casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

691 items

   

Portion Control
Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!
20/09/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

20/09/2010 : Portion Control - Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!
20/09/2010 : Portion Control - Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!
20/09/2010 : Portion Control - Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!
20/09/2010 : Portion Control - Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!
17 december 2001 is de aanloop van ons feestje want ook al noemt het PREBIM is de affiche er één om de vingers van af te likken. Op de affiche kun je oa Portion Control vinden, een groep die aan het begin van de jaren ’80 aan de wieg stond van de industrial scene en meteen de kunst van het samplen uitvond. Honderdduizenden muzikanten volgden hun voorbeeld en Dark Entries is meer dan apetrots dat ze een exclusief gesprek konden hebben met de legende John Whybrew.

Dag John, voor mij is het een echte eer dat ik een pionier zoals u kan interviewen. Beschouw jij jezelf als een legendarisch muzikant?

Neen hoor. Wij deden ons ding toen de industrial/electronische punkmuziek zijn intrede deed en we deden niet meer dan tot op vandaag electronische muziek maken. Het is misschien omdat we een lange geschiedenis en dus veel ervaring hebben, dat men ons als pioniers ziet.

Het zou best kunnen dat ik oud word maar ook al vind je vandaag massas goede muziek, vind ik niet dat er zeer veel originele dingen gemaakt worden. Denk jij dat ook en hoe zou dat komen?

Ik ga met je akkoord tot op een bepaald punt, velen durven vandaag geen risico’s nemen omdat alles samenhangt met verkoopcijfers en zelf zie ik daar zeker geen verbetering in wat de toekomst betreft.

Vandaag de dag moeten groepen leven van liveoptredens en er wordt veel muziek gemaakt vanuit dat standpunt. Bovendien is het vandaag veel goedkoper geworden om muziek te maken wat automatisch betekent dat er meer concurrentie aanwezig is.

Als ik Portion Control hoor denk ik onmiddellijk aan namen als Cabaret Voltaire of Psychic TV. Was er in die tijd sprake van een scene in de zin dat iedereen iedereen kende?

Zeker, in de jaren ’80 waren de meeste groepen wel op één of andere manier met elkaar verbonden. Wij woonden op een flat, het adres was Kennington Road 319 als je het wil weten en binnenin een straal van een paar kilometer zaten ook SPK, Lustmord, Nocturnal Emissions, Chris and Cosey of Funky Porcini hun ding te doen…en ja hoor, we kenden elkaar zeer goed!

John Peel was zonder twijfel de belangrijkste man wat het gitaarwerk betrof, ook al weet ik dat jullie een sessie voor hem deden, beschouw je Peelie ook belangrijk voor de elektronische sector?

John Peel was van levensbelang. Ook wat de dub scene betreft. Peel speelde onze singles en zoals je aangaf deden we een sessie voor hem, en dat zie ik als een grote eer. Ik zat met mijn taperecorder klaar voor zijn show en die tapes gaf ik door aan mijn vrienden, ik heb zo veel ontdekt door zijn show….

Goed, John, maar wat ik nog steeds niet begrijp is dat een groep als Portion Control aanschouwd wordt als legendarisch maar in die tijd kon je toch niet zeggen dat er veel over je geschreven werd?

Die hele industrial scene betekende niet veel in England en wij waren verplicht om het kanaal over te steken om zo in Europa wat erkenning te gaan zoeken. Die erkenning kwam er maar je moet dat niet zien in termen van commercieel succes want dan slaat het inderdaad nergens op.

Zelf omschrijf je uw muziek als electro punk dus ik veronderstel dat de punkgeest voor jou van enorm belang is?

Wij ontstonden in het zog van de postpunk in Engeland…het idee dat iedereen in een groep kon spelen. Nu lijkt dat als iets vanzelfsprekend maar in die tijd had je de punk en de postpunk nodig om die attitude te kweken, en natuurlijk bracht dit de nodige creativiteit met zich mee.

Je wordt vaak aangehaald door groepen die vandaag multimiljonairs zijn. Met een beetje geluk waren jullie die multimiljonairs!

Weet je, ik heb nooit iets gevoeld voor commercieel succes en ik was er zelfs niet op uit om van mijn hobby mijn beroep te maken. Voor mij kwam het er op neer om elektronische muziek te maken waarbij ik weigerde toegevingen te doen en er was niks maar dan ook niks dat mij van gedacht kon doen veranderen.

Natuurlijk weet ik ook wel dat indien ze ons destijds wat meer zouden geapprecieerd hebben dat we ook wat meer zouden verdiend hebben, maar we zijn er ook een lange tijd tussenuit geweest omdat het nodig was om tijd te maken voor ons gezin.

Historisch gezien zijn jullie de uitvinders van het samplen. Kan je daar iets meer over vertellen? Kwam dit toevallig?

Rond 1980 hoorden wij iets vertellen over een samplesysteem dat “Greengate” heette en dat maakte deel uit van een Apple II computer. Wij waren één van de eersten die zo’n ding kochten en die het ook gebruikten in de commerciële zin van het woord.

Van daaruit leerden we de basisprincipes van het samplen. Wij gingen dit verder uitwerken op een Akai S900, een Akai S950 en wat later ons werkpaardje werd: de Akai S1000.

Als je dat allemaal vertelt, moet ik toch toegeven dat ik die avontuurlijke dagen toch enigszins mis.

Gewoon de commerciële druk die dat onmogelijk maakt, meer moet je er niet achter zoeken. Destijds was de muziekindustrie ontzettend naïef en daardoor gaf je de creatievelingen een kans maar die labels hadden ook vrij snel door dat het geen aarde aan de dijk bracht en ze riepen dit alles een halt toe. Ik heb het je eerder gezegd maar het is echt zo : vandaag is het quasi onmogelijk om risico’s te nemen.

Vandaag de dag kan iedereen muziek maken, vind je dat zelf goed?

Ergens is dat toch het idee van de punk? Iedereen de mogelijkheid bezorgen om muziek te maken! Maar ik weet ook wel dat je al gauw overspoeld worden met talloze kopiën en dingen die niet echt zijn.

Maar toch de goede dingen zullen altijd bovendrijven, het enige waar er nood aan is, zijn natuurlijk mensen die daarin willen investeren!

En wat vind je van downloads? Jullie behoren tot een generatie artiesten van wie de platen massas geld waard zijn!

Wij zijn steeds progressief denkend geweest en als je ziet wat wij met dat samplen gedaan hebben, kunnen we niet anders dan zeggen dat we hiervoor te vinden zijn.

Maar toch besef ik maar al te goed dat je door die downloads de waarde van je product serieus vermindert. Toch moet ik er aan toevoegen dat ik veel jonge mensen zie die op zoek gaan naar de originele vinylversies uit die tijd.

Volg jij nu zelf nog de muziek?

Niet echt, ook al kijk ik wel naar de andere groepen met wie we spelen.

Van het moment dat jullie op London Records zaten was het ook afgelopen met jullieToeval?

Die majors hebben ons nooit echt goed gelegen, we hadden niet genoeg vertrouwen. Bovendien hadden we niet echt kaas gegeten van dat commercieel gedoe gewoonweg omdat wij niet lang genoeg bezig waren. Ik beschouw die periode als onze meest ongelukkige.

Wij zijn trouwens niet de enige, zeer weinig van die electronische acts die naar een major gegaan zijn hebben iets deftigs gemaakt.

Kan je ons je favoriete plaat aller tijd melden?

The Pop Group. Toen dat uitkwam had ik echt zo’n gevoel van : dit heb ik nog nooit eerder gehoord. Het werd geproduceerd door Dennis Bovell wat betekent dat de volumemeter vaak in het rood liep, dub reverbs en zo van die lange pauzes waarbij je vernieuwend danswerk en intelligente zang kon horen. Plus, die kwam nog uit Bristol wat in die tijd echt een bruisende stad was.

Straks zien we je op ons Bim-Pre-Fest, wat kunnen we verwachten?

We zijn nog aan onze liveset bezig maar we gaan het wel zo krachtig als mogelijk doen, dus je mag pure electronics met veel bass en vervormde vocals verwachtenen we hebben ook nog wat nieuwe visuele ideeën…en ja hoor: er zitten ook surprises bij!

Portion Control

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 19/05/2019 : Second Still exclusief in Retie

De Westkust van de US of A weet schoon volk tot zijn inwoners te tellen. Paraderend langs de Hollywood Boulevard onder het alziend oog van de paparazzi. Al zien we een band als Second Still er weinig last van te weten ondervinden. Bijzonder straf dan weer wel in de postpunk / coldwave-subcultuur waarin ze zich als trio al enkele jaren ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lucy In Blue - In Flight

Het Karisma label uit Noorwegen stuurt ons een album op met magistrale psychedelische progrock, nu eens niet uit Noorwegen zelf voor de verandering, maar ook wel uit het hoge noorden, namelijk uit het cultureel erg verwante IJsland. Lucy In Blue zijn een prog rock / psychrock / post-rock band uit Reykjavik. Het is een vierkoppige band met ...

lees meer...
CD BESPREKING : Factheory - Stockholm

Op hun tweede EP “Stockholm” brengen Factheory uit Brussel atmosferische, romantisch-poëtische en melodieuze post-punk en cold wave. Als invloeden noemen ze bands zo divers als Sophia en Noir Désir en de bandnaam verwijst naar het legendarische Factory label met als bekendste band natuurlijk Joy Division, naar eigen ...

lees meer...
NIEUWS 18/05/2019 : Here are the young men... RIP Ian Curtis

Vandaag, 18 mei, is het exact 39 jaar geleden dat ene Ian Curtis zich, op 23 jarige leeftijd, van het leven beroofde. Het was allicht geen nieuws geweest ware het niet dat deze Ian Curtis frontman en zanger/tekstschrijver was bij beeldenstormers Joy Division die aan de vooravond stonden van de grote doorbraak en een eerste Amerikaanse toer. “Closer”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - Underground Wave Volume 6

Deze reeks begon ooit als "Underground Belgian Wave", maar breidde nadien zijn horizonten uit en dook in het internationale casette circuit om huisvlijt toe te vetrouwen aan een vinyl drager. Meestal voor het eerst. Al blijft er altijd heel veel Belgisch, zo ook op dit 6de deel, als vanouds gelimiteerd en gericht naar de liefhebber ...

lees meer...
CD BESPREKING : Into Orbit - Kinesis

Na ‘Caverns’ en ‘Unearthing’ is ‘Kinesis’ de derde worp voor dit uit Nieuw-Zeeland afkomstige tweetal. Drummer Ian Moir en gitarist Paul Stewart begonnen hun Into Orbit avontuur in 2013 in Wellington. Het duo klinkt dankzij hulpmiddelen als loops, overdubs en andere effecten net zoals een volwaardige ...

lees meer...
CD BESPREKING : Junkie Flamingos - Lemegeton Party

Een groepsnaam schept automatisch verwachtingen. Toen Alice Kundalini besloot om haar project She Spread Sorrow te noemen, vonden we dat een etiket dat perfect een link weet te leggen met hetgeen ze muzikaal brengt. Toen bleek dat ze samen met haar man Luca Sigurtà (die een tijdje terug nog een zeer fijn album uitbracht bij het ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2019 : Miel Noir en Tommi Stumpff samen te horen op Reclaim Your Story.

Miel Noir, een van de weinige bands die het lukte om op onze review pagina’s steeds het maximum aantal sterretjes in de wacht te slepen, is volop bezig aan de opvolger van Honey-Beat (2016). Tevens werd er een verrassende gast gespot in de studio, zo blijkt ook uit de eerste single die Miel Noir uit The Phoenix-Swarm, want zo gaat ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2019 : Summer-Event: gratis zomerfestival voor het goede doel.

Met de eerste zonnestralen die zich stilaan laten gelden, beginnen we al uit te kijken naar de zomer. En wie zomer zegt, zegt festivals. Goed nieuws want op zaterdag 3 augustus pakt men in Schoten onder de noemer Summer-Event 2019 uit met een affiche op maat van de Dark Entries lezer gesneden. Redelijk indrukwekkend met La Scaltra, A Slice ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2019 : Elektronica en Erotiek blijven hand in hand gaan in Antwerpen.

Dat de combinatie elektronica en kinky tot verrassende resultaten kan leiden, daarvan kon u in het Antwerpse Fetish Café reeds getuige zijn met optredens van o.a. Ah Cama-Sotz en Synapscape. Dat het hier niet iets eenmaligs betreft mochten we tot grote tevredenheid concluderen uit het feit dat er weer twee evenementen aangekondigd ...

lees meer...
FOTO'S : Praga Khan - @ YAP Leopoldsburg, 11/05/2019 daar Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : De Klinke - @ MysteriA Fantasy-Fair Aarschot, 04/05/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : La Lune Noire - @ MysteriA Fantasy-Fair Aarschot, 04/05/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 2 - Neem er een loopje mee.

Ondanks onze warme oproep om toch wat massaler op het appel te verschijnen, moesten we bij het betreden van de Zappa tot onze teleurstelling vaststellen dat deze in dovemansoren was gevallen. Een spijtige zaak, zowel voor de organisatie, maar in de eerste plaats voor de afwezigheden, die, getuige de klinkende namen die vandaag op de Black ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 1 - De fun, de hits.

Black Easter, in het verleden was het tweemaal het door ons erg gesmaakte muzikale paradepaardje van Dark Entries webmaster/mede Peek-A-Boo oprichter Ward de Prins. Ward overleed vorig jaar geheel onverwacht, en wat zou er mooier zijn qua eerbetoon aan deze prachtige persoon dan nog eens een keertje zijn festival te laten doorgaan ter zijner ...