Er was immers heel wat stront aan de knikker op het moment dat ik het “After the Devastation…” album schreef en ik wilde daar commentaar op geven. Ik
01/01/2006![]() |
De naam Leather Strip moet bij velen nog een belletje doen rinkelen. Leather Strip stond jaren geleden immers al garant voor bijtende en dan weer dansbare elektronische muziekjes. Na jaren van doodse stilte verscheen op Alfa Matrix onlangs “After the Devastation…”, het nieuwe album waarmee onze Deense vrienden Claus Larsen z’n comeback viert. Tijd voor een interview vonden we bij Dark Entries! Claus, hoe voelt het om na al die jaren terug te zijn?Claus Larsen: Het voelt aan alsof er een groot gewicht van mijn schouders is gevallen… Het is zowaar lente in m’n mentale huishouden om het ietwat met een metafoor te stellen. Ik was de laatste jaren een zombie wat muziek betrof. Ik bleef dan ook ver uit de buurt van alles wat met muziek te maken had omdat ik dacht dat die afstand me er wel weer bovenop zou helpen. Maar integendeel, het maakte alles alleen maar erger. Wat gebeurde er zoal tussen 2000 en nu om je zo drastisch van de muziek weg te houden? CL: Het begon allemaal met de langzame zwanenzang van m’n eerste label, Music Research / Zoth Ommog. Ik verliet als laatste het zinkende schip daar ik in de waan verkeerde dat de labeleigenaars echte vrienden waren, dus ik bleef loyaal. Toen bleek dat ik die ‘vriendschap’ helemaal verkeerd had ingeschat verliet ik het label, doch niet zonder gevolgen voor mijn persoonlijke financiële situatie. Het label had me al jaren niets meer uitbetaald en ik verloor bijna m’n eigen opnamestudio… Toen het met Bloodline (het nieuwe label waarvoorbij Claus nadien tekende, nvdr) ook de verkeerde kant uitging verloor ik al m’n interesse en raakte ik zelfs depressief. Zoals ik al zei besloot ik voortaan ver van ‘muziek’ weg te blijven en me te verzoenen met het feit dat ik nooit nog een nummer zou maken. Tot ik vorig jaar een mailtje kreeg van Alfa Matrix met de vraag een nummer aan een compilatie bij te dragen. Op één of andere manier ging ik op zoek naar een nummertje dat ik al die tijd in een rauwe versie op m’n pc had bewaard en plots leek de puzzel weer helemaal in elkaar te vallen en … ik raakte niet meer weg van mijn pc. Ik was genezen. Meteen bepaalde dit mailtje ook je keuze voor het Alfa Matrix label? CL: Mja, zij zochten contact. En zij waren de enigen die in die moeilijke tijd me bleven motiveren om toch maar opnieuw met muziek te beginnen. Séba ken ik al jaren, en ik vertrouw hem ook omdat hij een groot hart heeft voor muziek. Z’n medewerkers delen allemaal die onvoorwaardelijke liefde voor muziek. En zo hoort het ook. Als het labelmanagement geen hart heeft voor muziek, zal er nooit een goede sfeer zijn en er desgevallend nooit goede muziek van komen. Ik voelde me welkom bij Alfa Matrix en dat was genoeg voor mij. Bij andere labels had ik nooit echt dat gevoel. Kun je ons iets meer vertellen over het recente “After the Devastation…” album? Was er een bijzondere reden om er maar meteen een dubbel album van te maken? CL: Ik had in geen honderd jaar verwacht dat ik al meteen met een dcd voor de dag zou komen en ook het label had enige twijfel. Ze meenden dat het wel eens té veel ineens kon zijn voor een artiest die z’n comeback maakte. Maar ik maakte er een punt van en weigerde, steeds beleefd, om de nummers op te splitsen omdat ze allemaal essentieel waren in en voor mijn genezingsproces. Dit is de reden, alle nummers zijn zeer ‘open’ en persoonlijk ook al was dat niet de intentie. Ik ben ondertussen te oud om m’n emoties achter een mist van woorden te verbergen. Het album is mijn weg uit de duisternis, naast een aantal meningen die ik ventileer over maatschappelijke thema’s en wereldgebeurtenissen. Er was immers heel wat stront aan de knikker op het moment dat ik het “After the Devastation…” album schreef en ik wilde daar commentaar op geven. Ik kon het niet naast me neerleggen, zoals gewoonlijk. Het nummer “Carry me” (van de gelijknamige in 2000 verschenen ep) werd herwerkt voor het nieuwe album… om toch een link met het verleden te behouden? CL: Inderdaad, en die singel was nooit lang op de markt omdat Bloodline onder druk van Music Research werd gedwongen hem van de markt te halen, hoewel ik toen al lang geen verbintenis meer had met Music Research. En toen hoorde ik ook al niks meer van Bloodline. Vandaar dat ik het nummer op het nieuwe album wou. Het nummer is nauw verbonden met de dood van mijn geliefde vader, dus het is een heel belangrijk nummer voor me. Naar thema’s toe is er inderdaad niet zo veel veranderd, je haalde het zelf al aan, meer persoonlijke thema’s, onderdrukking van homoseksuelen, sociale onrechtvaardigheid,… Is Leather Strip een politiek geëngageerde band met een boodschap? CL: Ik denk wel dat ik nu meer een ‘politiek persoon’ ben dan weleer. Misschien heeft het te maken met ouder worden en heb ik een meer uitgesproken mening over heel wat onderwerpen. Maar ik wil niemand met de vinger wijzen. Het blijven m’n eigen persoonlijke ideeën omtrent een aantal thema’s. Maar ik vind het wel belangrijk deze met de rest van de wereld te delen. Ik leerde voor mezelf op te komen en geen blad voor de mond meer te nemen. Als wij het niet doen, wie dan wel? We hebben een stem, laat die dan ook spreken. Al blijft het wel ieders eigen keuze natuurlijk. Muzikaal is het album wel meer divers als we van jou gewoon zijn, zeker het vocale gedeelte kreeg heel veel aandacht… CL: Ik leer song na song bij wat de productie betreft. Ik werkte altijd al met zeer beperkte studiomogelijkheden, ik moet met andere woorden alle mogelijkheden dan ook voor de volle 100% benutten. Ik werk niet graag in professionele studio’s omdat je dan altijd met een strenge deadline moet werken en da’s voor mij te beangstigend. Zo kan ik niet werken. En inderdaad de vocale gedeelten zijn dit keer gevarieerder als voorheen. “After the Devastation…” is ook verscheiden wat de muziek betreft. Van instrumentale en meer ambiente nummers over electro ballades tot hardere, meer clubgeoriënteerde songs. Een keuze die ietwat ingaat tegen het huidige opbod van harde, clubgerichte electro… Was dit een essentiële keuze voor het nieuwe album? CL: Het is gewoon zo gelopen. Ik vertrek nooit met het idee van, nu ga ik eens een dansnummer in elkaar boksen. Ik begin gewoon te experimenteren met een baslijn en wat geluidjes tot er plots een ideetje in me opkomt en dat werk ik dan intuïtief verder uit tot er een nummer uitkomt. Zo werkte ik altijd al. Tenzij het een remix voor een nummer betreft, dan weet ik meestal wel waar ik wil uitkomen. Ik hou van afwisseling, albums die me inspireren zijn allemaal heel verscheiden. Die verscheidenheid was ook de reden om in 1988 met Leather Strip te beginnen. In de elektronische scene kun je met verschillende stijlen experimenteren. Zelf hou ik van extreem harde muziek tot klassiek en die gang naar verscheidenheid aan smaak hoor je ook in mijn muziek denk ik. Krijgen we Leather Strip binnenkort live op de planken te zien? CL: Momenteel laat mijn gezondheidstoestand dat niet toe. Ik sukkel momenteel met een enorm pijnlijke rug, dus moet ik wachten tot die weer beter is en dan… wie weet… Wat brengt de nabije toekomst zoal voor Leather Strip? Staart er nog een singel of een ep op stapel? CL: Ondertussen werk ik reeds aan nieuwe nummers voor een ep, die zowat tegen deze zomer moet verschijnen. Ik heb momenteel geen gebrek aan inspiratie, dus blijf ik aan nieuw materiaal werken en oudere nummers herwerken. Ook je andere project, Klute (nu Klutæ) is uit de dood herrezen. Is dit project nog altijd het ruige broertje van Leather Strip? Wat mogen we van Klutæ verwachten in de nabije toekomst? CL:Inderdaad Klutæ is ook terug. De nieuwe ep “Sinner” kan nu al in preorder worden besteld via Alfa Matrix! Het album “Hit ‘n Run” zal kort nadien volgen. Het blijft ruige muziek maar met gevoel voor humor en zelfironie. In vergelijking met het oude materiaal is het misschien meer synth georiënteerd, maar het wordt een echt fuifalbum met ondermeer een coverversie van een New Order en van een Human League nummer! Bedankt voor dit interview Claus! Neen, jullie bedankt, ik hoop dat jullie het nieuwe album weten te appreciëren! Een review van het album 'After the Devasatation...' vindt u hier; http://www.darkentries.be/index.php?nav=cds&zoekID=273 Kurt Ingels |
Volgende interviews:
Nid & Sancy - Wij spraken deze keer met de mensen 'achter' de machines over suiker van Tienen en meer ...
Eindelijk live op BIM: IC 434 - ‘Het is de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen’
MONOLITH - Strikes back ... again!
IONIC VISION (interview met Sven Lauwers) - In België spelen wij niet meer en dat zal zo blijven ook, de interesse is weg van onze kant, ze hebben ons teveel laten voelen dat we 'ebm garbage'
De tweede jeugd van THE NEON JUDGEMENT - 'Het is een kwestie van voldoende karakter en persoonlijkheid in je muziek te steken'
EEN INTERVIEW MET HET HART EN DE ZIEL VAN SUICIDE COMMANDO; JOHAN VAN ROY. - Suicide commando boert lekker goed in het buitenland en dat is toch ook iets om fier op te zijn.
INTERVIEW MET FURSAXA, ZIJNDE MISS TARA BURKE… -
Interview met Antony (and the Johnsons) - 22 november 2004, AB Brussel