casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

727 items

   

Mono Electronic Density
Eigenlijk is onze cd als biovoedsel, er is niets kunstmatigs aan toegevoegd!
20/08/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

20/08/2010 : Mono Electronic Density - Eigenlijk is onze cd als biovoedsel, er is niets kunstmatigs aan toegevoegd!
20/08/2010 : Mono Electronic Density - Eigenlijk is onze cd als biovoedsel, er is niets kunstmatigs aan toegevoegd!
20/08/2010 : Mono Electronic Density - Eigenlijk is onze cd als biovoedsel, er is niets kunstmatigs aan toegevoegd!
20/08/2010 : Mono Electronic Density - Eigenlijk is onze cd als biovoedsel, er is niets kunstmatigs aan toegevoegd!
20/08/2010 : Mono Electronic Density - Eigenlijk is onze cd als biovoedsel, er is niets kunstmatigs aan toegevoegd!

Op 18 september organiseren de mensen van Necropolis het concert van Prager Handgriiff en één van de groepen die het voorprogramma mogen verzorgen van deze Duitse helden is de (lichtjes briljante) Mono Electricity Density.

Dit duo laat er geen twijfel over bestaan : zij leven voor de electronica.

Dark Entries had een lang (maar interessant) gesprekt met Jean-Marc en Bernard.

Hallo, zou je ons eens kunnen vertellen waar die Mono Electricity Density nu vandaan komt?

Jean-Marc : Het is eigenlijk een naam die gekozen is door Valie, Bernard’s vriendin. Zij vond dat de naam ideaal bij ons paste omdat er een zekere psychische referentie te vinden is in elektriciteit, omdat het onze passie is.

Dus om het simpel te houden : de vlag dekt de lading want wij hebben een passie met technologie, electronica, fysica….

Bernard : Jean-Marc heeft dat zeer schoon uitgelegd, ik moet daar niks aan toevoegen.

Ik heb jullie muziek als alternatieve dansmuziek beschreven omdat ik natuurlijk wel de EBM-invloeden hoor, maar ik hoor zo veel bij jullie : van Front 242 tot futurepop tot harsh electronics….

Jean-Marc : Vind ik wel leuk dat je dit aanhaalt want wij streven inderdaad naar electronische, synthetische muziek die krachtig en dansbaar moet zijn maar waarbij we proberen te voorkomen dat het in het eng vakje van EBM of dark electro geduwd wordt.

We hebben het altijd zeer dom gevonden om ons aan één stijl te binden, we zijn eigenlijk tamelijk nieuwsgierige kerels en dus proberen wij graag alles uit.

Ik heb “Come into my world” beschreven als de futurepopversie van Paul Hardcastle’s “19”….

Jean-Marc : Oh bedankt voor de vergelijking.

Paul Hardcastle was wel bekend door die “19”-hit maar hij stond ook bekend voor het gebruik van de digitale technologie zoals samplers of de DX synthesizers en dat probeer ik ook te doen.

Ik luister al meer dan 15 jaar naar de analoge geluiden van verschillende mensen maar je merkt ook snel hoe beperkt dat is. Draai of keer het zoals je wil : een analoog geluid is primitief.

In de jaren ’80 waren mensen verrukt om grenzen te verleggen in het gebruik van digitale synthesizers als de Yamaha DX, de Korg M1 of de D-series van Roland : dat waren allemaal perfecte speelgoedjes voor de muzikanten om nieuwe horizonten te gaan verkennen.

Soms is het triestig als je ziet met wat voor resultaten sommigen afkomen als je in het achterhoofd beseft hoeveel je er werkelijk kan met doen…dat is misschien ook de reden waarom plots zoveel muzikanten naar dat analoog geluid terug grijpen.

Die analoge synths hebben een warm geluid, poepsimpel om te programmeren en voor je het weet heb je in 2 minuten een tof geluid.

Dat is echt één van de redenen waarom ik zelf terug naar de digitale synths terug ben gegaan : ik wou gewoon het publiek tonen wat er wel met te doen valt, en dat blijft in mijn opinie toch meer interessant dan die analoge geluiden.

Mooi, jullie hebben toch mooi de val ontweken waar andere groepen te vaak intrappen : geen cd met tien dezelfde nummers dus…

Jean-Marc : Klopt, decennia lang trappen die groepen daarin.

Reeds toen ik 12, 13 jaar oud was kon ik omspringen met een Yamaha CS15, Roland Jupiter-8 of een Juno-6.

Maar toen ik echt meer ideeën begon te krijgen, merkte ik zelf ook dat al mijn nieuwe nummers klonken als het eerste dat ik gemaakt had. Gelukkig heb ik dat tijdig ingezien en nu moet het volledig het tegenovergestelde zijn : ieder nummer moet verschillend klinken.

Met een digitaal geluid is dat makkelijk, analoog al heel wat minder.

Een truukje van mij is om de tien dagen de studio eens goed overhoop gooien.

Jullie cd “Untold world” is alleen een persrelease geworden, leg eens uit…

Jean-Marc : “Untold world” is nu al twee maanden uit en we zijn bezig met het zoeken naar deals met labels en distributeurs.

Zowel het grafische als het fotografische is afgewerkt, en dat vind ik maar goed ook dat dit achter de rug is.

Nu hebben we iets in onze handen want de artistieke vrijheid primeert voor mij.

Dat is natuurlijk een attitude die het er niet op vergemakkelijkt, maar langs de andere kant weten we dat we tenminste iets zullen uitbrengen waar we zelf gelukkig mee zullen zijn.

Eigenlijk is onze cd als biovoedsel, er is niets kunstmatigs aan toegevoegd!

De cd zal wel tamelijk vlug op de markt komen.

Bernard : Ik ga dezelfde woorden gebruiken zoals degene die ik gezegd heb op het net een paar dagen geleden: tegenwoordig is het sleutelwoord van de hedendaagse muziekscene “geduld”.

Is er eigenlijk al sprake van een platendeal?

Jean-Marc : Onze tweede cd is al half opgenomen!

Wij zijn inderdaad harde werkertjes en dat heeft veel te maken met de harmonie tussen ons twee, zowel op muzikaal als op artistiek vlak.

Wij hebben ook een studio die zich perfekt weet aan te passen aan onze noden…

Bernard : Een klein weetje. Op onze tweede cd hebben we een bekende Belg te gast en zullen bepaalde tracks zullen geremixt worden door eveneens bekende Belgen.

Wie het zijn? Geheimpje….

Jullie zijn een jonge groep maar jullie klinken niet jong…ik bedoel hiermee dat ik het gevoel heb dat ik hier met veteranen te doen heb.

Jean-Marc (schiet in de lach) : Ik ben al 40 jaar he, man.

Ik zit met synthesizers bezig sinds 1983. Wat ik allemaal niet gebruikt heb…een Yamaha CS15, een Roland Jupiter 8, de Ataricomputer, een MIDI synth zoals de DX27 of de 8 bits-sampler Ensoniq Mirage DSK.

Dus 27 jaar later, 100 nummers verder en God weet hoeveel projecten ben ik blij dat ik niet klink als een beginneling.

Bernard : Zoals Jean-Marc reeds aanhaalde maken wij reeds muziek sinds de 80’s en dat is ook waar onze roots te vinden zijn.

We zijn er niet op uit om met een nieuw geluid af te komen, maar wel met een nieuwe visie en ook originele geluiden.

Vorige maand zei iemand nog dat MED niet de electronischer muziek probeert her uit te vinden maar wel dat het tegelijkertijd klassiek en modern klinkt.

Het is een interessante paradox en het soort opmerkingen die ons trots maken.

Een EBM groep uit een land dat de EBM creëerde.

Hoe voelt dat?

Jean-Marc : Ik ben daar zeer trots op. In mijn opinie hebben de Belgische groepen een zeer specifiek geluid ondanks het feit dat de EBM een wereldwijde revolutie was.

Electronische muziek werd wel gebruikt bij pop en new wave maar het werd nooit gezien als een rauwe en brutale muziekstijl.

De Belgen waren op dat vlak zeer getalenteerd en EBM was zoiets waar ons land met geassocieerd kon worden.

Het zit ons Belgen gewoon in het bloed als het op vernieuwing aankomt, het is wel spijtig dat dit blijkbaar niet geldt voor de heren van de Wetstraat…maar goed op vlak van muziek heeft ons land tenminste toch iets geproduceerd.


Bernard : Ik kreeg onlangs op My Space zo’n mailtje binnen van een Amerikaanse EBM-fan. Die had het erover hoe fantastisch hij het vindt dat wij in Brussel wonen en zo dicht bij Front 242…da’s toch een hilarische opmerking?

Wat denk je eigenlijk van de huidige EBM-scene hier in België?

Jean-Marc : Het is zoals met alles vrees ik, de ene dag is het de hemel en de andere dag de hel.

Er zijn veel getalenteerde bands die het aandurven om iets nieuws te proberen, die samplers gebruiken op een intelligente manier, mensen die de verschillende technologiën op een intelligente manier proberen te gebruiken.

Maar er zijn ook zo van die electropopgroepen die nog steeds denken dat het vandaag 1982 is en die dat al jaren doen.

Maar goed, ik hoor dagelijks op mijn I-Pod goede dingen uit Duitsland en België…

Bernard : Een leuke scene met enkele goede groepen en die op het podium interessante nieuwe ideeën tonen maar zoals bij alles in het leven : ook brol.

Soms hoor je wel eens zeggen dat de scene kleiner en kleiner aan het worden is en het publiek ouder en ouder.

Jean-Marc : Dat klopt en daarom hebben we nieuwe groepen nodig ook al heb je een media die er geen bal in geinteresseerd is.

Brolartiesten hebben wel toegang tot de media, maar in de EBM_scene moet je daar niet op rekenen.

Radio en televisie hebben er geen flauw benul van, voor hun is het trouwens een kwestie voor minderheden…

We hebben een nieuwe Front 242 of Depeche Mode nodig…grote groepen met nieuw bloed die de kracht hebben om de media te bespelen, zo krijg je een nieuw publiek.

Je kan het geloven of niet, maar de meeste jonge mensen weten niet eens wie Front 242 zijn, maar ze kunnen u wel alles vertellen over de laatste kloterapper op de tv.

Dat is de uitdaging!

Bernard : Ik ga met Bernard akkoord alleen heb ik niet het gevoel dat de scene kleiner aan het worden is.

Tuurlijk ontmoeten wij oudere mensen, maar ook veel jongeren die geïnteresseerd zijn in de electro/indusmuziek.

Dus kleiner : ja en neen… Je hebt toch vele grote festivals zoals het Treffen in Leipzig, BIMfest, Gothic Cruise in Florida, Necropolis in Brugge, Gothic Waregem, Mera Luna, Castle Festival in Polen…

Is er en verschil tussen de Vlaamse en de Waalse scene?

Jean-Marc : Zonder twijfel. Wallonië heeft een boontje voor Frankrijk en dan bedoel ik ook alle rotzooi zoals de latino-achtige dingen. In Wallonië kun je veel verschillende dingen horen : pop; rock, r’n b, rap…

Als we naar Vlaanderen gaan dan zie ik daar de Duitse manier van denken. Ze staan daar veel meer open voor nieuwe dingen en het maakt me triestig dat in Wallonië veel mensen zelfs de moeite niet nemen om iets nieuws te ontdekken.

Het is de Latino-denkwijze : wij eten uit de handen die men ons aanreikt.

Ik hoop echt dat daar ooit verandering in zal komen.

Bernard : Zeker, de beste concerten en fuiven zijn in Vlaanderen. In Wallonië is men meer rock gericht. Er zijn wel kleine uitzonderingen zoals het ESN Festival in Doornik maar voor de rest moet je in Vlaanderen wezen!

Dat brengt me bij mijn volgende vraag…het moet niet simpel zijn om optredens te versieren.

Jean-Marc : Moesten we nu pop of rock maken dan zou dat meevallen, maar voor ons. Het draait steeds rond hetzelfde : voor de gewone mens blijft de elektronische scene een raar iets.

Dat is spijtig als je ziet hoeveel groepen er in die scene zitten.

Wij hebben iets nodig dat de electronische muziek als een volledig concept ziet en we hebben een plaats nodig in het hele mediagebeuren!

Er is Dark Entries!

Bernard : Ja maar er is ook de crisis die een rol speelt en daardoor zie je dat festivals beter scoren dan aparte concerten. Mensen krijgen meer groepen voor hetzelfde geld.

Ik zou durven zweren dat het simpeler is om op een festival te kunnen spelen dan gewoon een concert.

Iedereen heeft zijn dromen.

Wat verwacht je van MED? Het blijft een hobby of verwacht je iets glorievols?

Jean-Marc ; Ik maak geen muziek om iets glorievols te bereiken of om mensen ervan te overtuigen dat ik een God ben. Wie denk je dat ik ben? Een rockartiest? (schiet weer in de lach…).

Ik maak muziek omdat ik het in de eerste plaats uitdagingen probeer aan te gaan, en elektronische muziek is zonder twijfel daarvoor het ideale medium.

Ik maak enkel muziek voor het plezier dat beleef ik in het ontdekken van geluiden en nieuwe mogelijkheden om mijn machines te programmeren.

Daarna komen optredens er bij, omdat het een ongelooflijk genot is om dat met een publiek te delen (ik vind dit een ongelooflijk woord hiervoor).

Ik hoop natuurlijk dat wij een tamelijk groot publiek kunnen bereiken, maar nog eens niet in de zin van dat ik een God wil zijn, want dat interesseert me langs geen kanten.

Bernard : Zelfde als Jean-Marc. Ik maak muziek en zing omdat ik het als een passie zie. Maar om nu eens heel eerlijk te zijn met u, ik zou de erectie van mijn leven krijgen moest een zaal nu plots onze nummers beginnen meebrullen.

Maar ik doe het niet voor de glorie of het geld, maar gewoon omdat het de max is om met een bende mensen samen te zijn die ook van elektronische muziek houden.

En als ik dan al die schuddende konten zie tijdens een optreden op muziek die ik gecomponeerd heb, tjonge tjonge…

En hoe zit het : een leven opgeofferd aan muziek of opgeofferd aan EBM?

Jean-Marc : Komaan zeg, er staat toch een M in EBM en die M is toch voor muziek?

(lacht weer). Maar je zou er van verschieten moest je weten dat ik als klein broekventje naar de muziekacademie ging en daar klassieke piano leerde.

Ik hou wel van verschillende groepen, ik ben totaal gek van muziek maar het grote accent ligt zeker op het elektronische.

Bernard : Ik heb mijn leven gewijd aan passies, pleziertjes, muziek en zondes (lacht ook). Ik hou van verschillende muziekstijlen maar electro is toch mijn ding hoor.

Het gedeelte van Body in EBM, da’s het woord, man!

Ik hou ervan om mijn zweet te delen met andere mensen uit het publiek. Na ons optreden in Maastricht was ik zo doorzweet dat ik een douche moest gaan nemen. Jean-Marc ook hoor…

De favoriete plaat aller tijden graag…

Jean-Marc : “Relax” van Frankie Goes To Hollywood.

Bernard : Veel te veel om er u één te geven! Er zijn honderden groepen van 1971 tot nu waar ik zot van ben : Kraftwerk, Skinny Puppy, Klinik, Front 242, Bauhaus, Visage, Gary Numan, And One, The Neon Judgement, à GRUMH, A Split Second, The Cure, Dead Can Dance, Rammstein, Cassandra Complex, Fad Gadget, FGTH, DM, Archive, Poésie Noire, Sisters of Mercy, Joy Divion, Covenant, Nitzer Ebb, VNV Nation, Implant, Anne Clark en nog zo veel anderen...

Binnenkort zien we jullie in Brugge met Prager Handgriff, wat kunnen we verwachten?

Jean-Marc : We gaan het beste van Mono Electricity Density spleen. Bij ons is een optreden een gevecht van begin tot eind! Wij gaan altijd voor het maximum van emoties met een vol massief geluid.

Wij proberen steeds het beste van ons te geven en proberen één te worden met het publiek.

Bernard : Wij doen ons best om gevoelens, emoties, beats en plezier te delen.

We gaan dit optreden op video vastleggen omdat er tijdens één track een bekende gast gaat komen meespelen en mijn vrienden hebben al beloofd dat ze op de eerste rij zullen te vinden zijn!

En dan zijn er jullie laatste woorden….

Jean-Marc : We zijn echt blij dat we daar staan en dat we onze elektronische visies met het publiek kunnen delen…

Bernard : Bedankt voor je interesse in onze groep en de toffe vragen.

De groeten aan onze vrienden, onze fans en alle mensen die ons gesteund hebben.

You kick ass guys!

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : The Search - Heart's Racing

Waar het vorige, zowat een half jaar eerder verschenen album “Some Place Far Away” een soms ietwat klef aandoend electro pop geluid liet horen tapt deze, maar liefst 18 nummers tellende nieuwe worp, “Heart’s Racing” veel meer uit een indie pop en indie rock vaatje. De overeenkomst tussen de twee albums is hier ...

lees meer...
FOTO'S : Star-Industry - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dear Deer - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Larva - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Gothic rockers der lage landen verenigt u! The Wake komt met nieuw album “Perfumes And Fripperies”

Liefhebbers en liefhebsters van gothic rock opgelet! Het Amerikaanse The Wake (opgericht in 1986 in Columbus USA), één van de meest onderschatte old school gothic rock bands van de tweede golf, pakt tegen Halloween uit met een nagelnieuw album, “Perfumes And Fripperies” waarvan het nummer “Hammer Hall” ...

lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Dead Can Dance op tournee, twee data in Antwerpen

Dead Can Dance kan er prat op gaan zowat op zijn eentje de neoklassieke variant op darkwave te hebben uitgevonden. Ze zijn de onbetwiste pioniers in het genre, die intussen veel navolging heeft gekregen. Lisa Gerrard en Brendan Perry hebben in 2019 een zeer succesvolle tournee gemaakt na de uitgave van 'Dionysus', en ze willen dat ...

lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Gratis download van Zauber

U houdt van sterk georkestreerde electro? Dan hopen we dat u al gehoord hebt van Zauber, het electroproject van Fransman Ludovic Dhenry. Zauber geeft een nummer gratis weg via bandcamp, een voorafname op de nieuwe plaat waar Zauber momenteel aan werkt. Het is niet het enige waar Ludovic zich momenteel mee bezig is. De nieuwe plaat van Exponentia ...

lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Abstrackt Black: Dat we moesten sterven

In principe ging op 19 september onze Dark Entries Night door met De Delvers en Abstrackt Black, in de Kinky Star te Gent. Voorlopig gaat deze concertenreeks helaas niet door, maar dat betekent nog niet dat de groepen zelf niets meer van zich laten horen. Abstrackt Black bracht een paar dagen geleden bijvoorbeeld nog een nummer uit: 'Dat ...

lees meer...
CD BESPREKING : Empusae - Sounds From Beyond

Empusae verblijdde ons in 2019 pas nog met het uitstekende audiovisuele spektakel Iter In Tenebris. 2020 was het jaar van het gedwongen binnenzitten, wat tijd met zich meebracht om reeds over nieuw werk te buigen. Empusae presenteert Sounds From Beyond als een tussendoortje, ook al weigeren we het in die hoedanigheid te zien. Daarvoor ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ashtoreth / Grey Malkin - Hermit Remixes

Het begint stilaan een (fijne) traditie te worden: nadat Ashtoreth een album uitbrengt, strooit opperhoofd Peter Verwimp de afzonderlijke stukken in de schoot van bevriende muzikanten waarna een remix-versie van het album in kwestie uitgebracht wordt. Het was het geval bij Pilgrim, de samenwerking tussen Ashtoreth en Grey Malkin, nu is ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sutcliffe Jügend - Slaves No More

We nemen het u niet kwalijk als u totaal niet meer mee bent met het hele Sutcliffe Jügend-verhaal. Vorig jaar in februari maakte Kevin Tomkins bekend de stekker uit het project te trekken, waarna nog een laatste album (The Deluge) zou uitgebracht worden op 4iB. Ondertussen verscheen er bij Death Continues Records ook nog de even uitgebreide ...

lees meer...
NIEUWS 16/09/2020 : Athamay geeft een teken van leven...

'Wie?' hoor ik u al denken. Athamay, een groepje dat in de tweede helft van de jaren 90 via het Britse Nightbreed label wat furore genoot met donkere gotisch aandoende electro fetish muziek die de wereld van de bdsm celebreerde. De groep scoorde ook bij ons een paar eenvoudige maar doeltreffende hitjes als “Domination” ...

lees meer...
CD BESPREKING : TraumaSutra & Peter Geysels - L'Appel du Vide

We schrijven maart 2018. Na vele keren vragen heb ik Peter De Koning – de man achter TraumaSutra – kunnen overtuigen om op te treden op een Dark Entries Night. Peter was toen nog een gewaardeerde collega, die sindsdien op vriendschappelijke wijze gestopt is met bijdragen aan Dark Entries. We waren steeds verwonderd over het ontelbare ...