Die huidige trend om terug te keren naar vinyl is iets waar ik niks van snap
06/07/2010, Didier Becu![]() |
|||||
LTM Recordings is zonder meer één van de meest interessante labels voor al wie zijn hart verpand heeft aan minimalistische pop of de cold wave beweging uit de jaren ’80. Want met een grote regelmaat brengt LTM knap verzorgde reissues op de markt van materiaal dat je normaal alleen maar op E-Bay aantreft aan onbetaalbare prijzen of releases die destijds enkel maar op één of ander cassetje door een enkeling zijn opgenomen. Dark Entries mocht deze fijne mens interviewen om te weten te komen hoe dat nu allemaal in zijn werk gaat… Dag James, LTM kan enkel maar het werk zijn van een gepassioneerd muziekliefhebber.. Tegenwoordig beschouw ik mij meer en meer als een historicus of archivist. Zolang je het woord curator maar niet gebruikt. Maar het is juist dat de muziek van 1978 tot begin / midden jaren ’80 een zeer speciale betekenis voor mij heeft. Ik ben geboren in 1966 dus in 1980 was ik serieus geïnteresseerd in de muziek en maakte kennis met groepen als Joy Division en Wire, maar ook de arty undergroundgroepen zoals Josef K, Section 25 of Crispy Ambulance. Door de Factory Benelux-connectie maakte ik al gauw kennis met groepen als The Names of Minny Pops. Daarna volgden Les Disques Du Crepuscule en de hele scene in Brussel, vooral Tuxedomoon. Als je mij vraagt waar ik vandaag naar luister in de auto is dat Lady Gaga, The Whip en School of Seven Bells. Dat was misschien wel zo in de jaren ’80 of ’90 maar door het internet zie je dat groepen als Berntholer, Marine of Isolation Ward plots een internationale fanbasis beginnen te krijgen, ook al hebben die groepen slechts een handvol singles uitgebracht. Ik heb altijd wel een boontje gehad voor Europese dingen want zo ben ik in 1987 naar Brussel verhuisd toen ik mijn universitaire studies beëindigde. Ik was net zoals Ernest Hemingway in Parijs in de jaren ’20…. Je kan de Britse mensen die Les Disques Du Crepuscule kennen op één hand tellen… Hoe ging LTM eigenlijk van start? Eerst had ik een fanzine, daarna tapes, singletjes en zo ging ik over naar lp’s (William Burroughs, Crispy Ambulance, een paar compilaties.), dat was allemaal tussen 1982 en 1985. In die dagen was het nog Rough Trade Distribution die de meeste dingen financieerde.Daarna ben ik in 1987 in Brussel gaan werken voor Crepuscule en later bij PIAS. Daarna speelde ik nog een tijdje advocaat en LTM is eigenlijk sinds 2001 een full time job beginnen worden. Het is wel nooit de bedoeling geweest om nieuwe groepen te ontdekken want daarvoor heb je andere mensen met betere oren. En voor je het wist werd je het label dat cd’s heruitbracht van onvindbare vinylplaten. Zo vlug ging dat ook niet! Toen de cd markt voor indielabels leefbaar werd, was ik vanaf 1989/1990 één van de eerste die me bezig hield met reissues die cdboekjes voorzag van allerlei notities. In die tijd werkte ik nog bij PIAS en er waren een heleboel mensen die dachten dat ik mijn tijd zat te verprutsen. Ik heb dat nooit begrepen, weet je. Een cd heeft je de mogelijkheid tot digitale mastering, je kan meer nummers op een cd zetten, de produktiekosten liggen veel lager wat het ook leefbaarder maakt en op de koop toe heb je een betere geluidskwaliteit. Die huidige trend om terug te keren naar vinyl is iets waar ik niks van snap, trouwens die vinylpersingen op 180 gram zijn al lang niet meer wat ze geweest zijn. Over die labels gesproken, James, die zitten te klagen dat het crisis is. Voelt een label als LTM dat ook? Moest er ooit een dag komen dat muziek enkel downloaden is dan stop ik onmiddellijk met LTM want dat zou betekenen dat ik de beheerder ben van een databank in plaats van een platenmaatschappij. Maar ik zie dat niet zo gauw te gebeuren… Ik heb ook een hekel aan filesharing. Ik vind als je files downloadt en je vindt het goed en je luistert er meer dan één keer naar dat moet je het ook kopen. Is dat eigenlijk simpel om al die labels te overtuigen om hun oude cd’s nu te mogen heruitbrengen? Meestal werk ik rechtstreeks met de artiest zelf. Maar het is zeker goedkoper om met de labels zelf te werken omdat zij vandaag de dag niet meer geïnteresseerd zijn in fysische reissues of dingen die maar 'zo zo' verkopen.De reden waarom ik met veel dingen uit Manchester en Brussel werk is net omdat veel van die rechten de artiesten zelf toebehoren, dus de relatie is gemakkelijker en plezanter. Ik droom er echt van om één uit te brengen van Sarah maar ze weigeren omdat ze vinden dat enkel Sarah Records zelf hun platen mag uitbrengen. Ik kan dat ergens begrijpen. Ik zou ook graag Industrial, Postcard and Fetish doen. Voor mij moet een label een eigen persoonlijkheid hebben, dus iets als Rough Trade zou te moeilijk zijn want dat label is te groot en veel te uiteenlopend van stijlen. Een paar mensen hebben ook al El gesugereerd maar ik heb dat label nooit echt serieus genomen. Ik verwed er geld op dat jij zo’n gast was die alles verzamelde… Vroeger, absoluut want ik was zo iemand die alles moest hebben. Als ik zot was van ’n groep of van ’n label dan moest ik alles hebben. Tussen haakjes : hoeveel geld heb jij ingezet?
Veel te weinig!!! Wat is uw favoriete label, het mijne is 4-AD… Bij mij blijft het toch Factory, ik heb er zelfs een boek over geschreven :Shadowplayers (Aurum Press, 2010). 4-Ad was mij allemaal een beetje te kunstzinnig ook al blijf ik wel nog steeds mijn Colourbox en Cocteau Twins platen draaien. Het ultieme auteurlabel moet wel ECM zijn denk ik ook al bezit ik geen enkel ding van dat label. Ik hou wel van Blue Note ook al ben ik niet zo’n jazz-jongen. Creation vind ik ook goed ook al bezit ik niet zo veel van hen… Ik veronderstel dat je ook wel van België houdt…. Ik veronderstel dat je door LTM veel in contact komt met je idolen, een droom die waarheid wordt? Niet zoveel eigenlijk, maar wel Clock DVA. Ik zou het ook willen doen met Front 242 voor hun eerste twee lp’s, maar dat gaat nooit lukken. Ik zou ook graag iets doen met 23 Skidoo. Moeilijk om daar op te antwoorden en het verandert ieder jaar. “Night Air” van Blaine L. Reiniger heeft wel een zeer grote invloed op me gehad. Crepuscule heeft dat in 1983 uitgebracht en de hele atmosfeer van de plaat zorgde ervoor dat ik naar Brussel wou gaan. Die lp heeft echt op schitterende wijze de sfeer van deze grootstad weergegeven. Als ik het nu hoor, is het nog van grote emotionele betekenis! Maar ik ben zo’n sentimentele jongen dus… Uw laatste woorden James… Ik kan het proberen, James…. Ik ga me nu ook niet inhouden om hier wat reclame voor mijn boek te maken, Shadowplayers. Het is de ultieme manier om alles te weten te komen over Factory Benelux, Crépuscule, Plan K en de Brusselse cold wave scene. |
Volgende interviews:
Prospective - Er zijn geen taboes meer!
NARSILION - We hopen dat de mensen door onze muziek kunnen reizen als door een fantastische droom
Crematory - Als je wil dat ze je in een club spelen, moet je een clubmix maken!
Voices Of Destiny - Niemand van ons had er ooit aan gedacht dat we zelfs ontdekt zouden worden door een platenfirma, eigenlijk waren we ervan overtuigd dat dit nooit zou gebeuren.
The Names (Christophe Den Tandt) - Toen ik naar “Control” van Anton Corbijn zat te kijken viel het me op hoeveel mensen daar nu al dood van zijn
Endgestalt - We willen ons zelf geen limieten opleggen, het moet gewoon donker klinken.
Outerspace Overdose - Er zijn nu nog geen data bekend maar we zouden België het genot dat Outerspace Overdose heet toch niet willen onthouden.
PIERRE BASTIEN, bezige bricoleur van muzikale mechaniekjes - 'Ik componeer met schroevedraaiers...'
Wan's - Sowieso hebben wij liever onze muziek gratis op het net dan een kelder vol onverkochte cd’s.
SEVENTH HARMONIC - Onze focus ligt bij de positiviteit van het heden en de sterkte van de toekomst.