casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

LEATHER STRIP, TERUG VAN WEG GEWEEST
Er was immers heel wat stront aan de knikker op het moment dat ik het “After the Devastation…” album schreef en ik wilde daar commentaar op geven. Ik
01/01/2006
 Bookmark and Share

De naam Leather Strip moet bij velen nog een belletje doen rinkelen. Leather Strip stond jaren geleden immers al garant voor bijtende en dan weer dansbare elektronische muziekjes. Na jaren van doodse stilte verscheen op Alfa Matrix onlangs “After the Devastation…”, het nieuwe album waarmee onze Deense vrienden Claus Larsen z’n comeback viert. Tijd voor een interview vonden we bij Dark Entries!

Claus, hoe voelt het om na al die jaren terug te zijn?

Claus Larsen: Het voelt aan alsof er een groot gewicht van mijn schouders is gevallen… Het is zowaar lente in m’n mentale huishouden om het ietwat met een metafoor te stellen. Ik was de laatste jaren een zombie wat muziek betrof. Ik bleef dan ook ver uit de buurt van alles wat met muziek te maken had omdat ik dacht dat die afstand me er wel weer bovenop zou helpen. Maar integendeel, het maakte alles alleen maar erger.

Wat gebeurde er zoal tussen 2000 en nu om je zo drastisch van de muziek weg te houden?

CL: Het begon allemaal met de langzame zwanenzang van m’n eerste label, Music Research / Zoth Ommog. Ik verliet als laatste het zinkende schip daar ik in de waan verkeerde dat de labeleigenaars echte vrienden waren, dus ik bleef loyaal. Toen bleek dat ik die ‘vriendschap’ helemaal verkeerd had ingeschat verliet ik het label, doch niet zonder gevolgen voor mijn persoonlijke financiële situatie. Het label had me al jaren niets meer uitbetaald en ik verloor bijna m’n eigen opnamestudio… Toen het met Bloodline (het nieuwe label waarvoorbij Claus nadien tekende, nvdr) ook de verkeerde kant uitging verloor ik al m’n interesse en raakte ik zelfs depressief. Zoals ik al zei besloot ik voortaan ver van ‘muziek’ weg te blijven en me te verzoenen met het feit dat ik nooit nog een nummer zou maken. Tot ik vorig jaar een mailtje kreeg van Alfa Matrix met de vraag een nummer aan een compilatie bij te dragen. Op één of andere manier ging ik op zoek naar een nummertje dat ik al die tijd in een rauwe versie op m’n pc had bewaard en plots leek de puzzel weer helemaal in elkaar te vallen en … ik raakte niet meer weg van mijn pc. Ik was genezen.

Meteen bepaalde dit mailtje ook je keuze voor het Alfa Matrix label?

CL: Mja, zij zochten contact. En zij waren de enigen die in die moeilijke tijd me bleven motiveren om toch maar opnieuw met muziek te beginnen. Séba ken ik al jaren, en ik vertrouw hem ook omdat hij een groot hart heeft voor muziek. Z’n medewerkers delen allemaal die onvoorwaardelijke liefde voor muziek. En zo hoort het ook. Als het labelmanagement geen hart heeft voor muziek, zal er nooit een goede sfeer zijn en er desgevallend nooit goede muziek van komen. Ik voelde me welkom bij Alfa Matrix en dat was genoeg voor mij. Bij andere labels had ik nooit echt dat gevoel.

Kun je ons iets meer vertellen over het recente “After the Devastation…” album? Was er een bijzondere reden om er maar meteen een dubbel album van te maken?

CL: Ik had in geen honderd jaar verwacht dat ik al meteen met een dcd voor de dag zou komen en ook het label had enige twijfel. Ze meenden dat het wel eens té veel ineens kon zijn voor een artiest die z’n comeback maakte. Maar ik maakte er een punt van en weigerde, steeds beleefd, om de nummers op te splitsen omdat ze allemaal essentieel waren in en voor mijn genezingsproces. Dit is de reden, alle nummers zijn zeer ‘open’ en persoonlijk ook al was dat niet de intentie. Ik ben ondertussen te oud om m’n emoties achter een mist van woorden te verbergen. Het album is mijn weg uit de duisternis, naast een aantal meningen die ik ventileer over maatschappelijke thema’s en wereldgebeurtenissen. Er was immers heel wat stront aan de knikker op het moment dat ik het “After the Devastation…” album schreef en ik wilde daar commentaar op geven. Ik kon het niet naast me neerleggen, zoals gewoonlijk.


Het nummer “Carry me” (van de gelijknamige in 2000 verschenen ep) werd herwerkt voor het nieuwe album… om toch een link met het verleden te behouden?

CL: Inderdaad, en die singel was nooit lang op de markt omdat Bloodline onder druk van Music Research werd gedwongen hem van de markt te halen, hoewel ik toen al lang geen verbintenis meer had met Music Research. En toen hoorde ik ook al niks meer van Bloodline. Vandaar dat ik het nummer op het nieuwe album wou. Het nummer is nauw verbonden met de dood van mijn geliefde vader, dus het is een heel belangrijk nummer voor me.

Naar thema’s toe is er inderdaad niet zo veel veranderd, je haalde het zelf al aan, meer persoonlijke thema’s, onderdrukking van homoseksuelen, sociale onrechtvaardigheid,… Is Leather Strip een politiek geëngageerde band met een boodschap?

CL: Ik denk wel dat ik nu meer een ‘politiek persoon’ ben dan weleer. Misschien heeft het te maken met ouder worden en heb ik een meer uitgesproken mening over heel wat onderwerpen. Maar ik wil niemand met de vinger wijzen. Het blijven m’n eigen persoonlijke ideeën omtrent een aantal thema’s. Maar ik vind het wel belangrijk deze met de rest van de wereld te delen. Ik leerde voor mezelf op te komen en geen blad voor de mond meer te nemen. Als wij het niet doen, wie dan wel? We hebben een stem, laat die dan ook spreken. Al blijft het wel ieders eigen keuze natuurlijk.

Muzikaal is het album wel meer divers als we van jou gewoon zijn, zeker het vocale gedeelte kreeg heel veel aandacht…

CL: Ik leer song na song bij wat de productie betreft. Ik werkte altijd al met zeer beperkte studiomogelijkheden, ik moet met andere woorden alle mogelijkheden dan ook voor de volle 100% benutten. Ik werk niet graag in professionele studio’s omdat je dan altijd met een strenge deadline moet werken en da’s voor mij te beangstigend. Zo kan ik niet werken. En inderdaad de vocale gedeelten zijn dit keer gevarieerder als voorheen.

“After the Devastation…” is ook verscheiden wat de muziek betreft. Van instrumentale en meer ambiente nummers over electro ballades tot hardere, meer clubgeoriënteerde songs. Een keuze die ietwat ingaat tegen het huidige opbod van harde, clubgerichte electro… Was dit een essentiële keuze voor het nieuwe album?

CL: Het is gewoon zo gelopen. Ik vertrek nooit met het idee van, nu ga ik eens een dansnummer in elkaar boksen. Ik begin gewoon te experimenteren met een baslijn en wat geluidjes tot er plots een ideetje in me opkomt en dat werk ik dan intuïtief verder uit tot er een nummer uitkomt. Zo werkte ik altijd al. Tenzij het een remix voor een nummer betreft, dan weet ik meestal wel waar ik wil uitkomen. Ik hou van afwisseling, albums die me inspireren zijn allemaal heel verscheiden. Die verscheidenheid was ook de reden om in 1988 met Leather Strip te beginnen. In de elektronische scene kun je met verschillende stijlen experimenteren. Zelf hou ik van extreem harde muziek tot klassiek en die gang naar verscheidenheid aan smaak hoor je ook in mijn muziek denk ik.

Krijgen we Leather Strip binnenkort live op de planken te zien?

CL: Momenteel laat mijn gezondheidstoestand dat niet toe. Ik sukkel momenteel met een enorm pijnlijke rug, dus moet ik wachten tot die weer beter is en dan… wie weet…

Wat brengt de nabije toekomst zoal voor Leather Strip? Staart er nog een singel of een ep op stapel?

CL: Ondertussen werk ik reeds aan nieuwe nummers voor een ep, die zowat tegen deze zomer moet verschijnen. Ik heb momenteel geen gebrek aan inspiratie, dus blijf ik aan nieuw materiaal werken en oudere nummers herwerken.

Ook je andere project, Klute (nu Klutæ) is uit de dood herrezen. Is dit project nog altijd het ruige broertje van Leather Strip? Wat mogen we van Klutæ verwachten in de nabije toekomst?

CL:Inderdaad Klutæ is ook terug. De nieuwe ep “Sinner” kan nu al in preorder worden besteld via Alfa Matrix! Het album “Hit ‘n Run” zal kort nadien volgen. Het blijft ruige muziek maar met gevoel voor humor en zelfironie. In vergelijking met het oude materiaal is het misschien meer synth georiënteerd, maar het wordt een echt fuifalbum met ondermeer een coverversie van een New Order en van een Human League nummer!

Bedankt voor dit interview Claus!

Neen, jullie bedankt, ik hoop dat jullie het nieuwe album weten te appreciëren!

Een review van het album 'After the Devasatation...' vindt u hier; http://www.darkentries.be/index.php?nav=cds&zoekID=273

Kurt Ingels

http://www.myspace.com/leaetherstrip

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...