Onlangs werd Dirk Ivens nog het hemd van het lijf gevraagd door Chris en meteen daarna wordt hem terug een lijst met vragen overhandigd.
Wie Dirk Ivens dit jaar wil bewonderen kan dit volop. Als Dive in Waregem, als Absolute Body Control in Brugge, als Sonar in Leuven en alsof het nog niet genoeg is met The Klinik tijdens het Re-windfest in de Vooruit (10/09/2010) samen met Crash Course In Science en Das Ich.
Reden genoeg voor Dark Entries om alles te vragen over The Klinik wat we tot nu toe nog niet gevraagd hadden!
Ik zeg het niet graag, Dirk, maar je begon in 1978. Dat is 32 jaar in de muziekscene. dat is een eeuwigheid.
Ik veronderstel dat het allemaal voorbij gevlogen is, niet?
Het is vreemd maar inderdaad, de tijd vliegt en zelf ben ik verbaasd dat ik na al die jaren nog steeds zoveel kan optreden en daarbij mijn eigen
ding kan doen. Als ik zie hoeveel releases er gedurende al die tijd uitgekomen zijn dan ben ik best wel fier en ik hoop dat het nog even mag duren :-)
Om eens terug te komen op die 32 jaar. Vanwaar die gedrevenheid eigenlijk? Ik bedoel je hebt wel voor een muziekrichting gekozen waar je het allemaal zelf mag doen!
Ja , muziek is een virus he' en de underdog zijn heeft ook zo zijn voordelen. Voor de grote verdiensten moeten we het niet doen want dan hadden we beter in de dancescene gezeten maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik ben nog steeds gepassioneerd door de wave en electro sounds , voor mij was en is dat de muziek waar ik mij het beste in kan vinden en dat zal nooit veranderen. En veel zelf doen betekent dat je ook meer controle hebt over alles aangaande opnames , releases en optredens.
Het is misschien een rare vraag, maar wat heeft jou beïnvloedt?Ik bedoelmaar, toen jij met Absolute Body Control begon, was jij een pionier in het genre.
In Duitsland had je in de jaren 70 de krautrock scene met als belangrijkste namen Tangerine Dream en Kraftwerk opgevolgd door die Neue Deutsche Welle stroming maar de eerste golf new wave electro kwam uit Engeland met The Human League, Soft Cell, Cabaret Voltaire, Fad Gadget, Depeche Mode. Vrijwel alle Belgische groepen waren beinvloed door deze stromingen en vooral door bands zoals Suicide ( die overigens in mijn ogen de allereerste electrogroep zijn afkomstig uit New York) , Wire en Throbbing Gristle.
Wat wij deden was zeker niet nieuw maar omdat we met analoge synthesizers werkten, moesten we onze eigen klanken fabriceren en dat maakte dat elke groep anders klonk.
Nadien kwam The Klinik. Kan ik zeggen dat dit van al je projecten het meest succesvolle is?
Op een gegeven moment kwamen bands zoals The Neon Judgement, Front 242 ,Snowy Red en The Klinik na jaren van aan hun muziek te hebben geschaafd uit hun repetitiehok en iedereen had zo zijn eigen stijl. The Klinik klonk zeer donker en was zeer industrieël getint waar andere dan weer meer electro en rockgericht waren.
Het is ook zo dat de muziekscene in België toen nog in de
kinderschoenen stond , labels zoals Antler moesten hun weg nog zoeken en mensen van PIAS startten een distributiekanaal.
Dus in die tijd kwamen er niet echt veel releases uit maar wat uitkwam was wel meestal goed.
The Klinik was door zijn eigenzinnige muziekstijl wel niet de meest populaire maar we hebben wel een massa mensen beïnvloedt die later
ook hun eigen project gestart zijn en wereldwijd hebben we een naam
opgebouwd die het nog steeds goed doet.
Ik herinner mij als jonge gast dat The Klinik toen echt cool was.
Alternatief maar eigenlijk toch (in die categorie) zeer succesvol. Denk jij dat een jonge snaak anno 2010 hetzelfde kan bereiken als jij destijds?
Ik denk dat er nu andere mogelijkheden zijn, ten eerste moet je het muzikale talent hebben om nummers te maken en ten tweede, er bestaan nu computerprogramma's die alle klanken van alle synthesizers bevatten tegen redelijke prijzen. Dus iemand die er echt voor gaat heeft naast goedkope opname mogelijkheden nu ook alle middelen om zichzelf via het internet te promoten.
Wat ikzelf heel belangrijk vind is dat het hele plaatje moet kloppen, zowel de muziek als de looks als het live gebeuren op een podium. En er komen geregeld nog goeie dingen uit al zit dat in België voor de moment meer in de dancescene.
Geloof jijzelf in die zogezegde My Space-generatie?
Wat ik weet is dat je via die sites een massa mensen kan bereiken en ik denk wel dat muzikanten die echt iets te bieden hebben op die manier ontdekt kunnen worden. Het is echt iets van deze tijd want ik heb de laatste jaren al zoveel zien veranderen en het einde is nog niet in zicht.
Je beseft waarschijnlijk wel dat jij een icoon bent voor sommige mensen. Hoe voelt dit aan?
T'is maar hoe je het bekijkt , ik ben wie ik ben en voel mij helemaal niet speciaal. Ik weet dat ik veel mensen bereikt heb met mijn muziek en dat dat afgaande op de berichten die ik krijg voor sommigen ook veel betekent, maar iemand die zijn job goed doet en dat kan met eender wat zijn, verdient evenveel respect want iedereen heeft wel iets
waar hij of zij in uitblinkt.
Jij moet zeker al veel clonen de revue hebben zien passeren, hoe reageer jij daar eigenlijk op?
Het is niet gemakkelijk om origineel uit de hoek te komen en ik heb al heel veel groepen zien komen en gaan. Iedereen heeft het recht om muziek te maken en wat goed is dat blijft meestal. Voor mijn part is de vijver groot en kunnen er altijd vissen bij :-)
We kennen je van Dive, Sonar, Klinik en Absolute Body Control. Als jij een nummer componeert wordt dan achteraf bepaald of het nu bv een Sonar of een Dive-nummer wordt, of denk je op voorhand "En nu ga ik eens een goed Dive nummerke schrijven".
Elk project is verschillend van klankkleur, daardoor weten we direct hoe een nummer gaat evolueren en voor welk project.
Voor Sonar moeten er geen teksten geschreven worden dus voor ABC en DIVE moeten we meer songgericht werken enz.
Nee, het is heel makkelijk om onderscheid te maken. ABC klinkt meer poppy en The Klinik is dan weer heel donker.
Er zit geen Benjamin tussen je projecten?
Het is niet zo dat we aan alle 4 de projecten tegelijkertijd werken , dus datgene waar we momenteel mee bezig zijn verdient alle aandacht.
Het voordeel is dat je periodes kan afwisselen en toch altijd kan blijven optreden.
Blijkbaar hou jij live al die projecten strikt gescheiden, nooit gedacht aan een zeg maar "The best of Dirk Ivens"?
Nee, ik heb de vraag al gehad maar dat zie ik eerlijk gezegd ook niet direct gebeuren.
Over optredens. Gelukkig zijn er hier nog mensen die optredens organiseren maar het zijn toch dezelfde mensen die ouder en ouder worden. Bemerk je hetzelfde in het buitenland?
Inderdaad, af en toe duiken er nieuwe bookers op maar het is wel de oude garde die onder andere de festivals in België, Duitsland en Nederland in handen hebben. Het zijn ook die mensen die jarenlange ervaring hebben en hun nek blijven uitsteken. Respect !
Ondanks je goede look wordt je ook ouder (denk ik), nooit beu geworden dat toeren?
Nee, maar wekenlang toeren zoals jaren geleden zou ik nu niet meer zien zitten. En kwestie van vliegen is nu alles veel betaalbaarder geworden. Een paar maanden geleden had ik op 4 weken tijd 3 maal een jetlag , dat is wel heavy natuurlijk. Maar voor de rest, ‘s morgens in de auto springen naar Berlijn, optreden, een beetje doorzakken en ‘s anderendaags terug, da's nog altijd fun.
Als je nu de platen van The Klinik terug vindt zijn het meestal aan onbetaalbare E-Bayprijzen. Hoe reageert zo'n vriendelijke mens als jij daar nu op?
Ja, sommige prijzen swingen de pan uit. Ik sta er versteld van hoeveel men vraagt voor sommige platen, maar tussen vragen en krijgen ligt nog een groot verschil.
Ach, iedereen is vrij om voor zichzelf uit te maken hoeveel hij wil spenderen, ik verzamel ook maar probeer de uitgaven te beperken.
Met The Klinik stond je onlangs in Leipzig. Collega Kurt had het over een immens succes, blijkbaar heeft Duitsland Dirk Ivens nooit vergeten.
Het was inderdaad indrukwekkend.The Klinik is nog steeds een grote naam en als je op een festival als het Wave Gotik Treffen voor een paar duizend man staat met een hele goeie klank en lichtinstallatie en je voelt dat het publiek totaal mee is dan gebeuren er mooie dingen.
Het is nu wel zo dat ik met al mijn projecten onophoudelijk op de baan ben, en zeker in Duitsland, dus de kans om mij te vergeten hebben ze nog niet gekregen... (lol)
Binnenkort staat The Klinik in de Vooruit. Wat mogen we verwachten, Dirk?
We gaan uiteraard ons best doen om er weer een sfeervol en krachtig optreden van te maken. We hebben een knappe videoshow, de nummers zijn er, dus aan ons zal het hopelijk niet liggen :-)
Ik vraag dit iedereen : wat is uw favoriete lp aller tijden?
Zonder enige twijfel, de allereerste van Suicide. Voor die tijd een absolute mijlpaal , klinkt vandaag of ze was gisteren gemaakt.
Het laatste woord schenk ik aan u, Dirk.
Ik zou zeggen, tot in de Vooruit en laat er ons een feestje van maken!
Woorden die kunnen tellen, Dirk, voor alle inlichtingen omtrent tickets verwijzen we u graag door naar www.new-wave-classix.be
Dirk Ivens |