casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

725 items

   

Hidden Agenda
Er zijn miljoenen jonge gasten die zichzelf door middel van muziek willen uitleven, zeg maar hun ziel willen bloot geven maar niet iedereen heeft het geld om die peperdure studio’s binnen te gaan.
12/09/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

Het kan soms verkeren. Neem nu Hidden Agenda uit Zuid-Californië. Dertig jaar geleden nam dit duo hun minimal synthplaat op, alleen bleek geen kat geïnteresseerd te zijn en het verdween ergens op zolder tussen de kartonnen dozen tot dertig jaar later Genetic Records aan de deur komt kloppen die het wel ziet zitten om het uit te brengen.

De stand van Genetic Records zal je tijdens ons Bimfest persoonlijk kunnen bezoeken want één van hun andere (geniale) bands Sixth June maakt deel uit van het PreBimFest.

Wie weet zien we ooit wel eens Hidden Agenda op een Belgisch podium, in ieder geval staan ze nu wel al op de mooiste Belgische site die er is.

Laten we maar beginnen bij die fameuze vraag….dertig jaar wachten en nu heb je een platendeal! Dat lijkt bijna een grap te zijn…

Walter : Dat zijn dus ook mijn gedachten hierover. Trouwens de Amerikaanse pers heeft dat ook zo begrepen. Plots zagen we artikels opduiken met als kop “Na 30 jaar heeft band eigenlijk een label gevonden.”. Of het nu om te lachen is of niet doet er niet veel toe want al bij al zijn we blij dat we eindelijk wat erkenning gevonden hebben, ook al duurde het wat lang.

Marcus : Hoe raar dat nu ook klinkt, het is net daardoor dat het meer impact heeft…denk ik.

We kunnen er wel met lachen, maar waarom is “More decisions” nooit uitgebracht denk je?

Marcus : De originele opnames werden uitgebracht op Idiosyncratic, wat een klein label is in Zuid Californië en natuurlijk zoals je kan verwachten werd dat niet het soort release dat je in iedere winkel zou kunnen vinden en dus ook niet de gebruikelijke kanalen van muziekmagazines en zo.

Waarom het nooit uitgebracht is op een groter label? Tja, zo gaat dat nu eenmaal in het leven vrees ik. De ene kan het, de andere niet. Wij waren toen 21 jaar oud en er zat niks in ons hoofd dat er op ging wijzen dat wij het anders zouden gaan doen.

Walter : De laatste tracks die nu op de cd staan zijn uitgebracht op een cassette in 1983. Die nummers zijn ongeveer tegelijkertijd opgenomen als die van op de lp. Maar zoals Marc reeds aanhaalde was dat niet echt met de bedoeling om die dingen echt te gaan uitbrengen. Het was trouwens Marc die plots de tape terug vond, die zat dus gewoon ergens 30 jaar in een kartonnen doos verstopt. Eigenlijk wel tof dat we dat allemaal kunnen redden hebben, ook al moeten we Genetic Records hier ruimschoots voor bedanken.

Een van jullie tracks was terug te vinden op de legendarische compilatie “Night of the banshee”, dat moet jullie toch enigszins geholpen hebben?

Marcus : Profijt hebben we daar nooit van gezien want dat boeltje was eigenlijk één groot illegaal gedoe. Dat nummer stond er op zonder dat men ooit iets aan ons gevraagd heeft. Wij hebben dat wel laten onderzoeken want de kerel die dat er op gezet heeft, die heeft er wel geld met verdiend natuurlijk. Het grootste probleem is wel dat Walter en ik de enigen zijn die er iets willen aan doen, maar het zou best kunnen dat je hier nog van hoort.

Walter : Het is natuurlijk uw schuld niet maar zoals Marcus aangaf, is dit een zeer delicate kwestie. Anderzijds hebben ze geld op onze rug verdient maar een andere waarheid is ook dat door die track Hidden Agenda steeds een blijvende naam is gebleven in het minimal synth-milieu. Dat betekent niet dat we niet graag de centen hadden gezien waar we recht op hadden.

Wat vind je 30 jaar na datum van je geluid?

Marcus : Wij staan er nog steeds achter en we houden er zielsveel van. Soms doet het pijn om naar oud werk van iemand te luisteren maar wij wisten heel goed wat op dat moment onze motivaties waren. Trouwens, er zijn 8 of 10 nummers uitgebracht maar in die tijd hebben wij door Zuid Californië, Nevada en Arizona getoerd met zo’n 60-tal nummers tot onze beschikking. Die zijn allemaal gecomponeerd nog voor er sprake was van de fameuze Roland TR 808. Wij waren wat je toen noemde echte “old school” maar dat had er veel met te maken dat wij enkel maar zulks materiaal konden betalen.

Walter : Ik denk dat het de tand des tijds mooi doorstaan heeft. Er zijn veel mensen die niet begrijpen dat ons materiaal al zo oud is. Als je daar nog eens bij zegt dat ons materiaal opgenomen is in Californië dat toch bekend staat omwille van zijn surfmuziek dan is dat wel iets unieks, denk ik. Het is ook een wonder dat onze muziek zo goed ontvangen is in Europa.

Ik ken een heleboel muzikanten die neerkijken op dat heel analoog gedoe rondom minimale synth muziek…

Marcus : Ik weet dat dit bestaat en ik vind het echt jammer dat er mensen zijn die er zo over denken. Er zijn miljoenen jonge gasten die zichzelf door middel van muziek willen uitleven, zeg maar hun ziel willen bloot geven maar niet iedereen heeft het geld om die peperdure studio’s binnen te gaan. De meeste mensen die ik ken zijn begonnen met niks en maakten grootse dingen.

David Bowie is begonnen met een twaalfsnarige gitaar maar hij had wel massa’s goede nummers op zak en kijk waar hij nu staat. Er is daar niks mis mee en trouwens we staan niet allemaal aan de top. God zij gezegend aan hun die het ondanks alles toch proberen.

Walter : Wij waren heel die punkscene kotsbeu en we besloten om het allemaal eens elektronisch te gaan proberen. In ieder geval werden we er wel meer mobiel door. Toen wij nog punk speelden, waren wij geïnteresseerd in de elektronische muziekscene dus ik zie dat als een vooruitgang.

Akkoord maar het gaat ook niet alleen over neerkijken of zo, er zijn mensen bij die beweren dat het analoog geluid limieten met zich mee brengt.

Marcus : Analoog was fantastisch op het moment dat het iets voorstelde. Wij deden wat we konden met wat we hadden. Moesten sommige mensen zien waar mijn materiaal uit bestond dan zouden die achterover vallen. Sequential, Oberheim, Roland…ik had ze allemaal. Maar die analoge synths zijn zo een beetje de gimmick geworden van zij die gaan voor het zogezegde authentiek geluid. Als je mij vraagt is dat een totaal belachelijke attitude. Moeten we nu echt meer respect hebben voor wat oude brol dat we op E-Bay gekocht hebben? Ik denk het niet….

Ik noem dat niet meer dan een dwaze trend die vlug voorbij zal gaan. Het is nog altijd het nummer die het hem doet. Of wij dat nu doen op een analoge of een digitale synth, dat maakt geen enkel verschil. Als je een perfect nummer kan schrijven met een gitaar en een paar sambaballen, dan ben je er ook.

Al dat gedoe over muziekinstrumenten dat is alleen maar goed voor snobs die niks anders te doen hebben, de normale mens die moet werken trekt zich daar niks van aan. God zij nog eens gezegend voor zij die er niks van afweten. Hoe minder materieel je hebt des te beter uw muziek zal zijn want het betekent dat je gedwongen wordt om naar de essentie te gaan : het songschrijven. Straks ga ik hier nog gaan beweren dat a capella het beste is!

Walter : Wat ik tof vind aan analoge synths is dat je verplicht bent om harder te werken…

Tja ieder zijn ding, ik geloof wel niet dat je in 1985 dacht dat jouw muziek in 2010 cool zou zijn….

Marcus : In de verste verte niet, Didier. Wij waren toen met muziek bezig waarvan we dachten dat het een soort van fase was. Muziek die vlug zou vergeten worden en die jaren later als quasi voorbijgestreefd zou beschouwd worden. Maar we waren jong en we wisten toen nog niet dat de geschiedenis werkt in cyclussen. Je kunt je inbeelden hoe blij wij waren toen plots onze muziek terug weer in was, net alsof plots kauwgum weer cool was geworden….

Walter : Ik had altijd verwacht dat zulke muziek mensen zou blijven aanspreken. Ik moet alleen toegeven dat ik nooit verwacht had dat het zo’n vaart zou lopen…

En dan is er het verhaaltje van Genetic Records…

Marcus : Het is eigenlijk een zeer lang verhaal maar we gaan het kort houden.

http://www.myspace.com/originalhiddenagenda was een webpagina die we op poten hadden gezet waarbij eigenlijk de bedoeling was dat we op zoek waren naar mensen die eventueel interesse zagen in het heruitbrengen van “Few Decisions”. Een paar Europese vrienden hebben die pagina ontdekt en zijn eigenlijk zo bij Genetic terecht gekomen. Wij bezorgden Genetic 8 nummers en die begonnen onze nummers te remasteren en samen met Ranier (dat is dus een echte muzikale archeoloog) kreeg onze muziek een geluid waarbij alles terug tot leven kwam.

De tapes waren al eens opgepoetst door Jeff Cowan van de Goldmine Studios ( http://www.goldminerecording.com/). Die gebruikt een speciaal systeem om tapes te herstellen, dat gebeurt door ze in één of andere industriële oven te steken. Dus als er iemand is die een tape heeft die om zeep is, je kan deze steeds herstellen door te bakken (schiet in de lach).

Nadien kwam de lieve Rhona van Genetic er bij en de rest is zoiets als geschiedenis geworden….

Je moet toch verrast zijn geweest….

Marcus : Absoluut. Vooral, het doet je iets als iemand opgewonden blijkt te zijn van iets wat je gecreëerd hebt. Als dat iets is dat al 30 jaar vergeten is dan is dat nog beter en het is de max om te zien dat sommige daar nog interesse voor hebben, zoals Dark Entries. Wij hadden nooit gedacht dat men ons zou opnemen in dat mooie groepje van minimal electronic maar nu dragen wij die titel als een soort van erecode.

Walter : Blij zijn is zacht uitgedrukt, vele mensen waren echt verrast dat we nog bezig waren.

Ik kan me voorstellen dat sommige vrienden bij u komen met de leuke opmerking “Ha jullie cd is ook uit”…..

Marcus : Die zijn dus inderdaad compleet verrast dat wij daar nu met afkomen. Maar ik zie het toch anders hoor : nu is het uitgebracht op een label die er echt van houdt maar voor het zelfde geld was het 30 jaar geleden uitgebracht op één of andere major om in één of andere kelder te liggen rotten.

Maar dit gezegd zijnde, we weten ook dat een release op Genetic niet zal betekenen dat we plots rocksterren of zo zullen worden, dat willen wij ook niet. Wij zijn kerels die al wat ouder zijn en het doet ons iets om muziek uit te brengen waar wij van houden, we doen ook optredens en we genieten ervan dat wij onszelf als muzikale artiesten kunnen bestempelen.

Onze cd is uit en onze vrienden beseffen dat deze drie gasten eindelijk iets hebben waar ze trots op kunnen zijn. De meeste mensen vinden Hidden Agenda ultracool klinken en ook al is het een vanzelfsprekende naam zijn wij toch de eerste die kunnen zeggen dat ze zo noemen. Er zijn dus echt honderden groepen die zich ook zo willen noemen maar wij hebben de auteursrechten van die naam sinds 1980 en we kunnen het nog bewijzen ook. Er zijn natuurlijk ook vrienden bij die zeggen : “Het werd tijd…”.

Walter : De meeste van mijn vrienden begrijpen er geen snars van. Die wisten eigenlijk zelfs niet dat ik in een groep zat, dus tja er zijn er bij die geshockeerd zijn….

Komt er eigenlijk nieuw materiaal uit, en als ik het goed begrepen heb dan gaan jullie terug optreden….

Marcus : Ja, we gaan dus opnieuw ouder materiaal uitproberen, wat nieuw gerief kopen en ook eens nadenken over nieuwe bindteksten. Wij zijn dus sterker dan ooit en er op voorbereid om de grond te doen daveren!

Walter : Wij hebben hopen oud en nieuw materiaal en hopen volgend jaar in Duitsland te kunnen optreden.

Als ik nu vertellen dat je binnen 30 jaar een superster wordt, zou je me dan geloven? Per slot van rekening moest ik u in 1991 verteld hebben dat ze je lp gingen uitbrengen zou je ook zeggen dat ik ze niet alle vijf heb…

Marcus : Wel kijk, moesten we geloven dan stuur ik nu een heleboel gehandtekende exemplaren toe zodat jij in 30 jaar tijd een miljonair bent. Maar serieus nu, in die jaren hebben wij altijd van ons geluid gehouden en waren we er ook trots op. Live zat het altijd goed en we hebben met honderden rockbands gespeeld en het liep steeds van een leien dakje : ook al hebben wij geen drummer was onze drum luider dan die van vele andere bands die wel een drummer hadden. Onze bass klonk voller en we hadden geen bassist. Onze teksten waren steeds een beetje beter dan de rest, maar dat komt omdat er bij ons een goede zanger zit.

Walter : Zoveel uitleg, Marcus, ik zou gewoon zeggen dat je krankzinnig bent!

Dank u, geef maar uw favoriete plaat aller tijden….

Marcus : Ik wil daar wel op antwoorden maar ik vrees dat je gaat slikken bij het antwoord hoor. Toen ik op school zat waren er twee lp’s waar ik compleet gek van was. De ene is “Autobahn” van Kraftwerk maar daar zul je niks over te zeggen hebben maar dan zou ik durven antwoorden : “Band of gypsies” van Jimi Hendrix. Eigenlijk is het een zegen om te kunnen klinken als Jimi Hendrix : technisch in orde en nog psychedelisch ook.

Walter : Bij mij is dat “Chairs Missing” van Wire. Die lp bevat minimale electronica, punk, pop en sommige geluiden die ik niet kan omschrijven. Ik luister veel naar die plaat, zelfs vandaag nog.

De laatste woorden zijn voor jullie….

Marcus : Ik wil Dark Entries en u bedanken dat jullie bereid waren om de geschiedenis van onze groep in de verf te zetten. Wij hebben zeer veel respect voor mensen als jullie. De groeten aan al jullie lezers!

Walter : De respons op “More Decisions” is fantastisch. Doordat dit nu allemaal gebeurt lijkt het erop dat het ons leven nog meer aangenamer maakt. Het is inderdaad zo dat wij een vreemde geschiedenis hebben, maar ik kan je dit vertellen : het is zelfs nog niet over….

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 03/07/2020 : Shining Light: Mono Inc. herneemt 'Lichtgestalt' van Lacrimosa met Tilo Wolff

Er werd ons een nieuwe samenwerking tussen Mono Inc. en Lacrimosa aangekondigd. Martin Engler van Mono Inc. en Tilo Wolff van Lacrimosa waarderen elkaars werk heel erg en zijn ook goede vrienden. Jaren geleden werkten ze al eens samen op de single 'Children Of The Dark' van Mono Inc., een nummer waaraan ook Chris Harms van Lord Of ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lisfrank - The Human

Bij Final Muzik was men zeer in zijn nopjes met de Dark Entries review van “Elevator” (klik de link onder deze review) en dus kregen we de meest recente release in onze postbus van deze Italiaanse legende diens conceptie terug gaat tot in 1980! Inderdaad 40 jaar terug in de tijd besloot ene Fulvio Guidarelli mee te surfen op ...

lees meer...
CD BESPREKING : Kregel - #1

Onder de Limburgse grond is er best wel meer te vinden dan enkel steenkool. Verdraaid goede muziek bijvoorbeeld, want als trouwe Dark Entries lezer weet u dat er binnen uw geliefde genre door de jaren heen heel wat artiesten hun bakermat in het bronsgroen eikenhout hadden/hebben staan. Denk maar aan Siglo XX, Struggler, Gruppenbild of meer ...

lees meer...
NIEUWS 01/07/2020 : Sinners' Day wordt verlegd naar 2021

Het zit de organisatoren van W-Festival en Sinner's Day niet mee. Het W-Festival werd een eerste keer verzet van mei naar augustus, en daarna - toen duidelijk werd dat grote festivals niet meer mochten doorgaan tot minstens eind augustus - naar 2021. Maar de organisatoren lieten de zaak niet vallen. In plaats van W-Fest zou in oktober ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2020 : De wereld is gek geworden, volgens Jaz Coleman en Ondrej Smeykal

Het einde is nabij! Al meer dan 40 jaar verkondigt Jaz Coleman dat de wereld zijn ondergang tegemoet gaat, en hij doet op veschillende wijzen. Het meeste bekendheid geniet natuurlijk de supergroep Killing Joke, maar hij maakt ook solo symfonische muziek. Zijn laatste wapenfeit is een samenwerking met Ondrej Smeykal, een eenpersoonsdidgeridoo-orkest ...

lees meer...
CD BESPREKING : Red Velvet Deception - Like Rain

Rijkelijk laat. Ik geef het grif toe. Het was het nummer “So Low” op de compilatie “A Matter Of Concepts - a post punk and wave compilation”, die reeds in 2018 bij het Zweedse Dead Wax Records verscheen maar pas enige maanden geleden in mijn bezit kwam, die met op deze band attendeerde. De aanleiding ongetwijfeld het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Croatian Amor & Varg²™ - Body Of Water/Body Of Carbon

Met Duitse pagan metalbands valt niet te sollen. Dat mocht de Zweed Jonas Rönnberg aan den lijve ondervinden. Hij zag zich genoodzaakt om zijn artiestennaam Varg te veranderen na zeer nadrukkelijke navraag van een band met dezelfde naam. Dat Rönnberg er nog wel mee kon lachen, vermoeden we uit het feit van zijn nieuw gekozen alias: ...

lees meer...
CD BESPREKING : Richard Ramirez + Atrax Morgue - Yours Eyes On My Hands

Op 6 mei 2007 hing Marco Corbelli (Atrax Morgue) zichzelf op, hij werd 37 jaar. Van een man die immer een haast tastbare fascinatie en voorliefde voor de dood had, kwam dit nieuws misschien niet zo als een verrassing. Toch bracht het wat teweeg in de noise en power electronics wereld: u dient te weten dat de man onder zijn fans (en binnen ...

lees meer...
NIEUWS 23/06/2020 : Nieuwe videoclip For Greater Good vandaag in première.

U kon het reeds lezen in onze uitermate lovende recensie van de EP ...Unfolds: For Greater Good is terug van weggeweest. Om dit heugelijke feit nog meer luister bij te zetten gaat vandaag de videoclip bij het nummer ‘Synchronism’ in première. In dit nummer zorgt Raya Schaduwjaagster van Dark Poem voor de vocalen, ...

lees meer...
NIEUWS 22/06/2020 : Enzo Kreft gaat door en door

Enzo Kreft had ons in 2019 al zeer aangenaam verrast met 'Control', een conceptplaat over de nevenwerkingen van de technologische vooruitgang. De plaat was de derde al sinds Enzo in 2016 na een lange pauze terug begon te musiceren. Hij laat er geen gras over groeien, want er staat al een nieuwe plaat in de steigers. De exacte uitgavedatum ...