Als ik naar electronische muziek luister dan slaat mijn verbeelding op hol...
23/07/2010, Didier Becu![]() |
|||
“Shifting” is de nieuwste cd geworden van Phenotract waarin moderne electronica, Kraftwerk-geinspireerde beats en ouderwetse new wave op een geslaagde manier elkaar ontmoeten. Tijd om eens met de bezieler Eric Shans rond tafel te gaan zitten…
Hallo Eric, tien jaar musiceren da’s niet bepaald niks…
Hmmm, het waren zeker zeer interessante jaren. Het begon allemaal met wat geluidsfragmenten die stilletjesaan echte songs begonnen te worden. Met de full time job die ik heb is het niet steeds simpel om de nodige tijd te vinden, dus ben ik maar begonnen met mezelf een soort van discipline te gaan opleggen. Met discipline alleen raak je er natuurlijk niet, er is ook zoiets als een passie! Toen ik jonger was durfde ik wel eens met het zwaardere werk te flirten maar hoe ouder ik werd hoe meer het de richting van de new wave begon uit te gaan…
Was dat altijd elektronische muziek, Eric? Maar er zijn zo van die momenten waar ik echt nood heb aan die “echte” instrumenten en dan luister ik naar indie rock, post punk, britpop of shoegazerstuff. Moest je mijn cdcollectie zien dan word je gek! Momenteel ben ik bezeten van Engineers, dat is een shoegazeband uit Manchester, echt waar je moet ze eens uitchecken!!!
Bedankt voor de tip, Eric, maar jij zat wel in de begindagen in het industrieel sfeertje, niet?
In de jaren ’90 zat ik bijna volledig in de indussfeer maar ook groepen als Front Line Assembly of Skinny Puppy hebben mijn eerste werk sterk beïnvloedt. Toch ondanks de agressie die ervan uit ging, wou ik steeds aandacht houden voor het melodische. Mijn eerste cd . "Within A Second" zou je inderdaad als EBM of Indus kunnen omschrijven maar vanaf "Transient Messages" werd dat toch heel wat zachter, of in ieder geval minder rauw. Dat betekent zeker niet dat ik die oude dingen slecht vind of zo, vandaag luister ik nog naar veel EBM of indus. Ken je mijn vrienden Cesium 137 die trouwens fantastische dingen doen? Ik speel geregeld keyboards met hun….
Je blijft maar aankomen met de tips! Ik hou zoveel van indus omdat ik vind dat het een genre is waarbij je verbeelding de vrije loop kan laten gaan…..
Hier ga ik ook zeker met akkoord want zo denk ik net hetzelfde over elektronische muziek. Mensen zoals Ulrich Schnauss en Isan maken het mogelijk dat zij zogezegde soundtracks voor mijn verbeelding schrijven. Ik ben ook een zeer grote fan van In The Nursery die zich bezig houden met cinematografische soundscapes. Inderdaad, als ik naar electronische muziek luister dan slaat mijn verbeelding op hol, het is er trouwens ook de geknipte muziek voor.
In mijn bespreking had ik het erover dat ik jou als een troebadoer zie die zijn gitaar heeft ingeruild voor een synthesizer…
Haha. De waarheid is wel dat ik in de verste verte geen gitaar kan spelen. De gitaar die je op mijn cd hoort komen van mijn vriend Gabe, dat hoor je op nummers als "Unreal Highs" of "Out Of Sequence" . Ik zou dat eigenlijk wel wat vaker willen doen…
Er zijn mensen die beweren dat je met de huidige geluidsapparatuur alles kan! Het probleem is wel dat ik verveeld zit met een miljoen groepen en er is geen gids meer, Phenotract ontdekte ik ook maar toevallig…..
Ben ik blij dat je me ontdekt hebt! Neen, je hebt gelijk…er zijn zoveel groepen en producers dat je het gewoon niet meer kan bijhouden. Voor mij is de internetradio een tamelijk goede filterfunctie, ik ga van het ene station naar het andere op zoek naar iets nieuws. Als je het op house en techno houdt dan is natuurlijk uitgaan de ideale manier. Ik hou ook wel van dit soort muziek en later dit jaar ga ik met een bevriende producer iets in die richting proberen.
Maar geloof jij zelf in die DIY-attitude, er zijn momenten dat ik denk dat die 999.999.999 muzikanten voor zichzelf aan het componeren zijn!
Ik denk wel dat er een heleboel mensen muziek aan het maken zijn zonder dat zij enige notie hebben van productie of die gewoon niet weten wat ze met hun muziek moeten aanvangen. En als je iets van muziek afweet, herken je onmiddellijk dat verschil hoor. Maar laat mij duidelijk zijn, ik ben geen snob op dat vlak, iedere beginneling zal ik een kans gunnen want iedereen moet leren. Het kost ongelooflijk veel bloed, zweet en tranen maar het moment dat je een eigen cd in je handen houdt, breekt er toch iets in je los.
Ikzelf denk dat dit ervan af hangt hoe creatief je met alles omspringt. Kijk, goed dat je er over begint…een vriend van mij gebruikt bij zijn muziek een stokoude Nintendo Gameboy. Hij heeft heel dat apparaat omgebouwd zodat hij geluiden kan gebruiken voor zijn nummers. Akkoord het is misschien wel niet het soort speelgoed dat Crash Course In Sciene gebruikte, maar het is toch ook een goed voorbeeld van creativiteit. Je zou er versteld van staan hoeveel mensen er alledaagse geluiden gebruiken die hun dagelijks omringen…
Je mag daar ook Human League, OMD, Depeche Mode,en Pet Shop Boys aan toevoegen. De beste producers die mij beïnvloedt hebben zijn Ulrich Schnauss en Apparat.
Ook niet onbelangrijk op je cd is de stem van Niabi Caldwell….
Ik kan je hier ook alleen maar gelijk geven hoor. Eigenlijk ken ik Niabi al een tijdje hoor en reeds op het vorig album verzorgde zij heel wat zanglijnen. Af en toe helpt Katharine Heller mij ook en op “Blinded” kreeg ik de hulp van Anaben, zij speelt bij By Night With Spear, dat zijn shoegaze postpunkmuzikanten uit New York.
En dan was er uw favoriete lp aller tijden….
Dat is de moeilijkste vraag van allemaal! Ik hou het op UTD State 90 van 808 State, toen ik 16 was meteen één van de eerste technoplaten die ik kocht en het heeft een diepe indruk op mij gelaten.
Waarschijnlijk omdat die muziek kan doorgaan als de soundtrack van mijn leven en al wat daarin gebeurd is. Als je ooit één van mijn releases een kans wil geven, laat iets horen. Bedankt en tof dat je dit wilde lezen….
|
Volgende interviews:
Crash Course In Science - Kunst van het verleden zal steeds de kunst van de toekomst beïnvloeden.
Prager Handgriff - Wij zijn er niet beschaamd voor dat we extreem links zijn...
The Klinik - Ik ben nog steeds gepassioneerd door de wave en electro sounds...
Life in Sodom - wij doen gewoon verder ongeacht wat het klimaat van de muziekindustrie of de muzikale trends zijn.
Neutral Lies - Wij zijn een elektronische groep, zo simpel is het!
ALIEN SEX FIEND - Er was geen ‘pure Batcave identiteit’. Het was een grote mix, een melting pot.
And Also The Trees - Op 30 jaar tijd hebben we 400 optredens gegeven en dat is eigenlijk niet zo veel...
ANNE-MARIE HURST - binnenkort op het Gothic Festival met songs van Skeletal Family en Ghost Dance!
James Nice (oprichter LTM Recordings) - Die huidige trend om terug te keren naar vinyl is iets waar ik niks van snap
Prospective - Er zijn geen taboes meer!