casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

725 items

   

Qntal
Ons doel is de mensheid aantonen wat voor een breed spectrum die middeleeuwse muziek eigenlijk wel had.
08/09/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

08/09/2010 : Qntal - Ons doel is de mensheid aantonen wat voor een breed spectrum die middeleeuwse muziek eigenlijk wel had.
08/09/2010 : Qntal - Ons doel is de mensheid aantonen wat voor een breed spectrum die middeleeuwse muziek eigenlijk wel had.
08/09/2010 : Qntal - Ons doel is de mensheid aantonen wat voor een breed spectrum die middeleeuwse muziek eigenlijk wel had.
08/09/2010 : Qntal - Ons doel is de mensheid aantonen wat voor een breed spectrum die middeleeuwse muziek eigenlijk wel had.
08/09/2010 : Qntal - Ons doel is de mensheid aantonen wat voor een breed spectrum die middeleeuwse muziek eigenlijk wel had.
Nog nooit was het Festival Van Vlaanderen zo interessant voor de gothbeweging want in samenwerking met The Blackcave kun je op zaterdag 25 september in de Gentse Handelsbeurs een dubbelconcert meemaken van Qntal en hun evenbeeld Estampie.

Terwijl hij reeds volop de koffers aan het pakken was vond Michael Popp wel nog de tijd om met Dark Entries nog een leuke babbel te hebben.

Wat is eigenlijk het verschil tussen Qntal en Estampie?

Estampie is een akoestisch project dat gebaseerd is op het authentiek geluid van origineel gecomponeerde muziek. Qntal kun je als een crossoverproject van electronische, zeg maar donkere muziek en bestaande originele melodiën zien. De muziek van Estampie ontstaat in de repeteerkamer, die van Qntal is op de computer gemaakt.

Dus als je iets gaat componeren weet je zeer goed op voorhand of het iets voor Estampie of Qntal gaat worden...

Inderdaad, ik zeg het nog eens : Estampie dat is een groep die je in de repeteerkamer zult zien. In het begin was Qntal niet meer dan Syrah en een pc, alhoewel later daar ook nog eens Fil bijgekomen is. Fil speelde de synthpartijen.

Is het waar dat Alexander Veljanov jullie ontdekte?

Neen, het was Ernst (Horn, nvdr) die ons “ontdekt” heeft, ik heb hem leren kennen in het theater van Munchen.Wij houden beiden van theater, we hebben er trouwens ook beiden voor gewerkt. Ernst was de electronica specialist en aan mij mocht je alles over middeleeuwse muziek vragen. Destijds, ik spreek dan over de late 80’s, was dat een totaal nieuw concept en we hadden toen ook een volledige klare kijk op wat we wilden bereiken.

Je zal het wel niet erg vinden als ik jullie muziek als klassieke muziek bestempel. Hoe is die fascinatie tot stand gekomen?

Er toch aan toevoegen dat de classificatie steeds maar verandert. Er waren echt tijden waarbij men onze muziek als revolutionair aanzag, tijden waarin ze ons zelfs als verraders zijn gaan beschouwen...tegenover de authentieke muziek bedoel ik.

Maar kijk, sinds de middeleeuwse muziek terug in de lift zit (en ook die easy listening stroming) zit alles weer snor blijkbaar, en kleeft men ons terug het etiket “klassiek” op. Ik ben klassiek getraind en daardoor kwam ik steeds in aanraking met de “serieuze” muziek. Alleen de opera, daar heb ik nooit van gehouden.

Qntal en Estampie zijn als ik het zo mag zeggen, makers van middeleeuwse muziek. Is dat een keuze die voor altijd vastligt of zou dat kunnen veranderen, denk je?

We hebben toch al verschillende stijlen met onze middeleeuwse muziek gecombineerd hoor : Met Qntal was er zowel techno, rock en pop. Met Estampie deden we Arabische muziek (Al Andaluz Project) en Mongoolse muziek (Marco Polo) en zo verder. Nu houden we ons bezig met een project over Scandinavische muziek.

Jullie muziek is gebaseerd op traditionals, hoe vind je die terug?

Dat vergt echt zeer veel onderzoek, maar toch is alles wat we brengen ooit gepubliceerd geweest, dus in principe zou iedereen het kunnen.

Lach je niet met mensen zoals ik die geen enkele notie hebben wat er in het verleden gecomponeerd is, tenminste als het op onbekende traditionals aankomt. Dit gezegd zijnde, zien jullie jezelf als archivarissen?

Het zit zeker niet in mij om mensen uit te lachen. Wat me drijft is de creativiteit, de wil om altijd maar nieuwe ideeën te ontwikkelen.Wat kun je anders met middeleeuwse muziek gaan doen? Dat is mijn hoofdtalent. Er zijn toch nog groepen die niet meer doen dan de wegen afwerken waar anderen aan begonnen zijn? Ik bouw eigenlijk steeds aan nieuwe wegen...

Je bent er wel blijkbaar mee gestopt om beats in je muziek te steken...

Ons doel, in beide groepen, is de mensheid aantonen wat voor een breed spectrum die middeleeuwse muziek eigenlijk wel had. Dat kan dus hard, romantisch, prettig, folky, dansbaar, simpel of moeilijk zijn.

Hier zijn jullie populair binnenin de gothbeweging. Is dat in Duitsland ook zo?

Ja, maar niet enkel bij de goths. We zijn wel tamelijk bekend in Duitsland maar binnenin de klassieke muziek moet men niks van ons weten. De progressieven zullen ons wel uitnodigen voor festivals maar bij de conservatieven mogen we het vergeten. 't Is een beetje zoals in de gothscene, een deel houdt echt van ons terwijl anderen niks van ons moeten weten.

Da’s eigenlijk typisch voor muziek, ofwel interesseren ze zich voor klassiek ofwel voor modern.

Ik zou zo zeggen : je hebt goede en slechte muziek.

Al voorgekomen dat je naar je eigen muziek zit te luisteren?

Soms wel, maar enkel van dingen die ik jaren eerder gemaakt heb.

Ik zou graag eens weten wat je favoriete plaat aller tijden is...

Moeilijke vraag hoor.... King Crimson, Incredible String Band, Bruckner, Beethoven, Bach, Monteverdi, Led Zeppelin, Frank Zappa en nog een paar duizend anderen.

In Gent maak je straks deel uit van het prestigieuze Festival Van Vlaanderen...

Voor ons is dat buitengewoon, enkele jaren geleden deden we dat ook in Brugge. We stonden reeds met ons neoklassiek project Vocame op het Early Music Festival In Stockholm en op het Rheingau Festival.Ik ben echt wel gek van de atmosfeer die heerst op klassieke festivals.

Wat kunnen de fans in Gent verwachten?

Iets totaal unieks : Qntal en Estampie in één show.

Qntal / Estampie / Festival Van Vlaanderen

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 03/07/2020 : Shining Light: Mono Inc. herneemt 'Lichtgestalt' van Lacrimosa met Tilo Wolff

Er werd ons een nieuwe samenwerking tussen Mono Inc. en Lacrimosa aangekondigd. Martin Engler van Mono Inc. en Tilo Wolff van Lacrimosa waarderen elkaars werk heel erg en zijn ook goede vrienden. Jaren geleden werkten ze al eens samen op de single 'Children Of The Dark' van Mono Inc., een nummer waaraan ook Chris Harms van Lord Of ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lisfrank - The Human

Bij Final Muzik was men zeer in zijn nopjes met de Dark Entries review van “Elevator” (klik de link onder deze review) en dus kregen we de meest recente release in onze postbus van deze Italiaanse legende diens conceptie terug gaat tot in 1980! Inderdaad 40 jaar terug in de tijd besloot ene Fulvio Guidarelli mee te surfen op ...

lees meer...
CD BESPREKING : Kregel - #1

Onder de Limburgse grond is er best wel meer te vinden dan enkel steenkool. Verdraaid goede muziek bijvoorbeeld, want als trouwe Dark Entries lezer weet u dat er binnen uw geliefde genre door de jaren heen heel wat artiesten hun bakermat in het bronsgroen eikenhout hadden/hebben staan. Denk maar aan Siglo XX, Struggler, Gruppenbild of meer ...

lees meer...
NIEUWS 01/07/2020 : Sinners' Day wordt verlegd naar 2021

Het zit de organisatoren van W-Festival en Sinner's Day niet mee. Het W-Festival werd een eerste keer verzet van mei naar augustus, en daarna - toen duidelijk werd dat grote festivals niet meer mochten doorgaan tot minstens eind augustus - naar 2021. Maar de organisatoren lieten de zaak niet vallen. In plaats van W-Fest zou in oktober ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2020 : De wereld is gek geworden, volgens Jaz Coleman en Ondrej Smeykal

Het einde is nabij! Al meer dan 40 jaar verkondigt Jaz Coleman dat de wereld zijn ondergang tegemoet gaat, en hij doet op veschillende wijzen. Het meeste bekendheid geniet natuurlijk de supergroep Killing Joke, maar hij maakt ook solo symfonische muziek. Zijn laatste wapenfeit is een samenwerking met Ondrej Smeykal, een eenpersoonsdidgeridoo-orkest ...

lees meer...
CD BESPREKING : Red Velvet Deception - Like Rain

Rijkelijk laat. Ik geef het grif toe. Het was het nummer “So Low” op de compilatie “A Matter Of Concepts - a post punk and wave compilation”, die reeds in 2018 bij het Zweedse Dead Wax Records verscheen maar pas enige maanden geleden in mijn bezit kwam, die met op deze band attendeerde. De aanleiding ongetwijfeld het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Croatian Amor & Varg²™ - Body Of Water/Body Of Carbon

Met Duitse pagan metalbands valt niet te sollen. Dat mocht de Zweed Jonas Rönnberg aan den lijve ondervinden. Hij zag zich genoodzaakt om zijn artiestennaam Varg te veranderen na zeer nadrukkelijke navraag van een band met dezelfde naam. Dat Rönnberg er nog wel mee kon lachen, vermoeden we uit het feit van zijn nieuw gekozen alias: ...

lees meer...
CD BESPREKING : Richard Ramirez + Atrax Morgue - Yours Eyes On My Hands

Op 6 mei 2007 hing Marco Corbelli (Atrax Morgue) zichzelf op, hij werd 37 jaar. Van een man die immer een haast tastbare fascinatie en voorliefde voor de dood had, kwam dit nieuws misschien niet zo als een verrassing. Toch bracht het wat teweeg in de noise en power electronics wereld: u dient te weten dat de man onder zijn fans (en binnen ...

lees meer...
NIEUWS 23/06/2020 : Nieuwe videoclip For Greater Good vandaag in première.

U kon het reeds lezen in onze uitermate lovende recensie van de EP ...Unfolds: For Greater Good is terug van weggeweest. Om dit heugelijke feit nog meer luister bij te zetten gaat vandaag de videoclip bij het nummer ‘Synchronism’ in première. In dit nummer zorgt Raya Schaduwjaagster van Dark Poem voor de vocalen, ...

lees meer...
NIEUWS 22/06/2020 : Enzo Kreft gaat door en door

Enzo Kreft had ons in 2019 al zeer aangenaam verrast met 'Control', een conceptplaat over de nevenwerkingen van de technologische vooruitgang. De plaat was de derde al sinds Enzo in 2016 na een lange pauze terug begon te musiceren. Hij laat er geen gras over groeien, want er staat al een nieuwe plaat in de steigers. De exacte uitgavedatum ...