casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Crash Course In Science
Kunst van het verleden zal steeds de kunst van de toekomst be´nvloeden.
21/07/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

21/07/2010 : Crash Course In Science - Kunst van het verleden zal steeds de kunst van de toekomst be´nvloeden.
21/07/2010 : Crash Course In Science - Kunst van het verleden zal steeds de kunst van de toekomst be´nvloeden.
21/07/2010 : Crash Course In Science - Kunst van het verleden zal steeds de kunst van de toekomst be´nvloeden.
21/07/2010 : Crash Course In Science - Kunst van het verleden zal steeds de kunst van de toekomst be´nvloeden.

Verleden jaar stonden ze op ons eigen BIMfest en net geen jaar later kan u ze samen met The Klinik en Das Ich op vrijdag 10 september in de Gentse Vooruit aan het werk zien.

Dark Entries mocht op theevisite bij bezieler Michael Zodorozny.

Crash Course In Science bestaat dertig jaar, da’s een half mensenleven…

En toch verbaast het me niet dat we al zo lang bezig zijn en nog steeds bezig zijn.

Dit project begon na een tijdje zijn eigen leven te leiden, en ook al zat het wel een tijdje in de vergeetput werd er toch steeds iets ondernomen om het terug te activeren.

Jullie deden je ding in Philadelphia. Waren jullie de enige in die regio die met dat soort muziek bezig waren?

Zoveel ik weet waren wij in Philadelphia de enigen die muziek maakten met zelfgebouwde synths en speelgoedinstrumenten.

In die tijd bestond er ook helemaal geen minimal synth-genre, alles is tot stand gekomen vanuit onze punkovertuiging.

Ik bedoel maar, we hadden ook niet de mogelijkheid om met andere instrumenten te werken. Ik denkdat het net hierdoor was dat wij verschilden van andere groepen in onze regio.

Dus het is helemaal geen mythe dat jullie platen opgenomen waren met speelgoedinstrumenten?

Neen, dat is echt waar.

In het begon gebruikten wij die gewoon zoals ze klonken maar na een tijdje begonnen we ze te herwerken.

Met die kennis in het achterhoofd begon Dale zelf synthesizers te maken. Het zijn nog steeds die instrumenten die we vandaag gebruiken.

Nu heeft iedereen zijn mond vol over de minimal synthbeweging, maar eigenlijk als ik het goed begrijp was het meer een kwestie van niet anders kunnen….

Muziek die gemaakt wordt op analoge instrumenten heeft een ander geluid en er zijn nu eenmaal mensen die dat geluid boven het digitale verkiezen.

Maar natuurlijk is het ook zo dat vele van die groepen die analoge instrumenten verkozen omdat ze die andere dure spullen niet konden permitteren.

Maar wij beseften vrij vlug de mogelijkheden met wat we bezig waren. Zo zie je maar dat toevalligheden in het leven iets moois kunnen brengen…

En hoe kijken jullie dan naar groepen uit 2010 die proberen te klinken alsof het nog steeds 1979 is?

Eigenlijk grijpen alle genres in de muziek terug naar het verleden.

Mensen vinden zowat overal hun inspiratie, kunst van het verleden zal steeds de kunst van de toekomst beïnvloeden.

Volgen jullie die scene nog steeds?

Volgen is misschien overdreven, maar we willen zeker op de hoogte blijven van wat er gebeurt.

Kan jij eigenlijk de obsessie die sommigen met minimal synth hebben, volgen?

Het lijkt er toch wel op dat die muziekstroom heel wat musici weet te inspireren en het wakkert de verbeelding aan van zij die het volgen, dus ik zie dat enkel als iets positiefs…

Hoe klinken jullie vandaag?

Ik bedoel proberen jullie iets aan jullie geluid te veranderen?

Wij proberen te klinken als Crash Course In Science want het zou geen zin hebben moesten we plots als een andere groep beginnen te klinken! (lacht).

Jullie speelden op ons eigen BIMfest, hoe kijken jullie daar op terug?

BIMfest 2009 was echt de max en één van de mooiste momenten uit onze carriere want wij hadden echt het gevoel dat wij daar welkom waren!

Hier in België heeft iedere muziekliefhebber wel eens staan dansen op “Flying Turns”, was dat in de VS ook het geval?

Het werd wel regelmatig gespeeld in verschillende clubs toen het in de begin jaren 80 uitkwam maar we weten ook wel at het vooral in Europa aansloeg…

Ik veronderstel ook wel dat jullie weten dat dit nummer één van de meest gedraaide tracks was in de discotheken en mee aan de basis lag van de Belgische New Beat-beweging?

Pas later zijn we dat te weten gekomen!

Wij hadden er geen flauw idee van dat onze platen grijsgedraaid werden in de alternatieve discotheken, laat staan dat we wisten dat wij ooit invloedrijk waren….

Soms vraag ik het me toch af of dat nu nog zou kunnen….

Alles is mogelijk.

Wat ik me afvraag is hoe zo’n plaat als jullie “Pier”-EP zo goed verspreid geraakte hier…

Toen wij “Signals form Pier Thirteen” opnamen was dat gewoon om aan te tonen waar toe wij destijds in staat waren, maar het was nooit de bedoeling geweest om een dansplaat uit te brengen.

Wij wisten op dat moment totaal niet hoe men zou reageren op onze plaat.

Deze plaat werd geïnspireerd door een echte plaats.

Ergens langs de Delaware-rivier in Philadelphia lag er een verlaten pier N°13 niet ver van de plaats waar wij repeteerden.

Deze pier werd gebruikt de eerste helft van de 20e eeuw.

Al de beelden die we op de EP waren afkomstig van dingen die wij destijds vonden aan deze fameuze pier.

Deze pier was een grote invloed voor ons en wij gingen daar vaak heen.

Een ongelooflijk grote machine stond daar stil omhuld met schaduwen en tekenen van verval en tijdens de lunchpauze gingen wij daar vaak heen en op een zekere manier heeft dat ons aangezet om die EP te maken.

Jullie zijn wel een invloedrijke band maar echt veel releases zijn er nooit geweest…

Qua officiële releases is het inderdaad niet zo heel veel maar er zitten toch een heleboel songs onder het pakketje “onuitgebracht werk”.

Wij waren zeer blij dat vorig jaar onze lp “Near Marineland” in boxvorm werd uitgebracht op Vinyl On Demand in Duitsland.

Naarmate we evolueerden begonnen we ook met allerlei instrumenten te experimenteren en over de jaren heen hebben we heel wat nummers geschreven die we maar al te graag in onze liveshows opnemen.

We hebben ook met andere artiesten tamelijk veel materiaal opgenomen.

Ik begreep dat Crash Course In Science ook betrokken was in andere muzikale projecten, waren die gelijkaardig of was dat iets totaal anders?

De andere projecten waar we bij betrokken waren hadden wel een gelijkaardige sound, ook al was het nu niet knak hetzelfde hoor.

Dale en Mallory hebben wat solomateriaal gebracht en hadden ook groepsprojecten waaronder Green Ghost” en “The Flaming Bango Bangos” met Pete Baker van The Stickmen.

Green Ghost was meer betrokken bij visuele soundscapes en The Flaming Bango Bangos

Zaten meer in de funkrichting.

Ook Michael deed wat solowerk en was met Ken Montogomery betrokken bij KMZ, hij was ook lid van de kunstgroep “Disturbed Form Theatre” met danser Greg Reeves, wat meer neerkwam op soundtracks voor de slideshows…soms wat dat zware industriële stuff, soms een beetje ethereal….

Wat is uw favoriete lp aller tijden?

“Dance to the Music” van Sly and the Family Stone

Wat kunnen we van jullie show in Gent verwachten?

Er zal een beetje van alles te doen zijn, zoweel muzikaal als visueel. We hopen dat al onze fans aanwezig zullen zijn.

Ooit in Gent geweest?

Neen, maar we kijken er wel naar uit!

En wat zijn uw laatste woorden?

We willen steeds maar verder gaan met Crash Course In Science en hopen het door te geven aan de nieuwe generatie!

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwńrtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinnerĺs Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinnerĺs Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...