casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

ZO DE OUDEN ZONGEN… ZO PIEPEN DE JONGEN; 10 JAAR ZONDER POÉSIE NOIRE…
01/03/2003
 Bookmark and Share

Toen ik onlangs nog eens m’n vinylcollectie onder een laag stof vandaan haalde en er nostalgisch in begon te speuren naar een veelvoud van herinneringen, bekroop me een intens treurig en - hoe contradictoir ook - gelukzalig gevoel. Het plaatje “Tales of doom” dat ik uit m’n collectie had opgevist, was en is een stukje van mezelf, een verleden tijd in het heden, en net daardoor was het gevoel ook zo werkelijk. Een paar minuten daarna ondervond ik dat die goeie oude platenbak, veteraan van vele oorlogen, de deuntjes nog altijd even potent in de woonkamer katapulteerde. Tijd voor een stukje gitzwarte poëzie, dacht ik; een Baudelaire misschien, of gewoon nog een keertje kopje onder in de wondere wereld van het zwarte beest, Jo Casters?

‘I thought it was the foam that covered the one wave.
But I found out I was one, just one of those.
When something takes me over... takes me over so intense.
It's like going through a mountain finding out it's just a hole.
And it feels like swimming... swimming in an empty lake...
swimming in my own mind... circles that never end.
Maybe I'm walking on the water... maybe I'm talking in the ice...
and just when I start laughing... everything melts down in my eyes.
I climbed till the top of the tree... and found out there was nothing to see.’

(J. Casters/H. Gillis/M. Valvekens, “Tragedy”)

Het ‘zwarte beest’ Jo Casters doet velen misschien eerder aan de new beat denken dan aan ’s mans eigenlijke geesteskind, de wispelturige doch getalenteerde wave-act Poésie Noire. Na een periode van aanmodderen in allerlei groepjes, gaande van hardrock tot folk, doet hij met de singel “The noble art” in 1985 voor het eerst van zich spreken. Het is evenwel de tweede singel die bij het alternatieve wavevolkje voor enig opzien weet te zorgen: “Giaconda smile” (1985), een nummer dat later ook op de “New wave club class-x”-reeks is terug te vinden. De groep sluit aanvankelijk aan bij de EBM-stijl die vooraan in de jaren ’80 door toedoen van Front 242 in het leven was geroepen, maar wijst ook Paul Haig en Fad Gadget aan als invloedrijk voor de muzikale uitlatingen. Het eveneens in 1985 verschenen debuutalbum “The giaconda smile” laat een groep zien, twijfelend tussen experiment en pop, tussen progressieve stijlelementen en conservatieve songstructuren. De opvolger “Hum and haw” zorgt wellicht voor Poésie Noire’s grootste culthit, het aanstekelijke “Hiroshima mon amour”, en kiest voor een meer elektronische benadering. De groep speelt zich vooral enige populariteit bijeen in Frankrijk en in het Franstalige landsdeel, maar echt doorbreken doen ze nooit…
‘… Ik denk dat dat altijd het grote probleem geweest is. Muziek heeft te maken met toevalligheden. Ik weet bijvoorbeeld die gast die Front 242 getekend heeft bij Epic in Amerika, dat die eerst langs Antler gepasseerd was, want die wou Poésie Noire tekenen, en toen zei die tegen ons: ik wil eigenlijk nog meer groepen in die stijl tekenen. En toen hebben we die doorgestuurd naar PIAS (Play It Again Sam), met de bedoeling dat die daar dingen te horen kreeg als Front 242, Neon Judgement, … En dan heeft die uiteindelijk Front 242 getekend, en dan hebben die direct 600.000 cd's verkocht in de USA.’
(Jo Casters in Het verhaal van de pop, Studio Brussel, 24/10/1998)
Nadien wordt de muziek donkerder en aangrijpender, wat resulteert in de zwaarmoedige conceptplaat “Tetra”. Ongeveer terzelfder tijd vindt Jo Casters samen met enkele Antler- kompanen de new beat uit: met Morton, Sherman & Belucci worden de instant danshitjes aan elkaar geregen, “Move your ass and feel the beat” is er ééntje van. Jo Casters blijft evenwel ook met Poésie Noire platen uitbrengen. Door een overdaad aan onzinnige en plat commerciële dansriedeltjes onder ’s mans new beat-pseudoniemen tapt het in 1989 verschenen album “Love is colder than death” uit een heel ander vaatje. Casters wil na het kortstondige, maar al te hevige new beat-succes echte songs gaan schrijven. Het resultaat is een introspectieve, aan The Cure refererende plaat. Doch ook deze stijl is aan verandering onderhevig: wanneer de Manchester rave (herinner u groepen als Stone Roses en 808 State) een paar jaar later vanuit Engeland door België waait, meent Jo Casters hoogstnodig op deze nieuwe trein te moeten springen. Hij bedacht er zelfs een eigen labeltje voor, ‘Louvain-rave-on’, en had grootse plannen om samen met tijdgenoten en oude wave-gloriën als The Neon Judgement een eigen dansscene naar Engels voorbeeld uit de Leuvense grond te stampen. De wind zou in België echter nooit een storm worden en ging al snel liggen, zelfs van een klein briesje was er niet eens sprake. De plaat die het nieuwe Poésie Noire-geluid moest ondersteunen, “Marianne” (1991), en het op rave-ritmes geënte remixalbum “Tabula rasa” (1991) brengen niet wat er van werd gehoopt. Vele oude fans keren de groep de rug toe, en nieuwe fans worden er niet bijgewonnen; in 1992 besluit Jo Casters Poésie Noire op te doeken... RIP, Dark Entries raadt u vooral hun verzameld werk aan.

Discografie:
“The giaconda smile” (Antler, 1985)
“Hum and haw” (Antler, 1986)
“Tales of doom” (Antler, 1987)
“Tetra” (Antler, 1988)
“En grande colère” (Antler, 1988)
“Pity for the self or we'll teach you how to dance” (Antler, 1989)
“En grande colère / Pity for the self or we’ll teach you how to dance” (Antler, 1989, cd-versie)
“Love is colder than death” (Antler, 1989)
“Marianne” (Antler, 1991)
“Tabula rasa” (Antler, 1991)
Compilaties:
“Existential despair, metaphysical distress, onthological ungludation and cosmic meltdown” (Antler, 1988)
“Complicated 1984-1989” (Antler, 1990)

Alles over Poésie Noire op het web: http://www.poesienoire.anby.net/ (bekijk zeker de videoclips, en bemerk dat de cyberbril helemaal niet zo recent is!). En mocht u net als wij vol ongeduld zitten wachten op een heruitgave van een aantal kleine meesterwerkjes, lees dan aandachtig onderstaande tekst, die we eveneens van de site plukten, en teken als de bliksem die virtuele petitie! Je weet nooit of het wat oplevert, en misschien brengt de vergane glorie Antler Subway dan eindelijk nog eens iets zinnigs uit…

Wij zijn mensen van overal ter wereld die allen geïnteresseerd zijn in de groep Poésie Noire (met groepsleden Jo Casters, Marianne Valvekens en Herman Gillis), waarvan de muziek werd uitgebracht op Antler Subway Records. Maar als Poésie Noire-fan blijven we allen op onze honger zitten. Bij bestellingen in platenwinkels of online cd-stores krijgen we steeds hetzelfde antwoord: ‘niet meer verkrijgbaar’. Ondanks het feit dat er nooit sprake is geweest van gelimiteerde uitgaven, zijn hun cd's overal ter wereld uitverkocht.
Door deze petitie willen we Antler Subway laten weten dat we nog steeds op zoek zijn naar Poésie Noire-cd's. Het is onaanvaardbaar dat ze nergens meer te vinden zijn. Dus, Antler Subway, doe iets a.u.b. Een greatest hits-compilatie zou al iets zijn, maar de meeste van ons zijn op zoek naar de echte full cd's. Ook zijn we geïnteresseerd in singles, maxi-singles enz. Op dit moment zijn we verplicht hun cd’s te kopiëren of gebruik te maken van al dan niet illegale mp3-files, gewoonweg omdat we niet de kans krijgen om naar de ‘echte’ cd’s te luisteren. Onze tapes zijn versleten en hebben niet dezelfde kwaliteit als the real stuff. Als echte Poésie Noire-fan willen wij de originele cd's. Dus, Antler Subway, reageer op deze petitie en zorg ervoor dat het terug mogelijk is om naar Poésie Noire te luisteren. Doe iets, rerelease de oude Poésie Noire-cd's/platen!


Indien u er ook zo over denkt, mail dan je naam, voornaam en adres naar kruse@hem.passagen.se of david.hulet@advalvas.be, met vermelding Poésie Noire-petitie!! U kan zich natuurlijk ook rechtstreeks wenden tot Antler Subway: info@antler-subway.be!
‘This must be the downwards spiral of decay
Ripping off the skin of the earth
There's no time for compassion or fair-play
Time's money and truth a flirt

There is good and there is evil
But freedom is freedom you say
And oh you believe in heaven and hell
You're on the wrong way they say

No gods accepted, only credit cards
No more magic no more mystery
Only glamour, pain and academy awards
No reality, no pity

Just stop stopping, just stop starting
Count your notes and consult your P.C.
Don't remember what you're forgetting
This definitely isn't a place for me to be

This spiral keeps turning
Turning the wrong way’

(J. Casters/H. Gillis/M. Valvekens, “Tragedy”)

Kurt Ingels

http://www.poesienoire.anby.net/

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...