casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

701 items

   

Portion Control
Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!
20/09/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

20/09/2010 : Portion Control - Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!
20/09/2010 : Portion Control - Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!
20/09/2010 : Portion Control - Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!
20/09/2010 : Portion Control - Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!
17 december 2001 is de aanloop van ons feestje want ook al noemt het PREBIM is de affiche er één om de vingers van af te likken. Op de affiche kun je oa Portion Control vinden, een groep die aan het begin van de jaren ’80 aan de wieg stond van de industrial scene en meteen de kunst van het samplen uitvond. Honderdduizenden muzikanten volgden hun voorbeeld en Dark Entries is meer dan apetrots dat ze een exclusief gesprek konden hebben met de legende John Whybrew.

Dag John, voor mij is het een echte eer dat ik een pionier zoals u kan interviewen. Beschouw jij jezelf als een legendarisch muzikant?

Neen hoor. Wij deden ons ding toen de industrial/electronische punkmuziek zijn intrede deed en we deden niet meer dan tot op vandaag electronische muziek maken. Het is misschien omdat we een lange geschiedenis en dus veel ervaring hebben, dat men ons als pioniers ziet.

Het zou best kunnen dat ik oud word maar ook al vind je vandaag massas goede muziek, vind ik niet dat er zeer veel originele dingen gemaakt worden. Denk jij dat ook en hoe zou dat komen?

Ik ga met je akkoord tot op een bepaald punt, velen durven vandaag geen risico’s nemen omdat alles samenhangt met verkoopcijfers en zelf zie ik daar zeker geen verbetering in wat de toekomst betreft.

Vandaag de dag moeten groepen leven van liveoptredens en er wordt veel muziek gemaakt vanuit dat standpunt. Bovendien is het vandaag veel goedkoper geworden om muziek te maken wat automatisch betekent dat er meer concurrentie aanwezig is.

Als ik Portion Control hoor denk ik onmiddellijk aan namen als Cabaret Voltaire of Psychic TV. Was er in die tijd sprake van een scene in de zin dat iedereen iedereen kende?

Zeker, in de jaren ’80 waren de meeste groepen wel op één of andere manier met elkaar verbonden. Wij woonden op een flat, het adres was Kennington Road 319 als je het wil weten en binnenin een straal van een paar kilometer zaten ook SPK, Lustmord, Nocturnal Emissions, Chris and Cosey of Funky Porcini hun ding te doen…en ja hoor, we kenden elkaar zeer goed!

John Peel was zonder twijfel de belangrijkste man wat het gitaarwerk betrof, ook al weet ik dat jullie een sessie voor hem deden, beschouw je Peelie ook belangrijk voor de elektronische sector?

John Peel was van levensbelang. Ook wat de dub scene betreft. Peel speelde onze singles en zoals je aangaf deden we een sessie voor hem, en dat zie ik als een grote eer. Ik zat met mijn taperecorder klaar voor zijn show en die tapes gaf ik door aan mijn vrienden, ik heb zo veel ontdekt door zijn show….

Goed, John, maar wat ik nog steeds niet begrijp is dat een groep als Portion Control aanschouwd wordt als legendarisch maar in die tijd kon je toch niet zeggen dat er veel over je geschreven werd?

Die hele industrial scene betekende niet veel in England en wij waren verplicht om het kanaal over te steken om zo in Europa wat erkenning te gaan zoeken. Die erkenning kwam er maar je moet dat niet zien in termen van commercieel succes want dan slaat het inderdaad nergens op.

Zelf omschrijf je uw muziek als electro punk dus ik veronderstel dat de punkgeest voor jou van enorm belang is?

Wij ontstonden in het zog van de postpunk in Engeland…het idee dat iedereen in een groep kon spelen. Nu lijkt dat als iets vanzelfsprekend maar in die tijd had je de punk en de postpunk nodig om die attitude te kweken, en natuurlijk bracht dit de nodige creativiteit met zich mee.

Je wordt vaak aangehaald door groepen die vandaag multimiljonairs zijn. Met een beetje geluk waren jullie die multimiljonairs!

Weet je, ik heb nooit iets gevoeld voor commercieel succes en ik was er zelfs niet op uit om van mijn hobby mijn beroep te maken. Voor mij kwam het er op neer om elektronische muziek te maken waarbij ik weigerde toegevingen te doen en er was niks maar dan ook niks dat mij van gedacht kon doen veranderen.

Natuurlijk weet ik ook wel dat indien ze ons destijds wat meer zouden geapprecieerd hebben dat we ook wat meer zouden verdiend hebben, maar we zijn er ook een lange tijd tussenuit geweest omdat het nodig was om tijd te maken voor ons gezin.

Historisch gezien zijn jullie de uitvinders van het samplen. Kan je daar iets meer over vertellen? Kwam dit toevallig?

Rond 1980 hoorden wij iets vertellen over een samplesysteem dat “Greengate” heette en dat maakte deel uit van een Apple II computer. Wij waren één van de eersten die zo’n ding kochten en die het ook gebruikten in de commerciële zin van het woord.

Van daaruit leerden we de basisprincipes van het samplen. Wij gingen dit verder uitwerken op een Akai S900, een Akai S950 en wat later ons werkpaardje werd: de Akai S1000.

Als je dat allemaal vertelt, moet ik toch toegeven dat ik die avontuurlijke dagen toch enigszins mis.

Gewoon de commerciële druk die dat onmogelijk maakt, meer moet je er niet achter zoeken. Destijds was de muziekindustrie ontzettend naïef en daardoor gaf je de creatievelingen een kans maar die labels hadden ook vrij snel door dat het geen aarde aan de dijk bracht en ze riepen dit alles een halt toe. Ik heb het je eerder gezegd maar het is echt zo : vandaag is het quasi onmogelijk om risico’s te nemen.

Vandaag de dag kan iedereen muziek maken, vind je dat zelf goed?

Ergens is dat toch het idee van de punk? Iedereen de mogelijkheid bezorgen om muziek te maken! Maar ik weet ook wel dat je al gauw overspoeld worden met talloze kopiën en dingen die niet echt zijn.

Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!

En wat vind je van downloads? Jullie behoren tot een generatie artiesten van wie de platen massas geld waard zijn!

Wij zijn steeds progressief denkend geweest en als je ziet wat wij met dat samplen gedaan hebben, kunnen we niet anders dan zeggen dat we hiervoor te vinden zijn.

Maar toch besef ik maar al te goed dat je door die downloads de waarde van je product serieus vermindert. Toch moet ik er aan toevoegen dat ik veel jonge mensen zie die op zoek gaan naar de originele vinylversies uit die tijd.

Volg jij nu zelf nog de muziek?

Niet echt, ook al kijk ik wel naar de andere groepen met wie we spelen.

Van het moment dat jullie op London Records zaten was het ook afgelopen met jullieToeval?

Die majors hebben ons nooit echt goed gelegen, we hadden niet genoeg vertrouwen. Bovendien hadden we niet echt kaas gegeten van dat commercieel gedoe gewoonweg omdat wij niet lang genoeg bezig waren. Ik beschouw die periode als onze meest ongelukkige.

Wij zijn trouwens niet de enige, zeer weinig van die electronische acts die naar een major gegaan zijn hebben iets deftigs gemaakt.

Kan je ons je favoriete plaat aller tijd melden?

The Pop Group. Toen dat uitkwam had ik echt zo’n gevoel van : dit heb ik nog nooit eerder gehoord. Het werd geproduceerd door Dennis Bovell wat betekent dat de volumemeter vaak in het rood liep, dub reverbs en zo van die lange pauzes waarbij je vernieuwend danswerk en intelligente zang kon horen. Plus, die kwam nog uit Bristol wat in die tijd echt een bruisende stad was.

Straks zien we je op ons Bim-Pre-Fest, wat kunnen we verwachten?

We zijn nog aan onze liveset bezig maar we gaan het wel zo krachtig als mogelijk doen, dus je mag pure electronics met veel bass en vervormde vocals verwachtenen we hebben ook nog wat nieuwe visuele ideeën…en ja hoor: er zitten ook surprises bij!

Portion Control

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Adrian Corker - Music For Lock Grooves

Dat de naald op het einde van een plaatkant niet over het papieren label in het centrum gaat schuiven is te danken aan de laatste groef (ook wel slotgroef genoemd) die vergrendeld is. Die is ook stil of er moet een kras in zitten die dan onbedoeld een soort van loop creëert. Dankzij vernieuwende studiotechnieken zijn muzikanten tijdens ...

lees meer...
CD BESPREKING : She Past Away - Disko Anksiyete

De groep die ons attent maakte op post punk / dark wave uit Turkije, ondertussen weten u en ik dat er daar wel meer moois te rapen valt zoals Art Diktator, Elz And The Cult, Bewitched As Dark of Dead Man’s Dream... maar het waren vooral zij die met hun debuut “Berlirdi Gece” (2012) een diepe indruk wisten na te laten. Tegenwoordig ...

lees meer...
CD BESPREKING : New Model Army - From Here

Aan de noordwestkust van Noorwegen ligt het kleine eiland Giske, een voormalige haven. Het is omgeven door fjorden en bergen aan de ene zijde en de uitgestrekte Noord-Atlantische oceaan aan de andere kant. Met slechts 700 inwoners is het leven er vaak rustig, ondanks het bijna constante gebrul van de wind. Daar, in de door twee neven en voormalige ...

lees meer...
CD BESPREKING : La Scaltra - The Third Eye

Het derde album van La Scaltra, wiens debuut in 2016 verscheen en bij mij toch wel enige indruk maakte. De missing link tussen minimal en gothic, tussen The Adams Family en Lost Highway. Zoiets. “The Third Eye” is meteen ook de derde langspeler van de dames en heer en klinkt wel, typisch La Scaltra maar minder koud en kil zoals ...

lees meer...
CD BESPREKING : Mirco Magnani & Łukasz Trzciński - Lumiraum

De Italiaan Mirco Magnani, ook bekend als T.C.O. is een momenteel in Berlijn gevestigde componist en videokunstenaar. Hij is onder meer mede-oprichter van Minox, Technophonic Chamber Orchestra, 4Dkiller en de platenlabels Suite Inc. en Suitevision. Na T.C.O. in 2006 begon hij in 2012 onder de naam Undogmatisch aan een nieuw project én ...

lees meer...
FOTO'S : Siglo XX - W-Fest Waregem 16/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : VNV Nation - W-Fest Waregem 16/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Lebanon Hanover - W-Fest Waregem 16/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : W-Fest 4 dagen apart festivallen tussen verleden en heden! - W-Fest was er 4 dagen om van te genieten, oude bekenden en minder bekenden terug te zien en niet - zoals sommige reguliere media beweren - je jeugd nog eens opnieuw te beleven. Neen, gewoon om te zijn wie je bent, ...

Het zit er op de 4de editie van W-fest. De eerste keer in Waregem. Oudjes zoals ik herinneren zich ongetwijfeld nog The Steeple, where have the years gone, de club die Waregem op de wereldkaart zette als het om gothic en aanverwanten ging. Op een pisboog van waar ooit The Steeple stond, daar is Waregem Expo. Ik geef toe, de rit naar Wargem, ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : W-fest 14/8 - Irish Coffee & Twisted Nerve (Jirka Liessens)

De eerste avond van het enige wave festival in België begon gek genoeg met het thema Woodstock. Bezoekers werden voorzien van de nodige attributen hiervoor, wat het gekke tafereel opleverde dat de zwartste zielen eens door een roze zonnebril keken, letterlijk dan. Ondanks de flower power bracht de line-up ons heel andere muziek. Er ...

lees meer...
NIEUWS 13/08/2019 : Eerste namen voor M’era Luna 2020

Terwijl men momenteel nog bezig is met de grote opruiming voor hun 2019-editie lost M’era Luna voor hun editie voor volgend jaar al de eerste namen. Het verslag van M’era Luna 2019 lees je zeer binnenkort op deze pagina’s. M’era Luna wil meer zijn dan een ‘Duits’ festival en daarom gaan ze in de toekomst ...

lees meer...
NIEUWS 09/08/2019 : Jubel en juich ! Gothic Magazine terug onder de levenden!

Als oudje uit de scene kent u vast nog het Gothic Magazine. Er was een tijd dat ook deze website op papier werd gedrukt. Het bewijs? Hier onze eerste editie om virtueel te door bladeren. En we hopen tegen het eind van het jaar nog veel meer van onze fysieke edities online te hebben. Maar goed, in het mekka van de goth (Duitsland voor een goed ...

lees meer...
NIEUWS 09/08/2019 : Scary Black bij Secret Sin Records

Het Secret Sin Records label is een serieuze doorstart aan het maken. En wat meer is, regelmatig wordt u verwend met nieuwe namen. Binnenkort komt het Amerikaanse Scary Black bij dit label uit op cd. Nooit van gehoord zegt u? Welaan, onderstaade clip klinkt wat mij betreft beloftevol. Spaghetti westerns en de alternatieve jaren 80 zijn een ...

lees meer...
NIEUWS 08/08/2019 : W-Fest pakt uit met eigen app! Zaterdag uitverkocht!

Het is bijna zover, op 15 augustus schiet W-Fest voor de vierde keer uit de startblokken, dit jaar in Waregem (Expo). Om het voor de bezoeker zo comfortabel mogelijk te maken worden kosten nog moeite gespaard. Dat zal bijken uit de voorzieningen op het festivalterrein maar de organisatie biedt nu ook een eigen app aan om uw bezoek aan het ...

lees meer...
NIEUWS 07/08/2019 : Nieuwe editie van 'The Face Of God' van Militia

Militia heeft opgehouden te bestaan. Hun laatste werk was een uitstekende conceptplaat over het leven van Ambiorix, uit op Old Europa Café. Datzelfde label doet nu een heruitgave van 'The Face Of God', het atheïstisch manifest in muziekvorm dat het eco-anarchistisch metaalslagerscollectief in 2015 uitbracht. Ok, de originele ...