casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

691 items

   

DEPARTMENT S
Ik denk dat de hoofdreden van de split gewoon pure jeugdige stupiditeit en onervarenheid was.
12/09/2010, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

12/09/2010 : DEPARTMENT S - Ik denk dat de hoofdreden van de split gewoon pure jeugdige stupiditeit en onervarenheid was.
12/09/2010 : DEPARTMENT S - Ik denk dat de hoofdreden van de split gewoon pure jeugdige stupiditeit en onervarenheid was.
12/09/2010 : DEPARTMENT S - Ik denk dat de hoofdreden van de split gewoon pure jeugdige stupiditeit en onervarenheid was.
12/09/2010 : DEPARTMENT S - Ik denk dat de hoofdreden van de split gewoon pure jeugdige stupiditeit en onervarenheid was.
12/09/2010 : DEPARTMENT S - Ik denk dat de hoofdreden van de split gewoon pure jeugdige stupiditeit en onervarenheid was.
De biografie van Department S leest als een echt pechverhaal. Hoewel de band een dikke hit single had met “Is Vic There?”, kregen ze toch nooit echt de erkenning die ze verdienden. Ze werden op een schandalige manier behandeld door Stiff Records, die plots hun debuutalbum “Sub-stance” niet meer wilden uitbrengen, hoewel het reeds was opgenomen. De band kwam het nooit te boven en splitte niet lang nadien… om na bijna twintig jaar als een feniks weer uit zijn as te herrijzen! Komt ze zien op 31 oktober op Sinners Day en wees getuige van het feit dat ze veel meer in hun mars hebben dan “Is Vic There?”!

Stel Department S eens voor aan het Belgische publiek?

Mike Herbage: Department S waren een populaire post punk band in de vroege eighties. We speelden voor gelijkaardig publiek als The Teardrop Explodes, Echo And The Bunnymen en The Jam. We hadden in die tijd meerdere hit singles in verschillende landen van Europa en we deden het bijzonder goed in België en Nederland. We speelden meermaals met The Jam in een aantal grote concertzalen in Groot-Brittannië en we waren drie keer te zien in het legendarische programma Top Of The Pops. We deden verschillende BBC Radio sessies voor onder meer John Peel, Kid Jensen en Richard Skinner en we maakten ook onze opwachting in de BBC Radio 1 In-Concert show, weerom met The Jam.

Department S begon als de skapunk band Guns For Hire. Waarom besloten jullie om zowel van bandnaam als van muziekstijl te veranderen?

Mike Herbage: Wel, Guns for Hire waren nooit echt een ska band. Eigenlijk waren ze zelfs niet echt een band, maar een groepje vrienden dat deed alsof ze een band waren en een paar mensen uit de muziekindustrie wist te overtuigen om hen te helpen een single op te nemen. Toentertijd vierde de ska revival hoogtij in Groot-Brittannië en omdat de band totaal geen songs had, beslisten we om gewoon mee op de skatrein te springen. We sprongen er ook snel terug af omdat we nooit echt thuishoorden in die scene. We begonnen live shows te spelen, maar we hadden nooit meer dan zes songs en twee daarvan waren dan nog covers van Roxy Music en T. Rex songs! We waren er wel achter gekomen dat we gewoon heel graag in een band speelden en we besloten om de Guns For Hire grap te begraven en opnieuw te beginnen. Dat gezegd zijnde: de Guns For Hire single (“I'm Gonna Rough My Girlfriend's Boyfriend Up Tonight”, uitgebracht op Korova, hv) is doorheen de jaren wel een heus collectors item geworden. Het was eigenlijk wel een heel goede single, voor wat het was: een 3 minuten wegwerp popsong.

Door wie werden jullie beïnvloed? Als we de bio van de band lezen, treffen we namen aan als Syd Barrett en Iggy Pop, Mott The Hoople en T. Rex (Department S coverde hun “Solid Gold Easy Action”, gemixt met een klein stukje “Satisfaction” van The Rolling Stones)...

Mike Herbage: De sterkte en tevens ook de zwakte van Department S was dat alle leden van de band een verschillende smaak hadden. Ik zeg dat dit een sterkte was, want hoe meer invloeden er in de pot worden gegooid, hoe meer experiment er uit komt. Er worden heel wat verschillende ideeën uitgeprobeerd vanuit verschillende hoeken. Maar er zit ook een negatieve kant aan en dat is een gebrek aan focus. Echo And The Bunnymen hadden een wel gedefinieerde sound in gedachte voor hun eerste album. Ze trokken allen aan hetzelfde zeel en het resultaat was een album dat klonk alsof de band exact wist wat ze aan het doen waren.

Het eerste Department S album, “Sub-stance”, heeft een aantal zeer inventieve momenten en er staat heel opwindende muziek op, maar het kan af en toe wat warrig klinken. Er staan tracks op die het nooit tot op het eindproduct geschopt zouden mogen hebben, maar het was een zaak van iedereen tevreden trachten te stellen. Ik denk dat ikzelf en Vaughan (onze originele zanger) een beetje meer dictator hadden moeten spelen. De mensen die “Is Vic There?” hadden gehoord of gekocht, dachten dat al onze muziek zo klonk, maar dat was niet het geval. Ik denk dat het ook het publiek verwarde dat we als zo veel verschillende stijlen klonken. We luisterden naar soul en funk, en die invloeden kropen erin, ik luisterde naar Syd Barrett en Can en dat was er ook goed aan te horen, maar er was ook Bolan (T. Rex), Bowie, Small Faces, Roxy Music en onze punk roots die in de mix werden gegooid.

Een vraag over de fameuze hit single “Is Vic There?” mag natuurlijk niet ontbreken. Vertel ons eens het verhaal achter de song en achter de lyrics?

Mike Herbage: Ik herinner me dat Vaughan op een dag in ons management kantoor in Londen rondhing en een telefonische oproep beantwoordde. Iemand vroeg gewoon “Is Vic There?”. De persoon was duidelijk verkeerd verbonden. Vaughan krabbelde dan wat lyrics neer gebaseerd op die simpele gebeurtenis. Hij wilde er ook wat cryptische beelden aan toevoegen en zo ontstonden de lyrics. Hij was een zeer creatieve tekstschrijver, maar deze songtekst was wel heel erg simpel in vergelijking met een aantal andere die hij schreef. Op een avond kwamen we samen om te repeteren en ik vertelde hem dat ik een tune had uitgewerkt op gitaar. We smeten die twee samen en hup, daar was “Is Vic There?” geboren! Het nummer werd opgenomen in Nick Lowe's living in Shepherds Bush, die hij tot een studio had omgevormd. Het werd geproduced door Buffin en Overend van Mott The Hoople die fantastisch waren en me ongelooflijk veel hebben geleerd. Werken met helden was een enorme sensatie voor ons.

Hoe sta je heden ten dage tegenover die song? Voor mij persoonlijk is het een dierbare herinnering uit mijn kindertijd en het is een song die nog steeds regelmatig te horen is op new wave en gothic parties.

Mike Herbage: Het blijft een geweldige song! Ik hou ervan om die live te spelen. Tegenwoordig spelen we de song trouwens met veel meer power. Het klinkt nu meer 'punky' dan het origineel en de zaal gaat steeds uit zijn dak. We hebben “Is Vic There?” trouwens onlangs heropgenomen met guest appearances van Glen Matlock (de originele Sex Pistols bassist, hv) en Marco Pirroni (gitarist bij Siouxsie And The Banshees, Rema Rema, Adam And The Ants, Spear Of Destiny etc., hv). We hebben ook strings toegevoegd aan de break down sectie, ingespeeld door Suzy Honeyman van The Mekons. Je kan het resultaat horen op onze 'Myspace' page.

Wat is je favoriete Department S song, afgezien van de beruchte hitsingle “Is Vic There” en waarom?

Mike Herbage: Dat is een moeilijke. Ik hou van onze laatste single, “Wonderful Day”, die staat zeker in de top 3 van de beste songs die we ooit gemaakt hebben en “Of All The Lost Followers” van “Sub-stance” is ook een favoriet. Maar ik denk, als ik echt een keuze moet maken, dat ik dan toch ga voor onze derde single “I Want”. Die deed het goed in Europa, maar flopte in de UK. Het is echt een topper in onze huidige live set. Ik vind het gewoon een uitzonderlijk goede en krachtige song en ik hou erg veel van de blazerssectie. Die werd ingespeeld door de John Barry Set en ze deden een geweldige job. Het was de enige keer dat Vaughan en ikzelf bewust gingen samenzitten om te trachten een hit single te schrijven. In de UK heeft dat niet gewerkt, maar ik ben er toch heel trots op.

Kan je ons de achtergronden van de split van de band eens verduidelijken? Hoewel de band een hit single had met “Is Vic There?”, kregen ze toch nooit echt de erkenning die ze verdienden, nietwaar? Was de frustratie daarover de hoofdreden voor de split? En natuurlijk doel ik in de eerste plaats op de schandalige behandeling door Stiff Records, die plots het debuutalbum “Sub-stance” niet meer wilden uitbrengen, hoewel het reeds was opgenomen.

Mike Herbage: Ik denk dat de hoofdreden van de split gewoon pure jeugdige stupiditeit en onervarenheid was. Zelfs wanneer Stiff weigerde om het album uit te brengen, waren er nog steeds meerdere major labels geïnteresseerd om ons te tekenen. En hoewel Stiff een enorme geldsom vroeg voor de master tapes van het album, hadden we het gewoon kunnen heropnemen. Die originele opname was hun bezit, maar niet de publicatierechten. We hadden het gewoon voor een ander label opnieuw kunnen opnemen. Ons management heeft daar serieus gefaald en dat heeft te maken met het feit dat ze te dicht bij Stiff stonden.

Maar er speelden ook andere redenen mee voor de split. Ik denk dat we onze eerste hit gewoon te vroeg hadden en dat we daarom te weinig tijd hadden om te ontwikkelen. We kregen te maken met allerhande druk vanwege de platenmaatschappij om een tweede “Vic” op te nemen, maar we waren gewoon niet onderlegd genoeg. We waren jong en ze hadden ons moeten koesteren en een beetje geduld moeten hebben met ons. Sommige ego's werden wat opgeblazen en er kwamen slechte invloeden in de band door veranderingen in line up. Wat allemaal heel plezant was begonnen en wat de droom was van elke jonge muziekfan, draaide uit op een complete nachtmerrie en de band implodeerde gewoon.

Uiteindelijk kwam het album “Sub-stance” (met een boel extra tracks) op cd uit in 2003. Waren de bandleden betrokken bij deze release of gebeurde dit achter hun rug? Ben je blij met de cd? Op zijn minst bewijst die cd dat Department S veel meer was dan een ‘one hit wonder’...

Mike Herbage: LTM, het label dat “Sub-stance” uitbracht, deed een geweldige job en werkte zeer nauw samen met ons. Zij consulteerden ons over alles en hebben ons heel erg gesteund. Wij staan er dus volledig achter. En inderdaad, het bewijst voor eenieder die ernaar wil luisteren dat Department S veel meer is dan die ene song.

Wanneer en waarom beslisten jullie om Department S opnieuw op te richten?

Mike Herbage: Er was eigenlijk geen bewuste beslissing om de band herop te richten. Eddie Roxy, onze originele keyboardspeler (die speelde op “Vic”) contacteerde me via een Department S website die vanuit Chicago werd beheerd. We hadden mekaar al twintig jaar niet meer gezien en ontmoetten elkaar uit hang naar het verleden. En dan na een aantal glazen rode wijn te veel, vonden we het een goed idee om een song op te nemen, enkel bedoeld om op de Myspace page te zetten als gratis download. We betrokken Stuart Mizon erbij, onze originele (en erg briljante) drummer en trokken in de studio. Eddie zong en we vroegen Mark Bedford van Madness om ons bij te staan op bas en we namen een cover op van Alvin Stardusts “My Coocachoo”, met de hulp van Terry Edwards die de productie deed.

Het resultaat was zo goed dat we vonden dat er een officiële release moest komen en dus werd het uitgebracht op Terry's Sartorial label. En sindsdien is het allemaal zo’n beetje in een stroomversnelling terechtgekomen. Het verliep allemaal heel spontaan tot op het punt waar we nu staan.

Wie maakt vandaag deel uit van Department S? Wie was er reeds in de originele band? Wie fungeert er als vervanger voor de betreurde Vaughan Toulouse die in 1991 overleed?

Mike Herbage: Zoals reeds aangehaald is Eddie Roxy nu de lead singer van de band. Hij is erg verschillend van Vaughan, maar hij is een even geweldige frontman als Vaughan, die eigenlijk vocaal vrij beperkt was. Eddie heeft een veel groter stembereik en hij doet het heel erg goed. De meisjes houden van hem.

Op drums hebben we Stuart Mizon, nog een origineel lid van Department S en volgens ons een van de beste drummers van zijn generatie. Na de split van Department S deed Stuart een auditie bij Robert Plant (ex-Led Zeppelin zanger, hv) en er werd hem verteld dat de enige reden dat hij de job niet kreeg, zijn leeftijd was. Hij was amper 18 jaar oud. Kan je ‘t je voorstellen dat die mannen een 18-jarige mee op toer namen?! Stuart is zo’n beetje onze energiebron en we houden van hem.

Op bas hebben we Mark Taylor. Mark verving Eddie toen die Department S verliet om zijn eigen band, Dream Sequence op te richten, die het trouwens ook erg goed deed in Europa. Mark is heel veelzijdig en heeft de keyboards ingeruild voor de bas, die hij even voortreffelijk bespeelt.

Op gitaar hebben we Sam Burnett, die in de legendarische mod band Back To Zero zat en hun klassieke single “Your Side Of Heaven” schreef. Hij was ook lid van Rubella Ballet en is een extreem getalenteerde jongen.

En tenslotte hebben we ook nog mijzelf, Mike Herbage, origineel lid en nog altijd op gitaar.

Vertel eens wat meer over de nieuwe release, de “Wonderful Day” EP, die in 2009 verscheen? Hoe werd die ontvangen?

Mike Herbage: Die werd heel goed ontvangen en kreeg airplay op stations doorheen gans Europa. Een van de duidelijke tekenen dat mensen ernaar geluisterd hebben op spotify, myspace etc. is het aantal mensen dat “Wonderful Day” luidkeels meezingt wanneer we live spelen. De hoofdreden om die EP uit te brengen was om te zeggen van hey, niet alleen zijn we terug, maar we hebben ook nieuw materiaal en die boodschap is blijkbaar goed aangekomen.

Wat zijn de toekomstplannen? Zijn er soms plannen voor nieuwe releases?

Mike Herbage: We zijn momenteel aan de mix bezig van een nieuw album met de titel “Mr Nutley's Strange Delusionarium”. Het is een document van waar we nu staan met een mix van oud en nieuw materiaal live opgenomen. Live en rauw, geen over dubs. Het dient als zoethoudertje tot we het tweede ‘officiële’' Department S album af hebben, dat momenteel ongeveer voor de helft af is.

Het heeft als werktitel “The Constructivists Nightmare” en zal hopelijk klaar zijn om op de wereld te worden losgelaten tegen mei 2011. We spelen momenteel ook heel veel live. We zijn er heel erg mee bezig, met dat album. Vergeet niet dat dit nog maar ons tweede album is. We zijn dus niet zoals een bende oude rotten die al hun 17de album op het publiek loslaten. Dit is voor ons even belangrijk als alles wat we deden in de jaren ’80! De sound is nu veel krachtiger geworden en we hebben nu de volledige controle, artistiek en qua lay out. We willen er ons beste album van maken, een waar we echt trots op kunnen zijn.

Speelden jullie eigenlijk vroeger al in België en heb je daar soms bepaalde herinneringen aan?

Mike Herbage: We speelden in het verleden vier keer in België en we deden een TV show terwijl we er waren. Ik herinner me een optreden in Kuurne en een ander in Leuven. Dat was in oktober 1981 en januari 1982. Een van de shows was in een tent herinner ik me en Fad Gadget was de support. Dat was een grote vergissing, want hij speelde ons gewoon naar huis! Frank Tovey was een genie, de Iggy Pop van de electro en we missen hem zeer. Maar we kregen wel altijd goede reacties wanneer we in België speelden en we kijken er al naar uit om terug te keren, het is een opwindende gedachte!

Wat kunnen we verwachten van het Department S concert op het Sinners Day Festival in België?

Mike Herbage: We kijken echt uit naar Sinners Day en om nog eens in België te spelen. Verleden jaar speelden een aantal van onze vrienden op het festival en ze zeiden dat het een geweldige ervaring was met een publiek dat erg ontvankelijk was en onderlegd. Onze set is een evenwichtige mix van oud en nieuw, de 2010 versie van Department S is meer rock dan ooit tevoren: we hebben nu twee gitaren en geen synths, wat een geweldige live sound oplevert, welke heel populair blijkt in de UK want we krijgen momenteel meer aanvragen om te spelen dan we kunnen verwerken... Dus als je ons in 2011 wil boeken, contacteer ons nu!!!

http://dept-s.com

http://www.myspace.com/departments

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : The London Sound Survey - Thames

Ian Rawes woont in Londen. Hij werkt er voor de stadsdiensten als ‘urban field recorder’ en is de oprichter van The London Sound Survey website die hij fulltime runt. Sinds 2008 heeft Rawes het veranderende geluid van de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk gedocumenteerd door middel van een enorme reeks van meer dan tweeduizend ...

lees meer...
NIEUWS 22/05/2019 : Struggler maakt een update van Life Update+

“It Was A Very Long Conversation But At The End We Didn’t Shake Hands”. Het is en blijft de legendarische debuutplaat van Struggler. Hamont-Achel leerde tegen en wil en dank zijn eigen duistere kant kennen. De goegemeente heeft er mee leren omgaan en de band op zich is gedurende 40 jaren nog steeds zijn eigen koers aan het ...

lees meer...
NIEUWS 22/05/2019 : Darkdweller reist straks af naar Leipzig en hoopt van u hetzelfde. Hier zijn gratis tips!

Tip 1. indien u nog twijfelt, doen, kies voor een vakantie / city trip met Pinksteren naar het mooie, groene en historisch relevante Leipzig. Weerbarstig lief of vrouw? Doe alsof u neus bloedt u weet zogezegd van niets want er zijn nog tickets beschikbaar aan de kassa en als je er dan toch bent... U vindt trouwens een ticket stalletje recht ...

lees meer...
CD BESPREKING : Robert Worby - Factitious Airs (Electronic Music)

Robert Worby is een componist, geluidskunstenaar, schrijver en omroeper. Net als Iain Marsh heeft hij zich gevestigd in Londen en werkt er sinds de jaren ’90 voor BBC Radio 3. Hij is de medeoprichter in 2002 van Cut & Splice, een festival met aandacht voor elektronische muziek en geluidskunst. Robert heeft een onverzadigbare ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2019 : Al die willen te kaap'ren varen...

Hoewel het legendarische Cold Meat Industry label al sinds 2014 op apegapen ligt, vond men het in 2017 toch wel gepast om de 30ste verjaardag van hun bestaan te vieren. In stijl, in dit geval met een tweedaags festival en een heleboel acts die het mede dankzij dit kwaliteitslabel tot grote namen wisten te schoppen. Wie er bij was daar ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2019 : Het WGT elftal van Dimi Brands.

Nog een tweetal weekjes en de jaarlijkse bedevaart naar Leipzig kan een aanvang nemen, geef maar toe dat u er weer een gans jaar naar heeft uitgekeken. Ondergetekende stuurt dit jaar zijn kat, maar laat niet na zijn persoonlijke elftal mee te geven, kwestie dat u niet bezwijkt aan keuzestress. 1.CAMERATA MEDIOLANENSE Italiaans ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - Dancing In Darkness

Lang geleden dat ik mijn cd speler nog een keer een opmerkelijke, of beter nog relevante verzamelaar liet eten. Er waren tijden waarin er regelmatig van die compilaties verschenen die een must waren voor elkeen die de scene op de voet wou volgen en blijven volgen. Die tijd lijkt echter achter ons een ook deze “Dancing in Darkness” ...

lees meer...
CD BESPREKING : William Basinski - On Time Out Of Time

Wanneer we stellen dat William Basinski een even bepalende naam is voor het ambient genre als Brian Eno, verdenkt u ons misschien van grootspraak. Toch staan we niet alleen met deze mening. De man is al meer dan 40 jaar actief in de muziekwereld, en oogstte vooral bekendheid met het zeer tot de verbeelding sprekende vierluik The Disintegration ...

lees meer...
CD BESPREKING : Iain Chambers - The Eccentric Press

Iain Chambers is een Engelse componist, producer en kunstenaar. Hij is actief sinds de jaren negentig. Is het meest bekend voor zijn werk voor radio, tv en film. Vormde in 2003 samen met twee collega’s van BBC Radio 3 het musique concrète collectief Langham Research Centre. Enkele jaren later begon Chambers te experimenteren ...

lees meer...
NIEUWS 19/05/2019 : Second Still exclusief in Retie

De Westkust van de US of A weet schoon volk tot zijn inwoners te tellen. Paraderend langs de Hollywood Boulevard onder het alziend oog van de paparazzi. Al zien we een band als Second Still er weinig last van te weten ondervinden. Bijzonder straf dan weer wel in de postpunk / coldwave-subcultuur waarin ze zich als trio al enkele jaren ...

lees meer...
FOTO'S : Praga Khan - @ YAP Leopoldsburg, 11/05/2019 daar Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : De Klinke - @ MysteriA Fantasy-Fair Aarschot, 04/05/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : La Lune Noire - @ MysteriA Fantasy-Fair Aarschot, 04/05/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 2 - Neem er een loopje mee.

Ondanks onze warme oproep om toch wat massaler op het appel te verschijnen, moesten we bij het betreden van de Zappa tot onze teleurstelling vaststellen dat deze in dovemansoren was gevallen. Een spijtige zaak, zowel voor de organisatie, maar in de eerste plaats voor de afwezigheden, die, getuige de klinkende namen die vandaag op de Black ...