casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

701 items

   

Automelodi
De manier waarop ik mijn songs zie loopt niet echt parallel met de nieuwste ontwikkelingen van Apple.
04/09/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

04/09/2010 : Automelodi - De manier waarop ik mijn songs zie loopt niet echt parallel met de nieuwste ontwikkelingen van Apple.
04/09/2010 : Automelodi - De manier waarop ik mijn songs zie loopt niet echt parallel met de nieuwste ontwikkelingen van Apple.
Onlangs verscheen op het New Yorkse minimal synth label Wierd Records het gelijknamige album van de Canadese formatie Automelodi. 45 minuten lang wordt je terug in de tijd gezwierd waarbij het lijkt alsof je in 1982 stond te swingen op Franse synthpop in de traditie van Taxi Girl of Etienne Daho, ook al hoor je de synths uit een vroeger Gary Numan-album. Dark Entries had een gesprek met Xavier Paradis, en neen hij is geen familie van dat mooie meisje die in de jaren ’80 met een taxi rond reed.

Hoe zou jezelf je muziek omschrijven?

Onmogelijke folk.

Het is natuurlijk een cliché om te zeggen, maar ik hoor hier overduidelijk iemand die verliefd is op de jaren ’80.

Dat is natuurlijk, goed en slecht hee. Als je mijn leeftijd bekijkt dan zijn de eighties natuurlijk het tijdperk waarbij ik muziek begon te ontdekken. In die periode had ik het voorrecht om fantastische muziek te leren kennen, en dan heb ik het niet over die typische radiodingetjes. Nadien begon ik mij voor allerlei andere stijlen te interesseren, maar ik zie niet in waarom ik mij eigenlijk zou moeten schamen om te zeggen dat ik van die periode houd.

Ooit hebben ze de eighties afgebroken, nu is het plots goed….

Ja maar, mij interesseert het geen zier wat hip is enniet. Ik weet ook wel dat nu bepaalde personen het als een gimmick beschouwen omdat het nieuw is voor hun. Ik heb het altijd zo jammer gevonden dat er vele mensen zijn die vinden dat elektronische muziek vernieuwend of futuristisch moet klinken. Persoonlijk heb ik steeds gevonden dat de vernieuwingen in de electronische scene gestorven zijn rond de jaren ’90 en die termen zijn de dag van vandaag totaal irrelevant geworden, tenzij je natuurlijk een holbewoner bent want dan klinkt alles uit de jaren ’80 als nieuw, hee.

Dit gezegd zijnde vind ik dat je de geluiden die 20/30 jaar geleden als futuristisch werden aanzien, in een ander perspectief kan plaatsen. Je zou zeggen dat het geluiden zijn van een mislukte utopie. Eigenlijk is het net dat beeld dat me zo fascineert. Je hebt die geluiden van die analoge synthesizers met de bijbehorende drummachines en weet je…in mijn oren klinkt dit echt als folkmuziek.

Ik zie het ook niet echt als een retroding : ik leef vandaag, en niet gisteren, ik zie het alleen als een soort van folkmuziek. Reeds meer dan 15 jaar heb ik op zo’n manier gewerkt en de manier waarop ik mijn songs zie loopt niet echt parallel met de nieuwste ontwikkelingen van Apple.

Hoe kwam jij in contact met Wierd Records?

Het was eigenlijk per mail dat Pieter Schoolwerth van Wierd met mij in contact kwam. Zover ik het me nog herinner had hij wat materiaal van Arnaud Lazlaud gehoord, en kwam zo bij Automelodi terecht. Hij vernam later dat ik nog steeds bezig was met Automelodi en hij nodigde me uit voor de wekelijkse Wierd Party in New York en zo zijn we beginnen samenwerken.

Automelodi komt van Canada, bestaat er zoiets als een Canadese minimal synth-scene?

Puur vanuit Montreal bekeken zou ik niet direct gaan beweren dat er hier een actieve minimal synth scene is, maar in zijn geheel zijn er de laatste jaren toch heel wat bands uit Canada bijgekomen. Maar van een scene of zelfs evenementen is er helemaal geen sprake. Zoiets als de wekelijkse Wierd Nacht in New York helpt wel om de artiesten te verenigen.

Ik vind Automelodi een geweldig mooie naam, hoe kwam je er op?

Enkele jaren geleden begon ik te experimenteren waar het concept bestond uit meer automatisme in de muziek te brengen. Ook al zijn er nummers op de cd te horen waar we dagen aan gezwoegd hebben, werden de meeste nummers opgenomen in een mum van 2,3 uur tijd. Dat is voor mij bijna een obsessie geworden : je kan het vergelijken als iemand die droomt, plotse ideeën en zo wil ik dat mijn brein ook werkt als het op composities aankomt.

Echt nieuw in de scene ben je nu ook weer niet, kun je wat over je verleden vertellen?

Ik begon met electronische muziek ergens in het begin van de jaren ’90, ik deed dat met verschillende taperecorders…zo van het ene geluid naar het ander overgaan. IK begon stilletjes aan zelf mijn eigen studio te bouwen en een paar jaar later begon ik dingen op te nemen onder de naam Arnaud Lazlaud. Ik moet er wel bij zeggen dat je in die tijd heel wat meer geduld aan de dag moest leggen als je bezig was met electronische muziek want dan was alles gebaseerd op hardware. Om echt eerlijk te zijn ben ik het een beetje beu geworden om over mijn verleden te praten, ik voel mij daar een beetje oud door!

In mijn review heb ik gezegd dat je muziek op Taxi Girl en de begindagen van Etienne Daho leek….

Ik heb dus echt geen problemen met die vergelijkingen hee! Ik apprecieer echt Taxi Girl en die duiken vaak op in mijn DJ-set. Wat Etienne Daho betreft, ik weet dat dit een mainstream artiest is en ik moet opletten wat ik zeg : maar neen…zijn eerste werk is echt zeer goed. Het is eigenlijk wel een beetje raar dat je dat zegt want Daho heeft echt mijn kindertijd bepaald en dat was zo het soort artiesten die er net niet over was. Weliswaar was Etienne Daho mainstream pop maar die had ook zo van die new wave-invloeden…

Automelodi is dat ook een groep die je live kan zien?

Vanaf het moment dat wij Automelodi opgericht hebben, zijn wij live beginnen spelen. Dat was dus vanaf 2006 met Mauricio op gitaar, Guillaume op drums en synths. Ik (Xavier Paradis) zong, speelde synths en hield de electronische drums in het oog. Sindsien kun je ons regelmatig op een podium ien.

Waar haal jij zelf je inspiratie, in de 80’s of in nog iets anders?

Zoals je wel kan vermoeden heb ik een boontje voor muziek die gemaakt is eind jaren ’70, begin jaren ’80. Wat mezelf betreft ga ik dat niet onder stoelen of banken steken, net alsof het zou lijken dat ik er mij moet voor schamen of zo. Anderzijds wil ik nu ook niet het soort artiest zijn die blindelings die periode gaat beginnen naapen zonder daar iets van mezelf in te brengen. Ook deins ik er niet voor terug om iets van een ander tijdperk in te brengen. Ik schrik er niet voor om bepaalde stijlen door elkaar te zwieren ook al zullen sommigen dat als een anachronisme beschouwen. Als je het puur op de structuur van een nummer houdt dan kan het me niet schelen uit welk jaar dat komt ; 1962, 1982 of 2042.

Ik heb begrepen dat jij een grote fan bent van Serge Gainsbourg…dat is toevallig één van mijn helden.

Tja, iemand die post-moderne Franse nummers schrijft zoals ik kan toch moeilijk aan Serge Gainsbourg voorbijgaan. Ik heb zijn muziek leren kennen toen ik 11 was, dat was in een park eigenlijk…daar stond een straatmuziek op accordeon “Le poinçonneur de lilas” te spelen, op tamelijk dramatische wijze moet ik zeggen. Dat heeft me echt aangegrepen en later ook, met Serge zelf, dat iemand in 1958 met zo weinig middelen mensen me zo diep kon raken. Eigenlijk doe ik hetzelfde maar mijn accordeon is een analoge synthesizer.

Ik ben jaloers op je dat je Xavier Paradis noemt!

Niemand gelooft dat dus hee, dat Xavier Paradis op mijn paspoort staat. Vooral de Amerikanen denken dat dat mijn artiestennaam is, maar om u te kalmeren : genetisch gezien heb ik niks met Vanessa te maken.

Wat is uw favoriete plaat aller tijden…

Toen ik 14 was had ik een ongelooflijke droom toen ik een fantastische 12”inch op mijn platendraaier. Ik heb er geen flauw benul meer van wie de uitvoerder was, zelfs de naam van het nummer weet ik niet meer. Het was een rare naam, iets zoals Stretch-Etira of zo. Die plaat had zo’n fantastische basslijn en ik ben er nog steeds op zoek achter….

Een Dark Entries-journalist zal het oplossen voor u : “Why did you do it” van Stretch.

Zeg ons waarom lezers moeten luisteren naar Automelodi…

Omdat ze gewoon moeten!

En kom niet zagen dat u de cd niet vindt want die ligt gewoon bij Wool-E.

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gudrun Gut - Moment_Remixes

Toegegeven, we waren niet zo onder de indruk van Moment, het comeback album van de Berlijnse coryfee Gudrun Gut. Hoewel de meerwaarde van remixen ons vaak ontgaat, willen we in het geval van dit ondertussen reeds 62-jarige (of nog maar eens een voorbeeld van hoe de tijd vliegt) icoon wel een uitzondering maken. Vier nummers, te weten ...

lees meer...
FOTO'S : And One - W-Fest Waregem 18/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Peter Hook and the Light - W-Fest Waregem 18/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Whispering Sons - W-Fest Waregem 18/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Adrian Corker - Music For Lock Grooves

Dat de naald op het einde van een plaatkant niet over het papieren label in het centrum gaat schuiven is te danken aan de laatste groef (ook wel slotgroef genoemd) die vergrendeld is. Die is ook stil of er moet een kras in zitten die dan onbedoeld een soort van loop creëert. Dankzij vernieuwende studiotechnieken zijn muzikanten tijdens ...

lees meer...
CD BESPREKING : She Past Away - Disko Anksiyete

De groep die ons attent maakte op post punk / dark wave uit Turkije, ondertussen weten u en ik dat er daar wel meer moois te rapen valt zoals Art Diktator, Elz And The Cult, Bewitched As Dark of Dead Man’s Dream... maar het waren vooral zij die met hun debuut “Berlirdi Gece” (2012) een diepe indruk wisten na te laten. Tegenwoordig ...

lees meer...
CD BESPREKING : New Model Army - From Here

Aan de noordwestkust van Noorwegen ligt het kleine eiland Giske, een voormalige haven. Het is omgeven door fjorden en bergen aan de ene zijde en de uitgestrekte Noord-Atlantische oceaan aan de andere kant. Met slechts 700 inwoners is het leven er vaak rustig, ondanks het bijna constante gebrul van de wind. Daar, in de door twee neven en voormalige ...

lees meer...
CD BESPREKING : La Scaltra - The Third Eye

Het derde album van La Scaltra, wiens debuut in 2016 verscheen en bij mij toch wel enige indruk maakte. De missing link tussen minimal en gothic, tussen The Adams Family en Lost Highway. Zoiets. “The Third Eye” is meteen ook de derde langspeler van de dames en heer en klinkt wel, typisch La Scaltra maar minder koud en kil zoals ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CONCERT BESPREKING : W-Fest 4 dagen apart festivallen tussen verleden en heden! - W-Fest was er 4 dagen om van te genieten, oude bekenden en minder bekenden terug te zien en niet - zoals sommige reguliere media beweren - je jeugd nog eens opnieuw te beleven. Neen, gewoon om te zijn wie je bent, ...

Het zit er op de 4de editie van W-fest. De eerste keer in Waregem. Oudjes zoals ik herinneren zich ongetwijfeld nog The Steeple, where have the years gone, de club die Waregem op de wereldkaart zette als het om gothic en aanverwanten ging. Op een pisboog van waar ooit The Steeple stond, daar is Waregem Expo. Ik geef toe, de rit naar Wargem, ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : W-fest 14/8 - Irish Coffee & Twisted Nerve (Jirka Liessens)

De eerste avond van het enige wave festival in België begon gek genoeg met het thema Woodstock. Bezoekers werden voorzien van de nodige attributen hiervoor, wat het gekke tafereel opleverde dat de zwartste zielen eens door een roze zonnebril keken, letterlijk dan. Ondanks de flower power bracht de line-up ons heel andere muziek. Er ...

lees meer...
NIEUWS 13/08/2019 : Eerste namen voor M’era Luna 2020

Terwijl men momenteel nog bezig is met de grote opruiming voor hun 2019-editie lost M’era Luna voor hun editie voor volgend jaar al de eerste namen. Het verslag van M’era Luna 2019 lees je zeer binnenkort op deze pagina’s. M’era Luna wil meer zijn dan een ‘Duits’ festival en daarom gaan ze in de toekomst ...

lees meer...
NIEUWS 09/08/2019 : Jubel en juich ! Gothic Magazine terug onder de levenden!

Als oudje uit de scene kent u vast nog het Gothic Magazine. Er was een tijd dat ook deze website op papier werd gedrukt. Het bewijs? Hier onze eerste editie om virtueel te door bladeren. En we hopen tegen het eind van het jaar nog veel meer van onze fysieke edities online te hebben. Maar goed, in het mekka van de goth (Duitsland voor een goed ...

lees meer...
NIEUWS 09/08/2019 : Scary Black bij Secret Sin Records

Het Secret Sin Records label is een serieuze doorstart aan het maken. En wat meer is, regelmatig wordt u verwend met nieuwe namen. Binnenkort komt het Amerikaanse Scary Black bij dit label uit op cd. Nooit van gehoord zegt u? Welaan, onderstaade clip klinkt wat mij betreft beloftevol. Spaghetti westerns en de alternatieve jaren 80 zijn een ...

lees meer...
NIEUWS 08/08/2019 : W-Fest pakt uit met eigen app! Zaterdag uitverkocht!

Het is bijna zover, op 15 augustus schiet W-Fest voor de vierde keer uit de startblokken, dit jaar in Waregem (Expo). Om het voor de bezoeker zo comfortabel mogelijk te maken worden kosten nog moeite gespaard. Dat zal bijken uit de voorzieningen op het festivalterrein maar de organisatie biedt nu ook een eigen app aan om uw bezoek aan het ...

lees meer...
NIEUWS 07/08/2019 : Nieuwe editie van 'The Face Of God' van Militia

Militia heeft opgehouden te bestaan. Hun laatste werk was een uitstekende conceptplaat over het leven van Ambiorix, uit op Old Europa Café. Datzelfde label doet nu een heruitgave van 'The Face Of God', het atheïstisch manifest in muziekvorm dat het eco-anarchistisch metaalslagerscollectief in 2015 uitbracht. Ok, de originele ...