casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

707 items

   

Horologium
Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden.
10/09/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

10/09/2010 : Horologium - Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden.
10/09/2010 : Horologium - Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden.
10/09/2010 : Horologium - Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden.
10/09/2010 : Horologium - Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden.
Onlangs verscheen op Zoharum Records een release die mij sterk aangreep nl. “A handful of dust and ashes” van het Poolse Horologium, een act die vandaag de dag tot de top van de industriële sector mag gerekend worden.

In tijden dat we je veel beloven, beloven we ook meer aandacht voor de industriële muziek en daarom hoog tijd voor een interview met Greg van Horologium die tevens ook de man achter Ur Muzik is.

Hallo Greg, wat betekent industriële muziek voor jou?

Wel, hallo. Weet je, industriële muziek bezorgt mij een creatieve vrijheid waarbij ik me niks moet aantrekken van zogezegde muzikale grenzen.

Het laat mij toe om mezelf van A tot Z uit te drukken, het laat me ook toe om van A tot Z weer te geven wat er mis is met mij…muziekgewijs, productiegewijs…noem maar op!

Alles verdwijnt (ook al komt het ooit terug) maar bij industriële muziek is dat gelukkig niet het geval…

Ik vind dat dus een goede vraag, weet je. Ik veronderstel dat jij bedoelt dat de andere genres een populariteit hebben die zo’n 5 minuten duurt om daarna terug in de garage te worden gezet.

Kijk gewoon wat er gebeurde met de punkrockmuziek. Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden, wat op zich een goede zaak is. Het is het soort kunst dat immuun gebleven is aan de ziekte van de populariteit. Ik denk dat dit de reden is waarom industriële muziek altijd zo sterk gebleven is…

Ikzelf hou zeer veel van industriële muziek omdat het de mogelijkheid schept om mijn eigen beelden te zien, ik bedoel ik beeld me in wat ik zelf wil.

Dat hangt er natuurlijk van af wat er in je verbeelding zit, maar ik ga hier ook volledig met je akkoord. Dat geldt ook voor dark ambient, klassiek en filmsoundtracks.

Zoals ik al eerder aangaf is is dit het soort muziek die geen grenzen kent, er zijn geen schema’s en je zit ook niet vast in een bepaald stramien. Lang leve de industriële muziek!

Hoe ben je in de muziek terecht gekomen?

In het midden van de jaren ’90 las ik enkele metalmagazines en ontdekte zo Cold Meat Industry. Iets later zag ik een video van Merzbow en ik was verkocht…

De industriële muziek is steeds gekenmerkt geweest dat er massa’s releases waren, maar nu met het internet lijkt het hek wel echt van de dam.

Hoe hou je dit allemaal bij?

Ik hou dat ook niet allemaal bij. Ik probeer mij vooral bezig te houden met enkele groepen die ik echt goed vind. Eerlijk gezegd gebeurt het zelfs eerder zelden dat ik echt goede dingen hoor, en in plaats van mijn tijd te verliezen in slechte dingen, hou ik het op projecten of groepen waarvan ik weet dat ze goed zijn.

Maar goed, laten we eerlijk blijven. Door al die releases komt ook de massa brol naar boven en is het toch moeilijk voor die groepen die jij als de betere ziet om boven te blijven drijven?

Die brol is niet echt een probleem hoor. Ik ben ervan overtuigd dat die artiesten met een naam steeds hun weg zullen vinden, en ook dus de mogelijkheid om dingen uit te brengen. Voor de labels is het inderdaad wel een pak moeilijker want die moeten echt massa tijd hebben om al die dingen te beluisteren en te beoordelen.

Speelt het voor u een rol in welke vorm je muziek is uitgebracht?

Natuurlijk. Een release is meer dan alleen het geluid, maar alles wat er om heen zit. De artwork, de verpakking, de manier waarop je de release promoot : al die dingen spelen een rol om de release in zijn geheel te beoordelen.

Ik hou van vinyl en ook van al die tapes. Die tapes daarmee herbeleef ik mijn jeugd.

Mp3 is wel niet slecht maar als je dat met al die andere vormen gaat vergelijken, mis je toch iets.

Jij bent de man van Horologium. Ik veronderstel dat dit niet je enige groep zal zijn waar je bij betrokken bent.

En toch moet ik zeggen dat Horologium het enige project is dat me op dit moment interesseert. Ik ben wel onlangs met Mazrcin van Haven begonnen aan een breakcore/IDM-project, je zal er spoedig van horen!

Wij kijken er al naar uit hier bij Dark Entries. Jij bent van Polen, dat is dus echt een land met diverse scenes die het goed doen.

Hoe zit dat ginder? Ik veronderstel dat het even underground is als hier…

Absoluut, maar ik vind dat niet slecht. Wat me wel boos maakt hier in Polen is dat de mensen hier, op een paar uitzonderingen na, steeds de neiging hebben om steeds maar hetzelfde te gaan spelen. Het soort van dark ambient dat we nu al duizend keer gehoord hebben of van die synthetische orchestrale dingen.

Dit gezegd zijnde, ben ik nu volledig weg van K, een nieuw Pools project.

Ik volg al geruime tijd de scene in Oost Europa, van pop tot indus.

De laatste tijd komen daar echt goede dingen uit.

Ik volg de popscene in het geheel niet (schiet in de lach).

Maar ik snap wel wat je bedoelt, het is vooral sinds Beast Of Prey Records in het leven geroepen werd dat we hier heel wat interessante dingen de revue hebben zien passeren.

Dat was een echte impuls voor jonge mensen om met iets te beginnen.

Toen ik de muziek hoorde van Horologium kreeg ik rillingen over mijn rug, zo creepy.

Bedoel je “A handful of dust and ashes”?

Ja.

Dat kan je eigenlijk zien als een soort van overzicht van mijn materiaal dat ik sinds 2005 heb uitgebracht, samen met een paar additionele livetracks.

Iedereen ervaart muziek op zijn manier, dus is het voor mij moeilijk om iets te zeggen hoe jij muziek ervaart. Ik word nostalgisch en serieus als ik “A handful of dust and ashes” opleg.

Wat is het belangrijkste : wat er achter de muziek zit of de muziek zelf?

Ik kan dus gerust naar bepaalde werken luisteren zonder dat ik erover nadenk wat ze er met willen zeggen en dat vind ik nou net het mooiste aan al die dingen.

Maar als je het nu over Horologium hebt, dan heb je ongelijk : ze zijn alle twee even belangrijk!

Naast Horologium ben jij ook de platenbaas van Ur Muzik. Vertel ons iets daarover…

Dat is een label dat ik samen met mijn vrouw, Olga, run. Wij brengen muziek uit waar wij echt van houden, en we hopen dat de mensen er iets aan hebben.

Er iets over zeggen? Laat maar, het label spreekt voor zich….

Hoe zit dat in zijn werk? Ga jij op zoek naar artiesten of komen ze aan je deur hangen?

Laat ons zeggen dat het een 50/50 situatie is.

Is alles mogelijk op je label of zijn er dingen die je weigert?

Moeilijke vraag, maar in principe zou ik moeten antwoorden dat alles mogelijk is. Of tenminste alles wat ikzelf interessant vind. Het spreekt voor zich dat ik eerder een neofolkrelease ga uitbrengen dan christian pop….

Wie heeft er nu een platenmaatschappij in tijden van crisis…

Omdat het niks met geld te maken heeft, daarom.

Mensen zoals ik luisteren nog steeds met de glimlach naar muziek en ik heb er ook nog steeds plezier in om het uit te brengen. De rest kan me geen bal schelen. De financiële crisis heeft er niks met te maken. Het is te zeggen toch niet rechtstreeks : ik bedoel, je moet nog steeds centen hebben om iets op poten te zetten.

Zijn er bepaalde releases die je echt graag zou willen uitbrengen?

Er zijn zeker een paar releases die ik ooit graag zou uitbrengen, maar het heeft geen zin om te praten over dingen die ik wil doen maar toch niet kan.

Laat het mij zo zeggen : ik hoop dat er dagen aankomen waarin mijn dromen waarheid worden…

Uw favoriete plaat?

Het is echt te moeilijk om er eentje uit te pikken. Ik zou wel willen maar ik kan het gewoon niet.

Uw laatste woord?

Bedankt dat jullie ons wilden interviewden, was echt zeer tof!

Van u kunnen we het zelfde zeggen!

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/09/2019 : Heeft u uw tickets al?

Graag herinneren we u nog eens aan het October Ritus festival, vrijdag 4 oktober in de Wommel. Voor alle duidelijkheid willen we ook benadrukken dat de zogenaamde late beslissers best goed in hun oren knopen dat je hier enkel binnenkomt met een ticket gekocht in voorverkoop, aangezien er geen kaarten aan de inkom verkrijgbaar zijn!! Bestel ...

lees meer...
FOTO'S : Whispering Sons - @ Liege New Wave Festival, 21/09/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ash Code - @ Liege New Wave Festival, 21/09/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dark Side Eons - @ Liege New Wave Festival, 21/09/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Frode Haltli - Border Woods

Voor het inspelen van ‘Avant Folk’, uitgebracht in 2018, verzamelde accordeonist en componist Frode Haltli nog een tiental muzikanten rond zich. Voor ‘Border Woods’ is zijn begeleidingsband, bestaande uit Emilia Amper (harp) en percussionisten Håkon Stene en Eirik Raude afgeslankt tot een trio. De muziek op ‘Border ...

lees meer...
NIEUWS 20/09/2019 : Fantastique.Night LXI: Kollaps, Nytt Land, Xavier Kruth & Crooniek

De Fantastique.Nights laten ons regelmatig proeven van gedurfde en uitstekende wave, maar voor de eenenzestigste editie hebben ze iets bijzonders in petto. Het wordt immers een editie die vooral de liefhebbers van industrial en neofolk zullen kunnen smaken. De avond gaat uitzonderlijk door op een donderdag - met name 26 september - en zal ...

lees meer...
NIEUWS 20/09/2019 : Donder, Hel & Hagel vindt het duister in het licht

Duizend brandbommen en traangasgranaten, daar zijn Donder, Hel & Hagel weer. De Leuvense anarchowavers - bekend van hun uithaal naar Joke Schauvliege op hun eerste single 'Joke is weer daar...' - hebben zelfs hun eerste plaat klaar, en die heet 'Lang genoeg beleefd geweest'. We herinneren ons niet dat deze kornuiten ooit ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ordo Rosarius Equilibrio - Let's Play (Two Girls & A Goat)

De uitstekende EP Ménage à Quatre die onlangs uitkwam beloofde reeds veel goeds voor het aankomende nieuwe Ordo Rosarius Equilibrio (dat we hier vanaf nu als ORE zullen afkorten). Sommigen opperden na het horen van de digitale promo die op voorhand aan de journalisten werd opgestuurd zelfs van het beste wat ORE tot hiertoe ...

lees meer...
NIEUWS 19/09/2019 : Indietronic Fest 4 Zaterdag 19 oktober in Lede

Zaterdag 19 oktober staat voor de 4de keer het Indietronic Fest te Lede, zaal CC Volkskring, geprogrammeerd. Dit jaar gaat alle aandacht naar Adriaan De Roover (voorheen Oaktree), Paper Hats, Raveyards en Gauss. Misschien niet meteen de meest bekende namen in onze scene maar zeker het uit checken waard indien u liefhebbert in progressieve ...

lees meer...
NIEUWS 19/09/2019 : David J pakt tijdens Bauhaus koorts uit met nieuw materiaal

Heel wat te doen hier de afgelopen dagen / weken omtrent Bauhaus en aanverwante projecten. David J was / is sedert jaar en dag lid van de Engelse cultformatie maar ook solo actief. Zijn nieuwe worp luistert naar de naam “Missive To An Angel From The Halls Of Infamy And Allure”. Voor dit album liet David J zich bijstaan door leden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Paolo Spaccamonti - Volume Quattro

Paolo Spaccamonti is een in Turijn gevestigde gitarist en componist. Naast enkele soloplaten werkt hij samen met andere artiesten zoals Jochen Arbeit van Einstürzende Neubauten of Daniele Brusaschetto. Maakt ook muziek voor televisie en componeert soundtracks voor film en heeft een voorkeur om live uitvoeringen te geven met zowel ...

lees meer...
CD BESPREKING : en creux - Default 0012

Naast Batch 0010 verscheen op hetzelfde moment Default 0012 van en creux. Onze bevindingen bij het tiende deel uit de Batch reeks kon u reeds lezen, we laten nu ons licht schijnen op haar episode in de andere serie van het SM-LL label. Wederom vier nummers, deze keer geplukt uit live optredens uit de periode 2017-2018, waarbij naast de ...

lees meer...
CD BESPREKING : en creux - Batch 0010

Veel info over en creux vonden we niet terug. We weten alleen dat het gaat om de in Londen wonende Taiwanese artieste Lucia H. Chung. Verder ook dat ze onlangs twee EP’s uitbracht bij het experimentele SM-LL label. Naast deel 10 in hun Batch reeks verder nog het twaalfde deel in de Default reeks van het label. In het verleden verzorgde ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Sewerfest (31/08/19, De Wommel, Wommelgem) - Een traditie om in ere te houden.

De allerlaatste dag van de zomervakantie afsluiten met Sewerfest, het begint een leuke traditie te worden. Voor de tweede keer vond dit gezellige DIY festival, georganiseerd door de mensen achter de New Wave Top 100 fuiven en Pale Moon, plaats in de Wommel. Vorig jaar was het het geval met Psychic Krist Kastrator, ook dit jaar werd een ...