casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

697 items

   

Horologium
Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden.
10/09/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

10/09/2010 : Horologium - Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden.
10/09/2010 : Horologium - Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden.
10/09/2010 : Horologium - Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden.
10/09/2010 : Horologium - Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden.
Onlangs verscheen op Zoharum Records een release die mij sterk aangreep nl. “A handful of dust and ashes” van het Poolse Horologium, een act die vandaag de dag tot de top van de industriële sector mag gerekend worden.

In tijden dat we je veel beloven, beloven we ook meer aandacht voor de industriële muziek en daarom hoog tijd voor een interview met Greg van Horologium die tevens ook de man achter Ur Muzik is.

Hallo Greg, wat betekent industriële muziek voor jou?

Wel, hallo. Weet je, industriële muziek bezorgt mij een creatieve vrijheid waarbij ik me niks moet aantrekken van zogezegde muzikale grenzen.

Het laat mij toe om mezelf van A tot Z uit te drukken, het laat me ook toe om van A tot Z weer te geven wat er mis is met mij…muziekgewijs, productiegewijs…noem maar op!

Alles verdwijnt (ook al komt het ooit terug) maar bij industriële muziek is dat gelukkig niet het geval…

Ik vind dat dus een goede vraag, weet je. Ik veronderstel dat jij bedoelt dat de andere genres een populariteit hebben die zo’n 5 minuten duurt om daarna terug in de garage te worden gezet.

Kijk gewoon wat er gebeurde met de punkrockmuziek. Het voordeel met indusmuziek is dat het steeds in de underground gezeten heeft en nooit echt populair is geworden, wat op zich een goede zaak is. Het is het soort kunst dat immuun gebleven is aan de ziekte van de populariteit. Ik denk dat dit de reden is waarom industriële muziek altijd zo sterk gebleven is…

Ikzelf hou zeer veel van industriële muziek omdat het de mogelijkheid schept om mijn eigen beelden te zien, ik bedoel ik beeld me in wat ik zelf wil.

Dat hangt er natuurlijk van af wat er in je verbeelding zit, maar ik ga hier ook volledig met je akkoord. Dat geldt ook voor dark ambient, klassiek en filmsoundtracks.

Zoals ik al eerder aangaf is is dit het soort muziek die geen grenzen kent, er zijn geen schema’s en je zit ook niet vast in een bepaald stramien. Lang leve de industriële muziek!

Hoe ben je in de muziek terecht gekomen?

In het midden van de jaren ’90 las ik enkele metalmagazines en ontdekte zo Cold Meat Industry. Iets later zag ik een video van Merzbow en ik was verkocht…

De industriële muziek is steeds gekenmerkt geweest dat er massa’s releases waren, maar nu met het internet lijkt het hek wel echt van de dam.

Hoe hou je dit allemaal bij?

Ik hou dat ook niet allemaal bij. Ik probeer mij vooral bezig te houden met enkele groepen die ik echt goed vind. Eerlijk gezegd gebeurt het zelfs eerder zelden dat ik echt goede dingen hoor, en in plaats van mijn tijd te verliezen in slechte dingen, hou ik het op projecten of groepen waarvan ik weet dat ze goed zijn.

Maar goed, laten we eerlijk blijven. Door al die releases komt ook de massa brol naar boven en is het toch moeilijk voor die groepen die jij als de betere ziet om boven te blijven drijven?

Die brol is niet echt een probleem hoor. Ik ben ervan overtuigd dat die artiesten met een naam steeds hun weg zullen vinden, en ook dus de mogelijkheid om dingen uit te brengen. Voor de labels is het inderdaad wel een pak moeilijker want die moeten echt massa tijd hebben om al die dingen te beluisteren en te beoordelen.

Speelt het voor u een rol in welke vorm je muziek is uitgebracht?

Natuurlijk. Een release is meer dan alleen het geluid, maar alles wat er om heen zit. De artwork, de verpakking, de manier waarop je de release promoot : al die dingen spelen een rol om de release in zijn geheel te beoordelen.

Ik hou van vinyl en ook van al die tapes. Die tapes daarmee herbeleef ik mijn jeugd.

Mp3 is wel niet slecht maar als je dat met al die andere vormen gaat vergelijken, mis je toch iets.

Jij bent de man van Horologium. Ik veronderstel dat dit niet je enige groep zal zijn waar je bij betrokken bent.

En toch moet ik zeggen dat Horologium het enige project is dat me op dit moment interesseert. Ik ben wel onlangs met Mazrcin van Haven begonnen aan een breakcore/IDM-project, je zal er spoedig van horen!

Wij kijken er al naar uit hier bij Dark Entries. Jij bent van Polen, dat is dus echt een land met diverse scenes die het goed doen.

Hoe zit dat ginder? Ik veronderstel dat het even underground is als hier…

Absoluut, maar ik vind dat niet slecht. Wat me wel boos maakt hier in Polen is dat de mensen hier, op een paar uitzonderingen na, steeds de neiging hebben om steeds maar hetzelfde te gaan spelen. Het soort van dark ambient dat we nu al duizend keer gehoord hebben of van die synthetische orchestrale dingen.

Dit gezegd zijnde, ben ik nu volledig weg van K, een nieuw Pools project.

Ik volg al geruime tijd de scene in Oost Europa, van pop tot indus.

De laatste tijd komen daar echt goede dingen uit.

Ik volg de popscene in het geheel niet (schiet in de lach).

Maar ik snap wel wat je bedoelt, het is vooral sinds Beast Of Prey Records in het leven geroepen werd dat we hier heel wat interessante dingen de revue hebben zien passeren.

Dat was een echte impuls voor jonge mensen om met iets te beginnen.

Toen ik de muziek hoorde van Horologium kreeg ik rillingen over mijn rug, zo creepy.

Bedoel je “A handful of dust and ashes”?

Ja.

Dat kan je eigenlijk zien als een soort van overzicht van mijn materiaal dat ik sinds 2005 heb uitgebracht, samen met een paar additionele livetracks.

Iedereen ervaart muziek op zijn manier, dus is het voor mij moeilijk om iets te zeggen hoe jij muziek ervaart. Ik word nostalgisch en serieus als ik “A handful of dust and ashes” opleg.

Wat is het belangrijkste : wat er achter de muziek zit of de muziek zelf?

Ik kan dus gerust naar bepaalde werken luisteren zonder dat ik erover nadenk wat ze er met willen zeggen en dat vind ik nou net het mooiste aan al die dingen.

Maar als je het nu over Horologium hebt, dan heb je ongelijk : ze zijn alle twee even belangrijk!

Naast Horologium ben jij ook de platenbaas van Ur Muzik. Vertel ons iets daarover…

Dat is een label dat ik samen met mijn vrouw, Olga, run. Wij brengen muziek uit waar wij echt van houden, en we hopen dat de mensen er iets aan hebben.

Er iets over zeggen? Laat maar, het label spreekt voor zich….

Hoe zit dat in zijn werk? Ga jij op zoek naar artiesten of komen ze aan je deur hangen?

Laat ons zeggen dat het een 50/50 situatie is.

Is alles mogelijk op je label of zijn er dingen die je weigert?

Moeilijke vraag, maar in principe zou ik moeten antwoorden dat alles mogelijk is. Of tenminste alles wat ikzelf interessant vind. Het spreekt voor zich dat ik eerder een neofolkrelease ga uitbrengen dan christian pop….

Wie heeft er nu een platenmaatschappij in tijden van crisis…

Omdat het niks met geld te maken heeft, daarom.

Mensen zoals ik luisteren nog steeds met de glimlach naar muziek en ik heb er ook nog steeds plezier in om het uit te brengen. De rest kan me geen bal schelen. De financiële crisis heeft er niks met te maken. Het is te zeggen toch niet rechtstreeks : ik bedoel, je moet nog steeds centen hebben om iets op poten te zetten.

Zijn er bepaalde releases die je echt graag zou willen uitbrengen?

Er zijn zeker een paar releases die ik ooit graag zou uitbrengen, maar het heeft geen zin om te praten over dingen die ik wil doen maar toch niet kan.

Laat het mij zo zeggen : ik hoop dat er dagen aankomen waarin mijn dromen waarheid worden…

Uw favoriete plaat?

Het is echt te moeilijk om er eentje uit te pikken. Ik zou wel willen maar ik kan het gewoon niet.

Uw laatste woord?

Bedankt dat jullie ons wilden interviewden, was echt zeer tof!

Van u kunnen we het zelfde zeggen!

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Karakorum - Fables And Fairytales

In 2017 verscheen het eerste album “Beteigeuze” op Tonzonen Records en nu is er dan de opvolger “Fables And Fairytales”. We hebben het over de vijfkoppige Duitse prog en krautrock formatie Karakorum uit Mühldorf am Inn (bij München). De band bestaat uit een keyboardspeler, twee gitaristen, een bassist en een ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fx8:Sd8 - Warning Signs

This CD review was translated to English by the author. You can read the translation here. Op de affiche van Amphi Festival 2019 prijkt een bijzondere naam. Op de laatste regel, in kleine letters, staat Fïx8:Sëd8, een artiest die je niet meteen op een groot festival met namen als Blutengel en Lord Of The Lost zou verwachten. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : RAMMSTEIN - Een stadion in vuur en vlam

Rammstein, de band waarvan de groepsleden al eens graag met vuur spelen, trad deze woensdag op voor een uitverkocht Koning Boudewijnstadion. Uw reporter ter plekke was erbij en kwam er zonder brandwonden vanaf. Er was een massale toeloop voor de metalband uit Duitsland. Alle tickets vlogen in november vorige jaar reeds in minder dan een ...

lees meer...
CD BESPREKING : Monocube - Substratum

Met de eerste helft van het jaar achter ons gelaten, kunnen we reeds zeggen dat ook 2019 weer een zeer mooi jaar geweest zal zijn wat het dark ambient genre betreft. De ijzersterke releases van Ashtoreth en Empty Chalice duiken ons in deze meteen voor de geest, en dan hebben we nog niet eens de tijd gehad om ons over de recente Cryo Chamber ...

lees meer...
NIEUWS 11/07/2019 : Timetable voor M'era Luna 2019

Zelf geven ze er niet zo heel veel ruchtbaarheid aan, maar dit jaar viert M’era Luna zijn inmiddels 20ste editie. De jaarlijkse traditie in volle zomertijd mag iedere keer dan weer een feestje zijn. Het feestje in eigen leefwereld, waar het vliegveld van het Duitse Hildesheim wordt omgetoverd tot het walhalla van de gothics en ...

lees meer...
NIEUWS 11/07/2019 : Dark Entries geeft weg: tickets Sewerfest.

Muzikale fijnproevers weten al langer dan vandaag dat JH De Wommel de place to be is om deviante muziekjes te ontdekken. Op de laatste dag van de zomervakantie slaan New Wave Top 100 en Pale Moon de handen in elkaar voor de tweede editie van Sewerfest. Vanaf 20 uur kan je er optredens meepikken van Diagnostic Error (EBM), Cojones Del ...

lees meer...
CD BESPREKING : Parallel Minds - Every Hour Wounds The Last One Kills

Het Franse metal combo Parallel Minds wordt geleid door twee muzikanten met een gemeenschappelijke visie: zanger Stéphane Fradet en gitarist Grégory Giraudo. Het duo droomt van het maken van grootse metal platen. Hun tweede worp ‘Every Hour Wounds… The Last One Kills’ is typisch voor de stijl die ze aanhangen. ...

lees meer...
CD BESPREKING : Feverdreamt - Melantant

Feverdreamt is het soloproject van Alexander Leonard Donat. ‘Melantant’ is na ‘Terban Te Ban’ (2015) zijn tweede release. Donat weet een uniek groepsgeluid bij elkaar te sprokkelen uit een grote diversiteit aan stijlen en genres. Het erbij horende verzonnen verhaal is eveneens ongewoon. De Aarde is in puin en de mens ...

lees meer...
NIEUWS 01/07/2019 : Angels Of Liberty teaser!

De nieuwe, postume Angels Of Liberty, “Servant Of The Grail” is een feit. En ik ben redelijk enthousiast. Ik hoop binnenkort een review van dit album op deze site te kunnen presenteren maar wil u nu alvast laten kennis maken met “The Last Vampire”, het nummer dat dit album moet presenteren. En geloof me dit nummer doet ...

lees meer...
NIEUWS 29/06/2019 : Wir Kellerkinder - Everyday Is Halloween het eerste kinderboek voor kinderen opgescheept met gothic ouders!

Ik ken het, en allicht nog velen anderen met me. Ook al willen u en ik als notoire goths het eeuwige leven we worden ouder en daar komen dan - als je niet goed oplet - soms kinderen bij kijken. En die kijken met ouder worden wel eens raar op bij al dat zwart van mama of papa om van de muziek die soms door de woonkamer galmt nog maar te zwijgen. ...

lees meer...
NIEUWS 28/06/2019 : Zaterdag Dark Entries Night met Noire Antidote (witch house) en Mirexxx (dark electro)

Ze volgen elkaar in snel tempo op, de Dark Entries Nights, maar dat is uitzonderlijk. Zaterdag mogen we twee uitstekende elektronische groepen ontvangen die onlangs prachtplaten hebben uitgebracht. Noire Antidote komt uit Nederland en heeft zich in korte tijd opgewerkt tot één van de witch house-groepen die je moet gezien ...

lees meer...
FOTO'S : Rob Zombie - @ Graspop 23/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ministry - @ Graspop 22/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2019 (Leipzig, Duitsland, 7 t.e.m. 10 juni) - De dolle avonturen van de electro-redactie

Meer dan een jaar had ik ernaar uitgekeken: de 28ste editie van het Wave-Gotik-Treffen in het pinksterweekend. Persoonlijk vond ik het donkere elektronische deel van de line-up niet echt "wauw", maar dat hield mij niet tegen om mij 4,5 dag lang rot te amuseren. En zoals elk jaar schrijf ik ook nu een verslag over mijn dolle avonturen ...

lees meer...
FOTO'S : Stone Temple Pilots - @ Graspop 21/06/2019 door Luc Luyten