casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Horologium
Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden.
10/09/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

10/09/2010 : Horologium - Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden.
10/09/2010 : Horologium - Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden.
10/09/2010 : Horologium - Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden.
10/09/2010 : Horologium - Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden.
Onlangs verscheen op Zoharum Records een release die mij sterk aangreep nl. “A handful of dust and ashes” van het Poolse Horologium, een act die vandaag de dag tot de top van de industriële sector mag gerekend worden.

In tijden dat we je veel beloven, beloven we ook meer aandacht voor de industriële muziek en daarom hoog tijd voor een interview met Greg van Horologium die tevens ook de man achter Ur Muzik is.

Hallo Greg, wat betekent industriële muziek voor jou?

Wel, hallo. Weet je, industriële muziek bezorgt mij een creatieve vrijheid waarbij ik me niks moet aantrekken van zogezegde muzikale grenzen.

Het laat mij toe om mezelf van A tot Z uit te drukken, het laat me ook toe om van A tot Z weer te geven wat er mis is met mij…muziekgewijs, productiegewijs…noem maar op!

Alles verdwijnt (ook al komt het ooit terug) maar bij industriële muziek is dat gelukkig niet het geval…

Ik vind dat dus een goede vraag, weet je. Ik veronderstel dat jij bedoelt dat de andere genres een populariteit hebben die zo’n 5 minuten duurt om daarna terug in de garage te worden gezet.

Kijk gewoon wat er gebeurde met de punkrockmuziek. Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden, wat op zich een goede zaak is. Het is het soort kunst dat immuun gebleven is aan de ziekte van de populariteit. Ik denk dat dit de reden is waarom industriële muziek altijd zo sterk gebleven is…

Ikzelf hou zeer veel van industriële muziek omdat het de mogelijkheid schept om mijn eigen beelden te zien, ik bedoel ik beeld me in wat ik zelf wil.

Dat hangt er natuurlijk van af wat er in je verbeelding zit, maar ik ga hier ook volledig met je akkoord. Dat geldt ook voor dark ambient, klassiek en filmsoundtracks.

Zoals ik al eerder aangaf is is dit het soort muziek die geen grenzen kent, er zijn geen schema’s en je zit ook niet vast in een bepaald stramien. Lang leve de industriële muziek!

Hoe ben je in de muziek terecht gekomen?

In het midden van de jaren ’90 las ik enkele metalmagazines en ontdekte zo Cold Meat Industry. Iets later zag ik een video van Merzbow en ik was verkocht…

De industriële muziek is steeds gekenmerkt geweest dat er massa’s releases waren, maar nu met het internet lijkt het hek wel echt van de dam.

Hoe hou je dit allemaal bij?

Ik hou dat ook niet allemaal bij. Ik probeer mij vooral bezig te houden met enkele groepen die ik echt goed vind. Eerlijk gezegd gebeurt het zelfs eerder zelden dat ik echt goede dingen hoor, en in plaats van mijn tijd te verliezen in slechte dingen, hou ik het op projecten of groepen waarvan ik weet dat ze goed zijn.

Maar goed, laten we eerlijk blijven. Door al die releases komt ook de massa brol naar boven en is het toch moeilijk voor die groepen die jij als de betere ziet om boven te blijven drijven?

Die brol is niet echt een probleem hoor. Ik ben ervan overtuigd dat die artiesten met een naam steeds hun weg zullen vinden, en ook dus de mogelijkheid om dingen uit te brengen. Voor de labels is het inderdaad wel een pak moeilijker want die moeten echt massa tijd hebben om al die dingen te beluisteren en te beoordelen.

Speelt het voor u een rol in welke vorm je muziek is uitgebracht?

Natuurlijk. Een release is meer dan alleen het geluid, maar alles wat er om heen zit. De artwork, de verpakking, de manier waarop je de release promoot : al die dingen spelen een rol om de release in zijn geheel te beoordelen.

Ik hou van vinyl en ook van al die tapes. Die tapes daarmee herbeleef ik mijn jeugd.

Mp3 is wel niet slecht maar als je dat met al die andere vormen gaat vergelijken, mis je toch iets.

Jij bent de man van Horologium. Ik veronderstel dat dit niet je enige groep zal zijn waar je bij betrokken bent.

En toch moet ik zeggen dat Horologium het enige project is dat me op dit moment interesseert. Ik ben wel onlangs met Mazrcin van Haven begonnen aan een breakcore/IDM-project, je zal er spoedig van horen!

Wij kijken er al naar uit hier bij Dark Entries. Jij bent van Polen, dat is dus echt een land met diverse scenes die het goed doen.

Hoe zit dat ginder? Ik veronderstel dat het even underground is als hier…

Absoluut, maar ik vind dat niet slecht. Wat me wel boos maakt hier in Polen is dat de mensen hier, op een paar uitzonderingen na, steeds de neiging hebben om steeds maar hetzelfde te gaan spelen. Het soort van dark ambient dat we nu al duizend keer gehoord hebben of van die synthetische orchestrale dingen.

Dit gezegd zijnde, ben ik nu volledig weg van K, een nieuw Pools project.

Ik volg al geruime tijd de scene in Oost Europa, van pop tot indus.

De laatste tijd komen daar echt goede dingen uit.

Ik volg de popscene in het geheel niet (schiet in de lach).

Maar ik snap wel wat je bedoelt, het is vooral sinds Beast Of Prey Records in het leven geroepen werd dat we hier heel wat interessante dingen de revue hebben zien passeren.

Dat was een echte impuls voor jonge mensen om met iets te beginnen.

Toen ik de muziek hoorde van Horologium kreeg ik rillingen over mijn rug, zo creepy.

Bedoel je “A handful of dust and ashes”?

Ja.

Dat kan je eigenlijk zien als een soort van overzicht van mijn materiaal dat ik sinds 2005 heb uitgebracht, samen met een paar additionele livetracks.

Iedereen ervaart muziek op zijn manier, dus is het voor mij moeilijk om iets te zeggen hoe jij muziek ervaart. Ik word nostalgisch en serieus als ik “A handful of dust and ashes” opleg.

Wat is het belangrijkste : wat er achter de muziek zit of de muziek zelf?

Ik kan dus gerust naar bepaalde werken luisteren zonder dat ik erover nadenk wat ze er met willen zeggen en dat vind ik nou net het mooiste aan al die dingen.

Maar als je het nu over Horologium hebt, dan heb je ongelijk : ze zijn alle twee even belangrijk!

Naast Horologium ben jij ook de platenbaas van Ur Muzik. Vertel ons iets daarover…

Dat is een label dat ik samen met mijn vrouw, Olga, run. Wij brengen muziek uit waar wij echt van houden, en we hopen dat de mensen er iets aan hebben.

Er iets over zeggen? Laat maar, het label spreekt voor zich….

Hoe zit dat in zijn werk? Ga jij op zoek naar artiesten of komen ze aan je deur hangen?

Laat ons zeggen dat het een 50/50 situatie is.

Is alles mogelijk op je label of zijn er dingen die je weigert?

Moeilijke vraag, maar in principe zou ik moeten antwoorden dat alles mogelijk is. Of tenminste alles wat ikzelf interessant vind. Het spreekt voor zich dat ik eerder een neofolkrelease ga uitbrengen dan christian pop….

Wie heeft er nu een platenmaatschappij in tijden van crisis…

Omdat het niks met geld te maken heeft, daarom.

Mensen zoals ik luisteren nog steeds met de glimlach naar muziek en ik heb er ook nog steeds plezier in om het uit te brengen. De rest kan me geen bal schelen. De financiële crisis heeft er niks met te maken. Het is te zeggen toch niet rechtstreeks : ik bedoel, je moet nog steeds centen hebben om iets op poten te zetten.

Zijn er bepaalde releases die je echt graag zou willen uitbrengen?

Er zijn zeker een paar releases die ik ooit graag zou uitbrengen, maar het heeft geen zin om te praten over dingen die ik wil doen maar toch niet kan.

Laat het mij zo zeggen : ik hoop dat er dagen aankomen waarin mijn dromen waarheid worden…

Uw favoriete plaat?

Het is echt te moeilijk om er eentje uit te pikken. Ik zou wel willen maar ik kan het gewoon niet.

Uw laatste woord?

Bedankt dat jullie ons wilden interviewden, was echt zeer tof!

Van u kunnen we het zelfde zeggen!

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...