casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

ALIEN SEX FIEND
Er was geen ‘pure Batcave identiteit’. Het was een grote mix, een melting pot.
13/07/2010, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

13/07/2010 : ALIEN SEX FIEND - Er was geen ‘pure Batcave identiteit’. Het was een grote mix, een melting pot.
13/07/2010 : ALIEN SEX FIEND - Er was geen ‘pure Batcave identiteit’. Het was een grote mix, een melting pot.
13/07/2010 : ALIEN SEX FIEND - Er was geen ‘pure Batcave identiteit’. Het was een grote mix, een melting pot.
13/07/2010 : ALIEN SEX FIEND - Er was geen ‘pure Batcave identiteit’. Het was een grote mix, een melting pot.
13/07/2010 : ALIEN SEX FIEND - Er was geen ‘pure Batcave identiteit’. Het was een grote mix, een melting pot.
Vorig jaar stond Specimen op het Gothic Festival en dit jaar is het naast Sex Gang Children ook nog de beurt aan een andere grote naam uit de oorspronkelijke Batcave scene: Alien Sex Fiend. Op 1 december 1982 speelden ze hun eerste concert in de legendarische Londense club The Batcave en sindsdien zijn ze nooit opgehouden te bestaan. Een interview met een levende legende!

Waar komt de bandnaam Alien Sex Fiend eigenlijk vandaan? Waarom kozen jullie deze naam?

Nik Fiend: We waren op zoek naar een geschikte naam en hadden al een aantal bandnamen in overweging genomen, maar toen ik de woordcombinatie ‘Alien Sex Fiend’ hoorde, dacht ik: dat is het! Het stond compleet op zichzelf en het was tijdloos. Met die naam trapten we ook niet in de val van een typische ‘punk’ of ‘psychobilly’ of ‘heavy metal’ naam. Bij sommige bandnamen kan je zo al direct raden hoe de muziek gaat klinken, terwijl ‘Alien Sex Fiend’ iets ‘buitenaards’ suggereert en iets ‘anders’ en dat paste heel goed bij de muziek.

Vertel eens wat meer over de link van Alien Sex Fiend met de legendarische Batcave club?

Mrs Fiend: We bestonden reeds als band, maar we hadden nog niet live opgetreden in die tijd. Olli van de band Specimen, de uitbater van de Batcave club, stootte op een review in een muziektijdschrift dat onze demo tapes beschreef als ‘het lelijkste dat ik ooit heb gehoord onder de noemer muziek’ en hij boekte ons onmiddellijk! We speelden er ons eerste concert op 1 december 1982. Zo is het begonnen en het is nooit opgehouden.

Was het zo speciaal om in de Batcave club te spelen in de vroege jaren ’80 of zijn de verhalen over deze legendarische club doorheen de jaren fel geromantiseerd en geïdealiseerd? Waren de mensen en de sfeer toen zo anders dan bij hedendaagse gothic clubs of optredens?

Nik Fiend: Eerst en vooral: in 1982 was er nog nergens sprake van iets als een ‘gothic club’. Die term en dat genre moesten toen nog uitgevonden worden. Toen de term ‘gothic’ voor het eerst gebruikt werd, was het eerder een denigrerende term van de media dan een compliment!

Mrs Fiend: Punk was toen op sterven na dood en New Romantic was volop in opmars, dat was toen ‘the next big thing’, maar er waren ook mensen zoals ons die die muziek te licht vonden en te ‘pop’ en de look ook…

Nik Fiend: Te afgelikt! Er was geen uitgaansplek voor lelijke mensen! Of voor disfunctionele boze mensen zoals ik!

Mrs Fiend: (lacht) Ja de New Romantics….

Nik Fiend: spendeerden een ganse dag om zich klaar te maken om uit te gaan en wij hadden zoveel tijd niet!

Mrs Fiend: De New Romantics gingen totaal voorbij aan elementen als punk, psychobilly, psychedelica en andere muziek waar wij van hielden en zo liepen er nog veel mensen rond – dat soort mensen vond een thuis in The Batcave club.

Nik Fiend: Hoewel een relatief kort bestaan beschoren – rond 1984 was het gedaan – brandde het vuur er hevig en er werd iets nieuw gecreëerd dat nu nog altijd bestaat. Er was geen ‘pure Batcave identiteit’. Het was een grote mix, die verschillende soorten muziek en fashion samenbracht en ook mensen van allerhande pluimage: fotografen, schrijvers, muzikanten, veel creatieve mensen… Het was een grote melting pot. De gevolgen zijn nog altijd voelbaar, maar ik denk niet dat de mensen nu zo anders zijn.

Mrs Fiend: De look noch de kledij kon je toen kant-en-klaar kopen – heel wat dingen moest ik gewoon zelf maken.

Nik Fiend: Er was toen massaal veel creativiteit. De enige kleren die je kon kopen waren punkdingen zoals ceintuurs of polsbanden met pinnen of teddy boy kledij. Al de dingen die nu zo gewoon zijn, waren er toen gewoon niet.

Mrs Fiend: Wij verfden kleren zwart in de badkuip!
Nik Fiend: Ik maakte prints van schedels om op T-shirts te zetten. Camden en Portobello Road waren de plaatsen om aan kleren te geraken, daar kon je iets vinden en het dan aanpassen aan je eigen smaak.

De sfeer van The Batcave werd gemaakt door de mensen die er uitgingen. Ik denk dat dat bij hedendaagse clubs niet anders is.

Ik denk dat de Alien Sex Fiend sound duidelijk verschillend was van die van andere bekende batcave bands zoals Specimen of Sex Gang Children omdat Alien Sex Fiend meer electro (à la Suicide) in zijn sound integreerde. Akkoord? Wat vind je trouwens van de term ‘batcave’ om jullie muziek te omschrijven? Zijn jullie daar gelukkig mee? Eigenlijk omschreef die term niet echt een muziekstijl, het was in feite de naam van een club…

Mrs Fiend: Ja, onze sound was verschillend van die van al de andere Batcave bands zoals je zegt en elke band had zijn eigen sound. En ja, we hadden meer electro elementen in onze sound, we waren inderdaad grote Suicide fans. Maar we hielden ook van dingen als The Velvet Underground, The Cramps en Iggy Pop en van spacey (sci-fi) geluiden, zodus die elementen hadden we ook in the mix en de andere bands niet. Specimen bijvoorbeeld zaten veel meer in de glam rock richting.

Nik Fiend: Je kan dat horen op het “The Batcave” album – daarop zijn heel verschillende muziekstijlen aanwezig. Ik denk dat we de enige band zijn die sinds die tijd non-stop is doorgegaan en daarom denk ik dat in zekere zin onze sound synoniem geworden is met The Batcave, maar de term dekt niet echt alles waar we voor staan. We hebben bijvoorbeeld ook een bepaalde zin voor humor en ironie, er waren steeds heel wat verschillende aspecten aan Alien Sex Fiend.

Mrs Fiend: Omwille van die brede mix denk ik dat het moeilijk is om onze sound te beschrijven en misschien is het daarom dat mensen de term ‘batcave’ gebruiken of anders – zoals ik onlangs ergens las – worden we omschreven als ‘psycho-goth-electro-industrial’ en zelfs dat dekt niet alle aspecten!

Hoe ontstond en ontwikkelde zich de typische Alien Sex Fiend sound? Het is niet enkel gothic, (post)punk en electro dat ik hoor, maar ook metal, industrial, rockabilly etc.

Mrs Fiend: Ja, zie je, ‘punk’ mankeerde al in de laatste omschrijving die ik aanhaalde! Het is dus erg moeilijk om onze hele sound in een beschrijving te gieten. Ik denk dus dat dat voor een deel voortkomt uit het brede muziekspectrum waarin Nik en ik ons begaven. Ik hou – en dat is slechts een voorbeeld – van Metallica, Iggy & The Stooges en van vroege Pink Floyd – alleen al die drie zijn al een weirde mix!!

Nik Fiend: Toen ik met Alien Sex Fiend begon, wou ik vrij zijn van enige beperkingen. Ik had al in een aantal punkbands gezeten en de mensen in die bands wilden altijd klinken als de laatste wat-dan-ook. Alien Sex Fiend moest volledig anders zijn. Ik had al wat ervaring en was geen leek meer op het gebied van opnames, studio’s en die dingen en ik koos drie mensen die nog nooit in een band hadden gezeten want ik had zo wel mijn bekomst van de doorsnee muzikant die als iemand anders wilde klinken. Deze nieuwe mensen waren vrij van dat soort preconcepties en het resultaat was Alien Sex Fiend.

Door welke muziek en welke artiesten werden jullie geïnspireerd? Alien Sex Fiend coverde Hawkwind (“Silver Machine”) en The Rolling Stones (“Satisfaction”). Hebben die bands een speciale betekenis voor jullie of hielden jullie gewoon van de song?

Mrs Fiend: Ja, we hielden van beide bands, ik spendeerde heel veel tijd aan het beluisteren van Hawkwinds “In Search Of Space” album in plaats van te studeren voor mijn examens, maar hey, ik was er uiteindelijk toch door! We moeten affiniteit hebben met een song, vooraleer we die coveren, de song moet een speciale betekenis hebben voor ons.

Nik Fiend: Het eerste plaatje dat ik kocht, was een Rolling Stones single, dus natuurlijk was dat een invloed. Ons favoriete Stones album is trouwens “At Their Satanic Majesties Request”, dat door de muziekpers werd afgekraakt en de meeste mensen schatten die plaat niet erg hoog in in vergelijking met hun andere albums – zodus dat is nog iets dat ons speciaal maakt! (lacht)

Mrs Fiend: Ja, “2000 Light Years From Home” van dat album is geweldig, ik ben gek op die song! We houden ook van 60’s psychedelica, The 13th Floor Elevators…

Nik Fiend: En dan is er nog Public Enemy, James Brown, Motown, die dingen.

Mrs Fiend: En ik ben ook opgegroeid met jazz en klassieke muziek, het is echt een vreemde hybride!

Hoe zit dat eigenlijk met de typische Nik Fiend look en de make-up? Waar haalde je de inspiratie daarvoor? Bauhaus? Dave Vanian? Alice Cooper? Zombiefilms?

Nik Fiend: Waarschijnlijk al die dingen leverden hun bijdrage aan mijn eerste experimenten met make-up, maar ook mensen als Arthur Brown of Screaming Lord Sutch en Lux Interior (The Cramps). Maar ik heb niemand gekopieerd, het was mijn eigen interpretatie van die ideeën.

Kan je ons wat meer vertellen over het karakteristieke Alien Sex Fiend lettertype, zoals te zien op het T-shirt dat de ‘typische’ batcave fan draagt? Wie ontwierp dat logo?

Nik Fiend: Ik heb wat we noemen dat ‘druiplogo’ zelf ontworpen en in het begin zag het er nog ietwat anders uit. Het eerste ontwerp maakte ik met Tippex. Doorheen de tijd werd het aangepast en gekopieerd en nog eens gekopieerd en veranderd. Zo printte een T-shirt bedrijfje het dikker dan het was – maar het was gebaseerd op mijn oorspronkelijke concept.

Waarover gaan de Alien Sex Fiend lyrics? SF en horrorfilms schijnen je favoriete inspiratiebron te zijn voor de songteksten?

Nik Fiend: Dat zit er natuurlijk allemaal in, maar realiseer je wel dat heel wat SF en horrorfilms onderhuids heel wat maatschappijkritiek verbergen. Het is denk ik in de eerste plaats de menselijke conditie die de basis vormt voor mijn lyrics. Leven, dood, angst, depressie, onrecht, we lijden allemaal wel aan al die dingen in een of andere vorm. Ik denk dat het daarom is dat heel wat mensen affiniteit voelen voor onze songs. Of als ze meer stabiel zijn, is dat misschien waarom ze juist niet van Alien Sex Fiend houden! Misschien leiden ze een heel behaaglijk leven zonder problemen – wel, dat is dan heel goed voor hen!

Mrs Fiend: Een goed voorbeeld van de maatschappijkritiek die Nik aanhaalt, zit in die George A. Romero film waar al die zombies doelloos rondzwerven in een shopping center (Dawn Of The Dead, hv) – daar zit een kritiek in op de consumptiemaatschappij als je wat dieper kijkt. Het is eigen aan lyrics dat ze open zijn voor individuele interpretatie en dat hoort ook zo te zijn. Er zitten verschillende lagen in Niks songteksten. Het gaat schijnbaar over één ding, maar als je wat dieper kijkt, zitten er nog heel wat andere dingen in.

Kan je ons wat meer vertellen over het nieuwe Alien Sex Fiend album “Death Trip”?

Nik Fiend: We zijn enorm tevreden met de reacties die we er tot nu toe op kregen. Het is ons 13de studio album en de eerste vinyl LP die we uitbrachten sinds 12 jaar. Het is zelf gefinancierd en het kwam uit op ons eigen 13th Moon Records label. We hebben het album zelf geproducet, alles zelf ingespeeld en het is ook grotendeels self-engineered, het is dus in zekere zin meer ‘van ons’ dan ooit. Er staan 10 nieuwe tracks op en het is ons eerste album in 6 jaar, het is dus allemaal best spannend momenteel.

Mrs Fiend: Tot nu toe hebben we niets dan zeer positieve commentaren gehad. Mick Mercer zei dat het onze beste plaat is sinds de jaren ’80 - bedankt, Mick!
Nik Fiend: De cheque zit in de post, maat!

Mrs Fiend: (lacht) Andere mensen vergelijken het nieuwe album met albums als “Acid Bath”, “Curse” en “Another Planet”, maar dan ‘nieuw’. Al deze albums worden nu beschouwd als ‘klassieke’ Alien Sex Fiend albums, dus dat ziet er heel goed uit. “Death Trip” schijnt op de een of andere manier een mix te zijn van oude en nieuwe Alien Sex Fiend en de mensen houden er echt van. Ze houden ook van het artwork: de gelimiteerde vinyl LP heeft een full colour binnenhoes en buitenhoes en het cd boekje telt 16 pagina’s, dus dat betekent een flinke dosis Nik Fiend kunst.

Nik Fiend: De media beweren dat niemand nog geeft om vinyl of zelfs om cd’s en dat mensen enkel nog downloaden, maar dat is voor ons absoluut niet het geval. Het verkoopt als zoete broodjes.

Mrs Fiend: De eerste cd persing was al uitverkocht in voorverkoop, dus we hebben er snel moeten laten bijmaken!

Nik Fiend: We hebben dus gelijk gehad, beste criticasters: het zijn niet enkel wij die nog van vinyl en van artwork houden.

Jullie speelden een paar jaar geleden al eens in Waregem. Enige speciale herinneringen aan dat concert?

Mrs Fiend: Het was de eerste keer sinds lange tijd dat we in België speelden en we vonden het dus geweldig om er opnieuw te spelen en onze fans te ontmoeten.

Nik Fiend: Het was speciaal omdat het de première was van het nummer “One Way Ticket” (van het nieuwe album “Death Trip”). Het was de allereerste keer dat we dat nummer voor een publiek speelden en we hadden het toen zelfs nog niet opgenomen. De crew had het ook nog niet gehoord. We hadden aan die song gewerkt speciaal voor die shows.

Wat kunnen we verwachten van het concert op het Gothic Festival 2010 in Waregem en hoe gaat de playlist eruitzien?

Mrs Fiend: We gaan veel ‘oude’ songs spelen en natuurlijk hopen we dat we er een of twee nieuwe kunnen tussen steken, maar onze podiumtijd is beperkt, ‘t is een festival…

Nik Fiend: Bij ons gaat het er anders aan toe dan bij de meeste andere groepen, die songs tot in den treure repeteren en exact weten hoe lang elke song gaat duren en zelfs vooraf al weten welke bisnummers ze gaan spelen en zo. Zo werken wij niet en zo hebben wij nooit gewerkt. Afhankelijk van mijn stemming kies ik ter plaatse de songs. De show ontstaat ter plaatse zonder vooraf bepaald plan. We spelen de songs ook niet in een versie die identiek is aan hoe ze op de plaat staan. We improviseren veel. Ze variëren dus in lengte en we spelen ze overeenkomstig onze stemming van die dag op die welbepaalde show. Dat houdt het fris en uniek en voorkomt dat we vastgeroest geraken. We weten echt niet wat er nog allemaal gaat volgen en dat houdt het boeiend, zowel voor ons als voor het publiek.

Waarom moeten onze lezers zeker naar het Alien Sex Fiend concert in Waregem komen kijken?

Mrs Fiend: Omdat we elk moment kunnen sterven!! (lacht) We zijn nu al 28 jaar bezig en we worden oud, weet je! Ha ha ha.

Nik Fiend: De mensen moeten zeker komen omdat Alien Sex Fiend met niets anders te vergelijken valt. Zodus als je al die saaie oude rock bands beu bent, kom dan naar een stel geschifte mensen kijken!

http://www.asf-13thmoon.demon.co.uk

http://www.myspace.com/aliensexfiend

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Twin Tribes - Shadows (repress)

Deze “Shadows” verscheen origineel begin 2018 en was voor het Amerikaanse duo Twin Tribes zowat wat “Seventeen Seconds” voor The Cure was. Ok, een lichte vorm van overdrijving is mij niet vreemd, ik weet het, maar dit debuut opende wel wereldwijd de deuren voor het duo Louis Navarro en Joel Niňo Jr. Zelfs in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Tomoko Sauvage - Fischgeist

Alles voor de kunst: Tomoko Sauvage kroop in Berlin-Prenzlauer Berg in een voormalige watertank om het album Fischgeist op te nemen. Het 19de eeuwse gebouw bestaat uit vijf gelaagde cirkels, met een wenteltrap in het midden die leidt naar een uitgang die uitkomt op een heuveltop. Binnen is het vochtig en koud met een constante temperatuur ...

lees meer...
CD BESPREKING : Stalowa Wola - The Will Of Steel

Toen een drietal jaar geleden ons het titelloze debuut van het Poolse Stalowa Wola bereikte, viel ons toch wel enige blijdschap ten deel. We konden immers nog maar eens ons martiaal kloppende hart ophalen, iets wat de laatste jaren steeds minder en minder aan de orde was. In dit genre dat op sterven na dood is valt er dan ook weinig nieuws ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Exponentia - Tränen des Leidens

Vergeef me! Om een of andere reden is deze Franse band Exponentia steeds onder mijn radar gebleven. Toen de perskit binnen viel bij de redactie van Dark Entries, trok de cover van ‘Tränen des Leidens’ meteen de aandacht! Ludovic Dhenry, de man achter dit donkere gothic neo classic project, verraste enkele maanden geleden met ...

lees meer...
CD BESPREKING : Miki Yui - Aperio!

Nee, Miki Yui heeft geen drankprobleem. Althans, voor zover we weten toch niet. De titel van haar zevende langspeler Aperio! is afgeleid van de Latijnse oorsprong van de maand april, “aperire” wat “openen” of “onthullen” betekent. Het is meteen in een notendop een hint naar de manier waarop haar muziek ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 19/01/2021 : Ground Nero: In The Blood

Hij is er gekomen. De nieuwe single van Ground Nero werd gisteren voorgesteld op het radioprogramma De dag des oordeels en werd daarna promt ook op YouTube gedeeld. Het is even wennen aan de stem van de nieuwe zanger, want de single is ook het eerste nummer dat uitkomt sinds Gwijde Wampers de groep verlaten heeft en vervangen werd door een ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...