casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

And Also The Trees
Op 30 jaar tijd hebben we 400 optredens gegeven en dat is eigenlijk niet zo veel...
09/07/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

09/07/2010 : And Also The Trees - Op 30 jaar tijd hebben we 400 optredens gegeven en dat is eigenlijk niet zo veel...
09/07/2010 : And Also The Trees - Op 30 jaar tijd hebben we 400 optredens gegeven en dat is eigenlijk niet zo veel...
09/07/2010 : And Also The Trees - Op 30 jaar tijd hebben we 400 optredens gegeven en dat is eigenlijk niet zo veel...
09/07/2010 : And Also The Trees - Op 30 jaar tijd hebben we 400 optredens gegeven en dat is eigenlijk niet zo veel...
09/07/2010 : And Also The Trees - Op 30 jaar tijd hebben we 400 optredens gegeven en dat is eigenlijk niet zo veel...

And Also The Trees is reeds meer dan dertig jaar een begrip in de alternatieve scene. Hun mengeling van post-punk en hemelse gitaren brachten reeds meer harten in vervoering maar nu heeft de band besloten om terug te gaan naar de kern van het verhaal : akoestisch.

Het resultaat is verbluffend en binnenkort kan je dit spektakel ook in Brussel (in een abdij zelfs) gaan bewonderen.

Het is algemeen bekend dat de groep niet zo wild is van interviews maar voor ons (en dankzij organisator Frederick) wou Justin Jones een interview maken, zelfs op vragen waar hij liever geen antwoord op geeft.

Hallo Justin, je begon ergens in 1979. Toen je daar stond had je ooit gedacht dat je 30 jaar later nog over And Also The Trees zou spreken?

Ik deed dat met volle overgave dus ik zou zeker zeer tevreden geweest zijn moest ik dan geweten hebben dat ik er heel mijn leven met bezig kon zijn.

Trouwens als je iets opricht zijn de verwachtingen zeer hoog gespannen en dat het lang zal duren beschouw je als iets vanzelfsprekends, zelfs indien het toen allesbehalve perfect was.

Alhoewel ik die vroegere tijden toch als best prettig ervaar…

And Also The Trees is zo’n groep die een zeer loyale fanbasis heeft…

Ja dat is waar, de mensen die ons gevolgd hebben zijn echt wel ongelooflijk.

Er zijn momenten geweest waarop we “vreemd” klonken en misschien puur creatief gezien wel met iets stoms afkwamen, maar onze fans zijn ons steeds trouw gebleven waar ik hun trouwens ontzettend dankbaar voor ben.

Je weet het beter als ik, maar ik ken in Frankrijk mensen die echt geleefd hebben voor And Also The Trees….

Zoiets zou ik als een zeer nobele gedachte kunnen omschrijven…

Jullie klinken wel post-punk of zo, maar er zit ook wat troubadoursachtig in jullie geluid.

Ik denk dat het geen toeval is dat jullie Cat Stevens gecoverd hebben….

Cat Stevens werd deer steeds gespeeld door onze zus, Simon en ik waren reeds op jonge leeftijd aan deze muziek blootgesteld.

Het idee om “Lady D’Arbanville” te coveren kwam eigenlijk van Simon en om u eerlijk te zeggen, weet ik niet of dat zo’n goed idee was.

Het was in ieder geval wel interessant omdat we zo de mogelijkheid kregen om eens iets te doen met een nummer van iemand anders en dat nummer heeft toch een beetje de hele sfeer van “Farewell to the shades” beïnvloedt.

Dus als je het aan mij vraagt, hadden we het beter nooit gedaan!

Kwam daar nog eens bij dat het Duits label dit nummer weg liet uit angst voor religieuze reprisales….

In Frankrijk waren jullie goden, en in England kon het niemand wat schelen…

Dat is een mythe hoor.

In het begin boerden we best goed in England maar we kwamen er vrij vlug achter dat er in Europa meer interesse was, en later Amerika. De Britten hebben eigenlijk wel altijd van ons gehouden maar het was niet zoals in andere landen, gewoon omdat wij gestopt waren met toeren in eigen land.

Als je je afvraagt hoe dat komt, moet je gewoon eens bij gelijk welke Britse groep gaan vragen : men houdt niet van toeren in England gewoon omdat het je kapot maakt.

En als je uw buur vertelt “Ik was ooit een ster in Parijs”….

Ja, ik loop hele dagen rond in mijn straat met de boodschap “Je kent me niet maar ik ben een ster in Parijs”, ze kijken me aan en uit medelijden smijten ze 10p naar mijn hoofd…

And Also The Trees is en blijft bekend voor zijn hemels gitaargeluid dus was een cd als “When the rain comes” verre van risicoloos…

Het is ook verre van een perfecte cd. Ik beschouw het als een goed leerproces waar ik zowel de goede als de slechte kanten van ondervond.

Voor dit project heb ik nooit iets akoestisch gedaan en je hebt zeker een punt dat je zegt dat mensen dit eigenlijk niet willen horen, maar toch hoop ik dat de mensen het interessant vinden om het een kans te geven.

Er wordt plots veel ruimte geschept voor de stem dus ergens zou je het kunnen stellen dat dit Simon’s album geworden is.

Na “Silver Soul” hielden jullie het voor bekeken en ik dacht dat jullie nooit zouden terugkeren….

Maar toch was het niet zo dat wij zoals de meeste bands splitten om daarna voor grof geld weer terg samen zouden komen. Persoonlijke redenen maakten het onmogelijk om als groep samen te werken dus verdwenen we van het toneel. Achteraf bleek het toch dat het een stomme beslissing was en besloten we maar om verder te gaan.

Ik ben nooit tevreden geweest met “Silver Soul” dus ben ik blij dat dit niet ons laatste punt was.

Dat toeren nooit beu? Ik bedoel je hebt het allemaal toch al gezien?

Niet echt, vind ik. Op 30 jaar tijd hebben we 400 optredens gegeven en dat is eigenlijk niet zo veel want de meeste bands doen dat op 5 jaar tijd. Volgens mij is dat een positief iets, en zo voelt het nog aan dat we het nog echt menen in plaats van daar iets te staan acteren.

Trouwens met de fans van And Also The Trees zou dat niet lukken, die kunnen zo door onze ziel kijken.

Ik weet dat je er niet graag op antwoordt Simon, maar doe het voor Dark Entries aub.

Wat vind je zelf van jullie materiaal uit de jaren ’80?

In de eerste plaats ben ik tevreden dat het zeer gevarieerd is. Als je de eerste lp naast “Virus Meadow” legt dan heb je al twee verschillende groepen. Van daaruit zijn we een bepaalde stijl beginnen spelen en ik heb nooit het gevoel gehad dat we deze stijl gingen uitmelken. Ik bedoel veel groepen zouden gewoon bij dit idee gebleven zijn en tot in het oneindige deze succesformule blijven herhalen. Wij hebben niet gewacht tot het moment dat ons publiek hetzelf niet meer zag zitten en het is daarom ook dat wij vanaf “The Klaxon” (1993 was dat) zijn beginnen experimenteren wat zich verder zette in “Silver Soul”.

Nooit gedacht dat jullie muziek enigszins zwaar op de maag ligt?

Neen, alhoewel die omschrijving me wel aanspreekt…ik dacht altijd dat wij iets hemels deden.

Binnenkort staan jullie in Brussel te spelen in een abdij!

Daar zijn we wel blij mee want een akoestische show vertaalt zich niet goed in de traditionele zalen en daarom is zo’n buitengewone omgeving iets specials.

Je zou zelfs kunnen zeggen dat de omgeving de performance beïnvloedt, en zolang ons akoestisch avontuur duurt gaan we daar volop van genieten!

De laatste woorden, Justin…

Bedankt Dark Entries!

Wie kaarten wil voor dit unieke optreden op 4 Augustus 2010 in de Abdij van Vorst rept zich best naar www.myspace.com/soireescerise want de plaatsen zijn beperkt!

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Of Nightmares And Strychnine

Twee keer goed nieuws. Vooraleer dit album in de lente van dit jaar aan een gelimiteerde cd release toe is kunt u het deze maand reeds kosteloos (jawel) downloaden via de Sacred Realm Records website. Het andere goede nieuws, indien u voor komende Valentijn op zoek bent naar de passende horror soundtrack, aarzel niet, dit is hem. Fear ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Sirenia al 20 jaar springlevend!

Het zit nog fris in mijn geheugen. Al een eeuwigheid geleden, verscheen het cultalbum ‘At Sixes and Sevens’ (2001) van Sirenia, de goth metalband rond Morten Veland. Dit nadat hij de band Tristania noodgedwongen diende te verlaten. Nu kondigt dit Frans-Noorse gezelschap hun tiende studioalbum, met de inspirerende titel ‘Riddles, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ikon - The Thirteenth Hour - the singels 2007 -2020

Een band die al mee gaat sedert 1991 en we niet meer hoeven voor te stellen. Vanuit Australië, hun heimat, veroverden ze ook Europa. In de jaren 90 en aanvang van de jaren 2000 zat een florissante labeldeal met het Duitse en al lang verdwenen Apollyon label daar voor veel tussen. Nadien was er nog sporadisch een uithaal waardoor de groep ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : CUTS - Unreal

Een paar jaar geleden mocht ik kennismaken met CUTS, die met de twee Exist EP’s toch wel indruk wist te maken. Het daaropvolgende full album A Gradual Decline schoot echter helemaal aan me voorbij, en toen ik de bespreking hier las, was dat achteraf gezien een spijtige zaak. Tijd voor een herkansing, die ik krijg in de vorm van ...

lees meer...
NIEUWS 11/01/2021 : Gary Numan lost eerste single uit nieuwe plaat 'Intruder'

Hij gaat intussen al 42 jaar mee. In zijn begindagen was hij een pionier van de elektronische muziek met Tbeway Army en daarna solo. Hij scoorde hits met 'Cars', 'Are 'Friends Electric' en vele andere pientere popsongs. Halverwege de jaren 90 gaf hij zijn werk een nieuwe draai door de industrial-tour. Hij gaf op zijn oude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Penterakt - Conquest Of The Moon

Dit is weer zo een uitgave waarbij je aan het artwork al direct kan zien wat voor muziek je te horen zal krijgen. En met een projectnaam als Penterakt en een albumtitel als “Conquest Of The Moon” kan het ook haast niet anders. Inderdaad klinkt dit als kosmische krautrock zoals we die al kennen van in de jaren 70 van acts als Tangerine ...

lees meer...
CD BESPREKING : Backworld - Sacred And Profane Songs

Ik weet het, voor neo folk en aanverwante activiteiten hebben we een erudiet redactielid. Vandaar dat het voor mij zowat een eeuwigheid geleden is dat ik nog iets uit dit subgenre heb besproken op deze geniale site. Het laatste moet iets van Death In Rome geweest zijn meen ik, maar nu dus deze Backworld die ik best even voor u introduceer. Backworld ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Death in Rome schrijft hymne bij bestorming van het Capitool

'Het is niet de job van een artiest om politieke statements te maken. Het beste wat we kunnen doen is een soundtrack aanbieden over historische gebeurtenissen.' Aan het woord is Death in Rome, en het historisch evenement dat ze in de verf willen zetten is uiteraard de bestorming van het Capitool twee dagen geleden. Dit doen ze met ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Hedera helix maakt het weer heel abstract

Wij zijn grote fans van Hedera helix, het gestoorde intellectroproject van Oscar Valerius Kandinsky en Maestro Virgule. We hebben al lang niets meer van hen gehoord, maar in 2016 maakten ze indruk met 'Pastiche', een plaat vol dolgedraaide Nederlandstalige elektronische brouwsels die je vooral in verwarring willen brengen. Nu brengen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...