casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

691 items

   

Horologium
Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden.
10/09/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

10/09/2010 : Horologium - Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden.
10/09/2010 : Horologium - Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden.
10/09/2010 : Horologium - Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden.
10/09/2010 : Horologium - Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden.
Onlangs verscheen op Zoharum Records een release die mij sterk aangreep nl. “A handful of dust and ashes” van het Poolse Horologium, een act die vandaag de dag tot de top van de industriële sector mag gerekend worden.

In tijden dat we je veel beloven, beloven we ook meer aandacht voor de industriële muziek en daarom hoog tijd voor een interview met Greg van Horologium die tevens ook de man achter Ur Muzik is.

Hallo Greg, wat betekent industriële muziek voor jou?

Wel, hallo. Weet je, industriële muziek bezorgt mij een creatieve vrijheid waarbij ik me niks moet aantrekken van zogezegde muzikale grenzen.

Het laat mij toe om mezelf van A tot Z uit te drukken, het laat me ook toe om van A tot Z weer te geven wat er mis is met mij…muziekgewijs, productiegewijs…noem maar op!

Alles verdwijnt (ook al komt het ooit terug) maar bij industriële muziek is dat gelukkig niet het geval…

Ik vind dat dus een goede vraag, weet je. Ik veronderstel dat jij bedoelt dat de andere genres een populariteit hebben die zo’n 5 minuten duurt om daarna terug in de garage te worden gezet.

Kijk gewoon wat er gebeurde met de punkrockmuziek. Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden, wat op zich een goede zaak is. Het is het soort kunst dat immuun gebleven is aan de ziekte van de populariteit. Ik denk dat dit de reden is waarom industriële muziek altijd zo sterk gebleven is…

Ikzelf hou zeer veel van industriële muziek omdat het de mogelijkheid schept om mijn eigen beelden te zien, ik bedoel ik beeld me in wat ik zelf wil.

Dat hangt er natuurlijk van af wat er in je verbeelding zit, maar ik ga hier ook volledig met je akkoord. Dat geldt ook voor dark ambient, klassiek en filmsoundtracks.

Zoals ik al eerder aangaf is is dit het soort muziek die geen grenzen kent, er zijn geen schema’s en je zit ook niet vast in een bepaald stramien. Lang leve de industriële muziek!

Hoe ben je in de muziek terecht gekomen?

In het midden van de jaren ’90 las ik enkele metalmagazines en ontdekte zo Cold Meat Industry. Iets later zag ik een video van Merzbow en ik was verkocht…

De industriële muziek is steeds gekenmerkt geweest dat er massa’s releases waren, maar nu met het internet lijkt het hek wel echt van de dam.

Hoe hou je dit allemaal bij?

Ik hou dat ook niet allemaal bij. Ik probeer mij vooral bezig te houden met enkele groepen die ik echt goed vind. Eerlijk gezegd gebeurt het zelfs eerder zelden dat ik echt goede dingen hoor, en in plaats van mijn tijd te verliezen in slechte dingen, hou ik het op projecten of groepen waarvan ik weet dat ze goed zijn.

Maar goed, laten we eerlijk blijven. Door al die releases komt ook de massa brol naar boven en is het toch moeilijk voor die groepen die jij als de betere ziet om boven te blijven drijven?

Die brol is niet echt een probleem hoor. Ik ben ervan overtuigd dat die artiesten met een naam steeds hun weg zullen vinden, en ook dus de mogelijkheid om dingen uit te brengen. Voor de labels is het inderdaad wel een pak moeilijker want die moeten echt massa tijd hebben om al die dingen te beluisteren en te beoordelen.

Speelt het voor u een rol in welke vorm je muziek is uitgebracht?

Natuurlijk. Een release is meer dan alleen het geluid, maar alles wat er om heen zit. De artwork, de verpakking, de manier waarop je de release promoot : al die dingen spelen een rol om de release in zijn geheel te beoordelen.

Ik hou van vinyl en ook van al die tapes. Die tapes daarmee herbeleef ik mijn jeugd.

Mp3 is wel niet slecht maar als je dat met al die andere vormen gaat vergelijken, mis je toch iets.

Jij bent de man van Horologium. Ik veronderstel dat dit niet je enige groep zal zijn waar je bij betrokken bent.

En toch moet ik zeggen dat Horologium het enige project is dat me op dit moment interesseert. Ik ben wel onlangs met Mazrcin van Haven begonnen aan een breakcore/IDM-project, je zal er spoedig van horen!

Wij kijken er al naar uit hier bij Dark Entries. Jij bent van Polen, dat is dus echt een land met diverse scenes die het goed doen.

Hoe zit dat ginder? Ik veronderstel dat het even underground is als hier…

Absoluut, maar ik vind dat niet slecht. Wat me wel boos maakt hier in Polen is dat de mensen hier, op een paar uitzonderingen na, steeds de neiging hebben om steeds maar hetzelfde te gaan spelen. Het soort van dark ambient dat we nu al duizend keer gehoord hebben of van die synthetische orchestrale dingen.

Dit gezegd zijnde, ben ik nu volledig weg van K, een nieuw Pools project.

Ik volg al geruime tijd de scene in Oost Europa, van pop tot indus.

De laatste tijd komen daar echt goede dingen uit.

Ik volg de popscene in het geheel niet (schiet in de lach).

Maar ik snap wel wat je bedoelt, het is vooral sinds Beast Of Prey Records in het leven geroepen werd dat we hier heel wat interessante dingen de revue hebben zien passeren.

Dat was een echte impuls voor jonge mensen om met iets te beginnen.

Toen ik de muziek hoorde van Horologium kreeg ik rillingen over mijn rug, zo creepy.

Bedoel je “A handful of dust and ashes”?

Ja.

Dat kan je eigenlijk zien als een soort van overzicht van mijn materiaal dat ik sinds 2005 heb uitgebracht, samen met een paar additionele livetracks.

Iedereen ervaart muziek op zijn manier, dus is het voor mij moeilijk om iets te zeggen hoe jij muziek ervaart. Ik word nostalgisch en serieus als ik “A handful of dust and ashes” opleg.

Wat is het belangrijkste : wat er achter de muziek zit of de muziek zelf?

Ik kan dus gerust naar bepaalde werken luisteren zonder dat ik erover nadenk wat ze er met willen zeggen en dat vind ik nou net het mooiste aan al die dingen.

Maar als je het nu over Horologium hebt, dan heb je ongelijk : ze zijn alle twee even belangrijk!

Naast Horologium ben jij ook de platenbaas van Ur Muzik. Vertel ons iets daarover…

Dat is een label dat ik samen met mijn vrouw, Olga, run. Wij brengen muziek uit waar wij echt van houden, en we hopen dat de mensen er iets aan hebben.

Er iets over zeggen? Laat maar, het label spreekt voor zich….

Hoe zit dat in zijn werk? Ga jij op zoek naar artiesten of komen ze aan je deur hangen?

Laat ons zeggen dat het een 50/50 situatie is.

Is alles mogelijk op je label of zijn er dingen die je weigert?

Moeilijke vraag, maar in principe zou ik moeten antwoorden dat alles mogelijk is. Of tenminste alles wat ikzelf interessant vind. Het spreekt voor zich dat ik eerder een neofolkrelease ga uitbrengen dan christian pop….

Wie heeft er nu een platenmaatschappij in tijden van crisis…

Omdat het niks met geld te maken heeft, daarom.

Mensen zoals ik luisteren nog steeds met de glimlach naar muziek en ik heb er ook nog steeds plezier in om het uit te brengen. De rest kan me geen bal schelen. De financiële crisis heeft er niks met te maken. Het is te zeggen toch niet rechtstreeks : ik bedoel, je moet nog steeds centen hebben om iets op poten te zetten.

Zijn er bepaalde releases die je echt graag zou willen uitbrengen?

Er zijn zeker een paar releases die ik ooit graag zou uitbrengen, maar het heeft geen zin om te praten over dingen die ik wil doen maar toch niet kan.

Laat het mij zo zeggen : ik hoop dat er dagen aankomen waarin mijn dromen waarheid worden…

Uw favoriete plaat?

Het is echt te moeilijk om er eentje uit te pikken. Ik zou wel willen maar ik kan het gewoon niet.

Uw laatste woord?

Bedankt dat jullie ons wilden interviewden, was echt zeer tof!

Van u kunnen we het zelfde zeggen!

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 19/05/2019 : Second Still exclusief in Retie

De Westkust van de US of A weet schoon volk tot zijn inwoners te tellen. Paraderend langs de Hollywood Boulevard onder het alziend oog van de paparazzi. Al zien we een band als Second Still er weinig last van te weten ondervinden. Bijzonder straf dan weer wel in de postpunk / coldwave-subcultuur waarin ze zich als trio al enkele jaren ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lucy In Blue - In Flight

Het Karisma label uit Noorwegen stuurt ons een album op met magistrale psychedelische progrock, nu eens niet uit Noorwegen zelf voor de verandering, maar ook wel uit het hoge noorden, namelijk uit het cultureel erg verwante IJsland. Lucy In Blue zijn een prog rock / psychrock / post-rock band uit Reykjavik. Het is een vierkoppige band met ...

lees meer...
CD BESPREKING : Factheory - Stockholm

Op hun tweede EP “Stockholm” brengen Factheory uit Brussel atmosferische, romantisch-poëtische en melodieuze post-punk en cold wave. Als invloeden noemen ze bands zo divers als Sophia en Noir Désir en de bandnaam verwijst naar het legendarische Factory label met als bekendste band natuurlijk Joy Division, naar eigen ...

lees meer...
NIEUWS 18/05/2019 : Here are the young men... RIP Ian Curtis

Vandaag, 18 mei, is het exact 39 jaar geleden dat ene Ian Curtis zich, op 23 jarige leeftijd, van het leven beroofde. Het was allicht geen nieuws geweest ware het niet dat deze Ian Curtis frontman en zanger/tekstschrijver was bij beeldenstormers Joy Division die aan de vooravond stonden van de grote doorbraak en een eerste Amerikaanse toer. “Closer”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - Underground Wave Volume 6

Deze reeks begon ooit als "Underground Belgian Wave", maar breidde nadien zijn horizonten uit en dook in het internationale casette circuit om huisvlijt toe te vetrouwen aan een vinyl drager. Meestal voor het eerst. Al blijft er altijd heel veel Belgisch, zo ook op dit 6de deel, als vanouds gelimiteerd en gericht naar de liefhebber ...

lees meer...
CD BESPREKING : Into Orbit - Kinesis

Na ‘Caverns’ en ‘Unearthing’ is ‘Kinesis’ de derde worp voor dit uit Nieuw-Zeeland afkomstige tweetal. Drummer Ian Moir en gitarist Paul Stewart begonnen hun Into Orbit avontuur in 2013 in Wellington. Het duo klinkt dankzij hulpmiddelen als loops, overdubs en andere effecten net zoals een volwaardige ...

lees meer...
CD BESPREKING : Junkie Flamingos - Lemegeton Party

Een groepsnaam schept automatisch verwachtingen. Toen Alice Kundalini besloot om haar project She Spread Sorrow te noemen, vonden we dat een etiket dat perfect een link weet te leggen met hetgeen ze muzikaal brengt. Toen bleek dat ze samen met haar man Luca Sigurtà (die een tijdje terug nog een zeer fijn album uitbracht bij het ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2019 : Miel Noir en Tommi Stumpff samen te horen op Reclaim Your Story.

Miel Noir, een van de weinige bands die het lukte om op onze review pagina’s steeds het maximum aantal sterretjes in de wacht te slepen, is volop bezig aan de opvolger van Honey-Beat (2016). Tevens werd er een verrassende gast gespot in de studio, zo blijkt ook uit de eerste single die Miel Noir uit The Phoenix-Swarm, want zo gaat ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2019 : Summer-Event: gratis zomerfestival voor het goede doel.

Met de eerste zonnestralen die zich stilaan laten gelden, beginnen we al uit te kijken naar de zomer. En wie zomer zegt, zegt festivals. Goed nieuws want op zaterdag 3 augustus pakt men in Schoten onder de noemer Summer-Event 2019 uit met een affiche op maat van de Dark Entries lezer gesneden. Redelijk indrukwekkend met La Scaltra, A Slice ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2019 : Elektronica en Erotiek blijven hand in hand gaan in Antwerpen.

Dat de combinatie elektronica en kinky tot verrassende resultaten kan leiden, daarvan kon u in het Antwerpse Fetish Café reeds getuige zijn met optredens van o.a. Ah Cama-Sotz en Synapscape. Dat het hier niet iets eenmaligs betreft mochten we tot grote tevredenheid concluderen uit het feit dat er weer twee evenementen aangekondigd ...

lees meer...
FOTO'S : Praga Khan - @ YAP Leopoldsburg, 11/05/2019 daar Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : De Klinke - @ MysteriA Fantasy-Fair Aarschot, 04/05/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : La Lune Noire - @ MysteriA Fantasy-Fair Aarschot, 04/05/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 2 - Neem er een loopje mee.

Ondanks onze warme oproep om toch wat massaler op het appel te verschijnen, moesten we bij het betreden van de Zappa tot onze teleurstelling vaststellen dat deze in dovemansoren was gevallen. Een spijtige zaak, zowel voor de organisatie, maar in de eerste plaats voor de afwezigheden, die, getuige de klinkende namen die vandaag op de Black ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 1 - De fun, de hits.

Black Easter, in het verleden was het tweemaal het door ons erg gesmaakte muzikale paradepaardje van Dark Entries webmaster/mede Peek-A-Boo oprichter Ward de Prins. Ward overleed vorig jaar geheel onverwacht, en wat zou er mooier zijn qua eerbetoon aan deze prachtige persoon dan nog eens een keertje zijn festival te laten doorgaan ter zijner ...