casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

727 items

   

Electro Synthetic Rebellion
Mijn muziek heeft niet de bedoeling om echt depressief te klinken, ik zie het meer als een waarschuwing voor de mensen zodat ze zouden beginnen nadenken…
17/08/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

Onlangs bracht het Franse EBM/Dark Electro-gezelschap Electro Synthetic Rebellion (kortweg ESR) hun “Distorted Memories”-EP uit, alhoewel de vraag blijft of je 13 nummers nog wel een EP kunt noemen.

Het zijn details die er niet om doen, waar het gaat het hem wel om gaat is dat ESR een groep is die op intelligente wijze weet om te gaan met hun elektronische geluiden. Soms klinkt het wanhopig, soms desolaat, soms hoopgevend en Dark Entries had dan ook een uitgebreid gesprek met de man achter het project : Vincent Pujol.

Ik weet het gaat niet makkelijk zijn, Vincent, maar probeer eens je muziek te omschrijven…

Ik zou zeggen dat mijn muziek een combinatie is van dark electro/industrial met EBM samen met wat nieuwe geluiden en percussie. Eigenlijk is het niet zo simpel voor mij om mijn eigen muziek hier te omschrijven.

Groepen die mij echt beïnvloed hebben zijn Depeche Mode, Front242, Front Line Assembly en Skinny Puppy om er maar een paar te noemen.

Bij het beluisteren van je muziek kon ik er maar niet bij dat ESR zo weinig bekend is, om maar niet te spreken over het feit dat je het allemaal zelf uitbrengt.

Ik zou er wel willen aan toevoegen dat enkel de laatste EP een eigen release is, meestal zijn mijn full albums wel uitgebracht door één of meerdere labels. Maar het is moeilijker hoor, zeker met de huidige piraterij willen labels geen geld meer steken in het uitbrengen van EP’s, ze willen alleen nog maar albums.

Om mij al de moeite te besparen heb ik maar besloten om mijn EP zelf uit te brengen. Nu dat het gebeurd is, kreeg ik net te horen van een manager van een label dat hij het spijtig vindt dat dit het geval is want hij wou het ook uitbrengen, tja….

Hier op de redactie van Dark Entries durf ik nogal eens raar kijken als ik zie wat hier wel een platendeal krijgt, dat wekt toch frustraties op?

Ik had van in het begin een contract, weliswaar niet op een groot label maar toch door mensen die een interesse hadden in mijn muziek.

Het begon met een Duits label in 2001, daarna werden de rest van mijn platen in Noord Amerika uitgebracht door DSBP in Europa werd dat Wire Records, Gravitator in Rusland en Urgence Disk Records in Zwitserland.

Soms werd het inderdaad frustrerend dat ik niet wat meer bekend was of dat mijn platen niet op een groter label zaten. Ik weet ook dat dit te maken heeft met het feit dat ik niet live speel en ik kom nu ook eenmaal uit een land waar industrial, dark electro of EBM niet zo veel voorstelt.

Ik geef u ook wel gelijk als je het hebt over de 'slechte dingen' die toch aan ’n deal geraken. Dat heeft jammer genoeg veel te maken met het feit dat onze scene ook onderhavig geworden is aan trends en als je niet trendy genoeg bent dan mag je het gewoon vergeten als je niet kan terugkijken op een (succesvolle) backcatalogue. Anderzijds heb ik me er al lang bij neer gelegd dat mijn muziek altijd deel zal uitmaken van de underground.

Ik heb uw muziek vergeleken met Skinny Puppy, Suicide Commando en de eerste dingen van Project Pitchfork… Kan je daar mee leven?

Ik kan daar zeker mee leven. Skinny Puppy is zeker één van de meest vernieuwende groepen van de laatste jaren geweest en ik ben gek van hun platen. Dus eigenlijk ben ik best gecharmeerd om met hun vergeleken te worden. In het verleden maakte Suicide Commando ook fantastische albums, ik denk bv aan “Mindstrip”. Om heel eerlijk te zijn ik ken Project Pitchfork zo goed als niet dus kan ik over die vergelijking niet echt iets zinnigs zeggen…

Uw muziek klinkt tamelijk donker…

Ja dat is waar maar ik heb het altijd gehad voor donkere elektronische muziek, gewoonweg omdat ik vind dat je in zulke muziek meer emoties kan leggen. Over de teksten gesproken, het is eerder een donkere afspiegeling of visie van de wereld maar het heeft niet de bedoeling om echt depressief te klinken. Ik zie het meer als een waarschuwing voor de mensen zodat ze zouden beginnen nadenken…

Bijvoorbeeld uw laatste cd…die ging over de financiële economische crisis. Lig jij wakker van zulke dingen?

Ik denk dat iedereen van ons daaronder geleden heeft, dus schrijf ik er over. Net als de meeste mensen ben ik enorm boos als ik zie wat er gebeurd is. En zeker over het feit dat we de prijs hebben moeten betalen voor de stompzinnigheid van enkele hebzuchtige mensen, banken en bedrijven.Soms denk ik dat de wereld stom is en dat hij steeds maar dezelfde fouten blijft maken en het is onze taak om ons daartegen te verzetten.

Dit gezegd zijnde veranderde er niks na de crisis. Morgen zou net hetzelfde kunnen gebeuren want deze wereld draait nog steeds om centen. Het maakt me droef om te zien dat de leiders van deze wereld niks willen veranderen. Het gaat allemaal om macht, invloed en geld.

Vertel ons iets nieuws : de rijken zijn rijker en de armen nog armer..

Ik vrees dat dit altijd zo zal blijven als de wereldwijde referentie gebaseerd blijft op aandelen en de menselijke kant afzijdig wordt gehouden. De armen zullen altijd de prijs blijven betalen en het verschil tussen arm en rijk zal alsmaar groter worden.

Ik ga het me gemakkelijk maken en je muziek omschrijven als EBM ook al weet ik dat het meer is dan dat… Er zijn mensen die beweren dat dit genre aan zijn limiet zit…

Als we het over de pure EBM hebben in het genre dat Nitzer Ebb speelt dan kan ik daar wel ergens inkomen dat mensen zo redeneren. De vraag is natuurlijk ook of de fans van deze muziek echt zitten te wachten op zo’n evolutie. Ik bedoel ik hou van Nitzer Ebb voor hun sterke stijl en ik zou het doodjammer vinden moesten die plots iets anders gaan doen.

Wat ESR betreft denk ik dat ik de verschillende EBM-stijlen in mijn muziek geintegreerd heb maar toch vind ik dat ik eerder dark electro maak dan EBM, niettegenstaande dat ik steeds de stijlen bewust door elkaar heb gehaald.

Hoe vind jij nieuwe ideeën? Is dat iets dat in je hoofd opkomt of is dat na uren, dagen iets te proberen?

Als componist is het vaak zo dat de inspiratie komt wanneer je op je keyboard aan het tokkelen bent. Het kan soms zijn dat één of ander geluid een inspiratie blijkt te zijn en dat de rest vrij vlug van zelf komt.

Soms duurt het uren vooraleer ik met iets aanvaardbaars af kom. Ik bedoel je vertrekt met een goed idee maar na een paar uur bemerk je dat het niet echt is wat je verwacht had…Mag je alles herbeginnen, soms een nieuwe melodie schrijven, de geluiden beginnen herprogrammeren en zo verder…

Ikzelf denk niet echt dat er zoiets als regels in het componeren bestaan.Je weet nooit op voorhand of een nummer gaat lukken in een paar uur of dat je er een paar dagen met bezig zult zijn.

En het is zelfs zo als een nummer afgewerkt is dat je plots alsnog beslist dat je het niet op de cd zult zetten. Het belangrijkste is en blijft de inspiratie, ik zal nooit op voorhand dingen inplannen.

De laatste EP “Distorted Memories” is geperst op 100 exemplaren, echt veel is dat ook niet…

“A passage in time V1” was uitgebracht op cd-r en ik had daar echt zeer slechte ervaringen mee. Ik wou dat geen tweede keer meemaken en daarom wou ik dat “Distorted Memories” een echte cd werd maar mijn budget liet maar 100 persingen toe, vandaar…

Was echt wel weg van de artwork, dat lijkt allemaal zo desolaat…

Bedankt! Hier wou ik ppk beelden van industriele sites, roestend gereedschap, desolate landschappen maar je kan al vermoeden dat dit niet is wat ik wil in de echte wereld.

Je deed twee covers. “Everything Counts” van Depeche Mode en “Eighty Eight” van Public Relation. Zaten er nog in het achterhoofd?

Ik deed ook een cover van “Mindphaser” van Front Line Assembly wat op mijn derde cd “Persistence” zal komen te staan. Eigenlijk was dat zelfs de eerste cover die ik deed. Omdat ik een fan ben van Depeche Mode vond ik gewoonweg dat ik iets van hun moest coveren, dat werd dus “Everything Counts”. Er zijn zeker nog een heleboel andere nummers die ik wil coveren, maar of ik dat daadwerkelijk zal doen, zullen we nog wel zien….

Wat moet ik denken van mannen die zich wegsteken achter machines?

Ikzelf ben een echte synthesizerverslaafde, en doordat ik zoveel van elektronische muziek hou kan ik mij uren bezig houden met mijn elektronisch gerief. Ik ben daar zeer gepassioneerd mee bezig maar ik zou nu ook niet zeggen dat ik mij wegsteek hoor… Om verschillende reden speel ik niet live, en dat is de reden waarom mensen wel eens denken dat ik mij probeer weg te steken.

Gedurende 20 jaar is muziek mijn passie, het is zelfs meer dan een hobby maar daar ik ook nog een full time job heb en ook nog familie heb rondlopen moet ik het beperken tot mijn vrije tijd. Minder leuk is dat ik dat ik lijd aan tinnitus en hyperacusis waardoor het echt een uitdaging voor mij is om muziek in een studio te gaan opnemen.

Uw visie van de wereld ziet er niet al te goed uit, maar we hebben begrepen dat je het liever anders zou zien…

Natuurlijk zou ik willen dat deze wereld er heel wat beter uit zou zien. Ik vind zelfs dat de wereld er een pak minder koud uitziet als je naar mijn nummers luistert. Maar ik heb reeds eerder aangehaald dat ik mijn nummers eerder als een soort van waarschuwing zie.

Mijn visie op de industriële muziek is er ook geen die gebaseerd is op sciene fiction, maar gewoon de wereld waarin wij leven ook al zou ik willen dat men wat dieper gaat graven. Ik ben een mens, en net als iedereen hou ik van warme gevoelens. Ik ben niet het soort jongen die zich goed voelt omdat de wereld er slecht aan toe is. Ik ben een vader en ik wil het allerbeste voor mijn kinderen. Maar wanneer ik nummers schrijf dan heb ik inderdaad wel eens de neiging om de donkere kant op te gaan zoeken.

Uw favoriete lp aller tijden…

Wat een moeilijke vraag, zeg… In een ander interview heb ik al eens “Tactical Neutral Implant” van Front Line Assembly of “Black Celebration” van Depeche Mode aangehaald Daar het steeds verandert ga ik nu eens “Some Great Reward” van Depeche Mode nemen. Ik denk dat dit één van de meest vernieuwende platen ooit geweest zijn en zij toonden hier de industriële kant van hun muziek.Er zijn daar veel percussies, ongelofelijke melodiën en nummers die u aangrijpen. Technisch gezien betekende het ook het begin van sampling. Bijna alle nummers zijn fantastisch, ook al heb ik een zwak voor “In Your Memory” wat het B-kantje is van “People Are People”.

Voila, Vincent, nu rest nog de laatste woorden van u…

Ik zou Dark Entries in de eerste plaats willen danken voor de interesse. Hhet was een echt genoeg om die vragen te beantwoorden en ik hoop dat hierdoor jullie lezers interesse zullen tonen voor mijn muziek.

Wat kan ik hier nog aan toevoegen? Vechten voor een betere wereld want we hebben het nodig! Vechten voor onze scene en de nieuwkomers alle kansen geven om hun muziek te promoten. En voor zij die componeren : stop aub met altijd distortie in jullie zang te steken, neem eens tijd om wat geluiden te creëren, vermijd de trends, hou wat dynamiek in jullie platen en bescherm je oren voor het te laat is.

Zoveel wijze raad, zeg….en nu met zijn allen naar; www.electrosyntheticrebellion.com

Lees hier onze review van Distorted Memories

HomeContactSitemap
lees meer...
FOTO'S : Star-Industry - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dear Deer - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Larva - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Gothic rockers der lage landen verenigt u! The Wake komt met nieuw album “Perfumes And Fripperies”

Liefhebbers en liefhebsters van gothic rock opgelet! Het Amerikaanse The Wake (opgericht in 1986 in Columbus USA), één van de meest onderschatte old school gothic rock bands van de tweede golf, pakt tegen Halloween uit met een nagelnieuw album, “Perfumes And Fripperies” waarvan het nummer “Hammer Hall” ...

lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Dead Can Dance op tournee, twee data in Antwerpen

Dead Can Dance kan er prat op gaan zowat op zijn eentje de neoklassieke variant op darkwave te hebben uitgevonden. Ze zijn de onbetwiste pioniers in het genre, die intussen veel navolging heeft gekregen. Lisa Gerrard en Brendan Perry hebben in 2019 een zeer succesvolle tournee gemaakt na de uitgave van 'Dionysus', en ze willen dat ...

lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Gratis download van Zauber

U houdt van sterk georkestreerde electro? Dan hopen we dat u al gehoord hebt van Zauber, het electroproject van Fransman Ludovic Dhenry. Zauber geeft een nummer gratis weg via bandcamp, een voorafname op de nieuwe plaat waar Zauber momenteel aan werkt. Het is niet het enige waar Ludovic zich momenteel mee bezig is. De nieuwe plaat van Exponentia ...

lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Abstrackt Black: Dat we moesten sterven

In principe ging op 19 september onze Dark Entries Night door met De Delvers en Abstrackt Black, in de Kinky Star te Gent. Voorlopig gaat deze concertenreeks helaas niet door, maar dat betekent nog niet dat de groepen zelf niets meer van zich laten horen. Abstrackt Black bracht een paar dagen geleden bijvoorbeeld nog een nummer uit: 'Dat ...

lees meer...
CD BESPREKING : Empusae - Sounds From Beyond

Empusae verblijdde ons in 2019 pas nog met het uitstekende audiovisuele spektakel Iter In Tenebris. 2020 was het jaar van het gedwongen binnenzitten, wat tijd met zich meebracht om reeds over nieuw werk te buigen. Empusae presenteert Sounds From Beyond als een tussendoortje, ook al weigeren we het in die hoedanigheid te zien. Daarvoor ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ashtoreth / Grey Malkin - Hermit Remixes

Het begint stilaan een (fijne) traditie te worden: nadat Ashtoreth een album uitbrengt, strooit opperhoofd Peter Verwimp de afzonderlijke stukken in de schoot van bevriende muzikanten waarna een remix-versie van het album in kwestie uitgebracht wordt. Het was het geval bij Pilgrim, de samenwerking tussen Ashtoreth en Grey Malkin, nu is ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sutcliffe Jügend - Slaves No More

We nemen het u niet kwalijk als u totaal niet meer mee bent met het hele Sutcliffe Jügend-verhaal. Vorig jaar in februari maakte Kevin Tomkins bekend de stekker uit het project te trekken, waarna nog een laatste album (The Deluge) zou uitgebracht worden op 4iB. Ondertussen verscheen er bij Death Continues Records ook nog de even uitgebreide ...

lees meer...
NIEUWS 16/09/2020 : Athamay geeft een teken van leven...

'Wie?' hoor ik u al denken. Athamay, een groepje dat in de tweede helft van de jaren 90 via het Britse Nightbreed label wat furore genoot met donkere gotisch aandoende electro fetish muziek die de wereld van de bdsm celebreerde. De groep scoorde ook bij ons een paar eenvoudige maar doeltreffende hitjes als “Domination” ...

lees meer...
CD BESPREKING : TraumaSutra & Peter Geysels - L'Appel du Vide

We schrijven maart 2018. Na vele keren vragen heb ik Peter De Koning – de man achter TraumaSutra – kunnen overtuigen om op te treden op een Dark Entries Night. Peter was toen nog een gewaardeerde collega, die sindsdien op vriendschappelijke wijze gestopt is met bijdragen aan Dark Entries. We waren steeds verwonderd over het ontelbare ...

lees meer...
CD BESPREKING : De Brassers - Alternative News (live vinyl)

Nu de magie van de echte live optredens, met dank aan covid19, is verdwenen brengen De Brassers de live sfeer uw woonkamer binnen. Toegegeven, het is niet helemaal hetzelfde, maar het is alvast beter dan niets. De Brassers dus, jawel de ooit verguisde punk / cold wavers uit het vredige Limburg, die nu zowat in elke Limburgse plattelands parochie ...