Mijn roots liggen in de punk scene, en dit probeer ik op electronische wijze naar buiten te brengen.
30/08/2010, Didier Becu![]() |
|||||
Liquid G. is reeds drie decennia lang bezig en dat ze vandaag nog sterker zijn dan vroeger zullen ze op 2 oktober bewijzen in de Antwerpse ZAPPA waar ze samen met Stin Scatzor, Dive, Mind In A Box en Front Line Assemby op de planken zullen staan.
Je bent bijna 25 jaar met muziek bezig….dat is een eeuwigheid, of toch niet?
De tijd vliegt en daar sta je niet bij stil, bijna 25 jaar …. Ik hou het zelf niet bij.
Door die 25 jaar heb je eigenlijk de muziek meegemaakt in 3 verschillende decennia. Is er veel verandert in die tijd?
Toch wel, niet alleen de muziek maar ook de scene is veranderd. Vroeger had je naar mijn gevoel meer vrijheid om je eigen “ding te doen. Nu moet je meer tussen de lijnen lopen om mee te kunnen in het “milieu”. Dwz, men wil dat alles perfect is op cd en ook tijdens de live gigs. En je zal wel merken bij Liquid G. dit niet het geval is, geen enkel optreden is het zelfde.
En hoe hebben die veranderingen Liquid G. beïnvloed?
Nog steeds een beetje chaos, zoals vroeger. Zoals onze muzikale stijl, die ligt ook niet vast. Electro, Industrial, Noise,….We hebben het allemaal gehad, zolang we er zelf fun aan hebben gaan we ervoor.
Blijkbaar, wordt er een belang gehecht aan dat puntje achter de G, niet?
Yep, Liquid G. is afkomstig van Liquid Garbage. We zijn begonnen als twee bassisten met een rhythmbox (Peter VB & Michel VDP). Dit heeft niet lang geduurd, zodat de garbage er af gevallen is ;-). Dus dat punt MOET er staan, (lol).
Toen je in 1987 begon, Peter, wat waren jouw motivaties en had je toen grote dromen?
Nooit grote dromen gehad, ik heb dit steeds als hobby aanzien, maar in die tijd liep dat wel goed. Ik zat mee in het tape netwerk, en die tapes gingen internationaal de deur uit (Amerika, Portugal, Brazilie, Japan, Duitsland, Frankrijk, Nederland,….) Er was maar één probleem in die tijd, ik vond mijn muziek nooit goed genoeg om er mee het podium te betreden. Ben dus ook maar 1 maal live gegaan bij het 10 jarig bestaan van Suicide Commando.
Je was zelf getuige hoe vrienden/collega’s van je groot werden, wat dacht dat je dan?
Ben ergens wel altijd fier geweest om met deze mensen om te gaan. Ik heb veel respect voor hen en ik weet dat het niet simpel is om zo groot te worden. Het was ook leuk om met hen op het podium te staan en samen te werken in de studio (Vomito Negro, Stin Scatzor, For Greater Good, SOL 19,… ). Ook van Dirk Ivens heb ik veel opgestoken ivm optredens en cd opnames.
Al die EBM-achtige groepjes, hoe moet ik mij dat voorstellen, is dat een scene…een clan zeg maar…of was iedereen meer met zijn eigen ding bezig?
Ik zelf heb Liquid G. nooit aanzien als een EBM groep, en ik zelf ben zeker geen EBM'er. Mijn roots liggen in de punk scene, en dit probeer ik op electronische wijze naar buiten te brengen. Ben er zelf (was er) dus ook niet met bezig alles in groepjes in te delen.
Zelf heb ik altijd gedacht dat het beter was om de handen in elkaar te slaan en één front te vormen want op een bepaald moment was de zwarte scene echt in twee gedeeld en ik heb dat steeds een zeer grote zonde gevonden….
Ik vind ook dat we meer moeten samenwerken, dan elkaar tegen werken, België is al zo klein en de zwarte scene is nog kleiner.
Ik bedoel het zeker niet chagrijnig, maar België heeft niet echt veel respect voor zijn EBM-helden dus ik veronderstel dat het vechten is voor elk optreden, niet?
Dat klopt, het is niet meer zo gemakkelijk dan vroeger om nog een plaatsje te bemachtigen op het podium. Als je nu geen goeie cd verkoop hebt, of uw naam is niet bekend genoeg, kom je niet meer aan de bak.
Op de redactie hier bij Dark Entries is het sinds een paar weken een hot item. Als je Side-Line niet meerekent dan zijn we het enige zine in de Benelux die iets over de alternatieve scene te vertellen heeft. Dat stemt ons trots, maar ook zeer triest….
De voor en nadelen van de electronische snelweg, het internet, één groot magazine waar je alles op terug vindt.
We lijken wel melancholische opa’s maar net als Stin Scatzor belandden jullie op een Dark Entries-sampler…toen leek dat allemaal zo eenvoudig….
Sommige dingen waren ook eenvoudiger, er waren 20 jaar geleden ook minder electro groepen in Belgie dan nu. Zeker met de komst van de pc is het nog zo gemakkelijk om zelf muziek te beginnen maken.
Vind jij de digitalizering van de muziek een goede zaak?
Digitale verkoop of digitale recording? Mij maakt het eigenlijk niet veel uit, we moeten toch mee met onze tijd.
Je hebt ook remixes gedaan voor instituten als Crash Course In Science of Portion Control, zoiets moet je toch trots maken?
Vind ik leuk, maar spijtig dat de andere partijen er meestal niks mee doen ;-) Ik vind onze “Being Boiled” echt wel lekker vet klinken live.
In 2009 kwam Kim er bij, in welk opzicht heeft dit Liquid G. beïnvloedt?
Aha, dat geeft toch weer een andere kijk op het muziekgebeuren binnen Liquid G. Met Kim in de groep kan ik me meer bezig houden met de muziek en zij meer met de teksten. Ook live spelen is veel leuker daar we elkaar kunnen afwisselen op het podium. We voelen mekaar ook goed aan als we live gaan, zo gebeuren er wel dingen die niet afgesproken zijn maar toch steeds tot een goed einde komen. (Lol)
Ik vraag dit aan iedereen…uw favoriete plaat aller tijden….en waarom…..
Ai, moeilijke vraag, Belgisch, The Klinik "Sabotage", was gewoon geweldig en vernieuwend in die tijd en klinkt nog steeds goed. Internationaal, kan ik er 100 opnoemen die allemaal wel iets speciaal hadden voor mij. Sex Pistols, Dead Kennedys, Ramones, Cabaret Voltaire, Skinny Puppy,…..
Binnenkort staan jullie op de planken met Front Line Assembly. Wat mogen de fans verwachten?
Vuurwerk. Het zal een kort maar krachtig optreden zijn met 1 nieuw nummer van het volgende album.
Het laatste woord is aan u.
Hopen dat we ooit op het Bimfest staan en dat we eindelijk een label vinden dat een full cd uitbrengt.
Tickets voor dit niet te missen Bodybeats XL-evenement vindt u hier.
|
Volgende interviews:
Pieter Nooten - De valsheid en corruptie binnen de internationale muziekindustrie heeft me echt naar de keel gegrepen en amechtig achtergelaten.
The Hunter Complex - Het is een cliché om te zeggen dat je muziek maakt voor jezelf, maar het is eigenlijk wel waar.
Autodafeh - Massa’s energie, een karrenvracht goede nummers en een echte party!
Project Pitchfork - Ik meen dat je als independent artiest nooit rijk zult worden in de betekenis van het louter financiële ...
Mono Electronic Density - Eigenlijk is onze cd als biovoedsel, er is niets kunstmatigs aan toegevoegd!
ANEMONE TUBE - Ik maak muziek om de luisteraar te irriteren, te kwellen en te liefkozen.
Electro Synthetic Rebellion - Mijn muziek heeft niet de bedoeling om echt depressief te klinken, ik zie het meer als een waarschuwing voor de mensen zodat ze zouden beginnen nadenken…
The Mariana Hollow - Muziek dat betekent zoveel : je eigen identiteit, je vriendenkring, je idealen…en tja, ook dat verandert naarmate je ouder wordt.
End Of Green - Kunst moet je raken, muziek die je niet raakt is niets waard.
Mike Darby (Bristol Archive Records) - Als muziekfan mag je nooit het talent van vroeger vergeten, zij verdienen het om herinnerd te worden.