casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

ALIEN SEX FIEND
Er was geen ‘pure Batcave identiteit’. Het was een grote mix, een melting pot.
13/07/2010, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

13/07/2010 : ALIEN SEX FIEND - Er was geen ‘pure Batcave identiteit’. Het was een grote mix, een melting pot.
13/07/2010 : ALIEN SEX FIEND - Er was geen ‘pure Batcave identiteit’. Het was een grote mix, een melting pot.
13/07/2010 : ALIEN SEX FIEND - Er was geen ‘pure Batcave identiteit’. Het was een grote mix, een melting pot.
13/07/2010 : ALIEN SEX FIEND - Er was geen ‘pure Batcave identiteit’. Het was een grote mix, een melting pot.
13/07/2010 : ALIEN SEX FIEND - Er was geen ‘pure Batcave identiteit’. Het was een grote mix, een melting pot.
Vorig jaar stond Specimen op het Gothic Festival en dit jaar is het naast Sex Gang Children ook nog de beurt aan een andere grote naam uit de oorspronkelijke Batcave scene: Alien Sex Fiend. Op 1 december 1982 speelden ze hun eerste concert in de legendarische Londense club The Batcave en sindsdien zijn ze nooit opgehouden te bestaan. Een interview met een levende legende!

Waar komt de bandnaam Alien Sex Fiend eigenlijk vandaan? Waarom kozen jullie deze naam?

Nik Fiend: We waren op zoek naar een geschikte naam en hadden al een aantal bandnamen in overweging genomen, maar toen ik de woordcombinatie ‘Alien Sex Fiend’ hoorde, dacht ik: dat is het! Het stond compleet op zichzelf en het was tijdloos. Met die naam trapten we ook niet in de val van een typische ‘punk’ of ‘psychobilly’ of ‘heavy metal’ naam. Bij sommige bandnamen kan je zo al direct raden hoe de muziek gaat klinken, terwijl ‘Alien Sex Fiend’ iets ‘buitenaards’ suggereert en iets ‘anders’ en dat paste heel goed bij de muziek.

Vertel eens wat meer over de link van Alien Sex Fiend met de legendarische Batcave club?

Mrs Fiend: We bestonden reeds als band, maar we hadden nog niet live opgetreden in die tijd. Olli van de band Specimen, de uitbater van de Batcave club, stootte op een review in een muziektijdschrift dat onze demo tapes beschreef als ‘het lelijkste dat ik ooit heb gehoord onder de noemer muziek’ en hij boekte ons onmiddellijk! We speelden er ons eerste concert op 1 december 1982. Zo is het begonnen en het is nooit opgehouden.

Was het zo speciaal om in de Batcave club te spelen in de vroege jaren ’80 of zijn de verhalen over deze legendarische club doorheen de jaren fel geromantiseerd en geïdealiseerd? Waren de mensen en de sfeer toen zo anders dan bij hedendaagse gothic clubs of optredens?

Nik Fiend: Eerst en vooral: in 1982 was er nog nergens sprake van iets als een ‘gothic club’. Die term en dat genre moesten toen nog uitgevonden worden. Toen de term ‘gothic’ voor het eerst gebruikt werd, was het eerder een denigrerende term van de media dan een compliment!

Mrs Fiend: Punk was toen op sterven na dood en New Romantic was volop in opmars, dat was toen ‘the next big thing’, maar er waren ook mensen zoals ons die die muziek te licht vonden en te ‘pop’ en de look ook…

Nik Fiend: Te afgelikt! Er was geen uitgaansplek voor lelijke mensen! Of voor disfunctionele boze mensen zoals ik!

Mrs Fiend: (lacht) Ja de New Romantics….

Nik Fiend: spendeerden een ganse dag om zich klaar te maken om uit te gaan en wij hadden zoveel tijd niet!

Mrs Fiend: De New Romantics gingen totaal voorbij aan elementen als punk, psychobilly, psychedelica en andere muziek waar wij van hielden en zo liepen er nog veel mensen rond – dat soort mensen vond een thuis in The Batcave club.

Nik Fiend: Hoewel een relatief kort bestaan beschoren – rond 1984 was het gedaan – brandde het vuur er hevig en er werd iets nieuw gecreëerd dat nu nog altijd bestaat. Er was geen ‘pure Batcave identiteit’. Het was een grote mix, die verschillende soorten muziek en fashion samenbracht en ook mensen van allerhande pluimage: fotografen, schrijvers, muzikanten, veel creatieve mensen… Het was een grote melting pot. De gevolgen zijn nog altijd voelbaar, maar ik denk niet dat de mensen nu zo anders zijn.

Mrs Fiend: De look noch de kledij kon je toen kant-en-klaar kopen – heel wat dingen moest ik gewoon zelf maken.

Nik Fiend: Er was toen massaal veel creativiteit. De enige kleren die je kon kopen waren punkdingen zoals ceintuurs of polsbanden met pinnen of teddy boy kledij. Al de dingen die nu zo gewoon zijn, waren er toen gewoon niet.

Mrs Fiend: Wij verfden kleren zwart in de badkuip!
Nik Fiend: Ik maakte prints van schedels om op T-shirts te zetten. Camden en Portobello Road waren de plaatsen om aan kleren te geraken, daar kon je iets vinden en het dan aanpassen aan je eigen smaak.

De sfeer van The Batcave werd gemaakt door de mensen die er uitgingen. Ik denk dat dat bij hedendaagse clubs niet anders is.

Ik denk dat de Alien Sex Fiend sound duidelijk verschillend was van die van andere bekende batcave bands zoals Specimen of Sex Gang Children omdat Alien Sex Fiend meer electro (à la Suicide) in zijn sound integreerde. Akkoord? Wat vind je trouwens van de term ‘batcave’ om jullie muziek te omschrijven? Zijn jullie daar gelukkig mee? Eigenlijk omschreef die term niet echt een muziekstijl, het was in feite de naam van een club…

Mrs Fiend: Ja, onze sound was verschillend van die van al de andere Batcave bands zoals je zegt en elke band had zijn eigen sound. En ja, we hadden meer electro elementen in onze sound, we waren inderdaad grote Suicide fans. Maar we hielden ook van dingen als The Velvet Underground, The Cramps en Iggy Pop en van spacey (sci-fi) geluiden, zodus die elementen hadden we ook in the mix en de andere bands niet. Specimen bijvoorbeeld zaten veel meer in de glam rock richting.

Nik Fiend: Je kan dat horen op het “The Batcave” album – daarop zijn heel verschillende muziekstijlen aanwezig. Ik denk dat we de enige band zijn die sinds die tijd non-stop is doorgegaan en daarom denk ik dat in zekere zin onze sound synoniem geworden is met The Batcave, maar de term dekt niet echt alles waar we voor staan. We hebben bijvoorbeeld ook een bepaalde zin voor humor en ironie, er waren steeds heel wat verschillende aspecten aan Alien Sex Fiend.

Mrs Fiend: Omwille van die brede mix denk ik dat het moeilijk is om onze sound te beschrijven en misschien is het daarom dat mensen de term ‘batcave’ gebruiken of anders – zoals ik onlangs ergens las – worden we omschreven als ‘psycho-goth-electro-industrial’ en zelfs dat dekt niet alle aspecten!

Hoe ontstond en ontwikkelde zich de typische Alien Sex Fiend sound? Het is niet enkel gothic, (post)punk en electro dat ik hoor, maar ook metal, industrial, rockabilly etc.

Mrs Fiend: Ja, zie je, ‘punk’ mankeerde al in de laatste omschrijving die ik aanhaalde! Het is dus erg moeilijk om onze hele sound in een beschrijving te gieten. Ik denk dus dat dat voor een deel voortkomt uit het brede muziekspectrum waarin Nik en ik ons begaven. Ik hou – en dat is slechts een voorbeeld – van Metallica, Iggy & The Stooges en van vroege Pink Floyd – alleen al die drie zijn al een weirde mix!!

Nik Fiend: Toen ik met Alien Sex Fiend begon, wou ik vrij zijn van enige beperkingen. Ik had al in een aantal punkbands gezeten en de mensen in die bands wilden altijd klinken als de laatste wat-dan-ook. Alien Sex Fiend moest volledig anders zijn. Ik had al wat ervaring en was geen leek meer op het gebied van opnames, studio’s en die dingen en ik koos drie mensen die nog nooit in een band hadden gezeten want ik had zo wel mijn bekomst van de doorsnee muzikant die als iemand anders wilde klinken. Deze nieuwe mensen waren vrij van dat soort preconcepties en het resultaat was Alien Sex Fiend.

Door welke muziek en welke artiesten werden jullie geïnspireerd? Alien Sex Fiend coverde Hawkwind (“Silver Machine”) en The Rolling Stones (“Satisfaction”). Hebben die bands een speciale betekenis voor jullie of hielden jullie gewoon van de song?

Mrs Fiend: Ja, we hielden van beide bands, ik spendeerde heel veel tijd aan het beluisteren van Hawkwinds “In Search Of Space” album in plaats van te studeren voor mijn examens, maar hey, ik was er uiteindelijk toch door! We moeten affiniteit hebben met een song, vooraleer we die coveren, de song moet een speciale betekenis hebben voor ons.

Nik Fiend: Het eerste plaatje dat ik kocht, was een Rolling Stones single, dus natuurlijk was dat een invloed. Ons favoriete Stones album is trouwens “At Their Satanic Majesties Request”, dat door de muziekpers werd afgekraakt en de meeste mensen schatten die plaat niet erg hoog in in vergelijking met hun andere albums – zodus dat is nog iets dat ons speciaal maakt! (lacht)

Mrs Fiend: Ja, “2000 Light Years From Home” van dat album is geweldig, ik ben gek op die song! We houden ook van 60’s psychedelica, The 13th Floor Elevators…

Nik Fiend: En dan is er nog Public Enemy, James Brown, Motown, die dingen.

Mrs Fiend: En ik ben ook opgegroeid met jazz en klassieke muziek, het is echt een vreemde hybride!

Hoe zit dat eigenlijk met de typische Nik Fiend look en de make-up? Waar haalde je de inspiratie daarvoor? Bauhaus? Dave Vanian? Alice Cooper? Zombiefilms?

Nik Fiend: Waarschijnlijk al die dingen leverden hun bijdrage aan mijn eerste experimenten met make-up, maar ook mensen als Arthur Brown of Screaming Lord Sutch en Lux Interior (The Cramps). Maar ik heb niemand gekopieerd, het was mijn eigen interpretatie van die ideeën.

Kan je ons wat meer vertellen over het karakteristieke Alien Sex Fiend lettertype, zoals te zien op het T-shirt dat de ‘typische’ batcave fan draagt? Wie ontwierp dat logo?

Nik Fiend: Ik heb wat we noemen dat ‘druiplogo’ zelf ontworpen en in het begin zag het er nog ietwat anders uit. Het eerste ontwerp maakte ik met Tippex. Doorheen de tijd werd het aangepast en gekopieerd en nog eens gekopieerd en veranderd. Zo printte een T-shirt bedrijfje het dikker dan het was – maar het was gebaseerd op mijn oorspronkelijke concept.

Waarover gaan de Alien Sex Fiend lyrics? SF en horrorfilms schijnen je favoriete inspiratiebron te zijn voor de songteksten?

Nik Fiend: Dat zit er natuurlijk allemaal in, maar realiseer je wel dat heel wat SF en horrorfilms onderhuids heel wat maatschappijkritiek verbergen. Het is denk ik in de eerste plaats de menselijke conditie die de basis vormt voor mijn lyrics. Leven, dood, angst, depressie, onrecht, we lijden allemaal wel aan al die dingen in een of andere vorm. Ik denk dat het daarom is dat heel wat mensen affiniteit voelen voor onze songs. Of als ze meer stabiel zijn, is dat misschien waarom ze juist niet van Alien Sex Fiend houden! Misschien leiden ze een heel behaaglijk leven zonder problemen – wel, dat is dan heel goed voor hen!

Mrs Fiend: Een goed voorbeeld van de maatschappijkritiek die Nik aanhaalt, zit in die George A. Romero film waar al die zombies doelloos rondzwerven in een shopping center (Dawn Of The Dead, hv) – daar zit een kritiek in op de consumptiemaatschappij als je wat dieper kijkt. Het is eigen aan lyrics dat ze open zijn voor individuele interpretatie en dat hoort ook zo te zijn. Er zitten verschillende lagen in Niks songteksten. Het gaat schijnbaar over één ding, maar als je wat dieper kijkt, zitten er nog heel wat andere dingen in.

Kan je ons wat meer vertellen over het nieuwe Alien Sex Fiend album “Death Trip”?

Nik Fiend: We zijn enorm tevreden met de reacties die we er tot nu toe op kregen. Het is ons 13de studio album en de eerste vinyl LP die we uitbrachten sinds 12 jaar. Het is zelf gefinancierd en het kwam uit op ons eigen 13th Moon Records label. We hebben het album zelf geproducet, alles zelf ingespeeld en het is ook grotendeels self-engineered, het is dus in zekere zin meer ‘van ons’ dan ooit. Er staan 10 nieuwe tracks op en het is ons eerste album in 6 jaar, het is dus allemaal best spannend momenteel.

Mrs Fiend: Tot nu toe hebben we niets dan zeer positieve commentaren gehad. Mick Mercer zei dat het onze beste plaat is sinds de jaren ’80 - bedankt, Mick!
Nik Fiend: De cheque zit in de post, maat!

Mrs Fiend: (lacht) Andere mensen vergelijken het nieuwe album met albums als “Acid Bath”, “Curse” en “Another Planet”, maar dan ‘nieuw’. Al deze albums worden nu beschouwd als ‘klassieke’ Alien Sex Fiend albums, dus dat ziet er heel goed uit. “Death Trip” schijnt op de een of andere manier een mix te zijn van oude en nieuwe Alien Sex Fiend en de mensen houden er echt van. Ze houden ook van het artwork: de gelimiteerde vinyl LP heeft een full colour binnenhoes en buitenhoes en het cd boekje telt 16 pagina’s, dus dat betekent een flinke dosis Nik Fiend kunst.

Nik Fiend: De media beweren dat niemand nog geeft om vinyl of zelfs om cd’s en dat mensen enkel nog downloaden, maar dat is voor ons absoluut niet het geval. Het verkoopt als zoete broodjes.

Mrs Fiend: De eerste cd persing was al uitverkocht in voorverkoop, dus we hebben er snel moeten laten bijmaken!

Nik Fiend: We hebben dus gelijk gehad, beste criticasters: het zijn niet enkel wij die nog van vinyl en van artwork houden.

Jullie speelden een paar jaar geleden al eens in Waregem. Enige speciale herinneringen aan dat concert?

Mrs Fiend: Het was de eerste keer sinds lange tijd dat we in België speelden en we vonden het dus geweldig om er opnieuw te spelen en onze fans te ontmoeten.

Nik Fiend: Het was speciaal omdat het de première was van het nummer “One Way Ticket” (van het nieuwe album “Death Trip”). Het was de allereerste keer dat we dat nummer voor een publiek speelden en we hadden het toen zelfs nog niet opgenomen. De crew had het ook nog niet gehoord. We hadden aan die song gewerkt speciaal voor die shows.

Wat kunnen we verwachten van het concert op het Gothic Festival 2010 in Waregem en hoe gaat de playlist eruitzien?

Mrs Fiend: We gaan veel ‘oude’ songs spelen en natuurlijk hopen we dat we er een of twee nieuwe kunnen tussen steken, maar onze podiumtijd is beperkt, ‘t is een festival…

Nik Fiend: Bij ons gaat het er anders aan toe dan bij de meeste andere groepen, die songs tot in den treure repeteren en exact weten hoe lang elke song gaat duren en zelfs vooraf al weten welke bisnummers ze gaan spelen en zo. Zo werken wij niet en zo hebben wij nooit gewerkt. Afhankelijk van mijn stemming kies ik ter plaatse de songs. De show ontstaat ter plaatse zonder vooraf bepaald plan. We spelen de songs ook niet in een versie die identiek is aan hoe ze op de plaat staan. We improviseren veel. Ze variëren dus in lengte en we spelen ze overeenkomstig onze stemming van die dag op die welbepaalde show. Dat houdt het fris en uniek en voorkomt dat we vastgeroest geraken. We weten echt niet wat er nog allemaal gaat volgen en dat houdt het boeiend, zowel voor ons als voor het publiek.

Waarom moeten onze lezers zeker naar het Alien Sex Fiend concert in Waregem komen kijken?

Mrs Fiend: Omdat we elk moment kunnen sterven!! (lacht) We zijn nu al 28 jaar bezig en we worden oud, weet je! Ha ha ha.

Nik Fiend: De mensen moeten zeker komen omdat Alien Sex Fiend met niets anders te vergelijken valt. Zodus als je al die saaie oude rock bands beu bent, kom dan naar een stel geschifte mensen kijken!

http://www.asf-13thmoon.demon.co.uk

http://www.myspace.com/aliensexfiend

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...