casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Qntal
Ons doel is de mensheid aantonen wat voor een breed spectrum die middeleeuwse muziek eigenlijk wel had.
08/09/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

08/09/2010 : Qntal - Ons doel is de mensheid aantonen wat voor een breed spectrum die middeleeuwse muziek eigenlijk wel had.
08/09/2010 : Qntal - Ons doel is de mensheid aantonen wat voor een breed spectrum die middeleeuwse muziek eigenlijk wel had.
08/09/2010 : Qntal - Ons doel is de mensheid aantonen wat voor een breed spectrum die middeleeuwse muziek eigenlijk wel had.
08/09/2010 : Qntal - Ons doel is de mensheid aantonen wat voor een breed spectrum die middeleeuwse muziek eigenlijk wel had.
08/09/2010 : Qntal - Ons doel is de mensheid aantonen wat voor een breed spectrum die middeleeuwse muziek eigenlijk wel had.
Nog nooit was het Festival Van Vlaanderen zo interessant voor de gothbeweging want in samenwerking met The Blackcave kun je op zaterdag 25 september in de Gentse Handelsbeurs een dubbelconcert meemaken van Qntal en hun evenbeeld Estampie.

Terwijl hij reeds volop de koffers aan het pakken was vond Michael Popp wel nog de tijd om met Dark Entries nog een leuke babbel te hebben.

Wat is eigenlijk het verschil tussen Qntal en Estampie?

Estampie is een akoestisch project dat gebaseerd is op het authentiek geluid van origineel gecomponeerde muziek. Qntal kun je als een crossoverproject van electronische, zeg maar donkere muziek en bestaande originele melodiën zien. De muziek van Estampie ontstaat in de repeteerkamer, die van Qntal is op de computer gemaakt.

Dus als je iets gaat componeren weet je zeer goed op voorhand of het iets voor Estampie of Qntal gaat worden...

Inderdaad, ik zeg het nog eens : Estampie dat is een groep die je in de repeteerkamer zult zien. In het begin was Qntal niet meer dan Syrah en een pc, alhoewel later daar ook nog eens Fil bijgekomen is. Fil speelde de synthpartijen.

Is het waar dat Alexander Veljanov jullie ontdekte?

Neen, het was Ernst (Horn, nvdr) die ons “ontdekt” heeft, ik heb hem leren kennen in het theater van Munchen.Wij houden beiden van theater, we hebben er trouwens ook beiden voor gewerkt. Ernst was de electronica specialist en aan mij mocht je alles over middeleeuwse muziek vragen. Destijds, ik spreek dan over de late 80’s, was dat een totaal nieuw concept en we hadden toen ook een volledige klare kijk op wat we wilden bereiken.

Je zal het wel niet erg vinden als ik jullie muziek als klassieke muziek bestempel. Hoe is die fascinatie tot stand gekomen?

Er toch aan toevoegen dat de classificatie steeds maar verandert. Er waren echt tijden waarbij men onze muziek als revolutionair aanzag, tijden waarin ze ons zelfs als verraders zijn gaan beschouwen...tegenover de authentieke muziek bedoel ik.

Maar kijk, sinds de middeleeuwse muziek terug in de lift zit (en ook die easy listening stroming) zit alles weer snor blijkbaar, en kleeft men ons terug het etiket “klassiek” op. Ik ben klassiek getraind en daardoor kwam ik steeds in aanraking met de “serieuze” muziek. Alleen de opera, daar heb ik nooit van gehouden.

Qntal en Estampie zijn als ik het zo mag zeggen, makers van middeleeuwse muziek. Is dat een keuze die voor altijd vastligt of zou dat kunnen veranderen, denk je?

We hebben toch al verschillende stijlen met onze middeleeuwse muziek gecombineerd hoor : Met Qntal was er zowel techno, rock en pop. Met Estampie deden we Arabische muziek (Al Andaluz Project) en Mongoolse muziek (Marco Polo) en zo verder. Nu houden we ons bezig met een project over Scandinavische muziek.

Jullie muziek is gebaseerd op traditionals, hoe vind je die terug?

Dat vergt echt zeer veel onderzoek, maar toch is alles wat we brengen ooit gepubliceerd geweest, dus in principe zou iedereen het kunnen.

Lach je niet met mensen zoals ik die geen enkele notie hebben wat er in het verleden gecomponeerd is, tenminste als het op onbekende traditionals aankomt. Dit gezegd zijnde, zien jullie jezelf als archivarissen?

Het zit zeker niet in mij om mensen uit te lachen. Wat me drijft is de creativiteit, de wil om altijd maar nieuwe ideeën te ontwikkelen.Wat kun je anders met middeleeuwse muziek gaan doen? Dat is mijn hoofdtalent. Er zijn toch nog groepen die niet meer doen dan de wegen afwerken waar anderen aan begonnen zijn? Ik bouw eigenlijk steeds aan nieuwe wegen...

Je bent er wel blijkbaar mee gestopt om beats in je muziek te steken...

Ons doel, in beide groepen, is de mensheid aantonen wat voor een breed spectrum die middeleeuwse muziek eigenlijk wel had. Dat kan dus hard, romantisch, prettig, folky, dansbaar, simpel of moeilijk zijn.

Hier zijn jullie populair binnenin de gothbeweging. Is dat in Duitsland ook zo?

Ja, maar niet enkel bij de goths. We zijn wel tamelijk bekend in Duitsland maar binnenin de klassieke muziek moet men niks van ons weten. De progressieven zullen ons wel uitnodigen voor festivals maar bij de conservatieven mogen we het vergeten. 't Is een beetje zoals in de gothscene, een deel houdt echt van ons terwijl anderen niks van ons moeten weten.

Da’s eigenlijk typisch voor muziek, ofwel interesseren ze zich voor klassiek ofwel voor modern.

Ik zou zo zeggen : je hebt goede en slechte muziek.

Al voorgekomen dat je naar je eigen muziek zit te luisteren?

Soms wel, maar enkel van dingen die ik jaren eerder gemaakt heb.

Ik zou graag eens weten wat je favoriete plaat aller tijden is...

Moeilijke vraag hoor.... King Crimson, Incredible String Band, Bruckner, Beethoven, Bach, Monteverdi, Led Zeppelin, Frank Zappa en nog een paar duizend anderen.

In Gent maak je straks deel uit van het prestigieuze Festival Van Vlaanderen...

Voor ons is dat buitengewoon, enkele jaren geleden deden we dat ook in Brugge. We stonden reeds met ons neoklassiek project Vocame op het Early Music Festival In Stockholm en op het Rheingau Festival.Ik ben echt wel gek van de atmosfeer die heerst op klassieke festivals.

Wat kunnen de fans in Gent verwachten?

Iets totaal unieks : Qntal en Estampie in één show.

Qntal / Estampie / Festival Van Vlaanderen

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Of Nightmares And Strychnine

Twee keer goed nieuws. Vooraleer dit album in de lente van dit jaar aan een gelimiteerde cd release toe is kunt u het deze maand reeds kosteloos (jawel) downloaden via de Sacred Realm Records website. Het andere goede nieuws, indien u voor komende Valentijn op zoek bent naar de passende horror soundtrack, aarzel niet, dit is hem. Fear ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Sirenia al 20 jaar springlevend!

Het zit nog fris in mijn geheugen. Al een eeuwigheid geleden, verscheen het cultalbum ‘At Sixes and Sevens’ (2001) van Sirenia, de goth metalband rond Morten Veland. Dit nadat hij de band Tristania noodgedwongen diende te verlaten. Nu kondigt dit Frans-Noorse gezelschap hun tiende studioalbum, met de inspirerende titel ‘Riddles, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ikon - The Thirteenth Hour - the singels 2007 -2020

Een band die al mee gaat sedert 1991 en we niet meer hoeven voor te stellen. Vanuit Australië, hun heimat, veroverden ze ook Europa. In de jaren 90 en aanvang van de jaren 2000 zat een florissante labeldeal met het Duitse en al lang verdwenen Apollyon label daar voor veel tussen. Nadien was er nog sporadisch een uithaal waardoor de groep ...

lees meer...
CD BESPREKING : CUTS - Unreal

Een paar jaar geleden mocht ik kennismaken met CUTS, die met de twee Exist EP’s toch wel indruk wist te maken. Het daaropvolgende full album A Gradual Decline schoot echter helemaal aan me voorbij, en toen ik de bespreking hier las, was dat achteraf gezien een spijtige zaak. Tijd voor een herkansing, die ik krijg in de vorm van ...

lees meer...
NIEUWS 11/01/2021 : Gary Numan lost eerste single uit nieuwe plaat 'Intruder'

Hij gaat intussen al 42 jaar mee. In zijn begindagen was hij een pionier van de elektronische muziek met Tbeway Army en daarna solo. Hij scoorde hits met 'Cars', 'Are 'Friends Electric' en vele andere pientere popsongs. Halverwege de jaren 90 gaf hij zijn werk een nieuwe draai door de industrial-tour. Hij gaf op zijn oude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Penterakt - Conquest Of The Moon

Dit is weer zo een uitgave waarbij je aan het artwork al direct kan zien wat voor muziek je te horen zal krijgen. En met een projectnaam als Penterakt en een albumtitel als “Conquest Of The Moon” kan het ook haast niet anders. Inderdaad klinkt dit als kosmische krautrock zoals we die al kennen van in de jaren 70 van acts als Tangerine ...

lees meer...
CD BESPREKING : Backworld - Sacred And Profane Songs

Ik weet het, voor neo folk en aanverwante activiteiten hebben we een erudiet redactielid. Vandaar dat het voor mij zowat een eeuwigheid geleden is dat ik nog iets uit dit subgenre heb besproken op deze geniale site. Het laatste moet iets van Death In Rome geweest zijn meen ik, maar nu dus deze Backworld die ik best even voor u introduceer. Backworld ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Death in Rome schrijft hymne bij bestorming van het Capitool

'Het is niet de job van een artiest om politieke statements te maken. Het beste wat we kunnen doen is een soundtrack aanbieden over historische gebeurtenissen.' Aan het woord is Death in Rome, en het historisch evenement dat ze in de verf willen zetten is uiteraard de bestorming van het Capitool twee dagen geleden. Dit doen ze met ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Hedera helix maakt het weer heel abstract

Wij zijn grote fans van Hedera helix, het gestoorde intellectroproject van Oscar Valerius Kandinsky en Maestro Virgule. We hebben al lang niets meer van hen gehoord, maar in 2016 maakten ze indruk met 'Pastiche', een plaat vol dolgedraaide Nederlandstalige elektronische brouwsels die je vooral in verwarring willen brengen. Nu brengen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...