casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

720 items

   

Portion Control
Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!
20/09/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

20/09/2010 : Portion Control - Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!
20/09/2010 : Portion Control - Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!
20/09/2010 : Portion Control - Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!
20/09/2010 : Portion Control - Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!
17 december 2001 is de aanloop van ons feestje want ook al noemt het PREBIM is de affiche er één om de vingers van af te likken. Op de affiche kun je oa Portion Control vinden, een groep die aan het begin van de jaren ’80 aan de wieg stond van de industrial scene en meteen de kunst van het samplen uitvond. Honderdduizenden muzikanten volgden hun voorbeeld en Dark Entries is meer dan apetrots dat ze een exclusief gesprek konden hebben met de legende John Whybrew.

Dag John, voor mij is het een echte eer dat ik een pionier zoals u kan interviewen. Beschouw jij jezelf als een legendarisch muzikant?

Neen hoor. Wij deden ons ding toen de industrial/electronische punkmuziek zijn intrede deed en we deden niet meer dan tot op vandaag electronische muziek maken. Het is misschien omdat we een lange geschiedenis en dus veel ervaring hebben, dat men ons als pioniers ziet.

Het zou best kunnen dat ik oud word maar ook al vind je vandaag massas goede muziek, vind ik niet dat er zeer veel originele dingen gemaakt worden. Denk jij dat ook en hoe zou dat komen?

Ik ga met je akkoord tot op een bepaald punt, velen durven vandaag geen risico’s nemen omdat alles samenhangt met verkoopcijfers en zelf zie ik daar zeker geen verbetering in wat de toekomst betreft.

Vandaag de dag moeten groepen leven van liveoptredens en er wordt veel muziek gemaakt vanuit dat standpunt. Bovendien is het vandaag veel goedkoper geworden om muziek te maken wat automatisch betekent dat er meer concurrentie aanwezig is.

Als ik Portion Control hoor denk ik onmiddellijk aan namen als Cabaret Voltaire of Psychic TV. Was er in die tijd sprake van een scene in de zin dat iedereen iedereen kende?

Zeker, in de jaren ’80 waren de meeste groepen wel op één of andere manier met elkaar verbonden. Wij woonden op een flat, het adres was Kennington Road 319 als je het wil weten en binnenin een straal van een paar kilometer zaten ook SPK, Lustmord, Nocturnal Emissions, Chris and Cosey of Funky Porcini hun ding te doen…en ja hoor, we kenden elkaar zeer goed!

John Peel was zonder twijfel de belangrijkste man wat het gitaarwerk betrof, ook al weet ik dat jullie een sessie voor hem deden, beschouw je Peelie ook belangrijk voor de elektronische sector?

John Peel was van levensbelang. Ook wat de dub scene betreft. Peel speelde onze singles en zoals je aangaf deden we een sessie voor hem, en dat zie ik als een grote eer. Ik zat met mijn taperecorder klaar voor zijn show en die tapes gaf ik door aan mijn vrienden, ik heb zo veel ontdekt door zijn show….

Goed, John, maar wat ik nog steeds niet begrijp is dat een groep als Portion Control aanschouwd wordt als legendarisch maar in die tijd kon je toch niet zeggen dat er veel over je geschreven werd?

Die hele industrial scene betekende niet veel in England en wij waren verplicht om het kanaal over te steken om zo in Europa wat erkenning te gaan zoeken. Die erkenning kwam er maar je moet dat niet zien in termen van commercieel succes want dan slaat het inderdaad nergens op.

Zelf omschrijf je uw muziek als electro punk dus ik veronderstel dat de punkgeest voor jou van enorm belang is?

Wij ontstonden in het zog van de postpunk in Engeland…het idee dat iedereen in een groep kon spelen. Nu lijkt dat als iets vanzelfsprekend maar in die tijd had je de punk en de postpunk nodig om die attitude te kweken, en natuurlijk bracht dit de nodige creativiteit met zich mee.

Je wordt vaak aangehaald door groepen die vandaag multimiljonairs zijn. Met een beetje geluk waren jullie die multimiljonairs!

Weet je, ik heb nooit iets gevoeld voor commercieel succes en ik was er zelfs niet op uit om van mijn hobby mijn beroep te maken. Voor mij kwam het er op neer om elektronische muziek te maken waarbij ik weigerde toegevingen te doen en er was niks maar dan ook niks dat mij van gedacht kon doen veranderen.

Natuurlijk weet ik ook wel dat indien ze ons destijds wat meer zouden geapprecieerd hebben dat we ook wat meer zouden verdiend hebben, maar we zijn er ook een lange tijd tussenuit geweest omdat het nodig was om tijd te maken voor ons gezin.

Historisch gezien zijn jullie de uitvinders van het samplen. Kan je daar iets meer over vertellen? Kwam dit toevallig?

Rond 1980 hoorden wij iets vertellen over een samplesysteem dat “Greengate” heette en dat maakte deel uit van een Apple II computer. Wij waren één van de eersten die zo’n ding kochten en die het ook gebruikten in de commerciële zin van het woord.

Van daaruit leerden we de basisprincipes van het samplen. Wij gingen dit verder uitwerken op een Akai S900, een Akai S950 en wat later ons werkpaardje werd: de Akai S1000.

Als je dat allemaal vertelt, moet ik toch toegeven dat ik die avontuurlijke dagen toch enigszins mis.

Gewoon de commerciële druk die dat onmogelijk maakt, meer moet je er niet achter zoeken. Destijds was de muziekindustrie ontzettend naïef en daardoor gaf je de creatievelingen een kans maar die labels hadden ook vrij snel door dat het geen aarde aan de dijk bracht en ze riepen dit alles een halt toe. Ik heb het je eerder gezegd maar het is echt zo : vandaag is het quasi onmogelijk om risico’s te nemen.

Vandaag de dag kan iedereen muziek maken, vind je dat zelf goed?

Ergens is dat toch het idee van de punk? Iedereen de mogelijkheid bezorgen om muziek te maken! Maar ik weet ook wel dat je al gauw overspoeld worden met talloze kopiën en dingen die niet echt zijn.

Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!

En wat vind je van downloads? Jullie behoren tot een generatie artiesten van wie de platen massas geld waard zijn!

Wij zijn steeds progressief denkend geweest en als je ziet wat wij met dat samplen gedaan hebben, kunnen we niet anders dan zeggen dat we hiervoor te vinden zijn.

Maar toch besef ik maar al te goed dat je door die downloads de waarde van je product serieus vermindert. Toch moet ik er aan toevoegen dat ik veel jonge mensen zie die op zoek gaan naar de originele vinylversies uit die tijd.

Volg jij nu zelf nog de muziek?

Niet echt, ook al kijk ik wel naar de andere groepen met wie we spelen.

Van het moment dat jullie op London Records zaten was het ook afgelopen met jullieToeval?

Die majors hebben ons nooit echt goed gelegen, we hadden niet genoeg vertrouwen. Bovendien hadden we niet echt kaas gegeten van dat commercieel gedoe gewoonweg omdat wij niet lang genoeg bezig waren. Ik beschouw die periode als onze meest ongelukkige.

Wij zijn trouwens niet de enige, zeer weinig van die electronische acts die naar een major gegaan zijn hebben iets deftigs gemaakt.

Kan je ons je favoriete plaat aller tijd melden?

The Pop Group. Toen dat uitkwam had ik echt zo’n gevoel van : dit heb ik nog nooit eerder gehoord. Het werd geproduceerd door Dennis Bovell wat betekent dat de volumemeter vaak in het rood liep, dub reverbs en zo van die lange pauzes waarbij je vernieuwend danswerk en intelligente zang kon horen. Plus, die kwam nog uit Bristol wat in die tijd echt een bruisende stad was.

Straks zien we je op ons Bim-Pre-Fest, wat kunnen we verwachten?

We zijn nog aan onze liveset bezig maar we gaan het wel zo krachtig als mogelijk doen, dus je mag pure electronics met veel bass en vervormde vocals verwachtenen we hebben ook nog wat nieuwe visuele ideeën…en ja hoor: er zitten ook surprises bij!

Portion Control

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Alex McKechnie - Degrees Of Latitude

Het eerste solo album van een artiest waar ik nog nooit van gehoord had. Alex McKechnie is een experimenteel artiest en lector in Digital Arts aan het Weymouth College in Dorset, Zuid-Engeland. Van 1989 tot 2012 maakte hij deel uit van het elektronische duo Barbed dat een soort donkere en eigenzinnige elektronische collages creëerde met ...

lees meer...
CD BESPREKING : Timelost - Dont Remember Me For This

We horen enige invloeden van grunge (vooral) en noiserock op het debuutalbum van Timelost maar dit duo uit Philadelphia, Pennsylvania, USA blijkt toch in de eerste plaats een heuse shoegazeband te zijn. Omwille van hun grunge invloeden worden ze wel eens aangeduid met de term ‘heavy shoegaze’ of (op hun facebook pagina) ‘dreamy ...

lees meer...
CD BESPREKING : Jowisz - Trench Rat's Banquet

De toestand van het martial genre is als dat van een in het nauw gedreven dier. Beiden zijn op sterven na dood en ze weten het maar al te goed. Toch is een venijnige uithaal in beide gevallen geen zeldzaamheid. Het Poolse Jowisz bracht vorig jaar nog een split uit met de landgenoten van H.Ø.S.T., en hoewel weinig vernieuwend (een ...

lees meer...
CD BESPREKING : Life In Sodom - Tears Run Dry (ep)

Deze band bleef bij ons lang onbekend, al deed Dark Entries in 2010 al eens een interview met bezielers Gerrie Brand en Daniël Heinze, lees het hier, al die tijd bleef Europa ietwat doof voor hun muziek. Dark Entries deed nochtans al zijn duit in het zakje mits het eerder vermelde interview en twee cd reviews. De groep is sedert 1990 ...

lees meer...
CD BESPREKING : IANVA - 1919 (7')

Hoewel het niet aangekondigd was zal het voor de IANVA-fans, waaronder ik mezelf graag reken, geen verrassing zijn dat ze in 2019 iets speciaals voor ons in petto hadden. Wie niet kan volgen: 2019 is een eeuw later dan het jaar 1919, een jaar dat een rode draad vormt in het werk van de Italianen. Meer bepaald het verhaal over de veroveringstocht ...

lees meer...
FOTO'S : Fx8:Sd8 - @ Downhill CD Release Party, Oefenbunker Landgraaf 25/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Grausame Tchter - @ Downhill CD Release Party, Oefenbunker Landgraaf 25/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Lapis Exilis - @ Downhill CD Release Party, Oefenbunker Landgraaf 25/01/2020 door Luc Luyten

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 24/01/2020 : Icy Cold Records en Dark Entries hebben nieuwjaarsgeschenkjes voor u! Week 3!

Vanaf 11 januari geven we u, beste lezer, de kans om 5 weken lang een album uit het labelrooster van het Icy Cold label te winnen! U stuurt gewoon uw antwoord op de prijsvraag binnen de vooropgestelde termijn naar kurt.ingels(at)darkentries(dot)be en als u gelukt hebt, is het album van u! De winnaars worden persoonlijk op de hoogte gebracht ...

lees meer...
NIEUWS 24/01/2020 : De herfst van Porta Nigra

Collega Kurt Ingels vestigde nogmaals de aandacht op de eerstkomende editie van Porta Nigra, de wintereditie (6 en 7 maart). Ook in de herfst kan je voor een muzikaal hoogstaande tweedaagse naar Aarschot afzakken. Voor de wintereditie is de affiche reeds compleet, en ook voor de herfsteditie beginnen de namen binnen te stromen. Voor ...

lees meer...
NIEUWS 23/01/2020 : W-FEST legt zijn ei in mei!

Uiteraard bent u reeds op de hoogte van de W-Fest editie 2020, net zoals vorig jaar op het terrein van Expo Waregem. Dit jaar gaat deze vierdaagse voor jaren 80 en new wave liefhebbers door van 21 tem 24 mei en de affiche wel die is al enige tijd compleet! We zetten alles hier nog eens op een rijtje, opgefleurd met een paar clipjes alsof u ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2020 : Nog n keer uw aandacht voor twee dagen Porta Nigra

Eerder berichtte uw lijfstek Dark Entries reeds over dit festival dat dit jaar op vrijdag doorgaat in De Klinker en op zaterdag, een pisboog verder, in de Stadsfeestzaal van Aarschot waar u diezelfde avond ook terecht kunt voor de jaarlijkse New Wave Club Class - X Party. Vrijdag 6 maart belooft een donkere neofolk / gothic nacht te worden ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2020 : Voor de fan van minimal naar jaarlijkse gewoonte afspraak op het Wave Teef Festival!

Het is ondertussen een vaste traditie geworden. Het Wave Teef Festival in De Wommel bij Antwerpen. Knappe locatie trouwens dat oude fort. Dit jaar zijn de festiviteiten gepland op 10, 11 en 12 april. Drie dagen concerten en after parties met muziekjes uit het minimal genre en de wonderjaren van de new wave die u opnieuw mag (her) beleven aan ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : 40 jaar Joy Division in Plan K - Verrassingsoptreden Ground Nero op mythische plek

Plan K is een zaal die met geschiedenis beladen is. 40 jaar na het optreden van Joy Division in deze zaal wordt een speciale avond gehouden, die slechts voor weinigen bestemd is. Op 17 januari 1980 speelde de groep rond Ian Curtis hier immers voor de tweede en laatste keer. Een van de aanwezigen was Philippe Carly, die foto’s nam van ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Onstuimige jeugd (Restless Youth) - Tentoonstelling in het Huis van de Europese geschiedenis

Het huis van de Europese geschiedenis opende in 2017 zijn deuren. Dit initiatief van het Europees Parlement wil een overzicht geven van de laatste twee eeuwen in de Europese geschiedenis. Naast een zeer uitgebreide permanente tentoonstelling is er ook ruimte voor tijdelijke tentoonstellingen, en de tentoonstelling die momenteel loopt is ‘Onstuimige ...