casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Project Pitchfork
Ik meen dat je als independent artiest nooit rijk zult worden in de betekenis van het louter financiŽle ...
25/08/2010, Kurt Ingels
 Bookmark and Share

25/08/2010 : Project Pitchfork - Ik meen dat je als independent artiest nooit rijk zult worden in de betekenis van het louter financiŽle ...
25/08/2010 : Project Pitchfork - Ik meen dat je als independent artiest nooit rijk zult worden in de betekenis van het louter financiŽle ...
25/08/2010 : Project Pitchfork - Ik meen dat je als independent artiest nooit rijk zult worden in de betekenis van het louter financiŽle ...
25/08/2010 : Project Pitchfork - Ik meen dat je als independent artiest nooit rijk zult worden in de betekenis van het louter financiŽle ...
25/08/2010 : Project Pitchfork - Ik meen dat je als independent artiest nooit rijk zult worden in de betekenis van het louter financiŽle ...
Een naam als Project Pitchfork inleiden op deze website hoeft allicht niet, of u moet de afgelopen 20 jaar op een andere planeet hebben geleefd. De groep heeft zeer recent een nieuw album uit “Continuum Ride” dat door Dark Entries zeer wordt gesmaakt. De ideale combinatie van typische sfeervolle dark electro, voldoende dansbaarheid en enige maatschappij kritische zin… In z’n tegenwoordig zeer drukke angenda vond Peter Spilles toch nog even tijd voor Dark Entries.

We schrijven 1991, het album “Dhyani” vind eerst met mondjesmaat maar al gauw in grote hoeveelheden z’n weg naar het opnieuw florerende goth /electro publiek. Vandaag, augustus 2010, ligt “Continuum Ride” in onze cd –speler. Beide albums zijn afkomstig van Project Pitchfork… We trekken onze stoute puntschoenen nog een keer aan en vragen aan bezieler Peter Spilles wat nu de gelijkenissen en de verschillen zijn tussen deze twee albums.

Peter Spilles (PS): De gelijkenis betreft vooral het feit dat twee keer dezelfde muziekmaker aan het werk was, met name ikzelf. Het grote verschil zit hem evenwel in het feit dat “Dhyani” 19 jaar geleden werd opgenomen en de opnametechnieken en – mogelijkheden ondertussen totaal zijn veranderd. Toen waren er geen computers alleen analoge synths. Vandaag gebruik ik ook, computers, software synths, opnames op de harde schijf maar ook nog de analoge synths. Een mens moet mee met zijn tijd…

Peter, ik stel deze vraag omdat ik meen dat “Continuum Ride” de duistere dark electro sound waarmee Project Pitchfork in de eerste helft van de jaren ’90 moeiteloos de titel beste ‘dark techno’ (een label dat nu niet meer wordt gebruikt maar toen als antwoord op de populiaire commerciële techno richting werd gegeven) act wegkaapte, opnieuw introduceert. Ik moest bij beluistering spontaan terug denken aan albums als ”Entities”, “Lam’Bras” of “Psychic Torture”.

PS: Wel, als jij daar zo over denkt ga ik jou zeker niet tegen spreken. Persoonlijk meen ik dat elk Project Pitchfork album op zichzelf staat en telkens verschillende aspecten van elektronische muziek mee in rekening brengt.

Anderzijds moet ik ook vast stellen dat het nieuwe album meer club geörienteerd klinkt dan de vorige albums hoewel het ook altijd sfeervol blijft klinken waardoor het ook voor huiskamer gebruik uitermate geschikt blijft.

PS: Als jij het op die manier aanvoelt ben ik daar best tevreden mee. Maar opnieuw, voor mij zijn het gewoon nieuwe nummers waar ik van hou en waar ik me vandaag volledig in kan terug vinden.

Iets anders wat me ook opvalt. De thema’s in het oeuvre van Project Pitchfork blijven het zichzelf vernietigende karakter van de mensheid enerzijds en anderzijds een voorliefde voor buitenaardse levensvormen. Is deze “Continuum Ride” te intepreteren als een permanente, neerwaartse spiraal richting ondergang of dienen we de titel totaal anders te interpreteren?

PS: Ik denk dat de mensheid op verschillende niveaus vastzit aan deze “Continuum Ride”. De mensheid maakt enerzijds permanent dezelfde fouten, al vanaf het ultieme begin. Aan de andere kant is deze rit een constante rond de zon, die best een vrolijke, zorgeloze rondrit op een feestelijke kindermolen zou kunnen zijn. Helaas, we maken er een helletocht van, niet alleen voor ons maar ook voor de natuur die ons omgeeft.

Project Pitchfork staat erom bekend om boodschappen in de tekst van de nummers te verpakken. In hoeverre zou een fenomeen als de BP olieramp een groep als Project Pitchfork kunnen beïnvloeden?

PS: Ik schreef reeds een nummer, “Carrion”, over een dergelijke gebeurtenis en ik hou er niet van om mezelf te herhalen. Ik denk niet dat ik over de ‘olie pest’ vanuit een gelijkaardig perspectief nog een nummer zou schrijven.

Het nieuwe album is tevens verkrijgbaar in een gelimiteerde versie met dvd, bonus cd, aangepast boekje enzovoort…

PS: Deze gelimiteerde uitgave is vooral bedoeld om onze echte fans net dat extraatje te geven, een echte meerwaarde.

Project Pitchfork is ondertussen al 20 jaar actief. Ik ga er vanuit dat er zowel pijnlijke als heuglijke momenten waren in deze al lange carrière als band. Als je met muzikanten spreekt die al geruime tijd (minstens 10 jaar) actief zijn hoor je vaak de klaagzang omtrent gratis downloads en filesharing die de (independent) muziek kapot maakt. Jullie generatiegenoten (Umbra et Imago om ze niet bij naam te noemen) brachten om die reden recent hun laatste album uit. Wat denken jullie hierover en hoe gaan jij er mee om?

PS: Ik prefeer geen uitspraken te doen over of voor andere muzikanten (lol). Ik heb dan ook geen mening over deze beslissing. Ik beschouw Project Pitchfork nog altijd als een independent en alternatieve band en het is maar welke doelen je dan voorop stelt. Ga je voor de ‘kunst’ of perefereer je het geld? Ik meen dat je als independent artiest nooit rijk zult worden in de betekenis van het louter financiële maar je kunt wel rijkdom ervaren uit de appreciatie en de reacties die je van de fans krijgt!

Was het 20 jaar geleden makkelijker of moeilijker om muziekalbums te maken dan in de actuele context?

PS: Ik vond het vroeger een pak moeilijker. Er waren geen pc’s, alles moest op tape opgenomen. Tegenwoordig is het allemaal veel toegankelijker en bereikbaarder geworden voor iedereen!

Maar of dat ook altijd resulteert in betere albums?Doch deze kritische bedenking geheel terzijde, “Beholder” wordt de eerste singel uit het nieuwe album en gaat vergezeld van een mooie clip. Wie tekende daar verantwoordelijk voor?

PS: De clip werd gerealiseerd met de hulp van Silent-View, die tevens instaan voor de fotografie gezien hun visie omrent beeldspraak overeenstemmen met die van ons. Ik heb hen enige tijd geleden trouwens persoonlijk aangespoord om naast fotografie ook werk te maken van de realisatie van videoclips. Ik ben ook uiterst tevreden met het resultaat en de reacties op heden zijn zeer positief!

Mijn favoriete nummers uit “Continuum Ride” zijn “Stard Child” en “The Dividing Line” een goede keuze?

PS: Je hebt een exquisiete muzieksmaak mijn vriend (lol).

Ik weet dat artiesten niet graag antwoorden op de vraag wat hun favoriete nummer op hun nieuwe album is… vandaar dat ik u vraag naar uw actuele favoriete nummer van (een) andere artiest(en).

PS: Tegenwoordig ben ik helemaal wild van “Bootcamp” van Santa Hates You (lol)

Die had ik niet zien aankomen…Een nieuw album betekent ook een nieuwe toer. Krijgen we Project Pitchfork binnenkort te zien in België?

PS: Er is nog niks concreet maar ik hoop het van ganser harte. Jullie zijn al even gek als wijzelf en spelen graag in België. Dus hopelijk tot binnenkort!

Onze review van “Continuum Ride”

Project Pitchfork

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwšrtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinnerís Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...