casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

The Neon Judgement
De vervlakking waar wij toen al teksten over schreven is nu een feit.
25/07/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

25/07/2010 : The Neon Judgement - De vervlakking waar wij toen al teksten over schreven is nu een feit.
25/07/2010 : The Neon Judgement - De vervlakking waar wij toen al teksten over schreven is nu een feit.
25/07/2010 : The Neon Judgement - De vervlakking waar wij toen al teksten over schreven is nu een feit.
25/07/2010 : The Neon Judgement - De vervlakking waar wij toen al teksten over schreven is nu een feit.
25/07/2010 : The Neon Judgement - De vervlakking waar wij toen al teksten over schreven is nu een feit.

Binnenkort beginnen The Neon Judgement aan hun DocuVision-toer doorheen Vlaanderen en daarom besloten wij eens om samen met Dirk DaDavo de geschiedenis van één van de meest originele groepen uit België te doorlichten. Het is een geschiedenis die vooral gekarakterizeerd werd door een wil die soms tegen de stroom inging maar het was wel een eigen wil en dat is, zoals Dirk het zelf aan geeft, één van de redenen waarom The Neon Judgement er in 2010 nog staan.

Eerst die namen…Dirk DaDavo en Frank TB, hoe komt een mens erop?

We hadden bij onze opstart al meteen een rijke fantasie : )

TB komt van het kuchhoestje dat hij vroeger had (TBC) en Da Davo komt uit de periode dat we met een gettoblaster onze eerste muzikale escapades opnamen. Er was een nummer en dat noemde 'It's Da Devo'. Van daar uit heb ik dat aangepast naar Da Davo. Een Spaans aandoende naam vanwege het feit dat er wel eens gedacht werd dat ik vanwege mijn uiterlijk een Spanjaard was... Het is ook een zinsspeling op 'The Devil' :)

Hoe lang waren jullie eigenlijk al bezig toen jullie je eerste single “Factory Walk” uitbrachten?

Een paar jaar toch wel dacht ik ... We hadden al wel 2 cassettes: 'Suffering' en 'Tv Treated' die we aan de man brachten via onze concerten.

Hoe werd daarop gereageerd? Ik bedoel dat was toch eigenlijk een ongewoon nummer?

Niet slecht eigenlijk... De mensen verlangden naar iets nieuws en wij vulden blijkbaar dat verlangen in. Right time, right place.

Jullie deden alles zelf, dat zijn toch financieel zware beslissingen?

De eerste opnames deden we met een 4 sporen bandopnemer, dus niet in grote geldverslindende studio's. Dat viel wel mee financieel.

We gaan al de eerste nummers niet overlopen, Dirk, maar had jij het gevoel dat je met iets tijdsloos bezig was?
Ik bedoel maar : had jij ooit gedacht dat je muziek 30 jaar later aanzien zou worden als één van de mijlpalen van de alternatieve muziek?

Neen, op dat ogenblik niet. We waren beiden Velvet Underground fans. En wij dachten :: wat die kunnen kunnen wij ook. We waren ook veel bezig met de 'geest' van onze muziek ... de luisterden ook naar de eerste relases van Pink Floyd in die tijd :)

Jullie noemen wel de klassieke groepen als invloeden maar ik vind dat jullie een ongelooflijk origineel geluid hebben dat ik eigenlijk niet terug vindt in de zogezegde invloeden….

Dat bedoel ik dan met de 'geest' in onze muziek. We pakten het allemaal nogal persoonlijk aan en hadden lak aan alle stromingen en tendenzen. Velvet Underground is ook zo gestart.

Een van die invloeden die iedere muzikant aanhaalt is Suicide. Ik vind ze fantastisch maar het is wel zo’n typisch groepje dat enkel door muzikanten geliefd wordt…..

Suicide hebben wij pas leren kennen nadat we de 7” single 'Concrete' hadden uitgebracht. Een vriend wees ons op het bestaan van Suicide waarop we er zijn naar gaan luisteren. Ze waren niet echt een inspiratiebron voor TNJ.

Vandaag wordt er goede muziek gemaakt maar het is nooit echt origineel te noemen terwijl er vroeger uit het niets (zoals jullie) originele groepen als paddestoelen uit de grond schoten. Soms reageert men : “Waar moeten ze het blijven uithalen…”. Ik geloof er eerlijk gezegd geen bal van….

Het ligt aan de mentaliteit en aan het technisch gemak waarmee iedereen nu muziek kan maken. Wij maakten niet alleen muziek om de muziek, maar ook omdat we iets te vertellen hadden. Dat was eigenlijk vroeger meer de kern van de zaak.

De laatste 20 jaar is er een steeds groeiende vervlakking ingetreden in de muziek, de media, etc... De vervlakking waar wij toen al teksten over schreven is nu een feit.

Probeer maar om nu eens iets nieuws én underground op de radio te krijgen.

Voor “Mbih” kwamen de echte undergroundhits. Hoe voelde dat voor jou dat iedere new waver “The fashion party” of “TV treated” van voren naar achter kon zingen maar dat nummer kreeg nooit airplay op de radio ….

We hadden toch op woensdagnamiddag 'Vrijaf' op de BRT radio gepresenteerd door Gust De Coster. Daar kwamen haast alle Belgische nieuwigheden aan bod.

Ook Luc Jansen die indertijd het radioprogramma 'Domino' presenteerde op zaterdagavond was 'hot' qua underground én Belgisch. Er waren ook de vrije radio's zoals FM Brussel. Ik denk dat het nu nog moeilijker geworden is omdat ondertussen alle radiozenders een 'niet storende' format in gebruik hebben genomen.

Eigenlijk, hoeveel van die platen hebben jullie destijds verkocht? En konden jullie daar dan van leven?

Quasi verkopen ga ik dat hier niet specificiëren. En van leven toch wel. Niet gigantisch maar dat ging wel. We hebben ook de keuze gemaakt om ervan te leven omdat we wereldwijd tourden, en dat valt niet te combineren met en normale job. In ieder geval, rijk werd je daar niet van als muzikant.

Ik heb dat nooit begrepen, Dirk. Ik ben over de 40 en vroeger had je een “TV Treated” die zonder promotie België veroverde. Nu kunnen ze zelfs met een autobus vol promogirls nog geen mens overtuigen om er zelfs naar te luisteren…

De mensen krijgen ook zoveel over zich heen ... Het aanbod is gigantisch en zo is het moeilijk om door het bos de bomen nog te zien...

Ooit zei men dat je moest schamen indien je de eighties als beste muziekperiode omschreef, nu is het ultra cool…

Na de jaren tachtig, met de opkomst van de Nirvana's en de Pearl Jams was het inderdaad beter om over die periode te zwijgen. Het was 'not done'. Er waren wel twee eighties stromingen : eentje met het alternatievere werk waar wij, F242, Sisters Of Mercy en vele anderen in floreerden.

Maar je hebt ook de commerciële eighties muziek die er vaak toch wel schaamtelijk uit zag als je er nu naar terug kijkt. Wij hebben wel lang moeten wachten om toch nog erkenning te krijgen. Het bewijs dat de eighties op sommige vlakken zeer OK waren is er :: wij spelen nog steeds die tracks van toenertijd live. Ons publiek zit quasi leeftijd zo tussen de 14 en de 54 jaar inmiddels. Het omvat een aantal generaties.

Na “Mbih!” besloten jullie met PIAS in zee te gaan. Ik weet dat zij destijds ook wel indie waren, maar waarom deze beslissing….ik bedoel : ik kende geen enkele waver die “Mbih” niet had.

We zochten naar een uitgebreidere structuur, vooral naar het buitenland toe. We wilden dat niet dat alleen de wavers in België onze muziek konden horen, maar ook verder weg.

In het soort niche waar TNJ in zat én ook om van je muziek te kunnen leven, was dat een noodzakelijke beslissing. Pias zou ons die mogelijkheid richting buitenland geven.

Men zegt wel eens dat jullie muziek aan de basis lag van New Beat.

Het zou kunnen maar voor ons hoeft het echt helemaal niet.

Met nummers als “Miss Brown” bewezen jullie dat jullie perfecte alternatieve danskrakers konden maken. Waarom deden jullie niet zoals Jo Casters en centjes incasseren met duizenden New Beat-projecten?

Wij zijn ons gedachtengoed trouw gebleven en daar zijn we best trots op. Ik had het eerder al over de 'geest' van onze muziek. Dat was/is een punk-geest. Veel 'serieuze' muzikanten van wie ik dacht dat ze evengoed als wij met een mening bezig waren in muziek, veranderen plots van muzikale richting. New Beat was maar een kort leven beschoren. De meeste van die zogenaamd integere mensen zijn na de New Beat rage ook gestopt met muziek. Er was achteraf geen weg terug voor hen. Voor ons is er nog steeds een weg :-)

Nu als veertiger kijk ik daar volledig anders op : maar destijds was dat de muziek om te haten.

Ik zou liever niet meer spreken over New Beat :)

Blood and thunder” was een heel ander verhaal. Respect en waardering komt met de jaren, maar hoeveel keer heeft men u niet verwittigd dat dit commercial suicide was?

Voor ons was B&T een logische evolutie als artiest en als mens... Had het publiek dan gedacht dat we niet zouden evolueren en steeds copies van Tv Treated en The Fashion Party zouden blijven maken? Dat zou inderdaad commercieel verstandiger geweest zijn... Maar zo zitten wij nu eenmaal niet in elkaar.

Wat ik eigenlijk niet zo goed begrijp, Dirk, is waarom je nu in 2010 niet teruggrijpt naar die platen…ik bedoel dergelijke muziek is hot nu.

We hebben zo veel tracks dat we waarschijnlijk een concert zouden kunnen geven van 8 uur of meer. Maar misschien breng je ons nu wel op een idee om deze terug uit de kast te halen !

Nooit frustraties gehad dat “Blood and thunder” of “The insult” niet het nodige respect gekregen heeft?

Toch niet neen. Het waren platen die we moesten maken.

Nooit gedacht zoals Luc Van Acker : we zijn naar Amerika…?

Even toch , na onze US/ Canada tour einde jaren 8tig .. Maar wij Belgen zijn te honkvast...

Eigenlijk is het ongelooflijk dat zo’n klein landje zo’n rijke alternatieve muziekgeschiedenis heeft. Is dit louter toeval of zit er meer achter denk je?

België is een smeltkroes van culturen. We liggen helemaal centraal in Europa en het is altijd al een chaotisch land geweest. Chaos en verwarring zijn een goeie voedingsbodem voor muziek en kunst. Tijdens onze tournees door het buitenland kregen we vaak de vraag : What is it about Belgium? Mensen waren nieuwsgierig wat er in een land omgaat waar ze zo een rare muziek maken. Zoals Confucius stelde : Indien gij wenst te weten of een volk goed geregeerd wordt en of het over goede of slechte wetten beschikt, onderzoekt dan de muziek die er gespeeld wordt. Iets om over na te denken toch?

De periode op KK was minder succesvol. Hoe ga je daar als artiest met om, ik bedoel je kan wel zeggen “er is een tijd van komen en gaan” maar toch….

Gosh, het waren toen ook de jaren negentig met de 'grunge' gitarrock van Nirvana en consoorten. New wave was ver 'weg' en een new wave naam opdiepen in tijden van gitaarrock is niet evident. Ook heeft dat erg veel te maken met geld (lees investeren in promotie) én het juiste label. Er werd een paar keer gedacht :: we tekenen een album van TNJ en dat werkt wel vanzelf. Maar zo werkt dat niet dus. Ik doe al jaren DanceDelic D , mijn eigen label en daar leer je wel wat van :-)

Tegenwoordig worden jullie door zowat elke techno-act geciteerd als invloed. Hoe reageer je daarop?

Dat vinden we fijn. Dat wil zeggen dat we hebben mee gewerkt aan de toekomst van de muziek in het algemeen.

Het lijkt misschien een rare en smerige vraag, maar toch… Denken jullie dat je ooit dingen kunt maken zoals de platen in de jaren ’80?

Het was een andere tijd, andere geest , andere middelen ... Als mens en als muzikant evolueer je... Maar op bv onze 2009 cd release SMACK volharden we wel in de boosheid van weleer. Maar de muziek die we in de jaren tachtig gemaakt hebben is al gemaakt hé.

En als groep met een verleden zoals wij dat hebben is het sowiezo moeilijk om iedereen tevreden te maken...

Binnenkort komt de “Docuvision Tour” eraan, kun je daar iets meer over vertellen.

Docuvision 2010a1984 is een 35 minuten durende documentaire over The Neon Judgement, die voornamelijk tracht het gevoel dat wij in de eighties hadden te verduidelijken. Er zit ook heel wat live footage in van onze eightties concerten. Voor de docu konden we rekenen op de medewerking van oa Dave Clarke, The Hacker, Terence Fixmer, Luc Van Acker ea.

De Docuvision 2010a1984 Tour is de presentatie van deze 'film' aan ons publiek. De maker van de docu is Jeroen Buytaert, die eerder al de videoclip voor Leash ( uit het Smack album) regiseerde voor ons.

Aansluitend op de film-presentatie spelen we een concert van 35 minuten waar we een aantal Neon 'oer tracks'' zoals Schizofrenic Freddy, Machine Life en andere live zullen brengen. De set moet iets speciaals worden. De track keuze niet zo voor de hand liggend...

Laatste (mijn klassieker)…uw favoriete plaat is…

Tegenwoordig is dat de cd van Peaches :: I Feel Cream. Leuke cd met een constante kwaliteit.

En ik geef het laatste woord aan u.

Wel, kom eens luisteren, I'll be there! ;-)

Belgian Tour Schedule > The Neon Judgement > Dirk Da Davo DJ set 2010

August 28th: TNJ, Boerenrock (Kortenaken) (4pm)_Belgium

August 28th: TNJ, Nock Out festival (Vosselaar (10pm)_Belgium

September 4th: DDD Dj set, Leuven, Zaal Albatros,_Belgium

September 11th: TNJ, Moulin Rock (Tessenderloo)_Belgium

September 25th: TNJ, Trix (Antwerpen) PREMIERE 2010a1984DocuVision Tour_Belgium > Tickets!

October 2nd: DDD dj set Heerlen, Nieuwe Nor (DocuVision Screening)_Holland

October 9th: DDD dj set, Duister Gefluister XL (St Niklaas), Belgium

October 22th: TNJ, JH Zenith (Dendermonde) 2010a1984 DocuVision Tour

November 6th: TNJ, Zaal De Hoop (Waregem)2010a1984 DocuVision Tour

November 26th: TNJ, STUK (Leuven) 2010a1984 DocuVision Tour

Label site :: www.dancedelicd.com

Band site :: www.theneonjudgement.com

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Of Nightmares And Strychnine

Twee keer goed nieuws. Vooraleer dit album in de lente van dit jaar aan een gelimiteerde cd release toe is kunt u het deze maand reeds kosteloos (jawel) downloaden via de Sacred Realm Records website. Het andere goede nieuws, indien u voor komende Valentijn op zoek bent naar de passende horror soundtrack, aarzel niet, dit is hem. Fear ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Sirenia al 20 jaar springlevend!

Het zit nog fris in mijn geheugen. Al een eeuwigheid geleden, verscheen het cultalbum ‘At Sixes and Sevens’ (2001) van Sirenia, de goth metalband rond Morten Veland. Dit nadat hij de band Tristania noodgedwongen diende te verlaten. Nu kondigt dit Frans-Noorse gezelschap hun tiende studioalbum, met de inspirerende titel ‘Riddles, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ikon - The Thirteenth Hour - the singels 2007 -2020

Een band die al mee gaat sedert 1991 en we niet meer hoeven voor te stellen. Vanuit Australië, hun heimat, veroverden ze ook Europa. In de jaren 90 en aanvang van de jaren 2000 zat een florissante labeldeal met het Duitse en al lang verdwenen Apollyon label daar voor veel tussen. Nadien was er nog sporadisch een uithaal waardoor de groep ...

lees meer...
CD BESPREKING : CUTS - Unreal

Een paar jaar geleden mocht ik kennismaken met CUTS, die met de twee Exist EP’s toch wel indruk wist te maken. Het daaropvolgende full album A Gradual Decline schoot echter helemaal aan me voorbij, en toen ik de bespreking hier las, was dat achteraf gezien een spijtige zaak. Tijd voor een herkansing, die ik krijg in de vorm van ...

lees meer...
NIEUWS 11/01/2021 : Gary Numan lost eerste single uit nieuwe plaat 'Intruder'

Hij gaat intussen al 42 jaar mee. In zijn begindagen was hij een pionier van de elektronische muziek met Tbeway Army en daarna solo. Hij scoorde hits met 'Cars', 'Are 'Friends Electric' en vele andere pientere popsongs. Halverwege de jaren 90 gaf hij zijn werk een nieuwe draai door de industrial-tour. Hij gaf op zijn oude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Penterakt - Conquest Of The Moon

Dit is weer zo een uitgave waarbij je aan het artwork al direct kan zien wat voor muziek je te horen zal krijgen. En met een projectnaam als Penterakt en een albumtitel als “Conquest Of The Moon” kan het ook haast niet anders. Inderdaad klinkt dit als kosmische krautrock zoals we die al kennen van in de jaren 70 van acts als Tangerine ...

lees meer...
CD BESPREKING : Backworld - Sacred And Profane Songs

Ik weet het, voor neo folk en aanverwante activiteiten hebben we een erudiet redactielid. Vandaar dat het voor mij zowat een eeuwigheid geleden is dat ik nog iets uit dit subgenre heb besproken op deze geniale site. Het laatste moet iets van Death In Rome geweest zijn meen ik, maar nu dus deze Backworld die ik best even voor u introduceer. Backworld ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Death in Rome schrijft hymne bij bestorming van het Capitool

'Het is niet de job van een artiest om politieke statements te maken. Het beste wat we kunnen doen is een soundtrack aanbieden over historische gebeurtenissen.' Aan het woord is Death in Rome, en het historisch evenement dat ze in de verf willen zetten is uiteraard de bestorming van het Capitool twee dagen geleden. Dit doen ze met ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Hedera helix maakt het weer heel abstract

Wij zijn grote fans van Hedera helix, het gestoorde intellectroproject van Oscar Valerius Kandinsky en Maestro Virgule. We hebben al lang niets meer van hen gehoord, maar in 2016 maakten ze indruk met 'Pastiche', een plaat vol dolgedraaide Nederlandstalige elektronische brouwsels die je vooral in verwarring willen brengen. Nu brengen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...