Dark Entries is meer dan apetrots dat ze een exclusief gesprek konden hebben met de legende John Whybrew.

Dag John, voor mij is het een echte eer dat ik een pionier zoals u kan interviewen. Beschouw jij jezelf als een legendarisch muzikant?

Neen hoor. Wij deden ons ding toen de industrial/electronische punkmuziek zijn intrede deed en we deden niet meer dan tot op vandaag electronische muziek maken. Het is misschien omdat we een lange geschiedenis en dus veel ervaring hebben, dat men ons als pioniers ziet.

Het zou best kunnen dat ik oud word maar ook al vind je vandaag massas goede muziek, vind ik niet dat er zeer veel originele dingen gemaakt worden. Denk jij dat ook en hoe zou dat komen?

Ik ga met je akkoord tot op een bepaald punt, velen durven vandaag geen risico’s nemen omdat alles samenhangt met verkoopcijfers en zelf zie ik daar zeker geen verbetering in wat de toekomst betreft.

Vandaag de dag moeten groepen leven van liveoptredens en er wordt veel muziek gemaakt vanuit dat standpunt. Bovendien is het vandaag veel goedkoper geworden om muziek te maken wat automatisch betekent dat er meer concurrentie aanwezig is.

Als ik Portion Control hoor denk ik onmiddellijk aan namen als Cabaret Voltaire of Psychic TV. Was er in die tijd sprake van een scene in de zin dat iedereen iedereen kende?

Zeker, in de jaren ’80 waren de meeste groepen wel op één of andere manier met elkaar verbonden. Wij woonden op een flat, het adres was Kennington Road 319 als je het wil weten en binnenin een straal van een paar kilometer zaten ook SPK, Lustmord, Nocturnal Emissions, Chris and Cosey of Funky Porcini hun ding te doen…en ja hoor, we kenden elkaar zeer goed!

John Peel was zonder twijfel de belangrijkste man wat het gitaarwerk betrof, ook al weet ik dat jullie een sessie voor hem deden, beschouw je Peelie ook belangrijk voor de elektronische sector?

John Peel was van levensbelang. Ook wat de dub scene betreft. Peel speelde onze singles en zoals je aangaf deden we een sessie voor hem, en dat zie ik als een grote eer. Ik zat met mijn taperecorder klaar voor zijn show en die tapes gaf ik door aan mijn vrienden, ik heb zo veel ontdekt door zijn show….

Goed, John, maar wat ik nog steeds niet begrijp is dat een groep als Portion Control aanschouwd wordt als legendarisch maar in die tijd kon je toch niet zeggen dat er veel over je geschreven werd?

Die hele industrial scene betekende niet veel in England en wij waren verplicht om het kanaal over te steken om zo in Europa wat erkenning te gaan zoeken. Die erkenning kwam er maar je moet dat niet zien in termen van commercieel succes want dan slaat het inderdaad nergens op.

Zelf omschrijf je uw muziek als electro punk dus ik veronderstel dat de punkgeest voor jou van enorm belang is?

Wij ontstonden in het zog van de postpunk in Engeland…het idee dat iedereen in een groep kon spelen. Nu lijkt dat als iets vanzelfsprekend maar in die tijd had je de punk en de postpunk nodig om die attitude te kweken, en natuurlijk bracht dit de nodige creativiteit met zich mee.

Je wordt vaak aangehaald door groepen die vandaag multimiljonairs zijn. Met een beetje geluk waren jullie die multimiljonairs!

Weet je, ik heb nooit iets gevoeld voor commercieel succes en ik was er zelfs niet op uit om van mijn hobby mijn beroep te maken. Voor mij kwam het er op neer om elektronische muziek te maken waarbij ik weigerde toegevingen te doen en er was niks maar dan ook niks dat mij van gedacht kon doen veranderen.

Natuurlijk weet ik ook wel dat indien ze ons destijds wat meer zouden geapprecieerd hebben dat we ook wat meer zouden verdiend hebben, maar we zijn er ook een lange tijd tussenuit geweest omdat het nodig was om tijd te maken voor ons gezin.

Historisch gezien zijn jullie de uitvinders van het samplen. Kan je daar iets meer over vertellen? Kwam dit toevallig?

Rond 1980 hoorden wij iets vertellen over een samplesysteem dat “Greengate” heette en dat maakte deel uit van een Apple II computer. Wij waren één van de eersten die zo’n ding kochten en die het ook gebruikten in de commerciële zin van het woord.

Van daaruit leerden we de basisprincipes van het samplen. Wij gingen dit verder uitwerken op een Akai S900, een Akai S950 en wat later ons werkpaardje werd: de Akai S1000.

Als je dat allemaal vertelt, moet ik toch toegeven dat ik die avontuurlijke dagen toch enigszins mis.

Gewoon de commerciële druk die dat onmogelijk maakt, meer moet je er niet achter zoeken. Destijds was de muziekindustrie ontzettend naïef en daardoor gaf je de creatievelingen een kans maar die labels hadden ook vrij snel door dat het geen aarde aan de dijk bracht en ze riepen dit alles een halt toe. Ik heb het je eerder gezegd maar het is echt zo : vandaag is het quasi onmogelijk om risico’s te nemen.

Vandaag de dag kan iedereen muziek maken, vind je dat zelf goed?

Ergens is dat toch het idee van de punk? Iedereen de mogelijkheid bezorgen om muziek te maken! Maar ik weet ook wel dat je al gauw overspoeld worden met talloze kopiën en dingen die niet echt zijn.

Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!

En wat vind je van downloads? Jullie behoren tot een generatie artiesten van wie de platen massas geld waard zijn!

Wij zijn steeds progressief denkend geweest en als je ziet wat wij met dat samplen gedaan hebben, kunnen we niet anders dan zeggen dat we hiervoor te vinden zijn.

Maar toch besef ik maar al te goed dat je door die downloads de waarde van je product serieus vermindert. Toch moet ik er aan toevoegen dat ik veel jonge mensen zie die op zoek gaan naar de originele vinylversies uit die tijd.

Volg jij nu zelf nog de muziek?

Niet echt, ook al kijk ik wel naar de andere groepen met wie we spelen.

Van het moment dat jullie op London Records zaten was het ook afgelopen met jullieToeval?

Die majors hebben ons nooit echt goed gelegen, we hadden niet genoeg vertrouwen. Bovendien hadden we niet echt kaas gegeten van dat commercieel gedoe gewoonweg omdat wij niet lang genoeg bezig waren. Ik beschouw die periode als onze meest ongelukkige.

Wij zijn trouwens niet de enige, zeer weinig van die electronische acts die naar een major gegaan zijn hebben iets deftigs gemaakt.

Kan je ons je favoriete plaat aller tijd melden?

The Pop Group. Toen dat uitkwam had ik echt zo’n gevoel van : dit heb ik nog nooit eerder gehoord. Het werd geproduceerd door Dennis Bovell wat betekent dat de volumemeter vaak in het rood liep, dub reverbs en zo van die lange pauzes waarbij je vernieuwend danswerk en intelligente zang kon horen. Plus, die kwam nog uit Bristol wat in die tijd echt een bruisende stad was.

Straks zien we je op ons Bim-Pre-Fest, wat kunnen we verwachten?

We zijn nog aan onze liveset bezig maar we gaan het wel zo krachtig als mogelijk doen, dus je mag pure electronics met veel bass en vervormde vocals verwachtenen we hebben ook nog wat nieuwe visuele ideeën…en ja hoor: er zitten ook surprises bij!

Portion Control

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...