casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

727 items

   

Project Pitchfork
Ik meen dat je als independent artiest nooit rijk zult worden in de betekenis van het louter financiŽle ...
25/08/2010, Kurt Ingels
 Bookmark and Share

25/08/2010 : Project Pitchfork - Ik meen dat je als independent artiest nooit rijk zult worden in de betekenis van het louter financiŽle ...
25/08/2010 : Project Pitchfork - Ik meen dat je als independent artiest nooit rijk zult worden in de betekenis van het louter financiŽle ...
25/08/2010 : Project Pitchfork - Ik meen dat je als independent artiest nooit rijk zult worden in de betekenis van het louter financiŽle ...
25/08/2010 : Project Pitchfork - Ik meen dat je als independent artiest nooit rijk zult worden in de betekenis van het louter financiŽle ...
25/08/2010 : Project Pitchfork - Ik meen dat je als independent artiest nooit rijk zult worden in de betekenis van het louter financiŽle ...
Een naam als Project Pitchfork inleiden op deze website hoeft allicht niet, of u moet de afgelopen 20 jaar op een andere planeet hebben geleefd. De groep heeft zeer recent een nieuw album uit “Continuum Ride” dat door Dark Entries zeer wordt gesmaakt. De ideale combinatie van typische sfeervolle dark electro, voldoende dansbaarheid en enige maatschappij kritische zin… In z’n tegenwoordig zeer drukke angenda vond Peter Spilles toch nog even tijd voor Dark Entries.

We schrijven 1991, het album “Dhyani” vind eerst met mondjesmaat maar al gauw in grote hoeveelheden z’n weg naar het opnieuw florerende goth /electro publiek. Vandaag, augustus 2010, ligt “Continuum Ride” in onze cd –speler. Beide albums zijn afkomstig van Project Pitchfork… We trekken onze stoute puntschoenen nog een keer aan en vragen aan bezieler Peter Spilles wat nu de gelijkenissen en de verschillen zijn tussen deze twee albums.

Peter Spilles (PS): De gelijkenis betreft vooral het feit dat twee keer dezelfde muziekmaker aan het werk was, met name ikzelf. Het grote verschil zit hem evenwel in het feit dat “Dhyani” 19 jaar geleden werd opgenomen en de opnametechnieken en – mogelijkheden ondertussen totaal zijn veranderd. Toen waren er geen computers alleen analoge synths. Vandaag gebruik ik ook, computers, software synths, opnames op de harde schijf maar ook nog de analoge synths. Een mens moet mee met zijn tijd…

Peter, ik stel deze vraag omdat ik meen dat “Continuum Ride” de duistere dark electro sound waarmee Project Pitchfork in de eerste helft van de jaren ’90 moeiteloos de titel beste ‘dark techno’ (een label dat nu niet meer wordt gebruikt maar toen als antwoord op de populiaire commerciële techno richting werd gegeven) act wegkaapte, opnieuw introduceert. Ik moest bij beluistering spontaan terug denken aan albums als ”Entities”, “Lam’Bras” of “Psychic Torture”.

PS: Wel, als jij daar zo over denkt ga ik jou zeker niet tegen spreken. Persoonlijk meen ik dat elk Project Pitchfork album op zichzelf staat en telkens verschillende aspecten van elektronische muziek mee in rekening brengt.

Anderzijds moet ik ook vast stellen dat het nieuwe album meer club geörienteerd klinkt dan de vorige albums hoewel het ook altijd sfeervol blijft klinken waardoor het ook voor huiskamer gebruik uitermate geschikt blijft.

PS: Als jij het op die manier aanvoelt ben ik daar best tevreden mee. Maar opnieuw, voor mij zijn het gewoon nieuwe nummers waar ik van hou en waar ik me vandaag volledig in kan terug vinden.

Iets anders wat me ook opvalt. De thema’s in het oeuvre van Project Pitchfork blijven het zichzelf vernietigende karakter van de mensheid enerzijds en anderzijds een voorliefde voor buitenaardse levensvormen. Is deze “Continuum Ride” te intepreteren als een permanente, neerwaartse spiraal richting ondergang of dienen we de titel totaal anders te interpreteren?

PS: Ik denk dat de mensheid op verschillende niveaus vastzit aan deze “Continuum Ride”. De mensheid maakt enerzijds permanent dezelfde fouten, al vanaf het ultieme begin. Aan de andere kant is deze rit een constante rond de zon, die best een vrolijke, zorgeloze rondrit op een feestelijke kindermolen zou kunnen zijn. Helaas, we maken er een helletocht van, niet alleen voor ons maar ook voor de natuur die ons omgeeft.

Project Pitchfork staat erom bekend om boodschappen in de tekst van de nummers te verpakken. In hoeverre zou een fenomeen als de BP olieramp een groep als Project Pitchfork kunnen beïnvloeden?

PS: Ik schreef reeds een nummer, “Carrion”, over een dergelijke gebeurtenis en ik hou er niet van om mezelf te herhalen. Ik denk niet dat ik over de ‘olie pest’ vanuit een gelijkaardig perspectief nog een nummer zou schrijven.

Het nieuwe album is tevens verkrijgbaar in een gelimiteerde versie met dvd, bonus cd, aangepast boekje enzovoort…

PS: Deze gelimiteerde uitgave is vooral bedoeld om onze echte fans net dat extraatje te geven, een echte meerwaarde.

Project Pitchfork is ondertussen al 20 jaar actief. Ik ga er vanuit dat er zowel pijnlijke als heuglijke momenten waren in deze al lange carrière als band. Als je met muzikanten spreekt die al geruime tijd (minstens 10 jaar) actief zijn hoor je vaak de klaagzang omtrent gratis downloads en filesharing die de (independent) muziek kapot maakt. Jullie generatiegenoten (Umbra et Imago om ze niet bij naam te noemen) brachten om die reden recent hun laatste album uit. Wat denken jullie hierover en hoe gaan jij er mee om?

PS: Ik prefeer geen uitspraken te doen over of voor andere muzikanten (lol). Ik heb dan ook geen mening over deze beslissing. Ik beschouw Project Pitchfork nog altijd als een independent en alternatieve band en het is maar welke doelen je dan voorop stelt. Ga je voor de ‘kunst’ of perefereer je het geld? Ik meen dat je als independent artiest nooit rijk zult worden in de betekenis van het louter financiële maar je kunt wel rijkdom ervaren uit de appreciatie en de reacties die je van de fans krijgt!

Was het 20 jaar geleden makkelijker of moeilijker om muziekalbums te maken dan in de actuele context?

PS: Ik vond het vroeger een pak moeilijker. Er waren geen pc’s, alles moest op tape opgenomen. Tegenwoordig is het allemaal veel toegankelijker en bereikbaarder geworden voor iedereen!

Maar of dat ook altijd resulteert in betere albums?Doch deze kritische bedenking geheel terzijde, “Beholder” wordt de eerste singel uit het nieuwe album en gaat vergezeld van een mooie clip. Wie tekende daar verantwoordelijk voor?

PS: De clip werd gerealiseerd met de hulp van Silent-View, die tevens instaan voor de fotografie gezien hun visie omrent beeldspraak overeenstemmen met die van ons. Ik heb hen enige tijd geleden trouwens persoonlijk aangespoord om naast fotografie ook werk te maken van de realisatie van videoclips. Ik ben ook uiterst tevreden met het resultaat en de reacties op heden zijn zeer positief!

Mijn favoriete nummers uit “Continuum Ride” zijn “Stard Child” en “The Dividing Line” een goede keuze?

PS: Je hebt een exquisiete muzieksmaak mijn vriend (lol).

Ik weet dat artiesten niet graag antwoorden op de vraag wat hun favoriete nummer op hun nieuwe album is… vandaar dat ik u vraag naar uw actuele favoriete nummer van (een) andere artiest(en).

PS: Tegenwoordig ben ik helemaal wild van “Bootcamp” van Santa Hates You (lol)

Die had ik niet zien aankomen…Een nieuw album betekent ook een nieuwe toer. Krijgen we Project Pitchfork binnenkort te zien in België?

PS: Er is nog niks concreet maar ik hoop het van ganser harte. Jullie zijn al even gek als wijzelf en spelen graag in België. Dus hopelijk tot binnenkort!

Onze review van “Continuum Ride”

Project Pitchfork

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : The Search - Heart's Racing

Waar het vorige, zowat een half jaar eerder verschenen album “Some Place Far Away” een soms ietwat klef aandoend electro pop geluid liet horen tapt deze, maar liefst 18 nummers tellende nieuwe worp, “Heart’s Racing” veel meer uit een indie pop en indie rock vaatje. De overeenkomst tussen de twee albums is hier ...

lees meer...
FOTO'S : Star-Industry - @ LiŤge New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dear Deer - @ LiŤge New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Larva - @ LiŤge New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Gothic rockers der lage landen verenigt u! The Wake komt met nieuw album ďPerfumes And FripperiesĒ

Liefhebbers en liefhebsters van gothic rock opgelet! Het Amerikaanse The Wake (opgericht in 1986 in Columbus USA), één van de meest onderschatte old school gothic rock bands van de tweede golf, pakt tegen Halloween uit met een nagelnieuw album, “Perfumes And Fripperies” waarvan het nummer “Hammer Hall” ...

lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Dead Can Dance op tournee, twee data in Antwerpen

Dead Can Dance kan er prat op gaan zowat op zijn eentje de neoklassieke variant op darkwave te hebben uitgevonden. Ze zijn de onbetwiste pioniers in het genre, die intussen veel navolging heeft gekregen. Lisa Gerrard en Brendan Perry hebben in 2019 een zeer succesvolle tournee gemaakt na de uitgave van 'Dionysus', en ze willen dat ...

lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Gratis download van Zauber

U houdt van sterk georkestreerde electro? Dan hopen we dat u al gehoord hebt van Zauber, het electroproject van Fransman Ludovic Dhenry. Zauber geeft een nummer gratis weg via bandcamp, een voorafname op de nieuwe plaat waar Zauber momenteel aan werkt. Het is niet het enige waar Ludovic zich momenteel mee bezig is. De nieuwe plaat van Exponentia ...

lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Abstrackt Black: Dat we moesten sterven

In principe ging op 19 september onze Dark Entries Night door met De Delvers en Abstrackt Black, in de Kinky Star te Gent. Voorlopig gaat deze concertenreeks helaas niet door, maar dat betekent nog niet dat de groepen zelf niets meer van zich laten horen. Abstrackt Black bracht een paar dagen geleden bijvoorbeeld nog een nummer uit: 'Dat ...

lees meer...
CD BESPREKING : Empusae - Sounds From Beyond

Empusae verblijdde ons in 2019 pas nog met het uitstekende audiovisuele spektakel Iter In Tenebris. 2020 was het jaar van het gedwongen binnenzitten, wat tijd met zich meebracht om reeds over nieuw werk te buigen. Empusae presenteert Sounds From Beyond als een tussendoortje, ook al weigeren we het in die hoedanigheid te zien. Daarvoor ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ashtoreth / Grey Malkin - Hermit Remixes

Het begint stilaan een (fijne) traditie te worden: nadat Ashtoreth een album uitbrengt, strooit opperhoofd Peter Verwimp de afzonderlijke stukken in de schoot van bevriende muzikanten waarna een remix-versie van het album in kwestie uitgebracht wordt. Het was het geval bij Pilgrim, de samenwerking tussen Ashtoreth en Grey Malkin, nu is ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sutcliffe JŁgend - Slaves No More

We nemen het u niet kwalijk als u totaal niet meer mee bent met het hele Sutcliffe Jügend-verhaal. Vorig jaar in februari maakte Kevin Tomkins bekend de stekker uit het project te trekken, waarna nog een laatste album (The Deluge) zou uitgebracht worden op 4iB. Ondertussen verscheen er bij Death Continues Records ook nog de even uitgebreide ...

lees meer...
NIEUWS 16/09/2020 : Athamay geeft een teken van leven...

'Wie?' hoor ik u al denken. Athamay, een groepje dat in de tweede helft van de jaren 90 via het Britse Nightbreed label wat furore genoot met donkere gotisch aandoende electro fetish muziek die de wereld van de bdsm celebreerde. De groep scoorde ook bij ons een paar eenvoudige maar doeltreffende hitjes als “Domination” ...

lees meer...
CD BESPREKING : TraumaSutra & Peter Geysels - L'Appel du Vide

We schrijven maart 2018. Na vele keren vragen heb ik Peter De Koning – de man achter TraumaSutra – kunnen overtuigen om op te treden op een Dark Entries Night. Peter was toen nog een gewaardeerde collega, die sindsdien op vriendschappelijke wijze gestopt is met bijdragen aan Dark Entries. We waren steeds verwonderd over het ontelbare ...