casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Horologium
Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden.
10/09/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

10/09/2010 : Horologium - Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden.
10/09/2010 : Horologium - Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden.
10/09/2010 : Horologium - Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden.
10/09/2010 : Horologium - Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden.
Onlangs verscheen op Zoharum Records een release die mij sterk aangreep nl. “A handful of dust and ashes” van het Poolse Horologium, een act die vandaag de dag tot de top van de industriële sector mag gerekend worden.

In tijden dat we je veel beloven, beloven we ook meer aandacht voor de industriële muziek en daarom hoog tijd voor een interview met Greg van Horologium die tevens ook de man achter Ur Muzik is.

Hallo Greg, wat betekent industriële muziek voor jou?

Wel, hallo. Weet je, industriële muziek bezorgt mij een creatieve vrijheid waarbij ik me niks moet aantrekken van zogezegde muzikale grenzen.

Het laat mij toe om mezelf van A tot Z uit te drukken, het laat me ook toe om van A tot Z weer te geven wat er mis is met mij…muziekgewijs, productiegewijs…noem maar op!

Alles verdwijnt (ook al komt het ooit terug) maar bij industriële muziek is dat gelukkig niet het geval…

Ik vind dat dus een goede vraag, weet je. Ik veronderstel dat jij bedoelt dat de andere genres een populariteit hebben die zo’n 5 minuten duurt om daarna terug in de garage te worden gezet.

Kijk gewoon wat er gebeurde met de punkrockmuziek. Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden, wat op zich een goede zaak is. Het is het soort kunst dat immuun gebleven is aan de ziekte van de populariteit. Ik denk dat dit de reden is waarom industriële muziek altijd zo sterk gebleven is…

Ikzelf hou zeer veel van industriële muziek omdat het de mogelijkheid schept om mijn eigen beelden te zien, ik bedoel ik beeld me in wat ik zelf wil.

Dat hangt er natuurlijk van af wat er in je verbeelding zit, maar ik ga hier ook volledig met je akkoord. Dat geldt ook voor dark ambient, klassiek en filmsoundtracks.

Zoals ik al eerder aangaf is is dit het soort muziek die geen grenzen kent, er zijn geen schema’s en je zit ook niet vast in een bepaald stramien. Lang leve de industriële muziek!

Hoe ben je in de muziek terecht gekomen?

In het midden van de jaren ’90 las ik enkele metalmagazines en ontdekte zo Cold Meat Industry. Iets later zag ik een video van Merzbow en ik was verkocht…

De industriële muziek is steeds gekenmerkt geweest dat er massa’s releases waren, maar nu met het internet lijkt het hek wel echt van de dam.

Hoe hou je dit allemaal bij?

Ik hou dat ook niet allemaal bij. Ik probeer mij vooral bezig te houden met enkele groepen die ik echt goed vind. Eerlijk gezegd gebeurt het zelfs eerder zelden dat ik echt goede dingen hoor, en in plaats van mijn tijd te verliezen in slechte dingen, hou ik het op projecten of groepen waarvan ik weet dat ze goed zijn.

Maar goed, laten we eerlijk blijven. Door al die releases komt ook de massa brol naar boven en is het toch moeilijk voor die groepen die jij als de betere ziet om boven te blijven drijven?

Die brol is niet echt een probleem hoor. Ik ben ervan overtuigd dat die artiesten met een naam steeds hun weg zullen vinden, en ook dus de mogelijkheid om dingen uit te brengen. Voor de labels is het inderdaad wel een pak moeilijker want die moeten echt massa tijd hebben om al die dingen te beluisteren en te beoordelen.

Speelt het voor u een rol in welke vorm je muziek is uitgebracht?

Natuurlijk. Een release is meer dan alleen het geluid, maar alles wat er om heen zit. De artwork, de verpakking, de manier waarop je de release promoot : al die dingen spelen een rol om de release in zijn geheel te beoordelen.

Ik hou van vinyl en ook van al die tapes. Die tapes daarmee herbeleef ik mijn jeugd.

Mp3 is wel niet slecht maar als je dat met al die andere vormen gaat vergelijken, mis je toch iets.

Jij bent de man van Horologium. Ik veronderstel dat dit niet je enige groep zal zijn waar je bij betrokken bent.

En toch moet ik zeggen dat Horologium het enige project is dat me op dit moment interesseert. Ik ben wel onlangs met Mazrcin van Haven begonnen aan een breakcore/IDM-project, je zal er spoedig van horen!

Wij kijken er al naar uit hier bij Dark Entries. Jij bent van Polen, dat is dus echt een land met diverse scenes die het goed doen.

Hoe zit dat ginder? Ik veronderstel dat het even underground is als hier…

Absoluut, maar ik vind dat niet slecht. Wat me wel boos maakt hier in Polen is dat de mensen hier, op een paar uitzonderingen na, steeds de neiging hebben om steeds maar hetzelfde te gaan spelen. Het soort van dark ambient dat we nu al duizend keer gehoord hebben of van die synthetische orchestrale dingen.

Dit gezegd zijnde, ben ik nu volledig weg van K, een nieuw Pools project.

Ik volg al geruime tijd de scene in Oost Europa, van pop tot indus.

De laatste tijd komen daar echt goede dingen uit.

Ik volg de popscene in het geheel niet (schiet in de lach).

Maar ik snap wel wat je bedoelt, het is vooral sinds Beast Of Prey Records in het leven geroepen werd dat we hier heel wat interessante dingen de revue hebben zien passeren.

Dat was een echte impuls voor jonge mensen om met iets te beginnen.

Toen ik de muziek hoorde van Horologium kreeg ik rillingen over mijn rug, zo creepy.

Bedoel je “A handful of dust and ashes”?

Ja.

Dat kan je eigenlijk zien als een soort van overzicht van mijn materiaal dat ik sinds 2005 heb uitgebracht, samen met een paar additionele livetracks.

Iedereen ervaart muziek op zijn manier, dus is het voor mij moeilijk om iets te zeggen hoe jij muziek ervaart. Ik word nostalgisch en serieus als ik “A handful of dust and ashes” opleg.

Wat is het belangrijkste : wat er achter de muziek zit of de muziek zelf?

Ik kan dus gerust naar bepaalde werken luisteren zonder dat ik erover nadenk wat ze er met willen zeggen en dat vind ik nou net het mooiste aan al die dingen.

Maar als je het nu over Horologium hebt, dan heb je ongelijk : ze zijn alle twee even belangrijk!

Naast Horologium ben jij ook de platenbaas van Ur Muzik. Vertel ons iets daarover…

Dat is een label dat ik samen met mijn vrouw, Olga, run. Wij brengen muziek uit waar wij echt van houden, en we hopen dat de mensen er iets aan hebben.

Er iets over zeggen? Laat maar, het label spreekt voor zich….

Hoe zit dat in zijn werk? Ga jij op zoek naar artiesten of komen ze aan je deur hangen?

Laat ons zeggen dat het een 50/50 situatie is.

Is alles mogelijk op je label of zijn er dingen die je weigert?

Moeilijke vraag, maar in principe zou ik moeten antwoorden dat alles mogelijk is. Of tenminste alles wat ikzelf interessant vind. Het spreekt voor zich dat ik eerder een neofolkrelease ga uitbrengen dan christian pop….

Wie heeft er nu een platenmaatschappij in tijden van crisis…

Omdat het niks met geld te maken heeft, daarom.

Mensen zoals ik luisteren nog steeds met de glimlach naar muziek en ik heb er ook nog steeds plezier in om het uit te brengen. De rest kan me geen bal schelen. De financiële crisis heeft er niks met te maken. Het is te zeggen toch niet rechtstreeks : ik bedoel, je moet nog steeds centen hebben om iets op poten te zetten.

Zijn er bepaalde releases die je echt graag zou willen uitbrengen?

Er zijn zeker een paar releases die ik ooit graag zou uitbrengen, maar het heeft geen zin om te praten over dingen die ik wil doen maar toch niet kan.

Laat het mij zo zeggen : ik hoop dat er dagen aankomen waarin mijn dromen waarheid worden…

Uw favoriete plaat?

Het is echt te moeilijk om er eentje uit te pikken. Ik zou wel willen maar ik kan het gewoon niet.

Uw laatste woord?

Bedankt dat jullie ons wilden interviewden, was echt zeer tof!

Van u kunnen we het zelfde zeggen!

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Ulrich Troyer - NOK 2020

Onder de categorie: zot zijn doet geen zeer stellen we u Ulrich Troyer voor. Een lid van het tienkoppige Oostenrijkse Vegetable Orchestra. Een orkest dat muziek maakt met, inderdaad, groenten. Een stijloefening tussen de soep en de patatten, hier letterlijk te nemen: als er tijd over is tussen het koken en vrienden uitnodigen voor het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Arurmukha - 14.11.90 -Ein Akustisches Psychogramm

Berlijn met zijn rijke geschiedenis is een stad die tot veler verbeelding spreekt. Indien ook tot de uwe, dan hebben we met deze 14.11.90 -Ein Akustisches Psychogramm van Arurmukha beslist iets wat je nieuwsgierigheid zal prikkelen. Dit is een heruitgave van het album dat Marc Weiser (Rechenzntrum, Zeitkratzer) en Jürgen Hendlmeier ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chromb! - Le Livre Des Merveilles

Deze Franse band brengt een eclectische mix van prog met genres als jazz en kamermuziek over krautrock tot noise met invloeden van John Zorn tot King Crimson. Het heeft wel iets van een meer noisegetinte Magma, zeker ook in de meerstemmige, koorzangachtige vocals, niet in het Kobaïaans nochtans – de verzonnen Magma taal – ...

lees meer...
CD BESPREKING : Legowelt - Unconditional Contours

Als een kind in een snoepwinkel, zo voelde Noorderbuur Danny Wolfers zich tijdens zijn bezoek aan het SMEM, oftewel het Swiss Museum for Electronic Music Instruments, alwaar hij uitgenodigd was als eerste artiest in residentie voor het Playroom project van deze instelling. Kenners van de betere beats zullen Wolfers ongetwijfeld kennen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Geins't Naït & L. Petitgand - Like This Maybe Or This

Toen Peter De Koning enkele jaren geleden Oublier van Geins’t Naït & L. Petitgand besprak, besloot hij zijn tekst met de frustratie die hij ervoer bij het aanvoelen van de genialiteit van het album zonder dit onmiddellijk te kunnen plaatsen. Wel, een soortgelijk gevoel was aan de orde bij Like This Or Maybe This. Je zou dus ...

lees meer...
NIEUWS 19/01/2021 : Ground Nero: In The Blood

Hij is er gekomen. De nieuwe single van Ground Nero werd gisteren voorgesteld op het radioprogramma De dag des oordeels en werd daarna promt ook op YouTube gedeeld. Het is even wennen aan de stem van de nieuwe zanger, want de single is ook het eerste nummer dat uitkomt sinds Gwijde Wampers de groep verlaten heeft en vervangen werd door een ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : Nieuwe single van Ground Nero met nieuwe zanger

Ground Nero heeft zich met hun vorige plaat 'Divergence' tot de top van de Belgische gothic rock verheven. Twee jaar later staat er een nieuwe plaat in de steigers. De eerste single uit de nieuwe plaat, die vooralsnog in een dichte waas van geheimzinnigheid omhuld is, wordt maandagavond op het radioprogramma De dag des oordeels voorgesteld. Het ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : Xtort ziet alles zwart

Hopelijk bent u al vertrouwd met Xtort, het Nederlandse industrialproject van Piet Snijders. Xtort is onder meer de drijvende kracht achter Wave Invasion, een organisatie die verschillende groepen uit de Nederlandse en Belgische wave scene promoot. Wel, die Xtort heeft nu een nieuwe single: 'Zwart'. Xtort had tot nu toe al liedjes ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : 32 Ohm maakt nummer over Dunkirk Beach

Blijven we nog even bij Wave Invasion. Een andere groep uit de Wave Invasion-stal is 32 Ohm. 32 Ohm, dat is die groep Nederlanders die hun muziek 'Meuse-Rhine Delta Wave' noemen. Al sinds 1992 maken ze aangename new wave, en ze deinzen er niet voor terug ernstige onderwerpen aan te snijden in hun nummers. In hun nieuwe single 'Dunkirk ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...