casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Crash Course In Science
Kunst van het verleden zal steeds de kunst van de toekomst be´nvloeden.
21/07/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

21/07/2010 : Crash Course In Science - Kunst van het verleden zal steeds de kunst van de toekomst be´nvloeden.
21/07/2010 : Crash Course In Science - Kunst van het verleden zal steeds de kunst van de toekomst be´nvloeden.
21/07/2010 : Crash Course In Science - Kunst van het verleden zal steeds de kunst van de toekomst be´nvloeden.
21/07/2010 : Crash Course In Science - Kunst van het verleden zal steeds de kunst van de toekomst be´nvloeden.

Verleden jaar stonden ze op ons eigen BIMfest en net geen jaar later kan u ze samen met The Klinik en Das Ich op vrijdag 10 september in de Gentse Vooruit aan het werk zien.

Dark Entries mocht op theevisite bij bezieler Michael Zodorozny.

Crash Course In Science bestaat dertig jaar, da’s een half mensenleven…

En toch verbaast het me niet dat we al zo lang bezig zijn en nog steeds bezig zijn.

Dit project begon na een tijdje zijn eigen leven te leiden, en ook al zat het wel een tijdje in de vergeetput werd er toch steeds iets ondernomen om het terug te activeren.

Jullie deden je ding in Philadelphia. Waren jullie de enige in die regio die met dat soort muziek bezig waren?

Zoveel ik weet waren wij in Philadelphia de enigen die muziek maakten met zelfgebouwde synths en speelgoedinstrumenten.

In die tijd bestond er ook helemaal geen minimal synth-genre, alles is tot stand gekomen vanuit onze punkovertuiging.

Ik bedoel maar, we hadden ook niet de mogelijkheid om met andere instrumenten te werken. Ik denkdat het net hierdoor was dat wij verschilden van andere groepen in onze regio.

Dus het is helemaal geen mythe dat jullie platen opgenomen waren met speelgoedinstrumenten?

Neen, dat is echt waar.

In het begon gebruikten wij die gewoon zoals ze klonken maar na een tijdje begonnen we ze te herwerken.

Met die kennis in het achterhoofd begon Dale zelf synthesizers te maken. Het zijn nog steeds die instrumenten die we vandaag gebruiken.

Nu heeft iedereen zijn mond vol over de minimal synthbeweging, maar eigenlijk als ik het goed begrijp was het meer een kwestie van niet anders kunnen….

Muziek die gemaakt wordt op analoge instrumenten heeft een ander geluid en er zijn nu eenmaal mensen die dat geluid boven het digitale verkiezen.

Maar natuurlijk is het ook zo dat vele van die groepen die analoge instrumenten verkozen omdat ze die andere dure spullen niet konden permitteren.

Maar wij beseften vrij vlug de mogelijkheden met wat we bezig waren. Zo zie je maar dat toevalligheden in het leven iets moois kunnen brengen…

En hoe kijken jullie dan naar groepen uit 2010 die proberen te klinken alsof het nog steeds 1979 is?

Eigenlijk grijpen alle genres in de muziek terug naar het verleden.

Mensen vinden zowat overal hun inspiratie, kunst van het verleden zal steeds de kunst van de toekomst beïnvloeden.

Volgen jullie die scene nog steeds?

Volgen is misschien overdreven, maar we willen zeker op de hoogte blijven van wat er gebeurt.

Kan jij eigenlijk de obsessie die sommigen met minimal synth hebben, volgen?

Het lijkt er toch wel op dat die muziekstroom heel wat musici weet te inspireren en het wakkert de verbeelding aan van zij die het volgen, dus ik zie dat enkel als iets positiefs…

Hoe klinken jullie vandaag?

Ik bedoel proberen jullie iets aan jullie geluid te veranderen?

Wij proberen te klinken als Crash Course In Science want het zou geen zin hebben moesten we plots als een andere groep beginnen te klinken! (lacht).

Jullie speelden op ons eigen BIMfest, hoe kijken jullie daar op terug?

BIMfest 2009 was echt de max en één van de mooiste momenten uit onze carriere want wij hadden echt het gevoel dat wij daar welkom waren!

Hier in België heeft iedere muziekliefhebber wel eens staan dansen op “Flying Turns”, was dat in de VS ook het geval?

Het werd wel regelmatig gespeeld in verschillende clubs toen het in de begin jaren 80 uitkwam maar we weten ook wel at het vooral in Europa aansloeg…

Ik veronderstel ook wel dat jullie weten dat dit nummer één van de meest gedraaide tracks was in de discotheken en mee aan de basis lag van de Belgische New Beat-beweging?

Pas later zijn we dat te weten gekomen!

Wij hadden er geen flauw idee van dat onze platen grijsgedraaid werden in de alternatieve discotheken, laat staan dat we wisten dat wij ooit invloedrijk waren….

Soms vraag ik het me toch af of dat nu nog zou kunnen….

Alles is mogelijk.

Wat ik me afvraag is hoe zo’n plaat als jullie “Pier”-EP zo goed verspreid geraakte hier…

Toen wij “Signals form Pier Thirteen” opnamen was dat gewoon om aan te tonen waar toe wij destijds in staat waren, maar het was nooit de bedoeling geweest om een dansplaat uit te brengen.

Wij wisten op dat moment totaal niet hoe men zou reageren op onze plaat.

Deze plaat werd geïnspireerd door een echte plaats.

Ergens langs de Delaware-rivier in Philadelphia lag er een verlaten pier N°13 niet ver van de plaats waar wij repeteerden.

Deze pier werd gebruikt de eerste helft van de 20e eeuw.

Al de beelden die we op de EP waren afkomstig van dingen die wij destijds vonden aan deze fameuze pier.

Deze pier was een grote invloed voor ons en wij gingen daar vaak heen.

Een ongelooflijk grote machine stond daar stil omhuld met schaduwen en tekenen van verval en tijdens de lunchpauze gingen wij daar vaak heen en op een zekere manier heeft dat ons aangezet om die EP te maken.

Jullie zijn wel een invloedrijke band maar echt veel releases zijn er nooit geweest…

Qua officiële releases is het inderdaad niet zo heel veel maar er zitten toch een heleboel songs onder het pakketje “onuitgebracht werk”.

Wij waren zeer blij dat vorig jaar onze lp “Near Marineland” in boxvorm werd uitgebracht op Vinyl On Demand in Duitsland.

Naarmate we evolueerden begonnen we ook met allerlei instrumenten te experimenteren en over de jaren heen hebben we heel wat nummers geschreven die we maar al te graag in onze liveshows opnemen.

We hebben ook met andere artiesten tamelijk veel materiaal opgenomen.

Ik begreep dat Crash Course In Science ook betrokken was in andere muzikale projecten, waren die gelijkaardig of was dat iets totaal anders?

De andere projecten waar we bij betrokken waren hadden wel een gelijkaardige sound, ook al was het nu niet knak hetzelfde hoor.

Dale en Mallory hebben wat solomateriaal gebracht en hadden ook groepsprojecten waaronder Green Ghost” en “The Flaming Bango Bangos” met Pete Baker van The Stickmen.

Green Ghost was meer betrokken bij visuele soundscapes en The Flaming Bango Bangos

Zaten meer in de funkrichting.

Ook Michael deed wat solowerk en was met Ken Montogomery betrokken bij KMZ, hij was ook lid van de kunstgroep “Disturbed Form Theatre” met danser Greg Reeves, wat meer neerkwam op soundtracks voor de slideshows…soms wat dat zware industriële stuff, soms een beetje ethereal….

Wat is uw favoriete lp aller tijden?

“Dance to the Music” van Sly and the Family Stone

Wat kunnen we van jullie show in Gent verwachten?

Er zal een beetje van alles te doen zijn, zoweel muzikaal als visueel. We hopen dat al onze fans aanwezig zullen zijn.

Ooit in Gent geweest?

Neen, maar we kijken er wel naar uit!

En wat zijn uw laatste woorden?

We willen steeds maar verder gaan met Crash Course In Science en hopen het door te geven aan de nieuwe generatie!

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Twice A Man - On The Other Side Of The Mirror

Je eigen uitwendige zelf zie je dagelijks in de spiegel. Maar is er een groot verschil tussen dat wat je daadwerkelijk ziet en dat van je innerlijke ziel ? Twice A Man ziet deze vraag als uitgangspunt van het album On The Other Side Of The Mirror. Eerder dystopisch van aard dan psychologisch. En dat heeft alles met huidige tijden ...

lees meer...
CD BESPREKING : XTR Human - Interior

Het is geleden van 2014 dat er nog eens een nieuw album werd uitgebracht door XTR Human, enkele singles of EP’s niet meegerekend. Goed zes jaren dus om de moeilijke tweede te openbaren. Niet dat Johannes Stabel en de zijnen de hangmat der luiheid hebben opgezocht, neen, vooral omdat het hier gaat over een band die op regelmatige tijden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fotocrime - South Of Heaven

Op zijn paspoort staat nog steeds Ryan Patterson maar als het gaat om de identiteit waarvan hij met zijn band Fotocrime wil aangesproken worden doe je dat best gewoon als R. Er zal wel een reden zijn voor deze bewuste anonimiteit, en wel omdat hij zijn eigen verleden wil laten rusten. Een verleden dat vooral gekenmerkt werd door zijn metal-band ...

lees meer...
CD BESPREKING : Causenation - Promises Of Hope And Fear

Debuutalbum van deze Antwerpse electroband na een reeks demo’s en virtuele singles. Causenation is een duo bestaande uit Vain Sacrosanct en Van Der Goes. Een Dark Entries interview uit 2018 toen Causenation kwam optreden op onze Dark Entries Night in de Gentse Kinky Star, lees je hier. Vain Sacrosanct heeft een verleden als programmamaker ...

lees meer...
CD BESPREKING : Jonas Kasper Jensen - Plasma In DEX Garden

Jonas Kasper Jensen nodigt ons uit in zijn denkbeeldige tuin waarin hij onze oren onderdompelt in geluiden die dit oord tot iets werkelijks zouden omtoveren. Nice try, but close but no cigar. Plasma In DEX Garden schenkt ons 9 nummers die eigenlijk als 1 eentonige drone te aanhoren vallen. Contemplatief voor de ene, stierlijk vervelend ...

lees meer...
NIEUWS 24/01/2021 : Epica zwemt tegen de stroom van het leven in

Epica heeft een nieuwe plaat klaar voor jullie. Op 26 februari komt 'Omega' uit, en dat is de opvolger voor het onder lof bedolven 'The Holographic Principle' uit 2016. Na video's voor 'Abyss Of Time' en 'Freedom - The Wolves Within', is de derde single een mooie ballade op piano: 'Rivers'. '"Rivers" ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...