Wat onze muziek betreft, zouden we zeggen : spontaan, koud en simpel.
06/09/2010, Didier Becu![]() |
||
Openeningsgroep was de nieuwe Brusselse Thieves Of Silence en van de eerste tot de laatste seconde werd je meegezogen door hun post-punkgeluiden die maakten dat je het gevoel had dat je ergens in 1978 was beland waar de dj platen draaide van Joy Division, XTC of andere Ganf Of Four’s. Wat sommige politici ook mogen beweren, er zit toekomst in Brussel en ze heten Thieves Of Silence!
Hallo, hoe zouden jullie jezelf nu gaan omschrijven?
Wel, wij zijn Thieves Of Silence, komen uit Brussel en sinds maart 2010 maken wij post punk. We zij niet meer dan een bende jonge gasten die gek zijn van de muziek van de jaren ’80. Wat onze muziek betreft, zouden we zeggen : spontaan, koud en simpel.
Dus een zeer jonge groep eigenlijk…
Zeker, onze hele set is opgebouwd in zo’n 5 maanden tijd.
Tamelijk indrukwekkend, en ik werd meteen door jullie geluid weggeblazen. Het deed mij allemaal denken aan Joy Division of de begindagen van Wire.
Eigenlijk is Wire nooit een invloed geweest, maar naar Joy Division hebben we natuurlijk geluisterd. Wij zijn wel gek van dingen als Killing Joke, Siouxsie & The Banshees of Echo and The Bunnymen maar ons geluid kwam er meer per toeval, het is te zeggen vanaf het moment Paul bij de groep kwam.
Akkoord, maar als ik jullie bezig hoor is het net of ik ergens in 1979 ben beland wat dit natuurlijk zeer interessant maakt…
Ik denk dat de verklaring ligt dat al de essentiële elementen van onze muziek hun oorsprong in die tijd vinden.
In 2010 is post punk een veel gebruikte term maar wat mij opvalt is dat het steeds om groepen gaat die lijken op Interpol en Editors, en gelukkig vallen Thieves Of Silence daar buiten…
Wij luisteren tamelijk veel naar groepen op My Space, maar zoals je zegt : bijna allemaal noemen ze zich wel ergens post punk en ze doen dat te pas en te onpas. Ze behouden wel de sleutelwoorden maar ze vergeten volledig de geest die er rond hangt. Toch wel graag aan toevoegen dat Thieves Of Silence Editors en Interpol wel goed vindt!
Een smerige opmerking van mij, maar ik hoop dat jullie nooit een goede producer vinden want ik vrees dat die jullie fantastisch geluid gaat verknoeien !
Bedankt zeg ! Eerlijk gezegd komt dat geluid voort doordat wij ons niet echt gedwongen voelen om dat te gaan opnemen. Alles is thuis opgenomen met de computer en wij weten eigenlijk niks af van hoe je opnames moet doen. Het gebeurde allemaal zo snel dat we geen tijd hadden om er over na te denken. Maar troost u, van het moment dat we een producer hebben zullen wij hem geen kans geven om ons geluid om zeep te halen. We zouden het eigenlijk zelfs liever zelf doen.
Hoe komt dat zulke jonge mensen in de ban raken van de jaren ’80?
Paul groeide op met Sisters Of Mercy en New Order. Zijn eerste liveconcert zag hij toen hij 10 was en dat was Depeche Mode, en dat had alles te maken met zijn vader. Met Forster gebeurde ongeveer hetzelfde. De ouders van Pablo en Quentin ontdekten The Cure toen zij tieners waren, zij hebben mekaar zelfs leren kennen in het Sportpaleis tijdens hun optreden.
Jullie zijn Brusselaars, naast de Vlaamse en de Waalse scene heb je dus ook de Brusselse en die wordt nogal vaak vergeten…
Hier is het inderdaad net alsof de mensen hun eigen muzikanten niet vertrouwen en dat is echt spijtig, we zien ook wel dat de echte post punk niet echt leeft bij jonge mensen en ook dat is spijtig…
Hier hebben we anders wel genoeg Deus en Nirvanaklonen rondlopen hoor, wat vind je daarvan?
Eigenlijk verstaan we het wel dat mensen hun idolen willen imiteren, en ik denk dat iedereen die begint dat ook wel doet. Natuurlijk is het jammere van de zaak dat iedereen op elkaar begint te lijken, daarna evolueer je wel naar je eigen stijl. Je moet eens kijken naar al die zoekertjes waar men muzikanten zoekt : die zijn altijd hetzelfde! Verre van plezant, maar wij kunnen er ook niets aan doen hoor!
Enige sprake van dat jullie iets gaan opnemen?
Momenteel is alles gericht op optredens. Wij zijn een jonge groep en we willen in de eerste plaats wat meer zelfvertrouwen kweken op het podium. Moest je een organisator kennen die ons een kans wil geven, aarzel dan niet te mailen naar tos.mgmt@gmail.com Maar om een antwoord te geven op uw vraag, we zijn aan iets aan het werken dat deze herfst enige vorm zou moeten krijgen!
Naar het schijnt heeft zanger Paul nogal bekende familie….
Inderdaad. De oom van Paul was de zanger en bassist van Lucie Cries, de Franse coldwavegroep uit de jaren ’90.
Op Waregem vertelde iemand mij dat jullie het voorprogramma mogen doen van De Brassers dankzij de review op Dark Entries!
Zoveel weet ik er zelf niet over, maar we weten dat het geholpen heeft. Voor ons zou het ongelofelijk zijn om een podium te mogen delen met De Brassers en we hadden nooit zo’n feedback van Dark Entries verwacht, dus echt onze dank hiervoor.
Anders nog iets op het programma?
We hebben een paar optredens in Frankrijk onder andere in de Klub in Parijs. Wij kijken echt uit naar zo veel mogelijk shows : dus promotors…dit is voor jullie!
Laat het ons hopen, jullie verdienen het. De klassieke vraag van mij ondertussen…jullie favoriete plaat graag!
Paul : "Heaven Up Here" en "Porcupine" van Echo & The Bunnymen Quentos : "The Queen is Dead" van The Smiths Pablos : "Virus Meadow" van And Also the Trees en "The Downward Spiral" van Nine Inch Nails Forster : "Metropolis Part.2 : Scenes From a Memory van Dream Theater"
Waarom zouden onze lezers nu naar Thieves Of Silence moeten luisteren?
Dat moeten ze zelf maar beslissen! Jullie bedankt voor dit interview, dit hadden we niet verwacht. Kom naar onze shows en kom een babbeltje met ons slaan, want contact met de mensen is het belangrijkste. www.myspace.com/thievesofsilence
|
Volgende interviews:
Stin Scatzor - Ik ben wel blij dat het allemaal underground is, voor mij hoeft dit soort muziek niet echt gecommercialiseerd te worden.
Santa Hates You - Er zijn geen limieten voor ons, alles is mogelijk en we zijn niet van plan om de mensen te waarschuwen.
The Eternal Afflict - Het is niet omdat bepaalde mensen zich niet meer goed in hun vel vinden of omdat ze denken dat hun ding het niet meer doet dat ze moeten beginnen te zagen van “de scene is dood…”.
Frank (just Frank) - Ik weet maar al tegoed dat er mensen zijn die met ons soort muziek moeten lachen, voor gelijk welke reden ook.
Automelodi - De manier waarop ik mijn songs zie loopt niet echt parallel met de nieuwste ontwikkelingen van Apple.
Liquid G. - Mijn roots liggen in de punk scene, en dit probeer ik op electronische wijze naar buiten te brengen.
Pieter Nooten - De valsheid en corruptie binnen de internationale muziekindustrie heeft me echt naar de keel gegrepen en amechtig achtergelaten.
The Hunter Complex - Het is een cliché om te zeggen dat je muziek maakt voor jezelf, maar het is eigenlijk wel waar.
Autodafeh - Massa’s energie, een karrenvracht goede nummers en een echte party!
Project Pitchfork - Ik meen dat je als independent artiest nooit rijk zult worden in de betekenis van het louter financiële ...