casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Project Pitchfork
Ik meen dat je als independent artiest nooit rijk zult worden in de betekenis van het louter financiŽle ...
25/08/2010, Kurt Ingels
 Bookmark and Share

25/08/2010 : Project Pitchfork - Ik meen dat je als independent artiest nooit rijk zult worden in de betekenis van het louter financiŽle ...
25/08/2010 : Project Pitchfork - Ik meen dat je als independent artiest nooit rijk zult worden in de betekenis van het louter financiŽle ...
25/08/2010 : Project Pitchfork - Ik meen dat je als independent artiest nooit rijk zult worden in de betekenis van het louter financiŽle ...
25/08/2010 : Project Pitchfork - Ik meen dat je als independent artiest nooit rijk zult worden in de betekenis van het louter financiŽle ...
25/08/2010 : Project Pitchfork - Ik meen dat je als independent artiest nooit rijk zult worden in de betekenis van het louter financiŽle ...
Een naam als Project Pitchfork inleiden op deze website hoeft allicht niet, of u moet de afgelopen 20 jaar op een andere planeet hebben geleefd. De groep heeft zeer recent een nieuw album uit “Continuum Ride” dat door Dark Entries zeer wordt gesmaakt. De ideale combinatie van typische sfeervolle dark electro, voldoende dansbaarheid en enige maatschappij kritische zin… In z’n tegenwoordig zeer drukke angenda vond Peter Spilles toch nog even tijd voor Dark Entries.

We schrijven 1991, het album “Dhyani” vind eerst met mondjesmaat maar al gauw in grote hoeveelheden z’n weg naar het opnieuw florerende goth /electro publiek. Vandaag, augustus 2010, ligt “Continuum Ride” in onze cd –speler. Beide albums zijn afkomstig van Project Pitchfork… We trekken onze stoute puntschoenen nog een keer aan en vragen aan bezieler Peter Spilles wat nu de gelijkenissen en de verschillen zijn tussen deze twee albums.

Peter Spilles (PS): De gelijkenis betreft vooral het feit dat twee keer dezelfde muziekmaker aan het werk was, met name ikzelf. Het grote verschil zit hem evenwel in het feit dat “Dhyani” 19 jaar geleden werd opgenomen en de opnametechnieken en – mogelijkheden ondertussen totaal zijn veranderd. Toen waren er geen computers alleen analoge synths. Vandaag gebruik ik ook, computers, software synths, opnames op de harde schijf maar ook nog de analoge synths. Een mens moet mee met zijn tijd…

Peter, ik stel deze vraag omdat ik meen dat “Continuum Ride” de duistere dark electro sound waarmee Project Pitchfork in de eerste helft van de jaren ’90 moeiteloos de titel beste ‘dark techno’ (een label dat nu niet meer wordt gebruikt maar toen als antwoord op de populiaire commerciële techno richting werd gegeven) act wegkaapte, opnieuw introduceert. Ik moest bij beluistering spontaan terug denken aan albums als ”Entities”, “Lam’Bras” of “Psychic Torture”.

PS: Wel, als jij daar zo over denkt ga ik jou zeker niet tegen spreken. Persoonlijk meen ik dat elk Project Pitchfork album op zichzelf staat en telkens verschillende aspecten van elektronische muziek mee in rekening brengt.

Anderzijds moet ik ook vast stellen dat het nieuwe album meer club geörienteerd klinkt dan de vorige albums hoewel het ook altijd sfeervol blijft klinken waardoor het ook voor huiskamer gebruik uitermate geschikt blijft.

PS: Als jij het op die manier aanvoelt ben ik daar best tevreden mee. Maar opnieuw, voor mij zijn het gewoon nieuwe nummers waar ik van hou en waar ik me vandaag volledig in kan terug vinden.

Iets anders wat me ook opvalt. De thema’s in het oeuvre van Project Pitchfork blijven het zichzelf vernietigende karakter van de mensheid enerzijds en anderzijds een voorliefde voor buitenaardse levensvormen. Is deze “Continuum Ride” te intepreteren als een permanente, neerwaartse spiraal richting ondergang of dienen we de titel totaal anders te interpreteren?

PS: Ik denk dat de mensheid op verschillende niveaus vastzit aan deze “Continuum Ride”. De mensheid maakt enerzijds permanent dezelfde fouten, al vanaf het ultieme begin. Aan de andere kant is deze rit een constante rond de zon, die best een vrolijke, zorgeloze rondrit op een feestelijke kindermolen zou kunnen zijn. Helaas, we maken er een helletocht van, niet alleen voor ons maar ook voor de natuur die ons omgeeft.

Project Pitchfork staat erom bekend om boodschappen in de tekst van de nummers te verpakken. In hoeverre zou een fenomeen als de BP olieramp een groep als Project Pitchfork kunnen beïnvloeden?

PS: Ik schreef reeds een nummer, “Carrion”, over een dergelijke gebeurtenis en ik hou er niet van om mezelf te herhalen. Ik denk niet dat ik over de ‘olie pest’ vanuit een gelijkaardig perspectief nog een nummer zou schrijven.

Het nieuwe album is tevens verkrijgbaar in een gelimiteerde versie met dvd, bonus cd, aangepast boekje enzovoort…

PS: Deze gelimiteerde uitgave is vooral bedoeld om onze echte fans net dat extraatje te geven, een echte meerwaarde.

Project Pitchfork is ondertussen al 20 jaar actief. Ik ga er vanuit dat er zowel pijnlijke als heuglijke momenten waren in deze al lange carrière als band. Als je met muzikanten spreekt die al geruime tijd (minstens 10 jaar) actief zijn hoor je vaak de klaagzang omtrent gratis downloads en filesharing die de (independent) muziek kapot maakt. Jullie generatiegenoten (Umbra et Imago om ze niet bij naam te noemen) brachten om die reden recent hun laatste album uit. Wat denken jullie hierover en hoe gaan jij er mee om?

PS: Ik prefeer geen uitspraken te doen over of voor andere muzikanten (lol). Ik heb dan ook geen mening over deze beslissing. Ik beschouw Project Pitchfork nog altijd als een independent en alternatieve band en het is maar welke doelen je dan voorop stelt. Ga je voor de ‘kunst’ of perefereer je het geld? Ik meen dat je als independent artiest nooit rijk zult worden in de betekenis van het louter financiële maar je kunt wel rijkdom ervaren uit de appreciatie en de reacties die je van de fans krijgt!

Was het 20 jaar geleden makkelijker of moeilijker om muziekalbums te maken dan in de actuele context?

PS: Ik vond het vroeger een pak moeilijker. Er waren geen pc’s, alles moest op tape opgenomen. Tegenwoordig is het allemaal veel toegankelijker en bereikbaarder geworden voor iedereen!

Maar of dat ook altijd resulteert in betere albums?Doch deze kritische bedenking geheel terzijde, “Beholder” wordt de eerste singel uit het nieuwe album en gaat vergezeld van een mooie clip. Wie tekende daar verantwoordelijk voor?

PS: De clip werd gerealiseerd met de hulp van Silent-View, die tevens instaan voor de fotografie gezien hun visie omrent beeldspraak overeenstemmen met die van ons. Ik heb hen enige tijd geleden trouwens persoonlijk aangespoord om naast fotografie ook werk te maken van de realisatie van videoclips. Ik ben ook uiterst tevreden met het resultaat en de reacties op heden zijn zeer positief!

Mijn favoriete nummers uit “Continuum Ride” zijn “Stard Child” en “The Dividing Line” een goede keuze?

PS: Je hebt een exquisiete muzieksmaak mijn vriend (lol).

Ik weet dat artiesten niet graag antwoorden op de vraag wat hun favoriete nummer op hun nieuwe album is… vandaar dat ik u vraag naar uw actuele favoriete nummer van (een) andere artiest(en).

PS: Tegenwoordig ben ik helemaal wild van “Bootcamp” van Santa Hates You (lol)

Die had ik niet zien aankomen…Een nieuw album betekent ook een nieuwe toer. Krijgen we Project Pitchfork binnenkort te zien in België?

PS: Er is nog niks concreet maar ik hoop het van ganser harte. Jullie zijn al even gek als wijzelf en spelen graag in België. Dus hopelijk tot binnenkort!

Onze review van “Continuum Ride”

Project Pitchfork

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Geins't NaÔt & L. Petitgand - Like This Maybe Or This

Toen Peter De Koning enkele jaren geleden Oublier van Geins’t Naït & L. Petitgand besprak, besloot hij zijn tekst met de frustratie die hij ervoer bij het aanvoelen van de genialiteit van het album zonder dit onmiddellijk te kunnen plaatsen. Wel, een soortgelijk gevoel was aan de orde bij Like This Or Maybe This. Je zou dus ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dear Deer / Embers - Split Dear Deer / Embers

Een split-lp, met aan elke zijde vier nummers van respectievelijk Dear Deer en Embers. Het werk is mooi vormgegeven, met een opvallende gele hoes van twee voorkanten en een plaat van transparant vinyl. Interessanter nog is de muziek, want we krijgen hier pareltjes door twee groepen die niet vreemd zijn van een flinke portie waanzin. Dear ...

lees meer...
NIEUWS 19/01/2021 : Ground Nero: In The Blood

Hij is er gekomen. De nieuwe single van Ground Nero werd gisteren voorgesteld op het radioprogramma De dag des oordeels en werd daarna promt ook op YouTube gedeeld. Het is even wennen aan de stem van de nieuwe zanger, want de single is ook het eerste nummer dat uitkomt sinds Gwijde Wampers de groep verlaten heeft en vervangen werd door een ...

lees meer...
CD BESPREKING : W‹LF7 - Dark Hate

‘Belgian EBM is still alive’. Het had het motto kunnen zijn van WÜLF7, maar het is veel meer geworden dan dat. Onder invloed van WÜLF7 hebben verschillende Belgische electrogroepen zich verzameld om samen op te treden en elkaar bij te staan. We denken aan Euforic Existence, Zynik 14, Dreadfool, Radikal Kuss en Deleritas, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Elle Noir - Like A Black Doll

Houdt u van getormenteerde gothic met existentiële teksten en hartverscheurende melodieën? Kikt u op neoklassieke composities op piano en poëzie waarin de diepste zieleroerselen gedeeld worden? Voel u dan welkom bij Elle Noir, het project van een geschoolde Italiaanse sopraan – tevens afgestudeerd in musicologie en compositie ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ashtoreth & Onsturicheit - Svartur

Een samenwerking tussen twee Belgische artiesten die al lang geen onbekenden meer zijn voor Dark Entries. Ashtoreth is het project van Antwerpenaar Peter Verwimp. Hij maakt een soort sjamanistische ritual soundscapes uit elementen van drone, folk en doom. Van Ashtoreh besprak Dark Entries al vele releases (veelal samenwerkingen met andere ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : Nieuwe single van Ground Nero met nieuwe zanger

Ground Nero heeft zich met hun vorige plaat 'Divergence' tot de top van de Belgische gothic rock verheven. Twee jaar later staat er een nieuwe plaat in de steigers. De eerste single uit de nieuwe plaat, die vooralsnog in een dichte waas van geheimzinnigheid omhuld is, wordt maandagavond op het radioprogramma De dag des oordeels voorgesteld. Het ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : Xtort ziet alles zwart

Hopelijk bent u al vertrouwd met Xtort, het Nederlandse industrialproject van Piet Snijders. Xtort is onder meer de drijvende kracht achter Wave Invasion, een organisatie die verschillende groepen uit de Nederlandse en Belgische wave scene promoot. Wel, die Xtort heeft nu een nieuwe single: 'Zwart'. Xtort had tot nu toe al liedjes ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : 32 Ohm maakt nummer over Dunkirk Beach

Blijven we nog even bij Wave Invasion. Een andere groep uit de Wave Invasion-stal is 32 Ohm. 32 Ohm, dat is die groep Nederlanders die hun muziek 'Meuse-Rhine Delta Wave' noemen. Al sinds 1992 maken ze aangename new wave, en ze deinzen er niet voor terug ernstige onderwerpen aan te snijden in hun nummers. In hun nieuwe single 'Dunkirk ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...