casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

727 items

   

ANEMONE TUBE
Ik maak muziek om de luisteraar te irriteren, te kwellen en te liefkozen.
18/08/2010, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

18/08/2010 : ANEMONE TUBE - Ik maak muziek om de luisteraar te irriteren, te kwellen en te liefkozen.
18/08/2010 : ANEMONE TUBE - Ik maak muziek om de luisteraar te irriteren, te kwellen en te liefkozen.
Het Duitse ambient noisescape project Anemone Tube werd opgericht in 1996. Onlangs verscheen na een stilte van 9 jaar de intrigerende release “Dream Landscape” op het Gentse Silken Tofu label. Bij de special edition, gelimiteerd op 200 exemplaren, krijgt u als extra een dvd met daarop de wel zeer experimentele film “1515”. Een unieke gelegenheid om Anemone Tube eens een aantal vraagjes voor te schotelen.

Kan je Anemone Tube eens voorstellen? Hoe zou je de muziek van Anemone Tube omschrijven?

Anemone Tube werd opgericht in de zomer van 1996 in Zuid-Duitsland. Ik zou mijn muziek omschrijven als donkere, depressieve ambient/industrial/noise met een sterke psychogene impact. Het gebruik van constant verschuivende en veranderende geluiden en stemmingen is waarschijnlijk een van de meest intrigerende aspecten van mijn audio creaties. Het is muziek om de luisteraar te irriteren, te kwellen en te liefkozen. In positieve of negatieve zin, dat maakt niet uit: als maar een emotionele reactie wordt uitgelokt!

Waar komt de naam Anemone Tube vandaan? Wat betekent het en waarom koos je deze naam voor je project?

In relatie tot de muziekstijl die ik breng, hield ik altijd van het idee van geluid dat door een "Tube" wordt gejaagd. "Anemone" is een mooi en mysterieus zeedier en staat in relatie met mijn visie op schoonheid in muziek, maar het refereert ook naar de vreemde natuur van mijn muziek – niet menselijk.

Op je site heb je het over de ‘psychologische basis’ en de ‘psychogene natuur’ van je muziek. Wat bedoel je daarmee?

Ik ben niet gefocust op één muziekstijl of speciaal gevoel, maar op de intensiteit ervan en de impact op de (mijn) geest. Voor mij is dat altijd een belangrijk kwaliteitskenmerk.

Door wat voor muziek word je geïnspireerd en naar wat voor muziek luister je meestal?

Dat valt zo ongeveer samen. Zoals reeds aangehaald, ben ik geïnteresseerd in muziek die me emotioneel raakt en dit zo intens mogelijk. Het is een gevoel van volledig vervuld te zijn door muziek. Dat wil zeggen dat muzak en easy listening me niet interesseren. Ik luister nauwelijks naar industrial, veelal naar death metal (vroege 90’s stuff). Mijn favorieten en de meest invloedrijke bands voor mijn muziek zijn: O.L.D., James Plotkin (het vroege solo werk), Meat Shits (“Fuck Frenzy” demo), Nocturnus, Pestilence (het vroege werk), Ondskapt (idem), Anenzephalia, Les Joyaux De La Princesse, Incantation, Demigod (eerste album), Dissecting Table (eerste 4 albums), Lord Of Putrefaction, Namanax, Paradise Lost (eerste 2 albums), Possessed, Con-Dom, en veel meer.

Vertel ons eens wat meer over de recente Anemone Tube release “Dream Landscape” op het Belgische label Silken Tofu?

"Dream Landscape" introduceert een nieuw hoofdstuk van Anemone Tube. Samen met het op stapel staande album "Death Over China", is het het eerste deel van "The Suicide Series". Field recordings vormen daartoe een conceptionele basis. Ze werden gemaakt in verschillende delen van de wereld met een duidelijke accumulatie van ziekheid en dood. Noisy cityscapes gesmoord in smog en afgelegen streken waar mensen zelfmoord plegen, zijn voor mij fenomenen van een morbide uitwas van onze moderne consumptiemaatschappij, wiens sociale en hoog geïndustrialiseerde ontwikkeling een zelfdestructieve neiging heeft die niet ontkend kan worden. Voor mij staat de titel “The Suicide Series” voor het suïcidale gedrag van onze consumptiemaatschappij. “The Suicide Series“ is noch een beschuldiging noch een didactische zoektocht naar individuele psychologische verklaringspatronen. Het is een duidelijke afwijzing van onze neiging om ons in te dekken: de schuld bij de ander leggen, het kwaad, de vreemdeling. Want we zijn niet enkel het slachtoffer, maar ook de dader – wij dragen de schuld.

De dvd bij de special edition van de release met daarop de film “1515”, is wel heel experimenteel en abstract. Vertel eens wat meer over de ‘making of’ daarvan? Waar gaat het eigenlijk over?

De Braziliaanse video artiest Gustavo de Lacerda benaderde me met zijn recente videowerk, een experimentele film, gemaakt in Rotterdam. De verdorvenheid en ruwheid van dit werk maakten zo een indruk op me, dat ik besliste om er een soundtrack voor te maken. In een periode van een jaar werd regelmatig een video-opname gemaakt van een lege muur in een woonkamer in Rotterdam, telkens in de namiddag om 15:15 uur en met een lengte van 15:15 minuten per opname. Die reeks opnames werd dan geassembleerd en gecomprimeerd tot een video van 15:15 minuten. De soundtrack werd gemaakt met real-time fieldrecordings, opgenomen in China in 2007. Op verschillende locaties zoals het Dr. Sun Yat-sens Mausoleum in Nanjing, het Hong Kong Palace kruispunt, de Longhua Temple en het War Memorial Park in Shanghai, werden opnames gemaakt van 15:15 minuten om 15:15 u. De soundtrack werd gecreëerd door het simultaan afspelen van 7 lagen van de ongeëdite 15:15 minuten opnames die slechts gedeeltelijk bewerkt werden met effecten.

Qua originaliteit kan dat wel tellen! “Dream Landscape” komt maar liefst 9 jaar na je vorige solo release, het album “:existence”. Waarom zit er zo’n lange periode tussen? En is er muzikaal gezien veel verschil tussen “Dream Landscape” en “:existence”?

Om persoonlijke redenen ben ik een aantal jaar gestopt met muziek te maken en ben ik me meer gaan toeleggen op visuele creaties in het veld van graphic design en constructivistische kunst. De drang om muziek te maken was echter te sterk... Mijn nieuw materiaal is muzikaal meer consequent en rijper. Ik beschouw ":existence" nog altijd als een belangrijk deel van mijn muzikaal werk. Van al mijn werken is het tot heden ook het meest ‘harsh’.

In 2008 leverde Anemone Tube een bijdrage aan een compilatie-album van een ander Belgisch label, EE Tapes. “Projected Cataclysm” is een intrigerend muziekstuk en erg ongewoon naar Anemone Tube normen. Geen stuk noise voor één keer, maar een toegankelijk, melodieus soort 70’s-80’s prog synth muziek dat me herinnert aan goede oude Tangerine Dream. Akkoord en hoe kwam je tot dit soort muziek?

Ik ken niks van Tangerine Dream en kan daar dus geen commentaar op geven. Ik zal echter in de toekomst dit soort lieflijke, melancholische muziek niet meer uitbrengen onder de naam Anemone Tube.

Kan je al wat meer vertellen over het nieuwe album “Death Over China” dat voor volgend jaar gepland staat?

"Death Over China" is erg verschillend van "Dream Landscape", veel meer harsh en noisy en ook experimenteler. Het bevat hoe dan ook het meest verstikkende en irriterende materiaal dat ik ooit opnam.

In 2009 zagen we Anemone Tube op het podium in de Antwerpse ccLuchtbal op de Live Noises #5 avond, samen met Wraiths, Hybryds en Kristus Kut. Hoe blik je terug op dit concert?

Voor mij was het een fantastische avond, ondanks een paar technische geluidsproblemen waarmee ik op het podium te maken kreeg. De feedback vanwege het publiek was in het algemeen zeer positief. Het ganse weekend was perfect geregeld door de organisatoren Mario en Wim. Bedankt!

Henk Vereecken

http://www.anemonetube.de

http://www.myspace.com/anemonetube

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : The Search - Heart's Racing

Waar het vorige, zowat een half jaar eerder verschenen album “Some Place Far Away” een soms ietwat klef aandoend electro pop geluid liet horen tapt deze, maar liefst 18 nummers tellende nieuwe worp, “Heart’s Racing” veel meer uit een indie pop en indie rock vaatje. De overeenkomst tussen de twee albums is hier ...

lees meer...
FOTO'S : Star-Industry - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dear Deer - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Larva - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Gothic rockers der lage landen verenigt u! The Wake komt met nieuw album “Perfumes And Fripperies”

Liefhebbers en liefhebsters van gothic rock opgelet! Het Amerikaanse The Wake (opgericht in 1986 in Columbus USA), één van de meest onderschatte old school gothic rock bands van de tweede golf, pakt tegen Halloween uit met een nagelnieuw album, “Perfumes And Fripperies” waarvan het nummer “Hammer Hall” ...

lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Dead Can Dance op tournee, twee data in Antwerpen

Dead Can Dance kan er prat op gaan zowat op zijn eentje de neoklassieke variant op darkwave te hebben uitgevonden. Ze zijn de onbetwiste pioniers in het genre, die intussen veel navolging heeft gekregen. Lisa Gerrard en Brendan Perry hebben in 2019 een zeer succesvolle tournee gemaakt na de uitgave van 'Dionysus', en ze willen dat ...

lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Gratis download van Zauber

U houdt van sterk georkestreerde electro? Dan hopen we dat u al gehoord hebt van Zauber, het electroproject van Fransman Ludovic Dhenry. Zauber geeft een nummer gratis weg via bandcamp, een voorafname op de nieuwe plaat waar Zauber momenteel aan werkt. Het is niet het enige waar Ludovic zich momenteel mee bezig is. De nieuwe plaat van Exponentia ...

lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Abstrackt Black: Dat we moesten sterven

In principe ging op 19 september onze Dark Entries Night door met De Delvers en Abstrackt Black, in de Kinky Star te Gent. Voorlopig gaat deze concertenreeks helaas niet door, maar dat betekent nog niet dat de groepen zelf niets meer van zich laten horen. Abstrackt Black bracht een paar dagen geleden bijvoorbeeld nog een nummer uit: 'Dat ...

lees meer...
CD BESPREKING : Empusae - Sounds From Beyond

Empusae verblijdde ons in 2019 pas nog met het uitstekende audiovisuele spektakel Iter In Tenebris. 2020 was het jaar van het gedwongen binnenzitten, wat tijd met zich meebracht om reeds over nieuw werk te buigen. Empusae presenteert Sounds From Beyond als een tussendoortje, ook al weigeren we het in die hoedanigheid te zien. Daarvoor ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ashtoreth / Grey Malkin - Hermit Remixes

Het begint stilaan een (fijne) traditie te worden: nadat Ashtoreth een album uitbrengt, strooit opperhoofd Peter Verwimp de afzonderlijke stukken in de schoot van bevriende muzikanten waarna een remix-versie van het album in kwestie uitgebracht wordt. Het was het geval bij Pilgrim, de samenwerking tussen Ashtoreth en Grey Malkin, nu is ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sutcliffe Jügend - Slaves No More

We nemen het u niet kwalijk als u totaal niet meer mee bent met het hele Sutcliffe Jügend-verhaal. Vorig jaar in februari maakte Kevin Tomkins bekend de stekker uit het project te trekken, waarna nog een laatste album (The Deluge) zou uitgebracht worden op 4iB. Ondertussen verscheen er bij Death Continues Records ook nog de even uitgebreide ...

lees meer...
NIEUWS 16/09/2020 : Athamay geeft een teken van leven...

'Wie?' hoor ik u al denken. Athamay, een groepje dat in de tweede helft van de jaren 90 via het Britse Nightbreed label wat furore genoot met donkere gotisch aandoende electro fetish muziek die de wereld van de bdsm celebreerde. De groep scoorde ook bij ons een paar eenvoudige maar doeltreffende hitjes als “Domination” ...

lees meer...
CD BESPREKING : TraumaSutra & Peter Geysels - L'Appel du Vide

We schrijven maart 2018. Na vele keren vragen heb ik Peter De Koning – de man achter TraumaSutra – kunnen overtuigen om op te treden op een Dark Entries Night. Peter was toen nog een gewaardeerde collega, die sindsdien op vriendschappelijke wijze gestopt is met bijdragen aan Dark Entries. We waren steeds verwonderd over het ontelbare ...